Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28

Tittel: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Fornybarbilmandag 04. februar 2019, klokken 10:28
Her tenkte jeg vi kunne forsøke å samle en del prosedyrer, tips og triks til hvordan man skal leve så problemfritt som mulig med Tesla Model 3 i de kaldeste periodene av året. Ingen av disse tipsene er utprøvd da bilen ikke er mottatt enda... Obviously  8)

Tips jeg har fått med meg er:


Noen som har noe å tilføye?
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: krister461mandag 04. februar 2019, klokken 10:38


Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
  • La bilen stå koblet til nettstrøm så ofte det lar seg gjøre - det forhindrer...at man ikke har regenering før batteriet varmer seg opp.

What? Hvordan det?
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Fornybarbilmandag 04. februar 2019, klokken 10:42
Så vidt jeg har forstått så vil ikke et kaldt batteri kunne ta imot så mye strøm som regen gir, og det softwarelimiteres hvis batteritemperaturen er for lav. Hvis man har bilen koblet til nettstrøm vil den sørge for at batteriet er varmere ved at det skal være klart for lading så vidt jeg har forstått. Åpen for at jeg har feiltolket, som alltid  :)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: hawKmandag 04. februar 2019, klokken 10:44
Musk twitret i helgen at det skulle komme oppdatering med forbedringer for vinterproblemene til model 3.. Spent på hva dette er.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 04. februar 2019, klokken 10:45
Det som er viktig er å lade senest mulig i forhold til avreise, gjerne med høyest mulig effekt.

Lader man eksempelvis bilen med 11 kW i en time før avreise (altså f.eks fra 60% til 75%), så vil batteriet være brukbart varmt. Ikke så varmt at man er klar for hurtiglading, men man vil ha en del regen.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Amossmandag 04. februar 2019, klokken 10:51
Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
5. For langturer og reiser - Det går mye raskere å lade et varmt batteri enn ett kaldt batteri - spesielt merkbart ved supercharging. Lad opp ved ankomst destinasjon og ikke før avreise
- Dersom du altså ikke har tilgang til å være tilkoblet nettstrøm mens du står parkert, evnt. dersom du har veldig lav SOC. Dersom du har tilgang til å være tilkoblet nettstrøm under parkeringen så bør du time ladingen så den er ferdig så kort tid som mulig før forvarming/avreise så du kan starte med varmt batteri. Ref. pkt#3. Kombiner gjerne dersom mulig. F.eks. lad på hurtiglader ved ankomst opp til 70% og lad på nettstrøm de siste 10%/20% før avreise.


Edit: Ops. Vi var vist flere som tenkte på dette ser jeg nå ja :)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Autowindermandag 04. februar 2019, klokken 11:03
Kan sikkert la denne tråden markeres som Sticky, så blir den vel liggende øverst i Forumtråden, kanskje noen leser denne først før de spør om besvarte emner på nytt.

Rediger gjerne tittelen først til Model 3 - tips og triks så får vi samlet alle tips på ett sted ;)

Redigering av egne innlegg gjøres forøvrig ved å klikke på redigerikonet øverst til høyre eller under teksten.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Lynkjappmandag 04. februar 2019, klokken 11:51
Hvis du parkerer ute og har mulighet til å velge, parker med førersiden mot en vegg eller mur som blir varmet av sollyset. Det har uventet mye å si for å holde den ene siden av bilen isfri selv i mange minusgrader og dermed minsker risikoen for at dørhåndtaket og vinduet fryser fast. Veggen/muren lagrer mye varme som stråler ut også etter at solen har gått ned eller det har blitt overskyet.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: olavxxxmandag 04. februar 2019, klokken 13:17
Om vinteren kan man også ta 10 prosent mer luft enn det som oppgis i karm, på kalde dekk.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: 18650mandag 04. februar 2019, klokken 18:46
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. februar 2019, klokken 11:51
Hvis du parkerer ute og har mulighet til å velge, parker med førersiden mot en vegg eller mur som blir varmet av sollyset. Det har uventet mye å si for å holde den ene siden av bilen isfri selv i mange minusgrader og dermed minsker risikoen for at dørhåndtaket og vinduet fryser fast. Veggen/muren lagrer mye varme som stråler ut også etter at solen har gått ned eller det har blitt overskyet.

Bare for å være litt kverulant: Det skyldes ikke at varme er magasinert i veggen, men at det oppstår strålingslikevekt på den siden av bilen. Uten å gå i detalj, er det samme fenomen som gjør at det ikke iser på frontruta di når bilen står ute under tak (f.eks. en carport).  ;)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: anrefsahmandag 04. februar 2019, klokken 20:06
Lad normalt til 90% og innimellom til 100% og kjør til under 10%. Dette for å sikre rett batterihelse. Nye retningslinjer for Model 3.

https://youtu.be/G5t1YOHQhlc

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Klykkenmandag 04. februar 2019, klokken 20:27
Dette er vel ikke retningslinjer fra Tesla? Ei heller anbefalt.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 04. februar 2019, klokken 20:32
Jevnlig kjøre helt ned til 10% er en særdeles dårlig ide.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: S4emandag 04. februar 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. februar 2019, klokken 20:32
Jevnlig kjøre helt ned til 10% er en særdeles dårlig ide.

Ble ikke ordet innimellom brukt. Det betyr ikke jevnlig...
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: asbkarmandag 04. februar 2019, klokken 20:46
Det samme full-syklus-trikset er anbefalt med min iMiev også. Kjøre ned til maks to streker, og så lade helt opp så cellene blir målt og balansert, ca hver 3. måned.

Det er forøvrig ikke skadelig å lade ned til 10% jevnlig, det som er sliter på batteriet er hvis bilen blir stående med lite strøm over tid. Samme med helt full-ladet, det reduserer også kapasiteten, men ikke sånn at det er noe å stresse med. Bare lad normalt til 90%, og topp-lad til 100% når du trenger rekkevidde, gjerne like før du skal kjøre.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 04. februar 2019, klokken 20:47
Sitat fra: S4e på mandag 04. februar 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. februar 2019, klokken 20:32
Jevnlig kjøre helt ned til 10% er en særdeles dårlig ide.

Ble ikke ordet innimellom brukt. Det betyr ikke jevnlig...

Jeg må innrømme at jeg bare leste teksten over videoen.. :)

Ellers er det viktig vintertid å smøre gummilister godt opp med silikon. Særlig med tanke på at vinduet skal kunne gå ned i døra hver gang døra åpnes..
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: olavxxxmandag 04. februar 2019, klokken 21:50
Min erfaring fra 1 år med Model X var at jeg ikke trengte å "rekalibrere den".
Jeg "mistet" 3 km på 1 år av rekkevidden, men det var nok bare degradering av batteriet tror jeg.

Jeg superladet den sjeldent og lot den aldri gå under 20%, ladet som regel til 80-90%.
Vet mange påstår man må lade til 100% for å balansere, men andre på nett påstår at den balanserer seg selv uten å lade til 100%. SÅ ikke helt greit å vite hva man skal tro :P

Jeg tenker uansett at jeg lader 80% eller der omkring, skulle jeg plutselig se stort "rekkeviddetap", skal jeg heller prøve å "balansere" den, men det er neppe noe jeg kommer til å gjøre proaktivt. Skulle man lade til 100%, bør man gjøre det rett før avreise, det er ikke så mye lading til 100% som er ille som tiden man er på 100%.

Det samme gjelder lav SoC, her er det tid på ytterpunktene som er det essensielle, ikke om man ruller inn på en superlader med 5% og lader til 70% for eksempel, da er tiden nær 0 ganske kort.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Toalmarmandag 04. februar 2019, klokken 23:39
Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
Start forvarmining minimum 30 minutter før avgang for å varme opp batteri
Kan man starte varmingen av batteriet manuelt på Tesla?
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: mthoringtirsdag 05. februar 2019, klokken 02:09
Sitat fra: Toalmar på mandag 04. februar 2019, klokken 23:39
Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
Start forvarmining minimum 30 minutter før avgang for å varme opp batteri
Kan man starte varmingen av batteriet manuelt på Tesla?

Når man skrur på forvarming i app så varmes kupé og batteri (gitt at man ikke har på range mode). Hvis man kun ønsker å forvarme batteri så kan man skru på lading i appen, da starter batterivarmeren.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Fornybarbiltirsdag 05. februar 2019, klokken 05:58
Så vidt jeg vet er det IKKE batterivarmer i Model 3. Det er litt av grunnen til at jeg lager denne tipstråden. Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Takk for gode innlegg, oppdaterer førsteinnlegget etter hvert.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Wiblatirsdag 05. februar 2019, klokken 06:34
Det er en form for batterivarming ved at den "staller" motorene og bruker varmen fra dette for å gi lunk i batteriet. Det er etter sigende ikke like effektivt som batterivarmeren i S/X. Tiden vil vel vise om dette er en designfeil fra Tesla.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: GOStirsdag 05. februar 2019, klokken 06:45
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 05:58
Så vidt jeg vet er det IKKE batterivarmer i Model 3. Det er litt av grunnen til at jeg lager denne tipstråden. Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Takk for gode innlegg, oppdaterer førsteinnlegget etter hvert.

Dette er feil. Det er batterivarming på model 3, men IKKE via ett dedikert varmeelement alla det S og X har. Den skal visstnok generere varme ved å påføre strøm til motor uten å gi fremdrift og denne varmen brukes så via kretsløpet til å varme batteriet. Hvor godt det fungerer vet jeg ikke og er spent på. Når jeg får bilen kjører jeg antagelig direkte til Vikeså for å teste ladehastighet med lunkent batteri.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 07:06
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 05:58
Så vidt jeg vet er det IKKE batterivarmer i Model 3. Det er litt av grunnen til at jeg lager denne tipstråden. Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Takk for gode innlegg, oppdaterer førsteinnlegget etter hvert.
Det er helt feil. Det er batterivarming på Model 3! Viklingene i motor og inverteren brukes som varmeelement, som GOS skriver, og skal yte over 4kW.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Fornybarbiltirsdag 05. februar 2019, klokken 08:27
Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Lynkjapptirsdag 05. februar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: 18650 på mandag 04. februar 2019, klokken 18:46Bare for å være litt kverulant: Det skyldes ikke at varme er magasinert i veggen, men at det oppstår strålingslikevekt på den siden av bilen. Uten å gå i detalj, er det samme fenomen som gjør at det ikke iser på frontruta di når bilen står ute under tak (f.eks. en carport).  ;)
Dette blir litt avsporing, men jeg ser at jeg har et kunskapshull her som kan fylles. Hvis jeg skal gjette så gjetter jeg at strålingslikevekt betyr at varmestrålingen ut fra bilen ikke forsvinner ut i rommet, men blir reflektert av veggen tilbake til bilen. Er jeg inne på noe? :)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: RuneWtirsdag 05. februar 2019, klokken 08:45
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:27
Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?

Det er vel dette du sier:
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 05:58
Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Og det stemmer nok ikke.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: anrefsahtirsdag 05. februar 2019, klokken 08:51
Her er noen generelle tips til videoer og annen informasjon som det er greit få med seg:
Hidden features av LikeTesla
https://youtu.be/_Cnifd78q3Y

Top 20 tips & tricks av Andy Slye
https://youtu.be/I5-TG0Uc5Lc

A complete guide to the model 3 av Now you know:
Part 1: https://youtu.be/2yzq2UCQj74
Part 2: https://youtu.be/1OX0SMP4aSg
Part 3: https://youtu.be/TjQWxeabU7Y

Datalogging fra din Tesla:
https://linkmytesla.dk

Nettside for å planlegger langturer:
https://abetterrouteplanner.com

Side som viser data om registrerte elbiler i Norge:
https://elbilstatistikk.no og når du får VIN kan du abonnere på informasjonen om når den blir registrert i Norge: https://www.itanywhere.no/vin.php

Om du har en Google home, kan du med integrasjonen EVCar snakke til bilen i stedet for å bruke Tesla appen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/integration-with-google-home-google-assistant-now-available-for-general-use.91949/


Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 09:30
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:27
Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?
TM3 har batterivarming!! Det er en veskekrets som sirkulerer mellom cellene i battereiet, akkurat som i TMS og TMX. Det er riktignok ikke er et dedikert varmeelement til å varme veska med, og det er dette mange missforstår, og tror at den mangler batterivarme. Så å si at det ikke er batterivarmer i TM3 blir uansett helt feil.
Motorene i S og X kan ikke brukes som varmeelement, og de har derfor et dedikert elektrisk varmelement i kretsen til å varme veska med. Dette trengs ikke i TM3, og er en optimalisering/forenkling mer enn en workaround.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: GOStirsdag 05. februar 2019, klokken 09:43
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:27
Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?

Nei det er ikke det du sier. Den har batterivarmer, men istedenfor ett varmeelement (heater) i tradisjonell forstand så er det motoren som brukes som varmeelement (heater). Å påstå at den ikke har batterivarmer er å påstå at den ikke kan varme opp batteriet for eksempel når den står parkert og det blir en feil påstand.

Ja, det er nok for å spare plass/penger
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Pallesnekkerntirsdag 05. februar 2019, klokken 10:27
Jeg kommer nok ikke til å varme opp batteriet ved daglig bruk (kjører ikke så langt). Erfaringer med i3 er at det ikke er noe stor ulempe med begrenset regen, og at ytelsen uansett er god nok.  Dessuten får man brukt friksjonsbremsen litt, som kan ha sine fordeler.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Toalmartirsdag 05. februar 2019, klokken 10:44
Sitat fra: Pallesnekkern på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:27
Jeg kommer nok ikke til å varme opp batteriet ved daglig bruk (kjører ikke så langt). Erfaringer med i3 er at det ikke er noe stor ulempe med begrenset regen, og at ytelsen uansett er god nok.  Dessuten får man brukt friksjonsbremsen litt, som kan ha sine fordeler.
Min erfaring med I3 er at når bilen har vært ladet om natten og batteriet da er oppvarmet bruker jeg ca 12% batterikapasitet til jobb, når jeg reiser hjem har ikke bilen blitt ladet og da blir ikke batteriet varmet og jeg bruker  ca 16%-18%


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Fornybarbiltirsdag 05. februar 2019, klokken 10:54
Ok, takk for klargjøring.

Er spent på hvordan det vil fungere. Har lest en del negativt om parkering uten tilkoblet nettstrøm. Forhåpentligvis er det noe i denne vibteroppdateringen som Elon Musk har tweetet om som muliggjør å benytte motor til batterivarming uten nettstrøm (som jeg ikke kan finne noen plass at model 3 virker å gjøre)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Klykkentirsdag 05. februar 2019, klokken 11:13
Sitat fra: Pallesnekkern på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:27
Jeg kommer nok ikke til å varme opp batteriet ved daglig bruk (kjører ikke så langt). Erfaringer med i3 er at det ikke er noe stor ulempe med begrenset regen, og at ytelsen uansett er god nok.  Dessuten får man brukt friksjonsbremsen litt, som kan ha sine fordeler.
Slår du på forvarming før avreise vil batteri varmes. Med mindre du har garasje vil du måtte måke snø og skrape is.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:44
Sitat fra: Pallesnekkern på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:27
Jeg kommer nok ikke til å varme opp batteriet ved daglig bruk (kjører ikke så langt). Erfaringer med i3 er at det ikke er noe stor ulempe med begrenset regen, og at ytelsen uansett er god nok.  Dessuten får man brukt friksjonsbremsen litt, som kan ha sine fordeler.
Min erfaring med I3 er at når bilen har vært ladet om natten og batteriet da er oppvarmet bruker jeg ca 12% batterikapasitet til jobb, når jeg reiser hjem har ikke bilen blitt ladet og da blir ikke batteriet varmet eller bruker jeg ca 16%-18%


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bilen bruker ikke mer strøm til fremdrift når batteriet er kaldt (evt. varme av batteri kommer i tillegg), det er bare det at ikke all strømmen er tilgjengelig i et kaldt batteri. Når det varmes opp blir strømmen tilgjengelig igjen.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Pallesnekkerntirsdag 05. februar 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Klykken på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:13
Sitat fra: Pallesnekkern på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:27
Jeg kommer nok ikke til å varme opp batteriet ved daglig bruk (kjører ikke så langt). Erfaringer med i3 er at det ikke er noe stor ulempe med begrenset regen, og at ytelsen uansett er god nok.  Dessuten får man brukt friksjonsbremsen litt, som kan ha sine fordeler.
Slår du på forvarming før avreise vil batteri varmes. Med mindre du har garasje vil du måtte måke snø og skrape is.

Det jeg mener er at jeg kommer til å sette på forvarming 15 minutter før jeg setter meg i bilen. Da blir kupeen nogenlunde varm. Ja, den kommer til å varme batteriet også litt, men 15 min er ikke nok til at det betyr så mye.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: GOStirsdag 05. februar 2019, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:19
Bilen bruker ikke mer strøm til fremdrift når batteriet er kaldt (evt. varme av batteri kommer i tillegg), det er bare det at ikke all strømmen er tilgjengelig i et kaldt batteri. Når det varmes opp blir strømmen tilgjengelig igjen.

Er du sikker på det? Det virker som om det indre tapet i batteriet er høyere ved lave temperaturer enn ved høye temperaturer. Blir temepraturen ganske høye så er det fortsatt ett nivå som gir minst indre motstand/tap, men det går på bekostning av levetiden. Tenker det er derfor Tesla har programmert dem til å ha 31 grader som driftstemperatur...blir rimelig liten motstand samtidig som de får rimelig lang levetid.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Autowindertirsdag 05. februar 2019, klokken 13:10
De er riktig som Handyman sier, i følge denne lenken: https://www.kraftriket.no/unnga-rekkeviddetap-om-vinteren/

"De elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere, og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det gjør at batteriet kan levere mindre energi, men det betyr ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare (midlertidig) utilgjengelig. Når batteriet når optimal arbeidstemperatur, rundt 30 grader, blir strømmen tilgjengelig igjen."

Den siste setningen gjelder nok batterier som ikke er i bruk. Brukes det av batteriet i mellomtiden yter det mindre pga. den indre motstanden = kortere rekkevidde.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 13:17
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:10
De er riktig som Handyman sier, i følge denne lenken: https://www.kraftriket.no/unnga-rekkeviddetap-om-vinteren/

"De elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere, og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det gjør at batteriet kan levere mindre energi, men det betyr ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare (midlertidig) utilgjengelig. Når batteriet når optimal arbeidstemperatur, rundt 30 grader, blir strømmen tilgjengelig igjen."
Nå har jeg ikke doktorgrad i lithiumbatterier, men siden den indre motstanden øker ved lavere temperatur antar jeg også at utladingen også går saktere. Dette må evt bekreftes, men det er i alle fall slik med andre batterier. Kjemien spiller jo en rolle her. Poenget mitt er at forbruket til fremdrift ikke er høyere i kaldt vær. Det er hovedsaklig oppvarming av kupèluft og batteri stjeler som fører til det økte forbruket.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: daggadtirsdag 05. februar 2019, klokken 13:27
Nå svarer jeg her bare med mine erfaringer med Lithiumbatterier på droner og modellfly. Men de klarer ikke holde spenningen (v) oppe når de er kalde og derfor dropper denne tidligere og batteriet kan ikke levere forventet kapasitet. Så det er ikke bare øket forbruk til oppvarming, det er også tap i kapasitet. Batteriet bruker ikke mer strøm, men det klarer ikke levere så mye som det ville gjort under optimale forhold.
Det er vel derfor at Tesla finner at det er "lønnsomt" å bruke noe av energien til å varme batteriene ?
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: daggad på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:27
Nå svarer jeg her bare med mine erfaringer med Lithiumbatterier på droner og modellfly. Men de klarer ikke holde spenningen (v) oppe når de er kalde og derfor dropper denne tidligere og batteriet kan ikke levere forventet kapasitet. Så det er ikke bare øket forbruk til oppvarming, det er også tap i kapasitet. Batteriet bruker ikke mer strøm, men det klarer ikke levere så mye som det ville gjort under optimale forhold.
Det er vel derfor at Tesla finner at det er "lønnsomt" å bruke noe av energien til å varme batteriene ?
Det stemmer, når batteriet er kaldt øker den indre motstanden og resultatet er at spenningen synker ved forbruk. Energien forsvinner ikke, men du får den ikke ut fort nok. Dersom batteriet varmes opp, vil energien bli tilgjengelig igjen. Det er noe de fleste har opplevd med sin mobiltelefon, og det er derfor batterivarming hjelper selv om det bruker mye strøm. Hvor mye batterier påvirkes av kulde avhenger av kjemien.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 05. februar 2019, klokken 13:35
Det som skjer når batteriet blir kaldt er at motstanden øker i batteripakken. Det betyr samtidig at man vil ha mer tap i batteripakken, og altså mer varmeutvikling.

Eksempelvis kan det være slik at man taper 2% i batteripakken når det er varmt, mens man taper 10% i batteripakken når det er kaldt. Når man da trekker f.eks 10 kW fra batteriet til fremdrift, så vil tapet/varmeutviklingen i batteriet være 200W når batteriet er varmt, og 1000W når det er kaldt. I tillegg kommer eventuell ekstra oppvarming av batteripakke og kupe.

Med range mode på varmer man ikke aktivt opp batteriet, og lar den uungåelige spillvarmen stå for oppvarmingen. Da tar det lang tid før batteripakken blir varm, og man får full regen, men man slipper å brenne av masse energi på å varme opp batteripakken i begynnelsen av kjøreturen.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Strøm Tycoontirsdag 05. februar 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:44
Sitat fra: Pallesnekkern på tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:27
Jeg kommer nok ikke til å varme opp batteriet ved daglig bruk (kjører ikke så langt). Erfaringer med i3 er at det ikke er noe stor ulempe med begrenset regen, og at ytelsen uansett er god nok.  Dessuten får man brukt friksjonsbremsen litt, som kan ha sine fordeler.
Min erfaring med I3 er at når bilen har vært ladet om natten og batteriet da er oppvarmet bruker jeg ca 12% batterikapasitet til jobb, når jeg reiser hjem har ikke bilen blitt ladet og da blir ikke batteriet varmet eller bruker jeg ca 16%-18%


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og min erfaring med i3 er akkurat motsatt. Bruker mer strøm til jobb, hvor bilen er forvarmet, enn jeg gjør tilbake hvor det ikke er forvarmet. Sågar er lading avsluttet like før avreise på morgenen også, den er ferdig flere timer før avreise på vei tilbake.

Jeg bruker over 90% kapasitet til jobb, ca. 75% fra jobb.

Jeg konkluderer utifra dette at veiprofil, vind og værforhold har mye større betydning enn forvarming.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Autowindertirsdag 05. februar 2019, klokken 14:15
Den i3'en må du ta vare på, den kommer til å få mye verdi i forskningsøyemed ;)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 14:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:35
Det som skjer når batteriet blir kaldt er at motstanden øker i batteripakken. Det betyr samtidig at man vil ha mer tap i batteripakken, og altså mer varmeutvikling.

Eksempelvis kan det være slik at man taper 2% i batteripakken når det er varmt, mens man taper 10% i batteripakken når det er kaldt. Når man da trekker f.eks 10 kW fra batteriet til fremdrift, så vil tapet/varmeutviklingen i batteriet være 200W når batteriet er varmt, og 1000W når det er kaldt. I tillegg kommer eventuell ekstra oppvarming av batteripakke og kupe.

Med range mode på varmer man ikke aktivt opp batteriet, og lar den uungåelige spillvarmen stå for oppvarmingen. Da tar det lang tid før batteripakken blir varm, og man får full regen, men man slipper å brenne av masse energi på å varme opp batteripakken i begynnelsen av kjøreturen.
Dette ser jo ut til å henge på greip ja. Økt motstand i kulde og økt varmeutvikling i batteriet ved forbruk.
Men stemmer min antagelse om at selvutlading reduseres når batteriet er kaldt?
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: GOStirsdag 05. februar 2019, klokken 14:16
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:10
De er riktig som Handyman sier, i følge denne lenken: https://www.kraftriket.no/unnga-rekkeviddetap-om-vinteren/

"De elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere, og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det gjør at batteriet kan levere mindre energi, men det betyr ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare (midlertidig) utilgjengelig. ...

??
Her skriver du i realiteten det samme som jeg skrev, nemlig at den indre motstanden er høyere ved lavere temperatur, ergo så har en ett høyere forbruk bare av den grunn når batteriet er kaldt (det er vinter) selv om en ikke tar med energi som går til å varme kupe (eller batteri) etc

Dette er altså i kontrast til det som Handyman skrev og som jeg da poengterte var feil
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: 18650tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: 18650 på mandag 04. februar 2019, klokken 18:46Bare for å være litt kverulant: Det skyldes ikke at varme er magasinert i veggen, men at det oppstår strålingslikevekt på den siden av bilen. Uten å gå i detalj, er det samme fenomen som gjør at det ikke iser på frontruta di når bilen står ute under tak (f.eks. en carport).  ;)
Dette blir litt avsporing, men jeg ser at jeg har et kunskapshull her som kan fylles. Hvis jeg skal gjette så gjetter jeg at strålingslikevekt betyr at varmestrålingen ut fra bilen ikke forsvinner ut i rommet, men blir reflektert av veggen tilbake til bilen. Er jeg inne på noe? :)

Du har forstått det.  :+1: Alle gjenstander avgir varmestråling (ja, selv en iskald øl fra kjøleskapet) inntil det er oppstått strålingslikevekt med omgivelsene. Denne likevekten oppstår raskere (ved høyere temperatur) mot en vegg eller et overbygg enn mot det «uendelig» kalde verdensrommet.  :)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Autowindertirsdag 05. februar 2019, klokken 14:21
Sitat fra: olavxxx på mandag 04. februar 2019, klokken 13:17
Om vinteren kan man også ta 10 prosent mer luft enn det som oppgis i karm, på kalde dekk.

Jeg har alltid fyllt 10-15% mer hele året, enn de slitne ujusterte lufttrykksapparatene på bensinstajoner viser. Aldri hatt ujevn slitasje. Mindre rullemotstand også.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Autowindertirsdag 05. februar 2019, klokken 14:25
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:16
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:10
De er riktig som Handyman sier, i følge denne lenken: https://www.kraftriket.no/unnga-rekkeviddetap-om-vinteren/

"De elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere, og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det gjør at batteriet kan levere mindre energi, men det betyr ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare (midlertidig) utilgjengelig. ...

??
Her skriver du i realiteten det samme som jeg skrev, nemlig at den indre motstanden er høyere ved lavere temperatur, ergo så har en ett høyere forbruk bare av den grunn når batteriet er kaldt (det er vinter) selv om en ikke tar med energi som går til å varme kupe (eller batteri) etc
Dette er altså i kontrast til det som Handyman skrev og som jeg da poengterte var feil

Det var klippet fra lenken, ikke noe jeg fant på selv. Energien blir ikke borte, men er midlertidig utilgjengelig, var det jeg svarte på, og som du spør om han var sikker på.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 05. februar 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:16Dette ser jo ut til å henge på greip ja. Økt motstand i kulde og økt varmeutvikling i batteriet ved forbruk.
Men stemmer min antagelse om at selvutlading reduseres når batteriet er kaldt?
"Selvutlading" er tilnærmet null uansett. Det man opplever når bilen står parkert er ikke selvutlading, som sådan. Det man opplever er at bilen bruker energi for å ha datamaskinene i gang. Dette forbruket vil nok øke litt når batteriet er kaldt, ettersom her hentes også energien fra det kalde batteriet, med høyere indre motstand og tap.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 16:06
Sitat fra: GOS på tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:16
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:10
De er riktig som Handyman sier, i følge denne lenken: https://www.kraftriket.no/unnga-rekkeviddetap-om-vinteren/

"De elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere, og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det gjør at batteriet kan levere mindre energi, men det betyr ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare (midlertidig) utilgjengelig. ...

??
Her skriver du i realiteten det samme som jeg skrev, nemlig at den indre motstanden er høyere ved lavere temperatur, ergo så har en ett høyere forbruk bare av den grunn når batteriet er kaldt (det er vinter) selv om en ikke tar med energi som går til å varme kupe (eller batteri) etc

Dette er altså i kontrast til det som Handyman skrev og som jeg da poengterte var feil
My bad! Da jeg skrev tenkte jeg på selvutlading (uten forbruk), og at dette ikke blir værre med kaldt batteri. Jeg tenkte ikke på at det i en forbrukssituasjon blir annerledes, og at indre motstand da fører til effekttap i form av varmeutvikling i batteriet. Og i den sammenheng blir min konklusjon feil.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: kamuflars86tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:10
Angående hvordan en kan håndtere frosne dørhåndtak:


https://mobile.twitter.com/DrivingSlate/status/1072109543059021825
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Toalmartirsdag 05. februar 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:19
Bilen bruker ikke mer strøm til fremdrift når batteriet er kaldt (evt. varme av batteri kommer i tillegg), det er bare det at ikke all strømmen er tilgjengelig i et kaldt batteri. Når det varmes opp blir strømmen tilgjengelig igjen.
Så hvis jeg kjører til jobb uten å varme batteriet og den bruker ca 18% mot ca 12% med varmet batteri, så kan jeg parkere den innendørs og vil ha ca 88% igjen når jeg skal reise hjem  :+1:
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: ladovtirsdag 05. februar 2019, klokken 19:17
Er det likegyldig hva slags silikon man smører pakningene med? Billigste de har på biltema? Art.nr. 36-1904 til 49,90?
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Tomtirsdag 05. februar 2019, klokken 19:27
Sitat fra: ladov på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:17
Er det likegyldig hva slags silikon man smører pakningene med? Billigste de har på biltema? Art.nr. 36-1904 til 49,90?
https://youtu.be/fdDZGPiLqr8?t=185
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Handymantirsdag 05. februar 2019, klokken 19:41
Sitat fra: Tom på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:27
Sitat fra: ladov på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:17
Er det likegyldig hva slags silikon man smører pakningene med? Billigste de har på biltema? Art.nr. 36-1904 til 49,90?
https://youtu.be/fdDZGPiLqr8?t=185
Her var det mye rart, matfett på dørlistene av gummi, jeg står over og holder meg til silikon.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: THEtirsdag 05. februar 2019, klokken 19:53
De sier jo at man ikke skal bruke silikon på nye gummilister. Tenkte å prøve Wurth gummi fit, men lurer på hvor man får kjøpt Wurth-produkter som privatperson?
Tittel: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Toalmartirsdag 05. februar 2019, klokken 20:20
Wurth har egne butikker som alle kan handle i


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Karmatirsdag 05. februar 2019, klokken 20:26
Sitat fra: ladov på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:17
Er det likegyldig hva slags silikon man smører pakningene med? Billigste de har på biltema? Art.nr. 36-1904 til 49,90?

Har fått anbefalt denne fra Clas Ohlson. Men dette er langt utenfor mitt felt, så aner ikke om det er en god anbefaling eller ikke:
https://www.clasohlson.com/no/CRC-silikonspray/34-7458-1 (https://www.clasohlson.com/no/CRC-silikonspray/34-7458-1)
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: trykkertortirsdag 05. februar 2019, klokken 20:30
Anbefalt på nye lister for at de ikke skal klistre er AutoGlym Vinyl and Rubber Care.
https://bilxtra.no/bilpleie/bilvask-interior/gummifornyer-autoglym-vinyl-rubber-care (https://bilxtra.no/bilpleie/bilvask-interior/gummifornyer-autoglym-vinyl-rubber-care)

Ved "feil" silikon, vil du få silikonete vinduer med stygge striper.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: jorgrortirsdag 05. februar 2019, klokken 20:49
Ser at det har blitt nevnt Range Mode her ved flere anledninger. Etter hva jeg har forstått er dette ikke et valg i Model 3. Min oppfatning av range mode som finnes på Model X og Model S er at det begrenser bruken av temperaturregulering av batteriet for å øke rekkevidden. På Model 3 er det nevnt at det ikke er en dedikert batterivarmer, men at varme fra motor kan brukes til oppvarming av batteri, noe som er «gratis» varme og mer effektivt enn selv range mode i S/X.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: OlaMtirsdag 05. februar 2019, klokken 20:59
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:30

Ved "feil" silikon, vil du få silikonete vinduer med stygge striper.

Man må bare la sprayen tørke før man lukker igjen vinduet. Ikke alltid det er like lett å gjennomføre i praksis hvis man er parkert ute midtvinters.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Klykkentirsdag 05. februar 2019, klokken 21:40
Benyttet silikon på vår S på pakninger, samt i overgangen mellom dørkarm og glass. Vasket godt først, tørket og sprayet. Ikke kjøp billigdritt så går det bra. Crc sin industri-utgave til rundt 200kr holder til slle bilene i nabolaget i flere år.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Imaginetirsdag 05. februar 2019, klokken 21:59
Anslått 42% rekkeviddetap i -18:
https://m.youtube.com/watch?v=GrEeWAqEMAU
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 05. februar 2019, klokken 22:19
42% tap ved *småkjøring*, så egentlig ikke veldig relevant. Da bruker man masse energi på å hele tiden varme opp bilen, mens på langkjøring varmer man opp bilen en gang, og så er forbruket mye lavere på resten av turen.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: GOStirsdag 05. februar 2019, klokken 22:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:19
42% tap ved *småkjøring*, så egentlig ikke veldig relevant. Da bruker man masse energi på å hele tiden varme opp bilen, mens på langkjøring varmer man opp bilen en gang, og så er forbruket mye lavere på resten av turen.

Tror ikke vi kan definere dette som småkjøring hvor batteriet aldri blir varmt eller kjøler ned mellom hver liten tur. Her snakker vi om 200 km på noen (få?) timer. En Model S tror jeg ikke hadde hatt en slik reduksjon. Er redd de ikke har valgt å utnytte spillvarmen fra motoren like godt på Model 3 som på S og X.....eller at motorene er så mye mer effektive og dermed ikke gir så mye spillvarme å utnytte. Isåfall er de tilgitt, men hvis ikke så er jeg skuffet.

Er redd dette også vil gi oss såkalt 'coldgate' ved lading på vinteren og det har vi jo vært så heldige å ikke ha på tidligere Tesla.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 05. februar 2019, klokken 22:38
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:59
Anslått 42% rekkeviddetap i -18:
Wow!
Estimert 190Wh/km ved småkjøring i -18?
Ikke dårlig.
Ser ut som kjøringen er gjort i løpet av 6 timer. Evt 8+ ettersom det beskrives som en arbeidsdag.

Han forteller at han kjører rundt hele dagen og besøker kunder. Lurer på hvor mange stans/kaldstarter vi snakker her.

Dette er type kjøring som gir ekstremt forbruk. Sammenlignet med rated (NEDC?) som han gjør blir det ikke gode resultater, men overraskende at han var under 200Wh/km.

Har kjørt såpass mange middels turer i kulde nå i vinter at jeg vet forskjellen i forbruk mellom mild vinter rundt null og streng kulde på 15-20 minusgrader er ganske stor. Merker godt økning i forbruk så vel som redusert tilgjengelig energi i batteriet når det er - 15 ute.
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: Magnus Hansentirsdag 05. februar 2019, klokken 22:46
Spesielt å trekke bastante konklusjoner fra denne ene kilden når det finnes masse andre dokumenterte erfaringer der ute. Får uansett håpe teslabjørn for låne en bil snart sånn at han får kjørt standard vintertesten sin
Tittel: Sv: Model 3 på vinteren - tips og triks
Skrevet av: S4etirsdag 05. februar 2019, klokken 22:59
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:46
Spesielt å trekke bastante konklusjoner fra denne ene kilden når det finnes masse andre dokumenterte erfaringer der ute. Får uansett håpe teslabjørn for låne en bil snart sånn at han får kjørt standard vintertesten sin
Helt enig!  La oss alle roe oss ned å vente til Teslabjørn gjør en ordentlig test.