Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Tom på søndag 03. februar 2019, klokken 11:14
Er det mulig å få vegg lader moms fri med bilen?
Nei, men du kan sikkert finne noen på finn til ok pris, ubrukt (type 3500-4000).
Er vel feil plugg på de som selges nå vel?
Sitat fra: HermanGatevold på søndag 03. februar 2019, klokken 11:23
Er vel feil plugg på de som selges nå vel?
Nei
Er AC lading og fungerer på TM3
Sitat fra: Tom på søndag 03. februar 2019, klokken 11:14
Er det mulig å få vegg lader moms fri med bilen?
ja. Du kan kjøpe lader moms fri med bilen. Bare ta kontakt med dem.
Sitat fra: Elmaster på søndag 03. februar 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Tom på søndag 03. februar 2019, klokken 11:14
Er det mulig å få vegg lader moms fri med bilen?
ja. Du kan kjøpe lader moms fri med bilen. Bare ta kontakt med dem.
Dette er feil!
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. februar 2019, klokken 12:03
Sitat fra: Elmaster på søndag 03. februar 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Tom på søndag 03. februar 2019, klokken 11:14
Er det mulig å få vegg lader moms fri med bilen?
ja. Du kan kjøpe lader moms fri med bilen. Bare ta kontakt med dem.
Dette er feil!
hvorfor sier du at det er feil?
Sitat fra: Elmaster på søndag 03. februar 2019, klokken 12:12
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. februar 2019, klokken 12:03
Sitat fra: Elmaster på søndag 03. februar 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Tom på søndag 03. februar 2019, klokken 11:14
Er det mulig å få vegg lader moms fri med bilen?
ja. Du kan kjøpe lader moms fri med bilen. Bare ta kontakt med dem.
Dette er feil!
hvorfor sier du at det er feil?
https://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2016/Desember/Moms-pa-kjop-og-montering-av-ladeboks/
Og her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31294.0 (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31294.0)
SitatSkatteetaten har i en relativt fersk uttalelse tilsynelatende endret sin tolkning av mva-fritaket for elbiler, slik at forhandlere nå ikke lenger kan levere ladestasjoner og elektrikerarbeid momsfritt sammen med salg av elbilen.
I uttalelsen nevnes en del eksempler på utstyr som er fritatt for merverdiavgift når det selges sammen med ny elbil, herunder ladekabel og ekstra sett med hjul (typisk vinterhjul).
Som eksempler på utstyr og tjenester som er merverdiavgiftspliktig fremhever de:
skiboks, takstativ, sykkelholder, lastestativ
ladeboks/hjemmelader
montering/installasjon av ladeboks
oppgradering av elektrisk anlegg
Røverkjøp (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=139175204)
Takk for oppdatert info. Spurte tesla et par uker siden og de sa at det er mulig. Men tydeligvis ikke. Nok en gang vi har et eksempel på hvor mye peiling de har der borte....
Kjøp en TWC på Finn.no e.l. Du får de for 4-5k per stykk, kjøp gjerne to i samme slengen, og koble se sammen med bus-kabel. Elektrikerjobben med deler (type B jordfeil) koster ikke all verden.
Ville ikke kjøpt på finn for 4-5K, så lenge Tesla selger deg nye for 5100 eller der omkring. Mange av de på finn er jo vervegaver som selgeren muligens ikke har garanti på
Jeg skal ha en UMC som støtter trefas med bilen. Håper og tror den blir momsfri
Sitat fra: bakskj på onsdag 06. februar 2019, klokken 21:55
Jeg skal ha en UMC som støtter trefas med bilen. Håper og tror den blir momsfri
UMC støtter ikke trefas lenger "gen 2". Du må da kjøpe en CMC (Corded Mobile Connector), men på denne er det fast rød plugg (16A TN 400V) som ikke kan byttes ut.
Skal du ha trefase-UMC må du skaffe en brukt "gen 1"
Sitat fra: mexigolf på onsdag 06. februar 2019, klokken 21:52
Ville ikke kjøpt på finn for 4-5K, så lenge Tesla selger deg nye for 5100 eller der omkring. Mange av de på finn er jo vervegaver som selgeren muligens ikke har garanti på
Hvorfor skulle det ikke være garanti på referralgaver? Og mange er kjøpt, men med store credits som folk har fått for å gi opp powerwall eller annet.
Sitat fra: gr på onsdag 06. februar 2019, klokken 23:20
Sitat fra: mexigolf på onsdag 06. februar 2019, klokken 21:52
Ville ikke kjøpt på finn for 4-5K, så lenge Tesla selger deg nye for 5100 eller der omkring. Mange av de på finn er jo vervegaver som selgeren muligens ikke har garanti på
Hvorfor skulle det ikke være garanti på referralgaver? Og mange er kjøpt, men med store credits som folk har fått for å gi opp powerwall eller annet.
Garanti kan det være, men det avhenger av betingelsene i referralprogrammet. Noen garantier er personlige og kan ikke overdras til nestemann, Det viktigste er at det ikke er 5 års reklamasjonsrett da det ikke er et forbrukerkjøp.
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. februar 2019, klokken 23:03
Sitat fra: bakskj på onsdag 06. februar 2019, klokken 21:55
Jeg skal ha en UMC som støtter trefas med bilen. Håper og tror den blir momsfri
UMC støtter ikke trefas lenger "gen 2". Du må da kjøpe en CMC (Corded Mobile Connector), men på denne er det fast rød plugg (16A TN 400V) som ikke kan byttes ut.
Skal du ha trefase-UMC må du skaffe en brukt "gen 1"
Har ikke fått svar fra delivery team ennå men hvis Tesla ikke selger Gen1 lenger så blir det vel en CMC da :)
Takk for info!
Sitat fra: Handyman på onsdag 06. februar 2019, klokken 23:23
Sitat fra: gr på onsdag 06. februar 2019, klokken 23:20
Sitat fra: mexigolf på onsdag 06. februar 2019, klokken 21:52
Ville ikke kjøpt på finn for 4-5K, så lenge Tesla selger deg nye for 5100 eller der omkring. Mange av de på finn er jo vervegaver som selgeren muligens ikke har garanti på
Hvorfor skulle det ikke være garanti på referralgaver? Og mange er kjøpt, men med store credits som folk har fått for å gi opp powerwall eller annet.
Garanti kan det være, men det avhenger av betingelsene i referralprogrammet. Noen garantier er personlige og kan ikke overdras til nestemann, Det viktigste er at det ikke er 5 års reklamasjonsrett da det ikke er et forbrukerkjøp.
Signatur laderne er ikke kjøp, men leveres med 4 års garanti. Bare å ringe Tesla om noe er galt.
De som ikke er signatur er kjøpt med kreditt og er helt ordinære varekjøp med full garanti og reklamasjon.
Jeg fikk montert to Tesla ladere hjemme, satte begge opp på «Tesla» måten slik at de begge kan levere opp til 32A 3-fas. Dog dessverre på kun 230V IT nett... Men funker aldeles ypperlig.
Når både min Volvo og Tesla lader, får de begge 16A, men når Volvo er ferdig etter typisk ett par timer, så suser Tesla opp til 32A.
Jeg vet at noen biler ikke liker å ha det koblet slik som de er nå, f.eks. nye e-Golf 300km likte ikke oppsettet. I slike tilfeller bør man koble til å være «vanlig» type-2. Godt forklart i installasjonsdokumentasjonen.
Testet Audi e-tron i går, men rakk ikke hjemom til garasjen for å teste hva den syntes om TWC koblet opp slik.