Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Toalmar på lørdag 26. januar 2019, klokken 12:31

Tittel: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Toalmarlørdag 26. januar 2019, klokken 12:31
Har lagt ut min I3 2017 Fully Charged med alt utstyr på finn.no men må si jeg er overrasket over hvor tregt bruktmarkedet er nå
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Jallalørdag 26. januar 2019, klokken 13:07
Det kan du gjerne mene, men så lenge vi ikke vet hvordan du har priset bilen er det umulig for oss andre å si noe som helst om dette.
Noen tror åpenbart at de selger gull når de legger ut bruktbilen sin på finn.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Samcolørdag 26. januar 2019, klokken 15:02
I3 er vel mindre attraktiv for mange nå når BMW er i bakleksa på rekkevidde mot konkurrentene.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Trond.mlørdag 26. januar 2019, klokken 15:28
Det begynner vel å bli mange 94Ah på markedet nå som 120Ah er lansert. Man hadde samme effekt da 94Ah kom, men etter en tid bedret markedet. Generelt har eiere av i3 nytt godt av lavt verditap i noen år, og for de som ønsker en morsom og lettkjørt by / pendlerbil er den jo i en særklasse.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: moonbuggylørdag 26. januar 2019, klokken 15:36
Samco:
Personlig mener jeg tvertimot. I3 60ah er jo nærmest perfekt til og fra jobb og for småkjøring ellers for alle som ikke har mer enn 50-60km til jobb. Det er jo de aller fleste. Kjøpes en 60ah 3-4 år gammel i3 nå, får man en bil med svært få feil, med batteri som holder i minst 100k km til. I tillegg er prisen gunstig.
I bunn og grunn er det  bare tull å gå for rekkevidde, betale langt mer og slepe på mange ekstra kg når man (de fleste) ikke trenger det.
Jeg har selv en 60ah og kjører vel i snitt ca 30-40 km om dagen. På vinteren når jeg trenger forvarming, så står bilen plugget inn når den ikke brukes. Det går dager mellom hver gang jeg er under 75% av batterikapasiten.
Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg et større batteri de få gangene i året jeg kjører lengre. Men, det er ikke et stort problem.
På min kant av landet er det flust med hurtigladere.
Så, som en daglig bruksbil, er 60ah i3 uovertruffen...

Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: hELgenenlørdag 26. januar 2019, klokken 16:10
Som nevnt før, umulig å si noe om tregt marked uten å vite noe om prisen. Avtalt å bytte inn min 94Ah i ny 120Ah og ifølge selger var det null problem å selge disse. Bilen er,sett bort fra utseende som kanskje skremmer noe,en genial bil,brukt som ny. Her er det meste karbon og alu og jeg tror mange blir værende med oss i mange,mange år ennå. Skulle ikke forundre meg om det kommer 3 parts batteri pakker å få tak i om noen år. Aldri eid en bil som til de grader innfrir som i3. Null feil,nesten gratis å bruke, oversiktlig og morsom å kjøre,enorm bruksverdi i hverdagen. Kan ikke få fullrost bilen. Og jeg har eid mange,mange biler opp gjennom årene. Mange har oppdaget denne snodige fremtoningen sine kvaliteter,men jeg tror potensiale fortsatt er stort og at dette vil bli en klassiker. Det vil ikke være tilfelle for Kia Niro, Hyundai Kona eller Ioniq,e-Golf osv...Så jeg tror markedet vil være der i mange,mange år ennå. Men forventer du 300++ så tror jeg prisen blir feil
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Toalmarlørdag 26. januar 2019, klokken 16:51
Prisen er ingen hemlighet. Den ble først satt til kr 270' men er blitt satt ned til kr 250'
Bilen har rullet i underkant av 50' km
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Samcolørdag 26. januar 2019, klokken 17:09
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 26. januar 2019, klokken 15:36
Samco:
Personlig mener jeg tvertimot. I3 60ah er jo nærmest perfekt til og fra jobb og for småkjøring ellers for alle som ikke har mer enn 50-60km til jobb. Det er jo de aller fleste. Kjøpes en 60ah 3-4 år gammel i3 nå, får man en bil med svært få feil, med batteri som holder i minst 100k km til. I tillegg er prisen gunstig.
I bunn og grunn er det  bare tull å gå for rekkevidde, betale langt mer og slepe på mange ekstra kg når man (de fleste) ikke trenger det.
Jeg har selv en 60ah og kjører vel i snitt ca 30-40 km om dagen. På vinteren når jeg trenger forvarming, så står bilen plugget inn når den ikke brukes. Det går dager mellom hver gang jeg er under 75% av batterikapasiten.
Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg et større batteri de få gangene i året jeg kjører lengre. Men, det er ikke et stort problem.
På min kant av landet er det flust med hurtigladere.
Så, som en daglig bruksbil, er 60ah i3 uovertruffen...

Har en 60amp selv helt super dag til dag bil lader på jobb og hjemme.
Men den vanelige norsk skeptiker ser på de de små batteri elbilene som alt for lite rekke vidde og vil gjerne ha 60mil pluss desverre.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Klykkenlørdag 26. januar 2019, klokken 17:11
Får 94ah til ca 250k med 30k på telleren. Fra forhandler... Dog ikke sett på utstyret.
https://www.finn.no/138820433
https://www.finn.no/136441463

Mulig du er litt optimistisk på prisen?
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: MFAlørdag 26. januar 2019, klokken 17:17
Gjorde en rask sjekk her forleden, litt forenklet ser det ut til at det ligger ca 4 % av totalt solgte i3'er på Finn mot ca. 2 % på de fleste andre el merkene. Med så stort utbud faller dessverre prisene.  Skulle gjerne visst hvorfor det er slik med tanke på hvor fornøyde i3 eiere er :-)
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: tolapetlørdag 26. januar 2019, klokken 17:25
Der er akkurat nå: 751 BMW i3 bruktbiler til salgs, der 110 BMW i3 for leasing, så der
er nok å velge i, å da er prisen en vesentlig detalj.
Sånn er det bare.......


Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: hELgenenlørdag 26. januar 2019, klokken 17:34
Ser enkelte er importbiler. Tror som TM at dette er en forbigående greie. 250k for 94Ah fully charge synes jeg høres ok ut for en norsk bil handlet hos norsk merkeforhandler. Opplevde en slik forbigående nedtur ved siste fossil salg. Gikk en mnd så var prisene opp 20k igjen
Kan være fargen som skremmer kanskje. Min merkeforhandler selger flust av brukte 94Ah. Prisen ligger rundt 270+ for fully charged
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Toalmarlørdag 26. januar 2019, klokken 18:10
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:34
Ser enkelte er importbiler. Tror som TM at dette er en forbigående greie. 250k for 94Ah fully charge synes jeg høres ok ut for en norsk bil handlet hos norsk merkeforhandler. Opplevde en slik forbigående nedtur ved siste fossil salg. Gikk en mnd så var prisene opp 20k igjen
Kan være fargen som skremmer kanskje. Min merkeforhandler selger flust av brukte 94Ah. Prisen ligger rundt 270+ for fully charged
Fullt mulig det er fargen som gjør det.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Toalmarlørdag 26. januar 2019, klokken 18:12
Sitat fra: Klykken på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:11
Får 94ah til ca 250k med 30k på telleren. Fra forhandler... Dog ikke sett på utstyret.
https://www.finn.no/138820433
https://www.finn.no/136441463

Mulig du er litt optimistisk på prisen?
Nå er vel ingen av disse Fully Charged?.
Ser å ut til at den ene er import også!
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 26. januar 2019, klokken 19:15
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 26. januar 2019, klokken 15:36
Samco:
Personlig mener jeg tvertimot. I3 60ah er jo nærmest perfekt til og fra jobb og for småkjøring ellers for alle som ikke har mer enn 50-60km til jobb. Det er jo de aller fleste. Kjøpes en 60ah 3-4 år gammel i3 nå, får man en bil med svært få feil, med batteri som holder i minst 100k km til. I tillegg er prisen gunstig.
I bunn og grunn er det  bare tull å gå for rekkevidde, betale langt mer og slepe på mange ekstra kg når man (de fleste) ikke trenger det.
Jeg har selv en 60ah og kjører vel i snitt ca 30-40 km om dagen. På vinteren når jeg trenger forvarming, så står bilen plugget inn når den ikke brukes. Det går dager mellom hver gang jeg er under 75% av batterikapasiten.
Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg et større batteri de få gangene i året jeg kjører lengre. Men, det er ikke et stort problem.
På min kant av landet er det flust med hurtigladere.
Så, som en daglig bruksbil, er 60ah i3 uovertruffen...

Kan ikke si meg mer enig  :+1:.

Hadde tenkt å oppgrader når 120 ah kom, men ikke så sikker lenger. Har jo den bilen jeg trenger og langturene der jeg trenger hurtiglading kan man telle på en hånd pr år...
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Klykkenlørdag 26. januar 2019, klokken 19:15
Som sagt kjapp sjekk bare.
Uansett ikke billig eller dyrt. :) Ha tålmodighet da, kanskje.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: SveinJlørdag 26. januar 2019, klokken 20:26
Etter 14 dager hos Bilia Skien er min 2016 FC borte fra Finn.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Toalmarsøndag 27. januar 2019, klokken 09:29
Forhandlere får nesten alltid bedre pris og de går nok i mange tilfeller fra de før ettersom veldig mange både har innbytte og føler det er bedre å handle med forhandler, noe det selvsagt er.
Når man ikke skal handle bil fra forhandler igjen så er det vanskelig å få de til å selge den for deg.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Mr Oizosøndag 27. januar 2019, klokken 09:48
Biler som denne er et tegn på markedet: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134439604
Tatt ut i slutten av september med en sticker price på 374 tusen. Nå, 4 måneder senere forsøkes den solgt for 300, ikke sikkert han får det en gang. Begynner å bli stort bruktmarked for i3, og prisene skal nok videre ned. Kona, Niro, Model 3, Leaf e+ osv vil bare forsterke dette, da de tilbyr mye bedre rekkevidde og plass for omtrent samme prisen.
Problemet for ditt salg er vel egentlig at man får LCI biler med 20k på telleren fra ca 260. Mindre utstyrt, ja. Men dog, man får med alle forbedringene som LCI har.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Tiger123søndag 27. januar 2019, klokken 14:40
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. januar 2019, klokken 16:10
Som nevnt før, umulig å si noe om tregt marked uten å vite noe om prisen. Avtalt å bytte inn min 94Ah i ny 120Ah og ifølge selger var det null problem å selge disse. Bilen er,sett bort fra utseende som kanskje skremmer noe,en genial bil,brukt som ny. Her er det meste karbon og alu og jeg tror mange blir værende med oss i mange,mange år ennå. Skulle ikke forundre meg om det kommer 3 parts batteri pakker å få tak i om noen år. Aldri eid en bil som til de grader innfrir som i3. Null feil,nesten gratis å bruke, oversiktlig og morsom å kjøre,enorm bruksverdi i hverdagen. Kan ikke få fullrost bilen. Og jeg har eid mange,mange biler opp gjennom årene. Mange har oppdaget denne snodige fremtoningen sine kvaliteter,men jeg tror potensiale fortsatt er stort og at dette vil bli en klassiker. Det vil ikke være tilfelle for Kia Niro, Hyundai Kona eller Ioniq,e-Golf osv...Så jeg tror markedet vil være der i mange,mange år ennå. Men forventer du 300++ så tror jeg prisen blir feil

Kunne sagt det samme som deg om Ionic og Leaf40kW, hvorfor vil ikke de være en "klassiker"?
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: hELgenensøndag 27. januar 2019, klokken 16:36
Ionic og leaf er rustbokser..de blir aldri klassikere...
Er nå min mening i alle fall.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: hemisøndag 27. januar 2019, klokken 16:40
fulgt med litt på markedet, før 120ah ble lansert, var det 220? biler ish, du fikk ikke tak i 94ah til under 300, og alt fløy

så kom den nye, i tilegg dumpa de prisen på nye, mange i3 eiere gjør seg klare for å få sin nye tm3 også, og har lagt ut bilene, jeg er avhengig av overlapp selv, men min 120ah kommer også snart på finn.

tilbud vs etterspørsel. Bilen er heldigvis fantastisk bra, og virker som fler og fler skjønner det.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Tiger123søndag 27. januar 2019, klokken 18:57
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. januar 2019, klokken 16:36
Ionic og leaf er rustbokser..de blir aldri klassikere...
Er nå min mening i alle fall.

Leaf kom ut i markedet for rundt et år siden, tror ikke det er så mye rust der da.

Det var nok off topic, beklager.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Burgersøndag 27. januar 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 27. januar 2019, klokken 09:48
Biler som denne er et tegn på markedet: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134439604
Tatt ut i slutten av september med en sticker price på 374 tusen.

Nå er jeg usikker, men har en følelse av at de som vil ha toppspekket handler nytt? En standard charged eller fully charged hadde kanskje vært lettere å selge?

Når jeg ser på biler så sorter jeg pris lav til høy, søker på det ekstrautstyret jeg absolutt må ha og går nedover til jeg finner den billigste som har det jeg vil ha og rett km/stand.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: hemisøndag 27. januar 2019, klokken 19:56
en sånn kostet 335 i sept, rabattene var rause da
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Mr Oizosøndag 27. januar 2019, klokken 20:45
Ja, likevel ser du jo størrelsen på heftelsen. Så da må han vel nesten ha betalt den prisen?
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: hemisøndag 27. januar 2019, klokken 20:49
hoho ser nå. den svir.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Olemanntirsdag 29. januar 2019, klokken 15:44

Tror nok endringen i 2018 til LCI, og spesielt med de nye fjernlysene, har mye å si for de som kjenner disse bilene.  FC 2017 er således enn litt oppjazza "gammel" bil.
2018 er også tightere å kjøre enn forrige generasjon, jeg sammenligner da 2014 med 2018 som jeg har hatt.

94-120Ah tror jeg roer seg etterhvert når alle som "måtte bytte" har gjort det.  60Ah vil nok få det tøft etterhvert, både fordi overgangen fra 60-94 er vesentlig større enn fra 94-120, men også fordi en flott bybil som dette for de aller fleste er tilstrekkelig med 20 mil om sommeren og 12 om vinten.   Kommer man ned mot 8 mil om vinteren, som man gjør med 60, så er det mot grensen for mange.

Pris; regner man ca 30-35k pr år i avskriving så tror jeg man er innafor.  Og såpass koster det å ha bil. 
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Klykkentirsdag 29. januar 2019, klokken 15:52
60Ah har blitt en "gammel bil" ganske fort, nå som de har oppgradert bilene et par ganger. Kjøpte den ny selv i 2014, og ser TYDELIG tidens tann - mye pga disse halogenbøttene.
Men har vært en stødig og problemfri pendlerbil i mitt eie, og vil ikke bytte den ut med det første. :)
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Samcotirsdag 29. januar 2019, klokken 16:06
Får se om BMW kommer med noe større batteri en 120amp omot slutten an i3 syklusen føler det er litt lite mot konkurrentenes alternativer og pris.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Touringtirsdag 29. januar 2019, klokken 16:57
I3 er primært en bybil. Mister mye av fordelen hvis den blir tynget ned med flere hundre kilo batterier ekstra. Synes 120 ah er helt ok.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 29. januar 2019, klokken 18:08
Sitat fra: Touring på tirsdag 29. januar 2019, klokken 16:57
I3 er primært en bybil. Mister mye av fordelen hvis den blir tynget ned med flere hundre kilo batterier ekstra. Synes 120 ah er helt ok.

Men vi snakker vel ca +150 kg (litt vanskelig å finne ut da det figurere flere tall), så da snakker vi fort +2 personer du drar med deg til enhver tid. Rekkevidde er en ting, forbruk et annet og med elpris på 2 kr kWh begynner vi å snakke. For andre og tynge biler slår det enda mer ut, fordi man vil slippe å lade på hytteturen 2-3 ganger i året.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: arthurtirsdag 29. januar 2019, klokken 20:40
Hvorfor bruke 2 kroner per kWh når man i dagens marked kan sikre en fastpris på fem år til 55 øre per kWh inkl. alle avgifter pluss nettleie? Nettleie for oss er 47,95 øre per kWh pluss 100 kroner måneden så i sum snakker vi da om en pris på 1.10 per kWh.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Rossontirsdag 29. januar 2019, klokken 22:51
Vel, nettleia får du ikke gjort noe med. Den kommer an på hvor du bor.
Om det lønner seg med faspris vs spotpris osv er vel ikke så godt å si- totalen etter 5 år kan jo slå begge veier, men man får selvfølgelig en mer forutsigbar regning med fastpris.
Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 30. januar 2019, klokken 07:03
Det som ikke lønner seg er i alle fall spotpris. Hadde det før, men etter å ha ført regnskap over hvor mye strøm jeg bruker og betaler fant jeg fort ut at de eneste som tjener på dette er de som selger strøm.

For egen del har jeg hatt to år med Agva på hhv 27 øre og 29 øre og tjent en masse på det. Beklagelig hadde de og funnet ut det sist jeg skiftet i høst og prisen var gått opp, så nå betaler jeg 50 øre pluss 9 kr pr mnd hos de som holder til på Geilo med det rare navnet....

For elbilen spiller det ikke så mye rolle - lader gratis på jobb, enn så lenge, men det blir vel satt en stopp for dette og av avgiftskåte politikere.

Det som er underlig i dette er at de forsvarer den høye prisen nå med import av skitten strøm fra bl.a. Danmark, over en linje men veldig liten kapasitet. Samtidig skal vi bruke tog, for det er så miljøvennlig og som går på den samme strømmen..

Tittel: Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
Skrevet av: 1317142119onsdag 30. januar 2019, klokken 07:50
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:03
Det som ikke lønner seg er i alle fall spotpris. Hadde det før, men etter å ha ført regnskap over hvor mye strøm jeg bruker og betaler fant jeg fort ut at de eneste som tjener på dette er de som selger strøm.

For egen del har jeg hatt to år med Agva på hhv 27 øre og 29 øre og tjent en masse på det. Beklagelig hadde de og funnet ut det sist jeg skiftet i høst og prisen var gått opp, så nå betaler jeg 50 øre pluss 9 kr pr mnd hos de som holder til på Geilo med det rare navnet....

For elbilen spiller det ikke så mye rolle - lader gratis på jobb, enn så lenge, men det blir vel satt en stopp for dette og av avgiftskåte politikere.

Det som er underlig i dette er at de forsvarer den høye prisen nå med import av skitten strøm fra bl.a. Danmark, over en linje men veldig liten kapasitet. Samtidig skal vi bruke tog, for det er så miljøvennlig og som går på den samme strømmen..
Som ingeniør birde du vite at toget er miljøvennlig pga alle passasjerene det tar. Hadde det stått mellom en i3 med sjåfør vs et tog med sjåføren alene, så taper selvsagt toget miljøregnskapet.