Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: rmr på fredag 25. januar 2019, klokken 14:01
Bilen er hos Tesla , har klagd på at bremsene henger når jeg skal kjøre om morgenen. Må gi gass , så slipper bremsene. Høres ikke bra ut.
Forklart dette til Tesla , og de svarer med at jeg bør ha bremseservice.
Bilen er kjørt 17000 km, regenerering på LOW nå på vinteren.
Jeg sa etter mye om og men ok til dette. Nå etterpå tenker jeg at dette burde de jaggu dekket på en bil som er så ny , gått så lite.
Veldig takknemlig for tips herfra , før jeg henter bilen om 1-2 timer.
Hva har andre gjort i samme situasjon?
Dette finnes det mange tråder på. Min bil har gått 4000 km, og har samme problem. Bremseservice er selvsagt bare tull. Iallfall hvis de mener du skal betale for det.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 14:04
Dette finnes det mange tråder på. Min bil har gått 4000 km, og har samme problem. Bremseservice er selvsagt bare tull. Iallfall hvis de mener du skal betale for det.
De mener selvsagt at kunden skal dekke det , og føler meg "tvunget" til å godta det siden de også passer på å nevne om jeg nekter å utføre dette nå , og noe galt skjer med skiver , calipper osv. så må kunden dekke alt.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 14:04
Dette finnes det mange tråder på. Min bil har gått 4000 km, og har samme problem. Bremseservice er selvsagt bare tull. Iallfall hvis de mener du skal betale for det.
Hva gjorde du i ditt konkrete tilfelle?
Rådene er å bruke Regen Low, bremse så mye du kan før parkering for å fjerne vann og salt. Ellers får man bare vente på at Tesla kommer med en løsning på bremse-løsningen....
Ville fått skriftlig at bremseservice vil løse problemet. Det er jeg nemlig ikke så sikker på.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 25. januar 2019, klokken 14:14
Rådene er å bruke Regen Low, bremse så mye du kan før parkering for å fjerne vann og salt. Ellers får man bare vente på at Tesla kommer med en løsning på bremsene-løsningen....
Regen er alltid i LOW fra Nov - Mars......
Sitat fra: Muffinman på fredag 25. januar 2019, klokken 14:15
Ville fått skriftlig at bremseservice vil løse problemet. Det er jeg nemlig ikke så sikker på.
Godt innspill :)
Samle alle trådene på dette forumet om dette problemet, skriv det ut, og klask det i bordet hos din SC.
Sitat fra: Muffinman på fredag 25. januar 2019, klokken 14:15
Ville fått skriftlig at bremseservice vil løse problemet. Det er jeg nemlig ikke så sikker på.
Høres ikke dette ut som om han ikke har fått nordiske bremseklosser? Tror nok jeg ville bedt om å få sjekket dette først.
Bremser som fryser fast er ikke noe tesla-problem. Slik har det vært på alle mine Audier. Hvis denne oppførselen merkes på sommeren, ok, da må det undersøkes.
En grunn til at det er jævelig med kø hos Tesla, er fordi kundene er blokket i hodet og spør om helt idiotiske ting som man enkelt kan google. Hvis spotifyen henger, restart faenskapet, ikke bestill time på service.
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 15:04
Sitat fra: Muffinman på fredag 25. januar 2019, klokken 14:15
Ville fått skriftlig at bremseservice vil løse problemet. Det er jeg nemlig ikke så sikker på.
Høres ikke dette ut som om han ikke har fått nordiske bremseklosser? Tror nok jeg ville bedt om å få sjekket dette først.
Virker som nyere biler har dette også når de står i garasje. Merkelig nok har vi aldri merket noe, men våre biler står ute.
Sitat fra: Muffinman på fredag 25. januar 2019, klokken 16:07
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 15:04
Sitat fra: Muffinman på fredag 25. januar 2019, klokken 14:15
Ville fått skriftlig at bremseservice vil løse problemet. Det er jeg nemlig ikke så sikker på.
Høres ikke dette ut som om han ikke har fått nordiske bremseklosser? Tror nok jeg ville bedt om å få sjekket dette først.
Virker som nyere biler har dette også når de står i garasje. Merkelig nok har vi aldri merket noe, men våre biler står ute.
Min bil er en Juli -17 modell som står ute, i en åpen carport.....
Under åpen himmel her. Men såpass lang tid mellom leveringstid på våre og din at det kan godt være at bestykningen er ulik. Uansett fikk våre nyeste versjon av klosser våren -16. Hadde aldri problemer med at de hang, men byttet gjorde at vi aldri mer opplevde dårlig effekt. Kan godt hende at det er kommet andre varianter nå.
Sitat fra: Muffinman på fredag 25. januar 2019, klokken 16:07
Virker som nyere biler har dette også når de står i garasje. Merkelig nok har vi aldri merket noe, men våre biler står ute.
Hadde dette ganske ofte når bilen stod i temperert garasje. Det var rett og slett parkbremsen som rustet fast til skivene, noe som kan skje i løpet av natten hvis bremsene er våte, og særlig med litt veisalt innblandet.
Siste året har jeg brukt garasjen til lagerplass, og bilen har stått ute i minusgrader om vinteren. Null problemer med fastrustede bremser.
Det endte med at jeg følte meg "tvunget" til å godta å betale for bremseservice.
De uttalte på tlf at om jeg ikke gjorde måtte jeg ta ansvar for bremsene selv , og dekke eventuelle følgefeil - kunne bli dyrt.
Så dette ble gjort forrige torsdag , og det komediske i dette er at siste to dagene har bremsene hengt bak på bilen igjen.....
Så det ser ikke ut som om brake service - lubrication and cleaning of all brake pads and sliders , hjalp en dritt :(
Har logget inn på MyTesla og eskalert saken der , så får vi se hva som kommer ut av det.
Fikk du det skriftlig at de garanterte at jobben vil fikse problemet slik Muffinman foreslo? Og hva kostet jobben?
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. januar 2019, klokken 09:19
Fikk du det skriftlig at de garanterte at jobben vil fikse problemet slik Muffinman foreslo? Og hva kostet jobben?
Jeg prøvde , men å få de til å skrive det på en epost var tilnærmet umulig , men muntlig ga jeg grei beskjed om at jeg kom til å kreve penger tilbake , om problemene fortsatte. Nå tar jeg det gjennom eskaleringsmetoden inne i MyTesla.
Tviler på jeg kommer noen vei , blir bare oppgitt.
Om Tesla fikser noe som ikke blir fikset, og alikevel tar betalt. Da heier vi på deg ;)
Bedrifter liker ofte ikke å gi fra seg "cash", men kanskje de kan gjøre noe annet for deg som tilsvarer summen du har betalt?
Min 2-3mnd gamle S står ute, og jeg merker også at bremsene henger litt om morgenen, men ikke mer enn at bilen rykker litt til når jeg begynner kjøringen. Men blir det verre og jeg ikke kommer av flekken, så synes jeg ikke Tesla kan skylde på andre enn seg selv og bilen.
Dette visste vi egentlig på forhånd siden det er veldig mange som opplever at bremsene henger om morgenen, og at det med all sannsynlighet skyldes egenskapene til klosser/skiver og ikke at noe er tregt i kaliperen. Det burde Tesla også visst. Skal man gi råd om tiltak som koster penger for å løse noe som tilsynelatende er en iboende "egenskap" ved bilen synes jeg de bør ta ansvar for det.
Hvis bremsene er trege kan det merkes ved at de ligger innpå ved kjøring, tar skjevt eller dårlig.
Forsåvidt ikke et ukjent fenomen på enkelte andre biler. Har selv hatt det på en Citroen. Der gikk det av og til hardt på clutchen før kjøreturen kunne starte med et smell. Men det var ikke noe galt med bremsene.
Sitat fra: rmr på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:27
Det endte med at jeg følte meg "tvunget" til å godta å betale for bremseservice.
De uttalte på tlf at om jeg ikke gjorde måtte jeg ta ansvar for bremsene selv , og dekke eventuelle følgefeil - kunne bli dyrt.
Så dette ble gjort forrige torsdag , og det komediske i dette er at siste to dagene har bremsene hengt bak på bilen igjen.....
Så det ser ikke ut som om brake service - lubrication and cleaning of all brake pads and sliders , hjalp en dritt :(
Har logget inn på MyTesla og eskalert saken der , så får vi se hva som kommer ut av det.
Håper du tok rådet mitt om å be dem dobbeltsjekke at du faktisk har nordiske bremseklosser? Også på "håndbrekk" kalipperen? I det minste sånn når de allikevel skulle inn der å smøre opp...
Sitat fra: Amoss på onsdag 30. januar 2019, klokken 12:07
Sitat fra: rmr på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:27
Det endte med at jeg følte meg "tvunget" til å godta å betale for bremseservice.
De uttalte på tlf at om jeg ikke gjorde måtte jeg ta ansvar for bremsene selv , og dekke eventuelle følgefeil - kunne bli dyrt.
Så dette ble gjort forrige torsdag , og det komediske i dette er at siste to dagene har bremsene hengt bak på bilen igjen.....
Så det ser ikke ut som om brake service - lubrication and cleaning of all brake pads and sliders , hjalp en dritt :(
Har logget inn på MyTesla og eskalert saken der , så får vi se hva som kommer ut av det.
Håper du tok rådet mitt om å be dem dobbeltsjekke at du faktisk har nordiske bremseklosser? Også på "håndbrekk" kalipperen? I det minste sånn når de allikevel skulle inn der å smøre opp...
Gjorde ikke det. Fikk nye skiver/klosser på min 2015 modell , men dette er en mid juli 2017 bil , så jeg antar denne har det?
Fikk denne som første svar på eskaleringsmeldingen i MyTesla , holder ikke akkurat pusten , hehe
Dear Rasmus,
Thank you for contacting us at Executive Care.
I am very sorry to hear about all of this. I understand that this must be very frustrating.
I really appreciate you taking the time to share your experience with us. Please allow me to look into this and further review your account profile.
I will follow up with you as soon as I have updated information in hand.
Sitat fra: rmr på onsdag 30. januar 2019, klokken 12:32
Gjorde ikke det. Fikk nye skiver/klosser på min 2015 modell , men dette er en mid juli 2017 bil , så jeg antar denne har det?
Den burde ha det ja. Men mener at dette med at den "hang" på bremsene på morgenen vinterstid av ett av symptomene den gang. Kanskje alle de andre bremseklossene og skivene er "nordiske", men ikke klossene til brekket?
Forskjellen - om jeg ikke husker feil - var at de "ikke-nordiske" bremseklossene var porøse og at de da trakk til seg vann. Når bilen ble parkert om natta frøs vannet til is og dermed for brekkets del frøs de fast i bremseskivene. For klossene som ikke var inntil skivene så ble det ett islag som medførte at man risikerte å ikke ha effektive bremser de første minuttene/nedbremsingene av turen. Siden du ikke rapporterer noe slikt antar jeg at de vanlige klossene nok er "nordiske" ikke-porøse, men altså kanskje ikke brekk-klossene? Ja, for det er fortsatt egen kalipper/egne klosser for brekket?
Dersom jeg husker feil eller noe har endret seg siden den gang så regner jeg med at noen her korrigerer meg :)
Jeg har en sen 2018 med samme problem, så med mindre de fremdeles leverer "gamle" klosser, så er det nok ikke dette.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:37
Jeg har en sen 2018 med samme problem, så med mindre de fremdeles leverer "gamle" klosser, så er det nok ikke dette.
Vel, slik jeg har oppfattet det så leverer de da det du kaller "gamle" klosser fortsatt overalt bortesett fra i land/regioner der dette er ett problem. Så at man ett eller annet sted på veien har "glemt" at også parkeringsbrems klossene skal oppgraderes til nordisk type for biler sendt til Norge er da ikke helt utenkelig?
Men så klart, påstår ikke at jeg vet noe som helst sikkert...
Har en 17 mod. s75d med samme problem, en ting er att bremsene henger på etter parkering, noe som virker å være mindre problem om jeg passer på å bremse før bilen blir parkert. Ett større problem er at enkelte ganger er det null bremsevirkning i ganske mange meter( 50-100m ) før dei tar mere etter hvert. Har gjort det til en vane å sjekke bremsene før hver tur etter å ha oppdaget dette.Dette gjelder tydelig både for og bakbremsene, mindre eller ingen problemer når det er stabilt kaldt .Er sikkert vann, ishinne på klossene som årsaker dette.Kommer til å be om andre type klosser som jeg setter på ved bytte av vinterhjul, da dette er trafikkfarlig.har instruert kona om å teste bremsene før hver tur også.
Svar fra eskalering MyTesla. Da var vi tilbake til lokalt ServiceCenter.....
Dear Rasmus,
Thank you for your update.
I have reached out to the management of your local service center to review this case and his team will reach out to you as soon as possible to discuss this.
Thank you very much for your patience.
Da har jeg blitt oppringt av Tesla ServiceCenter , og enden på visa er at de dekker bremseservice.
Hadde en god samtale med en Tesla ansatt , jeg kom med mine synspunkter på konstruktiv måte , og han sier seg enig i at bilen har gått for lite til at dette skal dekkes av kunde. Så det er jeg fornøyd med.
Det eneste er at alt dette kunne vært unngått om jeg hadde fått lov til å prate med en annen en disse damene i 1. linje.
Så da er denne saken lukket fra min side. Det er faktisk ikke 1800,- det står på , det blir ett prinsipp.
Sitat fra: rmr på torsdag 31. januar 2019, klokken 13:40
Så da er denne saken lukket fra min side. Det er faktisk ikke 1800,- det står på , det blir ett prinsipp.
Støttes.
Jeg har selv en sur opplevelse (ikke med Tesla) i samme sjanger, hvor en bilforhandler nektet å kjøre garantisak på noe importøren gladelig ville dekke, det kostet meg 7000 kr. Blitt ganske var på slike ting i ettertid.
På Lotus språk er deg en egen forkortelse for dette. TADTS. "They all do that Sir"
Det dekker absolutt alt.
Dessverre ikke ferdig denne føljetongen her. Noen dager etter utført bremseservice i januar -19 så hang bilen igjen på bremsene. Så skjedde det jevnt og trutt i noen uke , ikke mye heng i bremser , men det hang og smalt hver morgen når jeg startet kjøring. Så sto bilen stille i 4-5 dager , og jeg kom hjem igjen og skulle kjøre til jobb mandag morgen , da hang bremsene så mye at jeg vurderte å ringe "Veihjelp" , men så løsnet de plutselig med ett stort smell.
Tok kontakt med Tesla, og nå er bilen inne igjen på service i dag. Spent på hva de skal gjøre nå , mumlet om ny bremseservie.... Ikke vet jeg.
Andre som har vært i tilsvarende situasjon. Bil gått under 19000 km.
Vår hang slik at vi ikke kom oss av flekken for noen mnd siden. Hadde kjørt noen mil i snøstorm og ubrøytede veier dagen før (Fantastisk fremkommelighet på disse bilene, btw!!), og da jeg parkerte for kvelden var felgene tydeligvis pakket med snø. Så ikke dette før dagen etter selvsagt. Men over natten hadde det smeltet litt og frosset på nytt. ALT hang. Satte bilen i D, gav flat pedal og ingenting skjedde.
Tok så en vifteovn og tinte hver felg i 15min, og bilen løsnet med et stort smell.
Ikke skjedd så heftig siden, men har ofte vært et lite smell når man tar løst første gangen om morgenen. Har satt regen til "low" nå på vinteren slik at bremsene benyttes mer og problemene med disse smellene er minimalisert nå.
Hvordan er vaskerutinene? Når bilen vaskes så vask også godt i felger og nav. Kan være salt og dritt som setter seg, kanskje?
Sitat fra: Klykken på tirsdag 02. april 2019, klokken 08:47
Vår hang slik at vi ikke kom oss av flekken for noen mnd siden. Hadde kjørt noen mil i snøstorm og ubrøytede veier dagen før (Fantastisk fremkommelighet på disse bilene, btw!!), og da jeg parkerte for kvelden var felgene tydeligvis pakket med snø. Så ikke dette før dagen etter selvsagt. Men over natten hadde det smeltet litt og frosset på nytt. ALT hang. Satte bilen i D, gav flat pedal og ingenting skjedde.
Tok så en vifteovn og tinte hver felg i 15min, og bilen løsnet med et stort smell.
Ikke skjedd så heftig siden, men har ofte vært et lite smell når man tar løst første gangen om morgenen. Har satt regen til "low" nå på vinteren slik at bremsene benyttes mer og problemene med disse smellene er minimalisert nå.
Hvordan er vaskerutinene? Når bilen vaskes så vask også godt i felger og nav. Kan være salt og dritt som setter seg, kanskje?
Det er jo hele poenget mitt , dette har ikke noe med mitt bruk å gjøre. Kan bruke bilen til jobb (5 km hver vei) , tørt vær , parkerer bilen i 16:00 tiden , kjører 0730 neste dag og bremsene henger.
Aldri opplevd andre biler ha noe i nærheten av dette problemet. Selvsagt har andre bilen også hengt litt , men ikke slik som Teslaen.
Bare spent på om de nå foretar en ny bremseservice 2 mnd etter den forrige og sender bilen hjem med beskjed - works as intended :)
Vi får se.
Høres ut som det samme problemet på vår forrige S85D, og da var det den elektroniske p-bremsen som hang. Kan skje alle biler med elektronisk p-brems da Tesla kjøper disse fra underleverandører som andr elbilprodusenter.