Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: bakskj på fredag 25. januar 2019, klokken 09:44

Tittel: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: bakskjfredag 25. januar 2019, klokken 09:44
Satte opp en kjapp sammenligning av disse to dersom det er noen her som meg som vurderer disse to mot hverandre. Kilde: https://ev-database.org

(https://i.ibb.co/r2drM2t/Skjermbilde.jpg) (https://imgbb.com/)
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: ArTafredag 25. januar 2019, klokken 10:20
Takk
Den var virkelig savnet.
Og med kildehenvisning også.

:+1:
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: My2centsfredag 25. januar 2019, klokken 10:26
Den praktiske cargo plassen skulle være interessant å teste kontra testen som ble gjort på Tesla sin model 3 - siden man allikevel sammenligner. Her er bilder av fem fullstappa store bagger i bagasjerommet på TM3 og da var det plass til overs til litt mer + en ekstra stor bagg i frunken.

(https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=42965.0;attach=62274;image)

(https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=42965.0;attach=62276;image)

Ja og så en i frunken også da, så seks store bagger totalt der altså.

(https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=42965.0;attach=62278;image)

Til sammenligning de samme baggene i en XC70, antar 70-80l mer praktisk plass tilgjengelig i den enn i TM3, men alikevel.

(https://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=42965.0;attach=62280;image)
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: SurSnasenfredag 25. januar 2019, klokken 10:55
Har begge to i bestilling selv. Og her er min vurdering av de to opp mot hverandre:
- Model 3 er billigst, helt klart
- e-tron er mest praktisk, helt klart (hengerfeste, slippe å forholde seg til brevsprekk for innlasting i bagasjerommet, fleksibilitet på bagasjen, takstativ-mulighet fra første dag, ISOFIX-løsning, innlastingshøyde bakdørene mtp små barn som skal settes i sine bilstoler)
- e-tron har et design som gjør at man slipper vann rennende inn i kabinen og bagasjerommet. Og dette ser faktisk for eget vedkommende ut til å bli en god grunn til å unngå Model 3. Med unger, innlasting av ditt og datt, bagasje, handlenett, unger, og stadige dager med regn, sludd, slaps og snø, er det lite ønskelig med vann og snø inn i bilen.
- e-tron har betydelig flere muligheter for tilvalg og utstyr (HUD, 360-kamera, seter, kan velge fast tak, slipper å sitte med lue på kalde vinterdager, hengerfeste som nevnt, automatisk bakluke)
- e-tron har spyler for spylervæske på ryggekamera
- e-tron har konvensjonelle dørhåndtak (ja, jeg ser det som en absolutt fordel)
- Model 3 har stort og godt kart
- e-tron har bedre navigasjonssystem
- e-tron har Carplay/Android Car
- e-tron har tilgang på bedre servicenett og deletilgjengelighet
- dette blir i stor grad subjektivt, men jeg opplever, etter å ha sittet i begge, at e-tron er en langt mer forseggjort bil, og gir langt bedre kvalitetsinntrykk enn Model 3.
- Model 3 vinner på rekkevidde. Men så er det da også et helt annet design. e-tron er en fullverdig SUV. Model 3 er en såpeglatt sedan.
- Model 3 har tilgang på større ladenettverk
- e-tron ser ut til å få en langt bedre ladeprofil (potensielt holde 150 kW opp til 80%, og kanskje opp til 50 kW opp til nærmere 100%)

Men hva er tingen med at man nå plutselig skal vurdere e-tron og Model 3 som likeverdige alternativer? Ja, for noen som ikke har spesielle behov, kan begge være alternativer. Men hvorfor ikke sammenligne samtidig med Model S og Model X? e-tron er mer en direkte konkurrent til disse to, samt i-Pace.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Kåre Knattenfredag 25. januar 2019, klokken 11:18
Men hva er tingen med at man nå plutselig skal vurdere e-tron og Model 3 som likeverdige alternativer? Ja, for noen som ikke har spesielle behov, kan begge være alternativer. Men hvorfor ikke sammenligne samtidig med Model S og Model X? e-tron er mer en direkte konkurrent til disse to, samt i-Pace.

Det har jeg heller ikke forstått, men det er vel noen som mener at elbil = elbil. Men når det gjelder fossilbiler er det forskjellige typer? Etter min mening er det stor forskjell på et såpestykke og en SUV. Det er sikkert noen fordeler med Model 3, men E-tron er bygget for nordiske forhold. Ikke bare spyler på ryggekamera, men varme i frontradar har vel Tesla tenkt på ennå, slik at ACC'EN fungerer i snøvær.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: opheimfredag 25. januar 2019, klokken 11:36
Sitat fra: StianSoppsan på fredag 25. januar 2019, klokken 10:55
[...]- e-tron er mest praktisk, helt klart (hengerfeste, slippe å forholde seg til brevsprekk for innlasting i bagasjerommet, fleksibilitet på bagasjen, takstativ-mulighet fra første dag, ISOFIX-løsning, innlastingshøyde bakdørene mtp små barn som skal settes i sine bilstoler)[...]

Nå kjenner jeg ikke til hvordan det har vært gjort på Model S, men jeg så en video for en tid tilbake om montering av takstativ på Model 3. Og det kan umulig være bare meg som synes det ser ubeskrivelig shady ut, og i tillegg forholdsvis tidkrevende om man kun vil ha stativ på ved behov? Relativt tynn, vinklet stålplate som skal lirkes under gummilist og i praksis hektes på glasset, for så å skrus fast i stativet? Takke meg til solide rails og enkel av- og påmontering etter behov...:)

https://www.youtube.com/watch?v=FtPiRoXFhNU
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Aefredag 25. januar 2019, klokken 11:58
Tilhengervekt
e-tron  1800 kg
M3 0kg

Noen som vet diameteren på rattet på e-tron vs M3? Og hva med avstanden mellom blinkelysene?
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: ArTafredag 25. januar 2019, klokken 12:17
Jeg driver å vurderer Audi Q7 eller Nissan Micra.
Hadde vært fint om noen kunne ordne en slik sammenlikning som bakskj har fått til (Etron vs mod3)  for disse 2 kandidatene og.
Takker på forhond
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: My2centsfredag 25. januar 2019, klokken 12:47
Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 25. januar 2019, klokken 11:18
Men hvorfor ikke sammenligne samtidig med Model S og Model X? e-tron er mer en direkte konkurrent til disse to, samt i-Pace.

Etter å ha sjekket ut alle tre bilene så er det plassmessig sammenlignbart mellom Tesla Model 3 og Audi E-Tron (ta med litt bagasje og noen personer selv som jeg gjorde og sjekk). Model X er i en klasse opp (og vel så det) plassmessig fra disse to. I-Pace er golf størrelse inni.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: SurSnasenfredag 25. januar 2019, klokken 12:56
En annen ting som definitivt går i favør e-tron: lysene! På Model 3 kan du bare glemme adaptive lys.

Som nevnt tidligere; dette er to vidt forskjellige biler.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Chimpfredag 25. januar 2019, klokken 13:20
Sitat fra: ArTa på fredag 25. januar 2019, klokken 12:17
Jeg driver å vurderer Audi Q7 eller Nissan Micra.
Hadde vært fint om noen kunne ordne en slik sammenlikning som bakskj har fått til (Etron vs mod3)  for disse 2 kandidatene og.
Takker på forhond

På kornet. Hvorfor all denne sammenlikningen. Min elbil er bedre enn din elbil får jeg hele tiden følelse av. Jaguar rakker ned på tesla, audi rakker ned på jaguar og tesla, tesla rakker ned på alle. Hvorfor så mye sammenlikning av forskjellige modeller. Nå kan man få kommentaren "hvorfor kjøpte du ikke hyundai kona eller kia niro istedet?" etter å ha kjøpt en jaguar eller audi. Don't get me started...Kan aldri huske å ha vært borti det tidligere med fossilbiler. Ja selvfølgelig vurderte jeg golf da jeg kjøpte audi a3, men valgte etter utseende og ikke etter lommeboka.

har forresten kjørt golf mye, og i pace et par ganger. de kan ikke sammenliknes i størrelse. i pace er en mye større bil enn min nåværende a3, som er ganske lik golf i størrelse siden de bygges etter samme plattform av samme konsern.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 25. januar 2019, klokken 13:21
Sitat fra: StianSoppsan på fredag 25. januar 2019, klokken 12:56
En annen ting som definitivt går i favør e-tron: lysene! På Model 3 kan du bare glemme adaptive lys.

Som nevnt tidligere; dette er to vidt forskjellige biler.

Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...

Er mest bekymret over frost-egenskapene på Teslaen...dørhåndtak....

The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.



http://www.xautoworld.com/tesla/testing-model3-headlights-data/
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: AJ82fredag 25. januar 2019, klokken 13:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. januar 2019, klokken 13:21
Sitat fra: StianSoppsan på fredag 25. januar 2019, klokken 12:56
En annen ting som definitivt går i favør e-tron: lysene! På Model 3 kan du bare glemme adaptive lys.

Som nevnt tidligere; dette er to vidt forskjellige biler.

Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...

Er mest bekymret over frost-egenskapene på Teslaen...dørhåndtak....

The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.



http://www.xautoworld.com/tesla/testing-model3-headlights-data/

Uten lyktespyler så er det begrensninger på hvor sterkt lys man kan ha. Tesla har derfor justert ned lysstyrke på S og X.

A.J.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: z4rdfredag 25. januar 2019, klokken 16:08
Har de det på de nye LED-lysene? Trodde det kun gjaldt de første S som hadde xenon. Ja, så lenge har den vært på markedet :) Det er vel pga varmeutvikling det ble nedjustert? Det er vel ikke problemet på LED, som har blitt standard.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: AJ82fredag 25. januar 2019, klokken 17:57
Sitat fra: z4rd på fredag 25. januar 2019, klokken 16:08
Har de det på de nye LED-lysene? Trodde det kun gjaldt de første S som hadde xenon. Ja, så lenge har den vært på markedet :) Det er vel pga varmeutvikling det ble nedjustert? Det er vel ikke problemet på LED, som har blitt standard.

Har ikke noe med varmeutvikling å gjøre, kun lysstyrke og mulig "feil" lysbilde ved skitne lykter. Hadde Tesla kostet på seg lyktespylere kunne de også skrudd opp lysstyrken.

A.J.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: z4rdfredag 25. januar 2019, klokken 18:28
Ah, ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Nå synes ikke jeg at det er noe dårlige lys på dagens X, som jeg har erfaring med - selvom det alltid vil være fordelaktig med best mulig lys. Model 3 vet jeg ikke hvordan er. På samme tid regner jeg med at e-tron kommer best ut av samtlige, iaff med Matrix-LED.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: 4Matic Fanaticlørdag 26. januar 2019, klokken 18:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. januar 2019, klokken 13:21
Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...
.........
The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.
Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!

Automatiske langlys gir deg ingenting som ikke venstre fingertupper løser like bra eller bedre. Matrix LED er noe HELT annet.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: PFlørdag 26. januar 2019, klokken 18:25
Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. januar 2019, klokken 13:21
Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...
.........
The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.
Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!

Automatiske langlys gir deg ingenting som ikke venstre fingertupper løser like bra eller bedre. Matrix LED er noe HELT annet.

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: daktarilørdag 26. januar 2019, klokken 18:48
Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
Ikke Focus, men RS4  og S4 sedan mener du vel?
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Hyperstresslørdag 26. januar 2019, klokken 18:51
Er LED Matrix lyssamme type lys som de adaptive som er på e-golf, eller er det ett nivå opp fra de igjen?
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: AJ82lørdag 26. januar 2019, klokken 22:26
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:51
Er LED Matrix lyssamme type lys som de adaptive som er på e-golf, eller er det ett nivå opp fra de igjen?

Et par nivå opp fra de ;) Sjekk litt på youtube så ser du hva matrix lys er...

A.J.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: PFlørdag 26. januar 2019, klokken 22:57
Sitat fra: daktari på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:48
Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
Ikke Focus, men RS4  og S4 sedan mener du vel?

Nei, formdet insinuerer at teslaen er like godt skrudd som audien, det vet vi at den ikke er. Ref alle videoer om kvaliteten på m3.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Tiger123søndag 27. januar 2019, klokken 00:22
Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!
[/quote]

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
[/quote]

Eller BMW X5 mot BMW M3.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Imaginesøndag 27. januar 2019, klokken 18:05
Sitat fra: Tiger123 på søndag 27. januar 2019, klokken 00:22
Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!

«E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
[/quote]

Eller BMW X5 mot BMW M3.
[/quote]»




Vil ikke si Model 3 har såpass bra kvalitet som en BMW M3. Så er vel mer som å sammenligne en Audi Q8 eller Range Rover sport med en Mitsubishi Lancer Evo eller en liten amerikansk mellomklassesedan... som det jo faktisk er.

Helt sprøtt. Det eneste Model 3 og e-tron har felles er elbilfordelene.

Det er ganske få elbiler som konkurrerer direkte i samme bilklasser med hverandre. Noen få er det likevel:
Kompaktklasse: Leaf vs egolf vs Ioniq vs Ampera-e - kanskje også utdaterte B-klasse.
Kompakt-SUVer: E-niro og Kona

Ellers er omtrent alle de andre elbiler i sine egne unike segmenter.

El-Smart er minibil.

BMW i3 er en småbil/byracer. I billigsegmentet i denne bilklassen finnes også f eks Renault Zoe.

Model 3 er en sedan i mellomklassen, typisk en sportig Mazda 6 sedan med awd og sterk motor. BMW M3 er sikkert i nærheten karosserimessig og ytelsesmessig også, men holder ellers ganske mye høyere kvalitet på både opplevelse og utstyr tilgjengelig etc enn den elektriske amerikaneren.

Model S er en bil med karosseri som kan minne mest om Audi A7, men som holder et langt lavere nivå på kvalitetsopplevelse.

Model X er en flerbruksbil/minivan - snakker vi i retning Mercedes R-klasse, VW Sharan og Rodius?

Så har vi Jaguar I-Pace - den er mer i klasse med en BMW X4 eller MB GLC coupe med spesielt coupe-design. Dette om vi skal se på utvendig lengde og plassforhold.og utstyr tilgjengelig. Også hvilken Jaguar-modeller den beslekter mest på, nemlig F-Pace.

Så kommer e-tron. Den er ganske nære Audi Q8 på kjøreopplevelse og interiør og kvalitet. Egentlig er E-tron en bil med samme mål som A6 Allroad, bare med en del mer høyde.


Når EQC kommer og etterhvert iX3, vil disse være mellomklasse-SUVer. Egentlig sliksett et nivå under e-tron og iklasse med GLC og X3.

Så det faktisk ganske få elbiler som er direkte konkurrenter foreløpig.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: olavxxxsøndag 27. januar 2019, klokken 22:50
Selvsagt kan man sammenligne Tesla Model 3 mot eTron eller mot iPace, man kan sammenligne den mot BMW M3.
Hva man ser når man sammenligner er forskjellige egenskaper.

Ingen av de er identiske, men hva man foretrekker vil jo da medføre hva man vil kjøpe.
Hvis model 3 har nok plass, er den et bedre kjøp for mange enn en Model X eller en eTron.

Hvis man vil ha chesterfield sofa i stuen sin og cognacglassholder som ser ut som en globus, er sikkert Audi og Jaguar mer appellerende enn en Tesla Model X.

Men du kan uansett sammenligne de.
Det er noe som heter "Nære substitutter" og veldig mange kan velge forskjellige bilstørrelser.

Skal man ha en "drivers car", er det egentlig bare to av de i elbilverden: BMW i3 og Tesla Model 3.
Skal man ha sofa på hjul, er det eTron eller iPace.

Man kan også sammenligne Model 3 med en BMW M3, da vil man se at Tesla Model 3 performance drar fra den på dragrace. Model 3 performance er også veldig bra på bane, den har faktisk slått flere banerekorder.

Hva er best av bil X og Y avhenger av hva man vil ha av bilen, hva bilen koster og hvilken bil man trenger.
Så ingen bil er best for alle, men alle kan sammenlignes og man kan vekte de tingene man selv verdsetter mest.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 27. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:50
Skal man ha en "drivers car", er det egentlig bare to av de i elbilverden: BMW i3 og Tesla Model 3.
Skal man ha sofa på hjul, er det eTron eller iPace.
En 'sofa på hjul' som kjører Laguna Seca på 1:48...   ;)
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Tiger123mandag 28. januar 2019, klokken 00:40
Ser det er sterke følelser i et par av sammenlikningene..., da spesielt hvor dårlig Tesla er ifht alt annet..

Skal bli spennende å se når e-tron sportback GT kommer. Burde jo parkere en vanlig sedan, model 3. Eller vent..., 0-100 eller 70-100 er ikke det som teller, eller...:). Igjen er det den høyst subjektive særnorske kvalitetsfølelsen man trøster deg med, når bilene ikke når opp til Tesla.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: forzamanmandag 28. januar 2019, klokken 07:34
Sitat fra: Tiger123 på mandag 28. januar 2019, klokken 00:40
Ser det er sterke følelser i et par av sammenlikningene..., da spesielt hvor dårlig Tesla er ifht alt annet..

Skal bli spennende å se når e-tron sportback GT kommer. Burde jo parkere en vanlig sedan, model 3. Eller vent..., 0-100 eller 70-100 er ikke det som teller, eller...:). Igjen er det den høyst subjektive særnorske kvalitetsfølelsen man trøster deg med, når bilene ikke når opp til Tesla.

Hva er det du babler om? "...når bilene ikke når opp til Tesla"? Skjønner jo fort hvilken side du kommer fra. Det er vel to ting som er rimelig klart her i verden når det gjelder Tesla og e-tron:

1. Tesla er beste på 0-100 og har skviset ut lengst rekkevidde av batteriene, men er dårlig på byggkvalitet.
2. e-tron er bra på byggkvalitet og premium følelse, men har ikke like bra rekkevidde som Tesla.

Disse tingene er veldokumentert av diverse erfaringer og en rekke artikler fra de som har utført tester. Men begynner å bli veldig lei av alle Teslaboy fans som er inne på et e-tron forum og på død og liv skal forsvare Tesla. Kan dere ikke gjøre det et annet sted.

Jeg er her inne for det jeg har mest lyst på en e-tron. Men det betyr ikke at jeg er imponert over hva Tesla har fått til ifm elbiler, og hvilken prosess de har fått i gang hos andre bilmerker. Men jeg er vant til tysk kvalitet, og verdsetter det vesentlig høyere en 0-100 en gang i blandt. Så hvis dere ønsker å skryte Tesla opp i skyene, vær vennlig å gjøre det et annet sted. De fleste av oss som er her inne ønsker å diskutere e-tron. Hvis vi hadde vurdert Tesla, så hadde vi vært på et annet forum.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: SurSnasenmandag 28. januar 2019, klokken 08:29
Og jeg som trodde Tesla-folk var interessert i utvikling mot mer miljøvennlig transport...

e-tron er et viktig steg i retning bort fra fossilt brensel. Sammen med Tesla. Sammen med Jaguar. Sammen med de andre som nå kommer på (sakte) løpende bånd.

Man kjøper den bilen man føler seg fortrolig med. Den bilen som gir best nytte i forhold til pris og egne preferanser. Noen synes 0-100 er dødsviktig. Andre mener ladenettverk pr i dag er det viktigste. Noen liker kvalitetsfølelse. Andre liker konvensjonelt utseende.

Jeg liker selv Tesla. Dvs ideen bak. Jeg liker den driven de har. Og jeg liker mye ved bilene. Men har hittil ikke funnet den Tesla-modellen som passer oss. Model X er for diger. Og når den i tillegg har dørløsningen de har, blir den altfor upraktisk for oss. Totalt uaktuelt med ski inne i bilen. Og totalt uaktuelt med skiboks på hengerfestet bak. Nytter ikke å måtte demontere den hver gang jeg skal parkere i garasjen, parkeringshus etc. Model S har mange av de rette kvalitetene, men blir altfor lav i kupeen. Baksetene er en vits når voksne skal sitte der i mer enn en halvtime. Innlastingen av unger i baksetene er altfor trang særlig i høyden. Ikke har den håndtak i taket, slik at svigers og bestemor, som er avhengig av hjelp for å komme seg inn og ut av bil, sliter veldig. Så da ble den uaktuell.
Model 3 har jeg i bestilling. Usikker på hva jeg gjør med den. Dessverre kan den ikke fungere som en nummer 1-bil for oss pga den er så lav og upraktisk, og at bagasjeromsmulighetene er for snaue med sin brevsprekkåpning. Men godt mulig den tas ut for å kunne fungere som en «av og til»-bil, som også kan leies ut litt.

i-Pace har også blitt vurdert, men der er det bagasjerommet som er altfor snaut. Og den er for dyr som «av og til»-bil.

e-tron er den første rene elbilen som treffer godt på våre kriterier som førstebil. Kunne nok ønsket at bagasjerommet var litt større. At rekkevidden var litt lengre. At ladeinfrastrukturen med lynlading var godt på plass allerede. Men totalpakken er svært god. Vi får tatt service og reparasjoner på den i nærområdet. Den har alle de vanlige praktiske løsningene, som håndtaket i taket, bagasjesikring, gardin mellom bagasjerom og sitteplasser. Gode bakseter hvor man som voksen får sitte komfortabelt. Fysiske knapper for nyttige funksjoner (misliker sterkt den tilnærmede knappeløse tilværelsen i Model 3).  Svært god implementering av 360-kamera (som totalt mangler på alle Tesla). Godt støydempet (som dog må sies å ikke være personlig testet ennå).

Alt i alt; Model 3 er nok en meget god bil som svært mange kommer til å like. Men det er en vidt forskjellig bil kontra e-tron.

Og til sist: Audi har fått svært mye tyn for at informasjonsflyten har vært for dårlig. Men la oss da ta Tesla som eksempel: takstativ. Vi vet det kommer på Model 3, men ingen har noe snøring NÅR man kan få kjøpt de. Og det på biler som har vært kundelevert i flere titusen-tall allerede. Og hengerfeste? Og, den modellen som jeg egentlig skulle ha av Model 3 siden den bare skulle være en «av og til»-bil; den de har lovet til 35000 USD. Når i all verden kan den ventes? Snart tre år siden Tesla lovet denne, og vi begynte å sette oss på liste for den. Og vi venter. Og vi venter. Og venter. Og venter...
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 28. januar 2019, klokken 09:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:50
Skal man ha en "drivers car", er det egentlig bare to av de i elbilverden: BMW i3 og Tesla Model 3.
Skal man ha sofa på hjul, er det eTron eller iPace.
En 'sofa på hjul' som kjører Laguna Seca på 1:48...   ;)

Ser at testene spriker, men har lest et sted at noen ville bli litt skuffet dersom de tror e-tron kjører likt en tilsvarende Audi ettersom en kan "feel the extra weight", men da sammenligner de jo med biler som koster det doble i Norge. Til den prisen som e-tron selges for i Norge virker det som et veldig godt kjøp. Angående Laguna Seca, som du sier e-tron gjør på 1:48, så er jo det bra. Det er likt en standard Model 3 Long Range med andre støtdempere klarer det på, mens Tesla Model 3 Performance kjører runden på 1:46,8, men 1:41,2 med andre støtdempere. Så Audien bruker da ca 7% mer tid rundt banen, men Audien skal da heller ikke være en racerbil. Det er en SUV/CUV/Stasjonsvogn som virker å gjøre jobben veldig bra til det bruket. Og er enig i at Tesla Model 3 har hatt mye problemer, og er ikke nærheten av Audi i kvalitet (selv om det gjenstår å se hvordan Audien blir).

https://electrek.co/2018/12/12/tesla-model-3-performance-laguna-seca-production-ev-record/


Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Øyvind.hmandag 28. januar 2019, klokken 09:45
Sitat fra: StianSoppsan på mandag 28. januar 2019, klokken 08:29
Totalt uaktuelt med ski inne i bilen. Og totalt uaktuelt med skiboks på hengerfestet bak. Nytter ikke å måtte demontere den hver gang jeg skal parkere i garasjen, parkeringshus etc.
.......
e-tron er den første rene elbilen som treffer godt på våre kriterier som førstebil. Kunne nok ønsket at bagasjerommet var litt større. At rekkevidden var litt lengre. At ladeinfrastrukturen med lynlading var godt på plass allerede. Men totalpakken er svært god.

Tips: Om du hiver skiboks på taket kan du regne med 10-20% økning i forbruk avhengig av hastighet og boksens størrelse.

Jeg er ikke uenig i at det hadde vært praktisk med et takstativ for diverse kortere transport av ski på Model X, men synes det fungerer greit bakpå også. Ikke behov for å demontere for hurtiglading, og har du utfordringer med dybde på plass kan jeg anbefale gammeldags sykkelstativ med ski i poser. Da slipper du støy fra tak og særlig økning i forbruk. Lengden blir heller ikke særlig mye lengre så du får plass i p-hus etc. Og ikke minst - stativet demonteres på 30 sekunder.

I helgen var jeg på hytta og jeg må bruke bil bort til alpinanlegget. La da skiene fra bagasjerommet mellom hvert sete i hver sin skipose. Gikk helt fint, men ikke ideelt. Hadde ikke tatt med sykkelstativet :)
På nyere 5-seter X`er kan man slå ned et sete. Da er det enklere. Evt på 6. seter går de jo rett inn.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: z4rdmandag 28. januar 2019, klokken 21:32
Jeg var på Trysil i helgen med full bil og ski. Alle skiene går under setene og står i "spenn" og er sikret på 5-seter X. Helt perfekt mht frakt av ski uten å måtte legge ned seter eller å ha ting på utsiden av bilen. Eneste man gjør er å løfte opp en liten "sperrevegg" på gulvet bak setet - dette gjøres uten behov for verktøy og er gjort på 10 sekunder.

Ref. denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34814.0 (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34814.0)
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Kåre Knattenmandag 28. januar 2019, klokken 21:48
Nå tror jeg denne tråden kan flyttes til Tesla-fanen
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: z4rdmandag 28. januar 2019, klokken 21:59
Velkommen til internett.

Jeg plukket opp tråden etter sistemann, som igjen hadde sitert noen litt før.
Måten å få en tråd på sporet igjen er å legge inn en post som er i tråd med det. Nå kan jo utgangspunktet for denne tråden diskuteres... men sånn er nå livet.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 28. januar 2019, klokken 22:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. januar 2019, klokken 09:38Og er enig i at Tesla Model 3 har hatt mye problemer, og er ikke nærheten av Audi i kvalitet (selv om det gjenstår å se hvordan Audien blir).
Kan vel egentlig ikke si Model 3 har hatt mye problemer. Det var noen innkjøringsproblemer, men de gikk stort sett over i 2017. Alt tyder på at Model 3 har hatt den minst trøbblete introduksjonen Tesla har hatt av en bilmodell hittil. Model X var kanskje verst, så Roadster, så Model S og så Model 3.

Utifra det jeg har sett av Model 3 og BMW 3-serie klarer Model 3 seg fint i den sammenligningen, interiørmessig. Den største forskjellen vil jeg si må være at BMW kan konfigureres individuelt på alle mulige måter, mens Model 3 har bare noen få forskjellige valgmuligheter.

Men jeg er enig i at det ikke gir så mye mening å sammenligne Model 3 med e-tron. Gir ca like mye mening som å sammenligne BMW 3-serie og Audi Q5. Veldig forskjellige biler.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 29. januar 2019, klokken 09:34
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 28. januar 2019, klokken 22:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. januar 2019, klokken 09:38Og er enig i at Tesla Model 3 har hatt mye problemer, og er ikke nærheten av Audi i kvalitet (selv om det gjenstår å se hvordan Audien blir).
Kan vel egentlig ikke si Model 3 har hatt mye problemer. Det var noen innkjøringsproblemer, men de gikk stort sett over i 2017. Alt tyder på at Model 3 har hatt den minst trøbblete introduksjonen Tesla har hatt av en bilmodell hittil. Model X var kanskje verst, så Roadster, så Model S og så Model 3.

Utifra det jeg har sett av Model 3 og BMW 3-serie klarer Model 3 seg fint i den sammenligningen, interiørmessig. Den største forskjellen vil jeg si må være at BMW kan konfigureres individuelt på alle mulige måter, mens Model 3 har bare noen få forskjellige valgmuligheter.

Men jeg er enig i at det ikke gir så mye mening å sammenligne Model 3 med e-tron. Gir ca like mye mening som å sammenligne BMW 3-serie og Audi Q5. Veldig forskjellige biler.

For min del er sammenligningen nyttig fordi det er akkurat disse to bilene jeg skal velge mellom. Har reservert begge, og sliter med å finne ut hvilken jeg skal ende på, men ser ut til at jeg begynner med Model 3. Veldig forskjellige biler, men det de har til felles er at de er langtrekkende elbiler, som er kjappe og fått positive omtaler fra de som har prøvd dem.

Har sett ganske mange innlegg på Tesla Model 3 forumet i USA fra de som har hatt bilen første vinteren. En del av feilene har gått vekk, mens noen kommer tilbake med en oppdatering, og forsvinner igjen med neste oppdatering. Men så har en det med dørhåndtak...som Tesla aldri får til.....om vinteren. På den annen side så er det jo et enormt antall Tesla Model 3 som går på veiene i USA, så sånn sett er det ikke så mange promille som har klaget, og når noen spør om de bør kjøpe en svarer 100% GJØR DET!

Er nok leveringsdato som tipper dette i favør Model 3, så får jeg kanskje bytte den inn i en brukt 2 år gammel Audi e-tron om et par år når revidert utgave har blitt lansert...
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Trond.mtirsdag 29. januar 2019, klokken 10:10
Ser at en hevder at kvaliteten på Model 3 kan sammenliknes med 3-serie BMW. Det er jeg stekt uenig i. Setter man seg inn i en BMW med sportsseter i ekte skinn og gjør det samme i Model 3 Premium med skai-seter så er forskjellene åpenbare. Med nye 3-serie som kommer i mars er premiumfølelsen enda bedre i følge uavhengige tester. Hadde den vært tilgjengelig som EV hadde valget vært enkelt. Har bestilt Model 3 men overgangen fra BMW er jeg redd blir så stor at jeg kan være bedre tjent med fossil 3-serie med x-drive og hengerfeste. Alternativet er naturligvis å legge på ca 300.000 og kjøpe e-tron eller EQC.
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: Kåre Knattentirsdag 29. januar 2019, klokken 10:35
Sitat fra: z4rd på mandag 28. januar 2019, klokken 21:59
Velkommen til internett.

Jeg plukket opp tråden etter sistemann, som igjen hadde sitert noen litt før.
Måten å få en tråd på sporet igjen er å legge inn en post som er i tråd med det. Nå kan jo utgangspunktet for denne tråden diskuteres... men sånn er nå livet.
Grunnen for mitt innlegg var at det ikke ble diskutert verken E-tron eller modell 3. Det var bare innlegg om praktisk bruk av modell X
Tittel: Sv: E-tron vs Model3 Long Range
Skrevet av: OlaMtirsdag 29. januar 2019, klokken 14:43
E-tron vs Model 3 er som å sammenligne epler og appelsiner, noe som veldig mange faktisk gjør når de står på butikken. Er det eple eller appelsin jeg har lyst på i dag?

Et viktig moment for langtur er effektiv ladehastighet. Her er det foreløpig store forskjeller, til tross for e-trons høyere profil. I Teslabjørns siste video ser vi e-tron lade med 370 km/t på 80 kW. Model 3 med sitt ekstremt mye lavere forbruk og høyere max kW lader med rundt 770 km/t. Selv ikke 150 kW, når det før eller senere er tilgjengelig, vil gi samme km/t, men her kan profilen jevne ting mer ut ved lengre ladestopp. Vanskelig tilgang til ladestasjoner med kort kabel var et annet irritasjonsmoment.

Det er jammen mye forskjellig i hver vektskål. Det skader nok ikke å sitte litt på e-tron-gjerdet mens man venter på Ionity o.l.