Elbilforum.no
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: kodax på torsdag 24. januar 2019, klokken 21:22
Jeg vil ha 19" vinterhjul. "Vinterhjulpakke liten" koster ca.30K. Det medfølgende utstyret er vel verdt maks 2K, så det blir 7500,- per hjul. Dette er jo en pris uten moms. Er disse hjulene verdt så mye? Er det andre bedre/lettere hjul man burde kjøpe i stedet?
Hvor har du tenkt å kjøre med vinterhjulene spiller også inn. Våte vestlandsveier med en og annen glatt dag eller snødekte innlandsveier
Det er jo felgene som er svært dyre. Ut i fra det jeg har sett på bilder, så ser det egentlig ut som ganske kjipe greier, der det som ser ut som aeroeffekt kun er klistremerker. Det er jo kommet pakker andre steder 10.000 billigere med kvalitetsfelger og -dekk. Fordelen er at kjøper man felgene med bilen får man også med 5 års garanti, men det får man jo fort andre steder også. Jeg vet ikke om jeg kjøper denne pakken, for å si det slik. Det andre utstyret der koster ikke mye, og strengt tatt er det bare matten og støtfangerbeskyttelsen som er noe å ha.
Sitat fra: Crown på torsdag 24. januar 2019, klokken 21:38
Det er jo felgene som er svært dyre. Ut i fra det jeg har sett på bilder, så ser det egentlig ut som ganske kjipe greier, der det som ser ut som aeroeffekt kun er klistremerker. Det er jo kommet pakker andre steder 10.000 billigere med kvalitetsfelger og -dekk. Fordelen er at kjøper man felgene med bilen får man også med 5 års garanti, men det får man jo fort andre steder også. Jeg vet ikke om jeg kjøper denne pakken, for å si det slik. Det andre utstyret der koster ikke mye, og strengt tatt er det bare matten og støtfangerbeskyttelsen som er noe å ha.
Ja, det var dette jeg også tenkte. Hvilke pakker andre steder er ok?
Dette er jo kvalitet så vidt jeg vet f.eks.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=137662887
Hvis jeg går for original vinterdekkpakke, blir det bytte av felger mellom sommer og vinter. Blir 20" uansett.
Børster litt liv i denne i forhåpning om at noen har tips til valg av dekk til etron.
Får levert bil med 20 toms vinterhjul. Kjører hovedsakelig rundt Oslo, med en del turer til fjells hvert år. På fjellturene er det delvis kjøring på usaltede veier, men stort sett ganske gode kjøreforhold. Skal ha piggfrie dekk, men er usikker på hvilke dekk jeg skal be om å få levert med bilen.
Tips eller innspill?
Jeg har valgt Nokian piggfrie, etter råd fra selger hos Møller Vest. Det er det de har på demobilene og som de, i følge den samme selgeren, er svært fornøyde med.
Ingen av de tre variantene du kan velge blir noe stor feil. Jeg har Pirelliene man kan velge på Subaru Outbacken min, og de er kjempegode. Continental er et trygt valg, men slites fort etter min erfaring. Jeg valgte Nokian denne gangen, strengt tatt bare fordi det er de dyreste dekkene om jeg skulle kjøpt dem selv :-D Og så har jeg god erfarng med det fra før. Demobilen hadde Nokian, og det kjentes ok ut.
Takk for innspill. Jeg tror heller ikke det er allverdens forskjell på disse dekkene. Det er dog snakk om en relativt tung bil, som jeg ser for meg at vil fremheve egenskapene til de ulike dekkene på en litt annen måte en jeg er vant med.
Sitat fra: mbh på torsdag 28. februar 2019, klokken 13:32
Jeg har valgt Nokian piggfrie, etter råd fra selger hos Møller Vest. Det er det de har på demobilene og som de, i følge den samme selgeren, er svært fornøyde med.
Så er spørsmålet om de har prøvd bilen med noen andre dekk, og helst kjørt diverse testing. Hvis ikke, så er det en uttalelse som bare er ment for at du skal føle deg ekstra komfortabel med kjøpet/selger, noe som egentlig burde slå andre veien.
Sitat fra: kodax på torsdag 28. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: mbh på torsdag 28. februar 2019, klokken 13:32
Jeg har valgt Nokian piggfrie, etter råd fra selger hos Møller Vest. Det er det de har på demobilene og som de, i følge den samme selgeren, er svært fornøyde med.
Så er spørsmålet om de har prøvd bilen med noen andre dekk, og helst kjørt diverse testing. Hvis ikke, så er det en uttalelse som bare er ment for at du skal føle deg ekstra komfortabel med kjøpet/selger, noe som egentlig burde slå andre veien.
Hvilke andre parametre skal man vurdere etter? Det er de dekkene de bruker på demobilene. Ergo har de i det minste en erfaring med dekkene. Spør meg gjerne igjen om to år, så skal jeg til og med ta dine svært objektive vurderinger med i betraktningen.
Jeg har hatt Nokian på mine siste biler og har vært veldig fornøyd med det. Da er jeg nok lettere å lure til å velge dette merket også i fortsettelsen.
Er det noen som har spurt om å få levert bilen med vinterdekk på original felg? har bestilt 21" felger men kunne tenke meg å få den levert med vinterdekk på disse felgene og så kjøpe 22" til sommer.
Sitat fra: Meldola på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:48
Er det noen som har spurt om å få levert bilen med vinterdekk på original felg? har bestilt 21" felger men kunne tenke meg å få den levert med vinterdekk på disse felgene og så kjøpe 22" til sommer.
Jeg fikk min Limited levert med vinterdekk på de originale 21" felgene.
For de som vurderer levering med 19" felg fra fabrikk, og sette vinterdekk på disse: 19" sommerfelger er 8.5Jx19, mens vinterfelgene er 8Jx19, selv om det er samme design på felgen. Selve dekkbyttet er kurant, men det er (i følge Audi) ikke plass til kjettinger på annet enn 8Jx19. Nå er vel behov for kjettinger på e-tron et veldig lite behov for de aller fleste da.....
Noen som vet om felger og felgdimmensjoner som boltesirkel, impress (ET) er unikt for Audi e-tron?
Kunne tenkt meg noen andre felger (20") på vinterhjul en det Audi kan levere, men vet ikke hva jeg skal se etter.
Er det andre Audimodeller som kan bruke samme felger som e-tron (eller omvendt) for eksempel?
Har pt. bestillt 20" pakke fra Møller, men er ikke helt fornøyd med valget.
Når det gjelder gummi, så blir det uansett Nokian for meg. Har prøvd de 2 andre alternativene på andre "tunge" biler (som tidligere Møller ansatt) og opplever Nokian som det beste valget for e-tron.
Boltsirkel er 5x112 og ET vil variere litt med bredde, men stort sett rundt 35. Navåpning er vel 66.5.
A.J.
Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:34
For de som vurderer levering med 19" felg fra fabrikk, og sette vinterdekk på disse: 19" sommerfelger er 8.5Jx19, mens vinterfelgene er 8Jx19, selv om det er samme design på felgen. Selve dekkbyttet er kurant, men det er (i følge Audi) ikke plass til kjettinger på annet enn 8Jx19. Nå er vel behov for kjettinger på e-tron et veldig lite behov for de aller fleste da.....
Jeg har sett det i betjeningshåndboka, men det finnes kjettingtyper som ikke går på innsiden av dekkene i det hele tatt. Til 255/50r20 finnes Thule K-Summit XXL K67, ulempen er at de er dyre kr. 4999,-. Så den påstanden er vel litt generell.
Ja, derfor dette (nå med utheving) 8)
Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:34
...det er (i følge Audi) ikke plass til kjettinger på annet enn 8Jx19.....
Sitat fra: thomala på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:57
Sitat fra: Meldola på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:48
Er det noen som har spurt om å få levert bilen med vinterdekk på original felg? har bestilt 21" felger men kunne tenke meg å få den levert med vinterdekk på disse felgene og så kjøpe 22" til sommer.
Jeg fikk min Limited levert med vinterdekk på de originale 21" felgene.
hmm.. Spurte forhandler nå og de skulle ha 10 000 ekstra for å levere med vinterdekk. Det vil vel si at jeg betaler for både sommerdekk og vinterdekk. Gjorde du det samme?
Sitat fra: Meldola på torsdag 21. mars 2019, klokken 11:20
Sitat fra: thomala på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:57
Sitat fra: Meldola på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:48
Er det noen som har spurt om å få levert bilen med vinterdekk på original felg? har bestilt 21" felger men kunne tenke meg å få den levert med vinterdekk på disse felgene og så kjøpe 22" til sommer.
Jeg fikk min Limited levert med vinterdekk på de originale 21" felgene.
hmm.. Spurte forhandler nå og de skulle ha 10 000 ekstra for å levere med vinterdekk. Det vil vel si at jeg betaler for både sommerdekk og vinterdekk. Gjorde du det samme?
Ja, måtte det.
Sitat fra: thomala på torsdag 21. mars 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Meldola på torsdag 21. mars 2019, klokken 11:20
hmm.. Spurte forhandler nå og de skulle ha 10 000 ekstra for å levere med vinterdekk. Det vil vel si at jeg betaler for både sommerdekk og vinterdekk. Gjorde du det samme?
Ja, måtte det.
Men det betyr jo også at du får med sommerdekkene og kan selge dem privat om du ikke skal ha den størrelsen videre?
Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 21. mars 2019, klokken 18:13
Sitat fra: thomala på torsdag 21. mars 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Meldola på torsdag 21. mars 2019, klokken 11:20
hmm.. Spurte forhandler nå og de skulle ha 10 000 ekstra for å levere med vinterdekk. Det vil vel si at jeg betaler for både sommerdekk og vinterdekk. Gjorde du det samme?
Ja, måtte det.
Men det betyr jo også at du får med sommerdekkene og kan selge dem privat om du ikke skal ha den størrelsen videre?
Det stemmer.
jeg har som de fleste andre fått med vinterhjul (20´) til min etron 50 som jeg skal få levert i februar (bestilt i september!!) - jeg skal ha piggfrie dekk og kjører stort sett i Oslo området - hvilket vinterdekk bør jeg velge, dvs Nokian / conti eller andre merker møller fører...og hvorfor det?
Jeg spurte om jeg kunne velge, og da sa selgeren min at det er importøren som bestemmer. Har du fått beskjed om at du kan velge?
Sitat fra: No-name på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:38
Jeg spurte om jeg kunne velge, og da sa selgeren min at det er importøren som bestemmer. Har du fått beskjed om at du kan velge?
Jeg fikk velge da jeg bestilte
Sitat fra: Djo på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:23
jeg har som de fleste andre fått med vinterhjul (20´) til min etron 50 som jeg skal få levert i februar (bestilt i september!!) - jeg skal ha piggfrie dekk og kjører stort sett i Oslo området - hvilket vinterdekk bør jeg velge, dvs Nokian / conti eller andre merker møller fører...og hvorfor det?
Jeg har god erfaring med Continental VikingContact 7 på I-Pace, fikk min i februar så snart en vintersesong i området rundt Trondheim.
Selv i ballongdekkutgave (235/65-18) sitter bilen godt og fremkommelighet er helt latterlig bra.
Har også Conti 7 piggfri i 19" på E-tron og de er veldig stillegående. foreløpig ekstremt godt grep på både snø, slaps og underkjole regn på fjellet.
Sitat fra: No-name på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:38
Jeg spurte om jeg kunne velge, og da sa selgeren min at det er importøren som bestemmer. Har du fått beskjed om at du kan velge?
Jeg har det ikke kontraktsfestet med valgmulighet - men tolket selger at det var mulig å velge mellom dekk de fører og selger nevnte bland annet Nokian og Conti
Sitat fra: daktari på lørdag 04. januar 2020, klokken 23:53
Har også Conti 7 piggfri i 19" på E-tron og de er veldig stillegående. foreløpig ekstremt godt grep på både snø, slaps og underkjole regn på fjellet.
Jeg hadde i utgangspunkt tenkt på Conti 7 da vi er fornøyd med disse på vår Model 3- og da det ser ut til at de og fungerer på e-tron så går vi nok for Conti 7 :+1:
Ba om å få Hakka R3 SUV på de 5-armede 20 tommer originalfelgene, som vel pussig nok heter «aerodesign, så ble det 20 tommer «dynamikkdesign» m. Bridgestone Alenza sommer.
Fornøyd med begge deler. Liker personlig å ha samme dimensjon sommer og vinter, men det er ikke veldig stor forskjell på 19 og 20 på e-tron siden de originalt har samme bredde. Vær OBS på endel høyere forbruk på 21 tommer. Vinterdekkene har bra grep og er oppfører seg veldig forutsigbart. Støynivå oppleves lavt, men dette er sjelden noe problem på piggfrie, premium vinterdekk. Hakka 3 SUV er også SUV spesifikke, som jeg tenker kan være en fordel ift. vekten på bilen?
Valgte Conti 7 på e-golfen da jeg byttet i høst disse er også svært gode. Begge deler er safe bet. Det finnes vel et par andre, men jeg ville ikke eksperimentert med «billigmerker» på vinterhjulene på e-tron.
R3 gir vel litt bedre rekkevidde, men jeg er usikker på hvor mye.
Sitat fra: Hyperstress på søndag 05. januar 2020, klokken 08:44
R3 gir vel litt bedre rekkevidde, men jeg er usikker på hvor mye.
Stemmer nok, men det er marginale forskjeller. Kanskje noen kilometer totalt på en full lading. Er nok mer å hente på å ha korrekt dekktrykk.
Sitat fra: elektro på søndag 05. januar 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Hyperstress på søndag 05. januar 2020, klokken 08:44
R3 gir vel litt bedre rekkevidde, men jeg er usikker på hvor mye.
Stemmer nok, men det er marginale forskjeller. Kanskje noen kilometer totalt på en full lading. Er nok mer å hente på å ha korrekt dekktrykk.
Er korrekt det offisielle eller 10 % mer på vinter som jeg ofte leser?