Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Muffinman på søndag 20. januar 2019, klokken 12:12

Tittel: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 20. januar 2019, klokken 12:12
Legger denne som egen topic.

Model S har som kjent ikke justering på camber bak. Det betyr at man i utgangspunktet er stuck med verdiene bilen leveres med, og den varierer faktisk en del. De aller fleste har temmelig aggressiv negativ camber, noe som gir utfordringer når man skal sette spissingen. Svært små avvik her kan gi overdreven slitasje på indre kant, selv om det er justert innenfor spec eller til og med på target. Problemet øker med økende dekkbredde og større felg, og om man senker øker negativ camber ytterligere. Min 85D er senket 25mm, og har verdier på -2/-2,5 (metrisk) bak. Det vil neppe gå bra når 10,5" felger med 285/30-21 monteres til våren selv om spissingen er satt rett på target. Ser faktisk ut til at ene bakdekket i original dimensjon har tendenser til gnag på innsiden bare et par uker etter justering. Så her må vi se etter alternativer.

Spesifikasjonen er
Luftfjæring: 1,75 +/- 1,0 (0,75-2,75)
Stålfjæring: 1,25 +/- 1,0 (0,25-2,25)

Antar at spec`en for stålfjærer er at man tar i betraktning at disse bilene ikke holder konstant bakkeklaring, men siger sammen noe når personer/bagasje lastes inn. Camber øker jo når opphenget komprimeres, så kanskje havner verdiene i samme ballpark under kjøring.

Evtuning Solutions har en løsning hvor man bytter ut ene foringen på camberarmen med en eksentrisk, og foring + verktøy til å bytte følger med. Det virker dog som holdbarheten på de første versjonene ikke  har vært helt bra, for de jobber visst med å forbedre. Ikke helt sikker på at jeg er klara for å hoppe på denne enda.

Forumbrukeren "Lolachampcar" på TMC  har fått maskinert lengre camberarmer, og skriver at 0.210" lengre tilsvarer ca. 1 grad i reduksjon. 0.210 tilsvarer vel ca. 5,3mm.  Det høres ut som en mer holdbar løsning.

De som har korrigert camber på sine biler rapporterer om redusert dekkslitasje, hjulstøy og forbruk, og legger seg på ca. -1 grad. I tillegg fylles hjulbuene noe bedre opp rent visuelt.

Slik jeg ser det er det flere alternativer, men sliter med å se hvordan komme i mål med noe holdbart.

1. Custom camberarm med tilpasset lengde
2. Eksentrisk foring med justeringsmuligheter
3. To-delt arm med gjengemuligheter - justerbar lengde
4. Fast eksentrisk foring.

Verdt å merke seg at når man endrer på camberstaget får luftfjæringen annen input, og bakenden vil heve seg. Det kan korrigeres hos Tesla ved vanlig hjulvinkeljustering, men har man justerbare senkestag på bilen blir det selvfølgelig mulig å gjøre selv. Men viktig å ha med seg at toe endrer seg om man endrer camber.

Mon tro hva det vil koste å få maskinert lengre armer, og hvordan er er å få tak i passende foringer til en slik? Tror kanskje jeg ville foretrukket en slik løsning. Har også et sett utslitte camberarmer liggende som kan være kandidater for eksentriske foringer, men da må jeg ha nye, faste også da de er utslitte. Og de er jeg ikke sikker på hvor jeg finner. Fylle med polyuretan kanskje...men da forplanter det seg mye støy inn i bilen.

Tanker?

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: sndsøndag 20. januar 2019, klokken 13:22
Til info:
Jeg har en P85D med 9x21" / 10.5x21" på sommeren og 9x20" / 10.5x20" på vinteren. Alle med ET35 og ikke custom senket, men kjører alltid i low. Jevn slitasje på alle dekk.

Har camber på -1.40 metrisk grader bak. Lurer på hva 9 mm senk (low) gir som utslag  ???

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 20. januar 2019, klokken 14:09
1.4, da er vi nok i et område som funker. Det bekreftes også av at du har jevn slitasje. Så da er kanskje ikke 5-6mm lengre stag for min del så dumt.

Tror faktisk jeg er villig til å bruke noen tusenlapper på å få laget slike, men regner med at det ikke blir så rent få - om man finner noen som kan ta en slik jobb. Så må må man naturligvis få tak i foringer som passer også.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 20. januar 2019, klokken 16:45
Foringer lager mat  av pur emne.
Men hvorfor gjøre bilene dårligere?
De har ekstra camber fordi ballongene og demperene ikke har sjanse til å holde dekkene på asfalten, ved dumper etc.
Du behøver ikke bruke masse penger på det heller. Vannskjæring holder lenge.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: sndmandag 21. januar 2019, klokken 13:18
TS har ytterligere camber enn originalt pga. ekstra senking. Han vil jo egentlig tilbake til det jeg har som originalt  :police: -1 er også innenfor spec
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 21. januar 2019, klokken 15:08
Har sett flere biler med -2 eller mer uten noen senking, så det varierer stort fra bil til bil. Kan ikke tenke meg at man "ødelegger" bilen ved å legge seg godt innenfor spesifikasjonen. Har også sett biler med nærmere 1 grad forskjell på høyre og venstre side.

Tror nok også at spesifikasjonen er såpass romslig nettopp for å ta høyde for at bilene er så ulike. Da kan man ikke hevde at noe er galt siden "alt er innenfor spec".

Camber har vel lite å gjøre med dempingskarakteristikk, men hvordan bilen oppfører seg blant annet med tanke på hvordan den tar svingene. Mye negativ camber er bra om man skal ha best mulig egenskaper ved hard kjøring i svinger, men da går det ut over både dekkslitasje og hvor dekkene får de største deformasjonene og dermed varmeutviklingen. Jeg har sett mange dekk hvor beadingen har separert fra dekksiden inni som følge av dette. Her gjelder det å finne et kompromiss som gjør at dekket ikke ødelegges, samtidig som man beholder fornuftige egenskaper til landeveiskjøring. Har man ingen ambisjoner om aktiv kjøring er det relativt meningsløst med slike verdier som min bil har.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: LA-Thingmandag 21. januar 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Muffinman på søndag 20. januar 2019, klokken 14:09
Da er kanskje ikke 5-6mm lengre stag for min del så dumt.

Så må må man naturligvis få tak i foringer som passer også.

Er det snakk om de stagene som er laget av ekstrudert aluminium, ca. 20cm lange og montert rett over drivakselen? Er enig i at disse bør lages av hel ved, relativt enkle å maskinere fra passende aluminiumsplate.

Foringer kan man få flere steder, f.eks her: https://www.demon-tweeks.com/no/whiteline-rear-camber-correction-kit-whikca379/ (https://www.demon-tweeks.com/no/whiteline-rear-camber-correction-kit-whikca379/) utfordringen blir å finne noen som passer fysisk og samtidig har en passende hardhet. Polyurethanforinger som er populære i enkelte miljøer blir for harde for normal bruk og vil slite unødig på øvrige foringer.

Er det slik at understellet er fra Mercedes S-klasse, eller er det bare en urban myte? Dersom det er tilfelle finnes kanskje alternative stag i delelageret til Mercedes.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantirsdag 22. januar 2019, klokken 08:06
Jeg fikk utført justering av hjulvinkler på et MB-verksted på vår 2013 for noen år siden. De holdt på i nærmere 6 timer og prøvekjørte veldig mange ganger. De var enige i at det lignet, men det var ikke likt. Men det betyr sannsynligvis ikke at enkelte deler ikke finnes, eller at det finnes noen som passer med andre spesifikasjoner. Det er et godt tips :)

Ellers er det vel enda et alternativ i tillegg til de fire i åpningsinnlegget: Camberbolt, eller eksentrisk bolt om man vil. Det er vel relativt ofte brukt for å korrigere camber etter senking rundt om virker det som. Etter hva jeg leser kan man få 0,5-1 grad med en slik. Men usikker på om disse kan glippe; de er jo avhengig av at anleggsflaten fra skivene får såpass grep at de låser skikkelig.

Det dreier seg om det øverste staget, ja. På bildet ser du camberarmen nærmest, og toelinken lenger fram. Toelinken har faktisk eksentrisk innfesting, og er justerbar.

(https://motortesla.com/wp-content/uploads/2018/05/1526361776-on-tesla-model-s-public-engineering-presentation-tesla-model-s-suspension.jpg)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantirsdag 22. januar 2019, klokken 08:38
Sitatutfordringen blir å finne noen som passer fysisk og samtidig har en passende hardhet.
Kan hende det finnes fagkompetanse rundt om, og at man kan få klaff etterhvert om man presenterer problemstillingen til så mange leverandører som mulig?

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: LA-Thingtorsdag 24. januar 2019, klokken 00:00
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 08:06
Ellers er det vel enda et alternativ i tillegg til de fire i åpningsinnlegget: Camberbolt, eller eksentrisk bolt om man vil. Det er vel relativt ofte brukt for å korrigere camber etter senking rundt om virker det som. Etter hva jeg leser kan man få 0,5-1 grad med en slik. Men usikker på om disse kan glippe; de er jo avhengig av at anleggsflaten fra skivene får såpass grep at de låser skikkelig.

Tviler på at det blir plass til en eksenterbolt gjennom camberstaget uten å endre på enten bakramme eller spindelhus. Skal du forlenge avstanden mellom pivotpunktene ca. 5mm trengs det litt plass til en slik skrue. I tillegg bør den, som du skriver, låses på et vis.

Kikket på camberforingen til EV Tuning; det var et skikkelig cowboy-design! Tror ikke jeg ville lagt meg inn i en skarp sving i høy hastighet med noe sånt. I tillegg ble det ikke mye foring igjen å snakke om siden eksenteren tok nesten all plassen.

De brukte camberarmene dine egner seg fint til å gjøre noen målinger både av geometri, hardhet på foringer og eventuelt materiale. Deretter er det lett å designe lengre armer, og litt lettere å finne foringer med passende hardhet.

På den annen side er vel aller enkleste løsning å kjøpe noen armer fra 'Lolachampcar' dersom han allerede har gjort jobben? Har ikke lest alt han har skrevet, men virker som en som har peiling.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 25. januar 2019, klokken 13:17
Disse lager muligens en variant enda:

https://www.facebook.com/BBC-Speed-Machine-226797667340181/

Kommer på 12-1300$ pluss frakt og mva, så det blir nok i dyreste laget. Nærmer seg fort 20k med hjulvinkeljustering da.  Produktet ser ikke verst ut riktignok, men hel arm er mer tillitsvekkende. Leter videre.

(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/img_00663-jpg.64113/)


Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 25. januar 2019, klokken 13:30
Open EVSE lagde også en lengre variant uten justeringsmuligheter, men salget gikk så tregt at de bare solgte noen få og de måtte sette prisen under kost for å bli kvitt de siste settene. Lolachampcar prøvde vel å formidle videre til sitt lokale maskinverksted, men var redd for å bli sittende med kostnadene om noen trakk seg. Det var i 2013.

Leter fortsatt videre.

(https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/image-jpg.85867/)
PS: Lolachampcar er vel en av de mest troverdige brukere på TMC i tillegg til wk057 (Jason Hughes) :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 25. januar 2019, klokken 13:35
Mange poster på rad her, men det er vel greit at ting blir litt adskilt. Her er tegninger og CAD-fil (?) på Lola`s camberarm:

http://www.lolachampcar.com/images/Tesla/New%20Upper%20Arms/new_upper_rear_model_s_suspensio.htm

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 25. januar 2019, klokken 13:40
Et poeng å ta med seg her er at ved å redusere den negative camberen vil man øke toe-in. Da må man naturligvis justere etter, men ser enkelte oppleve at de slipper opp for justeringsmonn ved -1,2 grader camber. Uansett, jeg vil tro at ting bedres mye av å komme seg et stykke under -1,5, og faktisk redusere litt på spissingen.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Thor2014fredag 25. januar 2019, klokken 15:24
Hva med å printe de i titan?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 25. januar 2019, klokken 17:40
Tja. Klar for litt voksenopplæring jeg. Hva innebærer det?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Thor2014fredag 25. januar 2019, klokken 18:26
Ikke noe annet at man leverer en CAD tegning og får delen i titan i retur
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 25. januar 2019, klokken 18:33
Hadde håpet på en link til teknologien :)

Men hvem gjør slikt?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Thor2014fredag 25. januar 2019, klokken 20:08
https://3dpnorge.no/2017/05/satser-offensivt-pa-metallprinting/
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanlørdag 26. januar 2019, klokken 13:24
Interessant. Risikerer man noen uheldige virkninger pga at alu og titan ligger nesten i hver sin ende av spenningsrekka? De er jo mye godt isolert fra hverandre gjennom foringene, men saltsuppa vil sikkert føre til en viss konduktivitet over dem.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Wiblalørdag 26. januar 2019, klokken 16:02
Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. januar 2019, klokken 13:24
Interessant. Risikerer man noen uheldige virkninger pga at alu og titan ligger nesten i hver sin ende av spenningsrekka? De er jo mye godt isolert fra hverandre gjennom foringene, men saltsuppa vil sikkert føre til en viss konduktivitet over dem.

Magefølelsen og noen google-søk tilsier at dette bør gå fint.
Spørs på prisen da, det er ikke akkurat gratis å få laget deler i titan, 3D-printing eller ei.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: LA-Thinglørdag 26. januar 2019, klokken 23:35
Den justerbare armen til 'BBC Speed Machine' er enda en cowboy løsning, bare å styre unna.

Den til 'Open EVSE' ser ut slik jeg ville gjort det. Synd de ikke produserer dem lengre.

Lolachampcar kopierte designet på den originale armen. Greit nok, men unødvendig når man bare skal lage en håndfull. Tesla's design er smart når man skal lage noen 10- eller 100- tusen. Etter det jeg forstår brukte han originale foringer; betyr det at man kan kjøpe de hos Tesla? Eller presset han ut foringene fra original arm og brukte i den lengre?

Forøvrig ikke så rart at dette ikke selger særlig. Knapt noen Tesla-eiere som ser dette som et problem, enda færre som synes de bør gjøre noe med det. Men de siste månedene begynner noen biler å komme ut av garantiperioden, det åpner opp for modifikasjoner uten garantirisiko.

Printing i Titan er kult, men ser ikke helt at det skulle være noen god løsning i dette tilfellet. Lite å hente på hverken vekt eller styrke og prisen antagelig 5 ganger CNC maskinering i aluminium.

Kan godt modellere opp en kopi av Open EVSE designet med Lolachampcars dimensjoner å få et prisoverslag om det er interessant. Foringer kommer i tillegg.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 27. januar 2019, klokken 12:23
Absolutt interessant. Men skulle funnet ut hvor man kan få tak i foringer. Ikke så giret på å montere brukte når man først gjør denne øvelsen.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 28. januar 2019, klokken 16:00
Muligheter å skaffe fra USA ser det ut som. Men siden den aktuelle biler er en 2015 er det ikke godt å si om foringene passer. Om man skal prøve å få laget noe i Norge bør man kanskje sjekke om Lolachamcar sine mål stemmer med nyere biler. Tror han gjorde dette temmelig tidlig.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Lynetmandag 28. januar 2019, klokken 16:03
Hvis det kun er 5mm som er ønsket kan man utrette mye med å file litt i hullene på innfestingen og passe på at man trekker utover ved montering.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 28. januar 2019, klokken 17:36
Hvis det er på bilsiden du mene ville jeg ikke gjort det. Da er det jo bare klemming fra tiltrekking som låser og jeg er redd man risikerer glipp ved belastning. Tesla forsøkte jo med eksentrisk innfesting en periode, men det forsvant stille og rolig. Det kreves jo en låsing for at det skal bli stabilt, og det er det bare toe-linken som har.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Lynetmandag 28. januar 2019, klokken 18:20
Det er mulig å legge inn støtte på baksiden med en 1-2mm platebit som dekker 1/4 av bolten.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 28. januar 2019, klokken 20:14
Det kan funke, men vil ikke den etterhvert gå i oppløsning pga lastvekslingene? Siden det er noe som legges inn og ikke er fast gods må det nødvendigvis bli en liten bevegelse som vokser etterhvert?

Har faktisk tenkt tanken selv på å frese ut litt på ene siden og legge i litt på den andre med sveis og tilpasse det til bolten, men er i utgangspunktet skeptisk til å endre noe på selve bilen.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: LA-Thingtorsdag 31. januar 2019, klokken 22:54
Sitat fra: Muffinman på søndag 27. januar 2019, klokken 12:23
Absolutt interessant.

Modellerte opp en arm tilsvarende Open EVSE's design i eloksert aluminium. Fikk et overslag på 4000,- /stk. fra et maskinverksted jeg har god erfaring med gjennom jobben. Så det betyr fort 10 000,- for et par inkludert foringer.

Hva koster en ny, standard arm fra Tesla?

Hva er forskjellen på gamle og nye biler? D-bilene (uten P) har en mindre motor og antagelig en annen bakramme, men det var vel ingen grunn til å endre selve hjulopphenget?

Blir nok billigere å kjøpe en rundfil og noen platebiter på Biltema....
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 03. februar 2019, klokken 18:11
Vent to måneder.  Så kan jeg frese ut armer.
Polyuretan foringer blir så stive at de ødelegger resten av foringene?
Nei...  Siden 1980 har de heldigvis laget Polyuretan i forskjellige hardheter. Så du får akkurat det du ønsker. Lett å teste.

Men la meg gjenta meg selv her.
En slik arm behøver IKKE freses ut. Send cad tegning til et firma som driver med vannskjæring. Toleransene er langt innenfor.
Bare presse i foringene etterpå.
Når jeg lager slike deler til folk. Så pleier jeg finne ferdige foringer (polyuretan i ønsket hardhet med innvendig hylse).
Så lager jeg innfesting (Diameter) etter foringen.
(Foringene skal ha litt press).
Det er raskere, billigere og bedre.(Bedre fordi man slipper å forske på press og hardhet på foringer, ofte man kan kjøpe samme foringer i forskjellige hardheter fra produsenten ).
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 04. februar 2019, klokken 10:23
Største ulempen med polyuretan er vel at det overføres mer støy til chassiet.
Kunne vært et prosjekt for deg dette Kristoffer ;)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Hodetelefonermandag 04. februar 2019, klokken 22:53
Det å redusere camber øker også støyen. Så man må tåle litt ekstra lyd.
Dere kan kjøpe armen ifra en S uten luft? De har mindre camber. (Der de har hentet det?!
Jeg kan fikse armer senere. Men opptatt noen uker fremover.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Lynettirsdag 05. februar 2019, klokken 08:18
Hvorfor mener du at å endre camber med 1,5 grad kan endre støyen?
Er det to forskjellige delenummer på med og uten luft på camberarmen?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantirsdag 05. februar 2019, klokken 11:14
Tror forskjellen i spesifikasjon ligger i at biler med stål har høyere bakkeklaring uten last. Dermed må de justeres noe annerledes slik at verdiene blir noenlunde like når det er folk og last i bilen. Nå er det riktignok to versjoner av stålfjæringen; de tidligere var en god del høyere enn luft i standard mens de som ble levert en periode med facelift var betydelig lavere. Det er ulike foringer på armene, avhengig av når bilen er produsert. Men om jeg skal gjette er det ikke forskjell på selve armene.

De som har redusert camber og spissing bak melder faktisk om redusert støy og forbruk. Det kan kanskje relateres til mindre deformasjon av dekket, men kan selvfølgelig også være placebo.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Lynettirsdag 05. februar 2019, klokken 16:06
Enig med deg der muffinmann, redsusert derformering av dekk kan gi mindre støy, 0 i camber gir mindre deformasjon. Men hodetelefoner mente at støyen økte med redusert camber.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 07. februar 2019, klokken 22:11
Jeg mener størst kontaktflate mot bakken støyer mest :p
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 24. juni 2019, klokken 09:19
Svar fra EVtuning mtp holdbarhet på de justerbare foringene:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rear-adjustable-camber-bushings-for-model-s-x-group-buy.110881/page-4#post-3771786

De avfeier glatt spørsmålet om reservedeler ved å hevde at holdbarheten på produktet de selger er dobbelt så god som den originale. Ikke så veldig tillitsvekkende.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: o.b.lixmandag 24. juni 2019, klokken 11:01
Sitat fra: Muffinman på mandag 24. juni 2019, klokken 09:19
Svar fra EVtuning mtp holdbarhet på de justerbare foringene:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rear-adjustable-camber-bushings-for-model-s-x-group-buy.110881/page-4#post-3771786

De avfeier glatt spørsmålet om reservedeler ved å hevde at holdbarheten på produktet de selger er dobbelt så god som den originale. Ikke så veldig tillitsvekkende.

Reservedeler til en foring?
Byttes ikke hele når den er utslitt?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 24. juni 2019, klokken 11:04
Tilgang til delene ser ut til å være veldig begrenset ("vi har nå fått produsert 20 eksemplarer..."). Det består av foringen, bolt og noen skiver. Men det følger med verktøy til å presse ut gammel foring og presse på ny. Det er vel egentlig bare foring, bolt og skiver som bør byttes når det er utslitt mens verktøyet kan gjenbrukes.

Derav spørsmål om reservedeler.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: o.b.lixmandag 24. juni 2019, klokken 11:08
Ok, men disse foringene skal vare 200-300.000 km?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 24. juni 2019, klokken 11:30
Det lurer jeg også på. Allerede byttet disse armene pga utslitte foringer på vår 3,5 år gamle bil.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantirsdag 17. desember 2019, klokken 21:15
Her har det dukket opp en ny aktør, men $850 for paret eks frakt og mva er ikke akkurat billig :)
En fast arm som er 5mm lengre enn originalt ville løst saken helt fint uten justering.

https://silverlake.me/
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 22. desember 2019, klokken 00:08
Kan lage to stk til deg. Hvis du skaffer foringer selv. Kan ha de klare i morgen :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 22. desember 2019, klokken 08:58
Jøss, du som er julenisse i år   :laugh:

Bare gi meg et hint hva du vil ha for dem. Kan evt sende deg de gamle fra 2015-modellen som ble byttet ut tidligere i år om du trenger en mal. De er riktignok av gamle typen.

Noen tanker om ting vil skje om man setter på et lengre camberstag, og som må løses:

1. Sensoren til luftfjæringen får annen input, og bakenden vil heve seg. Jeg har justerbare linker og dermed bør
    det gå greit å justere ned til ønsket nivå igjen.

2. Spissingen vil sikkert slå seg innover noe (mer toe in), men usikker på hvor mye. Dermed må man få gjort en
    justering etter en slik øvelse om man ikke skal risikere at dekkene ødelegges. Jeg har et sett Tenhulzen
    toeplates og kan måle total spissing før og etter (men ikke individuell). Det gjør at jeg kan se hvor mye det
    endrer seg, men ikke justere slik at det blir riktig på begge sider.

Polyuretanforinger er sikkert ikke spesielt lurt om man liker å ha det stille i bilen, men må si holdbarheten frister...hvem selger løse foringer? Er sikkert ikke bare å flytte foringene over fra de "nye" armene som står på bilen siden armen er ulik.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantirsdag 23. juni 2020, klokken 14:55
Siden det ikke lå pakke under (h)juletreet i 2019 vekker jeg denne igjen. Ser ut som det er dukket opp et alternativ (Finsk?), og prisen var ikke høyest av alternativene. Noen som vet noe om disse?

Har sendt dem en melding i forhold til om de passer på alle TMS, eller om det er spesifikke årsmodeller.

https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Cars/Tesla/Tesla-Model-S-adjustable-rear-camber-arms&naytasivu=2097&id=0&saitti=rallycorsa
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanonsdag 24. juni 2020, klokken 09:48
Passer visst alle modeller, men en herremann på Facebook er litt skeptisk til holdbarheten til slike foringer. Google er til dels enig med ham, men usikker på om det gjelder akkurat denne typen. Noen som vet?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanonsdag 24. juni 2020, klokken 19:40
Polyuretan, så de bør være holdbare.

For den som vurderer justerbare foringer fra EVtuning/Electrified garage:

https://www.youtube.com/watch?v=W3guR3FLiMc
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 25. juni 2020, klokken 19:32
De første norskproduserte dukker opp om litt. Venter på foringer :)
Justerbare. Men får også noen som ser ut som de originale. Som er 5mm lengre
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantorsdag 25. juni 2020, klokken 20:52
Skulle gitt lyd et par dager tidligere, så hadde jeg stått først i køen. Nå har jeg dessverre rukket å bestille de finske. Håper de er Ok holdbare. Skal være PUR-foringer, og da er ihvertfall materialet holdbart. Men hvem vet. De blir sendt neste uka.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Even-Ffredag 10. juli 2020, klokken 08:51
Jeg har montert justerbare stag på min. Kjøpte et sett til BMW E90. Fikk de modifisert slik at de passer.
Akkurat montert og venter på 4-hjulskontroll.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 10. juli 2020, klokken 10:46
Spennende! Jeg har ikke fått mine enda men har vært i kontakt med en som har montert likedanne. Han la seg på -0,5 bak, så vidt mindre enn (den romslige) spesifikasjonen. Det tror jeg kan fungere helt fint til en bil som ikke skal kjøres som sportsbil i svingene. I så fall bør man kanskje legge seg på -1 eller deromkring for å hente ut potensialet i seige gatedekk osv.

Hvilke modifikasjoner måtte gjøres på BMW-stagene?

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Even-Ffredag 10. juli 2020, klokken 17:50
Måtte kappe de litt (7-8cm), justere bredden på bøssinger med 1 cm og lage feste til luftfjæring.
Tenkte å legg meg på -1,0° med litt spissing.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantirsdag 21. juli 2020, klokken 10:35
De finske stagene er kommet, men jeg har dessverre ikke tid til å montere sånn umiddelbart. De ser forseggjorte og fine ut og foringene er i polurethan noe som i seg selv er reltivt holdbart, men synes kanskje foringene skulle vært noe større. Spent på hvordan disse vil holde opp.

Selve forsendelsen ble sendt fra Finland uten noen eksportdokumenter, og jeg måtte selv sende inn faktura for å dokumentere verdi. Dermed var det også betalt finsk mva, og norsk mva måtte betales i tillegg ved fortollingen. Da ble disse svært kostbare. Ikke så veldig profesjonelt av en aktør som selger internasjonalt må det vel gå an å si. Noen som vet hvordan man går frem for å få tilbake den finske mva`en?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Gressvikingenlørdag 25. juli 2020, klokken 20:30
For å få tilbake den finske mva må du sende dokumentasjon på at du har betalt norsk mva. Dette sender du til den finske eksportører. Han kan da få refundert den finske mva. Og hvis han er hyggelig kreditere han deg for dette beløpet.

Du har antakelig betalt norsk mva av totalbeløpet. Dvs at du har betalt norsk mva av finsk mva. Dette kan du få igjen fra norske tollmyndighetene hvis du kan sannsynliggjøre at det var avtalt at du skulle få refundert den finske mva.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantorsdag 06. august 2020, klokken 08:44
Da har jeg i løpet av ferien montert stagene, og kjørt de såpass ut at toelinkene fremdeles har justeringsmonn. Litt usikker på hvilken vinkel jeg endte på, men litt hoderegning og masse måling med vatret måleverktøy skulle tilsi rundt -0,5. Ihvertfall kom hjulene veldig mye mer ut i hjulbuen i toppen, og det ser bedre ut nå. Har lagt total spissing på 0,16 (imp) ved hjelp av toe plates, men vet naturligvis ikke hvilken vei det thruster. Justerte etter høyden bak med de justerbare sensorlinkene. Ble litt lavt, men skal få justert i maskin neste uke så satser på at jeg får justert opp en centimeter igjen for riktig "stance". Kommer også til å få redusert camber foran fra -1.0 til -0,5 i samme slengen.

Faktisk kjører bilen veldig fint slik den er nå, så det blir spennende å se hvilke verdier jeg klarte å få til uten maskin. Støynivået fra bakhjulene ble definitivt redusert, og bakenden oppfører seg ikke lenger som et nervøst skautroll under akselerasjon :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: petersvtorsdag 06. august 2020, klokken 15:50
Spennende, har du noen bilder?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantorsdag 06. august 2020, klokken 19:09
Må vel ha før/etterbilder i så fall, og jeg har ingen før-bilder. Har 21x10,5 felger bak, så det er vel ikke så nyttig å sammenligne med egen bil om man ikke har maken heller. Tok ingen bilder under monteringen, men den er ikke så spennende. Er jo bare 1 stag som er ulikt :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpisttorsdag 06. august 2020, klokken 20:39
Lurer på å bestille samme settet som deg Muffinman.
Men nå som de har åpnet grensen mot Sverige til Töcksfors så tenker jeg å få det sendt til Postnord avdelingen der.
Sparer ca 700 kr frakt, og så norsk moms.

Er sikkert mulig å få selger til å trekke ut EU VAT hvis man tar manuell kontakt ved bestilling.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantorsdag 06. august 2020, klokken 20:51
Betalte faktisk 1500 i frakt. Ufattelig dyrt. I tillegg kom nesten 2000 i fortolling og mva.

Kan ikke si noe om holdbarheten, men chromoly stål og poluretanforinger fra en større produsent gjør at jeg ikke er pessimist i fra start ihvertfall. Sveis og overflatebehandling samt generell finish var veldig bra. Og det bør gå greit å skaffe nye foringer om det skulle bli nødvendig senere.

Kan forresten ikke skjønne hvorfor noen biler for vanlig vei settes opp med slike camberverdier i utgangspunktet. I følge Jason/Engineering Explained får man uansett ikke utnyttet særlig mer enn -1 på vanlig landevei med dekk som ikke er beregnet for banekjøring. Da sitter man vel mest igjen ingen fordeler og mer av ulempene ved å øke på mer. For eksempel er den nye Corvette C8 satt opp med -0,5 på alle fire til bruk på landeveien. Jeg synes det virker fornuftig. Nå skal det sies at denne enkelt kan økes på C8 når det er tid for trackday, men våre TMS ser absolutt ingen bane. Og til moro i svinger har jeg tohjulinger :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpisttorsdag 06. august 2020, klokken 21:12
Ja til Sverige er det 37 Euro frakt så da er det faktisk 1000 kr å spare bare der.
Urimelig høy fraktkostnad for det er jo ikke så stor og tung vare.

Ikke så uvanlig dette at webshop i EU ikke trekker fra VAT når de selger til Norge.
Da bruker jeg alltid ta kontakt for å be de legge bestillingen manuelt, og det bruker gå bra.

Hodetelefoner: Noe nytt om de norskproduserte, er det noe du kommer til å legge ut for salg?
Sendte deg en PM for noen uker siden.

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: petersvfredag 07. august 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. august 2020, klokken 19:09
Må vel ha før/etterbilder i så fall, og jeg har ingen før-bilder. Har 21x10,5 felger bak, så det er vel ikke så nyttig å sammenligne med egen bil om man ikke har maken heller. Tok ingen bilder under monteringen, men den er ikke så spennende. Er jo bare 1 stag som er ulikt :)

Tenkte mer på selve stagene, montert, da de bildene jeg finner på nett er så som så. Men er ikke så farlig, var mest nysgjerrig.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 07. august 2020, klokken 11:58
Her er ihvertfall ett til som er så som så :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: petersvfredag 07. august 2020, klokken 12:54
Takk, noen som vet hva de originale armene koster kjøpt fra Tesla?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Klykkenfredag 07. august 2020, klokken 13:00
"perkelestag" :P haha
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 07. august 2020, klokken 15:53
Sitat fra: petersv på fredag 07. august 2020, klokken 12:54
Takk, noen som vet hva de originale armene koster kjøpt fra Tesla?

Kostet ca 2200 pr stk inkl mva eks montering i januar 2019. Oppgradert versjon, virker som det er en eller annen sfærisk opplagring i foringen som står mot hjulet. Det er også tetningsringer på denne, sannsynligvis for å holde smøremiddel på plass.

Da har jeg faktisk et par i reserve :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 07. august 2020, klokken 15:55
Sitat fra: Klykken på fredag 07. august 2020, klokken 13:00
"perkelestag" :P haha
Med en bolt som fikk litt smårevne gjenger på tur ut og et senkestag som hadde irret totalt fast ble det litt perkele, ja. Løste seg fint, og det var jo i grunn ikke stagene sin skyld :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanfredag 14. august 2020, klokken 23:24
Da da er bilen fintunet litt etter at den var på hjulstillingsmaskinen, og nå tenker jeg det er bra. Ligger nå på -0,35/-0,6 bak nå med 0.08 toe in. Thrust angle ørlite off senter, men alt kjennes knallstabilt ut samme hva jeg gjør så det er helt sikkert mer enn bra nok.

En ting man kan merke seg er at hjulene kommer betydelig lenger ut i hjulbuen i øverkant når man reduserer camber så mye som dette. Mine 10,5" Vossen i 21" og ET38 stikker nesten utenfor skjermen. Jeg ville nøyd meg med maks 10" om jeg skulle kjøpt felger til en "camberkorrigert" bil med samme innpress, eller økt innpress ørlite. ET45 ville sannsynligvis gått helt fint på 10,5" bredde. Det gjør det  bare så vidt med på ET38 med -2.x.

Spent på dekkslitasjen fremover :)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: petersvlørdag 15. august 2020, klokken 12:47
Nå må du jo i det minste legge ut noen bilder ;)
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanlørdag 15. august 2020, klokken 13:01
Gjelder bare å få tatt dem. Møkkavær.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 16. august 2020, klokken 13:35
Her er et jeg knipset mellom bygene i går. Ser ikke så mye, men man får et inntrykk av hvordan bakhjulet har rettet seg opp.

Med såpass store hjul ble det tydelig at tilstrekkelig senking er nødvendig for estetikken; for bakhjulene så helt frakoblet ut fra resten av bilen før bakkeklaringen ble fintunet ned. Nå samspiller hjulene med hjulbuen rent visuelt, og da ble faktisk ikke så verst. Skal se om jeg får tatt noen flere senere.

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 16. august 2020, klokken 16:19
Fikk ikke shinet over før fotografering, men regner med forumfolket tåler en bil som ikke er helt strøken. Her ser man ganske godt hvor mye camber er redusert bak; forhjulet som vises på ene bildet er satt opp med -1,0. Ønsket mindre, men det var ikke helt enkelt å få til. Ser at jeg må ned med bakenden enda 5mm for å få perfekt flyt i linjene sett fra siden. Det betyr at de som justerte opp bakenden med "10mm" i realiteten løftet minst det firedoble i forhold til det den var etter montering av camberstagene :D
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: petersvsøndag 16. august 2020, klokken 18:01
Ser bra ut! Med den prisen, og forutsatt at man henter de i Sverige, så er det jo en "no-brainer" å kjøpe disse hvis man uansett skal bytte.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 16. august 2020, klokken 19:54
Det gjenstår å se holdbarheten da. Bør vel kanskje sjekke hva det koster med nye foringer i tilfelle.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpisttirsdag 18. august 2020, klokken 12:10
Ser bra ut.. ;)
Sverigetur er ganske uaktuelt for tiden, så avventer litt med å bestille.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpistlørdag 26. september 2020, klokken 12:47
Sånn, da har jeg bestilt de stagene fra Finland også.
Kom seg på ganske nøyaktig 6000 kr inkl frakt med dagens eurokurs.

Bestilte de Poste Restante til Årjäng.
Det er ca 22 min forbi Töcksfors, og der er det systembolag også.

Så far vi håpe at Värmlands län ikke blir "rødt område" i perioden etter stagene kommer frem.

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpistsøndag 27. september 2020, klokken 21:07
EV tuning kjører salg på sine Camber stag nå.
Så bestilte et sett der også og forsøke kansellere fra Finland. Det ordner seg nok siden det er helg har ikke det gått igjennom.

Jeg veit ikke helt hvem som er best men EV Tuning sine ser unektelig bra ut.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmansøndag 27. september 2020, klokken 21:58
Er det tetningsring på foringen nærmest hjulet? I så fall kan det være likt de oppgraderte originale. Kjennes ut som det er ei kule inni der på de jeg plukket av her, eller et sfærisk lager. På de gamle var det bare en fast foring.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpistmandag 28. september 2020, klokken 13:08
Jeg aner ikke, litt vanskelig å se på bilene.  Kan ta noen bedre bilder når de kommer.
Fått svar at de er på lager og blir sendt denne uken, også tar jeg de med fly/Jetcarrier så da har jeg de trolig neste uke allerede. Med mindre det blir Corona-forsinket.

Fikk svar fra finnen og kansellering gikk greit.

Jeg tok like godt med Toe-Armene til EV Tuning også.
Bilen har gått langt så de bør byttes, nye Toe Armer fra Tesla er 950 kr så de ble ikke så mye dyrere fra EV tuning.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmanmandag 28. september 2020, klokken 13:31
Er vel "bedre" justering på de toe-armene, dvs ikke eksenter på innerste foring? Mye greiere om man skal fikle selv, da har man en referanse på hvor man var i forhold til hvor mye man justerer. Det er mye justering i blinde med original løsning, og toe-platene jeg har til å kontrollmåle med gir bare total og ikke individuell toe. Til slutt brukte jeg faktisk utskriften fra hjulvinkelapparatet til Tesla som referanse. Skulle ha litt mer toe in samtidig som camber på ene siden skulle reduseres enda et par knepp. Justerte bare camberstaget litt ut til total toe ble som ønsket. Eneste "bivirkningen" er at total toe ikke lenger ligger 100% i 0, men fremdeles godt innenfor toleranse og absolutt ikke merbart på bil :)

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpisttorsdag 10. desember 2020, klokken 10:50
Jeg har fått stagene fra evtuning.com, bare ikke fått rotet meg til å montere de.
Og nå har jeg bestilt ny S med levering i mars. så what to do..

Men de ser unektelig veldig forseggjort ut og lekre.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantorsdag 10. desember 2020, klokken 12:04
Hva ble totalprisen på disse?

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpistsøndag 07. februar 2021, klokken 20:55
Totalprisen ble rett over 10 000 kr ferdig med moms og frakt for alle 4.
Sånn sett føler jeg det var mer for pengene enn han i Finland.

Er litt usikker på om jeg kommer til å montere de nå med ny Model s på vei.
Så hvis noen føler seg kallet er det lov å sende meg en PM.

Nå er de helt utsolgt igjen hos leverandør ser jeg.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Cobratirsdag 06. april 2021, klokken 16:17
Hei,

Fant noen relativt billige stag på eBay som jeg bestilte.
Kan ikke se at de er nevnt tidligere i tråden..?

Nesten halve prisen av alt annet på nettet, og virker både seriøst og solid nok.
Jeg dristet meg til å bestille, så får vi se.
Sjekk ut instagram-kontoen thecamberking for bilder.

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-Adjustable-Camber-Arms-Kit/294099572286?fits=Make%3ATesla&hash=item4479b3563e:g:IK4AAOSwx1FgLaqs
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Muffinmantirsdag 06. april 2021, klokken 17:06
Vil ikke si dette så solid ut. Stagdelen er festet til foringsdelene på en slik måte at det må oppstå noen rare lastvirkninger inne i foringen her vel? Og selve koblingen så utrolig veik ut...
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Cobratirsdag 06. april 2021, klokken 21:09
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:06
Vil ikke si dette så solid ut. Stagdelen er festet til foringsdelene på en slik måte at det må oppstå noen rare lastvirkninger inne i foringen her vel? Og selve koblingen så utrolig veik ut...

Enig i at det var en snodig eksentrisk kobling mot foringa, men jeg er villig til å prøve dem.
De er produsert etter samme prinsipp som camberarmer for både Mercedes og Porsche Cayenne, og han har holdt på i flere år.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: MHLDonsdag 27. oktober 2021, klokken 15:07
Hur är erfarenheten med de finska camberstagen?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: petersvonsdag 27. oktober 2021, klokken 15:14
Noen som har sett på disse? https://www.ebay.com/itm/184974778066
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

SitatDescription:

Designed to replace original rear camber arms to LYKT designed adjustable and durable Camber arms which are constructed by high strength metal.

Item Specification:

Rear Adjustment Range: Camber :+2.5° to -2.5°

Warranty: 1 year or 30000 miles

Application:

Tesla
2015-2020 Model X
2013-2020 Model S
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: offpistonsdag 27. oktober 2021, klokken 17:26
Camber/toe stagene mine ligger ute på finn.no da.
Annonse 208010759

Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Cobramandag 01. november 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Cobra på tirsdag 06. april 2021, klokken 16:17
Hei,

Fant noen relativt billige stag på eBay som jeg bestilte.
Kan ikke se at de er nevnt tidligere i tråden..?

Nesten halve prisen av alt annet på nettet, og virker både seriøst og solid nok.
Jeg dristet meg til å bestille, så får vi se.
Sjekk ut instagram-kontoen thecamberking for bilder.

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-Adjustable-Camber-Arms-Kit/294099572286?fits=Make%3ATesla&hash=item4479b3563e:g:IK4AAOSwx1FgLaqs

FYI - monterte disse og de funka gull.
Lette å justere inn korrekt, og lett å justere høyde på luftfjæringa i etterkant.
Jeg er happy med dem.

Tipper også det er mulig å bytte foringene etter hvert, ettersom de er løse med hylse gjennom.
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: petersvtirsdag 02. november 2021, klokken 08:56
Kult, takk for tilbakemelding. Tok du noen bilder tilfeldigvis i prosessen?
Tittel: Sv: Redusere camber bak Model S
Skrevet av: Cobratirsdag 02. november 2021, klokken 12:38
Sitat fra: petersv på tirsdag 02. november 2021, klokken 08:56
Kult, takk for tilbakemelding. Tok du noen bilder tilfeldigvis i prosessen?

Ser ut som jeg glemte det.
Skal se om jeg husker på å ta noen bilder når jeg legger om til vinterhjul denne eller neste helg.