Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 23:05

Tittel: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBtorsdag 10. november 2011, klokken 23:05
Starter denne tråden her på Leaf sidene fordi jeg kommer til å fokusere mest på Nissan Leaf EVSE, ja da jeg vet at den fungerer på andre biler oxo  ;)

Jeg kommer ikke til å finne opp kruttet på nytt fordi det er så mye utviklet fra før som er åpen kilde.

Det blir mest å samle alle tråder til noe brukender for oss.

Som jeg skrev i en annen tråd så tar jeg ikke ansvar for bruk av det som kommer ut av denne tråden
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBtorsdag 10. november 2011, klokken 23:15
Noen lenker først:

http://code.google.com/p/open-evse/ (http://code.google.com/p/open-evse/)
http://www.alibaba.com/product-gs/490352213/SAE_J1772_Plug_CE.html (http://www.alibaba.com/product-gs/490352213/SAE_J1772_Plug_CE.html)
http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm (http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm)

Det finnes også noen Arduino baserte EVSE, jeg har 3-4 arduinoer og kommer også til å ta en titt på dette.

Sikkerhetsmessig føler jeg at en PodPoint tilnærming er god, denne baserer seg på en 20A tilførsel og en 16A i selve poden, dette er hensiktsmessig over tid samt at det er selektivitet i anlegget og 30mA jordfeil værn (kursen i poden løser ut før den i sikringskapet)
Det at den er fastmontert gjør at den er mer sikker en de slarkette stikkene vi bruker.
Ved bruk over flere å er dette en MYE bedre løsning.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RuneWtorsdag 10. november 2011, klokken 23:43
Sitat fra: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 23:15Det finnes også noen Arduino baserte EVSE, jeg har 3-4 arduinoer og kommer også til å ta en titt på dette.

Haha - det er ingen grenser for hva disse Arduino'ene våre kan brukes til  ;D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBtorsdag 10. november 2011, klokken 23:50
Ja det er så sant  ;D

Layout på en del av disse kortene er meget bra, så som at reelt forbruk i kW fra veggen kan vises i displayet, bluetooth osv.......
Flere hakk over hva som leveres orginalt  :o
Tittel: Sv: Re: DIY EVSE
Skrevet av: Blipfredag 11. november 2011, klokken 07:11
I norge er det krav til jordfeilvern på ute-kurser. Er det da strengt tatt nødvendig med en til?
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: crafredag 11. november 2011, klokken 09:33
Sitat fra: RuneW på torsdag 10. november 2011, klokken 23:43
Sitat fra: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 23:15Det finnes også noen Arduino baserte EVSE, jeg har 3-4 arduinoer og kommer også til å ta en titt på dette.
Haha - det er ingen grenser for hva disse Arduino'ene våre kan brukes til  ;D

http://mydooropener.com/ (http://mydooropener.com/) ble mitt første (og så langt eneste) Arduino-prosjekt. :)  Lurer på å sette opp en arduino på vaskemaskin og tørketrommel som står i kjelleren, slik at jeg (enten via en app, eller bare en webside) kan se når de er ferdig (står på samme kurs, og må derfor kjøres sekvensielt, ikke samtidig)

Drømmen er å lage noe sopm lar meg se batteristatus mm via Arduino + WiFi shield :)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBfredag 11. november 2011, klokken 17:06
Sitat fra: Blip på fredag 11. november 2011, klokken 07:11
I norge er det krav til jordfeilvern på ute-kurser. Er det da strengt tatt nødvendig med en til?

Kort sagt NEI, så kommer MENde elektriske forskriftene har ikke tilbakevirkende kraft, og det betyr at alle bygninger før dette ikke har jordfeilværn, jeg kan love deg det dreier seg om MANGE.

Sitat fra: cra på fredag 11. november 2011, klokken 09:33
Sitat fra: RuneW på torsdag 10. november 2011, klokken 23:43
Sitat fra: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 23:15Det finnes også noen Arduino baserte EVSE, jeg har 3-4 arduinoer og kommer også til å ta en titt på dette.
Haha - det er ingen grenser for hva disse Arduino'ene våre kan brukes til  ;D

http://mydooropener.com/ (http://mydooropener.com/) ble mitt første (og så langt eneste) Arduino-prosjekt. :)  Lurer på å sette opp en arduino på vaskemaskin og tørketrommel som står i kjelleren, slik at jeg (enten via en app, eller bare en webside) kan se når de er ferdig (står på samme kurs, og må derfor kjøres sekvensielt, ikke samtidig)

Drømmen er å lage noe sopm lar meg se batteristatus mm via Arduino + WiFi shield :)

He he ja Arduino er et multi tool for det meste  ;D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Ladefabrikkenfredag 11. november 2011, klokken 18:22
Sitat fra: RogerB på fredag 11. november 2011, klokken 17:06
Sitat fra: Blip på fredag 11. november 2011, klokken 07:11
I norge er det krav til jordfeilvern på ute-kurser. Er det da strengt tatt nødvendig med en til?

Kort sagt NEI, så kommer MENde elektriske forskriftene har ikke tilbakevirkende kraft, og det betyr at alle bygninger før dette ikke har jordfeilværn, jeg kan love deg det dreier seg om MANGE.

Sitat fra: cra på fredag 11. november 2011, klokken 09:33
Sitat fra: RuneW på torsdag 10. november 2011, klokken 23:43
Sitat fra: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 23:15Det finnes også noen Arduino baserte EVSE, jeg har 3-4 arduinoer og kommer også til å ta en titt på dette.
Haha - det er ingen grenser for hva disse Arduino'ene våre kan brukes til  ;D

http://mydooropener.com/ (http://mydooropener.com/) ble mitt første (og så langt eneste) Arduino-prosjekt. :)  Lurer på å sette opp en arduino på vaskemaskin og tørketrommel som står i kjelleren, slik at jeg (enten via en app, eller bare en webside) kan se når de er ferdig (står på samme kurs, og må derfor kjøres sekvensielt, ikke samtidig)

Drømmen er å lage noe sopm lar meg se batteristatus mm via Arduino + WiFi shield :)

He he ja Arduino er et multi tool for det meste  ;D
Ja en Webasto tror jeg helt klart er tingen. Det burde ikke være noe problem å innstalere det i bilen
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: gbzdocfredag 11. november 2011, klokken 22:07
Sitat fra: cra på fredag 11. november 2011, klokken 09:33
Sitat fra: RuneW på torsdag 10. november 2011, klokken 23:43
Sitat fra: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 23:15Det finnes også noen Arduino baserte EVSE, jeg har 3-4 arduinoer og kommer også til å ta en titt på dette.
Haha - det er ingen grenser for hva disse Arduino'ene våre kan brukes til  ;D
Lurer på å sette opp en arduino på vaskemaskin og tørketrommel som står i kjelleren, slik at jeg (enten via en app, eller bare en webside) kan se når de er ferdig (står på samme kurs, og må derfor kjøres sekvensielt, ikke samtidig)

Ville det ikke vært enklere å legge opp en ny kurs, og samtidig få fordelen av å kunne kjøre de samtidig? ;-)

Off topic, sorry! Klarte ikke å dy meg... :D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmannfredag 11. november 2011, klokken 22:19
Jeg sliter litt med å finne ladekontakten J1772 til en rimelig pris. De ligger på over 400$ alle sammen. Tydelig at her er det bransjesammarbeid >:(
Alternativet ser ut til å være og bestille direkte fra produsent i Kina. Her kan man kjøpe for ned mot 60$
Regner med at da må man bestille litt kvantum, og ikke en og en. Kanskje vi skal gå sammen en del av oss?
Se feks her:
http://www.alibaba.com/countrysearch/CN/sae-j1772-plug.html (http://www.alibaba.com/countrysearch/CN/sae-j1772-plug.html)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: crafredag 11. november 2011, klokken 22:57
Sitat fra: gbzdoc på fredag 11. november 2011, klokken 22:07
Sitat fra: cra på fredag 11. november 2011, klokken 09:33
Lurer på å sette opp en arduino på vaskemaskin og tørketrommel som står i kjelleren, slik at jeg (enten via en app, eller bare en webside) kan se når de er ferdig (står på samme kurs, og må derfor kjøres sekvensielt, ikke samtidig)
Ville det ikke vært enklere å legge opp en ny kurs, og samtidig få fordelen av å kunne kjøre de samtidig? ;-)

Jo, men det ville medføre en utgift på et par tusen kroner, og NULL geek-cred. ;)  Ofte blir slike ting gjort mest for å få det til, og ikke fullt så mye for nytten sin del....
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBlørdag 12. november 2011, klokken 00:06
Sitat fra: gbzdoc på fredag 11. november 2011, klokken 22:07
Sitat fra: cra på fredag 11. november 2011, klokken 09:33
Sitat fra: RuneW på torsdag 10. november 2011, klokken 23:43
Sitat fra: RogerB på torsdag 10. november 2011, klokken 23:15Det finnes også noen Arduino baserte EVSE, jeg har 3-4 arduinoer og kommer også til å ta en titt på dette.
Haha - det er ingen grenser for hva disse Arduino'ene våre kan brukes til  ;D
Lurer på å sette opp en arduino på vaskemaskin og tørketrommel som står i kjelleren, slik at jeg (enten via en app, eller bare en webside) kan se når de er ferdig (står på samme kurs, og må derfor kjøres sekvensielt, ikke samtidig)

Ville det ikke vært enklere å legge opp en ny kurs, og samtidig få fordelen av å kunne kjøre de samtidig? ;-)

Off topic, sorry! Klarte ikke å dy meg... :D
Klarte heller ikke å dy meg.... ..... ...  .. .. ....... . .. ..??
Nå har jeg vert Automatiker så lenge at .........    ??

Når det gjelder J1772 pluggen så kommer vi i Norge ALDRIG til å bli enige om en pris, så derfor kan vi like gjerne sette 200$ med en gang.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Ladefabrikkenlørdag 12. november 2011, klokken 00:23
Sitat fra: Mortenmann på fredag 11. november 2011, klokken 22:19
Jeg sliter litt med å finne ladekontakten J1772 til en rimelig pris. De ligger på over 400$ alle sammen. Tydelig at her er det bransjesammarbeid >:(
Alternativet ser ut til å være og bestille direkte fra produsent i Kina. Her kan man kjøpe for ned mot 60$
Regner med at da må man bestille litt kvantum, og ikke en og en. Kanskje vi skal gå sammen en del av oss?
Se feks her:
http://www.alibaba.com/countrysearch/CN/sae-j1772-plug.html (http://www.alibaba.com/countrysearch/CN/sae-j1772-plug.html)

Disse med bare pluggen fungerer ikke. Du må ha med boksen som forteller laderen hvor mye amper den skal trekke. Finner ikke denne boksen på nettsiden til alibaba.com :( eneste jeg finner er den fastmonterte boksen
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmannlørdag 12. november 2011, klokken 00:31
Disse med bare pluggen fungerer ikke. Du må ha med boksen som forteller laderen hvor mye amper den skal trekke. Finner ikke denne boksen på nettsiden til alibaba.com :( eneste jeg finner er den fastmonterte boksen
[/quote]
Dette har vi kontroll på ;) les hele tråden og se her:
http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm (http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmanntirsdag 15. november 2011, klokken 19:39
Her fant jeg kabler til en grei pris. Noen som mener det er noen problem med disse?
Og ja - vi må ha kontrollkort også :) men nå kan vi bygge hjemmelader til ca 3000,-
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors (http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBtirsdag 15. november 2011, klokken 20:41
Tja, 700kr for pluggen er ikke dårlig.
Skal se om jeg får laget noen eksempel tegninger i PDF fram mot helgen.

Nice find Mortenmann  ;D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: ovevtirsdag 15. november 2011, klokken 20:51
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 15. november 2011, klokken 19:39
Her fant jeg kabler til en grei pris. Noen som mener det er noen problem med disse?
Og ja - vi må ha kontrollkort også :) men nå kan vi bygge hjemmelader til ca 3000,-
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors (http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors)


Er ikke dette 120V kabler?
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBtirsdag 15. november 2011, klokken 21:37
Det er ikke kabelen som bestemmer spenningen  ;)
Typen plugg som er interessant her.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmanntirsdag 15. november 2011, klokken 21:38
Sitat fra: ovev på tirsdag 15. november 2011, klokken 20:51
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 15. november 2011, klokken 19:39
Her fant jeg kabler til en grei pris. Noen som mener det er noen problem med disse?
Og ja - vi må ha kontrollkort også :) men nå kan vi bygge hjemmelader til ca 3000,-
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors (http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors)


Er ikke dette 120V kabler?
2,5 kvadrat. Spenningen betyr ingenting
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Elmotirsdag 15. november 2011, klokken 21:44
Ser ikke i farten noe forskjell på spec på 16A og 32A utgaven ???
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBtirsdag 15. november 2011, klokken 21:47
Det er større interne klemmer i 32A pluggen.

Det blir nok å bestille bare denne http://www.ecarconnectors.com/products.php?product=Plug-%252d-no-cable-J1772-%2816amp%29 (http://www.ecarconnectors.com/products.php?product=Plug-%252d-no-cable-J1772-%2816amp%29)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Elmotirsdag 15. november 2011, klokken 21:49
På detaljene i PDFene er det også forskjell ser jeg nå. Hhv 2,5 og 6 mm2 kabel (så det er bare feil på info-siden for 32A).
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmanntorsdag 17. november 2011, klokken 17:52
Er det noen på forumet som har forslag til gode norske webshops for elektriske komponenter? Tenker på automatsikringer, kontaktorer mm. Din-montering i skap. Gjett hva jeg driver med om dagen ;) - betale over 16000,- for hjemmelader; glem det  :)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffeltorsdag 17. november 2011, klokken 18:07
Det er vel snart på tide å slutte å kalle dette for hjemmelader. Laderen sitter i bilen.

Et godt norsk navn savnes stadig, EVSE er jo helt håpløst.

Uttak med sikkerhetsfunksjon beregnet for tilkobling til lader i elbil. Er vel ikke stort bedre

Sikkerhetskladd er brukbart på det som Nissan omtaler som nødløsning

Ladestøpsel, det er jo bare den enden som er nærmest bilen

Ladepunkt

Fast installert ladepunkt (FIL)

Fast installert ladepunkt for elbil (FILFE)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBtorsdag 17. november 2011, klokken 18:19
FIL høres bra ut  ;D kort og riktig

Jeg bruker mange forskjellige grossister til elektromatriell, men jeg har for tiden best rabatt på Elektroskandia her i Trondheim, ellers så bruker jeg RS online og Farnell til div andre ting.
Tror det er litt individuelt avhengi av hvor du bor hva som er beste grossist lokalt.

Her er noen lenker:

http://no.rs-online.com/web/?cm_mmc=NO-PPC-0411-_-google-_-0_NO_RS-BRAND-_-RS%20online_Broad (http://no.rs-online.com/web/?cm_mmc=NO-PPC-0411-_-google-_-0_NO_RS-BRAND-_-RS%20online_Broad)
http://no.farnell.com/?CMP=KNC-GNO-FNO-COMP-T80 (http://no.farnell.com/?CMP=KNC-GNO-FNO-COMP-T80)
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=1&shop=ELFA_NO-NO (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=1&shop=ELFA_NO-NO)
http://www.elektroskandia.no/ (http://www.elektroskandia.no/)

Her er den billigste pluggen http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors (http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors)
Dette er kommunikasjonskortet som også trengs http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm (http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmanntorsdag 17. november 2011, klokken 18:28
Sitat fra: RogerB på torsdag 17. november 2011, klokken 18:19
FIL høres bra ut  ;D kort og riktig

Jeg bruker mange forskjellige grossister til elektromatriell, men jeg har for tiden best rabatt på Elektroskandia her i Trondheim, ellers så bruker jeg RS online og Farnell til div andre ting.
Tror det er litt individuelt avhengi av hvor du bor hva som er beste grossist lokalt.

Her er noen lenker:

http://no.rs-online.com/web/?cm_mmc=NO-PPC-0411-_-google-_-0_NO_RS-BRAND-_-RS%20online_Broad (http://no.rs-online.com/web/?cm_mmc=NO-PPC-0411-_-google-_-0_NO_RS-BRAND-_-RS%20online_Broad)

http://no.farnell.com/?CMP=KNC-GNO-FNO-COMP-T80 (http://no.farnell.com/?CMP=KNC-GNO-FNO-COMP-T80)
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=1&shop=ELFA_NO-NO (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=1&shop=ELFA_NO-NO)
http://www.elektroskandia.no/ (http://www.elektroskandia.no/)

Her er den billigste pluggen http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors (http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors)
Dette er kommunikasjonskortet som også trengs http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm (http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm)

Da sier vi FIL  ;D
Takk for lenkene. Leaf= verdens flotteste gadget. Og ikke minst; mor og barn støtter deg i kjøpet pga miljøgevinsten. Perfekt. ;D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: POSi411torsdag 17. november 2011, klokken 18:39
Sitat fra: Griffel på torsdag 17. november 2011, klokken 18:07
Det er vel snart på tide å slutte å kalle dette for hjemmelader. Laderen sitter i bilen.
Synes fortsatt Thinks uttrykk "Smartladekabel" er greit nok, jeg.

Nå kommer straks noen og sier: "Nei, den er ikke smart." ;)
Vel, den er litt smartere enn en ladekabel uten noe elektronikk.

Og hvis man må skille mellom de som sitter fast på veggen og de som kan være med i bilen, så blir den som henger på veggen en "fastmontert smartladekabel".
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: daggadtorsdag 17. november 2011, klokken 18:58
Jeg kaller det ladekabel. Den i bilen er nødladekabel.. ;)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jkirkebotorsdag 17. november 2011, klokken 19:07
Jeg kaller den fastmonterte for ladestasjon, og den medfølgende kabelen for ladekabel. Enkelt og greit.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffeltorsdag 17. november 2011, klokken 19:11
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. november 2011, klokken 19:07
Jeg kaller den fastmonterte for ladestasjon, og den medfølgende kabelen for ladekabel. Enkelt og greit.
Nei til P106 og Saxo har vi ladekabler. Det dere her er jo et appart med div. funksjoner.  Til og med noen som hindrer lading.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Elmotorsdag 17. november 2011, klokken 21:19
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 17. november 2011, klokken 17:52
Er det noen på forumet som har forslag til gode norske webshops for elektriske komponenter? Tenker på automatsikringer, kontaktorer mm. Din-montering i skap.

Jeg har brukt www.elhandel.no  men har ikke sjekket priser mot forslagene til RogerB
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBfredag 18. november 2011, klokken 18:43
Da har jeg sett igjennom tegningene her http://modularevpower.com/Images/EVSE%202011/EVSE%203%20diagram.pdf (http://modularevpower.com/Images/EVSE%202011/EVSE%203%20diagram.pdf)
Ser det ikke hensiktsmessig å tegne det opp på nytt da det beskriver meget godt hvordan det er tenkt oppkoblet.

Om man velger 20A fra sin fordeling i huset og så en 16A i boksen får bli opp til den enkelte, men jeg ser at det kan være opp til grensen av hva en vanlig 16A kurs er beregnet for over tid.

Jeg kommer til å trekke opp en relativt mye større kurs til garasjen til våren for annet utstyr jeg har bruk for med det samme, men jeg vill nok anbefale å bruke en større kurs for kontinuelig drift, om så du lader med 3.3kW og skal varme bilen i tillegg så får du problemer, spessielt der det i tillegg er brukt samme kurs til belysning og andre forbrukere.
La oss si du lader og skal støvsuge bilen samt ha lyset på inne i garasjen......

Jeg mangler bare pluggen og kommunikasjonskortet, har alt det andre som skal til fra før, så jeg kommer nok til å bygge noe  ;D

For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffelfredag 18. november 2011, klokken 19:40
Og forhåpentlig har RogerB grundige kunnskaper om hva han driver med.

Men for de fleste andre: Dette er risikosport, og også for de fleste ikke lovlig.

Ikke risiker en 300.000 kr bil og garasje for å spare litt. Forsikringsselskapet bilr sikker heller ikke glade om de finner et hjemmemekket ladepunkt.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBfredag 18. november 2011, klokken 20:03
Les første post
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Bliplørdag 19. november 2011, klokken 08:43
Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
Jeg kommer til å trekke opp en relativt mye større kurs til garasjen til våren for annet utstyr jeg har bruk for med det samme, men jeg vill nok anbefale å bruke en større kurs for kontinuelig drift, om så du lader med 3.3kW og skal varme bilen i tillegg så får du problemer, spessielt der det i tillegg er brukt samme kurs til belysning og andre forbrukere.
La oss si du lader og skal støvsuge bilen samt ha lyset på inne i garasjen......

Hmm.  :-\ Husk også å ta hensyn til I2. Det kom vel nye krav NEK 400:2010 (i fjor?) om at I2 <= IZ (eller mulig jeg husker feil); Uansett var det før slik at I2 <= 1,45* IZ, men her er det altså en endring... Litt viktig å huske når man skal "trekke opp en relativt mye større kurs"...
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Rossifan46lørdag 19. november 2011, klokken 09:33
Fra NEK 400:2010

Elektriske installasjoner i bolig 823.433.1 Koordinering mellom ledere og vern.
Bryterkarakteristikken til vern som skal beskytte en leder opp til og med 4 mm2 skal tilfredsstille følgende krav:

Ib ≤ In

I2 ≤ Iz

Der I2 er 1,45*merkestrømmen (In) til vernet og Iz er lederevnen til forlegningen.

Skal ha eksamen i Elektriske Installasjoner og Forskrifter dette semesteret, så det blir mye terping på den nye bolignormen om dagen :-)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jkirkebolørdag 19. november 2011, klokken 10:48
Sitat fra: rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 09:33
Fra NEK 400:2010

Elektriske installasjoner i bolig 823.433.1 Koordinering mellom ledere og vern.
Bryterkarakteristikken til vern som skal beskytte en leder opp til og med 4 mm2 skal tilfredsstille følgende krav:

Ib ≤ In
I2 ≤ Iz

Der I2 er 1,45*merkestrømmen (In) til vernet og Iz er lederevnen til forlegningen.

Skal ha eksamen i Elektriske Installasjoner og Forskrifter dette semesteret, så det blir mye terping på den nye bolignormen om dagen :-)

Jeg tror nok dette går litt over hodet på de fleste, og at du må skrive mer forklarende om du vil at de fleste skal forstå dette.

Selv la jeg opp en kabel på 3x6mm2 til utvendig EVSE og sikret denne med 3x25A kombivern for å fremtidssikre litt. Elektrikeren hadde ingen anmerkninger på dette.

Og for at ingen skal misforstå som vanlig: "Selv la jeg opp..." betyr at jeg boret hull og trakk/festet PFSP-kabel (drittjobb som tar lang tid) samt skrudde opp EVSE, elektrikeren inspiserte montering/trekking av kabel og koblet til i begge ender.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffellørdag 19. november 2011, klokken 11:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2011, klokken 10:48
Sitat fra: rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 09:33
Fra NEK 400:2010

Elektriske installasjoner i bolig 823.433.1 Koordinering mellom ledere og vern.
Bryterkarakteristikken til vern som skal beskytte en leder opp til og med 4 mm2 skal tilfredsstille følgende krav:

Ib ≤ In
I2 ≤ Iz

Der I2 er 1,45*merkestrømmen (In) til vernet og Iz er lederevnen til forlegningen.

Skal ha eksamen i Elektriske Installasjoner og Forskrifter dette semesteret, så det blir mye terping på den nye bolignormen om dagen :-)

Jeg tror nok dette går litt over hodet på de fleste, og at du må skrive mer forklarende om du vil at de fleste skal forstå dette.

Selv la jeg opp en kabel på 3x6mm2 til utvendig EVSE og sikret denne med 3x25A kombivern for å fremtidssikre litt. Elektrikeren hadde ingen anmerkninger på dette.

Og for at ingen skal misforstå som vanlig: "Selv la jeg opp..." betyr at jeg boret hull og trakk/festet PFSP-kabel (drittjobb som tar lang tid) samt skrudde opp EVSE, elektrikeren inspiserte montering/trekking av kabel og koblet til i begge ender.

Kanskje en burde forstå såpass, i allefall settet seg inn i det før en gjør noe selv. Får en en elektrikker til å godkjenne det en gjør har han foretatt denne vurderingen, og sett at Ib er ok.

Jeg går også ut fra at elektrikkeren din har gitt den en samsvarserklæring på dette som du kan legg inn i husets loggbok.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jkirkebolørdag 19. november 2011, klokken 11:56
Sitat fra: Griffel på lørdag 19. november 2011, klokken 11:33
Kanskje en burde forstå såpass, i allefall settet seg inn i det før en gjør noe selv. Får en en elektrikker til å godkjenne det en gjør har han foretatt denne vurderingen, og sett at Ib er ok.

Jeg spør om jeg kan legge sånn og sånn kabel på forhånd, han sier det er ok. Han leverer også sikringen. Skjønner ikke helt hva mer jeg bør gjøre ? Skal på død og liv elektrikeren kjøpe og trekke kabelen også, noe som utgjorde over 90% av jobben og hadde mangedoblet prisen ?

Jeg måtte ta ned en masse isolasjon og bore lange hull i betong for å få trekt den, ikke noe jeg har lyst til å sette bort. Da hadde jeg heller skrudd fast medfølgende 10A-kabel og plugget den i utestikket. Kan ikke se at det hadde vært en bedre eller sikrere løsning.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffellørdag 19. november 2011, klokken 12:44
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2011, klokken 11:56

Jeg spør om jeg kan legge sånn og sånn kabel på forhånd, han sier det er ok. Han leverer også sikringen. Skjønner ikke helt hva mer jeg bør gjøre ? Skal på død og liv elektrikeren kjøpe og trekke kabelen også, noe som utgjorde over 90% av jobben og hadde mangedoblet prisen ?

Jeg synes vel personlig at det er ok. Det er jo avhengig av hva en avtaler. Jeg tror det fleste installatører i allefall godtar at en graver en grøft og legger ned kabel dekker til etter anvisning og at elektrikker. Så lenge de selv kan gjøre tilkoblingen i begge ender og evt. endringer som skal gjøres i sikkringskapet. Det er i alle fall en avtale mellom deg og den ansvarlige. Nå skal vell allt slik også følges opp av en samsvarserklæring en skal oppbevare. Systemet med offentlig kontroll er jo nesten avviklet, men noen påtar seg å gå gjennom anlegget og gi attest mot betaling.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Bliplørdag 19. november 2011, klokken 14:32
Jeg er bare litt opptatt av at folk ikke "bare legger opp en kurs" uten å ha den minste forståelse av betydningen av forlegningsmetode, tverrsnitt/strømføringsevne og den haugen av vern som finnes etter hvert. Selvsagt bør det være greit å "hjelpe" elektrikeren, men det er likevel elektrikeren som er personlig ansvarlig for jobben i etterkant. Mitt tips er derfor å sjekke med han før man setter i gang med kabling.

Det er f.eks. ikke greit å "sikre" opp en kurs til 25A dersom "enden" slutter i en 16A schuko. Dersom den slutter i en fast installasjon (EVSE), er det jo en annen sak, men jeg ville likevel valgt så "liten" sikring som mulig. Legg gjerne opp 10mm2 for min del. Det betyr bare at installasjonen blir mye dyrere enn nødvendig.

Faren med 25A på en 16A kontakt er selvsagt at "noen" plutselig finner på å plugge i en dobler for å kunne sette på motorvarmer på fossilbilen parallelt med lading av el-bilen. Det går selvsagt greit, helt til kontakten smelter/brenner opp pga. overbelastning.

NB: Jeg er ikke elektriker. ;)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBlørdag 19. november 2011, klokken 14:48
En ting er i allefall sikkert, det som er foreslått bygd på denne tråden er av høyere sikkerhet en klumpen som følger med bilen, og til de som har sendt sin klump til EVSE upgrade så har du endret karakteristikk i forhold til hva Nissan satte som utgangspunkt, bruker du Imev eller annen ladeklump blir også det samme, brenner huset eller skader den bilen så har du like lite klagerett som om du hadde bygget det sjøl. Det samme gjelder for alle de andre enhetene som ikke er typegodkjent for Norge godkjent av Nissan og har er CE merke.

Jeg tror det er viktig at alle sjønner det.
Vil du være sikker så spør Nissan om hva som gjelder.

Det jeg er ganske sikker på er at den interne sikkerheten på Leafen sin lader gjør det nesten umulig å skade laderen, så lenge fase (230V) og signal er på riktig plass i pluggen.

Om en bygger med selektivitet (større værn i sikringskapet i forhold til den som er ute i garasjen) og bruker jordfeil værn så vil du maks få 30mA jordfeil, fast montert i forhold til klumpen som følger med er også selvfølgelig my bedre for sikkerheten, det er jo en av grunnene til det info skrivet.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jkirkebolørdag 19. november 2011, klokken 14:59
Sitat fra: Blip på lørdag 19. november 2011, klokken 14:32
Det er f.eks. ikke greit å "sikre" opp en kurs til 25A dersom "enden" slutter i en 16A schuko. Dersom den slutter i en fast installasjon (EVSE), er det jo en annen sak, men jeg ville likevel valgt så "liten" sikring som mulig. Legg gjerne opp 10mm2 for min del. Det betyr bare at installasjonen blir mye dyrere enn nødvendig.

Selvfølgelig må evt. kontakter tåle riktig strømstyrke. Vil man terminere 25A i en kontakt ute så må man handle en blå 32A CEE-kontakt.

Kabel er billig i forhold til jobben, jeg ga kun 40,- pr. meter for PFSP 3x6mm2+J. Kjøpte 13 meter så om jeg hadde gått for billigvarianten til halve prisen hadde jeg spart hele 260 kroner...
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffellørdag 19. november 2011, klokken 15:42
Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 14:48
En ting er i allefall sikkert, det som er foreslått bygd på denne tråden er av høyere sikkerhet en klumpen som følger med bilen, og til de som har sendt sin klump til EVSE upgrade så har du endret karakteristikk i forhold til hva Nissan satte som utgangspunkt, bruker du Imev eller annen ladeklump blir også det samme, brenner huset eller skader den bilen så har du like lite klagerett som om du hadde bygget det sjøl.

Jeg tror ikke nødvendigvis at forsikringsselskapet deler den oppfattningen. Kjøper du et ladepunkt for fast installasjon som er i henhold til standard og CE merket, får det montert av installatør, betyr nok ikke Nissan noe i den forbindelsen. Har du først installert et slik ladepunkt kan du gjerne bytte til et annet bilmerke.

Forøvrig de som eventuelt bygger noe som er foreslått i denne tråen bør ha kunnskaper langt utover de en kan leses seg til her, slik at en kan fylle ut de mangler som ligger i disse beskrivelser.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBlørdag 19. november 2011, klokken 15:57
He he nei Griffel, det hjelper ikke hvor mye man leser om man ikke har elektrikker gruppe L sertifikat og en installatør til å godkjenne installasjonen, jeg ble spurt om det går å bygge EVSE selv og om jeg ikke kunne starte en tråd for det.
Og JA det går å bygge en selv.

Les første post Griffel  :D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffellørdag 19. november 2011, klokken 16:09
Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 15:57
He he nei Griffel, det hjelper ikke hvor mye man leser om man ikke har elektrikker gruppe L sertifikat og en installatør til å godkjenne installasjonen, jeg ble spurt om det går å bygge EVSE selv og om jeg ikke kunne starte en tråd for det.
Og JA det går å bygge en selv.

Les første post Griffel  :D
Jeg har lest første post.
Ja det går å bygge en selv.
Ja jeg tror du klarer det.
Ja jeg klarer det.
Nei jeg tror ikke hvem som helst klarer det basert på disse beskrivelsene alene.

Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBlørdag 19. november 2011, klokken 19:17
Nå er jo ikke dette akkurat rakettforskning da, det er bare å følge det som er beskrevet i PDF dokumentet som jeg linket tidligere http://modularevpower.com/Images/EVSE%202011/EVSE%203%20diagram.pdf
(http://modularevpower.com/Images/EVSE%202011/EVSE%203%20diagram.pdf)

Når det er sagt så er jeg enig med deg at ikke hvem som helst kan bygge den, det finnes faktisk folk som ikke klarer å bytte hjul på sin egen bil en gang....    ;D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: elektroluxsøndag 20. november 2011, klokken 06:26
Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 19:17
Når det er sagt så er jeg enig med deg at ikke hvem som helst kan bygge den, det finnes faktisk folk som ikke klarer å bytte hjul på sin egen bil en gang....    ;D

Det kan jeg bekrefte. Hjalp en arbeidskolega med hjulbytte sist uke. Da ville han ha konen på hjulmuttrene uttover siden det så finere ut, og klarte å vri ventilen på jekken så hardt at gjengene røk, og jeg måtte kjøpe ny jekk. ( Ny jekk var faktisk billigere enn et M10x1 mm helicoil sett )

Hadde det vært mulig å gjøre flere feil ville han sikkert oppdaget dem også.

Med slik innsikt er det kanskje best å overlate enkelte operasjoner til kompetente personer. :D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmanntirsdag 22. november 2011, klokken 23:30
Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Jeg sitter her å planlegger litt. Trenger du galvanisk skille her? Er ikke en kontaktor av god kvalitet nok?
Jeg leste på nettet at noen i US har hatt problemer med at jorfeilbryteren har koblet ut på dette byggesettet. Kan det skyldes nettopp mangel på galvanisk skille?
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBonsdag 23. november 2011, klokken 19:00
Det er alltid en god ide å adskille styrestrøm fra forbrukerne.
Hvor mye det har å si i dette tilfelle er jeg usikker på.

Type værn som er brukt har selvfølgelig også betydning.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffelonsdag 23. november 2011, klokken 20:27
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 22. november 2011, klokken 23:30
Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Jeg sitter her å planlegger litt. Trenger du galvanisk skille her? Er ikke en kontaktor av god kvalitet nok?
Jeg leste på nettet at noen i US har hatt problemer med at jorfeilbryteren har koblet ut på dette byggesettet. Kan det skyldes nettopp mangel på galvanisk skille?
Nå er det jo i følge skjema et galvanisk skille mellom styrestrøm og ladestrøm, men å finne en passende kontaktor kan nok være enklere.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmannonsdag 23. november 2011, klokken 21:36
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. november 2011, klokken 20:27
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 22. november 2011, klokken 23:30
Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Jeg sitter her å planlegger litt. Trenger du galvanisk skille her? Er ikke en kontaktor av god kvalitet nok?
Jeg leste på nettet at noen i US har hatt problemer med at jorfeilbryteren har koblet ut på dette byggesettet. Kan det skyldes nettopp mangel på galvanisk skille?
Nå er det jo i følge skjema et galvanisk skille mellom styrestrøm og ladestrøm, men å finne en passende kontaktor kan nok være enklere.

Dersom noen har tips til en passende kontaktor som i tillegg har en ok pris  :D setter jeg pris på det. Ser ut til at man kan brenne en del av budsjettet her  :'(
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffelonsdag 23. november 2011, klokken 21:45
Siden det ikke er oppgitt hvor mye utgangen til kontaktorspole fra styrekort kan belastes og  hvor høyt du skal gå med strøm maksimalt, blir det galt å gi konkrete råd. Men ELFA har alle typer.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19815&gclid=CJ39wcXPzawCFUR0mAodKHwWTA (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19815&gclid=CJ39wcXPzawCFUR0mAodKHwWTA)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBonsdag 23. november 2011, klokken 22:02
Jeg kommer til å være på god siden for å slippe varmgang, noe som er det største problemet med underdimensjonert utstyr.

At det kan bli varmgang når det blir tatt ut nesten maks på 16A er jo ikke vanskelig å forstå.

Er derfor ikke spesielt glad i den ladekladden som følger med Leifen, den veier mye samt at den bare henger i støpslet om man ikke lager seg et veggfeste.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Bil2onsdag 23. november 2011, klokken 22:27
Ser at det er mange elektrikerspirer her. :) Men; er det noen som faktisk har installert Proxxl sin løsning for lading, og har erfaringer med den. Feks hva reel pris blir. (de opererer med en fra-pris og da ender del som regel en del høyere).

Synes jo prisen er relativt stiv og slik sett frister det med 16A løsningen til Mitsubishi. Samtidig hadde det vært greit å ha noe som var fastmontert.

Noen som har erfaringer?
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBonsdag 23. november 2011, klokken 22:44
Takk for komplimanget, det er nok hvertfall 15 år siden noen kalte meg elektrikkerspire sist  ;D

Jeg har ikke erfaringer med Proxxl sin løsning og kommer nok heller ikke til å få det, nettop prisen på den som gjør at denne tråden ble startet.
Nå anbefaler ikke jeg at noen bygger EVSE uten at de har kompetanse, men det er flere andre aktører som selger EVSE hvis du ser over i andre tråder her.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: daggadlørdag 26. november 2011, klokken 12:29
Da har jeg laget min første DIY EVSE !  :D
Jeg har ikke peiling på elektronikk så jeg valgte en enkel løsning med bare tre deler: En ladekabel av typen Panasonic, en postkasse og et klistremerke fra norsk elbilforening:
(http://i264.photobucket.com/albums/ii170/daggad01/bilde4.jpg)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: RogerBlørdag 26. november 2011, klokken 15:27
HA ha ha det der er dagens bilde  :D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Elmosøndag 27. november 2011, klokken 14:06
Sitat fra: daggad på lørdag 26. november 2011, klokken 12:29
Da har jeg laget min første DIY EVSE !  :D

Har du meldt den inn til www.nobil.no ;D ;)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: fluxsøndag 27. november 2011, klokken 18:18
Sitat fra: daggad på lørdag 26. november 2011, klokken 12:29
Da har jeg laget min første DIY EVSE !  :D
Jeg har ikke peiling på elektronikk så jeg valgte en enkel løsning...
http://en.m.wikipedia.org/wiki/KISS_principle (http://en.m.wikipedia.org/wiki/KISS_principle) :)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmanntorsdag 22. desember 2011, klokken 16:39
OK folkens. Prosjektet mitt med å lage egen EVSE (hjemmelader) begynner å ta form.
For nye lesere vil jeg starte med å fortelle litt om bakgrunnen. ;D

Utgangspunktet mitt ble til den dagen da jeg plukket opp den nye Leafen. Stor dag - gledet meg mye til det! Selgeren var opptatt av at jeg måtte ha en egen fastmontert lader. Masse fordeler med det mente han - blant annet at man kan lade med 16A. Det virket også veldig profft det å ha et skikkelig organisert ladested for bilen. Upraktisk å pakke opp og ned den medfølgende "reiseladeren".
Jeg fikk imidlertid sjokk da selgeren - uten å foretrekke en mine - sa han skulle ha 16.500,- for denne.
Sjokket ble ikke mindre da jeg begynte letingen på nettet. Prisene for fastmonterte ladere er høy også i USA og UK. På meg virker det som om noen skummer markedet og har drevet prisen kunstig opp.

Det går en liten faen i meg når jeg opplever sånt >:(. Her gjelder det både å bruke egen kompetanse sitt  nettverk samt lure systemet. Perfekt!

Før jeg går videre må jeg skrive at "oppskriften" som følger må du bruke på egen risiko. Du må også bruke en elektriker for å se gjennom det du har gjort, og ikke minst når du skal montere boksen fast til nettet til slutt. Jeg tar ikke noe ansvar, og det kan godt være at mitt oppsett er feil - sjekk det selv!

Når det er sagt virker dette ganske så safe, og det ferdige oppsettet blir faktisk mye tryggere og mer robust enn feks "reiseladeren".

Ladingen i Leafen fungerer på den måten at selve laderen sitter i bilen. Den forsyner batteriene med likerettet ladestrøm. Denne laderen må vite hvor mye strøm den kan få trekke fra ladekabelen når du setter den i - enten 10A eller 16A. Dersom bilen trekker 16A fra en 10A kurs går sikringen umiddelbart. For å hindre dette inneholder ladekabler en "kladd" som sender et styresignal til bilens lader om hvor mange ampere den kan få trekke.

Trinn èn for meg var å få tak i et krets som kunne produsere dette styresignalet.
Fant ett som kunne bestilles på denne websiden :
http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm (http://modularevpower.com/J1772_EVSE.htm)
Hyggelig kar - David. Dersom mange kjøper kan vi sikkert prute pris.
Gikk det ca en måned før jeg fikk kortet. Det ble også stoppet i tollen, og moms påløp. Fullstendig oversikt over kostnadene finner du lenger ned.
Kortet virker veldig bra satt sammen. På bildet ser du mikrokontaktene på baksiden der du kan justere ladestrøm. Mange muligheter - 10A og 16A er vel mest realistisk. Opp til 80A er mulig!
Smart også at du kan bytte etter behov 8)
Husk 2,5 mm2 ledning hele veien!

Det neste ble selve kabelen med plugg. Disse er laget i en standard som heter J1772. Også her ser det ut til at noen presser prisene opp. Vanskelig å finne denne til salgs noe sted for under 2000,- NOK. Jeg fant midlertid en her:
http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors (http://www.ecarconnectors.com//categories.php?category=Type-1-Connectors)
NB til dere som kjøper denne kabelen eller pistolen - det er meldinger fra USA om at denne typen ikke lar seg fjerne etter at den er satt i bilen :o. Metalltungen som låser fast i kontakten på Leafen er for stor. Dette lar seg lett fixe med en fil, men det er vanskelig å få den løs dersom den er satt i uten denne modden. Bruk skyvelær og sjekk selv.

Da mangler det bare "resten".
Styresignalet fra kretskortet skal åpne en kontaktor som slipper gjennom ladestrømmen. Jeg har lett litt etter en som ikke er for dyr. Den må ha 24V styrestrøm, og kunne slippe gjennom minst 20 A. Videre er det viktig at kontaktoren styrer to poler. Jeg fant en bra her:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=36-244-26 (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=36-244-26)
Kontaktoren lager også en påkrevd "galvanisk skille" mellom kretskortet og ladestrømmen.

OK. Kretskortet og kontakoren trenger strøm. De går på 24V DC i mitt tilfelle. Ned til 12V er mulig. Følgelig må vi ha en trafo/likeretter. Jeg kjøpte denne:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=69-761-44 (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=69-761-44)
Denne trafoen bør også ha en sikring i inngående L2. Jeg kjøpte denne:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=36-096-71 (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=36-096-71)

Til slutt - for sikkerheten både for deg og bil - en jordfeil/sikringsbryter. Du har en i sikringsskapet fra før, men ved å montere en så nærme bilen vil sikkerheten helt klart bli bedre. Mye å velge mellom her. Pass på at du får en som er for ditt type nett IT, TT eller TN. Mitt er TN og jeg går for Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876)

Kun en ting mangler, og det er et godt kabinett. Her har jeg ennå ikke funnet noe bra. Leter etter noe som et fukttett, i tillegg til at det er mulig å se displayet på ladestasjonen. Tips mottas med takk. Utfordringen er å finne noe som ikke koster skjorta.

Totalt blir regnestykket seende slik ut:
Personvernautomat: 329,-
Kretskort: 2000,-
Kabel/kontakt: 1.300,-
Automatsikring for trafo/likeretter: 309,-
Kontaktor og trafo: 1.214,-
Alle priser med moms og frakt.
Monteringskasse er ikke tatt med. Ca pris 300.- ?

Dette skulle gi en totalpris på ca 5.500,-
Dyrerere enn jeg trodde innledningsvis, men billigere enn 16500,- ;)
Det bør også være mulig å gjøre dette med billigere deler.

Her har du også muligheten til å stille om på ladestrøm - og du vinner over "systemet".

Jeg kommer tilbake med mer når jeg har fått satt dette sammen. Ønsker dere alle en god jul!
;D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jkirkebotorsdag 22. desember 2011, klokken 18:05
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 22. desember 2011, klokken 16:39
Totalt blir regnestykket seende slik ut:
Personvernautomat: 329,-
Kretskort: 2000,-
Kabel/kontakt: 1.300,-
Automatsikring for trafo/likeretter: 309,-
Kontaktor og trafo: 1.214,-
Alle priser med moms og frakt.
Monteringskasse er ikke tatt med. Ca pris 300.- ?

Dette skulle gi en totalpris på ca 5.500,-
Dyrerere enn jeg trodde innledningsvis, men billigere enn 16500,- ;)

Joa, men ikke så veldig mye billigere enn de 7600,- jeg betalte for en ferdig 20A-enhet fra USA.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Rasmus.Btorsdag 22. desember 2011, klokken 23:20
Jeg syns dette ser spennende ut. Keep us informed :)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffelfredag 23. desember 2011, klokken 00:01
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 22. desember 2011, klokken 16:39

Det går en liten faen i meg når jeg opplever sånt >:(. Her gjelder det både å bruke egen kompetanse,  nettverk samt lure systemet. Perfekt!

Før jeg går videre må jeg skrive at "oppskriften" som følger må du bruke på egen risiko. Du må også bruke en elektriker for å se gjennom det du har gjort, og ikke minst når du skal montere boksen fast til nettet til slutt. Jeg tar ikke noe ansvar, og det kan godt være at mitt oppsett er feil - sjekk det selv!

Til slutt - for sikkerheten både for deg og bil - en jordfeil/sikringsbryter. Du har en i sikringsskapet fra før, men ved å montere en så nærme bilen vil sikkerheten helt klart bli bedre. Mye å velge mellom her - jeg går for Cleaes Olsson:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876)

Du skyller å gjøre de andre som prøver å følge oppskriften at den automaten du har valgt kun er godkjen for TN nett, og det er det nok ikke mange andre som har.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jogfredag 23. desember 2011, klokken 00:03
Er det ikke noen mulighet å bli kvitt hele klumpen??  Hva med og legge blyklumpen inn i siden på motorrommet og trekke ny kabel fra der, så montere feks en defa kontakt på siden av bilen eller forran i luken.  Da kan vi jo bruke en lett og grei kabel.  Skulle vel gå ut på ett om hvor denne klumpen ligger.   Buddyen klarer jo seg uten!.  Er ikke dette bare levninger fra USA der 220V er high voltage??.

Hadde og vert greit og legge inn både 10A blyklumpen og 16A og switche med et rele mellom disse evt. 2 forskjellige kontakter på utsiden av bilen.    
Etter dette er det bare og kjøpe en hel hau med ledinger så kan legges overalt en ferdes fast.

Jeg har nå hatt Leafen i 3 dager og er skikkelig lei av blyklumpen alt, hvordan det føles om et par mnd. kan jeg bare tenke meg.


Ellers er jeg utrolig fornøyd, men denne digre klumpen må jeg bli kvitt.


Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmannfredag 23. desember 2011, klokken 00:30
Sitat fra: Griffel på fredag 23. desember 2011, klokken 00:01
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 22. desember 2011, klokken 16:39

Det går en liten faen i meg når jeg opplever sånt >:(. Her gjelder det både å bruke egen kompetanse,  nettverk samt lure systemet. Perfekt!

Før jeg går videre må jeg skrive at "oppskriften" som følger må du bruke på egen risiko. Du må også bruke en elektriker for å se gjennom det du har gjort, og ikke minst når du skal montere boksen fast til nettet til slutt. Jeg tar ikke noe ansvar, og det kan godt være at mitt oppsett er feil - sjekk det selv!

Til slutt - for sikkerheten både for deg og bil - en jordfeil/sikringsbryter. Du har en i sikringsskapet fra før, men ved å montere en så nærme bilen vil sikkerheten helt klart bli bedre. Mye å velge mellom her - jeg går for Cleaes Olsson:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=167059876)

Du skyller å gjøre de andre som prøver å følge oppskriften at den automaten du har valgt kun er godkjen for TN nett, og det er det nok ikke mange andre som har.
Det har du et poeng i - har endret i teksten.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Sterkstrømfredag 23. desember 2011, klokken 20:22
Jeg tror klumpen kun har det formålet å sikre stort nok tversnitt på ladekabelen. Ved å benytte en slik klump sikrer Nissan seg mot varmgang og varmeskade på kontakten på bilen. Uten klumpen ville nok mange benyttet for lite tversnitt på ladekabelen. 

Ellers er jeg enig i en løsning hvor klumpen blir lagt inne i motorrommet etc. og tilkoblet en egen 2.5qmm. skjøteledning. Problemet er bare å få dette til på en fin og praktisk måte. Det tror jeg blir værre.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Boogielørdag 24. desember 2011, klokken 11:51
Bra jobbet Mortenmann.

Jeg har forøvrig også tenkt at det hadde vært fint å "bli kvitt" klumpen.
Jeg vil gjerne sikre den bedre også. Men ønsker ikke å gjøre endringer på bilen i seg selv.

På iMiEV var det mulig å legge klumpen i motorrommet og bruke en skjøteleding videre, men på Leaf er sprekken under panseret for trangt til ledningene.
Ser muligens for meg å bytte ut ledningene på ladekabelen med 2,5 mm2 flatkabel istedenfor rund. Det burde gå.
Da kan klumpen ligge fast montert i motorrommet.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: elektroluxlørdag 24. desember 2011, klokken 12:21
På nye Think'en min blir det fast montering av EVSE under panseret, med tilhørende ombygging av eksisterende tilkoblingskontakt slik at det enkelt og greit blir å koble til en vanlig ladeledning der.

Trenger jeg 16A lading, må jeg trykke på knappen på EVSE'en under panseret.

Kjøper en ny bil, uten tilgang på reservedeler er det best å sikre de delene en har. :D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riolørdag 04. februar 2012, klokken 17:02
Sitat fra: Boogie på lørdag 24. desember 2011, klokken 11:51
Bra jobbet Mortenmann.

Jeg har forøvrig også tenkt at det hadde vært fint å "bli kvitt" klumpen.
Jeg vil gjerne sikre den bedre også. Men ønsker ikke å gjøre endringer på bilen i seg selv.

På iMiEV var det mulig å legge klumpen i motorrommet og bruke en skjøteleding videre, men på Leaf er sprekken under panseret for trangt til ledningene.
Ser muligens for meg å bytte ut ledningene på ladekabelen med 2,5 mm2 flatkabel istedenfor rund. Det burde gå.
Da kan klumpen ligge fast montert i motorrommet.

Det går jo an å montere den foran, men man må jo koble fra kontrollsignalene mellom bilen og EVSE, hvis ikke vil ikke bilen kjøre. Man må også være virkelig forsiktig med at dette gjøres ordentlig, fordi man ønsker ikke at den kobles tilbake når man kjører (f. eks. et relé som lukker ved en feil), og bilen slår seg selv av når man kjører 100 km/t.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: elektroluxsøndag 05. februar 2012, klokken 16:47
Har funnet ut at for å fastmontere klompen under panseret må jeg koble styre ledningen via et rele som holdes inne av 220V.

Dermed tror bilen at kabelen er plugget ut, og starter.

Når en kobler til 220V slår rele'et inn, og bilen starter å lade. 
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riosøndag 05. februar 2012, klokken 17:13
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. februar 2012, klokken 16:47
Har funnet ut at for å fastmontere klompen under panseret må jeg koble styre ledningen via et rele som holdes inne av 220V.

Dermed tror bilen at kabelen er plugget ut, og starter.

Når en kobler til 220V slår rele'et inn, og bilen starter å lade.  

Det jeg tenkte på var å ha et 2-polet normalt-lukket relé på "Presence" og "Data" signalene i J1772-konnektoren. Den ene enden av spolen på reléet går til +12V på batteriet.

Den andre enden av spolen går til jord på en "løs" stikkontakt. Når man er ferdig med å lade så plugger man støpselet inn i den løse stikkontakten. Strøm flyter gjennom spolen, til jord via stikkontakt og støpsel. (Jord på støpsel er koblet til negativ på 12V batteriet.)

I teorien fungerer dette fint. Det ivaretar både "ikke kjøre med ladeledning ute" og "kobler fra EVSE slik at man kan kjøre".

Problemet, slik jeg ser det, er faren for at f. eks. kontakt mellom støpsel og stikkontakt brytes midlertidig pga is/hump i veien, relékontaktene lukker (husk NC relé), og bilen "ser" en EVSE og går ut av kjøremodus og inn i lademodus mens man kjører 100 km/t.

Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riosøndag 05. februar 2012, klokken 17:16
Med andre ord: jeg pønsker fremdeles på en løsning som er fail-safe i begge tilfeller, men i hvert fall fail-safe i at den aldri kobler til EVSE mens kan kjører. Mulig dette kan ivaretas med et ekstra relé.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: ravnmandag 13. februar 2012, klokken 15:26
Det er ikke noe problem med klump, det er vekt og størrelse på klumpen som er ett problem.

På Rangeren hadde jeg "hjemmemekka" løsning på kabelen. Lite kretskort som sende nødvendig pilotsignal til bilen (justerbart med potmeter for å definere hvor høy strøm bilen fikk ta), 220 volten var bare koblet rett gjennom.

Man fjerner da alt av "sikkerhet" som boksen skal besørge (kutte strøm til bilen ved jordfeil etc), men man får også en liten og lett sak som ikke er plagsom og som ikke ødelegger ladestasjonene slik dagens løsning gjør (ene på Valberg her i byen har så slitt kontakt nå at støpselene ikke henger fast lengre).
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jkirkebomandag 13. februar 2012, klokken 16:27
Sitat fra: ravn på mandag 13. februar 2012, klokken 15:26
Man fjerner da alt av "sikkerhet" som boksen skal besørge (kutte strøm til bilen ved jordfeil etc), men man får også en liten og lett sak som ikke er plagsom og som ikke ødelegger ladestasjonene slik dagens løsning gjør (ene på Valberg her i byen har så slitt kontakt nå at støpselene ikke henger fast lengre).

En 1m lang strammerem gjør det enkelt å feste boksen til stolper slik at klumpen ikke henger i kontakten.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riomandag 13. februar 2012, klokken 17:25
For meg er ikke problemet om kladden/klompen/EVSE/laderegulator/soap-on-a-string henger høyt eller lavt, men at det tar så forbannet lang tid å:

1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket.
4) Ta ut J1772-kontakten.
5) Ta ut nøkkelen
6) Åpne ladestolpen
7) Trekke ut støpsel
8 ) Låse ladestolpen (mens man forsøker å holde begge ender av kabelen, uten å la EVSEen slå i bilen)
9) Trekke ut ladedekselet, og lukke ladelokket.
10) Bevege seg rundt bilen med ledning på slep, uten å miste ladedekselet.
11) Åpne baggasjerommet, hvor all salt og møkk fra hele E18 har havnet på håndtaket.
12) Legg ladedeksel, EVSE og 6 meter med kabel som er full av snø og hundetiss inn i baggasjerommet.
13) Lukk baggasjerommet.
14) Tørke søle og hundetiss av hendene.
15) Kjøre på jobb!


Det jeg ønsker er:

1) Lås opp ladestolpen, trekk ut støpsel og lås den (i én operasjon, uten en J1772 i andre hånden)
2) Vipp ned nummerskiltet og plugg inn spiralkabelen i en fastmontert kontakt.
3) Lås opp bilen, og kjør på jobb.
(Totaltid: Under 15 sekunder.)

Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riomandag 13. februar 2012, klokken 17:26
Jada, jeg vet jeg er bortskjemt fra CityStromer-løsningen! :D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jkirkebomandag 13. februar 2012, klokken 17:31
Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 17:26
Jada, jeg vet jeg er bortskjemt fra CityStromer-løsningen! :D

Du får håpe på at de begynner å montere stolper med Mennekes-støpsel etterhvert da. Da trenger du kun en enkel spiralledning på 2m eller noe sånt, den kan være så kort at den ikke tar i bakken engang. Dog kan det vel være kjekt å ha en 5m i bakhånd om stolpen er kinkig plassert.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffelmandag 13. februar 2012, klokken 17:41
Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 17:25
Det jeg ønsker er:

1) Lås opp ladestolpen, trekk ut støpsel og lås den (i én operasjon, uten en J1772 i andre hånden)
2) Vipp ned nummerskiltet og plugg inn spiralkabelen i en fastmontert kontakt.
3) Lås opp bilen, og kjør på jobb.
(Totaltid: Under 15 sekunder.)


POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riomandag 13. februar 2012, klokken 18:04
Sitat fra: Griffel på mandag 13. februar 2012, klokken 17:41
Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 17:25
Det jeg ønsker er:

1) Lås opp ladestolpen, trekk ut støpsel og lås den (i én operasjon, uten en J1772 i andre hånden)
2) Vipp ned nummerskiltet og plugg inn spiralkabelen i en fastmontert kontakt.
3) Lås opp bilen, og kjør på jobb.
(Totaltid: Under 15 sekunder.)


POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb



Ja, men dessverre er Nissan Leaf litt større enn garasjen min, og løsningen blir da slik:

(http://home.concepts.nl/~vlimmere/images/frisco.jpg)

;D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Elmomandag 13. februar 2012, klokken 19:27
Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 18:04
Ja, men dessverre er Nissan Leaf litt større enn garasjen min, og løsningen blir da slik:

(http://home.concepts.nl/~vlimmere/images/frisco.jpg)

Jøss, har du kjøpt hekken fra en gammel mercedes og bygget på garasjedøra så Leafen kommer helt inn.  Stilig :D :D
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riomandag 13. februar 2012, klokken 20:49
Elmo:

Det er fra en Mercedes W126-eierklubb (tror jeg det var) i Nederland, hvor folk åpenbart synes at det er viktigere å eie en W126 enn om den passer i garasjen.

Jeg hadde en av dem da jeg bodde i Sør Afrika, og det er som å kjøre en sofa - man setter på cruise control, peker bilen i riktig retning, og nyter utsikten de neste 1400 km! :-)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: akselnmandag 13. februar 2012, klokken 21:53
Sitat fra: Griffel på mandag 13. februar 2012, klokken 17:41
POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb
Hvorfor pkt. 1 og 2? Ladelokket er jo åpent når den står til lading...

Når jeg kjører på jobb gjør jeg følgende:
1) Tar ut J1772-kontakten og lukker ladelokket
2) Henger J1772-kontakten på veggen i garasjen (henges over ladeklupen som er hengt opp i en krok)
3) Lås opp bilen samtidig som jeg åpner døren, setter meg inn og kjører på jobb....


Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Riomandag 13. februar 2012, klokken 22:07
Akseln: Fordi hvis man parkerer "på gaten" (eller der hvor andre har tilgang) så bruker man gjerne et ladedeksel for å forhindre andre i å "leke" med konnektoren. (Eller stjele hele EVSEen, hvis man står parkert på gaten.)

Og ladedekselet må jo åpnes innenfra.

Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: akselnmandag 13. februar 2012, klokken 22:21
Nå refererte vel Griffel til en Pod-løsning og ikke gate-lading  ;)

Jeg bruker kun en hengelås på min EVSE når jeg lader i gaten, noe jeg stort sett gjør på alle hverdager. Ellers har jeg de samme problemene som deg når jeg ikke lader hjemme og spesielt at den pokkers kabelen bare blir slengt bak i bagasjerommet med alt det fører med seg :-) 
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffeltirsdag 14. februar 2012, klokken 01:12
Sitat fra: Akseln på mandag 13. februar 2012, klokken 21:53
Sitat fra: Griffel på mandag 13. februar 2012, klokken 17:41
POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb
Hvorfor pkt. 1 og 2? Ladelokket er jo åpent når den står til lading...

Når jeg kjører på jobb gjør jeg følgende:
1) Tar ut J1772-kontakten og lukker ladelokket
2) Henger J1772-kontakten på veggen i garasjen (henges over ladeklupen som er hengt opp i en krok)
3) Lås opp bilen samtidig som jeg åpner døren, setter meg inn og kjører på jobb....

Desto bedre
Beklager, jeg har dessverre ikke Leaf, så jeg viste ikke bedre.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jogsøndag 19. februar 2012, klokken 22:15
Sitat fra: Rio på søndag 05. februar 2012, klokken 17:13
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. februar 2012, klokken 16:47
Har funnet ut at for å fastmontere klompen under panseret må jeg koble styre ledningen via et rele som holdes inne av 220V.

Dermed tror bilen at kabelen er plugget ut, og starter.

Når en kobler til 220V slår rele'et inn, og bilen starter å lade.  

Det jeg tenkte på var å ha et 2-polet normalt-lukket relé på "Presence" og "Data" signalene i J1772-konnektoren. Den ene enden av spolen på reléet går til +12V på batteriet.

Den andre enden av spolen går til jord på en "løs" stikkontakt. Når man er ferdig med å lade så plugger man støpselet inn i den løse stikkontakten. Strøm flyter gjennom spolen, til jord via stikkontakt og støpsel. (Jord på støpsel er koblet til negativ på 12V batteriet.)

I teorien fungerer dette fint. Det ivaretar både "ikke kjøre med ladeledning ute" og "kobler fra EVSE slik at man kan kjøre".

Problemet, slik jeg ser det, er faren for at f. eks. kontakt mellom støpsel og stikkontakt brytes midlertidig pga is/hump i veien, relékontaktene lukker (husk NC relé), og bilen "ser" en EVSE og går ut av kjøremodus og inn i lademodus mens man kjører 100 km/t.


Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: jogsøndag 19. februar 2012, klokken 22:22
Jeg har testet hva som skjer om releet skulle koble inn ved enfeil, da går bilen over i fri fra drive.  Så det blir ikke noe bråstopp.  Så en rele løsning helst med en 10 og 16 amp mulighet går fint.  Spørsmålet er om en skal koble seg inn via j2... Kontakten. Eller kontakten som sitter bak den om en følger ledningen videre.   Den ser rimligere ut å få tak.  Hva tror dere
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmanntirsdag 21. februar 2012, klokken 20:03
Prosjektet med å bygge min egen EVSE er ferdig. På tide å oppsummere, og dele noen erfaringer med dere andre på forumet. ;D

På denne lenken kan dere lese litt om planleggings- og innkjøpsfasen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4348.60.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4348.60.html)
Jeg skal nå ta for meg selve byggingen og det endelige resultatet. Tilslutt skal jeg komme med en slags konklusjon. ::)

Jeg brukte mye tid på å sette sammen en stabil konstruksjon. Jeg har benyttet stålplater som brukes i reisverk i hus som jeg har kuttet og borret i. Lange,  gjennomgående skruer binder det hele sammen, og på den nederste platen festet jeg en jordingsskinne. Årsaken til dette møysommelige arbeidet er at styringskortet skal komme i rett posisjon for å være godt synlig, samtidig som at det skal være god plass til sikringer og kontaktor. Det skader heller ikke at alt er forsvarlig jordet og sikret.

Jordfeilbryteren ble montert inne i selve boksen sammen med 2A sikring for kretskortet. Kontaktoren ble montert lengst mulig vekk fra lavvoltkretsene. Tror den kan produsere litt magnetisme og elektronisk støy. Litt varm blir den også.
Jeg valgte å kjøpe en ganske dyr mekanisk kontaktor fra Omron. 24volt på spolen. Jeg tror det var lurt. Det høres ganske safe ut når ankeret slår inn- og ut. Ganske stilig lyd egentlig. Vær klar over at spolen fungerer i to trinn ved innkobling. Først går strømmen til en spole med stor motstand som trekker ankeret inn, deretter slår en eget bryter over og sender strøm til en mindre spole som holder ankeret nede under lading. Fiffig sak.

Ledninger ble strukket. Ganske grei skuring, men siden jeg gjennomgående brukte 2,5m2 er de litt stive og jobbe med. Forsøkte å strekke en del under stålplaten komponentene er festet i.

Kretskortet kodet jeg for 16A ved å skyve over mikrokontaktene. Disse er organisert smart i binærsystemet. Den første gir 1A, den neste 2A, den tredje gir 4A osv. For å få 16A setter jeg pinne 5 til 1, alle andre settes til 0.

Så var det festing av selve ladekabelen. Vær klar over at denne modellen bør moddes litt fordi den kan være litt trang i utløsermekanismen. I USA har noen opplevd at håndtaket blir sittende fast i bilen. Jeg målte med skyvelær, og bestemte meg for å slipe litt av den for å være sikker.

Montering på vegg. Satte opp en egen bryter utenfor EVSEen som kutter begge polene. Synes det er trygt å greit å ha den muligheten. Displayet på kretskortet er tent hele tiden, uansett lading eller ikke. Det drar nok litt strøm.

Da vi koblet på strømmen lyste displayet opp. Det brukte litt tid på å boote, deretter viser det "Waiting, 16 Amp availible". Når du setter håndtaket i bilen kommuniserer kortet med bilen, og i løpet av et par sekunder kommer "Connected, 16 Amp availible". Dersom du starter lading vises "Charging for 0:00:05" som i dette tilfellet viser at lading har pågått i 5 sekunder.

Kortet virker veldig solid og anvendelig. Flott å kunne stille om til de Amperene du ønsker. Det gir mulighet for mer juice til senere prosjekter. Det er også en automatikk som booter opp kortet på nytt dersom det skjer noe galt underveis, og det vises også feilkoder - uten at jeg har gått noe nærmere inn i det. Jeg må også gi skryt til David Kerzel som bygger kortene. Han har hele veien vært behjelpelig med gode råd og byttet raskt et kort jeg fikk som var defekt.  :D

Dette har vært et gøyalt og lærerikt prosjekt. Det har kostet litt over 5500,- kroner, så billig har det ikke vært, selv om du sikkert kan spare inn godt over 1000 lappen ved å kjøpe billigere komponenter enn det jeg har gjort.
Ser at EVSE ene nå selges fra England for ca 4000.
Dersom du er fingernem og litt over middels interessert i elektronikk vil jeg allikevel anbefale prosjektet. Det er lærerikt og spennende. Sørg bare for å ha en elektriker du kan spørre til råds, og som kan ettergå den jobben du gjør. Det må selvfølgelig også monteres av en som er sertifisert for jobben.
8)
Tittel: Sv: Re: DIY EVSE
Skrevet av: Bliptirsdag 21. februar 2012, klokken 20:14
Veldig stillig! Jeg fraskriver meg selvsagt et hvert ansvar for alt...;)

(knasta inn fra en telefon)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: craonsdag 22. februar 2012, klokken 09:47
Flott gjennomført prosjekt, Mortenmann!

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 21. februar 2012, klokken 20:03
Det må selvfølgelig også monteres av en som er sertifisert for jobben.

Virker litt bakvendt at du skal kunne lage det, men ikke montere det....  ???  MEn slik er det vel i Bakvend^H^H^H^H^H^H Norge.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffelonsdag 22. februar 2012, klokken 10:43
Sitat fra: cra på onsdag 22. februar 2012, klokken 09:47
Flott gjennomført prosjekt, Mortenmann!

Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 21. februar 2012, klokken 20:03
Det må selvfølgelig også monteres av en som er sertifisert for jobben.

Virker litt bakvendt at du skal kunne lage det, men ikke montere det....  ???  MEn slik er det vel i Bakvend^H^H^H^H^H^H Norge.
Ikke noe bakvent i det vel. Det er normalt ikke noe problem å bygge ting. Faren oppstår når tar det i bruk.
Du kan gjerne lage en bil eller et fly etter eget hode så lenge du lar den stå stille i garasjen, er ikke faren like stor som når du kjører den på gaten, eller prøver å lette.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: craonsdag 22. februar 2012, klokken 10:48
Sitat fra: Griffel på onsdag 22. februar 2012, klokken 10:43Det er normalt ikke noe problem å bygge ting. Faren oppstår når tar det i bruk.

Joda, for såvidt. Men hva vet montøren om hva som foregår "inni boksen"? Han kobler jo bare til de to strømførende lederne (og evt. jord), og så er resten opp til gjennomførelsen av innmaten i boksen. (Er vel her det kommer inn et poeng i å alliere seg med noen som har peilnig)

Ikke at jeg ser på noe av dette som noe stort praktisk problem, altså; jeg har ingen planer om å lage slike bokser med det første. Holder meg til arduino'en, tenker jeg. :)
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Griffelonsdag 22. februar 2012, klokken 10:57
Nei instalatøren må forvisse seg om at de vitale delene er der i boksen før den tas i bruk. Jordfeilbryter, sikringer riktig tversnitt, CE merket DC strømforsyning til elektronikken etc.

Dersom dette var en boks hvor det bare var å koble til ledning og den ikke er CE merket, må installatøren nekt å koble den til.

Når det er sagt ser jeg forsåvidt ikke at det bør være noe problem for en installatør å se over en slik sak og avgjøre om den er godt nok skrudd sammen, og om den tilfredstiller de aktuelle sikkerhetskrav. Dette så lenge det er en "plassbygget" sak og ikke skal selges som et produkt.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: elektroluxonsdag 22. februar 2012, klokken 12:20
Interresant.

Undersøker for tiden muligheten for å bygge EVSE'en inn i nye Think, og kun bruke vanlig ledning som ladekabel.

Ser for meg at et slikt kretskort kan gi de nødvendige signalene som skal til for at dette skal fungere.
Tittel: Sv: DIY EVSE
Skrevet av: Mortenmannonsdag 22. februar 2012, klokken 12:59
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2012, klokken 12:20
Interresant.

Undersøker for tiden muligheten for å bygge EVSE'en inn i nye Think, og kun bruke vanlig ledning som ladekabel.

Ser for meg at et slikt kretskort kan gi de nødvendige signalene som skal til for at dette skal fungere.
Spennende ide!
Ganske sikker på at kortet kan brukes. Det er loddeøyne på kortet for brytere "start lading" og "stopp lading". Leafen åpner for strømmen selv, men kortet kan også gjøre det.