Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: Livsforvalteren på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:04

Tittel: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Livsforvalterentorsdag 10. januar 2019, klokken 23:04
Hei!

Har søkt meg lei etter hvilke muligheter en bruker i et Zapcharger Pro-system har, og håper noen kan hjelpe meg. Mye  teknisk informasjon, men lite om mulighetene for sluttbrukeren. Bakgrunnen er at borettslaget nå tilbyr ZC Pro til 20K (inkl. inst.), og jeg hadde sett for meg noe billigere stasjoner med mange muligheter. Nå lurer jeg på hvor frustrert jeg skal være :)

Mest spesifikt ønsker jeg meg mulighet for forsinket start av lading så jeg kan starte med varmt batteri om morgenen, samt at man kan stille ladestopp på f.eks. 70% SOC. Går det an med denne ladestasjonen? Er det noe annet moro jeg kan se frem til om jeg bestiller? Veldig irriterende at så godt som all informasjon jeg har funnet er rettet mot systemoperatører, ikke brukere :)
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: elektroluxtorsdag 10. januar 2019, klokken 23:16
Først og fremst er 20 000 kr et kupp for ferdig installert Zapcharger.

Hensikten med disse er å sørge for at alle brukere får lade bilen sin raskest mulig opp med den begrensede kapasiteten ethvert bygg tross alt har disponibelt.

Zapchargeren på lik linje med alle andre ladestasjoner har ikke informasjon om batteriets SOC, så du kan ikke få den til å stoppe på 70% SOC. Derimot kan en del biler styre slike ting.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: TBfredag 11. januar 2019, klokken 07:58
Vi har ZapCharger i borettslaget her jeg bor. Bruker kan se hvor mye energi som benyttes. Ingen stopp start funksjoner innebygget. Som Electrolux skriver har ikke lade stasjon informasjon om bilens SoC, det er bare hurtig ladere som har denne informasjonen.

Privat ville det være mulig å bygge en ladestasjon som leste informasjon via ODB2 porten i bilen. I borettslag vil det være noe mer komplisert.

Merk : ZapCharger støtter API for 3. Part, men usikker på om det er tilgjengelig for bruker av ladestasjon.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Øystein16fredag 11. januar 2019, klokken 08:33
Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:16
Først og fremst er 20 000 kr et kupp for ferdig installert Zapcharger.

Hensikten med disse er å sørge for at alle brukere får lade bilen sin raskest mulig opp med den begrensede kapasiteten ethvert bygg tross alt har disponibelt.
Logikken med å betala kr 20 000 for Zapcharger er vel då strengt tatt at dei med elbil som sparar/brukar lite straum skal betala for dei som i sum brukar mykje straum. Sånn sett er prisen eit kupp.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 11. januar 2019, klokken 10:04
Logikken med Zapcharge er at den har "alt innebygget" man utnytter tilgjengelig strøm på en maksimal måte. Det betyr at man kan lade flere elbiler på samme inntaksikring. Dermed blir installasjonen billigere  Så har den innebygget måler, slik at de som lader lite betaler for sitt forbruk, mens de som lader mye betaler for sitt forbruk. Så har den innebygget RFID leser, og man slipper å kjøpe og installere dette etterpå. Når alt forbruk registreres i portalen kan man enkelt sende ut regning til hver bruker, eller man kan bruke tredjepartsløsninger for automatisk innkreving, og dermed slippe all administrasjon og innkreving selv. Er man ikke fornøyd med selskapet for betalingsløsning kan man enkelt velge en annen leverandør av denne tjenesten. Så er logikken at ladestasjonene har alt innebygget, dvs at man slipper å sette opp andre bokser/enheter for styring. Disse boksene krever leverandørene ofte en årsavgift for, samt avgift per ladestasjon i tillegg.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Øystein16fredag 11. januar 2019, klokken 10:38
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 11. januar 2019, klokken 10:04
Logikken med Zapcharge er at den har "alt innebygget" man utnytter tilgjengelig strøm på en maksimal måte. Det betyr at man kan lade flere elbiler på samme inntaksikring. Dermed blir installasjonen billigere  Så har den innebygget måler, slik at de som lader lite betaler for sitt forbruk, mens de som lader mye betaler for sitt forbruk. Så har den innebygget RFID leser, og man slipper å kjøpe og installere dette etterpå. Når alt forbruk registreres i portalen kan man enkelt sende ut regning til hver bruker, eller man kan bruke tredjepartsløsninger for automatisk innkreving, og dermed slippe all administrasjon og innkreving selv. Er man ikke fornøyd med selskapet for betalingsløsning kan man enkelt velge en annen leverandør av denne tjenesten. Så er logikken at ladestasjonene har alt innebygget, dvs at man slipper å sette opp andre bokser/enheter for styring. Disse boksene krever leverandørene ofte en årsavgift for, samt avgift per ladestasjon i tillegg.
Kr 20 000 må betalast for ladepunktet uavhengig ladebehov.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 11. januar 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Øystein16 på fredag 11. januar 2019, klokken 10:38
Kr 20 000 må betalast for ladepunktet uavhengig ladebehov.

Ja. Det må det. Akkurat som det er samme pris for en TV, enten man ser mye eller lite på den.

Det du prøver å få frem er at det er relativt dyrt å legge tilrette for at noen skal kunne lade bare litt?

Da er vel svaret at det er det, men det er mye dyrere å velge en billigløsning som bryter sammen når flere ønsker å lade, og så må man hive ut alt man har investet i, for å starte på nytt med en skikkelig løsning. Det er nok av slike eksempler, der man har valgt enklere løsninger, som man så må hive ut. Jeg opplever vel det i 50% av sakene jeg jobber med:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41970.0
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Livsforvalterenfredag 11. januar 2019, klokken 14:11
Takk for svar, alle! Veldig skuffet over at jeg ikke kan styre lading selv :/ Hadde sett på en stasjon til rundt 7K (+mont.) som hadde masse funksjoner, husker dessverre ikke hva den heter. Men sånn er det jo når man velger borettslag :/ Fordeler og ulemper med alt...

Men dere som måtte ha peiling; er det ikke mulig for Zaptec å utvikle softwarestøtte for slikt, løsningen ser jo avansert nok ut..? Eller er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 11. januar 2019, klokken 14:56
Det er ingenting i veien for at utsatt eller manuell start av lading fra Zaptec kan dukke opp. Laderne er i prinsippet en datamaskin som godt kan motta beskjed om å starte ladingen. Dette kan styres fra portalen ved å programmere dette. Jeg tror imidlertid at det ikke kommer.

Det vi ikke får til, er en oversikt over hvor mye strøm som skal trekkes for å greie å lade alle bilene med utsatt lading, slik at man er garantert 100% opplading på morgenen. I dag har de fleste elbiler app med mulighet for å starte eller programmere inn lading der. Hyundai har det ikke i Europa, og iMiev har det ikke. Ellers er vel de fleste på nett.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Wiblafredag 11. januar 2019, klokken 15:21
En integrasjon med Tesla sitt API hadde vært veldig nyttig, der får man ut alt man trenger for å muliggjøre smart lading.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: jkirkebofredag 11. januar 2019, klokken 17:47
Sitat fra: Livsforvalteren på fredag 11. januar 2019, klokken 14:11
Takk for svar, alle! Veldig skuffet over at jeg ikke kan styre lading selv :/ Hadde sett på en stasjon til rundt 7K (+mont.) som hadde masse funksjoner, husker dessverre ikke hva den heter. Men sånn er det jo når man velger borettslag :/ Fordeler og ulemper med alt...

Men dere som måtte ha peiling; er det ikke mulig for Zaptec å utvikle softwarestøtte for slikt, løsningen ser jo avansert nok ut..? Eller er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?

Man er vel egentlig ikke interessert i at folk utsetter lading til morgenen. Problemet er at om mange gjør det vil det ikke være nok effekt tilgjengelig, og dermed risikerer man å komme til bil som ikke er ferdigladet. Jeg tror de er en smule verre for de fleste enn å komme til kaldt batteri. Derfor tviler jeg litt på at det kommer støtte for dette.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Eit bookingsystem kan ordne dette. Men det betingar at belegget er relativt stabilt over natta. Overbooking kan nok oppstå som for fly, hotell, etc fordi viljen er større enn evna. Profilering av faste kjøretøy pr brukar vil kunne gi ein ide om % SOC. Om det berre vart nok timar i døgnet skulle eg laga til dette.... ja, ja, watch this space....for a long, long time...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Cralfredag 11. januar 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Livsforvalteren på fredag 11. januar 2019, klokken 14:11
Takk for svar, alle! Veldig skuffet over at jeg ikke kan styre lading selv :/ Hadde sett på en stasjon til rundt 7K (+mont.) som hadde masse funksjoner, husker dessverre ikke hva den heter. Men sånn er det jo når man velger borettslag :/ Fordeler og ulemper med alt...

Jeg tror du tenker på easee, men, den har ikke mulighet for å vise ladestatus på bilen, jeg trodde den hadde det, slik at den skulle hjelpe til med å fortelle status på ladingen av bilen. Den vil jo fortsatt kunne si noe om hvor mye bilen har ladet, men ikke så nøyaktig som jeg trodde.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: TBlørdag 12. januar 2019, klokken 12:36
@Livsforvalteren
Marked for å justere lading er smalt. Har tenkt på en hjemmelaget løsning som mulig ville være mulig å konstruere for ZapCharger :
Om en plugger inn bil OG autentisering er aktiv vil ZapCharger vente på brikken før lading starter. Brikken kan da henges i en snor eller monteres på en arm slik at den automatisk kan aktiveres via en eksternt styrt servo eller motor.

Kan legge til kobling mot OVMS for å starte lading på 'rett' tid.

Men, tror ikke en vil oppnå så mye, batteri blir ikke varmet så mye av lading på trillingene. Større effekt ved å bruke kupé varmer. Har en slik på 500 W, to timer gir god lunk i bilen og redusere behovet for å skru varmen på maks.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: elektroluxlørdag 12. januar 2019, klokken 13:04
Hvorfor ikke bare sette timer eller fjernstyrt rele på CP kabelen? Da kan en selv velge når en "plugger i" kabelen
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadlørdag 12. januar 2019, klokken 15:21
Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. januar 2019, klokken 13:04
Hvorfor ikke bare sette timer eller fjernstyrt rele på CP kabelen? Da kan en selv velge når en "plugger i" kabelen
Som denne tenker du ? https://www.tv2.no/a/10187264/


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Balaklavalørdag 12. januar 2019, klokken 15:34
Fordi boksen må ha bekreftelse med brikke eller app via lokal wifi eller blåtann for å starte å lade...
----

Hjalp en kompis med å få i gang denne boksen i borettslag. Ingen funksjonalitet utover å kunne lese forbruk, historikk vha en skytjeneste og app. Start- stopp vha brikke og app, men kun start- stopp via app når en står ved boksen.

Og ja, en kan velge å låse kabelen til boksen om en vil ha den hengende.
---
Kompisen min trodde selvsagt at han kunne stoppe- starte boksen fra leiligheten, det går ikke. Så tja, for bruker er dette en ganske dum boks som ikke tilfører noe nyttig utover å lese forbruket.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Balaklavalørdag 12. januar 2019, klokken 15:39
Og jo, en ting til. Er forskjell på funksjonalitet mellom appene til iPhone og Androide, husker ikke helt hva men det var noe "de ikke hadde fått til" på iPhone.

En siste. Vi la inn appen på androide og iPhone. Identiske passord lagt inn fra cloudtjenesten (PC) fungerte ikke på iPhone men på androide. Gadd ikke å prøve for å finne ut hvilket tegn det var som ikke "virket" i passordet for iPhone, men bytte til ett helt enkelt passord uten spesialtegn osv gjorde susen.

Så enten leser boksen iPhone og androidepassord ulikt, eller så sendes de ulikt.

Så om noen får kluss med pålogging i app på iPhone, prøv å bytt til et "enkelt" passord.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Livsforvalterenlørdag 12. januar 2019, klokken 22:37
Takk igjen til alle bidragsytere! Ble en opplysende tråd :)

Veldig synd at så mange brukere på store anlegg går glipp av de mange muligheter som ligger i ladestasjoner i dag. De som måtte ha kontakt med Zaptec må gjerne spille inn sine tanker til selskapet om de mener utvidede funksjoner skulle ha noe for seg. Jeg ser for meg at noen, deriblant meg, ville være interessert i en lite abonnement for å få tilgang til utvidet funksjonalitet. For meg er det viktigste å ta godt vare på et lite batteri og maksimere levetiden, (eks. 70%SOC) samt varmt batteri der jeg ikke er så nøye på at det er fulladet da dagens reise stort sett kun er på 2x2 mil.

Men ser jo at det er et forsvinnende behov om de fleste biler nå leveres med innebygget ladestyring :)
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadsøndag 13. januar 2019, klokken 16:24


Sitat fra: Livsforvalteren på fredag 11. januar 2019, klokken 14:11
... er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?

Veit du om ladestrøm synker fram mot 100% SOC, feks for 3,3kw lader er den 16A rundt 80% og gradvis nedover til 4 -5 ved 100%?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: elektroluxsøndag 13. januar 2019, klokken 17:53
I og med at mode 3 utstyr ikke har info om batteriets SOC er ikke dette mulig.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadsøndag 13. januar 2019, klokken 18:58
Sitat fra: elektrolux på søndag 13. januar 2019, klokken 17:53
I og med at mode 3 utstyr ikke har info om batteriets SOC er ikke dette mulig.
Det var ikkje det som var spørsmålet. Spørsmålet er om MIEV har synkande strømkurve mellom ca 70/80 % og 100% SOC ? (Er antakeligvis ikkje så mange som har gidda å logge dette.) Eg ser eldre eGolf har ofte konstant ladestrøm på 16A men er litt usikker på om dette er mest på grunn av bruk av avgangstimer. Feks "Løvet" sekk pent og pyntelig nedover frå 28A mot 4 A i siste fasen. Erfaringar frå andre bilmodellar mottas med takk.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: TBmandag 14. januar 2019, klokken 08:40
Kan bekrefte trillinger også går nedover på Ampere mot slutten av ladesyklus.
Gjerne helt ned til 2A siste tida. Dvs, det vil være mulig å stoppe lading basert på ein form for AI.

Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: elektroluxmandag 14. januar 2019, klokken 13:55
I slutten av ladefasen foregår toppballanseringen.

Tror ikke det er lurt i lengden å skippe dette.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: What-a-wattmandag 14. januar 2019, klokken 15:51
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 13. januar 2019, klokken 18:58
Eg ser eldre eGolf har ofte konstant ladestrøm på 16A men er litt usikker på om dette er mest på grunn av bruk av avgangstimer. Feks bilmodellar mottas med takk.


Det er nok fordi e-Golf har et ganske stort buffer, (ny type 35,8 kWh, utnyttbar 31,5 kWh, gammel type - 24,8 - 21,2), og ikke viser SoC i prosent, bare i kilometer.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 14. januar 2019, klokken 16:14
Sitat fra: elektrolux på mandag 14. januar 2019, klokken 13:55
I slutten av ladefasen foregår toppballanseringen.

Tror ikke det er lurt i lengden å skippe dette.
Det kan så vere, men alle dei som snakkar om å stoppe lading på 80% er nok uenig med deg. Uansett, dette kan velgast til og frå etter lnske.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: E_Stirsdag 22. januar 2019, klokken 11:58
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.

Å begrense SoC går uansett ikke siden, som nevnt over, stasjonen ikke vet noe om bilens SoC slik en DC hurtiglader gjør. Kunne godt vært mulighet for å la stasjonen utsette lading - gjerne så enkelt som jeg har på vaskemaskinen, hvor jeg bare trykker inn hvor langt frem i tid den skal starte, så får det være mitt eget problem om bilen ikke er fulladet når jeg måtte ønske.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 22. januar 2019, klokken 12:32
Mange biler har jo utsatt lading som en funksjon i appen allerede, så behovet for å gjøre dette via ladestasjonen er jo minimalt.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Rolleptirsdag 22. januar 2019, klokken 15:48
Sitat fra: E_S på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:58
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.
Kan hver bruker gå inn å se på sin ladehistorikk?

Mitt sameie har også Zaptec anlegg i drift siden april ifjor. Det eneste jeg vet så langt er det som sto på fakturaen fra OBOS og det var jammen ikke mye til informasjon.

Målerstand ved forrige avlesning: 0.000
Dato for forrige avlesning: 01.04.18
Målerstand avlest i 2018: 324.580
Avlest dato 2018: 18.12.18
Totalt skyldig: 695

Dette gir en pris på 2.14 kr/kWh altså nesten en krone dyrere per kWh enn det jeg i samme periode betalte for strømmen i leiligheten. Hjemmelading viste seg altså å være langt fra så gunstig som jeg hadde forventet. Ettersom jeg har Porschen parkert inne i garasjen innebærer hver lading også flytting av bilene og med så lite å spare gidder jeg ikke det styret. Foretar derfor omtrent all lading på andre plasser på samme måte som jeg gjorde før vi fikk dette flotte anlegget installert.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Vollis47tirsdag 22. januar 2019, klokken 19:02
Sitat fra: Rollep på tirsdag 22. januar 2019, klokken 15:48
Sitat fra: E_S på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:58
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.
Kan hver bruker gå inn å se på sin ladehistorikk?

Mitt sameie har også Zaptec anlegg i drift siden april ifjor. Det eneste jeg vet så langt er det som sto på fakturaen fra OBOS og det var jammen ikke mye til informasjon.

Målerstand ved forrige avlesning: 0.000
Dato for forrige avlesning: 01.04.18
Målerstand avlest i 2018: 324.580
Avlest dato 2018: 18.12.18
Totalt skyldig: 695

Dette gir en pris på 2.14 kr/kWh altså nesten en krone dyrere per kWh enn det jeg i samme periode betalte for strømmen i leiligheten. Hjemmelading viste seg altså å være langt fra så gunstig som jeg hadde forventet. Ettersom jeg har Porschen parkert inne i garasjen innebærer hver lading også flytting av bilene og med så lite å spare gidder jeg ikke det styret. Foretar derfor omtrent all lading på andre plasser på samme måte som jeg gjorde før vi fikk dette flotte anlegget installert.

Differansen er nok noe sameiet tar for å dekke inn noe av investeringen i infrastrukturen. Men synes det er litt mye ekstra. Det bør du kanskje ta opp i kommende årsmøte.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Wiblatirsdag 22. januar 2019, klokken 19:03
Rollep: Hva betalte du for å få installert ladestasjon?
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Rolleptirsdag 22. januar 2019, klokken 22:25
Sitat fra: Wibla på tirsdag 22. januar 2019, klokken 19:03
Rollep: Hva betalte du for å få installert ladestasjon?
19875 som da også inkluderte de ca. 3700 kroner som alle med garasjeplass betalte for tilrettelegging og oppgradering av infrastruktur. Helt OK pris det med tanke på hvor mye en Zapcharger Pro boks koster.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Rolleptirsdag 22. januar 2019, klokken 22:37
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 19:02Differansen er nok noe sameiet tar for å dekke inn noe av investeringen i infrastrukturen. Men synes det er litt mye ekstra. Det bør du kanskje ta opp i kommende årsmøte.
Investeringen i infrastruktur har allerede blitt splittet opp og betalt av alle som eier plass i garasjen.

Skal se om jeg kan få ut litt mer info fra styret eller OBOS om hva regnestykke de bruker. Har en mistanke om at eventuelt fast beløp i strømavtalen får uheldige konsekvenser nå i begynnelsen når det er ganske få elbiler som benytter ladeanlegget. Hvis det er tilfelle bør kWh prisen synke etterhvert som forbruket tar seg opp.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: TBonsdag 23. januar 2019, klokken 08:00
Mulig det er form for fastavgift i summen.

Her jeg bor er det 85 kr pr mnd fast, og 1,23 kr pr kWh. Vi fakturerer beboerne selv for strøm og parkering, ikke via OBOS. Er nok et gebyr / kostnad til OBOS om de skal kreve inn..

Kan i prosent bli en del om beløp er lite.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: E_Sonsdag 23. januar 2019, klokken 09:54
I vårt sameie tar vi enkelt og greit kostprisen for strøm.

Infrastrukturen ble delt på alle parkeringsplassene. Dette kom på rett under 4000,-/plass og kreves inn nå i 2019 med 1000,- ekstra hvert kvartal, så er det unnagjort. Ladestasjonene betaler seksjonene selv. Strømmen avregner vi kvartalsvis og tar rett og slett snittprisen per kWh gjennom avregningsperioden multiplisert med forbruket til den enkelte stasjon. Enn så lenge har vi bare 30 ladestasjoner, og da er det ikke mer jobb å gjøre dette hvert kvartal enn at vi gjør det selv.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Livsforvalterensøndag 27. januar 2019, klokken 20:43
På vår generalforsamling ble det vedtatt strømpris +50% til vedlikehold o.l.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 28. januar 2019, klokken 09:04
Noe av det som er avgjørende for den totale strøm-prisen er om Hafslund krever effektavgift. Gjør Hafslund det, vil effektleddet utgjøre minimum 1200kr og maksimum 8000kr per år per bruker. Dette må jo borettslaget overføre til brukerne, selv om det høres ut som om borettslaget da flår sine beboere og styreformann stikker pengene i egen lomme. 
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: E_Smandag 28. januar 2019, klokken 12:22
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 28. januar 2019, klokken 09:04
Noe av det som er avgjørende for den totale strøm-prisen er om Hafslund krever effektavgift. Gjør Hafslund det, vil effektleddet utgjøre minimum 1200kr og maksimum 8000kr per år per bruker. Dette må jo borettslaget overføre til brukerne, selv om det høres ut som om borettslaget da flår sine beboere og styreformann stikker pengene i egen lomme.

Ja, per nå slipper vi, men dersom det blir effektledd kommer jeg nok til å sette maxeffekten for anlegget betydelig ned, da satsene for effektavgiften er langt forbi absurde..
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadlørdag 16. februar 2019, klokken 23:28
Interessant bilde av innmaten i Zapcharger. Antar at rekka med rele er faseomkoblinga? Ellers ganske trangt så det ser ut til også ei vifte er lagt inn. Det var vel ei utfordring med varmgang tidlegare? Artikkel i DN.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190216/a25bf81b5c175a39b2b4280ff23eed63.jpg)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: bjornbsøndag 17. februar 2019, klokken 22:03
Interessant ja.
Patentet deres beskriver hvordan disse releene kobles:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

https://patentimages.storage.googleapis.com/71/eb/23/d64ddee157a502/EP3184352A1.pdf
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: Philip Marlowefredag 26. april 2019, klokken 21:31
Vi har ZapCharger pro i vårt sameie. Når jeg logger meg inn på Zapteksiden, så finner jeg oversikter over historikken, en liste over alle gangene jeg har ladet. Imidlertid, klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg kan ta ut totalforbruket for en angitt periode. At den muligheten ikke finnes synes jeg er rart.
Tittel: Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
Skrevet av: TBfredag 26. april 2019, klokken 22:10
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 26. april 2019, klokken 21:31
Vi har ZapCharger pro i vårt sameie. Når jeg logger meg inn på Zapteksiden, så finner jeg oversikter over historikken, en liste over alle gangene jeg har ladet. Imidlertid, klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg kan ta ut totalforbruket for en angitt periode. At den muligheten ikke finnes synes jeg er rart.
Godt poeng. Du kan se totalen / sum kWh under grafen på ladehistorikken. Men, du kan bare velge sist uke, siste måned, siste 3 måneder, og siste år. Kan ikke velge periode selv.

Om en logger inn som admin bruker kan en hente ut under installasjoner, laderapport. Da vises sum kWh pr bruker for perioden. Her kan valgfri periode velges, og en kan eksportere en liste over brukere til Excel for valgt periode.

Jeg benytter denne metoden for å hente ut forbruk pr måned, som benyttes som grunnlag for faktura. Har da laget en rapport i Excel, og fletter via Word / Outlook - og sender da ut rapport pr. beboer.