Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Øggen på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:24

Tittel: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Øggentorsdag 10. januar 2019, klokken 00:24

https://twitter.com/elonmusk/status/1083141248872075265?s=19
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Vhagartorsdag 10. januar 2019, klokken 00:38
@_Ali_Gray spurte under der:
SitatAre you moving away from battery sizing in a similar sense to how Model 3s are sold ie Long Range, Performance etc?

Og Elon svarte "Yes".

Performance har vi jo allerede (P100DL), så da spørs det om 100D er short/mid range eller long range og hva som eventuelt kommer i tillegg. Rart om de fjerner 75 uten å ha noe å tilby, med mindre de kun vil ha 100 og P100. Det blir i såfall dyrere innstegsmodeller og et litt lavere nybilsalg i Norge fremover?
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Wiblatorsdag 10. januar 2019, klokken 00:48
Tja, pusher vel en del salg i retning model 3?

Usikker på hva det vil ha å si for bruktverdien på X/S75, men tiden vil vel vise.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: jkirkebotorsdag 10. januar 2019, klokken 00:59
Sitat fra: Vhagar på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:38
@_Ali_Gray spurte under der:
SitatAre you moving away from battery sizing in a similar sense to how Model 3s are sold ie Long Range, Performance etc?

Og Elon svarte "Yes".

Performance har vi jo allerede (P100DL), så da spørs det om 100D er short/mid range eller long range og hva som eventuelt kommer i tillegg. Rart om de fjerner 75 uten å ha noe å tilby, med mindre de kun vil ha 100 og P100. Det blir i såfall dyrere innstegsmodeller og et litt lavere nybilsalg i Norge fremover?

Litt lavere? For X er det solgt mer X75D enn X90D, XP90D, X100D og XP100D til sammen. S75D er også den mest solgte S-modellen av alle. Så om de ikke kommer med noen nye rimelige varianter bør de helst droppe prisen på 100kWh med minst 70-80k om de vil opprettholde salget.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Wenchetorsdag 10. januar 2019, klokken 01:15
Skjermbild av Elons tweet
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Vhagartorsdag 10. januar 2019, klokken 01:22
Sitat fra: Wibla på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:48
Tja, pusher vel en del salg i retning model 3?

Usikker på hva det vil ha å si for bruktverdien på X/S75, men tiden vil vel vise.

Tviler sterkt på at noen som seriøst vurderer en X, går ut av den lokale teslasjappa med en model 3. For noen kan nok model 3 erstatte et valg av en S men ikke alle.

Jeg ser for meg en pen liten stigning i bruktverdi om ikke Tesla kommer med en batteripakke som legger seg lavere i pris enn 100-pakken i dag. Markedet blir nok dradd oppover og ikke nedover til model 3. I hvertfall for X siden det er lenge til Y kommer. Hva som skjer med S er litt mer usikkert vil jeg tro.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Vhagartorsdag 10. januar 2019, klokken 01:28
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:59
Litt lavere?

Jeg tenkte på totalsalget, de har vel sine tanker om at det går opp i opp gjennom salg av model 3 kanskje? Og med høyere fortjeneste. Jeg er ikke enig med Tesla om dette er deres tankegang, jeg er enig med deg. jeg tror de bommer på det norske markedet når de nå kutter X75D inntil videre. De skal virkelig selge mange model 3 i 2019 for å dekke opp manglende 75-utgaver.

Men Tesla gjør mye for å kutte kostnader for tiden. Ferre valg på lakk etc. så jeg tror nok at vi har vært litt bortskjemt med å kunne velge og vrake i så mye til nå. Det blir spennende å se hvor det ender.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Magnus Hansentorsdag 10. januar 2019, klokken 06:35
Når man sammenligner prisforskjellen på 75 og 100 med model 3 SR og Lr, då har de åpenbart veldig bra marginer på den oppgraderingen. Jeg tipper de senker prisen på 100
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 10. januar 2019, klokken 08:10
Det er snart ingenting å velge når man bestille model s/x. Kan jo like gjerne bare lage en versjon med en farge og ett interiør.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: THEtorsdag 10. januar 2019, klokken 08:12
Hvis grunnprisen på X går opp som følge av dette grepet til Tesla, så tror jeg det vil føre til økte salgstall for eTron og iPace i stedet for økt etterspørsel etter den dyreste X-versjonen. For å unngå å tape en stor del av potensielle X75 kunder til Jaguar og Audi, så må i så fall prisen på X med 100kWh batteri gå ned en god del.

Jeg funderer litt på om Tesla kommer til å beholde 100 kWh (eller gå opp til 110 kWh) batteri i LR og gå opp til 85 kWh i SR. Prisen blir uforandret for SR, og går litt ned for LR hvis de beholder 100 kWh batteri. En X SR (85kWh) vil vel ha lenger rekkevidde enn iPace, og sannsynligvis også lenger rekkevidde enn eTron. Prisen på grunnversjonen av X kan ikke øke mye hvis den fremdeles skal være konkurransedyktig med eTron, iPace og etterhvert med EQC og iX3.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: HKStorsdag 10. januar 2019, klokken 08:55
Per dags dato så har jo Tesla to batteriarkitekturer i S og X.

75-batteriene passerer seg på samme arkitektur som Tesla har hatt lenge (90, 85, etc.) mens 100-batteriene er en oppdatert arkitektur hvor kjøleløsningen er litt mer effektiv, og batteriene er stacket annerledes.

Et 75-batteri fikk man med å plukke ut to moduler av et 90-batteri.
Plukker man ut to moduler av et 100-batteri så får man 85.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: daktaritorsdag 10. januar 2019, klokken 09:21
Kan også komme 2170-pakker med enda raskere lading og CCS-port for å matche/toppe Audi sin ladehastighet med SuC versjon 3. Først gjør de nå SuC CCS-kompatibel i passe omfang, og så oppdaterer de til 175kWh CCS 2.0-stolper på resten.

Legg merke til at S/X ikke enda er WLTP-sertifisert (som jeg kan finne). Etter kravene skulle alle biler vært det innen sept. 2018, men man kunne få disp. hvis bilen var "utgående modell", da kan man sertifisere senest sept. 2019. Dette impliserer oppdatering også på 100-modellen. Holder åpent for at jeg feiltolker regelverket etc.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: HKStorsdag 10. januar 2019, klokken 09:52
Vet jo selvsagt aldri med Tesla, men vil tro at det er for tidlig med 2170-pakker enda. Vil tro at de trenger alt de kan produsere av 2170 til Model 3.

En så stor endring i Model S og X vil også føre til reduserte marginer, og vil tro de ønsker å stabilisere Model 3 produksjonen mer før de gjør endringer på en så stabil inntektskilde som S og X.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: fluxtorsdag 10. januar 2019, klokken 10:14
Kanskje de bytter til samme mer effektive motorer som i model 3, og beholder noenlunde samme batteri størrelse.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: mthoringtorsdag 10. januar 2019, klokken 11:54
Er nok nye batteripakker og CCS (høyere ladehastighet) på trappene nå ja. Innstegsmodellen kan være utilgjengelig en kort periode mens produksjonslinjen endres. Jeg holder en knapp på at de har byttet til 2170 når de kommer igang igjen.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: erikhotorsdag 10. januar 2019, klokken 13:59
Man faar nok helt sikkert raskt et alternativ. Tipper litt lengre rekkevidde for tilsvarende pris. De hadde veldig faa biler in-transit paa slutten av 2018, saa er nok et lite salgstriks fra Elon som raskt kan fylle ordreboken.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Apachetorsdag 10. januar 2019, klokken 15:09
Hvis jeg i dag måtte velge mellom TMS 100D eller Model 3 LR/performance så ville jeg ikke ha valgt noen.

Så for meg hadde det  vært TMS 75D eller ikke Tesla overhode. Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. januar 2019, klokken 19:22
Sitat fra: Àpache på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:09
Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.
Nå tar du dine meninger og antar at de fleste andre er enige. For meg er bare Model 3 Tesla sitt designspråk tatt ett steg videre. Jeg har enda til gode å høre noen si at interiøret i Model 3 er stygt, de fleste er bare nysgjerrige. En del foretrekker nok tradisjonelle interiør, men de fleste tilpasser seg. Folk kjøper jo Toyota og Citroen og....
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: nototorsdag 10. januar 2019, klokken 19:22
Hvis prisene ikke justeres nedover på 100kWh-utgavene vil salget av S/X falle drastisk når «folkeutgaven» forsvinner. Tax-incentives i USA bidrar i samme retning. Det kommer åpenbart ingen ny «liten» batteripakke med gammel celletype. Da sier det seg selv at behovet for gammel type batterier blir så lavt at det ikke lengre er effektivt å produsere. Det gir betydelig forenkling å skifte til ny celletype som dessuten er mer plasseffektiv og gir rom for kraftigere pakker.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. januar 2019, klokken 19:24
Sitat fra: mthoring på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:54
Er nok nye batteripakker og CCS (høyere ladehastighet) på trappene nå ja. Innstegsmodellen kan være utilgjengelig en kort periode mens produksjonslinjen endres. Jeg holder en knapp på at de har byttet til 2170 når de kommer igang igjen.
Nye batteripakker er det nok. 2170, må si jeg tviler. Da må de i så fall ha økte kapasiteten enormt på Gigafactory.

Tipper først 100 blir i salg en liten stund til, enten med redusert eller samme pris, og så kommer SR og LR som plasserer seg litt under og litt over 100 i rekkevidde, med ca samme pris som dagens 75 og 100.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Jeronantorsdag 10. januar 2019, klokken 20:22
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. januar 2019, klokken 19:22
Sitat fra: Àpache på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:09
Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.
Nå tar du dine meninger og antar at de fleste andre er enige. For meg er bare Model 3 Tesla sitt designspråk tatt ett steg videre. Jeg har enda til gode å høre noen si at interiøret i Model 3 er stygt, de fleste er bare nysgjerrige. En del foretrekker nok tradisjonelle interiør, men de fleste tilpasser seg. Folk kjøper jo Toyota og Citroen og....

For many families the Model 3 will be too small. This is the main reason why the S and X 75D are so popular. They are right size family cars for most and within a reasonable price range.

The Model 3 is a lot smaller than the Model S. The rear seat in the Model 3 is not wide enough to offer space for more than 2 adults/large teenagers, so it's more like a 4 and half person car, unlike a real 5 person car as the Model S.
The trunk of the S is also a good deal larger than the Model 3, not to mention the huge load opening of the S (sedan) compared to the small opening in the Model 3 (hatchback). Severely limiting in what you can transport in the trunk.

Then for tall people, the placement of the screen in the Model 3 is so low, that I was hitting my right knee against the screen and in my time trying out the car I had yet to find a seat position where I could avoid hitting the screen.

The model 3 is a very nice car. Good value for money compared to other EV's, as it also gives access to the huge Supercharger Network, but for many families it will be too small a car to be used on long trips and/or holidays.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Magnus Hansentorsdag 10. januar 2019, klokken 20:54
Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:22
For many families the Model 3 will be too small. This is the main reason why the S and X 75D are so popular. They are right size family cars for most and within a reasonable price range.

Og for mange familier vil model 3 være stor nok. Nå har folk forskjellig behov, men i alle fall for mange ett og tobarnsfamilier vil 3 være stor nok. Spesielt når man er ferdig med barnevogna. Ellers har jeg lagt merke til at stadjonsvognen er likefullpakket med ting nå som når vi hadde masse babyutstyr. Det blir fort at man bruker den plassen man har..
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: geeartorsdag 10. januar 2019, klokken 21:20
Sitat fra: Àpache på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:09
Hvis jeg i dag måtte velge mellom TMS 100D eller Model 3 LR/performance så ville jeg ikke ha valgt noen.

  • Model 3 interiør (cockpit) er regelrett ikke fin (stygg) etter min smak, kan aldri tenkte meg en bil med den stilen
  • Model S 100D er per dags dato for dyr for meg. Jeg klarte i høst å strekke meg til en 75D

Så for meg hadde det  vært TMS 75D eller ikke Tesla overhode. Kommer det ikke noe prisjustering (ned) eller noe andre batteri valg så trur jeg at Tesla vil tape potensielle kunder da Model 3 er så radikal forskjellig i cockpiten.
Har du sett og sittet i Model 3 selv? Jeg var veldig skeptisk, men ble positivt overrasket over interiør/skjermløsning.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: turfsurftorsdag 10. januar 2019, klokken 21:27
Sitat fra: Jeronan på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:22
For many families the Model 3 will be too small. This is the main reason why the S and X 75D are so popular. They are right size family cars for most and within a reasonable price range.

The Model 3 is a lot smaller than the Model S. The rear seat in the Model 3 is not wide enough to offer space for more than 2 adults/large teenagers, so it's more like a 4 and half person car, unlike a real 5 person car as the Model S.
The trunk of the S is also a good deal larger than the Model 3, not to mention the huge load opening of the S (sedan) compared to the small opening in the Model 3 (hatchback). Severely limiting in what you can transport in the trunk.

The model 3 is a very nice car. Good value for money compared to other EV's, as it also gives access to the huge Supercharger Network, but for many families it will be too small a car to be used on long trips and/or holidays.
Ja, helt enig i det du sier. Mine 3 ville pisket meg hvis jeg byttet Model X i en 3. Men for familier på 4 som er ferdige med barnevogn stadiet vil den funke helt fint. Før vi fikk det tredje barnet dro vi på ferie i en Mini Cabriolet. Så det kommer veldig an på krav / behov. Det er jo mange som hevder at i3 er en perfekt familiebil og...
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: olavxxxtorsdag 10. januar 2019, klokken 21:57
Går fra X til 3 P. En unge på 1.5 år.
3 er mye mer for pengene enn S og X, så fremt man klarer seg med plassen.

Man får jo mer rekkevidde enn s100d, mer dynamisk bil, enklere å parkere osv. Klart at den er mindre fancy, men det er jo det som holder vekt nede. Med lavt forbruk og lang rekkevidde, er lading i km/t høyt.

Jeg tror 100 blir ny minstestr. Og ny 120-130. De blir nok hetende SR og LR.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: daktarifredag 11. januar 2019, klokken 00:13
En tanke slo meg plutselig. Prisøkning på 3LR?

Det skiller 200.000 mellom S75D og 3DLR.  Det skiller bare $9000 mellom Sr og LR, og MR midt mellom.
Kanskje får vi 70000 prskutt på S100, men 70000 økning på 3 LR? Det tetter gapet mellom modellene, og gir økt inntjening på 3. Det gir ikke mening at eneste S skal være 400.000 mer enn 3LR.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: sfinxernfredag 11. januar 2019, klokken 13:22
MS har vært og er en dyr bil i USA. Selv om de har hatt et godt salg av MS i USA også, så ser de jo nå en voldsom etterspørsel av M3. Selv om MS er betydelig mer praktisk med sitt bagasjerom og størrelse sammenlignet med M3, så er ikke det nok til at folk heller velger M3 foran MS.

Personlig så hadde jeg ikke kunne hatt M3 som hovedbil fordi jeg er nødt til å ha bagasjerommet ifbm hund, barn og utstyr osv. Men de aller fleste familiene klarer seg med M3. Og det vil vi få se i Norge også. M3 kommer raskt til å bli den Tesla modellen det finnes flest av. Selv da med M3LR og M3P. Og tenk bare når SR og MR kommer. Da kommer det til å ta helt av. Og hvis M3 også kommer med hengerfeste, som aldri vil bli godkjent på MS, så er det jo en svært viktig faktor både i USA og i Europa. Det er stor etterspørsel etter hengerfeste i USA.

Men nå skal vi heller ikke glemme at MS er flaggskipet til Tesla og Elon har jo sagt det utallige ganger at dette er Teslas viktigste bil. Men jeg tror ikke at det er en ny MS på trappene allerede nå. Nå handler det bare om å få produksjonen av M3 så stabil som mulig for å mette markedene. Og så kommer M3SR/MR.

I mellomtiden tror jeg ikke det er formålstjenlig for Tesla å komme med to nye batteriversjoner på MS/MX. Jeg tror de kun vil beholde 100kWh versjonene av begge og samtidig redusere prisene litt på disse. Det vil gjøre at folk som hadde kjøpt 75 nå kan klare å strekke seg til en 100. Kanskje vil Tesla også innføre noen ytterligere intensiver på MS/MX for å opprettholde salget av disse. Gratis SuC? Super-rente?
Og så tror jeg det kommer en ny MS etter hvert. Helt ny. Men den vil nok ikke komme før om et par år tror jeg.

Uansett, det blir mye spekulasjoner. Vi får vel vite litt mer de kommende ukene:).
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: geearfredag 11. januar 2019, klokken 14:09
Vil nok tro at Y kommer før ny S, men hvem vet.

100-modellene har gitt Tesla MYE høyere inntjening enn 75-modellene, siden 25kWh ekstra ikke er i nærheten av å koste 160k i merkost, vi snakker vel heller 35-45k, slik at de har tjent 115-125 000,- mer på 100-modellene enn 75-modellene. Spørsmålet er nå om 75 har vært tap eller 0-prosjekt (inkl. reklamasjoner) slik at de trenger å opprettholde prisen på 100 eller om de kan ta av de 115-125k for å redusere salgsprisen. Noe som åpenbart blir en smell for eksisterende eier av alle modeller.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: sfinxernfredag 11. januar 2019, klokken 17:17
Det var jo en periode i starten av 100 versjonen at den ikke lå mer over i pris enn 60-70 000kr. Var flere som slo til den gangen :).
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: sfinxernmandag 14. januar 2019, klokken 07:51
Kan fortsatt bestille S/X75D på Tesla.com.

edit: ser at det stoppes i kveld etter twittermelding. 12:00 lokal tid California.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: OlaMmandag 14. januar 2019, klokken 07:57
For Teslas økonomi gir det jo mening å melke 100D-kua så langt det går. Færrest mulig konfigs, ingen store endringer, gode marginer. Det kan hjelpe dem å selge $35k Model 3.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: daktarimandag 14. januar 2019, klokken 11:36
Dette er nok den egentlige årsaken. Spørsmålet er når ny modell kommer:
Tesla Supercharger V3 vs. Taycan Charging: 75D Retirement Suggests Battle Prep https://cleantechnica.com/2019/01/14/tesla-supercharger-v3-vs-taycan-charging-75d-retirement-suggests-battle-prep/
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Sjøhyenemandag 14. januar 2019, klokken 13:23
Sitat fra: daktari på mandag 14. januar 2019, klokken 11:36
Dette er nok den egentlige årsaken. Spørsmålet er når ny modell kommer:
Tesla Supercharger V3 vs. Taycan Charging: 75D Retirement Suggests Battle Prep https://cleantechnica.com/2019/01/14/tesla-supercharger-v3-vs-taycan-charging-75d-retirement-suggests-battle-prep/

jepp, veldig logisk at dette er neste steg i evolusjonen av MS/MX. Tipper det blir lansert relativt raskt etter at  75D fjernes som opsjon.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Øyvind.hmandag 14. januar 2019, klokken 13:30
100-versjonen virker lader-begrenset på toppeffekt mtp at den holder maks supercharger effekt opp til ca 65%. 75-batteriet har derimot begrensningen på batteritiden.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Sjøhyenemandag 14. januar 2019, klokken 13:48
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. januar 2019, klokken 13:30
100-versjonen virker lader-begrenset på toppeffekt mtp at den holder maks supercharger effekt opp til ca 65%. 75-batteriet har derimot begrensningen på batteritiden.
ja, sånn jeg forstår det så er 75D begrenset på ampere inn i batteriet, som man ser ved at kW'en stiger sakte mot ca 50% SOC (batterispenning stiger mens ampere er konstant). På 100D og Model 3 LR er den begrenset på effekt som da trolig er pga laderen. Det ser man ved at effekten er konstant over et relativt stort område av SOC.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: kraeztirsdag 15. januar 2019, klokken 09:07
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. januar 2019, klokken 13:30
100-versjonen virker lader-begrenset på toppeffekt mtp at den holder maks supercharger effekt opp til ca 65%. 75-batteriet har derimot begrensningen på batteritiden.

Betyr dette at 100D kan få høyere toppeffekt enn 118kWh på SuC ved utrulling av SuC v3? Med spenning på batteripakken på 400v bør vi vel forvente noe slikt som som 150 kWh toppeffekt ved rundt 55% state of charge?
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Jeronantirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: sfinxerntirsdag 15. januar 2019, klokken 11:32
Ja, jeg er enig. Men så er nå folk en gang slik at jo raskere jo bedre og nyere jo bedre. Alle vil alltid ha det siste nye uten å ha noe særlig praktisk erfaring.

Vi som har 75 og mindre også har erfart at det er mer en tilstrekkelig nok i det daglige så vel som på lengre ferieturer. Men vi møter heletiden argumenter om at "skulle ha klart 60 mil", "skulle ha fulladet på 5 min" osv.

Det er vel kanskje det som taler mot brukmarkedet på lengre sikt når det er mange flere alternativer og nyere teknologi på batteri / lading. Men slik det er nå så er fortsatt 75 mer enn konkurranse dyktig nok. Klart det er jo en merkbar forskjell på S og X med 75 da.
I påvente av nytt batteri på S/X, så tror jeg 75 på bruktmarkedet kommer til å bli en del mer attraktive nå fremover. Om det påvirker prisen tror jeg vel egentlig ikke. Men at man får solgt raskere tror jeg absolutt.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Jeronantirsdag 15. januar 2019, klokken 12:06
Yes with the Model X it might be a bit different and the 75 pack can becoming a limiting factor for some in winter time, since it has around 80 km less range than the Model S.

The Model S is really a super efficient car, even in winter time when battery is at optimum temperature.
That is why I never start with 100% battery at the beginning of a long trip, but 80-85% or so and stop at the first Supercharger to charge for 10-15 mins to heat up the battery.
After that...enjoy efficient energy consumption and long range.  :+1:

Another trick is to set the Supercharger you plan to stop at, as destination in Navigation. The car will start heating up the battery when you approach the Supercharger, so you get full charge speed when you arrive!

You can save yourself 160k NOK extra for a 100kW pack, when you figure out how to optimally use the car and know how to get best energy efficiency and reduced charge times. Especially in winter time.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: geeartirsdag 15. januar 2019, klokken 13:26
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 12:06
Yes with the Model X it might be a bit different and the 75 pack can becoming a limiting factor for some in winter time, since it has around 80 km less range than the Model S.
X75D har 383km EPA-rekkevidde med 20" (255 og 275 brede dekk) og S75D har 401km EPA-rekkevidde med smalere 19"...
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Elninja1tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: JorEltirsdag 15. januar 2019, klokken 15:17
En bil med 25% mindre energi må lades 4 ganger? Hørtes mye ut ;)
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: What-a-watttirsdag 15. januar 2019, klokken 15:18
Da har du faktisk valgt riktig bil. Men det finnes vel noen tusen som ikke ofte kjører Kiel-Antwerpen eller liknende strekninger, og faktisk klarer seg fint med 75.

Forøvrig kan du svare @Jeronan på norsk...
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: What-a-watttirsdag 15. januar 2019, klokken 15:56
Sammenlignet P100D og S75Di abetterrouteplanner Kiel-Antwerpen

P100D - 3 ladinger / 7:39 timer
S75D - 4 ladinger / 8:37 timer

Vinterstid med 0 grader.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: spirrevipptirsdag 15. januar 2019, klokken 16:00
Ingen tvil om at min X75D duger til masse. Alt i det daglige er null problem.

Heller ingen tvil om at hver gang jeg faktisk skal kjøre langt så skulle jeg gjerne hatt både større batteri, raskere lading og enda flere superladere langs veien.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Elninja1tirsdag 15. januar 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Whatwatt på tirsdag 15. januar 2019, klokken 15:56
Sammenlignet P100D og S75Di abetterrouteplanner Kiel-Antwerpen

P100D - 3 ladinger / 7:39 timer
S75D - 4 ladinger / 8:37 timer

Vinterstid med 0 grader.

100d
2 stop
6.52
Så nesten 2 timer forskjell
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: What-a-watttirsdag 15. januar 2019, klokken 16:15
Din:
Snitthastighet?
Temperatur?
Kapasitet ved ankomst?
Kapasitet ved ankomst lader?
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: JorEltirsdag 15. januar 2019, klokken 16:20
Kom fra E-golf 24kwt batteri til S75D og er egentlig i himmelen. :angel: Vissheten om at 100kwt-batteriet hadde kostet meg en god slump med penger, gjør at jeg blir der en stund til:)
Når det er sagt blir jeg glad på S100D-eiere at de får utnyttet batteriet sitt :+1:
Tesla har bil til alle seriøse elbilbrukere :)
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: emmerntirsdag 15. januar 2019, klokken 16:49
Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. januar 2019, klokken 16:20
Kom fra E-golf 24kwt batteri til S75D og er egentlig i himmelen. :angel: Vissheten om at 100kwt-batteriet hadde kostet meg en god slump med penger, gjør at jeg blir der en stund til:)
Når det er sagt blir jeg glad på S100D-eiere at de får utnyttet batteriet sitt :+1:
Tesla har bil til alle seriøse elbilbrukere :)

Samme her. Var som en stor stein som ble løftet fra mine skuldre :D
Og det er ikke vits i å kaste bort penger på 100D nå som det kommer bedre batteriteknologi til S/X.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: THEtirsdag 15. januar 2019, klokken 16:56
En bakdel med 100 batteri er at man blir bortskjemt, og alt annet blir litt kjipt.

Holdt på å få fnatt ved langkjøring med SP85D som jeg hadde som lånebil i høst. Forbruk høyere enn X100D, og det med 19" hjul på S, og lading gikk jo i sirup fra ca 40% SOC. Husker jo jeg var veldig imponert over rekkevidde og ladehastighet på S85D i 2015, men etter et år med X100D var det ikke lenger det samme.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Jeronantirsdag 15. januar 2019, klokken 17:26
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.

You are talking solely about the X and then I agree, the 75 pack might be underwhelming. Especially in Winter.

It's a whole different story with the Model S, since it's much more efficient at higher speeds.

In summer I can drive up to 130 km/h with around 180-190 Wh/km average energy consumption and as such still able to achieve typical range estimate ( which is based on 195 Wh/km ).

So in summer time I can do your mentioned 700 km trip with just two 20 mins stops (which is more efficient than one very long stop).
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Apachetirsdag 15. januar 2019, klokken 17:32
Det eneste jeg har å si på S75D er at på vinterstid på bykjøring (Oslo) så er snittforbruk 250Wh/k ++ 20km en vei. Den sluuuker strøm. Men på motorveien ellers så er det en fryyyyd å kjøre :-D
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Jeronantirsdag 15. januar 2019, klokken 17:48
Sitat fra: Àpache på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:32
Det eneste jeg har å si på S75D er at på vinterstid på bykjøring (Oslo) så er snittforbruk 250Wh/k ++ 20km en vei. Den sluuuker strøm. Men på motorveien ellers så er det en fryyyyd å kjøre :-D

That is very normal on short day to day driving in winter, since the battery is cold. So the car will be less efficient + consumes extra energy due to heating up both the cabin and the battery.

Ironically, this isn't even just an EV thing. Our previous Volvo V60 diesel was super efficient in summer time with average 900-1000 km range per tank. In winter time I got max 700-800 km per tank and that with using "diesel-forvarmer" on coldest days.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: JorEltirsdag 15. januar 2019, klokken 19:15
Sitat fra: Àpache på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:32
Det eneste jeg har å si på S75D er at på vinterstid på bykjøring (Oslo) så er snittforbruk 250Wh/k ++ 20km en vei. Den sluuuker strøm. Men på motorveien ellers så er det en fryyyyd å kjøre :-D
Når jeg hadde E-golfen 2015 modellen, så kom jeg aldri under 300Wh/k når jeg forvarmet og brukte all varmen jeg kunne få. Trodde faktisk ikke på de som sa de kjørte Tesla under 200Wh/k :-[
Men nå vet jeg bedre ;)
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: geearonsdag 16. januar 2019, klokken 08:30
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.
Herregud, du trenger ikke fire stopp på 700km med X75. Den der kommentaren faller på sin egen urimelighet.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 16. januar 2019, klokken 09:49
Snakker man om autobahn så kan typisk forbruk være noe sånt som 275 Wh/km for 75D og 280 Wh/km for 100D, når man følger trafikken i venstre felt. Om man da antar at man begynner kjøringen med 90%, 75D har 70 kWh netto ned til 0% og 100D har 96 kWh netto ned til 0%, 75D lader med 95 kW og 100D lader med 115 kW (fra 15% til 60%), så vil 700 km kunne tilbakelegges noe slik.

Model X 75D:

0 km - starter med 90%
191 km - ankommer første superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
305 km - ankommer andre superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
420 km - ankommer tredje superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
535 km - ankommer fjerde superlader med 15%, lader til 60% på 20 minutter
649 km - ankommer femte superlader med 15%, lader til 35% på 9 minutter
700 km - ankommer med 15%

Altså 1 time og 29 minutters lading på å komme seg 700 km.

Model X 100D:

0 km - starter med 90%
257 km - ankommer første superlader med 15%, lader til 60% på 22,5 minutter
411 km - ankommer andre superlader med 15%, lader til 60% på 22,5 minutter
566 km - ankommer tredje superlader med 15%, lader til 54% på 20 minutter
700 km - ankommer med 15%

Altså 1 time og 5 minutters lading på å komme seg 700 km.

Dette er noe av det mest tids-optimale man vil kunne kjøre, og da skiller det 24 minutter. (Dette forutsetter riktignok at man har superladere ved optimale intervaller. 75D vil ha mindre fleksibilitet i forhold til hvor man tar de tids-optimale stoppene, altså steder det ikke er drøssevis med superladere kan 75D måtte lade opp til f.eks 80%, noe som taper tid. Men i Tyskland er det ganske god tetthet av superladere.)
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Jeronanonsdag 16. januar 2019, klokken 10:06
How fast are you planning to drive on the German autobahn in middle summer in daylight with family in the car??

Those are some serious consumption numbers on the Model X on a warm summer day.

We drove to Nederland this summer in July and it was so crazy busy on the roads, that most of the time you couldn't even reach speeds of 130 km/h due to traffic.
Next to that, there aren't many places left anymore where you are allowed to drive above 130 km/h in Germany during the day.

With the Model S 75D on Day 2, we started in Kolding, Danmark with around 85% battery and 650 km to go and we reached our destination with just one 30 min stop (SuC was full, so we started at 35 kW speed, otherwise it would have been 20 mins) and eat lunch and second stop was only 20 minutes.
This with driving average 130 km/h when possible with a mix of slow driving through jams in Germany and we arrived at Destination with close to 30% left on battery.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 16. januar 2019, klokken 10:22
Mulig forbruket er noe høyt, men det er mulig utifra mine erfaringer når jeg kjørte til Kroatia i sommer, uten å kjøre særlig aggressivt. Jeg var aldri over 200 km/t, men lå en god del i 140-160 km/t.

Det betyr ikke at snitthastigheten var så høy - den var nok mer i området 100 km/t. Men det er fordi man kjører noen km i 70 km/t, pga veiarbeid, så kjører man litt i 160 km/t, så kjører man litt i 70 km/t, osv. Forbruket vil domineres av kjøringen i 160 km/t, selv om forbruket er lavt i 70 km/t, ettersom forbruket relatert til luftmotstand øker med kvadratet av hastighet...
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Elninja1onsdag 16. januar 2019, klokken 10:51
Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 08:30
Sitat fra: Elninja1 på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.
Herregud, du trenger ikke fire stopp på 700km med X75. Den der kommentaren faller på sin egen urimelighet.

Jeg bruker a betterrouteplanner. Sier du at den er feil. Btw kjørte denne strekningen i jul og vet akkurat hvordan det er.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: geearonsdag 16. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Elninja1 på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:51
Jeg bruker a betterrouteplanner. Sier du at den er feil. Btw kjørte denne strekningen i jul og vet akkurat hvordan det er.
Javel, men du trenger ikke fire ganger flere stopp med X75 enn X100 på samme tur under samme forutsetninger. Kanskje du finner en helt isolert veistrekning der det kan være "lurt" å stoppe fire veldig korte stopp på X75 og ett langt på X100, for å lade kun på maks speed på 75, mellom 10 og 50% eller noe slikt, men du bruker verken fire ganger lenger tid i lading eller fire ganger flere stopp under normale omstendigheter. Det var det jeg fikk inntrykk av at du sa her.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: What-a-wattonsdag 16. januar 2019, klokken 12:23
Skulle være artig om du kunne legge inn parametrene du brukte i Abetterrouteplanner. Ser du kjørte på vintertid, og på Autobahn med 1 lading på 700 km. Men hva med temperatur, snittfart, ekstra vekt, kapasitet ved avgang og ankomst, etc.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Elninja1onsdag 16. januar 2019, klokken 12:36
Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Elninja1 på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:51
Jeg bruker a betterrouteplanner. Sier du at den er feil. Btw kjørte denne strekningen i jul og vet akkurat hvordan det er.
Javel, men du trenger ikke fire ganger flere stopp med X75 enn X100 på samme tur under samme forutsetninger. Kanskje du finner en helt isolert veistrekning der det kan være "lurt" å stoppe fire veldig korte stopp på X75 og ett langt på X100, for å lade kun på maks speed på 75, mellom 10 og 50% eller noe slikt, men du bruker verken fire ganger lenger tid i lading eller fire ganger flere stopp under normale omstendigheter. Det var det jeg fikk inntrykk av at du sa her.

Som jeg sa jeg la inn Kiel til antwerp på abetterrouteplanner på standard settings. Så valgte jeg x100 og x75. Da var forskjellen som jeg skrev. + når ny superchager kommer v3 så blir forskjellen enda større
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: geearonsdag 16. januar 2019, klokken 13:23
Tror du må sjekke en gang til, for det kommer iallfall ikke opp slik her med standard innstillinger, jeg får ingen ruter med 1 ladestopp for X100. Den kommer opp med tre ruter, to av de må X100 ha to ladinger (1t 12min) og tre på den siste. X75 må ha fire på den ene og tre på de to andre. Riktig nok kortere ladinger, så totalen der blir 1t og 36m lading. Det ligger inne ting som 5 minutes to open charge port på ABRP. Det tar maks et minutt å parkere og plugge inn en Tesla, så den kan fint redigeres, jo flere ladestopp jo større utslag gjør det valget. Så da er spørsmålet om du takler eller trenger de 24 minuttene ekstra ladetid med X75 kontra X100 i løpet av en tur på syv timer, og om det er verdt "160k".
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Jeronanonsdag 16. januar 2019, klokken 13:31
A betterroutplanner gives a default energy consumption of 220 Wh/km at 110 km/h for the Model S 75D!
I get way lower than that in summer time. More like 170 Wh/km. That makes a big difference, when you start adjusting these parameters, as the default settings are wrong and over the top.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Chirponsdag 16. januar 2019, klokken 15:41
Langturer på ca 1700km var grunnen til at vi endte opp med å betale ekstra for 100D. Forskjellen som kom opp i planen på en perfekt sommerdag med max 130km/t til familien sør i Europa var 12 stopp MD x75d og 6-7 stopp med x100d. Alternativet var en brukt 90d. Men vi endte opp med å bestille ny og ser frem til å prøve ruten til sommeren.
Bare det å slippe å lade før fergen hørtes forlokkende nok ut.
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: SoftwareGeekonsdag 23. januar 2019, klokken 18:28
Sitat fra: Chirp på onsdag 16. januar 2019, klokken 15:41
Langturer på ca 1700km var grunnen til at vi endte opp med å betale ekstra for 100D. Forskjellen som kom opp i planen på en perfekt sommerdag med max 130km/t til familien sør i Europa var 12 stopp MD x75d og 6-7 stopp med x100d. Alternativet var en brukt 90d. Men vi endte opp med å bestille ny og ser frem til å prøve ruten til sommeren.
Bare det å slippe å lade før fergen hørtes forlokkende nok ut.

Et bra valg, lykke til med ny bil!
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: aldatorsdag 24. januar 2019, klokken 08:14
Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Elninja1torsdag 24. januar 2019, klokken 08:41
Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:14
Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html

Tull. 75 ut har mest med batteriet å gjøre.
A relative weakness of the 75D's battery has been its comparatively low DC charging speed compared to all other current Tesla batteries. Whilst other current batteries can Supercharge at up to 120 kW (even that of the Model 3 Mid Range), the 75D's batteries top out at 100 kW, and are thus below the limits of even the current Supercharger technology, let alone the upcoming v3 generation
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: aldatorsdag 24. januar 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Elninja1 på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:41
Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:14
Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html

Tull. 75 ut har mest med batteriet å gjøre.
A relative weakness of the 75D's battery has been its comparatively low DC charging speed compared to all other current Tesla batteries. Whilst other current batteries can Supercharge at up to 120 kW (even that of the Model 3 Mid Range), the 75D's batteries top out at 100 kW, and are thus below the limits of even the current Supercharger technology, let alone the upcoming v3 generation
Att det kan ha med batteriet att göra är fullt möjligt. Men om det var viktigt att upprätthålla salget av TMS och X hade väl Tesla kommit med en ny batterilösning och inte bara slutat att tillverka 75-modellen och säga upp massa folk som jobbar med att utveckla och producera S och X?
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: daktaritorsdag 24. januar 2019, klokken 11:04
Tesla har vanligvis innført oppdateringer fra toppen, uten forhåndsvarsling. Å gi en "nå slutter vi med" har vært ganske vanlig, etterfulgt av en forbedring når lageret av det gamle var tomt. Det har tidligere ført til en del frustrasjon hos kjøpere med gammel bil i transit.

De skal selge 3-4 Model 3 LR  for å tjene like mye som på en S75?
Tittel: Sv: Slutt på 75kWh batteri fra mandag
Skrevet av: Elninja1torsdag 24. januar 2019, klokken 11:39
Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Elninja1 på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:41
Sitat fra: alda på torsdag 24. januar 2019, klokken 08:14
Till dom som tror att det kommer en ny, uppgraderad 75-modell snart, det skjer nog inte i nära framtid (if ever...)

Av de 7 % som nu "får sparken" hos Tesla, är majoriteten från produktion och salg av TMS/X.

Dessutom:
"Tesla has long debated whether or not it should "sunset" either the Model S or X, or move production of these vehicles out of the crowded Fremont factory, this person added, noting there is no "upgrade" team in place to refresh either the S or X yet."

Det är ju en stark indikation på att det är fullt fokus på Model 3 hos Tesla nu, och det jobbas inte med uppgradering S och X.

https://www.cnbc.com/2019/01/23/tesla-layoffs-details-reduced-hours-model-x-model-x-production.html

Tull. 75 ut har mest med batteriet å gjøre.
A relative weakness of the 75D's battery has been its comparatively low DC charging speed compared to all other current Tesla batteries. Whilst other current batteries can Supercharge at up to 120 kW (even that of the Model 3 Mid Range), the 75D's batteries top out at 100 kW, and are thus below the limits of even the current Supercharger technology, let alone the upcoming v3 generation
Att det kan ha med batteriet att göra är fullt möjligt. Men om det var viktigt att upprätthålla salget av TMS och X hade väl Tesla kommit med en ny batterilösning och inte bara slutat att tillverka 75-modellen och säga upp massa folk som jobbar med att utveckla och producera S och X?

De kan jo ikke si nå at de oppgraderer. Da selger de jo ingenting nå av de modellene. Men spennende å se x og S salget videre.