Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Zuexi på onsdag 09. januar 2019, klokken 04:19

Tittel: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Zuexionsdag 09. januar 2019, klokken 04:19
Prisliste ligger ute. https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-zero-kundeprisliste.pdf

Har ikke lest meg opp på alle detaljer, men ingen vesentlige endringer fra dagens Leaf med unntak av motor, batteri og ny infotainment?

Har Nissan tatt en KIA og priset seg helt i det øvre sjiktet? Tror ikke det blir kø utenfor Nissan-forhandlerne idag gitt.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Bmwi3onsdag 09. januar 2019, klokken 07:16
Herregud...Ikke fått på plass teleskopratt ennå. Fortsatt ubrukelig bil da.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Trond.monsdag 09. januar 2019, klokken 07:26
WLTP bare 385 km trekker heller ikke opp. Likevel tror jeg nok de vil selge biler i bøtter og spann...og vil levere dem. Det skiller Nissan fra Hyundai og Kia. Men prisforskjellen til Tesla M3 med 4WD og mye lenger rekkevidde er ikke stor og det vil nok påvirke salget negativt.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Myrvangonsdag 09. januar 2019, klokken 07:31
Tesla 3 med minste batteriet vil vel koste mindre enn Leaf 3.0. Og ha bedre rekkevidde og raskere lading.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: meitranonsdag 09. januar 2019, klokken 07:33
De lytter jo overhodet ikke på kundene. Ingenting av det hele youtube har klaget på blir endret. Ingen kjøling, ikke teleskopratt og fortsatt den irriterende plastdingesen som tar opp all plass i fotbrønnen. Ikke i nærheten av godt nok for min del i 2019. Blir som å kjøpe en bil fra fortiden med større bensintank...
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Yngveonsdag 09. januar 2019, klokken 07:47
Sitat fra: TM på onsdag 09. januar 2019, klokken 07:26
(...)Likevel tror jeg nok de vil selge biler i bøtter og spann...og vil levere dem. (...)

Fra https://www.tek.no/artikler/her-er-nye-nissan-leaf-med-storre-batteri/455129 (https://www.tek.no/artikler/her-er-nye-nissan-leaf-med-storre-batteri/455129):

SitatNissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019. Bilen vil leveres etter først til mølla-prinsippet, uten kvoter til enkelte land eller liknende.

Reginatto sier de er åpne for å bli bevist at tar feil.

– Vi legger ut 5000 biler i Europa i starten. Vi tror det svarer til behovet som er der ute. Hvis vi tar feil, så må vi legge ut flere. Det handler om hvordan vi i Nissan ser på verden i dag og i morgen. 5000 for oss er 5000 nå, og jeg tror at «nå» er 12 måneder. Om «nå» viser seg å være tre måneder, så får vi legge ut flere.

Med tanke på at de har solgt 15700 Leaf kun i Norge i 2018, at Kia Niro har 7000 på venteliste og kun skal levere 2000, og sikkert lignende tall for Hyundai Kona, virker det der helt usannsynlig lavt.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: mizzleonsdag 09. januar 2019, klokken 08:09
Nei dette ble litt for sent og litt for dyrt, de viser en manglende vilje til å satse noe særlig utenfor Japan med 5000 til hele Europa med en ladestandard som er skrotet av EU og ikke vil bygges ut utenfor Japan. Beholder samme "kjøleløsning" som de sa ikke ble noe problem før de lanserte 40kwh fordi deres ingeniører var så flinke til å pakke disse cellene at det ikke ble særlig varmegang i batteriet.... det var da kunder av 30kwh versjonen som uttrykte sine bekymringer siden de skulle få cellene til et 40kwh batteri inn i samme størrelse som et 30kwh og nå gjør de det samme igjen fra 40kwh til 62kwh.

Nei det blir nok en Tesla model 3 for min del, joda Tesla er langt ifra perfekte men de viser hvert fall vilje til å satse både i form av tilgang på biler og ladenettverk :)

Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2019, klokken 08:18
Kan Ghosn saken ha noe med dette å gjøre?
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: casallonsdag 09. januar 2019, klokken 08:30
Hvordan er egentlig plassen innvendig i Model 3 i forhold til Nissan Leaf? Både bakseter og bagasjerom?
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: EV-FTWonsdag 09. januar 2019, klokken 08:40
Bilen kommer til å selge, tross mange synes den er for dyr. Samme klagekoret var jo med Niro også, men den selger tross enorm ventetid.

Men jeg er enig, dette er for dyrt, med for en bil som er gammel, som ikke har aktiv temperaturstyring av batteri, som ikke kan lade på nye raskere ladere i Norge og Europa, da den ikke støtter standarden, med andre ord får en sjeldent ladet fortere enn dagens Leaf. Ikke har de gjort noe med justering av ratt, ei heller armlene. Den har kortere rekkevidde enn sine rivaler i samme prisklasse, og mindre utstyr.
Nei, jeg er enig, dette var rett og slett skuffende!

Slik det er nå fremstår Kia Nir ( på tross prisen)  som det beste kjøpet i den prisklassen. Og den er langt finere inni også, med bedre opplevd kvalitet på interiør. Den har lengre rekkevidde, støtter ladestandarden og har kontroll på temperatur på batteri.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Trond.monsdag 09. januar 2019, klokken 08:45
Hva, har de ikke engang batterikjøling. Antar at seter med elendig korsryggstøtte og AC anlegg som kun virker rimelig forutsigbart i manuell stilling er som før. De gir heller ikke storkunderabatt på denne prisen, så da blir valget veldig enkelt  ;)
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Øyvind.honsdag 09. januar 2019, klokken 08:53
Sitat fra: Øystein K på onsdag 09. januar 2019, klokken 08:40
Bilen kommer til å selge, tross mange synes den er for dyr. Samme klagekoret var jo med Niro også, men den selger tross enorm ventetid.
Ja Leaf vil selge, men jeg har rast 2000+ køplasser på få måneder (eNiro). Tydelig at pris og leveringstid har gjort mange forbanna.
Og selger er kanskje å ta i litt. Det er vel ikke levert noen eNiro foreløpig? Var snakk om at noen skulle få snart, men tror selv ikke de første 100 har fått noen leveringsdato.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 09. januar 2019, klokken 08:56
Alt for dyr, spent å se hva prisen på nye soul blir evt model 3 med mr og bakhjuls trekk.
5000 til europa er alt for lite til tross for prisen,  ser ut som 2019 ikke blir året for elbil revolusjon allikevel får håpe vw holder løftene sine og kommer med id neo i 2020 til en god pris.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Tesla1onsdag 09. januar 2019, klokken 09:09
Hvis det ikke kommer noen gode % avslag gjennom avtaler blir jo dette veldig dyrt.
Med vinterhjul og metallic er det ca 120.000 høyere enn intro modellen for 40Kw var med 9% avslag. 
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: ThomasELonsdag 09. januar 2019, klokken 09:24
Har noen funnet ut hvem som skal levere batteriene? Det har jo ryktes at det skulle være LG, men finner ingen info om det nå...?

Det ryktes jo også at batteriene skulle få viftekjøling, a la Evaliaen, men det ser altså ikke ut til å stemme....

Det føles egentlig ganske ok å ha 40kWt-bilen nå
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Splashonsdag 09. januar 2019, klokken 09:34
Nå skjønner man hvorfor folk har fått tilbud om råhøye innbyttepriser for sine gamle Leafer. 30 kWh og 40 kWh kommer til å holde seg godt i pris nå. Det er betryggende for undertegnede.

5000 biler til Europa og kun Tekna med skinn ultrasuede seter, da blir nok ikke køen like lang. En innstegsmodell hadde nok kostet ganske mye mindre enn dette, men en gang skinn alltid skinn er det ikke sånn?  ;D
Dette er strengt tatt ikke mer enn ca 90k opp fra listepris på tilsvarende 30 kWh modell i 2016. Men fortsatt stivt
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: mizzleonsdag 09. januar 2019, klokken 09:39
Fikk mail fra forhandler nå:

"Pris vil være ca 410.000,- inkludert vinterhjul, metallic lakk ut fra forhandler ferdig registrert for den med utvidet batteripakke."  :laugh:

Kan kjøpe "brukt" Kona for den prisen som har lengre rekkevidde, kjøling av batteriet og CCS som ladestandard.

Da er nok kanskje 5000stk for hele Europa ikke så helt galt når de priser seg ut av markedet :)
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Strøm Tycoononsdag 09. januar 2019, klokken 09:48
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:24
Har noen funnet ut hvem som skal levere batteriene? Det har jo ryktes at det skulle være LG, men finner ingen info om det nå...?

Det ryktes jo også at batteriene skulle få viftekjøling, a la Evaliaen, men det ser altså ikke ut til å stemme....

Det føles egentlig ganske ok å ha 40kWt-bilen nå
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Leafyonsdag 09. januar 2019, klokken 10:37
Chademo 100 kW lading. Finnes jo ikke! I tillegg har ikke bilen batterikjøling. Og det til denne prisen.... Håper folk ikke går i fella!!
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Joltusonsdag 09. januar 2019, klokken 12:28
Beholder 40 nå. Nada poeng å legge på godt over 100k for denne!
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: daggadonsdag 09. januar 2019, klokken 12:36
Latterlig dårlig av Nissan. Da blir det ikke ny Leaf når min 2011 skal byttes.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: EV-FTWonsdag 09. januar 2019, klokken 12:41
Er spes det med ladingen og at de kjører på chademo. Det vil jo i teorien si at bilen blir umulig å lade raskere enn dagens Leafer her i Europa.
Og med større batteri, vil da ladingen ta lang tid.
Rett og slett idiotisk!
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 09. januar 2019, klokken 12:43
Sitat fra: Yngve på onsdag 09. januar 2019, klokken 07:47
Sitat fra: TM på onsdag 09. januar 2019, klokken 07:26
(...)Likevel tror jeg nok de vil selge biler i bøtter og spann...og vil levere dem. (...)

Fra https://www.tek.no/artikler/her-er-nye-nissan-leaf-med-storre-batteri/455129 (https://www.tek.no/artikler/her-er-nye-nissan-leaf-med-storre-batteri/455129):

SitatNissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019. Bilen vil leveres etter først til mølla-prinsippet, uten kvoter til enkelte land eller liknende.

Reginatto sier de er åpne for å bli bevist at tar feil.

– Vi legger ut 5000 biler i Europa i starten. Vi tror det svarer til behovet som er der ute. Hvis vi tar feil, så må vi legge ut flere. Det handler om hvordan vi i Nissan ser på verden i dag og i morgen. 5000 for oss er 5000 nå, og jeg tror at «nå» er 12 måneder. Om «nå» viser seg å være tre måneder, så får vi legge ut flere.

Med tanke på at de har solgt 15700 Leaf kun i Norge i 2018, at Kia Niro har 7000 på venteliste og kun skal levere 2000, og sikkert lignende tall for Hyundai Kona, virker det der helt usannsynlig lavt.

Husk at dette antallet bare gjelder Leaf med 62kWt-pakken. De kommer til å fortsette å selge mange med 40kWt fortsatt i tillegg.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: jkirkeboonsdag 09. januar 2019, klokken 13:16
Sitat fra: daggad på onsdag 09. januar 2019, klokken 12:36
Latterlig dårlig av Nissan. Da blir det ikke ny Leaf når min 2011 skal byttes.

Samme her når vår 2011 skal byttes. Jeg har holdt døren på gløtt for denne utgaven, men når de fortsatt ikke har fått på plass teleskopratt og kun selger den i en utgave med masse helt uinteressant utstyr til en for høy pris så utgår det. Blir nok TM3, men må vente på SR eller MR samt stoffseter.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Kgfonsdag 09. januar 2019, klokken 20:21
Jeg har bestilt ny Leaf e+ idag(hvit med svart tak), og var ikke i tvil. Får den trolig i mai. Har i dag en 30 kw fra 2017 som jeg skal bytte inn, og gleder selvfølgelig til mer rekkevidde. Det er selvfølgelig mange oppfatninger rundt pris, men jeg får en bil med mye utstyr. I tillegg får jeg den innen rimelig tid. Håper jeg blir like fornøyd med den nye, som jeg har vært med min nåværende Leaf fra 2017.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Joggamannonsdag 09. januar 2019, klokken 20:47
Tror du skal være veldig optimistisk med levering i Mai, produksjon starter til våren og forventet levering sensommer. 
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Løveonsdag 09. januar 2019, klokken 21:56
Sitat fra: Kgf på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:21
Jeg har bestilt ny Leaf e+ idag(hvit med svart tak), og var ikke i tvil. Får den trolig i mai. Har i dag en 30 kw fra 2017 som jeg skal bytte inn, og gleder selvfølgelig til mer rekkevidde. Det er selvfølgelig mange oppfatninger rundt pris, men jeg får en bil med mye utstyr. I tillegg får jeg den innen rimelig tid. Håper jeg blir like fornøyd med den nye, som jeg har vært med min nåværende Leaf fra 2017.

Du kommer til å være veldig fornøyd. Det er en ganske bra oppgradering. Eneste jeg synes gikk ned i kvalitet var rattvarmen. Den dekker ikke lenger hele rattet og når ikke samme gode varme temperaturen. Men sammenlignet med alt annet digg i den nye utgaven så er det en bagatell.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Leafyonsdag 09. januar 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Kgf på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:21
Jeg har bestilt ny Leaf e+ idag(hvit med svart tak), og var ikke i tvil. Får den trolig i mai. Har i dag en 30 kw fra 2017 som jeg skal bytte inn, og gleder selvfølgelig til mer rekkevidde. Det er selvfølgelig mange oppfatninger rundt pris, men jeg får en bil med mye utstyr. I tillegg får jeg den innen rimelig tid. Håper jeg blir like fornøyd med den nye, som jeg har vært med min nåværende Leaf fra 2017.

Hva gjorde at du ikke var i tvil? Vært interessant å høre hvordan du har kommet fram til dette.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: daggadtorsdag 10. januar 2019, klokken 10:19
Om jeg personlig ser på bruken av vår 2011 så hadde denne nye fungert utmerket. Vi hurtiglader nesten aldri og lader hver gang den er tilkoblet hjemmeladeren.
Turer er jo bare å glemme da den går 10-12mil på en flat sommerdag.
Når den skal byttes vil jeg ikke lenger være låst på samme måten.

Men når jeg tenker på regnestykket til dere som baserer mye på hurtiglading så må da vel TM3 komme greit ut ??
Tesla tar vel kr 1.40 pr kw om jeg har forstått dette rett. Og med det lille vi har hurtigladet med vår så er det laaaangt mer vi betaler.

Kjenner litt på kroppen at jeg på et vis prøver å finne et regnestykke som viser at TM3 er et godt kjøp.... :P

Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: thomasskitorsdag 10. januar 2019, klokken 11:46
Vi har eid elbil i ett år og hurtigladet en gang. Så lenge vi opprettholder samme som overnevnte så vil jo denne bilen være et (øk. sett) bedre alternativ enn T3
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Joltustorsdag 10. januar 2019, klokken 11:50
Ikke hvis grunnen til manglende hurtiglading er at du ikke orker fordi det tar lang tid, man må gjøre det flere ganger pga lav rekkevidde osv.

Og hvertfall ikke hvis TM3 kommer med en vesentlig billigere bil snart.....
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 10. januar 2019, klokken 13:13
For de som ikke kommer til å hurtiglade, og holde seg innenfor 30, mil er dette en grei bil det. Men siden e-Niro er samme prisklasse, og bedre utstyrt, mener jeg det såfall er et bedre kjøp. Men så var det dette med leveringstid.

Dersom ikke plass er så viktig, er Kona et bedre kjøp.

Men, Nissan kan nok levere fortere enn de andre, noe som vil være i deres favør.

For meg, som kjører ofte lange strekk, er det avgjørende med rekkevidde, god temperaturstyring av batteri, max ladehastighet, og at bilen støtter ionity sine nye ladere, altså ikke Chademo.

I gjennomsnitt hurtiglader jeg 5 ganger i mnd.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Tiger123torsdag 10. januar 2019, klokken 14:20


For prisen av en ny Leaf60 så kan man gå på Finn i dag og kjøpe en ny Kona.., med de fordeler og ulemper det bringer.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Løvetorsdag 10. januar 2019, klokken 16:00
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 10. januar 2019, klokken 14:20


For prisen av en ny Leaf60 så kan man gå på Finn i dag og kjøpe en ny Kona.., med de fordeler og ulemper det bringer.

Måtte sjekke, og det ligger faktisk 4 til 400k, i alle fall to av dem med vinterdekk. Som blir en bedre pris for en bedre bil en Leaf 2019. Nissan vil nok slite her. Hadde Nisssan hatt aktiv kjøling og CSS hadde bordet vært snudd.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: Joltustorsdag 10. januar 2019, klokken 16:17
At kona er en bedre bil enn leaf var nå veldig bastant....

Eg ville aldri hatt kona. Var sliten etter tjue minutters prøvetur.

Bråkebøtte!
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 10. januar 2019, klokken 16:22
Jeg har sjekket selv også, og det ligger stadig flere og flere Kona til under 400 000. Ja det er en mindre bil enn Leaf, så for de som trenger plassen, er denne uaktuell. Men på andre viktige områder er dette en bedre bil.

Den støtter CSS. Den har aktiv batterikjøling. Den har rekkevidde over 400 km, noe som også er reelt mulig å oppnå uten å sparekjøre.

Hadde Leaf blitt levert med CSS og aktiv kjølig , ville det som påpekt rett før meg , vært noe helt annet.
Og med fordel hatt litt større batteri, slik at den kom over 400 km!
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: fluxtorsdag 10. januar 2019, klokken 17:42
Sitat fra: model3citizen på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:48
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:24
Har noen funnet ut hvem som skal levere batteriene? Det har jo ryktes at det skulle være LG, men finner ingen info om det nå...?

Det ryktes jo også at batteriene skulle få viftekjøling, a la Evaliaen, men det ser altså ikke ut til å stemme....

Det føles egentlig ganske ok å ha 40kWt-bilen nå
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: xyzzytorsdag 10. januar 2019, klokken 19:17
Sitat fra: mizzle på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:39
Fikk mail fra forhandler nå:

"Pris vil være ca 410.000,- inkludert vinterhjul, metallic lakk ut fra forhandler ferdig registrert for den med utvidet batteripakke."  :laugh:

Kan kjøpe "brukt" Kona for den prisen som har lengre rekkevidde, kjøling av batteriet og CCS som ladestandard.

Da er nok kanskje 5000stk for hele Europa ikke så helt galt når de priser seg ut av markedet :)

Leafen vil ha noen fordeler også, da - app og parkeringsassistent mangler begge to på Kona.
Tittel: Sv: Leaf 3.Zero E+ pris fra 382.900,-
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 10. januar 2019, klokken 20:06
App er absolutt en viktig mangel på Kona. Parkeringsassistent derimot er ikke noe savn. Det har jeg hatt på flere av mine biler, men aldri brukt det.

På Leaf er vel denne parkeringspiloten noen du også må betale ekstra for, ganske mye ogsø. Er hvertfall sånn på Leaf 40 kWh