Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: E.A.A. på søndag 06. januar 2019, klokken 19:10

Tittel: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: E.A.A.søndag 06. januar 2019, klokken 19:10
Vi kjøpte E-golf 2019 modell. Vi fikk den i slutten av oktober 2018. Ved kontraktinngåelsen ble vi informert om at rekkevidden skulle være inntil 300 km, men ved utleveringen ble vi fortalt at ny regel for importerte biler i 2019 som forelenger at rekkevidden blir registrert etter WLTP som er strengere enn NEDC. Dette gjør at bilen skulle vise rekkevidden på 229 km ved full lading. Allikevel klarte vi ikke å oppnå dette ved full lading i oktober da det var varme grader ute (ca +16). Da nådde vi ca 200 km med full lading. Om vinteren klarer vi å oppnå 180 km med full ladet batteriet. Vi tør ikke å kjøre utenfor byen da rekkevidden sinker fort om vinteren spesielt hvis vi slår på klimaanlegg og varme seter. Selv om vi kjører rolig.
Jeg har 2 spørsmål: 1. Har noen erfart lignende? 2. Kan vi klage på kjøpet og hvordan dette gjøres? 
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: zbksøndag 06. januar 2019, klokken 19:27
Rekkevidden dere opplever er vel ca det man opplever i praksis. Hvis selger har innbilt dere noe annet har han i beste fall vært udugelig.

Hvor sterk sak dere har mot forhandler er jeg usikker på, men jeg mener å ha hørt om kunder som har fått hevet kjøp når selger har fortiet forskjellen på lab-rekkevidde og praksis.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Otjossøndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: nojacmandag 07. januar 2019, klokken 01:57
Jeg har en 2018-modell der GOM viser høyere verdier enn på 2019-modellen. (290 om sommeren, 250 nå) Uten at jeg får bedre rekkevidde av den grunn :), GOM-kilometrene forsvinner fort, særlig mellom 85 og 100 % lading.

Følgende tabell kan kanskje gi en antydning av rekkevidden i forhold til temperaturen (selv om mange andre faktorer enn temperaturen påvirker rekkevidden) :
      
Temp Rekkevidde      
20     240    
-1     180   
-5     150   
-9     120   
-12     100   
Jeg har selv lite erfaring med kjøring i kaldt vær, fint om andre kan kommentere disse tallene (som jeg dessverre ikke har notert kilden til).

Det høres ikke hyggelig ut at dere ikke tør kjøre utenfor byen. Men bilen er nok i orden, så hvis dere  bor i et område med lange avstander og dårlig dekning med hurtigladere kan det være at dere har kjøpt feil bil.

Heldigvis for dere er det en populær bil med ventetid hos forhandler, så hvis dere ikke får returnert den kan den sikkert selges på Finn med et beskjedent tap.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Vronnmandag 07. januar 2019, klokken 07:10
Har en 2016 mod (190 utg) og hadde en særs spennende tur retur mellom Meråker og Åre med temp ned mot minus 24 grader. Da var d bare på hengende håret den greide en strekning på 6 mil mellom åre og storlien.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigmandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder

Samme her. Ny bil i slutten av august. Tidlig på høsten var rekkevidden 260 km, og nå med vintertemperaturer er den nede i 180 km. Hos meg viser GOM stadig vekk 292 km, men faller som en stein første milene. Jeg er ikke overrasket over kortere rekkevidde når temperaturene synker, men er skuffet over at bilen er så dårlig til å beregne rekkevidden. Skulle tro det var mulig å lagre data fra siste måneden og bruke det som utgangspunkt for GOM.

Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: lars667mandag 07. januar 2019, klokken 09:21
At varmepumpa ryker er vel garantisak, og da skal vel garantien dekke leiebil så lenge din er på verksted, eller?
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigmandag 07. januar 2019, klokken 13:16
Sitat fra: lars667 på mandag 07. januar 2019, klokken 09:21
At varmepumpa ryker er vel garantisak, og da skal vel garantien dekke leiebil så lenge din er på verksted, eller?

Det er riktig. Jeg får ta ut leiebil når jeg setter e-Golfen inn på verksted neste uke. Først må Møller få inn delen som skal byttes. Selve reparasjonen er sannsynligvis gjort på noen timer. I mellomtiden får jeg teste rekkevidde uten bruk av varmeapparat i vinterkulden. På fredag slet jeg med å få tilbake følelsen i føttene etter å ha kjørt rundt i et par timer.

PS! Syns rekkevidde på 150 km ved -5 grader virker sannsynlig utfra mine erfaringer så langt.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Markmanmandag 07. januar 2019, klokken 16:46
Jeg kører 100 km motorvej (120 km/h), 10 km landevej (80 km/h) og 10 km by (50 km/h) hver dag til og fra jobb. I Danmark...
Bilen kører på 225/35-19 og er forvarmet med varmepumpe på laderen, jeg bruger ikke sædevarme.
Disse dage med 0-5°, har jeg ca 20 km tilbage på batteriet, når jeg kommer hjem.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: gondolfmandag 07. januar 2019, klokken 21:11
Har 2018 modellen på senkesett og lavprofil med 1-2% større rulleomkrets. Jeg får riktignok et par mil mindre rekkevidde da, men realistisk kjørelengde er vel maks 200 km nå i disse vinterdagene og 240 km med finvær og medvind  :)
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: geeartirsdag 08. januar 2019, klokken 15:55
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.
Ehm.. hvis det er slik at du nå har 0 varme, så er dette en kritisk feil på denne årstiden. Da kjører du bilen til Møller, parkerer den utenfor, går inn og gir de nøklene og ber om gratis lånebil. Du kjøper ikke en varmevifte eller bruker "backupbil". Dette kan du lett hjemle i forbrukerkjøpsloven om de gjør seg vanskelige, noe jeg neppe tror de gjør.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigonsdag 09. januar 2019, klokken 18:44
Sitat fra: gr på tirsdag 08. januar 2019, klokken 15:55
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte.
Ehm.. hvis det er slik at du nå har 0 varme, så er dette en kritisk feil på denne årstiden. Da kjører du bilen til Møller, parkerer den utenfor, går inn og gir de nøklene og ber om gratis lånebil.

Fiksa. Fikk en A3 e-tron som leiebil. Varm og god! Ingen spørsmål fra Møller.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: E.A.A.onsdag 09. januar 2019, klokken 22:55
Sitat fra: zbk på søndag 06. januar 2019, klokken 19:27
Rekkevidden dere opplever er vel ca det man opplever i praksis. Hvis selger har innbilt dere noe annet har han i beste fall vært udugelig.

Hvor sterk sak dere har mot forhandler er jeg usikker på, men jeg mener å ha hørt om kunder som har fått hevet kjøp når selger har fortiet forskjellen på lab-rekkevidde og praksis.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Turbomannentorsdag 10. januar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder

Samme her. Ny bil i slutten av august. Tidlig på høsten var rekkevidden 260 km, og nå med vintertemperaturer er den nede i 180 km. Hos meg viser GOM stadig vekk 292 km, men faller som en stein første milene. Jeg er ikke overrasket over kortere rekkevidde når temperaturene synker, men er skuffet over at bilen er så dårlig til å beregne rekkevidden. Skulle tro det var mulig å lagre data fra siste måneden og bruke det som utgangspunkt for GOM.

Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.

Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigtorsdag 10. januar 2019, klokken 15:03
Sitat fra: Turbomannen på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig. Har kjøpte en 12 volt varmevifte for å holde dugg unna. Den fungerer på frontruten, men ser den har begrenset effekt på siderutene. Må nok over på deilig bensinmotor og 24 grader i kupèen etter hvert.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?

Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Vi har lading på jobben og da forvarmingen startet kom kollegaene mine løpende og sa at "bilen holder på å gå i luften". Jeg hadde ikke tenkt over at jeg måtte slå av automatisk oppvarming i appen. Jeg var en kjapp tur innom Møller. Der filmet de situasjonen og gikk for å bestille ny del.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: LASOLtirsdag 15. januar 2019, klokken 07:34
Kona har en e-Golf 2018 fra i sommer som vi er skuffet over rekkevidden på når temperatur synker under 0 grader.
Er det noen som kan si noe om sine erfaringer med å bruke høy eller lav regenerering på langtur med småkuperte veier?

Jeg ber kona bruke høyeste regenerering på alle turer ut fra mine erfaringer med en Tesla. Men er det lurt for å optimalisere rekkevidde eller bør en la bilen få "rulle mer" med lav regenerering for å få best rekkevidde?
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Håvartirsdag 15. januar 2019, klokken 08:21
Ingen biler klarer å regenerere med så høy effektivitet at det lønner seg fremfor å trille fritt. Så lenge ikke bremsene blir brukt er det nok mest energiøkonomisk å seile der det går. På e-Golf regenererer bilen automatisk når du trykker inn bremsepedalen, så dersom en kjører litt pent og ikke bråbremser vil bremsene uansett bli brukt minimalt.

Jeg brukte regenerering (D1-3/B) mer før enn nå, men forbruket har ikke gått opp.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigtirsdag 15. januar 2019, klokken 12:14
Sitat fra: LASOL på tirsdag 15. januar 2019, klokken 07:34
Kona har en e-Golf 2018 fra i sommer som vi er skuffet over rekkevidden på når temperatur synker under 0 grader.
Er det noen som kan si noe om sine erfaringer med å bruke høy eller lav regenerering på langtur med småkuperte veier?

Jeg ber kona bruke høyeste regenerering på alle turer ut fra mine erfaringer med en Tesla. Men er det lurt for å optimalisere rekkevidde eller bør en la bilen få "rulle mer" med lav regenerering for å få best rekkevidde?

Må si meg enig i det Håvar skriver. Det mest effektive er seiling og en defensiv kjørestil på langtur. Ikke alltid det er så lett å planlegge langt frem når man kjører i rushtiden, men får man bestemme selv lønner det seg å slippe opp gasspedalen tidlig og seile inn mot kryss, rundkjøringer og avkjøringer. Jeg overbevist om at regenerering ikke gir tilbake det man taper ved å kjøre offensivt.

På småkjøring i tettbygd strøk med mye stopp og start syns jeg der er mer behagelig med regenerering (D1-D3) enn å bruke bremsepedalen.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: LASOLtirsdag 15. januar 2019, klokken 16:05
Takker for gode innspill til dere begge. Da blir det å prøve mer "seiling" på neste langtur! Vi er glade i Golfen men ble litt overrasket over hvor stort utslag minusgrader får på rekkevidden selv om den stort sett blir ladet og forvarmet før avreise særlig på lengre turer. (Liker den muligheten bedre enn på min Tesla der jeg velger starttid på lading ikke avreistid).
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigtorsdag 24. januar 2019, klokken 10:01
Sitat fra: e-Stig på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:03
Sitat fra: Turbomannen på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?
Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374

For å følge opp varmepumpesaken; jeg fikk tilbake e-Golfen for et par dager siden. Det ser ut som Møller har skiftet hele varmepumpen. Prisen er taksert til nesten nitten tusen kroner. Nå fungerer alt perfekt i vinterkulden.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: geeartorsdag 24. januar 2019, klokken 12:31
90 lapper for varmepumpebytte??

I så fall kanskje ikke så dumt å ha bil(er) uten varmepumpe, når garantien går ut...  :o
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigtorsdag 24. januar 2019, klokken 12:39
Sitat fra: gr på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:31
90 lapper for varmepumpebytte??

I så fall kanskje ikke så dumt å ha bil(er) uten varmepumpe, når garantien går ut...  :o

Nei, heldigvis (for Møller) litt under tyve tusen kroner. Varmepumpa - som består av tre deler - koster ca kr 15 000 og arbeidet kostet kr 3000. Det er omtrent samme pris som varmepumpa jeg har i stuen.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: geeartorsdag 24. januar 2019, klokken 13:11
Åja, men hvor kom de 90 tusen du skrev om fra?
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Håvartorsdag 24. januar 2019, klokken 15:37
Sitat fra: e-Stig på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:01
Sitat fra: e-Stig på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:03
Sitat fra: Turbomannen på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 07. januar 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Otjos på søndag 06. januar 2019, klokken 20:09
Fikk min i slutten av august 2018 og opplever omtrent samme rekkevidde som du beskriver. Hadde lest såpass om elbiler på forhånd slik at jeg ikke forventet rekkevidde iht NEDC. Men er allikevel litt småskuffet over den faktiske  rekkevidde, det skal jeg innrømme. Spesielt på vinteren, da er jeg av og til nede i 150km, alt etter føret, vær og vind. Selv om jeg bruker forvarming via ladder
Forrige uke døde varmepumpen, så nå går jeg noen kalde dager i møte. Det er meldt temperaturer rundt null grader og mye nedbør denne uken, så da tror jeg e-Golfen blir ubrukelig.
Ren nysgjerrig: hvordan fant du ut at varmepumpa døde?
Varmepumpa - eller en del som er koblet til varmepumpa - bråker noe helt forferdelig. Forrige onsdag var det noen klikkelyder fra motorrommet rett etter at jeg startet bilen. Morgenen etter var lyden så høy at den kunne høres inni bilen. Når jeg slo av varmeapparatet stoppet lyden umiddelbart.

Jeg er ganske sikker på at det er samme situasjon som er beskrevet i denne gamle tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=25256.msg428374

For å følge opp varmepumpesaken; jeg fikk tilbake e-Golfen for et par dager siden. Det ser ut som Møller har skiftet hele varmepumpen. Prisen er taksert til nesten nitten tusen kroner. Nå fungerer alt perfekt i vinterkulden.

NITTEN :)
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: geeartorsdag 24. januar 2019, klokken 21:58
 :o :-X
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigfredag 01. februar 2019, klokken 11:06
Litt oppfølging av rekkedidden etter at varmepumpen er fikset. Det har vært rundt null grader her siste uken og e-Golfen har nå jevnt forbruk på 16,5 kWh/100km. Det betyr rekkevidde på 19 mil. Jeg har 22 grader i kupèen og bruker litt setevarme den første milen. Kald bil på morgenkvisten og prøver å varme opp bilen på ettermiddagen (det går ikke alltid etter planen ettersom avreisen varierer fra dag til dag).
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: tdjtirsdag 12. februar 2019, klokken 08:08
Er nyslått E-Golf eier (Jan 2019) og blitt lettere forskrekket over sammenhengen mellom temp og rekkevidde. Ny undersøkelse fra AAA viser 40% rekkevidde-reduksjon ved - 7,5 grader for E-Golf. Har 18 mil å kjøre til hytta, hvor de siste 21 km er 750 høydemeter. Har hatt rundt -15 på hytta den siste tiden, bilen viser da ca 11 - 12 mil rekkevidde  >:(.
Det største problemet er at batteriene omtrent ikke tar lading (re-generering / bremsing) ved denne temperaturen. Selv etter 2,5 timers kjøring med moderat belastning (i ca - 12 grader) er re-genereringen minimal. Har ski-boks på bilen (tar 20 % av rekkevidden på en E-Golf i følge en ny undersøkelse....). Å kjøre i - 15 over lengre distanser uten varme (Eco +) er umulig.
Selger av bilen har vært 100 % oppdatert om hvor/hvordan bilen ville bli brukt, de har også levert skiboksen. Jeg har vært klar over at kjørelengden ville bli redusert med fallende temp, men hadde ikke forestilt meg reduksjon i størrelsesorden 60-70 %. I -20 grader er en kjøretur fra hytta og ned til bygda og opp igjen (dvs ca 45 km og 750 høydemeter) noe som bare bør gjøres med full-ladet bil. Oppturen drar ca 100 km  :o :o alene og bilen går i "Eco-modus" på 50 km og "Eco +" modus på 15 km... De siste km kan bli ganske kalde...
Siden batteriet er (fortsatt) helt kaldt etter ned-turen er lading/"påfylling" nede i bygda en rimelig langtekkelig historie...
Men, ellers er E-Golf er en veldig bra småbil  :)  (men det blir nok å bruke "fossil-bilen" på de kaldeste dagene..)
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: jkirkebotirsdag 12. februar 2019, klokken 10:36
Sitat fra: tdj på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:08
Er nyslått E-Golf eier (Jan 2019) og blitt lettere forskrekket over sammenhengen mellom temp og rekkevidde. Ny undersøkelse fra AAA viser 40% rekkevidde-reduksjon ved - 7,5 grader for E-Golf. Har 18 mil å kjøre til hytta, hvor de siste 21 km er 750 høydemeter. Har hatt rundt -15 på hytta den siste tiden, bilen viser da ca 11 - 12 mil rekkevidde  >:(.
Det største problemet er at batteriene omtrent ikke tar lading (re-generering / bremsing) ved denne temperaturen. Selv etter 2,5 timers kjøring med moderat belastning (i ca - 12 grader) er re-genereringen minimal. Har ski-boks på bilen (tar 20 % av rekkevidden på en E-Golf i følge en ny undersøkelse....). Å kjøre i - 15 over lengre distanser uten varme (Eco +) er umulig.
Selger av bilen har vært 100 % oppdatert om hvor/hvordan bilen ville bli brukt, de har også levert skiboksen. Jeg har vært klar over at kjørelengden ville bli redusert med fallende temp, men hadde ikke forestilt meg reduksjon i størrelsesorden 60-70 %. I -20 grader er en kjøretur fra hytta og ned til bygda og opp igjen (dvs ca 45 km og 750 høydemeter) noe som bare bør gjøres med full-ladet bil. Oppturen drar ca 100 km  :o :o alene og bilen går i "Eco-modus" på 50 km og "Eco +" modus på 15 km... De siste km kan bli ganske kalde...
Siden batteriet er (fortsatt) helt kaldt etter ned-turen er lading/"påfylling" nede i bygda en rimelig langtekkelig historie...
Men, ellers er E-Golf er en veldig bra småbil  :)  (men det blir nok å bruke "fossil-bilen" på de kaldeste dagene..)

eGolf mangler vel oppvarming av batteriet så den lider av samme problem som Leaf. Skal man kjøre mye i kulde og gjerne hurtiglade i kulde er det viktig å kjøpe en bil som har systemer for å få opp batteritemperaturen til levelige nivåer dessverre.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: geearfredag 15. februar 2019, klokken 09:24
Sitat fra: tdj på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:08
Er nyslått E-Golf eier (Jan 2019) og blitt lettere forskrekket over sammenhengen mellom temp og rekkevidde. Ny undersøkelse fra AAA viser 40% rekkevidde-reduksjon ved - 7,5 grader for E-Golf. Har 18 mil å kjøre til hytta, hvor de siste 21 km er 750 høydemeter. Har hatt rundt -15 på hytta den siste tiden, bilen viser da ca 11 - 12 mil rekkevidde  >:(.
Det største problemet er at batteriene omtrent ikke tar lading (re-generering / bremsing) ved denne temperaturen. Selv etter 2,5 timers kjøring med moderat belastning (i ca - 12 grader) er re-genereringen minimal. Har ski-boks på bilen (tar 20 % av rekkevidden på en E-Golf i følge en ny undersøkelse....). Å kjøre i - 15 over lengre distanser uten varme (Eco +) er umulig.
Selger av bilen har vært 100 % oppdatert om hvor/hvordan bilen ville bli brukt, de har også levert skiboksen. Jeg har vært klar over at kjørelengden ville bli redusert med fallende temp, men hadde ikke forestilt meg reduksjon i størrelsesorden 60-70 %. I -20 grader er en kjøretur fra hytta og ned til bygda og opp igjen (dvs ca 45 km og 750 høydemeter) noe som bare bør gjøres med full-ladet bil. Oppturen drar ca 100 km  :o :o alene og bilen går i "Eco-modus" på 50 km og "Eco +" modus på 15 km... De siste km kan bli ganske kalde...
Siden batteriet er (fortsatt) helt kaldt etter ned-turen er lading/"påfylling" nede i bygda en rimelig langtekkelig historie...
Men, ellers er E-Golf er en veldig bra småbil  :)  (men det blir nok å bruke "fossil-bilen" på de kaldeste dagene..)
Ikke usannsynlig at du har grunnlag for heving av kjøp dersom selger var klar over bruksområde. Disse utfordringene må en kunne forvente at selger kjenner til.

Til denne bruken er Kona, e-Niro eller aller helst Model 3 (som er noe dyrere, men også har AWD og mulighet for å starte batterivarming via app) overlegne e-Golf.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Nilserntirsdag 09. april 2019, klokken 14:15
Noen som har noen formening om e-golf takler 15 mil pendling året rundt (7 mil hver vei).

Bor på vestlandet og pendler mellom Haugesund og Stavanger. Har en gemmel Leaf som greit klarer en vei året rundt, men ikke t/r. Lader nå på jobb, men har fått beskjed om at skøyteledningen er ulovlig for fast lading (noe som er helt riktig) og at må se meg om etter elbil med bedre rekkevidde...

Har TM3 i bestilling (bestilt før jul) og venter ennå, men begynner å få nok av slett kundebehandling hos Tesla og vurderer alternativer.
Har også lavt nr på e-niro, men e-golf er ganske mye billigere (spesielt brukt). Tenker mer og mer at det ikke er nødvendig å ha elbil til langkjøring, men kanskje heller en "snerten" elbil som takler dagligdags bruk og så en romslig stasjonsvogn til "konebil" og feriebruk. Får mye stasjonsvogn for 300k i dagens marked...
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: zementhtirsdag 09. april 2019, klokken 15:02
Det skal godt gjøres å ikke klare 15 mil på en lading. Det tilsvarer et forbruk på 21kWt/100km. Jeg har aldri hatt så høyt forbruk på turer over et par mil. Selv med i 10-20 minusgrader skal det godt gjøres å komme over 20 i forbruk utenom småturer. Men hvis du kjører i 110-120km/t så er det fort en annen sak.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Nilserntirsdag 09. april 2019, klokken 15:08
zementh, takker
akkurat det svaret jeg trengte :-)
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Amatørentirsdag 09. april 2019, klokken 16:01
Kjører hjemmefra (helt vest i Asker) til Nordby Shoppingcenter (litt fra E6) og det er 141 km.

Da er det vel ca 95 % motorvei hvor ca 60 % er over 100 km/t samt noe er over 110 km/t. Det pleier å gå på vinteren, men når det er ca -5°C og våt vei så går det akkurat ikke. Også problemer ved ca -15°C når jeg ikke vil sitte og fryse selv ved tørr vei.

Som zementh skriver så har motorvei med høy hastighet veldig mye å si. Orker ikke å være 'proppen' i trafikken.

Legger ved to bilder med forbruk fra vinterferien.

Det har også en del å si at man ikke kjøper ekstra lavprofildekk, men kjører standard dimensjon.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: lars667torsdag 11. april 2019, klokken 09:48
Jeg har kjørt en strekning - Vågåmo-Frya-Vågåmo en del ganger i vinter, på nye E6 i Gudbrandsdalen. Jeg har Hakka 8 pigg, så det tar kanskje litt rekkevidde. Min erfaring er at rekkevidde er veldig sårbart for den minste jevne stigning, og 16 mil er nesten på grensa. Fra Vågåmo til Frya er det ca 80 km med høydeforskjell på ca 175 meter. Når jeg kommer fram på Frya har jeg gjennom vinteren vært på ca 60% på powermeteret, dvs. på føste streken etter midten. Nå som det er varmere er jeg fortsatt ikke mye over denne streken. Ved temperaturer fra -5 til -20 har jeg hurtigladet 10 min eller et kvarter på vei oppover for å kunne komme komfortabelt hjem. 60% blir veldig snaut da når en skal opp disse 175 meterne, selv om jeg brukte bare 35-40% på turen til Frya.  Nå som det er varmere i været (si 0 til +5 grader) har jeg ca 30km igjen på GOM når jeg kommer hjem. I vinter prøvde jeg en gang å droppe ladinga på vei tilbake, i ca -10, da kom jeg meg med et nødskrik hjem. Da uten varme de siste 2-5 km. I -20 må jeg naturligvis lade.

Så jeg vil si 150km er rimelig marginalt om vinteren med halvkaldt klima, men det går greit hvis du har mulighet for en liten ladestopp ved behov.

Edit: Jeg har 2018-modell som viser mer urealistisk på gjettometeret. Men resten skal være rimelig likt.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Nilserntorsdag 11. april 2019, klokken 11:33
Lars. Her på vestlandet blir det sjelden veldig kaldt, men har erfart (Leaf) at pluss 5 og drittvær med motvind og regn er verre enn minus 10 og pent vær. Kjører undersjøiske tunneler og disse drar selvsagt en del strøm, men ikke så ille som man skulle tro. Antar e-golf bør takle 15 mil (egentlig 7+7), men er ikke innstilt på å stadig komme hjem med pipende bil som skriker at nå må det snart lades. Spenning kan oppnås på andre måter enn ved rekkeviddeangst...
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: lars667torsdag 11. april 2019, klokken 15:04
Jeg vil vel tro at Golfen holder greit i et slikt klima til tross for det du sier om regn etc. Om ikke annet er det kanskje medvind ene veien? :D Det skal sies at det er noen lange dryge strekninger med 90 (100) på veien jeg snakker om. Å kjøre i 100 drar ekstra, og enda mer i slak oppoverbakke. I tillegg blir det minimalt med regenerering i slake nedoverbakke om en skal kjøre i 100.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigonsdag 17. april 2019, klokken 10:50
Nå ser det ut som vinteren endelig er over her på Sunnmøre. Tosifrede temperaturer og skyfri himmel dag etter dag. Forrige uke passerte e-Golfen 12000 km med pendling i klassisk vestlandsvær; kuling og regn, snø og slaps og generelt dårlige forhold for elbiler. Jeg bor helt ute på kysten og har pendlet gjennom undersjøiske tunneler og 40 km inn på fastlandet. Gjennom vinteren har temperaturene vært så vidt over null grader og ganske ofte ned mot -10 grader der jeg jobber. Jeg har aldri kompromisset på varmen i kupèen. Den står alltid på 22 grader.

Kjøredataene i Car-Net viser data for 100 kjøretimer i gangen. De første hundre timene (august til november) hadde jeg et forbruk på 15,0 kWh/100km (rekkevidde 21 mil). De neste hundre kjøretimene november til februar) var forbruket 15,9 kWh/100km (rekkevidde 19.8 mil). Fra februar har forbruket vært 15,6 kWh/100km. Det høyeste forbruket jeg har registrert på de fire milene til jobb gjennom vinteren er 18,5 kWh/100km (rekkevidde 17 mil).

Min konklusjon er først og fremst at forbruket er forholdsvis stabilt selv om temperaturene er lavere på vinteren. Med min kjørestil skal jeg alltid klare minst 18-19 mil, uansett kjøreforhold.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: DieselVegardonsdag 10. juli 2019, klokken 00:39
Sitat fra: Nilsern på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:15
Noen som har noen formening om e-golf takler 15 mil pendling året rundt (7 mil hver vei).

Bor på vestlandet og pendler mellom Haugesund og Stavanger. Har en gemmel Leaf som greit klarer en vei året rundt, men ikke t/r. Lader nå på jobb, men har fått beskjed om at skøyteledningen er ulovlig for fast lading (noe som er helt riktig) og at må se meg om etter elbil med bedre rekkevidde...

Har TM3 i bestilling (bestilt før jul) og venter ennå, men begynner å få nok av slett kundebehandling hos Tesla og vurderer alternativer.
Har også lavt nr på e-niro, men e-golf er ganske mye billigere (spesielt brukt). Tenker mer og mer at det ikke er nødvendig å ha elbil til langkjøring, men kanskje heller en "snerten" elbil som takler dagligdags bruk og så en romslig stasjonsvogn til "konebil" og feriebruk. Får mye stasjonsvogn for 300k i dagens marked...

Hva med en brukt i3 med 94Ah batteri. Den går glatt 14mil selv om vinteren...
De får du jo for under 200´nå.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: jensjacoblørdag 03. august 2019, klokken 10:39
Kan man stole på bilens beregning af elforbruget ?
Jeg antager at bilens beregning af gennemsnitselforbrug er inklusive alt hvad der bruger el. Ikke kun motor men også aircon, varme, lygter, tråde i ruder etc. Alt.

Jeg spørger fordi jeg forleden kørte sammenlagt 135 km over seks ture da der var een rød streg tilbage. Det var tre til arbejde og tre hjem. Middelforbruget over hele perioden var af bilen opgivet til ca. 11,5 kWh pr 100 km. Men lad os bare runde op til 12. Dvs. det totale energiforbrug må have været 1,35 x 12 = 16,2 kWh. Hvor er de sidste 5 kWh der mangler op til de 21 kWh som efter sigende burde være bilens netto kapacitet ?

Mvh. Jacob
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Radiobil1tirsdag 30. juni 2020, klokken 19:50
Hva er rekorden din i km i ca 20˚C med golfen?

Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigonsdag 01. juli 2020, klokken 13:08
Sitat fra: Radiobil1 på tirsdag 30. juni 2020, klokken 19:50
Hva er rekorden din i km i ca 20˚C med golfen?

Har ikke notert noen rekorder, men på rolige turer over 30 kilometer i hastigheter under 80 km/t er det fullt mulig å kjøre den på 11,5 kWh pr 100 km som dansken skriver over. Da blir rekkevidden 27 mil.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Roy e-Nordmannlørdag 04. juli 2020, klokken 11:36
Forrige helg hadde jeg en tur fra Bergen til Hardanger, totalt ca. 200km. Kom fram med et forbruk på 10,8 kWh/100km og 30% batteri (96km på GOM) igjen.
Ved retur kjørte jeg noen omveier, blant annet opp til Vøringsfossen, og inn via Norheimsund tilbake til Bergen. Totalt ca. 240km, halvparten på våt vei og regn.
Havnet da på 11,2 kWh/100km og kom fram med 10% rest på batteri (34km på GOM).
Må si at sommerrekkevidden på e-Golfen imponerer i forhold til oppgitt rekkevidde!
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigonsdag 08. juli 2020, klokken 23:03
Sitat fra: Roy e-Nordmann på lørdag 04. juli 2020, klokken 11:36
Forrige helg hadde jeg en tur fra Bergen til Hardanger, totalt ca. 200km. Kom fram med et forbruk på 10,8 kWh/100km og 30% batteri (96km på GOM) igjen.
Ved retur kjørte jeg noen omveier, blant annet opp til Vøringsfossen, og inn via Norheimsund tilbake til Bergen. Totalt ca. 240km, halvparten på våt vei og regn.
Havnet da på 11,2 kWh/100km og kom fram med 10% rest på batteri (34km på GOM).
Må si at sommerrekkevidden på e-Golfen imponerer i forhold til oppgitt rekkevidde!

Imponerende. Her må sjåføren ha vært fin på labben også! Etter to år med e-Golf er vi så fornøyd at vi bestilte enda en i forrige uke. Dette er Final edition, så den som vil ha en kanonbil må være rask. Denne bilen imponerer både på vinteren og på sommeren. På rekkevidde testen i vinter var det e-Golf som hadde minst avvik på WLTP kjørelengde.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: Asterixlørdag 11. juli 2020, klokken 00:38
Er det noen som kan si noe om hvor mye forbruket øker i lange stigninger? Jeg er ganske ny eier av eGolf og skal på min første litt lengre tur med bilen i ferien. Bare kjørt småturer hittil. Har leid hytte 20 mil hjemmefra. Siste stigning opp til hytta er 700 høydemeter over 15 kilometer (grusvei). Skyter forbruket i været i en slik bakke? Blir nok uansett en liten lade/handlestopp ca halvveis på turen, men kan være greit å vite sånn omtrentlig hva man bør ha på GOM før man begynner på en slik bakke for å være sikker.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: e-Stigsøndag 12. juli 2020, klokken 11:55
Sitat fra: Asterix på lørdag 11. juli 2020, klokken 00:38
Er det noen som kan si noe om hvor mye forbruket øker i lange stigninger? Jeg er ganske ny eier av eGolf og skal på min første litt lengre tur med bilen i ferien. Bare kjørt småturer hittil. Har leid hytte 20 mil hjemmefra. Siste stigning opp til hytta er 700 høydemeter over 15 kilometer (grusvei). Skyter forbruket i været i en slik bakke? Blir nok uansett en liten lade/handlestopp ca halvveis på turen, men kan være greit å vite sånn omtrentlig hva man bør ha på GOM før man begynner på en slik bakke for å være sikker.

Tror ikke noen har fasiten på dette. Uansett drivstoff varierer forbruket med 20-30 prosent fra sjåfør til sjåfør. Med batteridrift får du i tillegg vekten på en fullstappet feriebil og eventuelt lave temperaturer som trekker ekstra batteri. For å ta meg selv som eksempel: Jeg er sikker på at jeg klarer 25 mil med kjøring på vanlige norske veier med 80-sone og med hytteoppakking på en varm sommerdag. Er også sikker på at det ekstra bufferet på 5 mil holder til de siste 15 kilometerne som du er usikker på. Stopper du og lader i 20 minutt er du sikker og slipper å bli stressa på slutten.
Tittel: Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
Skrevet av: turfsurfsøndag 12. juli 2020, klokken 21:13
Sitat fra: Asterix på lørdag 11. juli 2020, klokken 00:38
Siste stigning opp til hytta er 700 høydemeter over 15 kilometer (grusvei). Skyter forbruket i været i en slik bakke?
En bil på 1600kg (ikke sikker på hvor mye eGolf veier) bruker ca 440Wh pr 100hm. Dvs drøye 3kWh på 700m. Det tilsvarer 2-2,5 mils kjøring ekstra. Så trekk fra 2,5 mil fra det du normalt kommer komfortabelt så har du svaret.