Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Rust => Emne startet av: ellen40 på søndag 06. november 2011, klokken 14:03
Er i tvil om behov for ytterligere understellsbehandling av Nissan Leaf. Vår bil har fått standardbehandlingen fra importøren. Så vidt vi kan se så inkluderer dette førlgende:
* Innvendig behandling av 4 dører, bakluke og panser foran
* Behandling av hjulbuer og hjuloppheng
* Behandling av "bakside" av kanalene
Bunnen av kanalene er ikke sprøytet. Det ser også ut som om undersiden av karosseriet inn mot plastplata / batteripakka? ikke er sprøytet så nøye.
Kikket på en bil som hadde fått full behandling. Da var bla. hele undersiden av plastik plata under bilen sprøytet. Dette er vel unødvendig?
Noen som har fått info om hva full behandling innebærer? Hvilke fordeler dette har?
Er reduksjon av hjulstøy et av argumentene? (Etter vår mening så er hjulstøyen i Leaf ikke sjenerende)
Prøv å unngå understellsmasse da den er klissete og ekkel når batterikasse og ledninger må ned.
Hulromsbeskyttelse er derimot greit.
Plast trenger vel ikke mye understellsbehandling nei... Merkelig prioritering, kan ikke helt tenke meg at dette er klarert med de japanske teknikerne i hvite frakker... Det er vel mer en understellsbehandler på autopilot... Vi får håpe det ikke gjør batteri reparasjoner enda dyere...
Merkelig at de rustsikrer dørene og panser ekstra i Norge, de er av aluminium....
Sitat fra: ellen40 på søndag 06. november 2011, klokken 14:03
Er i tvil om behov for ytterligere understellsbehandling av Nissan Leaf.
Er denne understellsbehandlingen gjort hos forhandler eller hos Nissan? Altså, blir alle Leaf levert med denne type understellsbehandling, eller kun fra enkelte forhandlere? Ifølge vår forhandler blir ikke Leaf levert med understellsbehandling, dette kommer som ekstra.
I kristiansand er det nissan-forhandler som ordner dette. Hvem som faktisk gjør jobben vet jeg ikke.
Lagt til fra min fantastiske mobiltelefon!
Vi har ikke betalt noe ekstra for den understellsbehandlingen som er gjort på vår bil. Fortstod det slik at dette var gjort av Nissan sentralt, før bilen ble sendt til Kristiansand.
Den andre Leafen som jeg kikket under, og som hadde fått "full behandling", hadde fått denne ekstra jobben utført i kristiansand. Forstod dette kostet ca. kr. 2900,- i tillegg. Det er dette jeg er usikker på om vi skal gjøre med vår bil.
Det var nytt for meg at både dører, panser og bakluke var i aluminium??. Hvor fremkommer opplysninger om dette?
De er vitterlig voksbehandlet på innsiden og det drypper fortsatt litt voks i dørlarmene og på støtfangeren bak.
Jeg har spurt om de hadde oversikt over hvilke deler av karosseriet som var galvanisert, men fikk til svar at Nissan ikke gav ut opplysninger om dette. Noen som har mer opplysninger om galvanisering?
Bakdøren er ikke aluminium. Det er bare de fire "vanlige" dørene og panser og lade luke som er av aluminium, kan verifiseres med magnet i følge:
http://nissanleafwiki.com/index.php?title=Body/Appearance_-_Exterior (http://nissanleafwiki.com/index.php?title=Body/Appearance_-_Exterior)
Hva lokale helter gjør av rustbeskyttelse er nok som jeg tidligere sagt mer av gammel vane enn sjekket ut med de med hvite frakker i Japan....
Er nå ikke lenger i tvil. Leafen er sendt på full understellsbehandling i dag.
Byttet selv dekk på bilen og drøftet ekstra understellsbehandling med verkstedet. Følgende er erfart:
* Nissan har kun gjort en enkel behandling under bilene. INGEN TING er demontert, heller ikke hjulene. På min bil var bremserør på begge sider bak helt uten behandling. Deler av hjulopphenget bak på begge sider var heller ikke behandlet. Det var sølt understellsbehandling inni alle felgene.
* Nissan har sprøytet voks inni dører, bakluke og panser på alle bilene. Det er ikke behov for ytterligere behandling av disse i følge verkstedet.
* Kanalene er ikke behandlet inni. Dette gjøes ved full behandling (de tar ut plast propper og sprøyter inni med spesialutstyr) Verkstedet snakket også om noen andre hulrom.
* Det demonteres stort plast deksel foran og bak samt innerskjermer foran. Disse får behandling bak ved full behandling.
* Det er instruks fra Nissan om at områder med høyspentledninger ikke må behandles, selv om jeg forstod de mente enkelte av disse områdene ideelt sett burde behandles.
* De sprøyter hele plata under biler da det reduserer støy/resonans i biler. Etter min mening var Leafen svært stillegående men det var frem til jeg byttet dekk. Gamle dekk på nyinnkjøpte brukte vinterfelger ga betydelig mer veistøy enn original dekkene.
Anbefaler alle å gjøre full understellsbehandling. Bare ta en kikk inn bak bakhjulet så ser man hvorfor.
Hvilken forretning var dette?
Jeg hadde krevd pengene tilbake av den forhandleren via forbrukerrådet, da med begrunnelse og kvittering fra det nye verkstedet. Legg ved bildebevis (håper du tok.)
Hvorfor? Fordi vi betaler flere tusen kroner for at forhandleren vår skal gjøre det vel. Da skal de også gjøre en god jobb.
Ser ikke noe grunn til å klage. Nissan i Kristiansand opplyste at det var en enkel/begrenset understellsbehandlig som var gjort fra Nissan sentralt i Norge (uten demontering). Videre at alle som kjøper bil bør vurdere å bestille en full understellsbehandling i tillegg.
Det er ikke nødvendig å gjøre ekstra behandling i forhold til Nissan sin rust garanti. Antar Nissan Norge sin vurdering har vært at denne enkle behandlingen er tilstrekkelig i forhold til den rustgarantien som Nissan gir på Leaf.
For vår del, som har planer om å ha bilen i mange år, har vi valgt å bestille full behandling. Koster litt under kr. 3.000,- inkl. mva. og vil anbefale alle som får Leaf å bestille dette. Tror spesielt hulromsbehandlingen er bra, spesielt om man ser mange år fremover (en del moderne biler får "plutselig rusthull" når de blir en del år gamle). Får også da "sertifikat" og mulighet for etterbehandlinger hvis man vil følge opp den rustgarantien som Mercasol gir.
Les nøyere de to innleggene over Aspirant... ;)
Edit: der svarte Ellen40 selv. Jeg har også bestilt full rustbeskyttelse.
Sitat fra: ellen40 på onsdag 16. november 2011, klokken 00:55
Ser ikke noe grunn til å klage. Nissan i Kristiansand opplyste at det var en enkel/begrenset understellsbehandlig som var gjort fra Nissan sentralt i Norge (uten demontering). Videre at alle som kjøper bil bør vurdere å bestille en full understellsbehandling i tillegg.
Ah.
Jeg spurte vår forhandler om dette og han sa at det var unødvendig fordi det var inkludert i klargjøringskostnadene. Full behandling altså.
Rimelig spesielt dette forhandler "nettverket" til Nissan ::)
Veldig merkelig dette - jeg ble tilbudet understellsbehandling av Leaf av forhandler i Bergen til 1600 kr som skulle utføres i Drammen.
Er dette den samme understellsbehandlingen som andre her får opplyst er inkludert i klargjøring?
Aner ikke dissern. Jeg betalte 2800,- i Sandnes for "Mercasol komplett understellsbehandling". Ifølge kontrakten er dette "lokalmontert" ekstrautstyr
Sitat fra: dissern på onsdag 16. november 2011, klokken 09:13
Veldig merkelig dette - jeg ble tilbudet understellsbehandling av Leaf av forhandler i Bergen til 1600 kr som skulle utføres i Drammen.
Er dette den samme understellsbehandlingen som andre her får opplyst er inkludert i klargjøring?
Jeg vet ikke dissern. Men nå vet jeg èn ting: Jeg skal kryssforhøre min selger om denne rustbeskyttelsen. :D
BNH Oslo sier at det kun er kosmetisk antirustbehandling. Det vi si at de sprayer på synlige metalldeler og i hjulbuene. Ingen behandling av kanaler og hulrom. Ligger i summen de på kontakten kaller "omkostninger".
Sitat fra: Bil2 på onsdag 16. november 2011, klokken 14:23
BNH Oslo sier at det kun er kosmetisk antirustbehandling. Det vi si at de sprayer på synlige metalldeler og i hjulbuene. Ingen behandling av kanaler og hulrom. Ligger i summen de på kontakten kaller "omkostninger".
Dette stemmer med hva jeg ble fortalt av selger i Bergen, det er en enkel behandling med Mercasol.
Så da er det vel best å avbestille den, spare pengene og spandere på løvet en skikkelig omgang først som sist?
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. november 2011, klokken 00:24
Så da er det vel best å avbestille den, spare pengene og spandere på løvet en skikkelig omgang først som sist?
Enig, grunnet fremskynding av levering så var jeg for sent ute med å avbestille denne enkle understellsbehandlingen. Jeg overtar bilen i dag og kjører den rett fra butikk til komplett understellsbehandling med Tectyl (omlag 100 meter å kjøre). Denne behandlingen tar 3 dager ekstra så bilen er klar på tirsdag - det smerter, men på en annen side så tenker jeg at det er verdt det :)
Jeg er informert om at ingen av bilene som til nå er levert av Ålgård Auto ikke har fått annet enn den lette understellsbehandlingen som utføres i Drammen(?). Grunnen til dette er at de på Ålgård Auto har investert mye penger i å kunne utføre understellsbehandling på biler, men har enda ikke fått svar fra Nissan Japan om hvordan bilen skal understellsbehandles. Når dette er avklart vil alle leverte biler bli tilbakekalt for understellsbehandling, eventuelt vil vi få tilbakebetalt kosten for understellsbehandlingen.
Normalt ville jeg da ikke bestilt med understellsbehandling, men ventet og betalt når dette var avklart. Problemet er da at ved etterbestilling vil det tilkomme merverdiavgift på behandlingen.
Jeg er bekymret for at dersom du leverer bilen inn til en tilfeldig leverandør av denne tjenesten, så vil det bli sprøytet griseri i alt de finner av hulrom på bilen. Dette er ikke nødvendigvis heldig, og kan føre til fremtidige problemer med f.eks. utførelse av service eller lignende. Dører og panser er utført i aluminium, samt at hele undersiden av batteripakken har jeg forstått er i plast, dette er et eksempel på området hvor en ikke trenger understellsbehandling.
Sitat fra: dissern på torsdag 24. november 2011, klokken 09:32
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. november 2011, klokken 00:24
Så da er det vel best å avbestille den, spare pengene og spandere på løvet en skikkelig omgang først som sist?
Enig, grunnet fremskynding av levering så var jeg for sent ute med å avbestille denne enkle understellsbehandlingen. Jeg overtar bilen i dag og kjører den rett fra butikk til komplett understellsbehandling med Tectyl (omlag 100 meter å kjøre). Denne behandlingen tar 3 dager ekstra så bilen er klar på tirsdag - det smerter, men på en annen side så tenker jeg at det er verdt det :)
Jeg hadde ville kjørt laaaaaaaange omveier på de 100 meterne.. ;)
Sitat fra: BE på torsdag 24. november 2011, klokken 09:50
Jeg er informert om at ingen av bilene som til nå er levert av Ålgård Auto ikke har fått annet enn den lette understellsbehandlingen som utføres i Drammen(?). Grunnen til dette er at de på Ålgård Auto har investert mye penger i å kunne utføre understellsbehandling på biler, men har enda ikke fått svar fra Nissan Japan om hvordan bilen skal understellsbehandles. Når dette er avklart vil alle leverte biler bli tilbakekalt for understellsbehandling, eventuelt vil vi få tilbakebetalt kosten for understellsbehandlingen.
Normalt ville jeg da ikke bestilt med understellsbehandling, men ventet og betalt når dette var avklart. Problemet er da at ved etterbestilling vil det tilkomme merverdiavgift på behandlingen.
Jeg er bekymret for at dersom du leverer bilen inn til en tilfeldig leverandør av denne tjenesten, så vil det bli sprøytet griseri i alt de finner av hulrom på bilen. Dette er ikke nødvendigvis heldig, og kan føre til fremtidige problemer med f.eks. utførelse av service eller lignende. Dører og panser er utført i aluminium, samt at hele undersiden av batteripakken har jeg forstått er i plast, dette er et eksempel på området hvor en ikke trenger understellsbehandling.
Understellsbehandlingen i Drammen er en enkel, overfladisk behandling som Autocenteret i Åsane (Bergen) har gjort valgfri med pris kr 1600,-. Når det gjelder ytterligere behandling med Tectyl, som selvsagt utføres på et kvalifisert verksted, så er jeg ikke bekymret for om det kommer Tectyl inn i hulrom - hulrommene vil jo uansett vært tilgjengelig for annet skitt?
Fikk tatt en kikk på understellsbehandlingen som allerede var gjort og den såpass grei ut at det ble ikke noe Tectyl i denne omgang :D
Var under bilen en tur i går kveld, og jeg skal ihvertfall klage på denne behandlingen.
På undersiden av bagasjerommet ligger det en plastplate mellom fangeren og bakakselen. Der er det et tomrom med store hull i plastplata, gjennom disse hullene så jeg store felt med bart metall, eller kanskje litt grunning! Flere steder var bremserørene uten behandling.
Og ikke minst må dere huske at det er ikke på store flater midt under bilen rust starter men i bortgjemte kanter og kroker der skitt samler seg og fukt blir liggende.
Tok en prat med en lokal antirustbehandler og han var oppgitt over hvordan bilene blir understellsbehandlet i Drammen. Dette gjelder ikke bare Nissan.
Importørene legger ut behandlingene på anbud og da blir resultatet deretter. Blant annet demonteres ingen plasdeler.
Jeg vil anbefale alle her å understellsbehandle Leafen på ordntlig vis, dvs med Dintrol eller Techtyl. Nissan har alltid hatt tynn galvanisering på karroseristålet. Nissan er videre kjent for å lage utforming av plateskjøter og endestykker under bilene for ikke å unngå fukt og skitt å samle seg. Snarere tvert i mot.
Dette kan dere lese mye om her: http://www.vibilagare.se/test/rost?make=317&model=
Alle Nissan utenom Note som egentlig er en Renault modell får kun 2 av 5 stjerner. Saltlake som ligger å godgjør seg i diverse småsprekker her og der er døden for alle Leaf. En godt korrosjonsbeskyttet Leaf vil derimot leve i mange år.
Nå er dere advart.
Forhandler lovet meg atter en gang at understellsbehandlingen som er utført er top notch, og at vi ikke trenger å gjøre noe ekstra.
Har vi ingen klagerettigheter dersom det er så dårlig som dere sier der nede på drammen?
- Nye biler rustbehandles ikke for norske forhold
Få nye biler understellsbehandles med antirustmidler før de møter veisalt og sur nedbør. Og rusten kan komme fort!
http://www.dagbladet.no/2011/11/30/tema/motor/klikk/bil/19227402/ (http://www.dagbladet.no/2011/11/30/tema/motor/klikk/bil/19227402/)
Vurderer nesten å påkoste en ordentlig behandling på bilen når jeg får den, ev. vente til sommeren...
Thomas
Jeg ville uansett ha sjekket at behandlingen er godkjent av Nissan. Det er ikke en helt vanlig bil en spruter guffe under. Jeg forstår at Ålgårds auto fortsatt venter på instruksjoner fra Nissan i Japan om hvordan det skal gjøres og ikke tør å gjøre det før de har fått instruksjoner og GO derfra....
Jeg satt og leste i brosjyrene og instruksjonsbøkene i går kveld, og kom over garantilappen for understellsbehandlingen bilen vår har fått.
Der står det sort på hvitt "delbehandling". "Denne behandlingen må følges opp med kompletterende behandling innen 24 måneder for at garantien fra Norsk Antirustblabla skal tre i kraft."
Jaja, da vet vi ihvertfall det.
Jeg fikk ikke med en slik garantilapp! Selgeren hos Witro sa at det var 12 års rustgarant uten den ekstra understellbehandlingen i Drammen!
Det er ikke Nissans garanti, men "Norsk Antirustforenings" 12 årige garanti som må forlenges ved gjentatt behandling.
Nissans garanti er vel bare på gjennomrusting, altså hull. Den norsk antirustforenings aner jeg ikke hva dekker.
Sitat fra: Lynet på mandag 02. januar 2012, klokken 11:26
Jeg fikk ikke med en slik garantilapp! Selgeren hos Witro sa at det var 12 års rustgarant uten den ekstra understellbehandlingen i Drammen!
Får min bil hos Ålgård Auto Sandnes der vil de foreta en enkel behandling. Er noe usikker, men da jeg var ute der forleden så jeg merkelapper (forsendelses tag) var markert via Newcastle på de Leaf som sto der. Det tyder vel på at deres biler ikke går via Drammen og derved ikke får denne "port" behandlingen. De insisterte på denne behandlingen hos dem. Virker lite samordnet hos Nissan også på dette punktet synes jeg uten å gå i detalj. De sa også at det ikke var nødvendig med noe mer behandling enn dette? Er det lurt å ta for god fisk?
De går nok via Drammen allikevel.
Vår bil var blant en av de første. Den ble fra Nissan sprøytet litt under (uten noen demonteringer, ikke engang hjulene) samt hulromsbehandlet i dører og bakluke. Forstod dette ble gjort i Drammen og at alle Leaf ville bli levert med denne enkle understellebehandlingen.
Var veldig i tvil om vi ville gjøre en full behandling her hos Mercasol lokalt, forhandleren anbefalte det og kunne ordne med alt. Han sa at denne fulle behandlingen ikke hadde noen påvirkning i forhold til Nissan sin garanti men at full behandling er lurt, spesielt om man skal beholde bilen lenge. Vi valgte å gjøre full behandling. Dette bla. fordi vi kunne se at deler av hjulopphenget, bremserør bak og deler av karosseriet ikke hadde fått behandling i det hele tatt.
Fikk mekanikeren hos Mercasol til å ta noen bilder før og etter behandlingen som ligger vedlagt under. I tillegg ble det gjort hulromsbehandling av alle tilgjengelige steder (de borrer ikke lenger hull i kanaler etc. slik de gjorde før i tiden, de tar kun ut propper som er satt inn karosseriet) Dører og bakluke ble også hulromsbehandlet på nytt. Kostet kr. 2800,- og fikk garantibevis, men garantien forutsetter at man tar etterbehandlinger.
Er glad vi gjorde dette spesielt da bilen brukes på nye saltede veier i høy fart. Bakdelen var at det luktet sterkt av løsemidler et par uker etter behandlingen og at det renner.
.
Bilder fra før behandlingen:
Bilder fra før behandlingern
Bilder fra etter behandlingen.
Det blir som pest eller Kolera.
Enten er bilen dekket av et klissete ekkelt belegg på gummi, plast og metal, eller så risikerer en rust på utsatte deler.
Siden jeg skrur selv, foretrekker jeg det siste, og skyr biler med slik behandling som pesten.
Når det er sagt tar jeg gjerne fram tektylkosten og smører inn kanter og falser. Da går det gjerne med 2-3 dl tektyl mot vet ikke hvor mange liter (les kilo ) guffe en kan se her. >:(
Enig i at dette er noe SKIKKELIG graps.
Skrur også selv på bilene våre (har vel gått litt prestisje i å unngå verksted, tror det er 10 år siden sist nå), men regner med det er VELDIG mange år til Leafen trenger min mekaniker hjelp.
Var overasket over at nye biler blir levert ut med kunn sort lakk på deler av hjuloppheng og bremserør. Var da vi så dette at vi bestemte oss for å prøve en full behandling.
Synes også det er et moment at elektriske biler ser ut til å ha lenger levetid enn ordinære biler (de fleste Think Classic er fortsatt på veien mens de fleste andre småbiler fra denne tida er skrotet)
Mekanikeren hos Mercasol overbeviste også med div. opplysninger om at hulromsmassen de bruker er utviklet over mange år i Sverige og at den er super inntrengende i hulrom, sprekker og rust.
Er mer i tvil om nytten av etterbehandlingen som er påkrevd for å opprettholde Mercasol sin garanti.
Ofte er selve karrosseriet godt nok behandlet, mens det svikter på branketter og hjelperammer. Ser dette på Mercen, der mange branketter kun ser ut til å ha et tynt sort lag med grunning, mens understellet forøvrig er strøkent.
Slike deler skrur jeg gjerne av og behandler seperat.
Har hørt at Nye Thinken ikke har samme standard på rustbehandlingen som de gamle som nærmest er imune mot rust grunnet skikkelig galvanisering. Regner derfor med å måtte ta for meg en del slike operasjoner på det nye gliset når det en gang dukker opp.
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. januar 2012, klokken 10:17
Ofte er selve karrosseriet godt nok behandlet, mens det svikter på branketter og hjelperammer. Ser dette på Mercen, der mange branketter kun ser ut til å ha et tynt sort lag med grunning, mens understellet forøvrig er strøkent.
Slike deler skrur jeg gjerne av og behandler seperat.
Har hørt at Nye Thinken ikke har samme standard på rustbehandlingen som de gamle som nærmest er imune mot rust grunnet skikkelig galvanisering. Regner derfor med å måtte ta for meg en del slike operasjoner på det nye gliset når det en gang dukker opp.
En liten anelse off topic, men selve ramma på Thinken er bra. Det er som du sier, ting som er montert på som har overflaterust. De første generasjons A306'ene sliter også med mye rust i motorrommet, på braketter. Dårlig lakka.
Jeg har fulgt litt med i debatten her. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men finner det underlig at når jeg spurte selgeren om jeg skulle etterbehandle bilen med ekstra rustbehandliong, fikk jeg klar beskjed om at det måtte jeg ikke finne på. Beskyttelsen som bilen levertes med skulle være god nok. Ekstra behandling kunne ødelegge det elektriske anlegget dersom en sprøytet inn guffe på feil steder.
Siden det fulgte med rustgaranti, antar jeg at dette bør være dekkende for eventuelle rustskader, så lenge jeg følger normalt vedlikehold.
Jeg vet ikke hva som er riktig. Diskusjonen her gjør meg bare forvirret :-\
Mvh Bent
Ålgårds auto i Stavanger som har eget rustbehandlinganlegg har i alle fall ikke fått lov til å ekstra rustbehandle Leeaf av Nissan i Japan.... Men det er jo mulig at de har sjekket mindre eller har mindre peiling på hvilke krinker og kroker en ikke må fylle opp på Leafen en rust Johan på hjørnet.
Jeg hadde betalt for ekstra rust betaling og fikk disse pengene igjen.... At en forhandler gir fra seg penger på den måten tar jeg som et ganske tydelig tegn at beskjeden fra Japan har vær klar på fingra av fatet. Så får vi bare håpe at de som har rustbehandlet bilen sin ikke får problemer med garanti på de delene som ikke ruster....
Jeg har skikkelig rust på mitt hjuloppheng nå. Bilde sendt til selger som har videresendt til mekaniker, så får vi se hva som skjer.
Det er ganske vanlig med brune "knokler" på biler der disse er laget i støpestål slik som på Leafen.
Rusten vil ikke gå igjennom materialet men holde seg som et stygt lag på utsiden.
Husk at cowboyene som har sprøytet understellsmasse på bilen din ikke en gang tar av hjulene
og da begrenser det seg hvor de kommer til uten å grise ned både felger og bremser.
Se bildene i denne linken. Amerikanerne har rust på de samme delene de også.
http://blogs.insideline.com/roadtests/2011/03/2011-nissan-leaf-suspension-walkaround.html (http://blogs.insideline.com/roadtests/2011/03/2011-nissan-leaf-suspension-walkaround.html)
Sitat fra: andersbr på tirsdag 24. april 2012, klokken 10:56
Se bildene i denne linken. Amerikanerne har rust på de samme delene de også.
http://blogs.insideline.com/roadtests/2011/03/2011-nissan-leaf-suspension-walkaround.html (http://blogs.insideline.com/roadtests/2011/03/2011-nissan-leaf-suspension-walkaround.html)
Er det flere enn meg som ser en potensiell katastrofe på det bildet her? :o
(http://blogs.insideline.com/roadtests/assets_c/2011/03/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_fr_det_brk_3-thumb-717x477-82401.jpg)
Sitat fra: cra på tirsdag 24. april 2012, klokken 14:22
Er det flere enn meg som ser en potensiell katastrofe på det bildet her? :o
Hehe - hadde ikke lagt meg under for å ta bilder, for å si det slik...
Sitat fra: cra på tirsdag 24. april 2012, klokken 14:22
Er det flere enn meg som ser en potensiell katastrofe på det bildet her? :o
Fortell ?
Se nøye på bildet, men ikke fokuser for mye på motivet ;)
Thomas
Det er bukken som står litt på halv-fem, som vi snakker om?
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 24. april 2012, klokken 21:30
Det er bukken som står litt på halv-fem, som vi snakker om?
Ja, i likhet med RuneW så hadde heller ikke jeg lagt meg under for å ta bilder, for å si det sånn. ;)
Den er sannsynligvis skjev fordi fyren har svingt rattet helt over til venstre for å ta bildet...
Om bukken står riktig, skal den ikke bli skeiv uansett hvordan du vrir rattet.. Bukken står ikke på noen svingende deler
Sitat fra: kenmyh på onsdag 25. april 2012, klokken 12:54
Om bukken står riktig, skal den ikke bli skeiv uansett hvordan du vrir rattet.. Bukken står ikke på noen svingende deler
Joda, for når det høyre forhjulet som står på bakken vris, påfører det krefter på bilen. Men jeg tror eeeegentlig vi er offer for en optisk illusjon her. Bukken står trygt planta på alle fire ben på de andre bildene.
Sitat fra: Go-carter på onsdag 25. april 2012, klokken 15:30
Joda, for når det høyre forhjulet som står på bakken vris, påfører det krefter på bilen. Men jeg tror eeeegentlig vi er offer for en optisk illusjon her. Bukken står trygt planta på alle fire ben på de andre bildene.
Ja, du sier noe der. :) Mulig kaliperen tilter litt og at kameraet er tiltet tilsvarende for at kaliperen skal bli bein i bildet. DEtte gjør at stammen på bukken blir veldig skjev sammenlignet med kanten på bildet, og i tillegg er det innerste punktet på bukken skjult.
Sitat fra: Go-carter på onsdag 25. april 2012, klokken 15:30Men jeg tror eeeegentlig vi er offer for en optisk illusjon her. Bukken står trygt planta på alle fire ben på de andre bildene.
Vi får alle håpe det er det som er forklaringen!
Skyggene under bukken ser også parallelle ut.
Vi ser på bilen i vinkel på det øverste bilde. Hjulet svinger.
Her ser vi det bedre:
http://blogs.insideline.com/roadtests/assets/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_rr_det_brk.jpgukk (http://blogs.insideline.com/roadtests/assets/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_rr_det_brk.jpgukk)
Disse bukkene så da riktig så gode ut.
Sitat fra: trondhla på onsdag 25. april 2012, klokken 21:47
Her ser vi det bedre:
http://blogs.insideline.com/roadtests/assets/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_rr_det_brk.jpgukk (http://blogs.insideline.com/roadtests/assets/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_rr_det_brk.jpgukk)
Hvis man tar bort ukk'en fra linken din, ser vi det enda bedre:
http://blogs.insideline.com/roadtests/assets/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_rr_det_brk.jpg (http://blogs.insideline.com/roadtests/assets/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_rr_det_brk.jpg)
Å herre gud detta var mye å diskutere. Det er farlig å kjøre bil også det er opptil flere stykker som har dødd av det så vær forsiktig. :D :D :D :D :D
http://m.autofil.no/892942/rustsjokk-paa-nye-biler (http://m.autofil.no/892942/rustsjokk-paa-nye-biler)
Drar opp denne igjen...
Fikk full understellsbehandling med Mercasol på Kampen Antirustsenter forrige uke. Tok to dager og kostet ca 3500. Timen bestilte jeg i slutten av august, så det er stor pågang. Men da er i alle fall rustgarantien aktiv og gjelder i to (eller tre?) år før jeg må ta oppfriskende behandling.
Betyr det at det finnes klare retningslinjer for de som skal gi full behandling, eller er det fortsatt bare de uavhengige verkstedene som tør å sprøyte inn guffe både der de kommer til og der de ikke ser hvor den havner?
Jeg ba Nissanforhandleren spesielt om pris på full behandling når jeg skulle få tilbud på Leaf for en måned siden, men de svarte (etterhvert) at det ikke var lov pga. fare rundt batteriet (høyspent osv.).
Jeg har tidliger spurt forhandler om dette, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4323.msg52941.html#msg52941
Mvh Bent
Hei, jeg har lest gjennom denne tråden, da jeg i desember får min nye Leaf. Jeg har også en stålbåt fra -86, og har god erfaring med å sprøyte Owatrol rustolje i kroker og kriker hvor rust kan oppstå. Jeg bruker en høytrykksprøyte og dusjer et tynt lag, som penetrerer inn i metall og rust, og stopper videre utvikling. :o Denne metoden har jeg også brukt på min MGB 68 mod. Oljen får etter noen dager en fast overflate, som så kan males/lakkeres. Jeg tror jeg vil bruke denne metoden på Leafen, hvis det viser seg at den obligtaroriske behandlingen er mangelfull. Oljen er så tynn at den også kan sprøytes inn i hulrom og kanaler. Fordelen med denne oljen, er at man kan følge med om rusten utvikler seg, da den er transparent. 8)
Ble tectyl på Rud for oss rett før vinteren :)
Hva kostet det?
Mener det var ca 5000 ... ikke stjelbillig men han har tatt så mange leaf da han er nærmeste nabo til bnh så det føltes veldig trygt. :)
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
Fått tectylbehandling på Rud jeg også. Ser bra ut, lite eksponert metall og MYE bedre enn det som var der før.
De fleste bilfabrikkene og importørene påstår det er unødvendig med full rustbehandling av kanaler, hjulhus, dører, understell mv. Dette kan de gjøre fordi de rustgarantiene gir, er så fulle av liten skrift at de krangler fra seg det meste av ansvaret når rustskadene kommer. Og det gjør de garantert med mindre du bor i Arizona der det er så tørt at bilkjøperne demonterer vindusviskerne når de henter sine nye biler.
Sjekk http://www.vibilagare.se/ og se hva de skriver om de enkelte bilmodellene.
Nissan scorer meget dårlig på Autoindex. Og det er tydelig nissen følger med på flyttelasset når en fossilbilfabrikant utvider modelrekken med en eller noen elbiler.
Når det gjelder valg av hvem som utfører understellsbehandlingen, er det bare å velge en fra mittanbud.no, eller tror man det er verdt å bruke en som har tatt noen Leafer før?
Jeg ser at Rud og Kampen blir nevnt i tråden her, med pris på 3500 og 5500.
Noen som har erfaring med understellsbehandling av Leaf i Bergensområdet?
Tenker å få tatt en behandling nå mens bilen er ny, og det stadig er kaldt nok om nettene til at veivesenet kan finne på å strø lit Natriumklorid på veiene våre...
Bilen er jo ikkje kjøpt igjennom Nissan forhandler, så "forhandler standarden" innen understellsbehandling har me jo ikkje fått med på vår bil.
Gjør behandling så raskt som mulig. Jeg tenkte at "alt" er bedre enn "ingenting" (Nissan-standard fra Sandefjord = "ingenting"). Det var Nissan-forhandler i Kristiansand som håndterte dette for meg. De brukte et eksternt firma til å gjøre selve jobben).
Sitat fra: Noel på lørdag 20. april 2013, klokken 23:00
Når det gjelder valg av hvem som utfører understellsbehandlingen, er det bare å velge en fra mittanbud.no, eller tror man det er verdt å bruke en som har tatt noen Leafer før?
Dette lurer eg også på. Er det like greit å gå rundt til ulike verkstader å få den beste prisen på understellsbehandling, eller bør dette gjeres på merkeverkstad, i forhold til garanti etc?
Bilen min vart bruktimportert frå Frankrike i desember i fjor (kun demokjørt), og den har gjerne ikkje gjennomgått den behandlinga som ein bør ha for norske forhold? Den plastplata som dekker undersida av bilen skulle vel også ta av for ein del skulle ein tru. Er det hovedsakleg hjulopphenga osv som er viktige å få tatt?
Undersiden er dekket av et plastpanel. Kan det være lurt å ta dette av, og gi undersiden et strøk med hammerslagslakk hvis lakken er dårlig under der? På en ny bil vel å merke.