Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => Mini Cooper E => Emne startet av: JorgenM på tirsdag 18. desember 2018, klokken 07:37
"- Tekniske data på Mini E er ennå ikke tilgjengelig, men vi regner med en rekkevidde på rundt 300 kilometer. Bilen får et modifisert drivverk fra BMW i3. Ikke lenge etter nyttår vil den norske importøren åpne for reservasjon av bilen."
https://www.dinside.no/motor/elbil-feberen-her-er-bilene-vi-gleder-oss-til/70567646
Var gira på denne en periode. Hadde den kommet for et par år siden, så kanskje. Nå er det litt i seneste laget, og i alle fall med denne rekkevidden. Hvis nå ikke prisen blir meget god så er ikke denne et alternativ for min del...
Navnet ser ut til å bli: Mini Cooper S E
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/mini-plots-maiden-hot-hatch-ev-2019-reveal
Tydelig at her gjør man ingenting nytt. Man henter det man trenger fra I3.
Kun et elektrisk alternativ for de som de minifrelste som nå får et elektrisk alternativ. Så hva gjør man nå med i3 s?
2 dører ekstra? :)
Og et totalt forskjellig utseende.
Motorer osv i Mini har jo alltid vært identiske med de i enkelte BMW, så hvorfor skulle ikke el-versjonen også dra nytte av det :)
Selvfølgelig skal man dra nytte av det. Men, personlig skulle jeg gjerne sett en litt annen satsing enn å klaske et i3 batteri og el motor i en mini. Det gir vel omtrent samme bil som i3 uten i3s fordeler (karbon, vekt, ramme etc...)
I3 er modulbasert på en ramme. Personlig kunne jeg tenkt meg et alternativ med nytt karosseri på denne rammen, mer sportslig og med langt bedre aerodynamikk for gi bedre rekkevidde på landeveien. Rammesystemet innbyr egentlig til slike endringer fordi karosseridelen kun er et skall festet på rammen. Hva med en roadster variant på denne rammen, hvor man gir f... i plass og fokuserer på aerodynamikk osv. ?
Personlig tror jeg man hadde truffet en bra nisje med et slikt produkt.
Det viser jo egentlig i3 s som stort sett bare er visuell staffasje, og igrunnen et dårligere alternativ enn i3 til høyere pris.
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 10. januar 2019, klokken 13:54
Tydelig at her gjør man ingenting nytt. Man henter det man trenger fra I3.
Kun et elektrisk alternativ for de som de minifrelste som nå får et elektrisk alternativ. Så hva gjør man nå med i3 s?
Mye av teknikken i i3 er vel utviklet/testet i nettopp Mini - og ikke motsatt.
BMW hadde 100+ el-mini på veiene i England for en del år siden. Et par av dem var også i Norge på GB skilter.
Nå har MINI åpnet for reservasjoner. Først i verden er selvsagt Norge. 10.000.- i depositum.
https://www.mini.no/modeller/mini-electric/forhandsreserver/#
Men ingen specs, ingen info, ingenting. Bare bilder av en prototype.
Hadde det vært en Cabriolet som denne her hadde jeg ikke stusset med å legge inn 10 000,- i reservasjon 8):
https://insideevs.com/mini-slows-electric-car-plans/
Finner litt info i artiklene de linker til:
Modellnavn: Mini Cooper SE
3-dørs
183 hk
300 Nm dreiemoment
92Ah batteri (nei, ikke 94Ah)
Rekkevidde: ca 260 km
Forhjulstrekk
1350 kg, 54:46 vektfordeling
Toppfart: ca 153 km/t
Skal prøve en, men specsa du lister opp er langt ifra noe som frister...
Nei, ikke noe for meg heller.
Mini har vel alltid vært et nisjeprodukt. Blir sikkert populær i UK. Har selv kjørt UK rundt i Cooper S og det var knall :)
Cooper SE presenteres i september i Frankfurt.
Sitat fra: JorgenM på lørdag 06. april 2019, klokken 21:30
Nei, ikke noe for meg heller.
Mini har vel alltid vært et nisjeprodukt. Blir sikkert populær i UK. Har selv kjørt UK rundt i Cooper S og det var knall :)
Cooper S var en morobil ja. Hadde en Cooper S fra 2004 etter studietiden som jeg likte meget godt. Har ikke funnet en bil som gir "samme følelse" enda. :)
45.000 reservasjoner i Europa hittil er langt over hva jeg ville tippet.
https://www.bmwblog.com/2019/08/12/mini-cooper-se-over-45000-pre-orders-for-the-electric-mini/
Det nekter jeg å tro. ;P
Jeg gremmes!
Hadde e-mini kommet i 2013, og BMW i3 i 2019, så kunne man forstått noe. Her tar man 3 skritt tilbake, minst.
Og, hvor mange av de 45.000 er reelle kjøpere?
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 13. august 2019, klokken 11:40
Jeg gremmes!
Hadde e-mini kommet i 2013, og BMW i3 i 2019, så kunne man forstått noe. Her tar man 3 skritt tilbake, minst.
Og, hvor mange av de 45.000 er reelle kjøpere?
Det verste er jo at de hadde Mini elbiler allerede for mange år siden. Ritignok bare et test-serie på 1-200 stykker med ombyggde fossiler og primært i England, man . .
Et par tre av dem gikk i Oslo-området en stund, på Engelske skilter.
https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/mini/mini-e-2008-electric-car-review-the-battery-powered-mini/ (https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/mini/mini-e-2008-electric-car-review-the-battery-powered-mini/)
Her litt nostalgi med en test fra dengang. Den var også populær i California og mange ønsket å kjøpe den etter test-programmet, men nei, det BMW inndro bilene. Denne minien hadde bedre rekkevidde enn 1. utgaven av i3, og antagelig på linje på dagens "nye" e-mini...
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 13. august 2019, klokken 13:46
Denne minien hadde bedre rekkevidde enn 1. utgaven av i3 . . .
Ja, men så var den bare to-seter, for batteriene fylte både baksetet og bagasjerommet
78000 reservasjoner på Cooper SE nå:
https://www.bmwblog.com/2019/11/08/over-78000-orders-have-been-placed-on-the-new-mini-cooper-se/
Men det er vel kanskje ikke alle de reservasjonene som resulterer i bindende kontrakter...
Var og så på den i dag. Ja den var veldig fin og jeg ble nesten fristet, men spec'en er jo helt håpløs. 32,64kWh (brutto) stort batteri med WLTP 216-234km. Hvem andre av dagens elbiler er det som har så lite batteri? Trillingene (Citroen Zero har 14,9kWh) har vel 14-16kWh.
Selger mente den kun kunne lades opp mot 50kW på hurtiglading. Stemmer det?
Ellers så var det tydlig at han ikke visste så mye om elbiler generelt fikk jeg inntrykk av.
Info kan finnes her: https://www.bilia.no/biler/MINI/mini-electric/ (https://www.bilia.no/biler/MINI/mini-electric/) der man kan laste ned PDF prisliste med litt info. Ikke så mye om lading der bortsett fra AC&DC
Skulle kjøpe MINI i 2011 og selgeren da sa at det skulle komme el-MINI "snart". Det var veldig synd det ikke skjedde før nå, ble Leaf og senere Tesla på meg. //
BMWs elbiler har dessverre mistet forspranget de hadde i 2013/2014. Ville nok holdt meg langt unna Mini i disse dager, med mindre pris er under 200k.
Synes det er trist at Mini (BMW) ikke henger med. Har hatt mange mini opp gjennom årene (1965-, 1971-, 1996-, 2002- og 2012-modell) og har sett frem til elektrisk Mini. Men er avhengig av at rekkevidden er minst like god som bilen jeg har i dag (i3 94Ah). Så det blir nok ingen ny Mini for meg før de kommer med en bedre variant.
Ja, med startpriser på rundt 280-ish (med litt nødvendig utstyr) virker det som de skal melke markedet vha. merkenavn. Hadde batteriet vært på 50-60kWt kunne det jo vært høyst interessant. Bilen var jo kjempefin ellers da. Pegueot e-208 starter jo på 219K med et 50kWt batteri.
Sitat fra: Oreo på onsdag 27. november 2019, klokken 10:10
Pegueot e-208 starter jo på 219K med et 50kWt batteri.
Off-topic, men hvor finner du det?
Prisene jeg ser starter på 255k (mens bensin starter på 219k). Er selv interessert i e-208.
Lansert i Florida USA, her er en video fra den lanseringen. Foreløpig lokk over kjøreopplevelsen, den slippes 29.januar.
https://youtu.be/qs00c_dDjvs
Ser jo ganske cool ut...
2 stk registrert i Norge, så da er det kanskje mulighet for å se den, eventuell prøvekjøring snart.