Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Autowinder på lørdag 08. desember 2018, klokken 19:59
Får overta en tidlig bestilling med leveranse i februar, og har lest det slik at premiuminteriøret har elektrisk instilling av setene på begge sider foran. Noen som kan bekrefte det? Tipper i så fall at memory bare gjelder førersiden.
Samtidig, hvor kjøper man TPMS om man ikke kjøper vinterhjul av Tesla?
Elektrisk justerbare seter ja. Tpms får du kjøpt fra service senter. Mulig det er standard varer som fås "over disk" også. Hør med dekkpusheren din.
Noen som vet hva dette dekslet er til? Lå i midtkonsollen.
Sitat fra: ganton på mandag 01. april 2019, klokken 19:35
Noen som vet hva dette dekslet er til? Lå i midtkonsollen.
Sjekk bak nederst på midtkonsollen.
Sitat fra: Autowinder på lørdag 08. desember 2018, klokken 19:59
Får overta en tidlig bestilling med leveranse i februar, og har lest det slik at premiuminteriøret har elektrisk instilling av setene på begge sider foran. Noen som kan bekrefte det? Tipper i så fall at memory bare gjelder førersiden.
Helt riktig. Elektrisk på begge sider, men kun minne på førersiden.
Sitat fra: Autowinder på lørdag 08. desember 2018, klokken 19:59
Får overta en tidlig bestilling med leveranse i februar, og har lest det slik at premiuminteriøret har elektrisk instilling av setene på begge sider foran. Noen som kan bekrefte det? Tipper i så fall at memory bare gjelder førersiden.
Samtidig, hvor kjøper man TPMS om man ikke kjøper vinterhjul av Tesla?
TPMS får du ofte inkludert med dekk+felg, men vitkig å sjekke.
Du må også sjekke at du da får med bolter som passer nye felgene (med riktig kon).
Felgene må du også stramme til med momentnøkkel til riktig moment, da drar du til frem til første klikk.
Ellers:
Førersetet+speil+ratt lagres i profil til føreren, så man oppretter en profil til hver fører. Så når man da skal kjøre, går speil og sete til riktig plass. Det samme gjør noen av instillingene for kjøringen, mens andre går på bilen som en helhet.
Man kan også aktivere easy entry på profilene, da kan man ha en grunninstilling hvor sete og ratt går til.
Sitat fra: olavxxx på mandag 01. april 2019, klokken 21:40
Man kan også aktivere easy entry på profilene, da kan man ha en grunninstilling hvor sete og ratt går til.
Har Easy Entry, men kunne tenke meg å ikke ha det. Er det enkelt å fjerne?
Kan man slå av den automatiske låsingen av dørene som aktiveres når man begynner å kjøre?
Gå på profilen (øverst linje) og huk av easy entry på profilen du ikke vil ha det på.
Auto lås tror jeg er under sikkerhet.
Sitat fra: olavxxx på mandag 01. april 2019, klokken 22:44
Gå på profilen (øverst linje) og huk av easy entry på profilen du ikke vil ha det på.
Auto lås tror jeg er under sikkerhet.
Takk. skal sjekkes ila morgendagen
Sitat fra: Toalmar på mandag 01. april 2019, klokken 22:38
Sitat fra: olavxxx på mandag 01. april 2019, klokken 21:40
Man kan også aktivere easy entry på profilene, da kan man ha en grunninstilling hvor sete og ratt går til.
Har Easy Entry, men kunne tenke meg å ikke ha det. Er det enkelt å fjerne?
Easy entry kan slås av i profilen til den enkelte.
Noen som kan forklare hva bilen mener her? Klager på dekktrykk på 2 av hjulene, men ifølge tallene har alle likt trykk.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Dette har en del unøyaktighet og du har dessuten bare ett tall etter komma.
Fyll luft! :D
Sitat fra: ganton på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:23
Noen som kan forklare hva bilen mener her? Klager på dekktrykk på 2 av hjulene, men ifølge tallene har alle likt trykk.
Bruk PSI da det er mer nøyaktig, tipper da at du vil se at det er lavere trykk på disse dekkene.
Uansett fyll i ganske mye luft!
Hva er perfekt lufttrykk hhv sommer og vinter?
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 12:26
Hva er perfekt lufttrykk hhv sommer og vinter?
42. Som tilfeldigvis også er meningen med livet: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=42 (https://www.urbandictionary.com/define.php?term=42)
De fleste "eksperter" sier dessuten at man skal plusse på 10% på vinterdekk, da blir svaret 42 psi (2,9 bar) for sommerdekk og 46 psi (3,2 bar) for vinterdekk.
Elon sier 39 for komfort, 45 for rekkevidde. Men han tar neppe høyde for nordiske vinterdekk.
Teslas anbefalinger står på et klistremerke på dørstolpen på førersiden.
Jeg fylte 44psi, i sommer og dette sank med kulda til 39 nå i høst.
Dekkene har nå litt mindre mønster på sidene, og jeg fylte nå på 45 psi.
Høyt dekktrykk bedrer rekkevidden.
Eg er glad i SI-einheitar og held meg derfor til bar, ca 3.0 bar.
Regner med mange har dekk fra Nokian, og de anbefaler 10-15% mer enn det som står på klistremerket. Viktig i forholdt til jevn slitasje på dekket.
Sitat fra: ok67 på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:24
Eg er glad i SI-einheitar og held meg derfor til bar, ca 3.0 bar.
Da skulle du bruke Pascal, rettere skrevet 30000 Pascal eller 30 kPa
https://en.wikipedia.org/wiki/Pascal_(unit (https://en.wikipedia.org/wiki/Pascal_(unit))
:P
Edit: ser ut at forumsprogramvaren fjerner ")" fra linken
Slik jeg oppfattet nokian i teslabjørn sin video, så anbefaler nokian å fylle 10%-15% ekstra av den grunn at de vet flertallet av kundene neppe gidder å etterfylle luft flere ganger ila sesongen.
Så da tar de på en måte høyde for litt kaldere vær.
Vi skiller oss nok litt ut som sitter å nistirrer på trykket i dekkene, samt trolig også kalibrerer de ulike sensorene slik at vi vet hva de respektive sensorene skal vise..
Det anbefalte lufttrykket, tenker jeg er såpass høyt for at bilen skal klare å oppnå en viss rekkevidde. Ikke basert på max grep og komfort.
Nå har jeg akkurat byttet over til 18toms vinterhjul fra 20toms. Så nå får jeg føle meg litt frem. Begynner på 40psi(2,75 bar) @ 10°c. Så får vi se..
De anbefalte verdiene er for sommerdekk, ikke nordiske vinterdekk som har veldig myk gummi. Derfor anbefaler de høyere trykk. Det samme har jeg fått høre fra dekkforhandleren og noe magasin jeg har lest i..
Hovedgrunnen til at man anbefaler høyere dekktrykk i Norge er bedre stabilitet på sporete veier (pga. piggdekk). Med 10-15% høyere trykk klatrer ikke dekkene i sporet.
Lavere slitasje og mindre forbruk er bare en bonus.
På vinteren gir det marginalt dårligere grep på is, noe som kan være verd å huske de dagene det er skøytebane.
På broderens bmw x4 så så syns han orginaldekka (runflat) var slitsom å kjøre med, de var vinglete/sporet. så fikk han de bytta straks. Og da ble bilen mer stabil.
Disse runnflat dekka tåler å kjøres med punktering, et stykke. pga. ekstra stive sidevegger.
Å ha mye luft kan vel gi lignende tendenser, som runflatdekk, montro.
På dieselbilen min (Impreza 150hk 1450kg) har jeg brukt 32 psi/2,2bar i 10 år, og dekka har blitt slitt jevnt. Og ingen sporing tendenser.
Og på MCen har jeg brukt 30 psi
En lett F1 bil kan bruke ballong dekk :D
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 23:15
Hovedgrunnen til at man anbefaler høyere dekktrykk i Norge er bedre stabilitet på sporete veier (pga. piggdekk). Med 10-15% høyere trykk klatrer ikke dekkene i sporet.
Lavere slitasje og mindre forbruk er bare en bonus.
På vinteren gir det marginalt dårligere grep på is, noe som kan være verd å huske de dagene det er skøytebane.
Det er ikke det jeg har blitt fortalt, lest eller erfart selv.
Har du kjørt med runflat før? Med slike dekk som har lite fleksible sidevegger så sporer bilen mye mer enn vanlig dekk. Det samme skjer om du fyller mer luft, da sporer bilen mer pga at dekket ikke tilpasser seg veibanen.
Satser på 44 psi nå i byen/lavlandet. Kaldere på fjellet og da får jeg mykere dekk med bedre grep der jeg trenger det.