Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: OhmPaPa på torsdag 06. desember 2018, klokken 13:35

Tittel: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 06. desember 2018, klokken 13:35
Bak betalingsvegg:

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/12/04/Tone-m%C3%A5tte-kj%C3%B8pe-bensinbil-selv-om-hun-har-ladestasjon-i-garasjen-18003696.ece (https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/12/04/Tone-m%C3%A5tte-kj%C3%B8pe-bensinbil-selv-om-hun-har-ladestasjon-i-garasjen-18003696.ece)

Ingressen forvirrer:

SitatFor to år siden betalte småbarnsmor Tone Rognlie 16 000 for å montere ladeboks på parkeringsplassen sin i Risvollan borettslag. Nå må hun nok en gang installere og betale for et nytt ladepunkt.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: TBtorsdag 06. desember 2018, klokken 22:41
Kva er essensen i artikkelen, må lade løsningen byttes med en som støtter lastfordeling?
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: OhmPaPatorsdag 06. desember 2018, klokken 23:10
Håpte det var noen trøndere her som hadde lest hele artikkelen?
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: Oddaatorsdag 06. desember 2018, klokken 23:21
Et utdrag:

«Laila Pedersen, teknisk sjef ved Risvollan borettslag, forteller at strømkapasiteten til og i garasjene nå er sprengt. Det har kommet inn svært mange søknader om å etablere lading for el- eller hybridbiler.

- Det var derfor ikke noen mulighet til å ta ut mer strøm uten at dette medførte svært store utgifter. Vi kunne ikke etablere flere ladestasjoner, og dermed måtte vi gjøre noe. Gjennomføring av type system og igangsetting av arbeidene ble behandlet på årets generalforsamling og godkjent der.

Risvollan borettslag er Norges største frittstående borettslag, med 764 parkeringsplasser fordelt på 24 garasjer.

- Vi må inn med den samme infrastrukturen overalt. Vi kan ikke ha mange forskjellige ordninger som ikke snakker sammen, eller som er et eget anlegg, sier hun.

Den nye infrastrukturen til elbiler må også kunne «snakke» med borettslagets energiovervåkningssystem (EOS) som nylig er etablert, forklarer Pedersen.

- Det er ikke noe artig for dem som nylig har installert en ladestasjon, så det har vi full forståelse for. Et eller annet sted må man sette streken.»


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: TBfredag 07. desember 2018, klokken 00:08
takker
Er referert til her også https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42754.0

"Feilen" styret gjorde her var å ikke advare beboere som installerte tidlig at det kunne komme en slik situasjon. Borettslag som har nektet installasjon vil unngå å komme i en slik situasjon, men ikke populært det heller..

det bør være mulig å finne en overgangsordning, ved å sette maks ampere ned for eksisterende, at disse skal avvikles i løpet x antall år - slik at overgangen ikke blir så brå.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: ohowlfredag 07. desember 2018, klokken 01:23
...men hvorfor måtte hun kjøpe bensinbil?
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: TBfredag 07. desember 2018, klokken 07:43
Tippar det kosta mindre å selge elbilen og kjøpe en brukt bensin bil enn å kjøpe ny ladestasjon?

Om hun ikkje kjører så langt vil det ta tid å spare inn på drivstoffet også..?

Men, bare tanker har ikkje lest artikkelen  :)
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: 1000kwhfredag 07. desember 2018, klokken 07:51
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits) så ser jeg ofte at borettslag overdimensjonerer lademulighetene alt for mye. Hva med vanlig kontakt og 16A? Det skal liksom være 22kw eller ingenting. Det er jo bare tull når man uansett lader over natta.

Men hver sin 16A kontakt bør det vel være mer enn nok strøm?
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: Oddaafredag 07. desember 2018, klokken 07:53
Sitat fra: ohowl på fredag 07. desember 2018, klokken 01:23
...men hvorfor måtte hun kjøpe bensinbil?
Hun har har allerede lagt ut 16.000,- til ladepunkt, og har ikke 25.000,- til som ny ladeløsning vil koste henne om jeg leser det riktig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: Burgerfredag 07. desember 2018, klokken 08:43
Kan ett borettslag ta fra en beboer ladestasjon i ettertid? Trodde det var veldig vanskelig.

Uansett bør man ha mer enn 25000 klar til en uforutsett utgift uansett økonomi i. Å måtte selge en bil som virker for å kjøpe en ny bil med økte driftsutgifter vil nok koste henne mer enn 25000 på sikt. J. dyrt å være fattig.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: crafredag 07. desember 2018, klokken 09:19
Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. desember 2018, klokken 07:51
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits)

Helt innafor å lenke til betalingsartikler; det er jo sikkert noen her inne som har tilgang. Men det er også veldig greit om man legger ved essensen i artikkelen for oss som ikke har det. (I dette tilfellet hadde vel ikke OP tilgang selv?) Pluss i margen for å markere at det er betalingsløsning. Sparte meg et klikk der. :)
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: elektroluxlørdag 08. desember 2018, klokken 00:32
Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. desember 2018, klokken 07:51
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits) så ser jeg ofte at borettslag overdimensjonerer lademulighetene alt for mye. Hva med vanlig kontakt og 16A? Det skal liksom være 22kw eller ingenting. Det er jo bare tull når man uansett lader over natta.

Men hver sin 16A kontakt bør det vel være mer enn nok strøm?

Det er faktisk motsatt. Et anlegg med 22kW punkter betyr at bilene blir raskere oppladet, og kapasitet frigjort til neste mann.

Med 10A punkter vil alle lade "midt i middagen" og sprenge byggets kapasitet.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: KjellGlørdag 08. desember 2018, klokken 12:50
Ikke helt enig med elektrolux her. Det er antall kWh/natt som er utslagsgivende. Du får ikke mer energi om du tapper i store klumper.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: jkirkebolørdag 08. desember 2018, klokken 13:08
Sitat fra: KjellG på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:50
Ikke helt enig med elektrolux her. Det er antall kWh/natt som er utslagsgivende. Du får ikke mer energi om du tapper i store klumper.

Nja. Poenget er vel at når de første bilene kommer inn til lading etter arbeidstid vil disse få høy hastighet og bli fort ferdigladet. De som kommer litt senere hjem får dermed også høyere hastighet siden de som kom inn alt er ferdigladet. Er makshastigheten lavere står disse fortsatt og lader når senere biler kommer inn.

Man får mao. utnyttet makskapasiteten i anlegget tidligere på dagen om hver bil kan lade raskere, slik at total energi levert over et tidsrom blir høyere. Men at forskjellen er veldig stor tviler jeg på.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: Burgerlørdag 08. desember 2018, klokken 21:55
Flat ladestyrke er bare dumt. Kommer man hjem sent på kvelden med nesten tomt batteri på yesteryears 94ah bmw i3 så er den ikke full til morgenen etterpå med 16a.

11kw eller mer med lastbalansering og tilpasset inntaket, fordi da kan man ta ut mer effekt når det er ledig kapasitet og/eller strømmen er billig. Kan man gi beboere mulighet til å ha en kvote på "fuck, jeg trenger guffe, glemte at vi skal på kamp i kveld" og lade fort.

Jeg er en enebolig med 1 familie og to elbiler, til og med jeg skjønner at jeg vil ha 32A som er maks jeg kan få fordelt på to ladere som tilpasser seg etter pris, kapasitet, mitt behov for hvilken bil som skal prioriteres og skjevbelastning.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: Måkemannensøndag 09. desember 2018, klokken 16:48
Sitat fra: 1000kwh på fredag 07. desember 2018, klokken 07:51
Uten å vite detaljene (å linke til betalingsarktikler er jo egentlig ikke noe vits) så ser jeg ofte at borettslag overdimensjonerer lademulighetene alt for mye. Hva med vanlig kontakt og 16A? Det skal liksom være 22kw eller ingenting. Det er jo bare tull når man uansett lader over natta.

Men hver sin 16A kontakt bør det vel være mer enn nok strøm?
Problemet med hver sin 16A kontakt er at du ikke har noen form for laststyring eller intelligens. Hver eneste bil som står på lading trekker 16A i lange tider, helt uavhengig av hva de andre bilene trekker, eller hva resten av bygget trekker. Det blir en hard belastning på inntak, noe som lett utløser annleggsbidrag.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: sylwestermandag 10. desember 2018, klokken 00:52
Lastbalansering er genialt så lenge totalkapasiteten ikke er sprengt.

I praksis vil man med lastbalansering få ladet flere kWh enn fast siden vi kommer hjem og drar på forskjellige tidspunkt. Dette vil sørge for at de få som kommer hjem tidlig er godt i gang når flesteparten ankommer og når de med minst batteri stopper på natta går resten av kapasiteten til de andre bilene med større batteri.

I det kapasiteten blir sprengt så får ikke de som reiser lengst nok jus. Systemer vil dermed slutte å virke for de siden andre, som muligens ikke trenger så mye de lader,  får lik del selv om de ikke har lik behov. Jeg vet ikke om det finnes noen systemer som tar utgangspunkt i daglig behov.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: zbkmandag 10. desember 2018, klokken 07:42
Hele poenget med skikkelig lastbalansering er jo at tilgjengelig kapasitet deles og at når en bil er ferdigladet frigjør dette mer kapasitet til de bilene som enda ikke er ferdigladet, slik at disse lader raskere resten av ladeøkta.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: elektroluxmandag 10. desember 2018, klokken 09:37
Sitat fra: sylwester på mandag 10. desember 2018, klokken 00:52
Lastbalansering er genialt så lenge totalkapasiteten ikke er sprengt.

Det er vel da lastballanseringen blir nyttig.

Inntil det trengs den ikke.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: sylwestermandag 17. desember 2018, klokken 00:15
Nå snakker jeg om at du overbooker såpass at de som kjører lengst ikke får nok kWh i løpet av tiden hjemme slik at de må hurtiglade fordi bilen ikke fikk nok mens den ladet hjemme.  Hva er garantert ladefart på slike smartsystemer?
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: elektroluxmandag 17. desember 2018, klokken 08:22
Det er ingen garantert ladehastighet, men for å ta et konkret eksempel fra anlegget vårt med 96 P-plasser, 43kW kurs lagt opp for lading, og foreløpig 14 Zapchargere.

Statistikken viser at vi til nå utnytter dette anlegget med fattige 43 kW kapasitet med rundt 2%. Bilene lades så raskt opp at anlegget knapt nok har vært i lastballanserende modus. Fase fordelingen gir inntil 6 stk "3,6 kW biler" full ladestyrke før lastballansering i det hele tatt trenger å aktiveres.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: TBmandag 17. desember 2018, klokken 08:43
Sitat fra: sylwester på mandag 17. desember 2018, klokken 00:15
Nå snakker jeg om at du overbooker såpass at de som kjører lengst ikke får nok kWh i løpet av tiden hjemme slik at de må hurtiglade fordi bilen ikke fikk nok mens den ladet hjemme.  Hva er garantert ladefart på slike smartsystemer?
I teorien kan det skje, men det vil i de fleste tilfeller være bedre enn å nekte montering av ladestasjon pga. for liten kapasitet.

Eksempel på tall fra virkelig anlegg:
OV 100 A - lading 63A (230 V IT) - 7 ladestasjoner
Utnyttelsesgrad siste 30 dager, nov-des 2018 24t: 11.96%, 12t: 23.91%, 8t: 35.87%
Uten dynamisk lastbalansering ville det her være maks 7-8 stk på 3,6 kW.

Med dynamisk lastbalansering kan antallet være 3-4 ganger så høyt. Om noen av beboere har andre arbeidstider, og lader på dagtid vil en kunne utnytte større andel.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: automatmandag 17. desember 2018, klokken 13:40
Sitat fra: sylwester på mandag 17. desember 2018, klokken 00:15
Nå snakker jeg om at du overbooker såpass at de som kjører lengst ikke får nok kWh i løpet av tiden hjemme slik at de må hurtiglade fordi bilen ikke fikk nok mens den ladet hjemme.  Hva er garantert ladefart på slike smartsystemer?

Det ligger vel et regnestykke i bunn, som gir alle en gitt minimumskapasitet. Man kan ikke forvente at anlegg i borettslag/sameier dimmensjoneres for drosjesjåfører og langpendlere.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: KjellGmandag 17. desember 2018, klokken 15:55
Litt forenklet så er det jo først når samlet utkjørt distanse pr døgn overstiger ladekapasitet pr døgn at dette blir et problem. Før det er det plass til lankjørerne også.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: Kristian Omandag 17. desember 2018, klokken 16:31
Sitat fra: KjellG på mandag 17. desember 2018, klokken 15:55
Litt forenklet så er det jo først når samlet utkjørt distanse pr døgn overstiger ladekapasitet pr døgn at dette blir et problem. Før det er det plass til lankjørerne også.
Det er en voldsom forenkling. Dei aller fleste står vel til lading mellom midnatt og 07.00, og er borte mellom 09.00 og 15.00.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: TBmandag 17. desember 2018, klokken 21:54
Sitat fra: Kristian O på mandag 17. desember 2018, klokken 16:31
Sitat fra: KjellG på mandag 17. desember 2018, klokken 15:55
Litt forenklet så er det jo først når samlet utkjørt distanse pr døgn overstiger ladekapasitet pr døgn at dette blir et problem. Før det er det plass til lankjørerne også.
Det er en voldsom forenkling. Dei aller fleste står vel til lading mellom midnatt og 07.00, og er borte mellom 09.00 og 15.00.
Erfaring frå anlegget her eg bur er at lading starter rundt kl 17. Flere er ferdig i perioden 23 - 01. Ved at det blir flere vil også tidspunkt for når lading skjer blir mer fordelt, og mindre sannsynlig alle lader samtidig.

Forskjellen blir:
- Anlegg med lastbalansering, der det er for lite kapasitet: Beboer får ikke ladet så mye som ønsket.
  Enten ved at lading går sakte, eller at lading aldri starter i perioden beboer har satt sin bil til lading.
  Om dette skjer (for) ofte må det gjøres tiltak, som å se om buffer for annen bruk er satt riktig, eller å øke mengden strøm inn.

- Anlegg uten lastbalansering, der det er for lite kapasitet: Beboer kan ikke montere ladestasjon, eller alle beboere må akseptere en mindre lade hastighet, som gjelder alle dager uavhengig av annen belastning.

- Anlegg uten lastbalansering, der det er gjort overbooking utover 1:1: Beboer kan lade på en høyere lade hastighet, men det er risiko for at vern løser ut, og ingen kan lade før vern legges inn manuelt.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: sylwestermandag 17. desember 2018, klokken 23:17
Dette er veldig interessant. Ja. Enig i at hvis alle topplada bilene sine hver dag så ville lading stoppet og de med lengre rekkevidde ville fått nok frem til total forbrukte kWh oversteg total kapasitet i ca en i 14t-periode og hvis folk tilfeldig ladet når de var nede i x% så ville mange ladestasjoner uansett sørget for at det ikke var ujevnt bortsett fra strategisk fullading før helger. Dvs. at Torsdag kveld kan være være dagen med høyest belastning.

43kW over 14 ladere høres jo ganske romslig ut. Jeg tenkte man kunne finne på å dytte på over 40 og skal man tro andre her ville det tilsvare å ha egen 4kW-kurs. Mulig den overbookingen jeg tenker på aldri skjer i praksis?
Er det noe beskyttelse mot effekttariff i disse systemene?
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: TBmandag 17. desember 2018, klokken 23:43
Sitat fra: sylwester på mandag 17. desember 2018, klokken 23:17
43kW over 14 ladere høres jo ganske romslig ut. Jeg tenkte man kunne finne på å dytte på over 40 og skal man tro andre her ville det tilsvare å ha egen 4kW-kurs. Mulig den overbookingen jeg tenker på aldri skjer i praksis?
Er det noe beskyttelse mot effekttariff i disse systemene?
Legger ved et bilde fra den ene delen her, her er det 80A fordelt på 9 ladestasjoner, lys og tradisjonelle motorvarmer kontakter. 50A er satt av til ladestasjoner. Vi bør kunne levere til ca 20 ladestasjoner på disse 50A. Kan redusere delen til annen bruk om vi skal over dette antallet.

Ingen tendenser til strategisk lading torsdag kveld, tror de fleste lader når de parkerer. Når biler med større batteri nå blir mer vanlig vil det være noe å hente på ta igjen det tapte på helg (om en ikke er bortreist i helgen.)

Beskyttelse mot effekttariff vil være mulig på flere måter:
- Pr idag klarer vi oss med anlegg under 125A, uten effekttariff.
- Kan sette maks bruk lavere enn OV, og på den måten strekke ladetiden på flere timer, og mindre maks effekt. Har satt 50A av 80 A idag. Kan endres med noen tastetrykk via portalen.

- Kan montere ekstra måleutstyr slik at ladestasjoner dynamisk får mer når det er ledig kapasitet.
  (Vil ikke være å mye å hente p.t. da motorvarmere benyttes på morgenen, når lading uansett er ferdig.)
  Der OV deles med bolig vil det være mer å hente.
Tittel: Sv: Tone måtte kjøpe bensinbil selv om hun har ladestasjon i garasjen
Skrevet av: KjellGtirsdag 18. desember 2018, klokken 10:59
Sitat fra: Kristian O på mandag 17. desember 2018, klokken 16:31
Sitat fra: KjellG på mandag 17. desember 2018, klokken 15:55
Litt forenklet så er det jo først når samlet utkjørt distanse pr døgn overstiger ladekapasitet pr døgn at dette blir et problem. Før det er det plass til lankjørerne også.
Det er en voldsom forenkling. Dei aller fleste står vel til lading mellom midnatt og 07.00, og er borte mellom 09.00 og 15.00.

Kunne nok ha presisert det litt mer:
«Litt forenklet så er det jo først når samlet utkjørt distanse pr døgn overstiger ladekapasitet pr tilgjengelig ladetid per døgn at dette blir et problem.» Så kan en problematisere hva «tilgjengelig ladetid» er.

Ser imdletid ut til at du forsto hva jeg mente  ;)

Fordelen med lastbalansering er i bunn og grunn at felles OV kan belastes til randen hele tiden uavhengig av ladesituasjonen på den enkelte bil.