Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Fred_05 på Tirsdag 04. Desember 2018, klokken 17:30

Tittel: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Fred_05Tirsdag 04. Desember 2018, klokken 17:30
Hei.

Jeg har en elbil og har fått lov av styret i sameie å montere lader, der ledning trekkes fra egen måler. Men styreleder krever at jeg bruker en bestemt leverandør. Greit nok, problemet er bare at den bestemte leverandører tar klekkelig betalt. Den bestemte levrandøren er den dyreste i forhold til alle andre jeg har vært i kontakt med. Denne leverandøren vil ha nærmere 20.000 for å innstallere en Salto 16 A, uten kabel. Mens alle andre er villig til å gjøre jobben for 15-16.000.

Vet noen om jeg må finne meg i dette?



Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: AmatørenTirsdag 04. Desember 2018, klokken 17:36
Har noen i styret, bekjente av styret eller noen beboere interesse i firmaet?

Sett det litt på spissen: Hvis noen i styret skal ha noe gjort enten privat eller for fellesskapet ville de bruk firmaet uten pris sjekk?

Og hva hvis en i styret anskaffelser elbil. Er interessen for firmaet like stort da ved betaling av egen installasjon?
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: elektroluxTirsdag 04. Desember 2018, klokken 17:55
Dere bør ta en time out her.

Mye skurrer, og det er ikke sikkert styret er eksperter på lading av elbil.

Er det et stort fellesanlegg burde først og fremst anlegget vært et lastballanserende system som tar høyde for at alle på et senere tidspunkt kan lade elbil. Med slike individuelle løsninger som du skisserer vil bygget vanligvis ikke ha kapasitet til det.

Et lastballanserende anlegg koster nok enda noen tusenlapper mer for hvert punkt, (typisk 22-25 000 Kr) men vil kunne yte opptil 6 ganger så mye. 22 kW/ punkt mot 3,6 kW som du skisserer. Det gir bedre utnyttelse av byggets kapasitet siden bilene blir raskere ferdig oppladet og anlegget dermed klar for sent ankomne biler.

Her er link til markedets mest avanserte men samtidig mest prisgunstige anlegg: https://zaptec.com/

Be gjerne styret se på det, og andre konkurrende systemer.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Elbil fundamentalistOnsdag 05. Desember 2018, klokken 05:03
Salto har også lastballanser. Det er. Ok derfor installasjonen koster mer enn billigste individuell løsning. Hør med styreleder. Det er nok en god forklaring..
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Lars C. KrogenæsOnsdag 05. Desember 2018, klokken 12:27
Styret bør ha en god fullt skalerbar plan på lading. Hva gjør de den dagen alle skal lade?

Å trekke ledning opp til sin måler er en håpløs løsning, hvis man tenker at alle skal gjøre det samme.

I dagens Adresseavisen (krever abonnement) står det om en beboer som monterte Salto lader. Dette er Risvollan borettslag med 1.113 leiligheter. Da nytter det med systemer som ikke skalerer. Det må også velges systemer for betaling etc. Selv om det blir mer komplekst jo flere beboere det er, er det like viktig å ha en langsiktig løsning også for borettslag med 20 beboere.

Borettslag og sameier må tenke seg nøye om før de lar beboere koble seg opp, og ha en langsiktig plan. Nå sitter jeg i glasshus i og med at jeg prosjekterer og selger ZapCharge ladestasjoner, men for meg virker det som om Salto kan fungere opp til 16 ladestasjoner. Det er en haug med funksjoner som "ikke er der", og skal du ha flere brukere blir det hele meningsløst.

Jeg har en svigerfar som er styreformann i et garasjeanlegg med salto ladere. De har 4 CLU er med effekt på 63A 230v hver. På hver CLU har de nå ca. 10 biler. De får nå i desember en effektleddsavgift på  20.000kr, eller ca. 500kr per bruker! Jeg ba han om å gå inn i og justere ned totaleffekten. Men det er jo komplett umulig hos Salto. Da snakker vi om at de betaler over 50.000kr unødvendig i effektavgift i året! Sammen med elendig utnyttelse av kapasitet fremstår det hele som trist.

Nå kjenner jeg ikke til Risvollan borettslag, men skal man skalere kapasitet inn for borettslaget med Salto blir det mange millioner i unødig oppgraderinger, i stedet for å utnytte eksisterende kapasitet.   
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Erik Ola UlvestadOnsdag 05. Desember 2018, klokken 16:26
Det er heilt kurant å forsyne ladestasjonar frå leilighetskursar og samtidig ha dynamisk lastregulering mot begrensing i hovedinntak. Betaling blir då eit 'ikke-tema'.
Kanskje ikkje med Salto...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: jkirkeboOnsdag 05. Desember 2018, klokken 16:30
Det er heilt kurant å forsyne ladestasjonar frå leilighetskursar og samtidig ha dynamisk lastregulering mot begrensing i hovedinntak. Betaling blir då eit 'ikke-tema'.
Kanskje ikkje med Salto...

Tja, spørs hvordan det vil fungere med 20 ladestasjoner av forskjellig fabrikat på hver sin leilighetskurs som alle skal lastregulere mot hovedsikring. Hvordan blir de enige om hvor mye de skal trekke? Man risikerer jo at noen få tar mesteparten av kapasiteten mens andre ikke får noe som helst.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Vollis47Onsdag 05. Desember 2018, klokken 16:39
I et sameie eller borettslag kan ikke den enkelte gjøre som han selv vil. Styret kan, etter vedtak i generalforsamling/årsmøte,  forlange at alle som skal lade elbiler følger en plan utarbeidet av styret eller en valgt kommite. Styret bør, så snart noen etterspør lading, sørge for å utarbeide en plan og gjennomføre tiltak som sikrer at alle som nå eller senere skal lade, får anledning til det uten at forsyningsnettet bryter sammen.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Erik Ola UlvestadOnsdag 05. Desember 2018, klokken 16:40
Forskjellige? Nei, sa ikkje noko om det... Dog, det vil nok også dukke opp reine OCPP baserte aktørar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Rav4_EVOnsdag 05. Desember 2018, klokken 23:56
Spørs om disse propietære lastbalanserte systemene en lovlige.
Blir litt som kabel-tv. Det skulle tatt seg ut om alle i et borettslag måtte kjøpe Sony TV fordi det var det eneste som var godkjent.
Regner med at konkurransetilsynet tar tak i problematikken og pålegger leverandørene å frigi protokoller slik at man kan kjøpe ladeboks som passer for egen lommebok.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: IngeniørenTorsdag 06. Desember 2018, klokken 06:36
Spørs om disse propietære lastbalanserte systemene en lovlige.
Blir litt som kabel-tv. Det skulle tatt seg ut om alle i et borettslag måtte kjøpe Sony TV fordi det var det eneste som var godkjent.
Regner med at konkurransetilsynet tar tak i problematikken og pålegger leverandørene å frigi protokoller slik at man kan kjøpe ladeboks som passer for egen lommebok.

Ja det skulle tatt seg ut om alle på an arbeidsplass måtte bruke den PC leverandøren mm som arbeidsgiver hadde avtale med....
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: turfsurfTorsdag 06. Desember 2018, klokken 06:49
Ja det skulle tatt seg ut om alle på an arbeidsplass måtte bruke den PC leverandøren mm som arbeidsgiver hadde avtale med....
Ikke helt sammenlignbart, arbeidslivet har helt andre rammet. Du er heller ikke pålagt å spise frokost og middag til fast tid i sameiet.

Bedre å sammenligne med kabel-tv, man kan ikke fritt velge mellom de forskjellige alternativene der heller.

Men dette burde vært standardisert, det er ikke akkurat heksekunst det er snakk om, og ingen rivende utvikling på området.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Erik Ola UlvestadTorsdag 06. Desember 2018, klokken 11:15
Ingen tvil om lovlighet, nei. Det som er så jækla fint med standardar, er at det er så mange av dei...  Skal du ha noko som fungerar så er det meste proprietært.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Lars C. KrogenæsTorsdag 06. Desember 2018, klokken 12:26
Spørs om disse propietære lastbalanserte systemene en lovlige.
Blir litt som kabel-tv. Det skulle tatt seg ut om alle i et borettslag måtte kjøpe Sony TV fordi det var det eneste som var godkjent.
Regner med at konkurransetilsynet tar tak i problematikken og pålegger leverandørene å frigi protokoller slik at man kan kjøpe ladeboks som passer for egen lommebok.

I et borettslag er det nesten uten unntak kun en leverandør av fiber/coax som legger dette inn i hver leilighet. Hver bruker må så benytte denne infrastrukturen, leie eller kjøpe dekoder og bredbåndsruter av samme firma. Get/telenor/altibox er slike ekspempler. Hvilken TV eller PC man kjøper er opp til den enkelte.

Slik er det med lading også. Borettslaget innhenter tilbud fra flere leverandører på felles infrastruktur, samt for oppsett av bokser, betalingsløsning, drift&vedlikehold etc. Hvilken bil man kjøper er derimot opp til den enkelte.

I morgen skal jeg overlevere et anlegg i et garasjelag i Oslo med klargjort infrastruktur for 127 ladestasjoner. Det var 14 leverandører som var på befaring og 8 stk. som ga et tilbud. Det er mao ikke leverandøren som setter fantasipriser, men borettslaget som velger den leverandøren som ivaretar egne beboere best. Garasjelaget har innhentet kompetanse fra Tesla, Elbilforeningen og USBL ved valg av løsning/leverandør. Her har vi oppgradert trafo, lagt nye inntakskabler og satt opp nye skap etc. Selve ladeinfrastrukturen er basert på Wago flatkabel og Zapcharge ladestasjoner samt betalings og driftsavtale med Charge365. Så har vi systemer for å overvåke effekten. Selv om de nå har 350A (230v) til lading, vil det kun være 10stk som skal lade bilen i vinter. Vi kan derfor skru ned topp-effekten betydelig, slik at hver beboer kun betaler 1200kr i året i effektavgift. Tilsvarende er umulig å få til med Salto sine CLU-er, og hver bruker hadde måttet ut med ca. 2500kr i effektavgift med et salto anlegg i løpet av et år.

Når det kommer nye effektavgifter fra 1.1.2021 er vi klare til å utnytte det som måtte komme av rushtidsavgift og off-peak tariffer.

Konkurransetilsynet kommer ikke til å ta tak i dette, så lenge det ikke er åpne protokoller for fasebalansering, lastbalansering etc. ZapCharge f.eks er OCPP 1.6 kompatibel, men da mister den det meste av funksjonalitet, og Zapchargen vil stå igjen som en "dum" Schneider, der funksjonaliteten legges i EVlink controlleren.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Rav4_EVTorsdag 06. Desember 2018, klokken 20:58
Det er ikke akkurat månelanding å drive lastbalansering. Det kunne med letthet utvikles et interface på hver ladeplass som en fritt  valgt ladeboks kunne kommunisere med.

Så lenge dette ikke finnes bør leverandørene ha åpne protokoller slik at konkurrenter kan velge å tilpasse seg.
Å skylde på at alt er lukket og propietært er ikke godt nok.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: GOLF-raiderTorsdag 06. Desember 2018, klokken 21:07
Tone i Trondheim har kjøpt og innstallert en Salto lader. Nå vil
borettslaget på Risvollan innstallere Zapcharge ladestasjoner
for alle beboerne. Tone føler seg "overkjørt" da hun føler at
hun ikke får kompensert for den innvesteringen hun allerede
har gjort. Tone tenker nu tanken på å gå tilbake til bensinbil:
https://adressa.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=18003696&aviskode=ADR&targetUrl=https%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252Fpluss%252Fnyheter%252Farticle18003696.ece
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: jkirkeboTorsdag 06. Desember 2018, klokken 23:25
Det er ikke akkurat månelanding å drive lastbalansering. Det kunne med letthet utvikles et interface på hver ladeplass som en fritt  valgt ladeboks kunne kommunisere med.

Så lenge dette ikke finnes bør leverandørene ha åpne protokoller slik at konkurrenter kan velge å tilpasse seg.
Å skylde på at alt er lukket og propietært er ikke godt nok.

Det finnes jo ingen standard for fasebalansering. Skal man vente på at et eller annet organ lager en da, før man produserer bokser? Da vil verden gå ganske sakte fremover. Det blir som at Tesla skulle satset på CHAdeMO-hurtiglading når Model S kom i 2013, siden det var den eneste operative standarden da. I så fall hadde vi vært begrenset til 50kW i ganske mange år og maks drøye 70kW pr. nå. Ikke mye å skryte av.

Jeg ser ærlig talt ikke behovet for å ha forskjellige bokser i et borettslag. Konkurranse på pris skjer når leverandør velges, ikke senere. I etterkant er man ikke bundet til å kjøpe f.eks ZapCharger fra samme firma som installerte, så lenge man har passordene for å konfigurere kan et hvilket som helst firma levere boksen. Dermed blir man heller ikke "ranet" av leverandør i monopolsituasjon.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: elektroluxTorsdag 06. Desember 2018, klokken 23:32
Stemmer det. Ikke lenge siden det var en Zapcharger til salgs fra privatperson for 10 000 kr.

Styret bør sitte som administrator slik at de kan legge til nye punkter.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Rav4_EVFredag 07. Desember 2018, klokken 08:01
Skjønner ikke helt greia. Om en garasje har lastbalansering og en plass kjører Zaptec mens en annen kjører Salto. Salto kjører enfas på fase A, mens Zaptec er tilkoblet A,B og C. Begge ladeplasser har enfasebiler. Belastningen på fase A er i taket og Salto må vente til ledig kapasitet, mens Zaptec hopper over på fase B som har ledig kapasitet.
Ergo du kan kjøpe deg et mer avansert produkt og få glede av det, eller du kjører en enklere boks og må risikere lengre ladetid. For de bokser som er tilkoblet uten fasehopping vil de være spredd på fasene A, B eller C med hver tredje boks.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: elektroluxFredag 07. Desember 2018, klokken 08:12
Burde kunne la seg gjøre, men redd det ikke nødvendigvis blir rimeligere. Også fare for at det vil utvanne effektiviteten på anlegget slik at ikke alle får nødvendig lading.

Ellers artig diskusjon som i bunn og grunn viser hvor framtidsrettet Zaptec var da de startet utviklingen av Zapchargeren i 2013. Forsprang gjennom teknikk kan være smertefullt for konkurrentene som forsøker å komme på banen.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Erik Ola UlvestadFredag 07. Desember 2018, klokken 09:10
Forutsetter vel samtidig styring av både salto og zaptec. Hadde begge hatt ip kommunikasjon så kunne eg vurdert det men med Abl (salto)  sin rs485 og zaptec sin  plc... (tar mrd Tesla wallcharger rs485 i same slengen)...fullt mulig, men tvilsomt om det lønner seg. Nei, lettare med Keba og Schneider, då.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Fred_05ſøndag 09. Desember 2018, klokken 13:25
Det som var spørsmålet mitt var egentlig om jeg må finne meg i at sameiet har funnet en leverandør som er 25 % dyrere enn markedet. Samme jobben kan andre gjøre til en mye rimeligere beløp.

Så over til mange forslag om noe lastebalansering. Vi har heldigvis ikke valgt denne løsningen. Dette er en rimelig dyr løsning. Ved å velge dette kommer man fort på 35-40.000 pr plass. En meget stiv pris spør du meg. Dessuten har en heller ikke kontroll over hva du betaler for strømmen. Her har jeg hørt om skrekkeksempler på 2-3 kroner KWh. Mens strømpris hvis lader er koblet til egen måler blir ca 1-1,30.

Vi er et lite og nytt sameiet. Tror ikke kapasiteten blir et problem dersom alle samarbeider. F.eks, dersom en ikke lader med en gang man kommer hjem fra jobben. For da skal alle lage mat, kanskje vaske klær og liknende. Men heller lade om kvelden eller natta da kapasiteten er bedre. Det er også mulig å fordele tider eller annenhver dag mellom beboerne. Hos oss fungerer det foreløpig veldig fint. Har man egen lader, så vil en ikke behøve å lade daglig. Vi har omtrent 10 ladere i garasjen, og det er sjelden mer enn 1-2 som lader av gangen. Derfor mener jeg at kapasiteten neppe blir et så stort problem at vi behøver å oppgradere elanlegget med 100 tusener av kroner.

Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Nordlandsſøndag 09. Desember 2018, klokken 15:31
Dersom du får bekreftet at det er snakk om "dumme" ladestasjoner; Nei da bør du kreve å få velge installatør fritt og bruke den ladestasjonen du vil, f.eks. Easee, Elvi, Zappi eller annen stasjon med appstyring og laststyring mot egen måler, det vil hjelpe litt på totalforbruket til sameiet og være til nytte når effektavgift kommer. Om sameiet har felles inntak vil det likevel være en risiko for at det enten må oppgraderes eller dere må inn med felles system med laststyring om noen år når flere/alle har fått seg elbil.
-----
Ang. felles laststyring, tror jeg de du har snakket med har blitt lurt, valgt feil løsning, eller det er snakk om større og eldre sameier med behov for mye ny infrastruktur/anleggsbidrag - dvs. lading ville uansett ikke vært mulig å få til uten investering.

Med de løsningene som bruker å bli foreslått her på forumet vil det bli en helt vanlig strømavtale for sameiet, og med laststyring reduseres evt. effektavgift til et minimum, men om det er et mindre sameie vil det være mulig å unngå effektavgift overhodet - dermed lik strømpris som for hver enkelt. I tillegg kommer en liten månedlig avgift per ladepunkt for administrasjon om styret tar jobben med å fakturere forbruk, men det tror jeg de fleste vil synes det er verdt for å kunne lade signifikant raskere pga. felles laststyring.

Installasjons-pris burde heller ikke være så mye høyere enn det du har fått tilbud om, gitt at sameiet allerede har tilstrekkelig strømforsyning. Selvfølgelig om det er lagt opp tilstrekkelig kapasitet til at alle i fremtiden kan bruke 16A ekstra hver går det også å gjøre som dere har gjort, men om det er basert på at bare en liten andel lader samtidig eller at alle må vente med å lade til etter kl 18 så vil det nok ikke gå mange år før dere oppdager at det var korttenkt. Poenget med laststyring er jo nettopp at dere ikke skal trenge å oppgradere elanlegget like mye som dere må med "dumme" ladere, når alle får hver sin og krever å plugge inn hver dag.

Ang. lading hver dag så er det nettopp det bilprodusentene anbefaler, det mest økonomiske for mange er å velge elbil basert på daglig rekkeviddebehov - disse er da nødt å lade hver dag, husk også at det kanskje er de som kjører mye langt som venter lengst med å kjøpe elbil. Plug-in hybrider må også lade hver dag. Jeg tror heller ikke lading annenhver dag er intensjonen med kravet i eiersl. §25.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Lars C. KrogenæsOnsdag 16. Januar 2019, klokken 15:09
I morgen skal jeg overlevere et anlegg i et garasjelag i Oslo med klargjort infrastruktur for 127 ladestasjoner.... Selv om de nå har 350A (230v) til lading, vil det kun være 10stk som skal lade bilen i vinter. Vi kan derfor skru ned topp-effekten betydelig, slik at hver beboer kun betaler 1200kr i året i effektavgift.

Da har regningen fra Hafslund nett kommet til dette garasjelaget. Vi strupet anlegget betydelig og gikk "i taket" kun 3 timer i løpet av desember. De aller fleste er ferdig med å lade før kveldsnytt og vi ser at behovet for strøm er mye mindre enn den konservative linjen vi har lagt oss på nå til å begynne med. Fordi vi har tatt tak i dette, har effektavgiften blitt akkurat slik jeg hadde forutsatt, og dermed ingen overraskende regninger på garasjelaget :-) Effektaviften vil utgøre ca. 100kr per måned per bruker i snitt i løpet av året, men vil også gjøre strømmen noe billigere, fordi linjeleie er billigere per kWt for et effektbasert anlegg enn et anlegg uten effektavgift.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Rav4_EVOnsdag 16. Januar 2019, klokken 18:12
Regner med at statistikk over enkelt- og hovedbelastning kan deles slik at man kan se virkemåten ?
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: elektroluxTorsdag 17. Januar 2019, klokken 13:24
Noe slikt du tenker på? Her fra et 43 kW anlegg med 18 brukere
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: slemtigerTirsdag 26. Februar 2019, klokken 18:50
Vi hadde samme opplegg i vårt sameie, men der var det nybygg og vi måtte bruke samme installatør som hadde stått for oppføringen fra start av. Da var det i alle fall enkelt å håndtere eventuelle problemer/feil, enn om det hadde vært masse forskjellige folk og lekt elektriker.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: BjorisTirsdag 16. April 2019, klokken 23:38
Interessant tema, er det noen som har erfart hvordan en bør løse dette når styret først har gitt lov til 6 leiligheter til å montere sitt eget system for egen regning og nå kommer de med en fellesløsning som skal ersatte de gamle løsningene, det er jo en artig problemstilling når vi først har brukt 20.000 og nå må vi bruke nye 30.000 fordi det ikke er nok kapasitet til at vi beholder våre løsninger...
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Erik Ola UlvestadOnsdag 17. April 2019, klokken 23:06
Interessant tema, er det noen som har erfart hvordan en bør løse dette når styret først har gitt lov til 6 leiligheter til å montere sitt eget system for egen regning og nå kommer de med en fellesløsning som skal ersatte de gamle løsningene, det er jo en artig problemstilling når vi først har brukt 20.000 og nå må vi bruke nye 30.000 fordi det ikke er nok kapasitet til at vi beholder våre løsninger...
Finnest det mange tilsvarande problemstillingar? Eg tenker oppussing av bad i forkant av felles vedtatt oppussing kan vere tilsvarande. Med dessverre dårlig resultat for dei som har tatt investering i forkant.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Carl Anton StenlingMandag 22. April 2019, klokken 18:42
Dette med nytt og gammelt anlegg er drøftet i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=43879.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=43879.0)

Når det gjelder styrets anledning til å pålegge leverandør/løsning så tror jeg styret kan ha temmelig stor frihet til dette. Det ligger innenfor styrets ansvar å sikre en samlet god teknisk løsning og dette blir langt mer komplisert hvis alle skal kunne velge egen type boks.
Lignende problemstilling har man f.eks. rundt valg av låstype til ytterdør eller kabel-TV-anlegg.
Samtidig bør man jo kunne forvente at styret har fått til en god avtale med leverandør.
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: WiblaTirsdag 23. April 2019, klokken 09:27
Samtidig bør man jo kunne forvente at styret har fått til en god avtale med leverandør.

Historien har vel vist at man ikke akkurat kan stole på at borettslag klarer å forhandle frem gode avtaler på alt...
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Carl Anton StenlingTirsdag 23. April 2019, klokken 18:08
Forhåpentligvis har man valgt et oppegående styre, men uansett er det slik som med alle demokratier - man får de lederne man velger  :)
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: jhetlandMandag 19. August 2019, klokken 15:18
Hei,

Jeg har blitt fortalt at det som tommerfinger regel er 15-20 biler som skal til før en går fra nettleie til effektmåler og effektavgift.

Så har vi systemer for å overvåke effekten. Selv om de nå har 350A (230v) til lading, vil det kun være 10stk som skal lade bilen i vinter. Vi kan derfor skru ned topp-effekten betydelig, slik at hver beboer kun betaler 1200kr i året i effektavgift. Tilsvarende er umulig å få til med Salto sine CLU-er, og hver bruker hadde måttet ut med ca. 2500kr i effektavgift med et salto anlegg i løpet av et år.

Når det kommer nye effektavgifter fra 1.1.2021 er vi klare til å utnytte det som måtte komme av rushtidsavgift og off-peak tariffer.

Her har dere valgt effektmåler fra deg 1 ser jeg. Så da har dere strupet effekten tilgjennelig så dere kan beregne maks effektledd til beboerene!? Er det riktig? Og er det den smarte måten å gjøre det på?

Jo
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Lars C. KrogenæsMandag 19. August 2019, klokken 21:27
Da har jeg (og evt. flere ikke forklart oss godt nok).

Her har dere valgt effektmåler fra deg 1 ser jeg. Så da har dere strupet effekten tilgjennelig så dere kan beregne maks effektledd til beboerene!? Er det riktig? Og er det den smarte måten å gjøre det på?
Jo

Nei. I dette tilfellet settes totaleffekten statisk i systemet.

Hos Hafslund og de fleste andre netteiere er det størrelsen på hovedsikringen som avgjør om det blir effektavgift eller ikke.

Hos Hafslund er grensen på hhv 80A og 125A for 400v og 230v anlegg.

Det betyr at selv om det bare er en bil som bruker et ladeanlegg med stor hovedsikring, vil effektavgiften slå inn, fra første kW. Dette rammer da nye ladeanlegg som er bygget for å kunne betjene et stort antall elbiler i fremtiden, slik tilfellet det vises til var. Da var det helt nødvendig å strupe anlegget "statisk" ved å sette en gitt samlet effekt til lading. (altså ikke noe dynamisk effektstyring her)

Har man ikke behov for å oppgradere, kan man stort sett greie seg med 1kW (eller 2,5A på 230v anlegg) per elbil. Har man mulighet til å få en hovedsikring på 125A (tilsvarer 50kW) kan man altså lade 50 biler uten at det blir problemer eller at man må betale effektavgift.

Regnestykket over forutsetter en gjennomsnittlig kjørelengde på 30km per dag, forbruket på elbilene ligger i snitt på 0,2kW/km. Hvis alle biler settes til lading samtidig, vil bilene være ferdig ladet etter 10 timer. Nå kommer noen biler tidligere, og blir da fort ferdig, fordi de har mye effekt på få biler. Da blir det mer strøm tilgjengelig for de siste bilene, og vi ender opp med at alle bilene er ferdig ladet i god tid før man drar avgårde på morgenen.

Skulle det vise seg at man ikke får helt full-ladet elbil en morgen og trenger fullt batteri, får den personen heller
kjøre innom Circle K og hurtiglade i noen minutter  ;)

Henter man strøm fra en felles måler, der boligselskapet også har et annet forbruk, kan man legge inn en dynamisk effektmåler, som øker effekten ladeanlegget har til rådighet når det ellers er lite forbruk, mens den struper anlegget når det er et høyt annet forbruk (til f.eks varming av vann, heiser, lys, varmekabler). Da slipper man også å gjette hvor høyt det andre forbruket er, og kan fjerne bufferen man ellers må sette.
 
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: jhetlandFredag 23. August 2019, klokken 12:54
Ok,

Takk for godt svar.

Men for å omformulere tommelfinger reglen da, så vil det lønne seg for beboerene å holde seg til vanlig nettleie, gitt at vi får ladet tilstrekkelig med 125Amp disponibelt.

Noen formening om den reglen også vil være sann når effekttariffer kommer inn i bildet?

Har blitt forespeilet at vi kan bytte till effektmåler for rundt 5000kr senere, og da bytte sikringen til ladeanlegget til en høyere (feks 250Amp) med en kontroller som tar fra leilighetenes kapasitet når de bruker lite strøm.

Jo
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Lars C. KrogenæsFredag 23. August 2019, klokken 13:28
Ja. Det beste for sameiet er å beholde/sette inn en hovedsikring på maks 125A. Da unngår man effektavgift i nett der effektavgiften slår inn ved høyere enn 125A.

Det er ventet ny effektavgifts-regime fra 1.1.2021. Hvordan denne blir, er usikkert. Nytt forslag skal på høring i høst. Trolig droppes 125A grensen, og det innføres en "time of use" / rushtidsavgift. Da kan det bli relativt dyrt å lade på ettermiddag/tidlig kveld, mens det blir billigere etter kl 22.00. Har man stor kapasitet og kan "guffe på" om natten, betyr det også at man kan strupe mye om ettermiddagen.

Det som avgjør om man kan oppgradere senere, er om det er ledig kapasitet i trafo, og om kabler fra trafo til skap er store nok.

Det vil i de fleste tilfeller være smartest å greie seg med dagens kapasitet så lenge som mulig (evt. øke opp til 125A), for heller å ta en oppgradering av trafo og inntak senere. 
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: jhetlandFredag 23. August 2019, klokken 15:16
Flott, for da gir jo det noen greie føringer.

Kan heller ikke lese ut av noen av leverandørene, at de håndterer fakturering etter et dynamisk prinsipp, eller kan strupe dynamisk igjennom dagen.

Jo
Tittel: Sv: Lading sameie - kan styre pålegge valg av leverandør
Skrevet av: Erik Ola UlvestadFredag 23. August 2019, klokken 17:27
Fakturering av enkeltladesesjon med variabel timespris der sameiget kun har felles målepunkt er det nok ikkje så mange ladesystemleverandørar som tilbyr, nei. I prinsippet er det jo det same som avregning aom skjer med ny AMS måler, så mulig er det. Struping av effekt etter variabel timespris skal vi nok få til, men pri1 er vel alltid å få lada nok til neste morgen, uansett pris,  eller?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk