Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: tugit på mandag 03. desember 2018, klokken 11:13

Tittel: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: tugitmandag 03. desember 2018, klokken 11:13
Offisiell rekkevidde for e-Niro er nå justert ned til 455 km for 64kWh versjonen.
Siden de har hatt litt arbeid med å rekalkulere dette kommer det vel en liten prisøkning  :laugh:

Edit: Reell rekkevidde testet av bladet Motor til 339,3 km.
https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: TBmandag 03. desember 2018, klokken 11:17
Kjære e-Niro venn,
Vi har nylig dessverre fått informasjon om at typegodkjent elektrisk rekkevidde er justert noe ned på e-Niro.
Alle nye biler solgt i Europa typegodkjennes etter en standardisert testmetode, WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dette overvåkes av en uavhengig testorganisasjon.
Under testing av e-Niro ble det benyttet feil prosedyre, og resultatet ble godkjent av den uavhengige testorganisasjonen. Kia oppdaget selv feilen under arbeidet med typegodkjenning av en annen ny elektrisk modell.
Kia Motors har tidligere kommunisert rekkevidde etter WLTP på opptil 485 km for batteriet på 64 kWh. e-Niro er nå rekalkulert etter riktig testmetode, og korrekt rekkevidde er 455 km for batteriet på 64 kWh.
Selv med en noe nedjustert rekkevidde er e-Niro en av markedets elbiler med lengst rekkevidde i denne prisklassen. Ønsker du allikevel å kansellere din reservasjon ber vi deg sende oss mail på kia@bos.no

Mvh Kia Norge
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Limodrivermandag 03. desember 2018, klokken 11:29
Beklager, vi har forledet dere med 6,6% for høy rekkevidde og håper det ikke gjør noe. Dere kan melde dere av ventelisten, men det får ingen andre konsekvenser og ihvertfall ikke for oss som har oppgitt for høye verdier.

Hilsen ydmyke oss hos Kia
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: telcontarmandag 03. desember 2018, klokken 11:38
Burde nedjustert prisen med tusenlapp pr km lavere rekkevidde :-p
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Trond.mmandag 03. desember 2018, klokken 11:43
Det er nok ikke leng før Jaguar kommer med tilsvarende melding. Men de sitter jo vesentlig dårligere i det, siden kontrakter er skrevet og biler utlevert. Da er det jo en mangel. Nå er det selvfølgelig uheldig, og litt synd at de oppdaget det før kontraktene var signert. Da ville man nok kunne forlange avslag i prisen, men ikke slik det er nå.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: HCOmandag 03. desember 2018, klokken 12:18
For min del står det mellom e-Niro og Model 3 som den neste familiebilen, og det er stadig mindre som tyder på at pilen peker i retning koreaneren.

Basert på den nedjusterte rekkevidden for e-Niro vil "billigste" Model 3* ha lengre rekkevidde enn e-Niro. Det finnes ikke WLTP-tall for denne versjonen av Model 3, men EPA er 416km, så om man antar at WLTP gir 15% høyere tall er vi på 478km.

Fullspekket e-Niro koster nesten 410.000 på veien, mens Model 3 i konfigurasjonen nevnt her spekuleres å havne på ca. 415.000 pluss vinterhjul. Med tanke på at jeg er villig til å strekke meg lenger for Teslaen, blir dette mer og mer en no-brainer.

* den antatt billigste utgaven som kommer til Norge i 2019, er med mid-range batteri og bakhjulstrekk (MR/RWD)
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Nilsernmandag 03. desember 2018, klokken 12:32
Ikke overasket. Stemmer vel ganske bra med Teslabjørn's (Kiabjørn :)) anslag om 5% kortere rekkevidde enn Kona. Fortsatt god rekkevidde og akkurat dette teller ikke negativt for meg. 

Er mer spent på resultatet fra Swedish Electric Car Championship. Kia e-Niro ble kjørt fra Haparanda til Ystad sammen med Tesla S100D, Jaguar I-Pace og Hyundai Kona. Det er publisert at Tesla vant, Kona kom bra ut av det og I-Pace måtte bryte, men har ennå ikke funnet noe info om hvordan det gikk med e-Niro.
Se f.eks svenske elbilen.org
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Morten Christiansenmandag 03. desember 2018, klokken 13:00
Betyr ikke så mye for min del, men hadde ikke sagt nei til en type 2 type 2 kabel som plaster på såret.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: tuonomandag 03. desember 2018, klokken 13:19
Sitat fra: HCO på mandag 03. desember 2018, klokken 12:18


Fullspekket e-Niro koster nesten 410.000 på veien, mens Model 3 i konfigurasjonen nevnt her spekuleres å havne på ca. 415.000 pluss vinterhjul. Med tanke på at jeg er villig til å strekke meg lenger for Teslaen, blir dette mer og mer en no-brainer.

* den antatt billigste utgaven som kommer til Norge i 2019, er med mid-range batteri og bakhjulstrekk (MR/RWD)

Håper du ikke blir skuffet med hensyn til endelig pris på M3.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: AppleKnockermandag 03. desember 2018, klokken 13:20
Sitat fra: tugit på mandag 03. desember 2018, klokken 11:13
Offisiell rekkevidde for e-Niro er nå justert ned til 455 km for 64kWh versjonen.
Siden de har hatt litt arbeid med å rekalkulere dette kommer det vel en liten prisøkning  :laugh:
God oppsummering av hva slags image Kia nå møysommelig har bygget opp.

Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: tuonomandag 03. desember 2018, klokken 13:24
Feile fullstendig på rekkevidde og forbruk for deretter å kjøre opp prisen. Låter kjent? Men Kia har så langt kommet bedre ut av det synes jeg.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: elKonamandag 03. desember 2018, klokken 13:31
Det er snakk om 30 km ned fra 485 km. Det er på ingen måte en dramatisk, eller vesentlig endring.

Det er ikke en positiv nyhet, men å snakke om "Feile fullstendig på rekkevidde" eller 30'000 verditap er å skyte langt over mål.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: tuonomandag 03. desember 2018, klokken 13:38
Klarer tydeligvis ikke å få fram all den fyndige ironien jeg sitter inne med uten å bruke diverse varianter av smileys  :-[
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Enlacemandag 03. desember 2018, klokken 15:43
Det blir stadig mindre attraktivt å kjøpe bilen, ikke hengerfeste, ikke applikasjon, begrenset med farge, forhåndsdefinert utstyrspakke, ikke engang ladekabel inkludert og nå begrensning i kjørelengde.  Som elbilkjøper blir du her frivillig "rævkjørt" fordi du har forelsket deg i en stygg liten bil.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: hELgenenmandag 03. desember 2018, klokken 17:19
Regner du kr/km rekkevidde så tilsvarer vel dette ca en nedjustering på kr 25.000

Bilen blir mindre og mindre attraktiv. Tipper mange har fått nok nå. Dersom TM3 kommer til omtrent samme pris og i3 reduserer sin med ca 20.000 i en kampanje er det over og ut for denne. 
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: HCOtirsdag 04. desember 2018, klokken 09:21
Sitat fra: tuono på mandag 03. desember 2018, klokken 13:19
Håper du ikke blir skuffet med hensyn til endelig pris på M3.

Hvorfor håper du det? Lav pris på Model 3 betyr at bruktbilverdien på Kona-en din blir lavere, så du bør håpe på at Model 3 blir så dyr som mulig. Det samme gjelder alle som planlegger å ta ut e-Niro enten for å flippe den eller for å eie den i kort tid - lav pris på Model 3 kan gi et vesentlig større verdifall den første tiden.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: elKonatirsdag 04. desember 2018, klokken 09:23
Sitat fra: hELgenen på mandag 03. desember 2018, klokken 17:19
Regner du kr/km rekkevidde så tilsvarer vel dette ca en nedjustering på kr 25.000

Ja, men det er helt feil å regne på den måten. Det vil jo si at om eNiro hadde en rekkevidde på 90km(som hadde vært nok til hvermansens daglige kjøring), så burde den kostet 75.000 ny fra butikk.

Jeg synes at folk overdramatiserer sytingen sin til det ekstreme.  Folkens det er desember, ta dere en gløgg, litt pepperkake og finn en annen bil om eNiro ikke faller i smak.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: tuonotirsdag 04. desember 2018, klokken 09:40
Sitat fra: HCO på tirsdag 04. desember 2018, klokken 09:21
Sitat fra: tuono på mandag 03. desember 2018, klokken 13:19
Håper du ikke blir skuffet med hensyn til endelig pris på M3.

Hvorfor håper du det? Lav pris på Model 3 betyr at bruktbilverdien på Kona-en din blir lavere, så du bør håpe på at Model 3 blir så dyr som mulig. Det samme gjelder alle som planlegger å ta ut e-Niro enten for å flippe den eller for å eie den i kort tid - lav pris på Model 3 kan gi et vesentlig større verdifall den første tiden.

Har ingen tanker om bruktverdi og flipping. Det er ganske likegyldig for min del. Derimot er jeg ikke likegyldig til M3. Og her tror jeg (les: helt ukvalifisert synsing) at noen av de som er mest optimistiske med hensyn til å gjette pris må forberede seg på å bli skuffet.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: tugittirsdag 04. desember 2018, klokken 10:00
https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/

Bladet Motor har nå testet reell rekkevidde og måtte lade etter 339,3 km.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: HCOtirsdag 04. desember 2018, klokken 10:29
Sitat fra: tugit på tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:00
Bladet Motor har nå testet reell rekkevidde og måtte lade etter 339,3 km.

Jeg ser de har kjørt mest motorvei. WLTP-syklusen tar utgangspunkt i 52% bykjøring og 48% landevei, så sammen med det faktum at Niro har en relativt høy CW (luftmotstand) på 0,29* så er det ikke vanskelig å forstå at man ikke vil klare 45 mil med e-Niro på motorvei.


* Tesla model 3 har til sammenligning CW på 0,23.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 04. desember 2018, klokken 10:30
Det gir en maks rekkevidde på ca 360km før eventuell buffer, men det er jo litt verdiløst når de ikke skriver hvor de kjørte?
I artikkelen skriver de at de starter i 90, men at de følger trafikken på motorvei. Dvs startet de i Oslo må de fort opp i 100-110-120 for å følge trafikken. Har de kjørt i 100/110 sone nå på vått og nær nullføre og hatt rekkevidde på inntil 36 mil er det helt kurant tenker jeg. Er det derimot stabil cruise på 90 er det dårlig.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Morten Christiansentirsdag 04. desember 2018, klokken 13:09
Jeg kjører en Honda Accord nå. Den skal ha snitt på 0.64 mila. Jeg ligger på 0.87 på sommeren og 0.93 på vinteren. Mye småkjøring og sikkert litt tung på labben. Tviler på at jeg kjører optimalt med Niro heller, så regner med kortere avstand en det som er mulig. Vil for eksempel ligge i 110-120 på motorveien.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: lirekassatirsdag 04. desember 2018, klokken 14:15
Hvor fort man ligger på motorveien kommer også litt an på hvor langt man skal. Om man må lade hyppigere går vinninga opp i spinninga :)

Ble ikke skremt av de tallene, ble mer skremt av artikkelen og hvor lite forseggjort den var.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: navyelsentirsdag 04. desember 2018, klokken 15:21
Sitat fra: Nilsern på mandag 03. desember 2018, klokken 12:32
Ikke overasket. Stemmer vel ganske bra med Teslabjørn's (Kiabjørn :)) anslag om 5% kortere rekkevidde enn Kona.

Ser for øvrig at også Hyundai har kommet med korreksjoner på WLTP rekkevidde i dag. Ny rekkevidde på Kona er 449 km, kortere enn Niro sine 455 km.

https://www.hyundai.news/eu/model-news/driving-range-of-hyundai-kona-electric-to-be-corrected/?fbclid=IwAR1ZTJVUuSS01C0jMtEYFUsHtTzC1VWNWeNUE27ALR0pO6xg1WyUJl-RCmo (https://www.hyundai.news/eu/model-news/driving-range-of-hyundai-kona-electric-to-be-corrected/?fbclid=IwAR1ZTJVUuSS01C0jMtEYFUsHtTzC1VWNWeNUE27ALR0pO6xg1WyUJl-RCmo)
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: TorleifStirsdag 04. desember 2018, klokken 16:36
Sitat fra: Enlace på mandag 03. desember 2018, klokken 15:43
Det blir stadig mindre attraktivt å kjøpe bilen, ikke hengerfeste, ikke applikasjon, begrenset med farge, forhåndsdefinert utstyrspakke, ikke engang ladekabel inkludert og nå begrensning i kjørelengde.  Som elbilkjøper blir du her frivillig "rævkjørt" fordi du har forelsket deg i en stygg liten bil.

Da kan du legge til dette for FE:
"Støyen er betydelig, men i følge den svenske importøren er det dårligere lydisolering på de første bilene enn de ordinære produksjonsbilene."

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/ (https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/)
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Trond.mtirsdag 04. desember 2018, klokken 17:11
Vi må anta at FE i denne sammenheng er å regne som ordinær produksjonsbil. Det er jo usannsynlig at de første kundebilene er dårligere støydempet enn de bilene som man konfigurerer selv.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: Nordlandstirsdag 04. desember 2018, klokken 17:57
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 04. desember 2018, klokken 14:15
Hvor fort man ligger på motorveien kommer også litt an på hvor langt man skal. Om man må lade hyppigere går vinninga opp i spinninga :)
Kostnadsmessig ja, men tidsmessig nei. Om du regner på det vil du finne at for de fleste elbiler vil man vinne mer tid på å kjøre i 110-120-130 vs 90 enn det man taper på lading, selv med bare 45-50 kW.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: AppleKnockertirsdag 04. desember 2018, klokken 19:07
«Støyen er betydelig, men i følge den svenske importøren er det dårligere lydisolering på de første bilene enn de ordinære produksjonsbilene. Det gjenstår å se.»

Deler den skepsisen der. Viljen til å kjøpe en bil med lydnivå som en kassebil er ikke blitt større ettersom Kia skrur prisen opp (i forhold til forventninger og konkurrenter) og rekkevidden ned.
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: lirekassatirsdag 04. desember 2018, klokken 21:06
Hvorfor i all verden la folk prøvekjøre i biler som gir verre opplevelse enn det man kjøper? Logisk brist der...
Tittel: Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
Skrevet av: hELgenenonsdag 05. desember 2018, klokken 07:30
https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310

Litt feil i artikkelen så hvorvidt støyen er redusert eller ei vil jeg kanskje tatt med en klype salt.
Feilen som var åpenbar var "De første 200 kundene får riktignok bilene sine før jul"

Videre spekuleres det heftig at de første kundene : "vil forsøke å selge bilene sine på finn.no som "nesten nye" til en solid overpris."