Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: dissern på mandag 31. oktober 2011, klokken 07:36

Tittel: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: dissernmandag 31. oktober 2011, klokken 07:36
Heisann!

Noen som vet hvor lang den medfølgende ladekabelen er? Er den lang nok til å f.eks rygge inn mot et ladepunkt og så koble opp?
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Kallagtunetmandag 31. oktober 2011, klokken 07:51
ca 7,5 meter
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: RuneWmandag 31. oktober 2011, klokken 08:16
Jeg synes den er både for lang og for bred. Er det noen som vet hvorfor "klumpen" må være inni gamperæva stor og tung? Er det noe vesentlig mer enn et rele og litt syreelektronikk der? Den trenger vel ikke være så stor som en brødboks for det?

Er den forresten vanntett? Når jeg prøvelånte en Leaf, måtte jeg lade den opp mens jeg var på jobb. Vi har kontakter ute på parkeringsplassen og da ble selvsagt denne klædden hengende ute i vær og vind. Er den laget for dette?
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: daggadmandag 31. oktober 2011, klokken 08:25
SitatEr den forresten vanntett? Når jeg prøvelånte en Leaf, måtte jeg lade den opp mens jeg var på jobb. Vi har kontakter ute på parkeringsplassen og da ble selvsagt denne klædden hengende ute i vær og vind. Er den laget for dette?

Det må den være ellers bør de levere en garasje med bilen som standardutstyr..
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: RuneWmandag 31. oktober 2011, klokken 08:46
Sitat fra: daggad på mandag 31. oktober 2011, klokken 08:25
Det må den være ellers bør de levere en garasje med bilen som standardutstyr..

Hehe - det hadde vært (enda mer) upraktisk å ha med i bagasjerommet...
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 31. oktober 2011, klokken 09:02
Sitat fra: RuneW på mandag 31. oktober 2011, klokken 08:16
Er det noen som vet hvorfor "klumpen" må være inni ... stor og tung? Er det noe vesentlig mer enn et rele og litt syreelektronikk der?
Er den forresten vanntett?

Kladden inneholder ikke særlig mye mer enn rele og styreelektronikk (IP44). Skal jeg tippe, vil disse boksene halveres i størrelse hver 12. måned de neste 10 årene.
Kladden er vanntett i den forstand at den kan henge ute i vær og vind, også i Bergen. Ikke sett bilen til lading hvis du parkerer under vann.

Lars
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: BEmandag 31. oktober 2011, klokken 09:05
Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Men til de av dere som har erfaring med el-bil, finnes det noen måte å låse kabelen på når en bruker offentlige ladestasjoner, eller kan hvem som helst knabbe den?

Det er jo ikke akkurat en billig kabel dersom denne bare er å nappe med seg. Det beste måtte eventuelt være om hele kontrollboksen f.eks. bla lagt under panseret, og at det bare er ledningen som ligger i dagen, den koster ikke all verdens erstatte.
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Lynetmandag 31. oktober 2011, klokken 09:09
Sitat fra: BE på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:05
Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Men til de av dere som har erfaring med el-bil, finnes det noen måte å låse kabelen på når en bruker offentlige ladestasjoner, eller kan hvem som helst knabbe den?

Det er jo ikke akkurat en billig kabel dersom denne bare er å nappe med seg. Det beste måtte eventuelt være om hele kontrollboksen f.eks. bla lagt under panseret, og at det bare er ledningen som ligger i dagen, den koster ikke all verdens erstatte.

Sjekk et stykke ned i denne linken: http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=no&js=n&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fev.nissan.co.jp%2FLEAF%2FOPTION%2Fdop.html (http://translate.google.com/translate?sl=ja&tl=no&js=n&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fev.nissan.co.jp%2FLEAF%2FOPTION%2Fdop.html)
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Rilummandag 31. oktober 2011, klokken 09:20
Sitat fra: BE på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:05
Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Men til de av dere som har erfaring med el-bil, finnes det noen måte å låse kabelen på når en bruker offentlige ladestasjoner, eller kan hvem som helst knabbe den?

Det er jo ikke akkurat en billig kabel dersom denne bare er å nappe med seg. Det beste måtte eventuelt være om hele kontrollboksen f.eks. bla lagt under panseret, og at det bare er ledningen som ligger i dagen, den koster ikke all verdens erstatte.

Man kan låse den med en vanlig hengelås, den låser da sånn at man ikke får trykket inn "håndtaket" for å løsne ledingen fra bilen. Lurer på om det meste dere er laget av plast, så er vel ikke veldig sikkert, men bedre en ingen ting.

Noen av de låste ladestasjonene er det kanskje mulig å få låst igjen så man enten får kladden inni eller ikke får ut kontakten ??? Problemmet da er vel at de som vil rappe ledningen også har nøkkel  >:(

Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: dissernmandag 31. oktober 2011, klokken 09:23
Sitat fra: BE på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:05
Interessant å lære at kabelen er 7.5 meter lang, jeg skrinla akkurat nå installasjon av en ekstra stikkontakt i garasjen!

Samme meg meg :) Jeg skal til å få montert et nytt stikk med ny kurs i garasjen og at ladekabelen er såpass lang gjør at jeg slipper å installere flere stikk ift. om jeg kjører rett inn i garasjen eller rygger inn.
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: RuneWmandag 31. oktober 2011, klokken 09:24
Det at den er hele 7.5 meter lang er sikkert fint for de som ikke kommer inntil en lader, men er faktisk bare pes ellers.

I mitt tilfelle skulle jeg lade med snuta helt inntil laderen, men den digre kveilen med tykk kabel hadde jeg ikke noe annet sted å gjøre av enn på bakken (i søla i regnvått vær)...

Jeg bare advarer: Ikke ha på pent tøy når du skal forsøke å sloss mot denne anacondaen for å få den ut av laderen og bak i kabelvesken in bagasjerommet.

Men man skal ikke se bort fra at det finnes langt bedre teknikker enn den jeg brukte  ;D
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: jkirkebomandag 31. oktober 2011, klokken 09:29
Sitat fra: Rilum på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:20
Man kan låse den med en vanlig hengelås, den låser da sånn at man ikke får trykket inn "håndtaket" for å løsne ledingen fra bilen. Lurer på om det meste dere er laget av plast, så er vel ikke veldig sikkert, men bedre en ingen ting.

Noen av de låste ladestasjonene er det kanskje mulig å få låst igjen så man enten får kladden inni eller ikke får ut kontakten ??? Problemmet da er vel at de som vil rappe ledningen også har nøkkel  >:(

Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.

En ekstra sikkerhet kan vel være å parkere forhjulet over ledningen. Da må bilen flyttes eller jekkes opp for å få løs ladekabelen. Kabelen skal etter det jeg skjønner tåle å bli overkjørt.

Ennå en løsning: Dra en sløyfe av kabelen gjennom en eke på lettmetallfelgen og fest til resten av kabelen med en kraftig hengelås.
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: RuneWmandag 31. oktober 2011, klokken 09:35
Problem med for lang kabel kan muligens løses ved å bruke strips og "låse" fast kabelen i noen runder, men spørsmålet er om kontakten tåler vekten av hele denne rullen...
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: cramandag 31. oktober 2011, klokken 09:42
Er ikke dette med store ladeklumper og kabel til overs et ganske kjent problem, slik at de fleste ladestasjoner burde hatt en krok man kan henge disse på? De kan man som foreslått stripse kabelen (eller bruke et stykke tau, som er enklere å åpne/lukke enn strips) til å henge opp kabelen på ladestolpen. Da slipper man at det ligger i vann og blir møkkete. Man kan til og med tre på en plastopse rundt etter "bunad-trekk"-metoden. :)
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Aspirantenmandag 31. oktober 2011, klokken 09:43
Sitat fra: Rilum på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:20
Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.

Når elbiler blir vanlig i polen, ukraina, romania og estland vil dette bli ett kjempeproblem...
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: cramandag 31. oktober 2011, klokken 10:05
Sitat fra: Aspiranten på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:43
Sitat fra: Rilum på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:20
Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.
Når elbiler blir vanlig i polen, ukraina, romania og estland vil dette bli ett kjempeproblem...

Det var bare SÅ politisk ukorrekt sagt - men akk, så sant så sant.  :-\
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Aspirantenmandag 31. oktober 2011, klokken 10:23
Ja, men vi må planlegge for det.

Norge er i særstilling når det gjelder vår ærlige kultur. Andre steder i verden krever tøffere tiltak enn en hengelås på plastkomponenter. Innvendig låsemekanisme burde allerede vært standard både på bilen og på ladestasjonen.
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: RuneWmandag 31. oktober 2011, klokken 10:24
Dere som støvsuger mynissanleaf.com: hvordan løser de dette i statene?
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: jkirkebomandag 31. oktober 2011, klokken 10:24
Sitat fra: Aspiranten på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:43
Sitat fra: Rilum på mandag 31. oktober 2011, klokken 09:20
Vi får vel bare krysse fingerene for at dette ikke blir noe problem.

Når elbiler blir vanlig i polen, ukraina, romania og estland vil dette bli ett kjempeproblem...

Forhåpentligvis har vi gått over til Mennekes-ladestolper før den tid. De kablene der vil koste en brøkdel av det kostnaden er nå siden all elektronikken er i stolpen istedenfor i kabelen.
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: mariowingmandag 31. oktober 2011, klokken 15:22
Nissan selger som ekstra utstyr et "ladelokk" til ca 3500,-. Slik jeg forsto selgeren så var dette for å kunne låse igjen ladelokket på bilen slik at kabelen ikke skulle kunne stjeles. Men er jo mulig at det lokket er like uklart som batterigarantien ;-)
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Aspirantenmandag 31. oktober 2011, klokken 15:37
Sitat fra: mariowing på mandag 31. oktober 2011, klokken 15:22
Nissan selger som ekstra utstyr et "ladelokk" til ca 3500,-. Slik jeg forsto selgeren så var dette for å kunne låse igjen ladelokket på bilen slik at kabelen ikke skulle kunne stjeles. Men er jo mulig at det lokket er like uklart som batterigarantien ;-)

Det er linket til en amerikansk side hvor det koster bare en brøkdel av norsk pris :-)

Linken ligger i en av "utstyr til Leaf" trådene...
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Radiobil1torsdag 28. november 2019, klokken 10:43
Ble ingen Leafer levert med type2 til type1 kabel til kunde, eller var det ekstrautstyr?
Tittel: Sv: Medfølgende ladekabel
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 28. november 2019, klokken 17:00
Bel vel standard i 2014 eller noe sånt (av de som ble levert av norsk importør).