Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) => Emne startet av: Carl J Salicath på søndag 02. desember 2018, klokken 16:11
Har en 2000 Classic som har gått ca 110000 km.
Fra den ene dagen til den andre har det støy som er avhengig av fart. Virker som støy fra motor, da den øker med pådrag. Forslag mottas.
Prøv gjerne å forklare eller ta opp en lyd/videoklipp.
Har kommet fram til at lyd må komme fra bremse calipere,har også var varme skiver. Pluss at vi bruker mye batteri.
Spørsmål om repsett til Bendix 48 caliper.(Ikke 52 mm, det var en måle feil)
Når jeg søker på Peugout 106, er det 48 mm. Har noen et varenr jeg kan søke på?
Har opplevd hengende bremser flere ganger tidligere. Det var ikke rust eller mye skitt på stempel/sylinder, men mener det ble en hel del lettere å klemme inn etter å ha vært ute med det og gjort rent stempel, pakning og sylinder. Hos meg innbiller jeg meg at klossene henger seg noe innfestningen pga den kileformede låsepatenten, rust og dritt. Smører opp og rengjør + galvspray på det meste ved hjulskift, holder det i sjakk.
Jeg må bare spørre litt mer her da lyd ikke blir borte.
Men bremser lå på begge sider foran, slik at økt strømforbruk kom av dette. Men denne lyden er ganske lik regenerering ved bremsing. Kan det være slik at regenerering konstant står på, ikke bare ved nedbremsing? Trenger jeg en reboot av bil? Av med 12 batteri??
Det vil du vel veldig lett kunne finne ut av ved å forsøke å slå regen av og på, og se om du merker noe forskjell. Bremsene føles vesentlig svakere (du trenger mere pedalkraft) uten regen
Ikke helt fredig med lyd ennå, jo da calipper lå på. Men er denne motor lyden riktig? Står her Thinken med forhjul i lufta. Mener der er noe feil her, høres mekanisk ut.
Deilig å høre lyden av Think Classic. Men inn i mellom lyden av den italienske girkassen og hviningen fra Simotion og Siemens motoren er det noe dypere brummende/hakkende lagerlyd.
Med hjulene i luften får du vinkelfeil på CV leddene og får framhevet feil på disse. Øker lyden i svingkjøring antyder det hjullageret. Jeg heller mot hjullagerfeil. Hadde lignende på en Think jeg er "fadder" for, og endte opp med å bytte "alt" d.v.s både drivaksler og fjørbein med andre hjullager før lyden forsvant.
På den bilen ble lyden markant fra ca 40 km/t men er vekke nå.
Takker for svar, hjullager er kjøpt og bil er under arbeid. Men jeg ser at høyre drivaksel burde byttes da manskjett har har mistet låsering, mye rust rundt den. Er det 106/Saxo som er de jeg kan kjøpe?
Hvorfor ikke kjøpe en brukt.
Ligger nok slike rundt om overalt i Norge. Bl.a flere her i Stavanger
Motor støy kom fra høyre hjullager, var litt jobb å få dette ut. Fjerbein ble tatt med til lokalt verksted, de presset ut lager og satt inn det nye. Thinken er nå veien igjen:).
Det var bra, unngikk huggeren denne gang