Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: HCO på lørdag 01. desember 2018, klokken 22:45

Tittel: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: HCOlørdag 01. desember 2018, klokken 22:45
Jeg var i Gøteborg i dag, og fikk prøvekjøre eNiro. Svenskene har 5 stk (!) av disse tilgjengelig for prøvekjøring.

Jeg er muligens litt farget av all støyen rundt prising av bilen og "ekstra"utstyret, men jeg fikk ikke den store godfølelsen. Faktisk synes jeg Kona er en sprekere bil, både å se på og å kjøre. Niro er selvsagt større, men er traust både utvendig og innvendig. Det var vått på veiene, så det er vanskelig å sammenligne kreftene med Kona (som jeg prøvekjørte for en stund tilbake på tørt føre), men jeg opplevde Kona som mye livligere og kvikkere både i akselerasjon og kurvekjøring.
Tittel: Sv: Prøvekjøring Niro EV
Skrevet av: HCOlørdag 01. desember 2018, klokken 22:50
eCarExpo er oppe i morgen også, dersom noen skulle være sugne på å teste eNiro:
http://ecarexpo.se (http://ecarexpo.se)
Tittel: Sv: Prøvekjøring Niro EV
Skrevet av: setlerdlørdag 01. desember 2018, klokken 23:07
Skjønner ikke at en bil med 200hk ikke skal kunne dra på? Hvilken biler er du vant til å kjøre? Synes selv en KIA Soul drar bra med klampen i bånn.
Tittel: Sv: Prøvekjøring Niro EV
Skrevet av: HCOlørdag 01. desember 2018, klokken 23:13
Jeg kjører Zoe til vanlig, men kjørte Tesla P85S til og fra Gøteborg i dag. Jeg har hatt flere raske fossilbiler og enda flere raske motorsykler (kjører nå en GSX-R), så jeg vet hvordan både fossile og elektriske krefter fungerer.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: AppleKnockersøndag 02. desember 2018, klokken 09:42
Støynivå?
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: HCOsøndag 02. desember 2018, klokken 09:45
Vanskelig å vurdere på såpass kort runde som vi fikk lov å kjøre. Stillere enn Zoe.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Limodriversøndag 02. desember 2018, klokken 13:07
Jeg kjører Kona daglig og er av den oppfatningen at effekten er unødvendig høy, spesielt sett i lys av at bilen er forhjulsdrevet. Dette resulterer i hjulspinn ved pådrag og representerer etter min oppfatning en risiko ved kurvekjøring.

For mitt vedkommende vil jeg tro effekten er tilstrekkelig uansett. Det er mye viktigere for meg med en større bil da Kona er litt kort og derfor blir litt stumpete å kjøre. Støynivået i Kona venner en seg også til og representerer ikke noe problem (ihvertfall på vinterhjul).

For meg blir det viktigere med øket komfort som følge av at Niro er større, dersom hjulstøyen ikke er dårligere enn på Kona er det helt OK. Effekt og kurvekjøring blir mindre viktig da jeg ikke liker å utfordre en tung, liten og forhjulsdrevet bil. For meg er elbil transport, kjøreglede og moro får jeg mer av i fossilkjøretøy.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: setlerdmandag 03. desember 2018, klokken 22:03
Skal prøvekjøre E Niro i Norge 11 des. Blir artig og se om den svarer til forventningene.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Bjoristirsdag 04. desember 2018, klokken 00:41
Sitat fra: setlerd på mandag 03. desember 2018, klokken 22:03
Skal prøvekjøre E Niro i Norge 11 des. Blir artig og se om den svarer til forventningene.

Hvor i landet har de da fått demobiler?
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: setlerdtirsdag 04. desember 2018, klokken 08:05
Skal prøvekjøre i Trondheim.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: navyelsentirsdag 04. desember 2018, klokken 10:11
Motor har prøvekjørt bilen. Skuffende rekkevidde, bare 340 km?

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/ (https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Counterpointertirsdag 04. desember 2018, klokken 19:39
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:11
Motor har prøvekjørt bilen. Skuffende rekkevidde, bare 340 km?

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/ (https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/)
Kaldt, vått og motorvei. Samt han sier han ikke var redd for å gasse på.
Høres helt ok ut, men ikke like bra som Kona (som forventet egentlig)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Bjoristirsdag 04. desember 2018, klokken 19:46
Mye støy, jeg venter med å prøvekjøre til versjonen med mer isolering kommer... dette er mitt største ankepunkt mot Kia, spes nå som de har lagt seg på Tesla Model 3 pris, da bør de levere bedre enn «betydelig støy»...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: svingentirsdag 04. desember 2018, klokken 23:12
Litt bedre omtale her https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310
Første 200 får bilen før jul.... jeg har under 200 ikke hørt noe... Men enda litt til jul ;)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: arthuronsdag 05. desember 2018, klokken 06:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:46
Mye støy, jeg venter med å prøvekjøre til versjonen med mer isolering kommer... dette er mitt største ankepunkt mot Kia, spes nå som de har lagt seg på Tesla Model 3 pris, da bør de levere bedre enn «betydelig støy»...

Hvilken spec har Model3 til prisen av en Niro? Kan man bestille/skrive kontrakt i dag på en slik bil?
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Trond.monsdag 05. desember 2018, klokken 06:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:12
Litt bedre omtale her https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310
Utrolig hvor mye tøv journalister får seg til å skrive   :o

«I tillegg er en varmepumpe standard. Den henter varme fra klimaanlegget og det elektriske systemet og bruker det til å varme opp kupeen og stjeler ikke strøm fra batteriet»

Jeg stiller da også spørsmål til følgende positive utsagn:

«Ved å bruke mer støydempende materialer og bedre isolering av hjulopphenget fra karosseriet, har Kia har klart å få ned den innvendige støyen til et overraskende lavt nivå»
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Øyvind.honsdag 05. desember 2018, klokken 07:17
Sitat fra: arthur på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:26
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 04. desember 2018, klokken 19:46
Mye støy, jeg venter med å prøvekjøre til versjonen med mer isolering kommer... dette er mitt største ankepunkt mot Kia, spes nå som de har lagt seg på Tesla Model 3 pris, da bør de levere bedre enn «betydelig støy»...

Hvilken spec har Model3 til prisen av en Niro? Kan man bestille/skrive kontrakt i dag på en slik bil?
Forventet mid range batteri og premium upgrade pack. 4wd og gode ytelser.
Produksjonen av M3 er oppe i ca 7000 per uke nå. Går du for full pakke kan du regne med bil neste sommer. Går du for aller billigste modell er du fort over i 2020. Dvs du får M3 før du får Niro uansett om du ikke har bestilt noen av dem i dag.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: elKonaonsdag 05. desember 2018, klokken 07:22
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:11
Motor har prøvekjørt bilen. Skuffende rekkevidde, bare 340 km?

https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/ (https://www.motor.no/artikler/provekjoring-med-kia-e-niro/)
Han kjørte ut på 96% og oppgir ikke, etter hva jeg kunne skumlese meg frem til, prosenten når han stoppet for å lade. Han ble ikke dyttet til laderen, så noe var jo igjen der også. 455km er vel fra 100% til 0%?
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: navyelsenonsdag 05. desember 2018, klokken 07:24
Sitat fra: TM på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:12
Litt bedre omtale her https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310
Utrolig hvor mye tøv journalister får seg til å skrive   :o

"Det eneste du kan kjøpe ekstra er metallic lakk og glasstak. Begge deler koster rundt 5.000 kroner. I prisen på 377.000 kroner mangler bare vinterhjul før du har en fullt utstyrt utgave ferdig på veien."

Ehh... glasstak? Mener de takluke?
De glemte for øvrig å nevne at man også må kjøpe ladekabel og gulvmatter...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: navyelsenonsdag 05. desember 2018, klokken 07:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:17
Sitat fra: arthur på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:26
Hvilken spec har Model3 til prisen av en Niro? Kan man bestille/skrive kontrakt i dag på en slik bil?
Produksjonen av M3 er oppe i ca 7000 per uke nå. Går du for full pakke kan du regne med bil neste sommer. Går du for aller billigste modell er du fort over i 2020. Dvs du får M3 før du får Niro uansett om du ikke har bestilt noen av dem i dag.

Hvor får du tallene dine ifra? De har vel aldri sagt 7000 i uka, Bloomberg estimerer rundt 4400.
Tesla har sagt at de har greid (som et engangstilfelle) å produsere 1000 på en dag. Men sannsynligvis er ikke dette representabelt over tid.

M3 LR AWD premium til sommeren? Da bør du ha stått på liste en stund allerede. Tipper du må vente ett år hvis du skriver deg opp i dag. Og pris blir fort over 500k.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: hELgenenonsdag 05. desember 2018, klokken 07:43
Sitat fra: TM på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:42
Sitat fra: svingen på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:12
Litt bedre omtale her https://www.dinside.no/motor/vi-har-testet-elbilen-6000-nordmenn-star-i-ko-for-her-er-var-dom/70531310
Utrolig hvor mye tøv journalister får seg til å skrive   :o

«I tillegg er en varmepumpe standard. Den henter varme fra klimaanlegget og det elektriske systemet og bruker det til å varme opp kupeen og stjeler ikke strøm fra batteriet»

Jeg stiller da også spørsmål til følgende positive utsagn:

«Ved å bruke mer støydempende materialer og bedre isolering av hjulopphenget fra karosseriet, har Kia har klart å få ned den innvendige støyen til et overraskende lavt nivå»

Det er flere feil i denne artikkelen - så jeg ville definitivt ikke lagt vekt på opplysninger her.
Dinside er vel en av de nettsidene med stadig flere kjøpt og betalt artikler - og denne er definitvt en av de.
Her er ikke bilen presentert og prøvekjørt på norske veier - men laget av en reporter som tydeligvis har fått en betalt tur til varmere strøk - ikke noe galt i dette bare man opplyser om det (noe som ikke gjøres her), men det som presenteres av innhold må være korrekt og relatert til norske forhold - noe det ikke er
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Øyvind.honsdag 05. desember 2018, klokken 08:51
Sitat fra: navyelsen på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:17
Sitat fra: arthur på onsdag 05. desember 2018, klokken 06:26
Hvilken spec har Model3 til prisen av en Niro? Kan man bestille/skrive kontrakt i dag på en slik bil?
Produksjonen av M3 er oppe i ca 7000 per uke nå. Går du for full pakke kan du regne med bil neste sommer. Går du for aller billigste modell er du fort over i 2020. Dvs du får M3 før du får Niro uansett om du ikke har bestilt noen av dem i dag.

Hvor får du tallene dine ifra? De har vel aldri sagt 7000 i uka, Bloomberg estimerer rundt 4400.
Tesla har sagt at de har greid (som et engangstilfelle) å produsere 1000 på en dag. Men sannsynligvis er ikke dette representabelt over tid.

M3 LR AWD premium til sommeren? Da bør du ha stått på liste en stund allerede. Tipper du må vente ett år hvis du skriver deg opp i dag. Og pris blir fort over 500k.
1. Du må nok opp på performance for å få prioritet i 2019. 
2. 7000 biler er produksjonsmålet nå. https://www.electrive.com/2018/11/16/tesla-plans-for-7000-model-3-per-week-by-end-of-november/
3. Uansett får man M3 før eNiro dersom man bestiller begge nå, selv om du vil ha M3 til omtrent samme pris som eNiro.

Det får være nok avsporing av tråden fra min side. For øvrig har jeg eNiro i bestilling, men ikke M3.

Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Bjorisonsdag 05. desember 2018, klokken 09:42
Står tidlig på begge listene så for min del er det iallefall relevant å sammenligne Niro og M3. Nå blir det nok slik at det blir vanskelig å få noe M3 til under 500.000 i år, sånn sett kommer Niroen bedre ut og jeg lurer derfor på å gå for Niroen og selge når jeg kan får en MR RWD M3, trenger ikke mer og syns det blir veldig dyrt for en M3 om den koster over 500.000, da fremstår det smartere med lett brukt S AWD...

Rekkevidden som er oppnådd på 340 km er faktisk veldig bra, men journlisten som har skrevet det forstår ikke det selv... Helt innanfor spør du meg...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: navyelsenonsdag 05. desember 2018, klokken 12:11
Da var det offisielt. Tesla M3 Long Range fra kr 464.000 med 544km WLTP rekkevidde.
Alle som reserverer/bestiller i dag blir lovet bil innen 6 mnd.

Tipper køene på Kona og Niro krymper betraktelig etter disse nyhetene!
Når Mid-Range kommer mot slutten av 2019, regner jeg for øvrig med at den slår Niro på pris!
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 05. desember 2018, klokken 12:17
Da er det vel mulig med SR "naken" til 320000 kr. Sånn mot juletider om ett år. Dette blir nok bra.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: trykkertorsøndag 16. desember 2018, klokken 21:39
Jeg fikk prøvekjøre e-Niro 1 time i går, og her er noe av det jeg noterte meg underveis.
Disclaimer. Husk at det kan være småfeil på min Kona Electric og/eller på lånte e-Niro som gjør at mine observasjoner ikke stemmer med andre sine observasjoner.
Til eksempel synes jeg ikke rattvarmen på min Kona Electric er særlig god, hvorimot en kollega av meg synes at i deres Kona Electric er den helt fantastisk og upåklagelig. Jeg vet ikke om det er en feil på min, eller vi har forskjellige standarder/krav/behov.

Og.......Kjære KIA. Hvorfor har dere valgt noen av de STYGGESTE felgene på vinterdekkene til demo-bilene.
Alle demo e-Niro jeg har sett, både her, og på norske YouTube-videoer, bilder på forum osv. har det samme settet butt ugly felgdesignet som trekker bilens helhetsinntrykk kraftig NED.

Here it goes:

Interiør
Det første jeg la merke til var hvor jevn rattvarmen på e-Niro er. På Kona Electric så er det mer punktvis varme områder, og særlig nær eikene er det merkbart kaldere. På e-Niro er det mer som å holde i en solid lun og varm ring, hvor det er lite varmeforskjeller.
Paddles på sidene av rattet var vanskeligere å nå. Hånden/fingrene må mer rundt og inn bak rattet. Må nesten flytte hendene for å nå. Mye lettere å nå på Kona Electric.
På rattet er det 4 switcher som kan vippes opp og ned, samt trykkes inn. På e-Niro er disse tykkere og mer klumpete. Det er langt mer behagelig å vippe opp og ned disse på Kona Electric enn e-Niro. Men på e-Niro er det lettere å trykke disse rett inn.
Den stygge runde KIA-klumpen som er midten av rattet er heslig. Dette ser ikke ut og hører til biler på 80-tallet.
Rattet virker tykkere. Vet ikke om det stemmer. Men det er mer behagelig å holde rattet i e-Niro.
Kupevarmen i e-Niro virket mye bedre enn i min Kona Electric. Her i e-Niro kunne jeg få det ubehagelig varmt, og måtte skru ned på varmen. Den varmer mer jevnt over i hele kupeen.
Kona Electric klarer sjelden å varme kupeen så mye at jeg synes det blir for mye. Samtidig har Kona Electric en tendens til å "spisse" varmen ut i kupeen slik at det oppleves større temperaturforskjeller alt etter hvor en sitter i bilen. Her var e-Niro langt mer autoritær og behagelig i sin varmekapasitet.

Instrumenteringen i e-Niro er meget rotete og det foregår ting over alt. Den viser alle gir-indikatorene versus Kona Electric som kun viser bokstaven for aktuelt gir. All mulig annen informasjon som kraftforbruk/regen, kjøremodus, valgt cruise, osv osv..... Sikkert noe en venner seg til. Men Kona Electric er langt mer elegant og ryddig i oppsettet.
Et annen problem med e-Niro er at instrumenteringen går så langt ut på sidene at det er kun høyre øye som ser kanten av venstre instrumenter, og venstre øye som ser siste rest av høyre instrumenter. Likte ikke instrumenteringen på e-Niro i det hele tatt.
Likte veldig godt elektriske seter med minne, og ikke minst inn- og ut av bilen funksjon.
Når fruen har kjørt vår Kona Electric, kan jeg stå i regnet i 7-9 sekunder mens jeg holder inne bryteren for sete bak. På e-Niro sender den setet bakover automatisk straks en skrur av bilen, eller åpner døren for å gå inn i bilen. Så setter den setet på plass igjen når døren lukkes for kjøring.
Knappene på midtkonsollen er plassert slik at jeg har dem i synsvinkelen selv om jeg ser på veien. På Kona Electric må jeg fjerne blikket ganske betraktelig for å justere sete og rattvarme, samt kjøremodus og andre funksjoner. Her er det mulig å øyne knappene i periferisynet og faktisk justere uten å flytte blikket særlig.
Lagringsplassen under midtkonsollen er også langt mer praktisk på e-Niro. Her har du godt plass, og du har tilgang til tingene, både fører og passasjer. I Kona Electric blir denne plassen glemt, eller noe en har tilgang til alene, eller på vei inn eller ut av bilen.
Øvre del av dashbord og dører er soft touch. På min Kona Electric som er med tekstilseter er alt dette hardplast som på en Keter putekasse. Kan være Kona Electric med skinnseter har et flottere dashbord. Det vet jeg ikke.
Nakkestøtten på setet kan reguleres lengre frem enn i Kona Electric. I e-Niro trenger jeg ikke bruke fremste posisjon for å få god nakkestøtte, versus Kona Electric hvor jeg på fremste posisjon skulle ønske jeg hadde ett hakk mer å gå på.
Alt i alt føles interiøret i e-Niro mer eksklusivt. Kona Electric er mer plastaktig. Men e-Niro er helt tydelig en fossilbil som er bygget om, og interiøret minner mye om fossilbiler. Der er Kona Electric mer rent og ryddig i linjene. Knappene bedre integrert og har et mer helhetlig design som en elbil.
e-Niro kunne med fordel kuttet ut all sin sorte pianolakk i dashbord og dører. Ser pent ut akkurat når det er rent, og så er det verre enn noen ting straks en har berørt det.

Plass
Det er her e-Niro vinner hands down. I vår Kona Electric er det så vidt vi får plass til vårt hundebur Trixie størrelse 1. Det kan ikke skyves helt ut til siden, for da treffer det luken. Og slik buret står i Kona Electric, sløser det med plass, og det er knapt plass til to handleposer ved siden av.
I e-Niro derimot er det plass til 2 slike hundebur ved siden av hverandre. Men de må bygges opp litt. Ikke noe problem. I daglig bruk vil jeg her kunne ha ladekabler og diverse under platået buret står på, og likevel plass til mange handleposer, sekk, bagg eller hva nå, ved siden av. Kona Electric har ingen ting å stille opp med når vi snakker bagasjeplass.
Heller ikke når vi snakker plass til passasjerene. Junior har rikelig med benplass bak mine 195cm i e-Niro. På Kona Electric må jeg litt lengre frem enn jeg egentlig ønsker, for at junior skal ha ok benplass bak meg.
Min Kona Electric har ikke takluke, og jeg har en takhøyde i den som gjør at håret ikke berører taket.
Mener å huske at Kona Electric med takluke har noe lavere tak inne. Vet ikke.
På denne e-Niro var det takluke, og håret berørte taket inne. Jeg kunne løst dette med å legge seteryggen litt mer bakover, men kjører i en rimelig oppreist stilling til dagen. Ønsker å tro at en e-Niro uten takluke har litt mer takhøyde. Men uansett er dette en problemstilling for folk som er godt høyere enn normalen.

Støy og lyd
Støy og lyd kan ha noe med bilens utforming versus hvordan Kona Electric ser ut.
Siden e-Niro er langt større i kupeen er det mer spillerom for akustikk til å utvikle seg og kanskje gi resonanser. Noen mener e-Niro ikke støyer særlig, mot andre som mener den støyer mye.
Her har jeg en akustisk teori. Jeg tror musikkanlegget i e-Niro og Kona Electric er nogen lunde av samme kapabilitet. Men på e-Niro måtte jeg justere diskanten ned til -3, mellom tone og bass til +3 for å få god lyd. Denne bilen fremhever kanskje lysere toner litt.
Husker en ringetone for mange år siden unge mennesker kunne høre, hvor eldre mennesker ikke kunne høre den. På grunn av lyden lå høyt i Hertz-skalaen.
Jeg merker meg at e-Niro har en markant hjulstøy i kupeen. Nå ble testbilen kjør på Nokian Hakkapellita 3, og min Kona Electric kjøres på Conti Viking Contact 7. Men du bedre hvor mye mer e-Niro støyer enn Kona Electric. Noe av grunnen er rett og slett at Kona Electric har en mer dyp rumlende støy som ikke virker så påtrengende. e-Niro derimot har langt lysere støy. Og den merkes virkelig hvis du har hørselen i behold. Vi snakker en støy som minner mye mer om vindsus og er i det lysere spekteret av lyd. Versus Kona Electric som er mer rumlende og mørk i lyden.
Uten tvil vil du bli mer lyttetrett av e-Niro sin støy enn Kona Electric.
Men er du av eldre årgang og/eller hørselen din er redusert, vil du ikke plukke opp denne innaverende støyen e-Niro har.
Selv da jeg skulle kjøre ut fra byggefeltet her jeg bor, på rimelig ny og slett asfalt, så bet jeg meg merke i hvor fremtredende hjulstøyen var allerede ved 18km/t.
En fordel med e-Niro er at kupeviften ikke støyer så mye som Kona Electric.

Funksjoner/Kjøring
Lane following assist synes jeg var langt bedre på e-Niro enn i Kona Electric. Her fant den hurtig midten av kjørefeltet, og holdt bilen stabil midt i. Jeg merket i rattet små mikrokorreksjoner, og bilen lå planke stabilt i midten. Kom det en sving, hold den plasseringen elegant, og virket aldri til å være i tvil.
Min Kona Electric stoler jeg ikke på i det hele tatt. Bilen vandrer svakt mot høyre og venstre. Ikke så ofte ligger den plassert stabilt i midten, og den mister for overbevisningsevnen straks det kommer en slakk sving. Kona Electric er mer som en fyllekjøring hvor den vandrer litt fra side til side og ikke nødvendigvis henger med i en slakk sving.
Da jeg skulle rygge e-Niro inn i garasjen merket jeg hvor mye bedre utsyn bilen gir tilsidene, på skrå og rett bakover. Det var helt utrolig hvor mye mer utsikt jeg fikk rundt bilen i ryggingen. Jeg rygger normalt kun på speil og kamera, men la fort merke til hvor godt overblikk jeg fikk i vinduene.
Jeg kjørte e-Niro på dagtid, men merket et markant bedre lys fra bilen i tunneler. Hvor min Kona Electric ikke har noe særlig supergodt lys, merket jeg i tunnelen straks e-Niro tenkte nærlysene.
Tydelig skarp lyskjegle som strake seg fint fremover langs tunnelveggene. Slike lys skulle jeg gjerne hatt på Kona Electric.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: AppleKnockersøndag 16. desember 2018, klokken 22:54
Takk for gode obervasjoner.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: tuonomandag 17. desember 2018, klokken 06:13
Når det gjelder dine observasjoner med Kona og rattvarme, så er dette typisk. Både på Kona og Ioniq. Varmen virker å være fokusert (i mangel av bedre ord) på der de mener man holder hendene under kjøring. Dermed virker de andre områdene av selve rattet ikke tilsvarende oppvarmet.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Bjorismandag 17. desember 2018, klokken 21:14
Gud så det irriterer meg at ikke denne bilen er skikkelig støyisolert. Utenom det og app er dette en bil jeg vet vi kunne trives godt med, men mye støy har jeg store problem med å akseptere...

Dette med "lys" støy tror jeg er en bra observering. Jeg hadde PHEV hjemme og kjørte 10 km først med Kiaen og så med Leaf 2.0 direkte etterpå. DB måleren på Iphonen gav faktisk Niroen ørlite lavere verdier, utenom på grus der Niroen falt helt gjennom. MEN oppfatningen for øre var at Leafen var i en helt annen klasse støymessig enn Niroen. Så mye at jeg vil si det var som å kjøre en "dyrere" bil når jeg satte meg i Leafen.

Fruen hentet denne bilen i Haugesund og kjørte den de 60 km hjem, en tur hun kjører flere ganger i uken med Leaf 2.0. Når hun satte seg med middagsbordet så sa hun "vil du virkelig bytte Leafen med den der"? hun hadde kjørt, hun ble helt utslitt av all støyen...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Øyvind.hmandag 17. desember 2018, klokken 21:15
Bruk noen tusenlapper på støyisolering :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Bjorismandag 17. desember 2018, klokken 21:21
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2018, klokken 21:15
Bruk noen tusenlapper på støyisolering :)

Ja, dersom det er mulig å få dette skikkelig så er det helt klart verd pengene, men ja. Model 3 kommer stadig nærmere når en må til med slikt for å få bilen slik den burde vært, spesielt til den prisen...

Vel, har spurt om jeg kan få prøve den i romjulen så får vi se...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: terjebctirsdag 18. desember 2018, klokken 17:32
Prøvekjørte den nå på våt motorveg mellom 80-110 km/h.

Jeg kom rett fra en Nissan Leaf 40kwh og jeg hadde vanskelig å høre særlig forskjell på støynivå i kabinen. Jeg merka stor forskjell i lydnivå fra Soul til Nissan Leaf når jeg bytta der.

"Autopilot" fungerte ekstremt mye bedre enn på Nissan Leaf. Knallstø til tross for ekstremt skitten vei og oppmerking var nesten usynlige.
Under samme forhold hadde jeg ikke kunnet skru på Leaf sitt system engang.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Bjoristirsdag 18. desember 2018, klokken 22:24
Sitat fra: terjebc på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:32
Prøvekjørte den nå på våt motorveg mellom 80-110 km/h.

Jeg kom rett fra en Nissan Leaf 40kwh og jeg hadde vanskelig å høre særlig forskjell på støynivå i kabinen. Jeg merka stor forskjell i lydnivå fra Soul til Nissan Leaf når jeg bytta der.

"Autopilot" fungerte ekstremt mye bedre enn på Nissan Leaf. Knallstø til tross for ekstremt skitten vei og oppmerking var nesten usynlige.
Under samme forhold hadde jeg ikke kunnet skru på Leaf sitt system engang.

Dette lover jo bra da, men det er nok første og fremst på grov asfalt du hører forskjell og kanskje i mindre hastighet
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Siggenonsdag 19. desember 2018, klokken 07:13
Har nå prøvekjørt over ca 22mil og har egentlig ingen større ting å sette fingra på foruten om hvem i helvete fant på å utstyre demobilene med bråkedekka Nokian r2.. Hadde glemt ut ifra teslatiden hvor myke de var i sideveggene...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: ovevonsdag 19. desember 2018, klokken 07:23
Jeg har Nokian R2 på Niro PHEV-en min. De bråker lite i forhold til sommerdekkene som er Michelin Energy. Sommerdekkene bråker så mye at jeg må ha mer luft i dekkene enn anbefalt for å redusere støyen noe.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Ragged_Gloryonsdag 19. desember 2018, klokken 08:31
Jeg hadde en kjøretur i går. Motorvei og litt rundt omkring på andre veier med 40 - 60 km/t. Jeg er fornøyd!

Dette liker jeg (sammenligningsgrunnlaget mitt er en Kia Soul):

- Gode seter. Ekstra god korsryggstøtte.
- Gode lys.
- Adaptiv cruisekontroll: Denne fungerer meget bra. Jeg lot bilen kjøre fram mot et kryss med bil foran som ventet på å svinge ut på vei. Full oppbremsing uten problemer. Sikkert vanlig for dere som er vant med slikt. Det er ikke jeg.
- Sprek! Lett å spinne av gårde. Etter å ha prøvekjørt, trodde jeg Soulen hadde gått i skilpaddemodus...
- Ikke plagsomt støynivå. Omtrent som i Soul. Noen fordeler skal en ha når en har passert 50.
- I utstilling hadde de nå fått en mørkegrå, samme som jeg har bestilt. Fin farge.

(http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/c_limit,dpr_1.25,f_auto,h_700,q_auto,w_690/qhcd5x8pphes8vjudnm7.jpg)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Trond.mtorsdag 20. desember 2018, klokken 06:09
Sitat fra: Siggen på onsdag 19. desember 2018, klokken 07:13
Har nå prøvekjørt over ca 22mil og har egentlig ingen større ting å sette fingra på foruten om hvem i helvete fant på å utstyre demobilene med bråkedekka Nokian r2.. Hadde glemt ut ifra teslatiden hvor myke de var i sideveggene...
Nokian R2 ? Leveres det lenger da ? Trodde det var R3 nå.
Har forøvrig aldri oppfattet R2 som bråkedekk i hverken Leaf 40 kwh, i3 eller e-Golf. Hvis piggfie vinterdekk skaper mye støy må det være noe alvorlig galt med støydempingen.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Trond.mtorsdag 20. desember 2018, klokken 06:15
Sitat fra: terjebc på tirsdag 18. desember 2018, klokken 17:32
"Autopilot" fungerte ekstremt mye bedre enn på Nissan Leaf. Knallstø til tross for ekstremt skitten vei og oppmerking var nesten usynlige.
Autopiloten i Leaf er helt ubrukelig. En fører med høy promille vil klare å holde plassen i kjørebanen bedre  8)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 22. desember 2018, klokken 15:17
Tenkte på en prøvekjøring hos forhandler i går. Ble bare med titten.  Som forhandler sa: Ingen vits å prøve noe som jeg ikke kan selge..og det har han jo helt rett i. 
Han mumlet forøvrig noe om 64kw Soul til sommeren kanskje. Jadda..sa jeg
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: chriso89fredag 04. januar 2019, klokken 10:12
Jeg har kjørt langtur med bilen og syns ikke den bråket så mye.  Kanskje litt mer en soul men blir bedre med understell behandling som ikke var på den jeg testet.  Jeg testet en med Viking Contact dekk.

A en kommenterte her ang rekkevidde på broom testen:  den er testet på svenske motorveier der det ofte er 110 og 120 såmed norsk bruk vil gå lengre en 340 km.


Og lår det kommer til motorkraft er denne sprek. Spesielt i sport mode.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: a1101lørdag 05. januar 2019, klokken 20:03
Har fått testet bilen ca 300 km og har følgende å bemerke (har Leaf fra før + fossil stasjonsvogn):
+
-Virker godt skrudd sammen, gir en kompakt og god følelse
-Veldig god plass inni foran og bak
-Bra med varme i ratt, varme i seter foran og bak og luft i seter
-Flott med høy sittestilling, SUV følelse når jeg kjører
-Utrolig bra drag i motoren
-Plass i bagasjerommet er OK. Ikke helt på stasjonsvogn størrelse men godkjent for en familie
-Rails, lett å montere takboks
-Gjettometeret virker mer riktig enn min 2013 modell Leaf. Deilig å kunne kjøre langt uten å begymre seg nevneverdig for rekkevidden
-Kjørte den opp til fjellet, virker til å være ideell som hyttebil, mtp fjæring, bakkeklaring, fremkommelighet osv
-Autopilotsystemene er utrolig behagelig, å kjøpe bil uten i 2019 virker nærmest meningsløst
-Likte takluken

-
-Lydanlegget var OK, men ikke eksepsjonellt bra
-LFAS (Lane Following Assist) kjørte ut av veien ved noen anledninger, til tross for grei vegmerking. Imidlertid er jeg i det store og hele fornøyd, 99.9 % av tiden fungerte den utmerket
-Litt korte seter mtp lårstøtte
-Mangler skiluke
-Skulle ønske bilen var 20 cm lengre, og at dette var tatt ut i økt bagasjeromstørrelse
-Rekkevidden er bra nok den, men hvis bilen skulle være helt perfekt burde det være 100 km lengre rekkevidde (som på TM3)
-Ideellt sett burde det være AWD. Er vant med sterk motor og AWD på min fossil, selv om elektronikken gjør at bilen (eNiro) ikke spinner på glatta, så er det fortsatt bedre med AWD
-Hengerfeste mangler
-Fjernbetjent forvarming av bil mangler
-Navi skjerm/knapper virker ekstremt gammeldags etter å ha prøvd TM3
-Ladet på Ionity charger og fikk rundt 53 kW. Greit nok men hadde forventet mere ? Var et par plussgrader, vet ikke om det var bilen eller laderen.

Konklusjon: Den desidert beste elbilen pr i dag mtp pris, kvalitet, plass osv.
Kommer den med hengerfeste er den mer eller mindre komplett, ingen andre reelle konkurrenter i den prisklassen


Sammenlignet med Kona er dette en helt annen bil pga MYE bedre plass inni==> reell familiebil, noe kona ikke er
Sammenlignet med min gamle Leaf v1 ser jeg at utviklingen har gått fremover ja...

Hva får man til 400k av elbiler eller ? 2014 TMS med 6 mnd gjenstående garanti ? Hadde KIA klart å levere hadde jeg glatt valgt eNiro

Ser helt klart at elbil er fremtiden, føles helt feil å gå tilbake til fossil iallefall, etter å ha kjørt eNiro

Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Zuexisøndag 06. januar 2019, klokken 19:42
Har kjørt e-Niro i helgen jeg og.
Enig i mye over her.

I forhold til støy som diskuteres synes jeg det ikke var sjenerende på vanlig 60 soner, men noe mer fremtredende i 80 soner og på motorvei. Bilen hadde CVC7 dekker.
Oppleve den som en slags "romlestøy" som fylte kupéen. Over tid i høyere hastigheter kan jeg se for meg at det kan bli litt slitsomt.
Kjører innimellom et godt stykke inn i Sverige hvor stor del av ruta er motorvei i 110+ og 90 soner. Blir det for ille vil jeg vurdere sånn sprøyteguffe oppi hjulbuene + demping under matta i bagasjerommet.

Synes håndtaket til bagasjerommet kunne vært mye bedre løst. Plassert nederst på bakluka, mellom luke og støtfanger, en liten pute, inni, oppi der, så handa ble full av møkk i det været her.

Smak og behag, men synes knappene på rattet er vel mange og små, samt at justering av viftestyrke er plassert lengst bort fra førersetet.
Bruk "Auto" tenker du sikkert nå, men da velger den selv enten AC (for kjøling) eller Heat for oppvarming i forhold hva man har stilt inn som temperatur - ikke begge deler samtidig, så da får man ikke avfuktet lufta som kommer inn i kupeen.

Var takluke i demobil. Kommer nok ikke til å kjøpe den. Liten åpning til at jeg ser noe poeng i den, i tillegg til at det kom litt kulderas fra den. Ihvertfall når trekket under var trukket tilbake.

App / forvarming uten å være tilkoblet strøm kommer til å bli et savn. Uaktuelt å vente til det kommer. Får se om jeg venter til hengerfeste er bekreftet / ikke bekreftet før jeg bestemmer meg.

Ellers er bilen akkurat like bra som forventet - totalt sett! *tommel opp*
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Trond.mtirsdag 08. januar 2019, klokken 12:10
At man ikke har app eller annen måte å starte oppvarming av bilen uten å være tilkoblet strøm og uten at det er innstilt på timer er en utrolig dårlig løsning. Står ofte parkert på fjellet (med bmw i3), og da starter jeg forvarming bare 5-10 minutter før jeg skal kjøre. Da går bilen fra å være fryseboks med vinduer og dører som er frosset igjen til å være behagelig temperert med isfrie ruter. Det tar 2 % av batteriet på i3, og ville da bare trekke 1 % av en e-Niro.Det det ikke bare bare å åpne dørene og slå på forvarming når dørene og listene er helt gjenfrosset. Dessuten vil ladeluken være vanskelig å lukke igjen hvis det er masse snø og is der fordi bilen har stått tilkoblet. Dette er nærmest som dealbreaker for meg og utrolig skuffende av Kia. De har jo til og med en egen vintermodus som trekker strøm under kjøring for å varme batteriet, men 1 % til forvarming vil de ikke gi oss  :(
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: obayfredag 11. januar 2019, klokken 16:05
I går var det min tur for en gratis omgang. Jeg har en Sportage (awd, 7 år) fra før så er nok ikke helt Kia nøytral.

Bilen virket helt grei og batteriet er nok mer en godt nok. Den akselerere raskt og i sport-modus reagerer den tvert på alle hastigheter. Nå var det vinter med slapsføre her så merker jo fort at den fort at hjulpspinn med påfølgende ESP (som stopper farten) slår inn. På slikt føre så er gjør jo Sportagen det bedre (og morsommere) naturligvis.

Jeg kjørte ikke økonomisk av noe slag men fortsatt så var det jo massevis av batteri og rekkevidde igjen. Her er det massevis å ta av og vil jo være mer en bra nok til alt en kan tenke seg.

Syntes dørene (både foran & bak) virket litt billige. Foran så var det jo vanskelig å i hele tatt ha igjen døren når de sto i maks åpnet tilstand. Bak så var de "åpningsintervallene" litt uvant og vanskelig for våre småbarn.

Ryggekamerat var jo helt katastrofe. Mulig dette kameraet har blitt skadet eller noe men det var veldig grumsete bilde (selv etter rengjøring av linsa).

Forsåvidt så er jo interiøret veldig Kia/Sportage likt og det er ikke så veldig stor overgang. Bilen er jevnt over helt grei og er jo veldig lik alle andre elbiler i samme klasse. Den ga meg ingen wow-følelse og jeg sitter igjen med at jeg bare har prøvd "nok en liten elbil". Fortsatt veldig usikker hva jeg skal gå for når Sportagen skal pensjoneres ila året. Blir en test av Model X i helga for å se hvordan feeling en får av den. Det er jo 2x prisen og en helt annen bil sånn sett. Worst case så blir jeg stuck med pensjonisten noen år til :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: arthurfredag 11. januar 2019, klokken 17:07
Sitat fra: obay på fredag 11. januar 2019, klokken 16:05
Det er jo 2x prisen og en helt annen bil sånn sett.

Og vel så det?
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Up_&_Awayfredag 11. januar 2019, klokken 17:37
En fantastisk (sprek) bil med god kjørekomfor og passe sprekt utseende.

Bilen var større både utvendig og innvendig i forhold til mine antakelser, MEN det var veldig lavt fra baksetet til gulvet. Godt det er småbarna som er ment å sitte der.

Det var også deilig å sette seg inn i den lettkjørte e-Up´en etter prøvekjøringen. E-up er en mye bedre bybil ;-)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: trykkertorfredag 11. januar 2019, klokken 18:29
Sitat fra: arthur på fredag 11. januar 2019, klokken 17:07
Sitat fra: obay på fredag 11. januar 2019, klokken 16:05
Det er jo 2x prisen og en helt annen bil sånn sett.

Og vel så det?
Nei, ikke vel så det.
Jeg ble negativ overrasket i dag da jeg fikk prisforslag på min e-Niro.
SitatBil   377943
Lakk   4999
Gummimatter   976
Bagasjeromsmatter   792
Vinterhjul   17479
Antirust   6500
Type 2 kabel   2211
   
Pris bil og utstyr   410900
Vrakpant   2400
   
Totalt   413300

Så din post at Model X er 2x og vel så det.
Hmmmm....
På gøy konfigurerte jeg en, og jeg har ikke holdt mye tilbake.
Model X 75D har
4wd
hengerfeste
oppgradert autopilot
flott metalliklakk
vinterhjul
= 806.000,-
Altså mindre enn 2-gangen.

Så kan vi kjipe inn en e-Niro til uten metalliklakk, ikke noe ekstrautstyr og vinterhjul fra annen leverandør:
SitatBil   377943
Vinterhjul   11000
   
Pris bil og utstyr   388943
Vrakpant   2400
   
Totalt   391343

Så tar jeg vekk metalliklakk og autopilot på Model X.
Da koster den 752.000,-
Altså fortsatt under 2-gangen.
Og fortsatten langt større bil, med 4wd, hengerfeste, mye plass, komfort, fremtidsinspirert osv.....

Men ja. Model X er et helt annet prissegment. men å påstå at vi i dag kan presse inn både 2 og 3 asiatiske elbiler inn i samme prisen gjelder ikke nødvendigvis lenger.

Så skal jeg prøve å ikke nevne leveringssituasjonen.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: DCoolfredag 11. januar 2019, klokken 18:46
Model X går vel opp med knappe 200K i startpris innen helgen er omme om man bestiller ny bil fra fabrikk... tesla model s blir også vesentlig dyrere...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: arthurfredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Etter hva jeg forstår så vil innstegsmodellen Tesla X fra og med mandag komme på FRA 875.000 mens Kia Niro til sammenligning starter på 377.000 hvilket for meg betyr mer enn to ganger'n. Om det er verdt 500.000 mer å kjøre en X fremfor en Niro får den enkelte selv ta stilling til.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: turfsurffredag 11. januar 2019, klokken 20:33
Sitat fra: arthur på fredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Etter hva jeg forstår så vil innstegsmodellen Tesla X fra og med mandag komme på FRA 875.000 mens Kia Niro til sammenligning starter på 377.000 hvilket for meg betyr mer enn to ganger'n. Om det er verdt 500.000 mer å kjøre en X fremfor en Niro får den enkelte selv ta stilling til.
Vel. Vi måtte hatt to Niro for å (nesten) gjøre samme jobben som Xen. Dyrt å kjøre to biler hver gang man skal på hytta.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: arthurfredag 11. januar 2019, klokken 21:25
Som sagt; den enkelte gjør sine valg etter ønsker, prioriteringer, behov og/eller hva økonomien tillater. Glad jeg ikke "må" ha en X for å komme fra A til B.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: MTmandag 14. januar 2019, klokken 11:18
Fikk endelig prøvekjørt denne bilen, som jeg hadde store forventninger til. Jeg må si at jeg ble veldig skuffet og at jeg ikke kommer til å kjøpe den.

Positivt med bilen:
Overlegen rekkevidde
Lettkjørt- på grensen til det kjedelige

Negativt:
Elendig sittestilling for en høy person. Jeg er 192 høy og stanget hodet i taket både i førersetet og baksetet. Korte seter uten støtte til lårene. Her er det vesentlig endring i forhold til hybridversjonen der man sitter veldig godt.

Høyt opplevd støynivå.

Følelse av billig interiør.

Den egentlige bakkeklaringen er nokså lav da batteriet tar mye plass.

Anbefaler alle som har tenkt å kjøpe denne bilen til å prøvekjøre den. Den er nokså annerledes enn hybridversjonen. Jeg var ganske sikker på at jeg kom til å kjøpe den, men har gått helt bort fra den etter prøvekjøring.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: geearmandag 14. januar 2019, klokken 16:10
Sitat fra: arthur på fredag 11. januar 2019, klokken 19:24
Etter hva jeg forstår så vil innstegsmodellen Tesla X fra og med mandag komme på FRA 875.000 mens Kia Niro til sammenligning starter på 377.000 hvilket for meg betyr mer enn to ganger'n. Om det er verdt 500.000 mer å kjøre en X fremfor en Niro får den enkelte selv ta stilling til.
Enn så lenge vet vi kun at 75-modellen forsvinner, det kan godt hende 100 blir satt ned i pris, eller at det kommer en ny innstegsmodell, eller at det kommer en ny toppmodell, eller who knows..
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: DCoolmandag 14. januar 2019, klokken 18:59
Lite som tyder på det. Musk har jo sagt at han ønsker å øke differanse mellom premium (x og s) og model 3. Så verken billigere eller kortere rekkevidde for x eller s høres sannsynlig ut.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: daggadmandag 14. januar 2019, klokken 21:47
Det kommer garantert erstatninger for Model x og s 75kW.
Virker logisk at de nå begynner med SR, MR og LR for sine modeller. Og så da i tillegg D og P.
Og da skal ikke batteriets størrelse bety noe, men hvor langt den kan kjøre på en lading.
Da blir bilenes pris satt på størrelse og utstyr.
En topputstyrt M3 skal være like mye premium som en tilsvarende S og X, bare mindre. Som andre merker, ala BMW serie-3, serie-5, etc.
Tror jeg da :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Trond.mmandag 14. januar 2019, klokken 21:56
Begynner vel å bli veldig langt utenfor temaet...prøvekjøring av eNiro nå.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: PKMmandag 14. januar 2019, klokken 23:07
Prøvekjørte e-Niro i dag på BOS på Ullevål i en times tid.

Jeg ble imponert over finnish, plass og kjøreegenskaper til den prisen.

DEt jeg reagerte mest på var at jeg oppfattet bilen som overaskende stillegående.  Opplevde ikke noen hjulstøy eller rumling som andre har beskrevet her tidligere.  Opplevde at den var minst like stillegående som Jaguar I-pace som jeg kjører til daglig. (testet den opp til ca 100kmt)

Denne hadde gått totalt  ca 1 300km. Dekk var Nokian R3

Kan dette ha vært en e-Niro med forbedret støydemping som det har gått rykter om skal komme?  I så fall har de gjort en fremragende jobb.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Trond.mtirsdag 15. januar 2019, klokken 07:51
@PKM, fint at du tar diskusjonen tilbake til temaet. Veldig positivt at du opplever bilen som stillegående. Kanskje den litt dype dekkstøyen jeg opplevde skyldes at dekkene var helt nye og at de blir mer støysvake etter å ha blitt kjørt en del. Jeg får ta en tur og teste på nytt. Sjekket du bagasjerommet. Kanskje de har fylt det opp med tepper i demobilen. Det virket som om mye av støyen kom derfra, og det tror jeg nok er relativt enkelt å dempe.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: arthurtirsdag 15. januar 2019, klokken 08:35
Som en av de (mange) som venter på denne bilen og forhåpentligvis får den rundt påsketider, så er det nokså forvirrende å lese tilbakemeldinger hvor det svinger mellom lovprising og til hold deg unna. Unasett blir det jo opp til den enkelte å avgjøre så prøvekjøring er et absolutt "must"!

Takk til alle som melder tilbake enten tilbakemeldingene er gode, middels eller dårlige! :+1:
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: PKMtirsdag 15. januar 2019, klokken 19:28
@TM.  Ja jeg sjekket under bagasjerommet.  Alt var standard som jeg kunne se.  Btw så har min iPace samme dekk , dvs Nokian R3 og de har gått ca 3500km. 
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: sabb61torsdag 24. januar 2019, klokken 19:38
Prøvekjørte e niro idag og må si at jeg ble positivt overrasket. Opplevde bilen som lettkjørt og stillegående.
Bilen var hverken understellsbehandlet eller ekstra støyisolert, ifølge forhandler.
Har eid Tesla Model S i over 4 år og der er jo endel punkter og mangler på Eniro som jeg mener enkelt kunne forbedres.
Model S kan lades med AC på schuko 13 amp 230 volt ca 3kwh, 32 amp 1 fas 230 volt ca 7,4kwh og 16 amp 400 volt 3 fas ca 11kwh. Dette fra den medfølgende ladekabel. Skifter modus enkelt med å bytte adapter på kabelen. Eniro kan kun lade på 10 amp 1 fas 230 volt 2,3kwh, med ladekabel som følger med bilen. Skal man ha høyere ladekapasitet må man kjøpe og montere en hjemme ladestasjon. Disse koster vel kroner 6000 ++.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: elKonatorsdag 24. januar 2019, klokken 21:04
Sitat fra: sabb61 på torsdag 24. januar 2019, klokken 19:38
... må man kjøpe og montere en hjemme ladestasjon. Disse koster vel kroner 6000 ++.
De er vel strengt tatt påbudt også...
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: chriso89fredag 25. januar 2019, klokken 08:12
Det e r ulovlig å lade hjemme på høyere en 10a kurs.  Kursen må være på maks 10a. Jordfeilvern b og dedikert kurs.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: sabb61fredag 25. januar 2019, klokken 09:44
Det er ikke ulovlig å lade med høyere effekt hjemme enn 10 A. Har du en egen kurs og jordfeilvern type B, kan du lade høyere. Som nevnt tidligere har jeg hatt Tesla Model S, som jeg kunne lade opptil 32A. Noe som var helt lovlig. Tommelfingerregel sa at jeg fikk ca 1km for hver ampere jeg ladet med. Altså ca 32 km rekkevidde i timen, med lading hjemme.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Trond.mfredag 25. januar 2019, klokken 10:38
Det er vel bare Schuko kontakt som har en begrensning på 10A. Med CEE er det vel egentlig ikke noe maks A så sant kursen er dimensjonert for deg og den er sikret med riktig jordfeilbryter.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: jkirkebofredag 25. januar 2019, klokken 11:03
Sitat fra: TM på fredag 25. januar 2019, klokken 10:38
Det er vel bare Schuko kontakt som har en begrensning på 10A. Med CEE er det vel egentlig ikke noe maks A så sant kursen er dimensjonert for deg og den er sikret med riktig jordfeilbryter.

Dessuten er det bare schuko lor lading montert etter 1.1.2015 som har begrensning på maks 10A og krav om B-vern. Fikk man installert en schuko for lading av elbil før den datoen er det helt ok med 16A og A-vern siden forskriften ikke har tilbakevirkende kraft og det ikke er snakk om bruksendring. Dette gjelder f.eks de fleste offentlige ladeplasser med schuko.
Tittel: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Whieroumfredag 25. januar 2019, klokken 11:54
Har fått prøvekjørt eNiro'n på en litt lengre tur og må si at jeg er veldig fornøyd.

Lettkjørt og grei bil og egentlig ikke så mye å utsette på det.  Kjørte mye på is/snødekte veier og eneste støy som jeg syntes var litt sjenerende var i tunneler når det var vogntog ved siden av. Regner med at det gjelder for de fleste biler.

Er superfornøyd med at man kan se hvor mye strøm som leveres fra lader. På turen hadde jeg fra -8 til -21 C og når jeg stoppet å ladet ble det levert mellom 43-48KW opp til 75% Da reduserer bilen til 35KW og det er bare å plugge ut å komme seg videre.

Gleder meg til levering i Mars!!
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Chivaslørdag 22. februar 2020, klokken 12:02
Litt gammel tråd, men fikk prøvekjørt e-niro før helgen og må si at den gjorde ett godt inntrykk. Har fra før e-golf FL og sammenlignet med den merket jeg jo at kvaliteten kanskje ikke er helt på samme høyde, dog ikke i nærheten av å utgjøre noe problem.

Man sammenligner jo med hva man er vant til, og ting som jeg la merke til:

- mer støy i e-niro.
- hardere(?) seter - har stoff på e-golfen.
- regenerering føltes som at den regenererer hele tiden istedenfor som på golfen, hvor den regenererer kun når man tar av gassen. Ikke nødvendigvis noe negativt, men ihvertfall uvant.
- niro mangler litt mer fancy digitale skjermer, men noe som vel bedrer seg på e-niro FL
- en ting som har irritert meg på e-golf er at den ikke har lyd av/på på rattet (noe som jeg trodde "alle" biler hadde) - det har ihvertfall niroen :)
- og selvfølgelig, grunnene til at jeg ønsker å gå for niro (som skal erstatte bensin familiebilen, og ikke golfen); den er større, større bagasjerom, lengre rekkevidde, sitter høyere osv enn golfen

Så, da er det bare å vente på mer edruelig pris på niroen ;)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Radialtirsdag 10. mars 2020, klokken 23:20
Prøvde e-niro 2020modell i dag.
Testa E-tron og ZS EV før dette.

- E-niro er sprek... hjulspinn i 70 på fuktig asfalt, ved bånn gass.
Nesten mer imponerende enn e-tron egentlig.
Ok på støy

- overraskende romslig bil! slukte Besafe izi pluss setet fra gamlebilen MED plass til en passasjer forran opp til "170cm".
Bagasjerommet slukte samtidig fint en stor Simo barnevogn, og med plass igjen til litt annet også... Betydelig bedre enn på papiret 250L større e-tron faktisk. ZS EV er litt mindre, men sluker akkurat vogna.

God lyd i stereoen, imponert.


Med startpris på 360, er den dog dyr...og med 6mnd leveringstid fra kontrakt signering, er den egentlig litt utkonkurert snart.
Men fin bil, om man får tak i en.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Robert E-Niroonsdag 11. mars 2020, klokken 09:21
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. mars 2020, klokken 23:20
Prøvde e-niro 2020modell i dag.
Testa E-tron og ZS EV før dette.

- E-niro er sprek... hjulspinn i 70 på fuktig asfalt, ved bånn gass.
Nesten mer imponerende enn e-tron egentlig.
Ok på støy

- overraskende romslig bil! slukte Besafe izi pluss setet fra gamlebilen MED plass til en passasjer forran opp til "170cm".
Bagasjerommet slukte samtidig fint en stor Simo barnevogn, og med plass igjen til litt annet også... Betydelig bedre enn på papiret 250L større e-tron faktisk. ZS EV er litt mindre, men sluker akkurat vogna.

God lyd i stereoen, imponert.


Med startpris på 360, er den dog dyr...og med 6mnd leveringstid fra kontrakt signering, er den egentlig litt utkonkurert snart.
Men fin bil, om man får tak i en.

Er vel kun drøye 200L større baggasjerom i E-Tronen, men greit nok.
Ja, vi får hvertfall plass til det vi trenger i vår :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: geearonsdag 11. mars 2020, klokken 11:07
Liten forskjell på e-Tron og e-Niro i banankassetesten til Bjørn Nyland også. Ufattelig liten egentlig. Selv om den på ingen måte er fasit, så gir den et bilde. Merkelig hvor forskjellige litertallene kan være.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 11. mars 2020, klokken 14:59
Sitat fra: gr på onsdag 11. mars 2020, klokken 11:07
Liten forskjell på e-Tron og e-Niro i banankassetesten til Bjørn Nyland også. Ufattelig liten egentlig. Selv om den på ingen måte er fasit, så gir den et bilde. Merkelig hvor forskjellige litertallene kan være.

Ikke glem at etron har frunk og som ikke hadde plass til banan kasse men man får plass til noen poser.
Tittel: Sv: Prøvekjøring eNiro
Skrevet av: geearonsdag 11. mars 2020, klokken 16:38
Reklamen for Honda Fitta (nå Jazz) passer til e-Niro, "stor inni, liten utenpå", eller noe i den duren.  :laugh: