Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: nojac på mandag 26. november 2018, klokken 07:41

Tittel: Målt forbruk - netto eller brutto?
Skrevet av: nojacmandag 26. november 2018, klokken 07:41
Når bilens computer angir forbruket (kWh/100 km), er det da motorens forbruk som angis? 

Eller er det et bruttoforbruk som også inkluderer klimaanlegg, radio, lys, sensorer osv?

Og hvis det er bruttoforbruket, vil da også forbruk mens bilen står stille (forhåndsvarming av kupe etc) inkluderes?

I andre fora har jeg sett ulike tolkninger av forbrukstallene.
Tittel: Sv: Målt forbruk - netto eller brutto?
Skrevet av: zbkmandag 26. november 2018, klokken 08:18
På Ampera-e telles alt med og jeg mener det var tilsvarende på Zoe'n jeg hadde.
Tittel: Sv: Målt forbruk - netto eller brutto?
Skrevet av: offpistmandag 26. november 2018, klokken 09:04
Min erfaring er at det er er bruttomålinger som inkluderer varme og annet forbruk.
Forbruket er skyhøyt nå om vinteren sammenlignet med om sommeren.. og det må bare være pga økt strømforbruk til varme.
Tittel: Sv: Målt forbruk - netto eller brutto?
Skrevet av: nojactirsdag 27. november 2018, klokken 16:56
Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 09:04
Min erfaring er at det er er bruttomålinger som inkluderer varme og annet forbruk.
Det stemmer med min erfaring. Forbruket beregnet ut fra batteriet stemmer bra med det beregnet ut fra computerens forbruk og kjøredistanse. 

Bakgrunnen for spørsmålet var at et Facebook-innlegg der en mente at forbruket hos e-Golf bare gikk på motoren. Og et svar her: "Det varierer fra bil til bil, og på flere biler finnes begge"
Tittel: Sv: Målt forbruk - netto eller brutto?
Skrevet av: geearonsdag 28. november 2018, klokken 07:42
Vår kan vise 28-30kWh/100km på rolig kjøring vinterstid, og jo mer varme en pøser på, jo høyere blir det, så det kan umulig være noe annet enn alt inkl...
Tittel: Sv: Målt forbruk - netto eller brutto?
Skrevet av: zementhonsdag 28. november 2018, klokken 10:41
Ja stemmer at den viser brutto forbruk. Hvis ikke hadde ikke visningen av forbruk endret seg fra kWh/100km til kWh/hour når man står parkert med tenningen på.