Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Vannkraft på lørdag 24. november 2018, klokken 20:08

Tittel: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Vannkraftlørdag 24. november 2018, klokken 20:08
På nesten samtlige forum om el-biler og på alle plattformer fremstår mange Tesla eiere som aggressive representanter for merke. Nybakte el-bileiere eller wannabes av andre merker enn Tesla overøses av tildels beinharde argumenter mot det merke man har vist interesse for og for Tesla. På Facebook har noen sett seg nødt til å starte et lukket forum for I-Pace for slippe alle Tesla innleggende.


Hvordan er det mulig?

Kan det tenkes at Tesla referral program er så gunstig for Tesla eiere at noen av dere  er villig til å gå lang i promotere eget merke?


Det er kjente Tesla eiere som gjennom programmene til Tesla har "vunnet":
1 Model X
1 Model S
1 Roadster (den nye)
og kanskje en roadster til hvis jeg oppfattet korrekt.

Det blir vanskelig for oss andre å forstå at slike milde gaver fra Tesla ikke påvirker synspunkter og objektivitet.

Jeg er åpen for at jeg tar feil - men for egen del må jeg innrømme at jeg nå på alle innlegg her på Elbilforum.no kikker på signaturen for å se om den inneholder tegn på at dette er en Tesla eier. Gjør den det så får verdien av innlegg en helt annen betydning.




Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Nasatechlørdag 24. november 2018, klokken 20:13
Bjørn Nyland (TeslaBjørn), som har vunnet alle disse bilene, er jo faktisk svært kritisk til Tesla i mange av sine videoer.

Tror nok referral er en heftig gulrot for mange, meg inkludert, men ville aldri anbefalt om jeg ikke var ekstremt fornøyd selv ;)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 24. november 2018, klokken 20:22
Jeg har sett noen Tesla-eiere dra strikken veldig langt for å skaffe seg referrals, men det er veldig sjeldent her på forumet. Det hjalp veldig å få alle referrals i en egen tråd.

Når det gjelder spørsmålet "Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?", så er vel svaret åpenbart nei. Tror ikke noen som eier en bil kan være helt nøytrale i forhold til å anbefale den bilen. Man blir som regel glad i en bil man eier, og det vil påvirke det man sier om bilen, til større eller mindre grad.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: krllørdag 24. november 2018, klokken 20:24
Jeg tror mye av problemet er at det finnes alt for mange teknologikonservative mennesker der ute. Hvis du eksempelvis aldri har prøvd en Tesla, så er det vanskelig å ta posten (hovedinnlegg) seriøst.

Hvis du har prøvd en Tesla, inkl. langtur, og fremdeles ikke ser hva som er unikt, så er det greit nok. Men da setter du antageligvis ikke pris på det følgende.


Du kan sette deg inn i bilen, sette den i drive, og kjøre. Uten noe dill dall. Uten "start-knapp", uten å vri på nøkkel, uten å slå av håndbrekk etc.. Prøv det med en annen bil.

Når du skal lade Tesla-en på langtur, så rygger du inn til en superlader og kobler til. Ingen app-er, brikker etc.. Og praktisk talt aldri kø. Prøv det med en annen bil.


Jeg har forøvrig aldri "solgt" en eneste bil for Tesla med referral-kode. Slike folk finner du stort sett på youtube. Men det er selvsagt smart å benytte en slik kode når du handler bil, i og med at det gir fordeler til både bilkjøper og den som har koden.

Etablerte merker tar også godt vare på gode kunder. Men kanskje ikke akkurat ved bruk av referral-program. Jeg ser ikke noe betenkelig i slikt, så lenge folk er flinke med å rapportere inn dette med tanke på at det skal betales skatt av det som mottas som "gave".
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: arthurlørdag 24. november 2018, klokken 20:41
De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Troaldlørdag 24. november 2018, klokken 20:57
Sitat fra: arthur på lørdag 24. november 2018, klokken 20:41
De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.

Jeg synes ikke denne sammenligningen var helt god.

Den katolske kirken/Paven er vel opptatt av  det bestående. Musk og hans «disipler» tenker nytt.

Jeg er ikke Teslaeier, men er fascinert av Musk og hans visjoner og gjennomføringsevne. Han får oss til å se på verdens utfordringer på en ny måte. Tesla er noe mer enn bil og jeg forstår godt dn nesegrusende beundringen enkelte Teslaeiere har, både til bilen og ideene om den.

Er det noen som er mer katolske enn Paven så er det vel de som er frelst på de tyske bilene, ingen navn nevnt.,..
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Vannkraftlørdag 24. november 2018, klokken 21:10
Sitat fra: arthur på lørdag 24. november 2018, klokken 20:41
De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.

At fornøyde eiere av et bilmerke samler seg på sosiale medier og utveksler  positive eller forsåvidt negative erfaringer er helt naturlig. Det som er merkelig er antall Tesla eiere som helt tar over forum for andre merker under en eller anner merkelige fane som det står Tesla på. Det er noe helt annet enn å utveksle erfaringer med likesinnede med interesse for en spesiell bilmodell eller merke.

Jeg har ikke tall på hvor mange tråder på I-Pace forumet som er helt ødelagt av massive mengder med Tesla innlegg. Så sent som idag blir en tråd om lading av I-Pace "hijacked" av noen av dere og sporet fullstendig av. Intensjonen med avsporingen er helt klar - et massiv forsvar av Teslas batteriteknologi fordi jeg tillot meg å hevde at en Tesla blir varm når den kjøres hard.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: jkirkebolørdag 24. november 2018, klokken 21:21
Sitat fra: Vannkraft på lørdag 24. november 2018, klokken 20:08
På nesten samtlige forum om el-biler og på alle plattformer fremstår mange Tesla eiere som aggressive representanter for merke. Nybakte el-bileiere eller wannabes av andre merker enn Tesla overøses av tildels beinharde argumenter mot det merke man har vist interesse for og for Tesla. På Facebook har noen sett seg nødt til å starte et lukket forum for I-Pace for slippe alle Tesla innleggende.


Hvordan er det mulig?

Tja, mitt inntrykk er at mange skriver mye feil om Tesla og da er det gjerne noen som kommer med korreksjoner. Ikke så rart det igrunn. Om noen påstår at batteriet i en Tesla går varmt ved hard kjøring og det faktisk er motor som er problemet må man nesten regne med at noen kommer inn med riktig info. Tilsvarende om noen påstår det er flere års leveringstid på Model 3. Jeg antar eiere av I-Pace og etron også vil korrigere feilinfo, men foreløpig er de såpass få at det ikke blir så veldig synlig.

Ang. referral så gir jeg ikke ut koden min til noen. Så for min del er ihvertfall ikke det noen motivasjon.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: arthurlørdag 24. november 2018, klokken 21:28
Sitat fra: Troald på lørdag 24. november 2018, klokken 20:57
Sitat fra: arthur på lørdag 24. november 2018, klokken 20:41
De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.
Jeg synes ikke denne sammenligningen var helt god.

I uttrykket så ligger det en "blind" tro eller forherligelse eller kall det hva det vil, men forøvrig har jeg også stor sans for Tesla som konsept og hjernen/e bak, men liten tvil om at det går litt (for) fort i svingene der i gården og at de har slitt litt med både det ene og det andre.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 24. november 2018, klokken 21:58
Elbilforumet dekker mange merker, og mange av oss leser alt for å lære mest mulig. Her treffer du alt fra helt ferske debattanter til folk som har lest mye, i årevis.

Mitt inntrykk er at de aller fleste Tesla-eierne evner å være både negative og positive.
Det dukker riktignok opp mange antakelser og påstander om Tesla som blir kommentert, men såpass bør man tåle.
Ønsker man ikke å diskutere Tesla bør man kanskje unnlate å trekke inn merket? Eller starte dedikerte Tesla-tråder?
Det hender Etron, IPace etc dukker opp i Tesla-tråder. Opplever ikke den samme lave takhøyden der.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: i05L0lørdag 24. november 2018, klokken 22:12
Min erfaring er at Tesla-eiere er langt fremme og på toppen av elbil-hierarkiet. Globalt er jo Elon Musk og Tesla ledende, både på batteriteknologi, ladenettverk, sikkerhet, selvkjøring, software-oppdateringer og innovasjon for øvrig.

Jeg har lært mye av Tesla. Så mye at jeg nå forlater BMW etter mange år, min 60Ah i3 blir min siste før overgangen til en teknisk overlegen Tesla Model 3, kanskje før påske 2019.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Vannkraftsøndag 25. november 2018, klokken 09:48
Med fare for å kaste inn en brannfakkel så minner noen kommentarene fra Tesla eiere meg om det vi i årevis har opplevd innen mobiltelefoner.

Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere. Googles gratis bildehåndtering i skyene er for meg åpenbart mye bedre enn Apples, men likevel bruker de IOS dedikerte iPhoto - jeg forstår det ikke.

Nå påstår jeg ikke at Tesla er blitt tatt igjen teknologisk fordi det er helt åpenbart at Tesla har et godt forsprang som de andre bilmerkene strever med å ta igjen. Men snart (forhåpentligvis) har de andre lært seg å lage et skikkelig brukergrensesnitt og knekket koden på hurtiglading. Da er vi tilbake til 4 hjul, lydisolering, gode seter, design, status, sikkerhet osv - og folk vil igjen velge bil basert på dette.

Jeg gleder meg



Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: geearsøndag 25. november 2018, klokken 12:30
Nøytrale er vel å ta i, men tror ikke Tesla-eiere er mindre nøytrale enn andre med en form for merketilhørighet. Undersøkelsen til Elbilforeningen viste at Tesla-eiere er mest fornøyd med bilene sine. Her er det ingen 30 år gammel merketilhørighet eller annet som kunne forkludre et slikt resultat, og de færreste Tesla-eiere kjøper seg referrals, eller har fått noen referralpremie i det hele tatt. For min del er det vanskelig å konkludere med noe annet enn at det rett og slett oppleves godt å være Tesla-eier, og at de fleste genuint ønsker at andre også skal få oppleve overgangen til Tesla - som har vært den største åpenbaringen jeg har hatt på snart 20 år med lappen. Er det da rart at man forteller dette til andre? Jeg har et dypt ønske om at Tesla skal overleve, ikke fordi at min bil skal holde på verdien, men fordi Tesla gjør verden bedre, og fortjener å overleve.

Jeg var sent ute, egentlig BMW-fantast, men reserverte en Model 3 i 2017, hadde ikke hatt noe forhold til Tesla før det, syns tvert i mot at Model X var mindre pen, men etter å begynne å følge med litt på Model 3, så ble det bestilling av Model X få måneder etterpå i stedet, og salg av X5en vi da hadde. Siden har jeg gledet meg til å kjøre den hver eneste gang, og så langt må jeg si at det er den bilen jeg har vært mest fornøyd med. Så får andre velge å tro på hva de vil, men jeg syns synd på de som går glipp av dette. :-)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: JorElsøndag 25. november 2018, klokken 17:05
Hvor nøytral er du da Vannkraft?
Synes alle sine meninger teller, men ikke like mye selvfølgelig ;)
Min El-kjærlighet startet med E-golf, men er blitt videreforedlet med hjelp fra elbilforum. Ventet også på TM3 men har tatt til takke med en lagerbil fra Tesla. En model S75D. Takk for hjelpen Nasatech og dere andre på forumet :+1: Valgte å bruke Nasatech sin referal, siden han hadde laget en side som jeg har kikket på,mange ganger, men aldri brukt. Burde vel heller ha brukt den på min nabo, men han er en slik sleip Teslaeier ;D
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Macobatsøndag 25. november 2018, klokken 17:58
<removed>
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: JorElsøndag 25. november 2018, klokken 18:50
I agree.
Personlig så liker jeg best de bilene der man får mest for pengene 8) Jeg synes Tesla gjør seg godt i det sjiktet. Alle elbiler er fine greier i Norge, men etter en stund, med et lite batteri, så får man lyst på en Tesla eller tilsvarende. I tilsvarende gruppen har det ikke vært så mangen alternativer..men de kommer kanskje snart..
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: 1000kwhsøndag 25. november 2018, klokken 18:58
De 5 jeg kjenner som har Tesla elsker bilene sine, ladenett, plass, teknologi osv. DET er grunnen til at Teslaeiere er vel på å framsnakke merket.

En som nevnte Apple her. Ja, de har kanskje like gode konkurrenter, men merkevaren er like solid i dag. Det skjer ikke fordi folk er misfornøyde :)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernsøndag 25. november 2018, klokken 23:34
Enig i det som nevnes over her.

Det som er synd er at Tesla har så dårlig byggekvalitet. Biler skal produseres raskere enn raskest og helst i forrige uke. Og det er så og si ingen QC på bilene før de forlater produksjon og sendes til kunder. Der har de lagt en strategi om å produsere mye og raskt og ta eventuelle feil som skulle vært avdekket i en QC i etterkant på garanti/reklamasjon fra kunder.

Dette er en ekstremt dårlig strategi og koster, og kommer til å fortsette å koste selskapet for enorme summer. I tillegg til misfornøyde kunder som opplever alt fra mindre kosmetiske feil til større mekaniske feil. Og dette er ekstra kritisk for Tesla fordi de da spyr biler ut i markedet og har da selvfølgelig ikke manpower til å håndtere alle garanti og reklamasjonskrav fra kundene, noe som resulterer i utallige måneders ventetid.

Tesla har betydd enormt for den revolusjonen de har skapt i persjontransport sektoren i verden. Og det er ufattelig kult. De har gjoet mye rett!

Men med den dårlige byggekvaliteten på bilene, så kommer det til å bite dem så kraftig bak om ikke lenge at de vil slite maksimalt. Tenk hvor mye de sliter nå og tenk hvordan det blir med flere titalls tusen Model 3 i tillegg til alle S og X der ute. Da hjelper det lite med et ekstra SC i Oslo og noen få andre her og der. Det burde tidobles minimum. Hvert fall med alle garanti og reklamasjonssakene fra kunder med nye biler.

F.eks så ser man både X og S som har vannlekasjer blant annet, at de er limt sammen på en helt merkelig måte. Og fuginger som mangler, lister som ikke henger sammen. Biler som får så mye vann inn at de må bytte hele innredningen. Dette er jo helt spinnvilt og må koste de så enormt mye penger. Og hva blir disse bilene verdt på ettermarkedet med slik serviceordre hengende over seg...?

Skjønner godt at man er over middels interessert i Tesla, jeg er det selv. Men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og se på hva som skjer der ute. Å ha en ny bil inne på verksted i mange måneder mens du tuter rundt i en leiebil. Det er vel ingen som med hånden på hjertet kan si er greit når man har lagt ned alt fra 700 000 til godt over en mill for en bil...? Da forventer man at det grunnleggende i produksjon av en bil i 2018 samsvarer med prisen.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersensøndag 25. november 2018, klokken 23:53
Det har vært utfordringer med kvalitet. Men det som i hvert fall er betryggende er at de blir bedre og bedre.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: samotholtmandag 26. november 2018, klokken 00:25
Sitat fra: sfinxern på søndag 25. november 2018, klokken 23:34
Men med den dårlige byggekvaliteten på bilene, så kommer det til å bite dem så kraftig bak om ikke lenge at de vil slite maksimalt.....

F.eks så ser man både X og S som har vannlekasjer blant annet, at de er limt sammen på en helt merkelig måte. Og fuginger som mangler, lister som ikke henger sammen. Biler som får så mye vann inn at de må bytte hele innredningen. Dette er jo helt spinnvilt og må koste de så enormt mye penger. Og hva blir disse bilene verdt på ettermarkedet med slik serviceordre hengende over seg...?
Her tror jeg du må ty til feilstatistikk for å få noe godt svar. Å bruke egne erfaringer og naboens gir ingen/liten mening. F.eks. så kan jeg fortelle at om jeg sammenlikner vår A8 med MS'en så har førstnevnte hatt problemer med vann i taket (og en god del mer) mens sistnevnte ikke har det. Teslan har faktisk vært feilfri.
MEN så kan det også sies at teslan ikke har soltak! Hvorfor, jo for å unngå problemet  :laugh:
Sitat fra: sfinxern på søndag 25. november 2018, klokken 23:34Skjønner godt at man er over middels interessert i Tesla, jeg er det selv. Men noen ganger må man stikke fingeren i jorda og se på hva som skjer der ute. Å ha en ny bil inne på verksted i mange måneder mens du tuter rundt i en leiebil. Det er vel ingen som med hånden på hjertet kan si er greit når man har lagt ned alt fra 700 000 til godt over en mill for en bil...? Da forventer man at det grunnleggende i produksjon av en bil i 2018 samsvarer med prisen.
Kan vel fortsett med sammenlikningen over. Audien koster vel omtrent det dobbelte av teslan. Ingen tvil om hvem som har mest feil av disse. Dobbel pris og mange flere feil  :o

Når det er sagt så er det heller ikke noen tvil om at audien har bedre støyisolering og oppleved interiørkvalitet. Lakken er også  "bedre" og det meste _virker_ mer solid. Spørsmålet er vel hva man legger vekt på og hvor alvorlige feilene er i snitt. Tesla har vel også bedre fortjeneste på MS og MX enn Audi har på sine biler.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: turfsurfmandag 26. november 2018, klokken 06:53
Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere.
Svaret har du jo her. Du fremstår jo selv som en Android fanboy som ikke forstår at andre kan sette pris på egenskaper av ett produkt som du ikke verdsetter, og føler for å belære andre om dette.

Jeg leser stort sett alle poster her på forumet, og ser ivrige forsvarere av alle merker.

At Tesla eiere blir blandet inn i mange diskusjoner kommer stort sett av at Tesla på mange områder har blitt en målestokk for elbiler, og blir da sammenlignet mot. Diskusjonene der Tesla blir blandet inn under andre merker starter stort sett av at en ikke-Tesla eiere refererer til ett eller annet feil om Tesla og så korrigerer en Tesla eier (som gjerne og er interessert i andre biler), og så er diskusjonen i gang, og så blir en eller annen sur for at alt dreier seg om Tesla :)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Vannkraftmandag 26. november 2018, klokken 07:30
Sitat fra: turfsurf på mandag 26. november 2018, klokken 06:53
Svaret har du jo her. Du fremstår jo selv som en Android fanboy som ikke forstår at andre kan sette pris på egenskaper av ett produkt som du ikke verdsetter, og føler for å belære andre om dette.

Mulig det, mitt poeng var bare at det som fremstår som nøytrale råd for produkter med høy "passion-faktor" i står grad kan være infisert av en nesten religiøs tro på eget produkt med tilhørende skylapper for åpenbare fakta.

Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: turfsurfmandag 26. november 2018, klokken 09:41
Sitat fra: Vannkraft på mandag 26. november 2018, klokken 07:30
Mulig det, mitt poeng var bare at det som fremstår som nøytrale råd for produkter med høy "passion-faktor" i står grad kan være infisert av en nesten religiøs tro på eget produkt med tilhørende skylapper for åpenbare fakta.
Dette opplever jeg egentlig skjer på tvers av merker, folk har i større og mindre grad behov for å forsvare sine valg. Noen i ekstrem grad. Man merker jo slike folk bedre rundt merker som er mye i media.

Men for meg så går jo du akkurat i den motsatte fella, du prøver å stemple brukere av Tesla og Apple produkter som fanboys på generell basis basert på dine egne preferanser som gjør at du ikke velger disse produktene. Utsagn som de du kommer med gjør jo at jeg velger å legge mindre vekt på dine kommentarer. Du viser jo en klar bias her, og har jo bestemt deg for at Apple er tatt igjen teknologisk (på tross av at de gruser alle på benchmarks), og Tesla kjøpes bare av menighetsmedlemmer.

Sannheten er jo at vi har forskjellige behov, preferanser og midler, som alle påvirker hvilke biler vi ender opp med, og hva vi liker med de. Derfor får man morsomme diskusjoner rundt merker som man aldri kan vinne.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: o.b.lixmandag 26. november 2018, klokken 10:05
Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere.

Artig det du sier der. Den store skjermen er et resultat av at Elon Musk fikk en iPhone og synes den touch-skjermen var fremtiden.

Ellers er det slik at ALLE jeg har møtt som snakker negativt om Tesla, har endret mening etter at de har fått prøvd den. Noen kjøper seg Tesla, andre kjøper seg billigere elbiler, mens noen bare fortsetter å drømme om en elbil, men alle er enige om at dette er bil 2.0.

Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: dundunmandag 26. november 2018, klokken 10:16
Jeg blir aldri lei av folk som tror produkter kan reduseres til en liste med features, ref: "Android er objektivt bedre", "Tesla er tatt igjen".

Som andre sier, folk verdsetter forskjellige ting. For meg er det f.eks ikke noe reelt alternativ til Model S (jeg nekter å ha SUV, vil aldri eie en Audi, og har prøvd el-Hyundai og grått av sorg over Verdens Verste Bil), helt uavhengig av hvordan man lager en liste over ting disse er "bedre" enn Model S på. Det vil ikke si at Teslaen er perfekt (interiøret er f.eks en tragedie), men alt i alt er det det overlegne produktet.

Det samme gjelder selvsagt for telefoner - andre firma enn Apple kan lage hva de vil, men så lenge produktene kjører Android er de fullstendig uinteressante for meg. Uavhengig av specs.

(Å anbefale produkter basert på å få fordeler selv er en crappy ting å gjøre uansett, forresten, referrals er i det hele tatt en stor uting)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernmandag 26. november 2018, klokken 10:39
Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 00:25
Her tror jeg du må ty til feilstatistikk for å få noe godt svar. Å bruke egne erfaringer og naboens gir ingen/liten mening. F.eks. så kan jeg fortelle at om jeg sammenlikner vår A8 med MS'en så har førstnevnte hatt problemer med vann i taket (og en god del mer) mens sistnevnte ikke har det. Teslan har faktisk vært feilfri.
MEN så kan det også sies at teslan ikke har soltak! Hvorfor, jo for å unngå problemet  :laugh:

Det er ikke personlige erfaringer og naboens erfaring. Ta en titt på Tesla forum rundt om, så ser du at det er en MEGET høy andel av eiere som har opplevd at bilen tar inn vann, selv de uten soltak (det er ikke nødvendigvis feilkilden i mange tilfeller). Noen så ille at det er har gått mugg i hele bilen og derav bytte av hele interiøret. Det er for meg spinnvilt på nye biler anno 2018. Spesielt fra et selskap som skal være high-end tech. Men igjen, byggekvaliteten er dårlig. Og det kan hende at noe blir bedre etter hvert, men mange av disse tingene har Tesla slitt med helt siden 2013 og gjør det fortsatt på nye biler i 2018. Dette er utlukkende pga dårlig håndverk og manglende QC etter produksjon. De små testene de gjør identifiserer ikke slikt dårlig håndtverk fordi det er skjult under en tidlig fase av produksjon. Det kommer med tid..

Men det er bare en ting, du kan jo legge på lister, lakk, understell, hjulstilling, dørpaneler, seter, taktrekk +++. Det er MYE for Tesla å forbedre under produksjon. Jeg tror ikke det skjer over natten, og spesielt ikke med tanke på skaleringen av produksjon av Model 3.

Tror dere med hånden på hjertet at dette blir bedre de kommende 2 årene hvert fall? Hvor stor backlog kommer de til å bygge seg opp på garanti og reklamasjonssaker med fraværende QC av betydning?


Sitat fra: samotholt på søndag 25. november 2018, klokken 23:34Kan vel fortsett med sammenlikningen over. Audien koster vel omtrent det dobbelte av teslan. Ingen tvil om hvem som har mest feil av disse. Dobbel pris og mange flere feil  :o

Når det er sagt så er det heller ikke noen tvil om at audien har bedre støyisolering og oppleved interiørkvalitet. Lakken er også  "bedre" og det meste _virker_ mer solid. Spørsmålet er vel hva man legger vekt på og hvor alvorlige feilene er i snitt. Tesla har vel også bedre fortjeneste på MS og MX enn Audi har på sine biler.

Så du mener at Audi har flere produksjonsfeil på sine biler enn Tesla? En produsent som har holdt på i mange mange tiår? Det har jeg vondt for å tro. Greit nok at det kan være tilfeller der også, men kan ikke skjønne at det er så mange eiere av nye biler som har så mange garanti og reklamasjonssaker på Audi som på Tesla.

Hva som er alvorlig og ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er jo irrelevant. For det er likevel feil som må utbedres. Og bilene må uansett inn igjen og ta opp tid på SC som kunne vært brukt til andre ting hvis QC etter produksjon hadde vært bedre.

Dette er realiteten og man kan ikke stikke det under en stol. Det er STORE forbedringspotensiale for produksjonen av Tesla og ikke minst kapasitet på SC. Men mye av sistnevnte kommer av det førstnevnte.

Nå er det jo ikke så mange andre elbiler å sammenligne med, men ift produksjonstall, så kan vi jo se på Nissan Leaf. Hvor mange Nissan Leaf er inne på garanti og reklamasjonssaker ila første året f.eks? Det kunne vært interessant å visst. Hva med andre bilmerker?

Vår i3 til sammenligning har ikke hatt noen issues i det hele tatt, og den har gått lengre og er eldre, mens vår Tesla har vært inne flere ganger. Og skulle sikkert vært inne en rekke ganger til for utbedring av mindre ting som ikke er "alvorlig", men likevel feil som skal utbedres.

Jeg forventer mer av en bil til den prisen, og det tror jeg flere gjør også. Og dette er på god vei til å bli et stort problem for Tesla.

Likevel så er jeg veldig glad i bilen min, men det må være lov å påpeke dette. Jeg synes det er helt greit at man er kritisk til bilen og merket, selv om de har den historikken og er den gamechangeren de er.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 26. november 2018, klokken 10:45
Man vil alltid klare å finne noen skrekkeksempler fra ethvert bilmerke.

Ser man på f.eks Consumer Reports, så scorer Model S bedre enn S-klasse på pålitelighet. Og Model 3 har gjennomsnittlig pålitelighet, allerede ganske tidlig i levetiden. Man kan også se på garantikostnadene per bil til Tesla - utifra regnskapene har disse falt år for år.

Det er ikke noe tvil om at Tesla har hatt til dels store problemer med kvalitet, men det er på et håndterbart nivå, og det blir fortløpende bedre.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 26. november 2018, klokken 11:39
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 10:39
Noen så ille at det er har gått mugg i hele bilen og derav bytte av hele interiøret.
Mugg i hele bilen? Har lest mye om diverse feil, vannlekkasjer etc med aldri sett noen med mugg i hele bilen.

Jeg har sett folk rapportere om skjoldete dørtrekk som nesten kan se ut som mugg, men det viste seg jo å skyldes rengjøringsmiddel.

Og på gamle soltak var det en filttapp foran på soltaket som skulle forhindre knirk som det viste seg at det kunne vokse mugg på pga fuktighet.

Faren min er nå på sin andre feilfrie Tesla. Jeg bruker ikke han som målestokk for hele merket.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Tullemandag 26. november 2018, klokken 12:42
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. november 2018, klokken 11:39
Faren min er nå på sin andre feilfrie Tesla. Jeg bruker ikke han som målestokk for hele merket.
:+1:
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Rolf Gjerdsjømandag 26. november 2018, klokken 13:08
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 10:39
Det er ikke personlige erfaringer og naboens erfaring. Ta en titt på Tesla forum rundt om, så ser du at det er en MEGET høy andel av eiere som har opplevd at bilen tar inn vann, selv de uten soltak (det er ikke nødvendigvis feilkilden i mange tilfeller).

(SNIP)

Vår i3 til sammenligning har ikke hatt noen issues i det hele tatt, og den har gått lengre og er eldre, mens vår Tesla har vært inne flere ganger. Og skulle sikkert vært inne en rekke ganger til for utbedring av mindre ting som ikke er "alvorlig", men likevel feil som skal utbedres.

Forum er i seg selv en ganske ubrukelig måte å telle opp om hvorvidt en MEGET stor andel eiere opplever lekkasjer eller ikke. Du har for det første ikke alle eiere til stede, og det er ikke sånn at alle eiere som ikke opplever lekkasje skriver jevnlige rapporter om at alt virker. Å bruke forum eller Facebook-grupper til en slik form for statistikk gjør at statistikken din blir feil, helt enkelt.

At du ikke har hatt issues med en BMW i3 forteller utelukkende om dine erfaringer, det betyr ikke at alle andre i3 har vært feilfrie. Det kan heller ikke brukes som grunnlag for å trekke bastante konklusjoner på noe som helst.

Kan ta etpar eksempler. Jeg har hatt såkalte "kvalitetsmerker" som f.eks. Volvo, Mazda og Nissan og merker med dårlig rykte som f.eks. Citroën, Renault og Alfa Romeo. Tør du gjette på hvilke av disse merkene som var oftest på verksted, og havna på planet til Viking oftest? Men, at jeg eksempelvis hadde en 2002 Renault Laguna som aldri bød på problemer i det hele tatt, betyr ikke at modellen var i nærheten av feilfri - statistikk viser det stikk motsatte. For meg er Volvo den verste skiten av alt der ute, men statistikken tilsier at min bil ikke var representativ.

Forøvrig har Model S'en vårt vært feilfri hittil. Det samme har Mondeoen vår.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Tullemandag 26. november 2018, klokken 13:15
Hva med å sjekke brukerundersøkelser.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernmandag 26. november 2018, klokken 13:47
Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 13:15
Hva med å sjekke brukerundersøkelser.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine)

Hovedspørsmålet til CR er kort og godt: Hvis bilkjøperen skulle kjøpe bil på nytt, ville han/hun valgt den samme modellen igjen?

I tillegg til dette, fyller respondentene ut i seks andre kategorier: Kjøreglede, komfort, verdi for pengene, design, lydanlegg og klimaanlegg.


Men undersøkelsen sier ingenting om hvor ofte kundene har vært inne hos Tesla pga utbedringer/feil.
Ja, jeg og synes kjørekomfort/følelse, smidighet osv er helt topp! Men det forandrer ikke det faktum at Tesla sliter med byggekvaliteten. Det er bare å se på noen som har plukket fra hverandre bilen og se hvordan den er bygget, så ser man fort dårlig håndverk.

Og hvor havner Tesla på bruktbilundersøkelser når garantier har gått ut ift. andre bilmerker? Det vet vi ikke helt enda, men snart blir det veldig aktuelt. Det er kanskje mest interessant, fordi da må forbrukerne selv koste feil/mangler uten at dette blir dekket av Tesla. Og det er nok derfor mange aksepterer feil på bilene sine, fordi de er innenfor garanti og det koster dem ingenting bortsett fra tid på verksted (lang tid på verksted).

Så jeg er meget spent på hvordan det går med Tesla på bruktmarkedet når garanti har gått ut. For det vil unektelig sette eierne på prøve.

Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: JorElmandag 26. november 2018, klokken 15:46
turfsurf;
At Tesla eiere blir blandet inn i mange diskusjoner kommer stort sett av at Tesla på mange områder har blitt en målestokk for elbiler, og blir da sammenlignet mot. Diskusjonene der Tesla blir blandet inn under andre merker starter stort sett av at en ikke-Tesla eiere refererer til ett eller annet feil om Tesla og så korrigerer en Tesla eier (som gjerne og er interessert i andre biler), og så er diskusjonen i gang, og så blir en eller annen sur for at alt dreier seg om Tesla :)


:+1: Min opplevelse er nøyaktig den samme.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 26. november 2018, klokken 15:56
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
Uten tvil Model S. Jeg klarer å se for meg en hypotetisk situasjon der e-Golf tilfredsstiller mine *behov* i en bil (noe den ikke gjør), men den vil aldri tilfredsstille mine *ønsker*. Noe mer kjedelig skal man lete lenge etter.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: dundunmandag 26. november 2018, klokken 17:01
Tja, ioniq eksisterer. Den suger all livsglede ut av alle som kommer i kontakt med faenskapen.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: 1000kwhmandag 26. november 2018, klokken 18:11
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47
Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 13:15
Hva med å sjekke brukerundersøkelser.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/01/13/195363013/tesla-eierne-er-stralende-fornoyd-med-bilene-sine)

Hovedspørsmålet til CR er kort og godt: Hvis bilkjøperen skulle kjøpe bil på nytt, ville han/hun valgt den samme modellen igjen?

I tillegg til dette, fyller respondentene ut i seks andre kategorier: Kjøreglede, komfort, verdi for pengene, design, lydanlegg og klimaanlegg.


Men undersøkelsen sier ingenting om hvor ofte kundene har vært inne hos Tesla pga utbedringer/feil.
Ja, jeg og synes kjørekomfort/følelse, smidighet osv er helt topp! Men det forandrer ikke det faktum at Tesla sliter med byggekvaliteten. Det er bare å se på noen som har plukket fra hverandre bilen og se hvordan den er bygget, så ser man fort dårlig håndverk.

Og hvor havner Tesla på bruktbilundersøkelser når garantier har gått ut ift. andre bilmerker? Det vet vi ikke helt enda, men snart blir det veldig aktuelt. Det er kanskje mest interessant, fordi da må forbrukerne selv koste feil/mangler uten at dette blir dekket av Tesla. Og det er nok derfor mange aksepterer feil på bilene sine, fordi de er innenfor garanti og det koster dem ingenting bortsett fra tid på verksted (lang tid på verksted).

Så jeg er meget spent på hvordan det går med Tesla på bruktmarkedet når garanti har gått ut. For det vil unektelig sette eierne på prøve.

Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
For de av oss som har hatt VW utenfor garanti så sier svaret seg selv  ;D  (hadde ikke valgt VW i hvertfall)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernmandag 26. november 2018, klokken 19:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 26. november 2018, klokken 15:56
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
Uten tvil Model S. Jeg klarer å se for meg en hypotetisk situasjon der e-Golf tilfredsstiller mine *behov* i en bil (noe den ikke gjør), men den vil aldri tilfredsstille mine *ønsker*. Noe mer kjedelig skal man lete lenge etter.

Som du sikkert skjønte så er jeg ute etter hvilke bil som vil påføre eier mest vedlikeholdskostnader.
Du tror det fortsatt vil være en eGolf?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernmandag 26. november 2018, klokken 19:56
Sitat fra: 1000kwh på mandag 26. november 2018, klokken 18:11
For de av oss som har hatt VW utenfor garanti så sier svaret seg selv  ;D  (hadde ikke valgt VW i hvertfall)

Så du ville heller hatt en Tesla utenfor garanti enn en eGolf?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 26. november 2018, klokken 20:02
Model S er veldig mye større, sprekere og mer kompleks. I kroner og øre er der rimelig å anta at den over tid er dyrere å vedlikeholde. Det ser vi på delepriser Tesla opererer med. Uten at det hjelper når et behov skal dekkes. Da kunne jeg heller valgt en sykkel.

Men hadde vært artig med en 9 år gammel Tesla uten garanti. Da hadde jeg kontaktet Jason Hughes og rådført meg ift rooting og tuning :D
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: zbkmandag 26. november 2018, klokken 20:04
Jeg ville i alle fall heller hatt Tesla'en. Vil heller løpe litt større risiko enn å kjede meg. Prisforskjellen på det tidspunktet de er ute av garanti er jo heller ikke en halv million lenger.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 26. november 2018, klokken 20:26
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 19:54Som du sikkert skjønte så er jeg ute etter hvilke bil som vil påføre eier mest vedlikeholdskostnader.
Du tror det fortsatt vil være en eGolf?
Det hadde vært overraskende om e-Golf hadde hatt høyere vedlikeholdskostnader.

Men det hadde kanskje vært mer relevant å sammenligne f.eks i-Pace og Model S. Hva ville du helst eid, en i-Pace eller en Model S, med 200.000 km på telleren og ingen form for garanti?

Jeg tror Model S kunne ha lavere vedlikeholdskostnader. Den er produsert i større skala, som betyr enklere tilgang på deler og kunnskap, og produsenten har bedre rykte for pålitelighet...
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: geearmandag 26. november 2018, klokken 21:22
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47
Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?
Siden jeg har både Tesla (riktig nok Model X) og e-Golf, så kan jeg iallfall fortelle deg at én av de har hatt vannlekkasje, og det er ikke Teslaen...

Den hadde denne feilen: https://www.youtube.com/watch?v=B9Lp24dPtl0

Det lekker gjennom basselementene i bakdørene av alle ting, tro det eller ei, så begge måtte skiftes. Ble gjort hos Møller. 6800,- tror jeg prisen var, men gikk selvfølgelig på garanti.

Tross produksjonsvolum på omtrent en million Golfer i året. Og MK7 Golf hadde vært i produksjon et par år før e-Golf kom også...

Og igjen, X og e-Golfen er omtrent på verksted for reklamasjoner annenhver gang.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: jkirkebomandag 26. november 2018, klokken 22:33
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. november 2018, klokken 20:02
Model S er veldig mye større, sprekere og mer kompleks. I kroner og øre er der rimelig å anta at den over tid er dyrere å vedlikeholde. Det ser vi på delepriser Tesla opererer med.

Tja, er delene så dyre i forhold til konkurrentene da? En ny "MCU" til Leaf koster over 3x så mye som en ny til Tesla, selv om Tesla sin er 3x så stor. Ny elektrisk parkbrems til Leaf koster noe sånt som 29.000,- mens til eldre Tesla koster det et firesifret beløp om jeg husker korrekt. Samme med ting som DC-DC osv., det meste koster 3x så mye til Leaf.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: samotholttirsdag 27. november 2018, klokken 00:05
@sfinxern
Konklusjonen er fortsatt at man må bruke statistikk for å konkludere i forhold til feil og vedlikeholdskostnader.

Å sjekke et forum for å se hvor dårlig bilen er blir bare idiotisk. Jeg sjekka engang "kjente feil" på A8 på audiworld.com og kom vel til ca. 200 "vanlige" feil på vår modell. Eh?

Slutt å synse og kom med fakta rundt saken.

Forøvrig hadde også jeg valgt MS i stedet for e-golf - da sistnevnte ikke duger for oss. Dekker sikkert behov til mange i det daglige, og som de andre tipper jeg at den blir billigere i det lange løp - skulle bare mangle. Ferrari er nok dyrere enn Skoda - også i vedlikehold.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: THEtirsdag 27. november 2018, klokken 08:08
Har aldri hatt, og skal aldri ha, Golf. Men jeg har hatt Renualt utenfor garanti, Saaber utenfor garanti og med konkurs produsent. Alt uten problemer eller uforholdsmessig store kostnader. Jeg regner med at Teslaen er innenfor garanti ca 14-15 mnd. til, men vil da fremdeles ha ca 2,5 år reklamasjonsrett samt 5,5 år resterende garanti på batteri og drivlinje. På gamle biler har jeg gjort mye av service og reparasjoner selv, som for eksempel oljeskift, bremseskift, bytte av eksosanlegg, bytte EGR osv. Mye av delene på Tesla er jo også i bruk på andre bilmodeller, så vil tro det er mulig å få tak i mange uoriginale deler eller bestille rimeligere fra utlandet også til Tesla. Etterhvert vil det nok også dukke opp mange uavhengige verksteder som skrur Tesla, så jeg tror ikke at det vil være helt uholdbart å ha en Tesla utenfor garanti. Brukte deler er jo også en rimelig mulighet, og med så mange Teslaer på veien, så vil det nødvendigvis bli en del vrakbiler også. Nå begynner det jo allerede å trille noen biler på norske veier som har vært utenfor garanti lenge allerede pga. kjørte km, og som nå også er over fem år gamle, så skrekkhistoriene om svindyre Teslareparasjoner vil nok flomme inn over oss veldig snart hvis det er så ille som TS hevder.

Med 40-45000 km årlig kjørelengde burde jeg nok bytte bil hvert år for å få noe igjen for den, men det ender nok opp med at jeg beholder Xen til den er oppbrukt. Håper jo at den kan holde i 10 år og ca 400000 km, men det er jo alltid et sjansespill å ha en bil med så høy kjørelengde.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: xyzzytirsdag 27. november 2018, klokken 09:27
Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Med fare for å kaste inn en brannfakkel så minner noen kommentarene fra Tesla eiere meg om det vi i årevis har opplevd innen mobiltelefoner.

Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere. Googles gratis bildehåndtering i skyene er for meg åpenbart mye bedre enn Apples, men likevel bruker de IOS dedikerte iPhoto - jeg forstår det ikke.

Sammenligningen din treffer ganske bra: Når det kommer en ny iPhone, kommer det masse Android-fans  for å rakke ned på og klage på Apple. Om det kommer nye Android-telefoner er det stort sett ganske greit i diskusjonsfeltene. Så mener du at Tesla-eiere opptrer som Android-fans og skal kapre alle diskusjoner om andre produkter?

Bil: Alle biler har ulemper. Tesla har en haug, i-Pace har en annen haug, og andre merker har sine.

Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: emuroftirsdag 27. november 2018, klokken 09:50
Sitat fra: Vannkraft på lørdag 24. november 2018, klokken 20:08På nesten samtlige forum om el-biler og på alle plattformer fremstår mange Tesla eiere som aggressive representanter for merke.

Det er vel som regel som respons når noen kommer med noe negativt oppgulp/FUD/løgn/osv.?

SitatKan det tenkes at Tesla referral program er så gunstig for Tesla eiere at noen av dere  er villig til å gå lang i promotere eget merke?

Hva har en entusiastisk Tesla-eier å tjene på å skrive innlegg uten å samtidig legge ved kode? Han får jo ingen henvisninger uten koden. Dessuten er den beste måten å "rekruttere" folk til Tesla å gi dem en prøvetur. Man oppnår ingen form for personlig vinning av å forsvare Tesla mot angrep generelt.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: emuroftirsdag 27. november 2018, klokken 10:02
Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Med fare for å kaste inn en brannfakkel så minner noen kommentarene fra Tesla eiere meg om det vi i årevis har opplevd innen mobiltelefoner.

Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere. Googles gratis bildehåndtering i skyene er for meg åpenbart mye bedre enn Apples, men likevel bruker de IOS dedikerte iPhoto - jeg forstår det ikke.

Nå påstår jeg ikke at Tesla er blitt tatt igjen teknologisk fordi det er helt åpenbart at Tesla har et godt forsprang som de andre bilmerkene strever med å ta igjen. Men snart (forhåpentligvis) har de andre lært seg å lage et skikkelig brukergrensesnitt og knekket koden på hurtiglading. Da er vi tilbake til 4 hjul, lydisolering, gode seter, design, status, sikkerhet osv - og folk vil igjen velge bil basert på dette.

Jeg gleder meg

Du kommer med mye synsing om iPhone. Hvem er du som skal fortelle alle andre hva som er best for dem?

Men Apple er en god sammenligning. De har "skjønt det". De har konsekvent levert gode produkter over mange, mange år. De har ligget i tet, foran andre. Andre har fulgt etter dem. Nå har Apple bygget opp et helt økosystem av produkter og tjenester som fungerer "sømløst". Ting bare fungerer, og de fungerer enhetlig.

Selv sverger jeg til Android, men det er fordi jeg nok er litt mer interessert i teknologi en gjennomsnittspersonen. For en vanlig person som bare vil ha noe som fungerer ville jeg nok anbefalt Apple-produkter. Android er fragmentert og komplisert, med mange produsenter der man både må forholde seg til Google-kontoer, Samsung-kontoer, og hva det måtte være. Jeg mener, hvorfor måtte jeg logge inn på både Samsung og Google på min Samsung-telefon? Hvorfor skulle både Samsung og Google synkronisere dataene mine?

Man har ikke slikt tull på Apple-produkter.

Apple har "skjønt det". Det har også Tesla, men selvsagt i kontekst av transport/bil. Apple gir en egen Apple-opplevelse, og Tesla gir en egen Tesla-opplevelse.

Jeg må le litt av Audis nye reklamekampanje der de snakker om at "vi fant ikke opp elbiler, men nå ...":

https://media.audiusa.com/en-us/releases/269

Store, svulstige reklamer hjelper ikke. Fokuser heller på å levere varene. Ikke en elbil som ser ut som en utdatert fossilbil med knotter og knapper og tull over alt.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: emuroftirsdag 27. november 2018, klokken 10:24
Sitat fra: sfinxern på søndag 25. november 2018, klokken 23:34Det som er synd er at Tesla har så dårlig byggekvalitet.

Har de?

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47Men det forandrer ikke det faktum at Tesla sliter med byggekvaliteten. Det er bare å se på noen som har plukket fra hverandre bilen og se hvordan den er bygget, så ser man fort dårlig håndverk.

Hva er dette "faktum" basert på? Hvem er disse som har plukket fra hverandre bilen egentlig?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: THEtirsdag 27. november 2018, klokken 10:43
Hvem kan med hånda på hjerte si at han er nøytral så lenge han har en formening om en sak? Hvis man eier en Tesla er det vel umulig å være 100% nøytral og objektiv? Det samme gjelder for Android vs. Apple.

Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg saklig, men kan gi råd og tips bare basert på egne erfaringer og egne bias. Jeg har forøvrig ingen problem med å anbefale Tesla til noen om det virker som Tesla er det beste alternativet. Jeg har heller ingen problem med å anbefale andre elbiler om Tesla er langt over behovet for de som spør om råd. Eller til og med fraråde elbil om det er tydelig at det ikke vil være et godt valg.

På samme måte kunne jeg aldri vurdert å kjøpe iPhone selv, men har anbefalt iPhone til andre som jeg vet er teknologiske analfabeter og aldri vil forstå hvordan de skal bruke en Android-telefon. Til de som er oppegående nok til å se forskjellene på iPhone og Android vil jeg ikke driste meg til å gi råd om valg av telefon da jeg vet at mine meninger er sterkt subjektive.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: geeartirsdag 27. november 2018, klokken 12:42
Og der er enda en grop å gå i når man snakker om slike saker, fakta for noen er ikke fakta for andre. Av alle teknofreakene jeg kjenner, så er det én eneste som bruker Android. Resten har fått nok av feil og bugs som er hardware/produsentbetinget (feil som ikke skjer hos Apple fordi de har kontroll på all hardware) og/eller Google sin mangel på personvern, og har derfor iPhone, så det er svært langt i fra bare teknologiske analfabeter som bruker iPhone. Akkurat som kjøperne av Tesla er i alle sjangere. Man er uansett ikke lenger nøytral i det øyeblikket man faktisk bestiller en i-Pace, e-Tron eller Tesla, men det betyr ikke at man ikke er egnet til å gi råd til andre! De fleste har hatt en gjennomtenkt prosess i forkant, og samme vurderinger kan ligge til grunn for andre også.

Og hva trådstarter selv angår, så er han vel selv langt over snittet her inne på propaganda for "sitt" merke...

https://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;area=showposts;u=30162
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: emuroftirsdag 27. november 2018, klokken 13:21
At iPhone nok er bedre for "vanlige folk" betyr naturligvis ikke at man ikke kan like iPhone også hvis man er mer teknologiinteressert. Det kommer bare an på hva man vektlegger.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Amosstirsdag 27. november 2018, klokken 16:58
Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47
Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?

For å holde merke/model/drivlinje utenom, så ville jeg aldri ha vurdert å kjøpe en Golf-klasse bil med 200k på telleren, men en Model S klasse bil kunne fortsatt blitt vurdert med en slik tellerstand.

Ikke fordi jeg forventer at hver enkelt reparasjon av den store bilen hadde blitt billigere enn på den lille, tvert i mot. Men jeg forventer at det vil være hyppigere reparasjoner på den lille bilen, og at den vil være nærmere End-Of-Life enn den store. End-Of-Life for en bil er normalt når en reparasjonskostnad overstiger eller kommer for nært restverdien av bilen. Restverdien av en Golf-klasse bil med over 200k på telleren tilsier at det skal svært lite reparasjon til før denne blir oversteget. Det er jeg ikke like overbevist om at vil være tilfelle med Model S klasse bilen.

Mener å huske å ha sett Model S til salgs på Finn.no med 200k+ km på telleren, og med en utropspris ikke så alt for langt fra nybilprisen til en Golf. Så kanskje ett mer betimelig spørsmål er om hva man ville valgt mellom en Model S med 200k på telleren eller en splitter ny eGolf med fulle garantier?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: nototirsdag 27. november 2018, klokken 23:30
Rar sammenligning. Hva skulle jeg ha Golfen til? Tur på nærbutikken?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernonsdag 28. november 2018, klokken 14:06
Dere henger dere opp i feil saker folkens.

Poenget er at Tesla har dårlig byggekvalitet og QC etter produksjon. Dette kommer tydelig frem fra flere som lever av å skru fra hverandre disse bilene ifbm garanti- og reklamasjonssaker. Jeg vil ikke navngi noen kilder forsi de lever av dette, men poenget er at Tesla har hatt betydelig utfordring med ovennnevnte siden produksjonstart i 2013 og de som jobber med disse bilene ser at samme svakheter er der i dag også, altså ingen produksjonsforbedring på kjente feil gjennom 6år med produksjon.

Det er for meg forbausende. Mye er forbedret i f.eks Model S mtp interiørkvalitet, seter, støy osv osv.. men det konstruksjonstekniske har det ikke vært fremgang på. Og de slipper biler ut porten vel vitende om at dette finnes. Og de lar slike ting hope seg opp på SC i etterkant som koster alle parter unødig med tid og penger.

Hadde Tesla tatt seg bryet med å utbedre dette en gang for alle og innført en bedre QC, så hadde alle vært happy.

Det som er trist er at vi ser dette på Model X også. Selv om denne ikke har like mange år på baken så er det fortsatt status quo. Og hva med Model 3? Tror vi det er noe bedre med den?

Tiden vil vise. Det er ikke lenge før det ruller titusenvis av sistnevne på norske veier heller. En ting er sikkert. De som jobber på Tesla SC blir hvert fall ikke arbeidsledige med det første :).
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernonsdag 28. november 2018, klokken 14:12
Det hadde jo forøvrig vært artig å visst hvor mange biler som er innom SC ifbm garanti- og reklamasjonssaker av alle som finnes på veiene i Norge.

Og hvor lenge har eierne eid bilene og hvor mange ganger har de vært inne ifbm ovennevnte?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: o.b.lixonsdag 28. november 2018, klokken 16:44
Sitat fra: sfinxern på onsdag 28. november 2018, klokken 14:06
Mye er forbedret i f.eks Model S mtp interiørkvalitet, seter, støy osv osv.. men det konstruksjonstekniske har det ikke vært fremgang på.

Jeg må anta at du ikke vet bedre, selv om du "kjenner mange" i bransjen, for det du sier er jo rett og slett feil!
F.eks. har tesla hatt flere ulike typer bremsebelegg, for å ikke snakke om forskjellig versjoner av driveunit, og jammen har ikke dekksensorer blitt endret, stag blitt forbedret osv.

Enormt med forbedringer over hele fjøla.

Så er ikke Tesla feilfri, men mantra blant "haters"at Tesla er full av feil, og andre, spesielt tyske merker er feilfrie.
Og det stemmer ikke. Ingen bilmerker er feilfrie. Både Audi (spesielt audi kanskje), BMW, Mercedes, Opel, Porsche, Ford og VW har masse biler med feil på de også.

Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: sfinxernonsdag 28. november 2018, klokken 23:02
Oblix, jeg snakker ikke om «bagateller» som bremsebelegg og diverse stag. Jeg snakker om spesielt karrosseri, og teknikker som brukes her. Blant annet en litt snodig limeteknikk. Også fuging / tetting og patenter her. Helt snodig.

Men gidder ikke gå i detalj her - dere får gjøre opp deres egne meninger og erfaringer. Så får vi bare se hva som skjer fremover. Men kunne likevel tenkt meg å fått svaret på statistikken jeg ønsket som nevnt over her. Det kommer for en dag uansett.

Og jeg er ingen hater, kjører selv Tesla. Men når man har sett ting up close, så må det være lov å dra hodet opp fra fanatiker-sanda.

Og det er jo litt artig at Elon selv tweeter og ønsker tilbakemeldinger på forbedringer på bilene. De sitter med mye av svarene selv. Hallo i luken.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 28. november 2018, klokken 23:34
Hvilken betydning har det at karosseriet er limt på en snodig måte? Kanskje det er noe av årsaken til at Model S/X/3 er noen av de tryggeste bilene som er produsert...
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: GeirHMonsdag 28. november 2018, klokken 23:36
TOCN har jo kjørt undersøkelse av erfaringer med reparasjoner og annen kontakt med servicesenterne, men jeg har aldri sett noen resultater fra disse. Det kunne jo gitt en pekepinn.

For slik det er nå  preges jo den kollektive erfaringen av alle de som gjør mye ut av sine erfaringer på sosiale medier. Vi vet jo ikke hvor representative de er.

Ellers er det vel fint for alle her å få nærmere informasjon om konkrete utfordringer når det gjelder det konstruksjonstekniske du mener er kritikkverdig, sfinxern? Det må vel la seg gjøre uten å avsløre kildene, om disse ikke ønsker eksponering?

Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 29. november 2018, klokken 16:01
Sitat fra: sfinxern på onsdag 28. november 2018, klokken 23:02
Jeg snakker om spesielt karrosseri, og teknikker som brukes her.

Så Tesla er drittbil siden de ikke har oppdatert karosseri?

Det er jo fortsatt feil!

Taket er endret til, ført oppdatert til nytt soltak, senere glasstak, her var det endringer på skruktur i karosseri for å tåle det.

Fronten er endret fra nosecone til facelift og det er endringer under skallet her også fordi delene passer ikke mellom gammel og ny front.

Under er batterikassen endret flere ganger med ulikt design. Titanplate var tidlig, senere er det skruehull og tilkoblingspunkter som er åpenbare.

Under frunken har de flyttet mye rundt på de forskjellige komponentene opp i gjennom årene.

Dette er noen endringer som jeg kommer på. Er mange flere men de kommer litt som små justeringer hele tiden, Musk har tidligere uttalt at de gjør ca 20 endringer i uken, mange små og noen store.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: trykkertortirsdag 15. januar 2019, klokken 19:23
Litt gammel tråd, men i lys av to nylige videoer.........

Se denne videoen her.
For meg fremstår han som total Tesla Fanboy. Forhåndsdømmer en Mercedes og har kun til mål å snakke bilen ned. Ikke noe problem det når en kun fokuserer på det negative.
Det interessante er også at det er en brukt leiebil som er gått mer enn 20.000km, men har fremstiller den som "this car is brand new".
https://youtu.be/wx8oPCkciwI

Så ser du denne videoen. De er også veldig glade i Tesla, men tar opp et viktig poeng rundt for kraftig vekst i Tesla-konsernet.
Synes virkelig denne videoen er med til å styrke deres troverdighet og objektivitet.
Som regel hvis noen synes Tesla bruker for lang tid på service eller slikt, kan enkelte komme med eksempler på at de har fått hurtig og god behandling. De prøver da å bruke den/de erfaringene til å si at ting ikke er så travelt som enkelte vil ha det til. Men det kan se ut til at langt flere opplever lange ventetider og stadige utsettelser, enn de som får fikset noe på dagen.
https://youtu.be/FTsYTfHkk7M

Se de to videoene back to back og du ser fort hvordan en "blendet" Teslafan ser på andre bilmerker.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: JorEltirsdag 15. januar 2019, klokken 20:04
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:23
Ikke noe problem det når en kun fokuserer på det negative.
Det interessante er også at det er en brukt leiebil som er gått mer enn 20.000km, men har fremstiller den som "this car is brand new".
Fokusering på det negative er jo ment som payback til alle som sier Tesla suger og Tyske biler er supre..
En bil som er kjørt 20k, er jo nokså ny. Og viss feilene onkel-Trevor viser, er kommet etter at bilen var "brand new", så er det jo enda verre ;)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: JorEltirsdag 15. januar 2019, klokken 20:34
Video nr2 tar for seg service som kunne vært bedre. Men service er ikke dårlig fordi om man fikk en fantastisk opplevelse første gangen, men ikke senere..

Når det gjelder nøytral synes jeg gr sa det best; Akkurat som kjøperne av Tesla er i alle sjangere. Man er uansett ikke lenger nøytral i det øyeblikket man faktisk bestiller en i-Pace, e-Tron eller Tesla, men det betyr ikke at man ikke er egnet til å gi råd til andre!

Kort; Tesla har mange mektige fiender ,spesielt de som Tesla truer økonomien til.
Videre så blander noen inn misunnelse sammen med sin uvitenhet. Det går rett på trynet.

Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: emuroftirsdag 15. januar 2019, klokken 20:47
Sitat fra: sfinxern på onsdag 28. november 2018, klokken 14:06Poenget er at Tesla har dårlig byggekvalitet og QC etter produksjon.

På hvilken måte?
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 15. januar 2019, klokken 20:51
Tesla lar biler ende opp ute i utleveringsloalet med feil som burde vært oppdaget på fabrikken.
Det skyldes variabel QC på fabrikk, høyt tempo og begrenset fartstid som bilprodusent.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: JorEltirsdag 15. januar 2019, klokken 21:16
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. januar 2019, klokken 20:51
Tesla lar biler ende opp ute i utleveringsloalet med feil som burde vært oppdaget på fabrikken.
Det skyldes variabel QC på fabrikk, høyt tempo og begrenset fartstid som bilprodusent.
Enig. Enkel beskrivelse på noe som kan bli bedre.

Det som virkelig må irritere en "Tesla-motstander", er når en Teslaeier alikevel aldri kunne tenkt seg en annen bil. ;D
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: olavxxxtirsdag 15. januar 2019, klokken 21:28
Sitat fra: JorEl på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:16
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. januar 2019, klokken 20:51
Tesla lar biler ende opp ute i utleveringsloalet med feil som burde vært oppdaget på fabrikken.
Det skyldes variabel QC på fabrikk, høyt tempo og begrenset fartstid som bilprodusent.
Enig. Enkel beskrivelse på noe som kan bli bedre.

Det som virkelig må irritere en "Tesla-motstander", er når en Teslaeier alikevel aldri kunne tenkt seg en annen bil. ;D
Ja, greien er ikke at Tesla er perfekt, men det den er god på, er den best på.
Og det den er best på, er det som gjør at Tesla er så bra bil å kjøre.

Klart at man kan kjøpe en bil som er som en chesterfield sofa og man kan sitte i den sofabilen sin og klage over at Tesla ikke har chesterfield sofa. Og det er 100% sant, det er ingen chesterfield sofa i Tesla.

Men så kommer spørsmålet: hvorfor skal det være den viktigste tingen i verden om det er mulig å få chesterfield sofa i bilen eller ei? Hva med ting som: akselerasjon?

Hva med ting som: en fin og stor multimedieskjerm som oppdateres automagisk over nettet?
Hva med spotify innebygd, store kart, intuitive skjermer, en god app for å styre bilen og forvarming?

Hva med en fabrikant som supporterer og oppdaterer bilen mange år etter den er lansert, der konkurrentene som kjøper ferdige løsninger bytter ut for hver modell?

Det er så mange slike ting som gjør Tesla morsom :-) Og klart at det er en rakett på hjul, uansett om man velger den tregeste modellen de har.
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: z4rdtirsdag 15. januar 2019, klokken 21:50
Bilen (Model X) jeg tok ut ny fra forhandler for over 1 år siden er i dag en bedre bil med nye og utbedrede funksjoner enn da den var ny. DET digger jeg med Tesla :)
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: trykkertortirsdag 15. januar 2019, klokken 23:15
And here we go again..... (Ref emnetittel)  :D
Tittel: Sv: Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?
Skrevet av: emurofonsdag 16. januar 2019, klokken 10:43
https://www.youtube.com/watch?v=wx8oPCkciwI