Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Balaklava på lørdag 24. november 2018, klokken 12:11

Tittel: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Balaklavalørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Nå har jeg prøvd litt forskjellige automater, med trykk på "forskjellige". De har i grunnen mye til felles med en del parkeringsautomater, de er lite intuitive og en har ofte klart å gjøre enkle ting til en uforståelig oppgave.

Feks så står en "foran" noen automater for å ta ut ladehåndtaket og sette det i bilen. Når det er gjort må en enten klyve over/under kabler for å komme til å aktivere automaten med brikke, evt gå rundt/bak automaten, eller rundt bilen og bak igjen for å komme til.

Og på mange automater er det slett ikke åpenbart hvor brikken skal holdes, på andre er det tydelig markert.

Stoppfunksjonen ser på enkelte automater ut som en nødknapp så en tror en gjør noe galt om en ønsker å stoppe ladinga før det skjer automatisk.

Noen automater har gode og tydelige instruksjoner, andre har ingenting.

Noen ser ut som kommunistiske industribokser, andre som fargeglade kondomautomater på stereoider.

Noen har en skjerm som forteller hva som foregår, men bare delvis, noen gir mye og detaljert informasjon, noen har kun ett mystisk lys som skifter farger a la en robot fra en tidlig Star Wars film som på mystisk vis forteller kunden hva som skjer.

Og når en skal sette håndtaket tilbake i noen automater så må en på noen ha solid knebøy og føre håndtaket ned og opp i noe gummigreier, slipp for tidlig så ligger håndtaket på bakken, og det gjør det jo ofte, ikke så rart egentlig.

Og det er ikke så rart at en stadig ser folk stå og klø seg i skallen med brikker, apper osv, trykker litt her, inn og ut med kabel. Men det er jaggu ikke brukerne/kundene sine feil.
---
Jeg er brennsikker på at det finnes en egen utdannelse for industridesign eller noe i den dur der folk lager gode brukergrensesnitt på div. greier. Har de som lager disse greiene faktisk prøvd de selv? Og hvor var folkene som vet hvordan man lager gode grensesnitt når disse ble laget, på ferie? En trenger jo ikke å finne opp kruttet på nytt heller, hva med å ta en kikk på en vanlig drivstoffpumpe/bensinstasjon?

Bare det å kunne ha tilgang med bil på begge sider av en ladeautomat ville jo ofte være en god plan.
---
Jada.. vet at Tesla har fått dreisen på dette.


Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Joltuslørdag 24. november 2018, klokken 12:22
Det siste der. At det ofte kun er plass til en bil foran en ladestasjon er fullstendig tullete.

Har jo laget en tråd om dette å fjernstoppe lading slik at en bil ved siden kan overta kabel evt lade via ccs etter at min er stoppet, hvis eg ikke kan komme før om en time.

Men. Hjelper ingenting det hvis det ikke er mulig å stille opp en bil ved siden.

Utenom det klarer kona dette på to av tre aktuelle typer med brikke. Så det er forholdsvis enkelt vil eg si
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Balaklavalørdag 24. november 2018, klokken 12:25
Ja det er ikke supervanskelig, bare dårlig. Og dårlig er ikke bra.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Troaldlørdag 24. november 2018, klokken 13:48
Håper på stor utbredelse av elbiler innen EU. Byråkratene i Brussel er flinke på standardisering.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Mr Oizolørdag 24. november 2018, klokken 14:05
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Og det er ikke så rart at en stadig ser folk stå og klø seg i skallen med brikker, apper osv, trykker litt her, inn og ut med kabel. Men det er jaggu ikke brukerne/kundene sine feil.
Her er jeg veldig uenig. Svært mange har ikke satt seg inn i hvordan ting fungerer i hele tatt. Og er lite teknisk anlagt. Ofte ser jeg folk som skal 5 minutter inn på butikken og setter bilen på hurtiglading mens de skal handle. Problemet er at de bruker 2 minutter på å plassere bilen på laderen, og ytterligere 4 minutter på å aktivere laderen med en app på telefonen som de ikke har snøring på hvordan de skal bruke. Dermed, 10-15 minutter okkupert lader for kanskje 6-7 minutter med betalt lading. Svært dårlig utnyttelse av tiden.
Etter å ha prøvd de ulike tilbyderne holder jeg meg til GK. Svært lite nedetid, god rabattordning, fint grensesnitt på ABB laderne, ofte god lokasjon.
Sånn som jeg ser det, mellomrekkeviddebilene (30-40 kwh) ruller nå inn i stort antall på veiene. Mange av disse er helt ferske eiere av EVs og det merkes godt. De invaderer laderne og gjør livet surt for de av oss med kortrekkeviddebiler (ofte <20 kwh netto) ved å skape køer. Ventetid på lading begynner å bli normen heller enn unntaket, og de fleste ser ut til å lade mye mer enn de trenger, eller lade mye mens batteriet er veldig kaldt. Greit nok for tilbyderne, lite strøm og minuttpris betyr jo at kronene rulller.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Balaklavalørdag 24. november 2018, klokken 16:37
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 24. november 2018, klokken 14:05
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Og det er ikke så rart at en stadig ser folk stå og klø seg i skallen med brikker, apper osv, trykker litt her, inn og ut med kabel. Men det er jaggu ikke brukerne/kundene sine feil.
Her er jeg veldig uenig. Svært mange har ikke satt seg inn i hvordan ting fungerer i hele tatt.

Og da er jeg uenig med deg igjen. I dag har vi kommet så langt med brukergrensesnitt at det ikke burde være nødvendig å sette seg inn i noe som helst for å stappe inn ladekontakten, få starta opp og betalt. Dette er noe som skal fungere for alle. Hvor ofte trenger folk hjelp med å fylle diesel og bensin? Ikke veldig ofte.

Dette må være så enkelt at det er null terskel for alle og ikke noe en må sette seg inn i i det hele tatt.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: jkirkebolørdag 24. november 2018, klokken 16:40
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 16:37
Og da er jeg uenig med deg igjen. I dag har vi kommet så langt med brukergrensesnitt at det ikke burde være nødvendig å sette seg inn i noe som helst for å stappe inn ladekontakten, få starta opp og betalt. Dette er noe som skal fungere for alle. Hvor ofte trenger folk hjelp med å fylle diesel og bensin? Ikke veldig ofte.

Hmm, kona nektet alltid å fylle diesel på Touranen vår, det ble pent min jobb. Å hurtiglade Leafen har hun derimot ikke noe imot ;)
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Vollis47lørdag 24. november 2018, klokken 17:17
Sitat fra: Troald på lørdag 24. november 2018, klokken 13:48
Håper på stor utbredelse av elbiler innen EU. Byråkratene i Brussel er flinke på standardisering.

Har ikke inntrykk av at de er flinke. Virker som de har brukt tiden på standardisering av helt uviktige ting, som fasong og størrelse på agurker og bananer.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: pudderjagarlørdag 24. november 2018, klokken 17:34
Dei aller fleste hurtigladarane er ganske enkle å bruke.

Mykje av problemet er at folk ikkje gidder å spandre 1 minutt på å sjå kva som står på hurtigladeren når dei skal bruke ein som dei ikkje har sett før.

For å ta ABB some r den enklaste på markedet når da gjeld brukargrensesnitt:
1. Ta rett kontakt og sett den i bilen.
2. Trykk på start
3. Sveip brikka over kortleseren.

Faktisk så er det mykje meir arbeid og ritualer for å kunne fylle bensin enn å starte Hurtiglading.

Vefeel:
1. Velg rett kontakt
2. Sveip brikka over kortleseren
3. Trykk på start

Kan det bli enklare?
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 24. november 2018, klokken 17:38
Kan bli ennklere.  Se Tesla.

(Eller enda bedre; en gang i en fjern fremtid: helautomatisk induktiv lading.)
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: OhmPaPalørdag 24. november 2018, klokken 18:21
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. november 2018, klokken 17:34
ABB
1. Ta rett kontakt og sett den i bilen.
2. Trykk på start
3. Sveip brikka over kortleseren.

Vefeel:
1. Velg rett kontakt
2. Sveip brikka over kortleseren
3. Trykk på start

Unnskyld en ladenovise som meg - men er rekkefølgen viktig her siden 1, 2 og 3 er byttet om? I såfall er jo det en god kilde til forvirring og prakk.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Nordlandslørdag 24. november 2018, klokken 18:39
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Feks så står en "foran" noen automater for å ta ut ladehåndtaket og sette det i bilen. Når det er gjort må en enten klyve over/under kabler for å komme til å aktivere automaten med brikke, evt gå rundt/bak automaten, eller rundt bilen og bak igjen for å komme til.
Om kabel blir i veien er det kanskje enklere å bruke app, i Norge holder det stort sett med Fortum og Grønn kontakt, som man vel uansett må registrere seg med for å aktivere ladebrikke. For øvrig har jeg også sett de som klør seg i hodet på den selvbetjente bensinstasjonen jeg oftest brukte, hvor det var en felles kortterminal man måtte velge pumpe på - det skal ikke mye til før det som er innarbeidet som automatikk hos folk streiker.

I fremtiden kan vi imidlertid se frem til ISO 15118 plug&charge som vil fungere som Tesla superladere, jeg tror Ionity sine ladere er forberedt for det og flere nye elbiler skal støtte det. Nye hurtigladestasjoner har også lengre kabler og gjerne lader ved siden av plassen.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Amatørenlørdag 24. november 2018, klokken 18:47
Plug & Charge kan komme etter hvert.

Er i nye CCS standarden (https://newmotion.com/en/products/services-for-drivers/plug-charge).

Ikke skyld på bare laderne! Det må også støttes av bilene.

Sies det skal komme i e-tron, men kommer det fra start (i de første)?

Hvis ikke, blir det spennende om de kan oppgraderes.

Vel tilbake til tema: Ikke umulig, men med gamle biler må man starte lading på gamle måten.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Balaklavalørdag 24. november 2018, klokken 19:57
Var innom et kjøpesenter i dag, ny variant. Ingen brikke, ingen skjerm men det stod at jeg måtte starte laderen via webappen ladeinorge.

Gipp på Play og søkte etter "ladeinorge". Kunne den ha byttet navn tro.. lastet ned noe grønn.. norge ettellerannet. Nei de hadde ikke lading der jeg var.

Ut av bilen, lese en gang til. "Webapp", hva faen er nå det? Joda, det er en nettside, tenk det....

Inn på nettsiden og fikk faktisk fyra opp ladinga, ander ikke hvordan jeg betaler. Kosta 10,- pr påbegynte halvtime... eh.. rart. Hvor mye lader jeg.. har ikke peil. Gir f.. handler og klarer også å stoppe ladinga når jeg kommer til bilen selv om det spretter opp noen feilmeldinger osv.

Jaja... Er dette løsning nr 5 jeg har rota meg borti på ei uke som fersk elbileier?
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Balaklavalørdag 24. november 2018, klokken 20:01
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 24. november 2018, klokken 18:21
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. november 2018, klokken 17:34

Vefeel:
1. Velg rett kontakt
2. Sveip brikka over kortleseren
3. Trykk på start

Unnskyld en ladenovise som meg - men er rekkefølgen viktig her siden 2 og 3 er byttet om? I såfall er jo det en god kilde til forvirring og prakk.

Og hvor er kortleseren?(https://gfx.nrk.no/_nnJbjgY1cdxWTdfb5R4dgkoqsmio0PRkx4u1I8drIPg)
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Balaklavalørdag 24. november 2018, klokken 20:06
AAB er enkle men holderne til pistolene er elendige og for lave, vinklet feil så en må ned i knestående for å få håndtaket til å henge. Ikke uten grunn en ofte ser håndtaket på bakken når en kommer til stasjonen.

Veefil, som jeg kaller for fargeglade kondomautomater, har så mye info i front at en skulle tro det var en romrakett. Det er overhodet ikke åpenbart hvor en skal sveipe brikken for Veefil bryr seg åpenbart ikke om hva som er "standardsymbol" for "sveiping". Men ja.. en av syv "rundinger" med ulike symboler er der du skal sveipe, selv om det ikke peker seg ut på noen måte.

Veldig gode holdere til håndtaka på Veefil, den patenten kan AAB rappe med en gang. De kan også rappe løsningen med stopp av lading som ikke ser ut som atomknappen.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: sjokomelklørdag 24. november 2018, klokken 20:07
Sitat fra: Amatøren på lørdag 24. november 2018, klokken 18:47
Plug & Charge kan komme etter hvert.
Autocharge er en del av CCS og har vært i bruk hos Fastned i Nederland i over ett år alt. Da snakker bil og ladestasjon og systemet til ladeoperatøren sammen helt automagisk. Så du behøver bare å plugge inn kabelen og trykke på Start. Ingen brikker eller app eller annet svada. (Bortsett fra aller første gang for å koble sammen bilen til din konto hos operatøren.)
Fungerer på ALLE biler med CCS. Må bare aktiveres hos operatøren.
ABB sine ladere støtter dette allerede og trenger evt. bare en OTA-oppdatering.

Jeg har purret litt i Fortum og Grønn Kontakt om når de skal begynne med dette selv, men dårlig med respons.
Fortum mente at dette ikke fantes enda, men kanskje fra 2019 en gang... : https://www.facebook.com/FortumNorge/posts/1918270911541940
Grønn Kontakt har ikke tatt seg bryet med å svare: https://www.facebook.com/GronnKontakt/posts/1408188219335498
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: automatlørdag 24. november 2018, klokken 20:31
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 19:57
Var innom et kjøpesenter i dag, ny variant. Ingen brikke, ingen skjerm men det stod at jeg måtte starte laderen via webappen ladeinorge.

Gipp på Play og søkte etter "ladeinorge". Kunne den ha byttet navn tro.. lastet ned noe grønn.. norge ettellerannet. Nei de hadde ikke lading der jeg var.

Ut av bilen, lese en gang til. "Webapp", hva faen er nå det? Joda, det er en nettside, tenk det....

Inn på nettsiden og fikk faktisk fyra opp ladinga, ander ikke hvordan jeg betaler. Kosta 10,- pr påbegynte halvtime... eh.. rart. Hvor mye lader jeg.. har ikke peil. Gir f.. handler og klarer også å stoppe ladinga når jeg kommer til bilen selv om det spretter opp noen feilmeldinger osv.

Jaja... Er dette løsning nr 5 jeg har rota meg borti på ei uke som fersk elbileier?

Alle de forskjellige betalingsløsingene anser jeg som et større problem enn brukergrensesnittet på laderne. Særlig der man *må* registrere seg som kunde, og ikke bare kan være kontantkunde.

Hittil har man kommet langt med å være registrert kunde hos to operatører (Fortum og Grønn Kontakt). Nå har BKK ambisjoner utenfor Bergensområdet. Ionity bygger ut for fullt. Circle K (Statoil) vil drifte egne ladere selv igjen. Og altså Lad i Norge og Charge 365 som vel mer er på semihurtig/saktelading? Og skal man over grensa bør man være Clever- og InCarge-kunde. Hvor mange forskjellige betalingsløsninger må man forholde seg til?
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Amatørenlørdag 24. november 2018, klokken 20:35
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 20:01Og hvor er kortleseren?(https://gfx.nrk.no/_nnJbjgY1cdxWTdfb5R4dgkoqsmio0PRkx4u1I8drIPg)

Running to fra venstre.
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: Balaklavalørdag 24. november 2018, klokken 20:44

[/quote]

Running to fra venstre.
[/quote]

Joda, jeg fant det ut. Det er bare rotete.
---

Som tråden så godt illustrerer, alt er enkelt når en kan det ;-)
Tittel: Sv: Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater
Skrevet av: jkirkebolørdag 24. november 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 20:44
Joda, jeg fant det ut. Det er bare rotete.

Som tråden så godt illustrerer, alt er enkelt når en kan det ;-)

Tja, jeg synes Veefil er de enkleste å bruke. Sett i kontakten så begynner området ved kortleser å blinke. Vis brikken der, så begynner startknappen å blinke. Trykk på den så starter lading. Ingen menyer der man må velge mellom CCS eller CHAdeMO. Og alt skjer på fronten av ladestasjonen, ikke på venstre side som på Efacec (som er noe dritt når man har ladeporten på høyre side bak).