Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Skeptikeren på onsdag 21. november 2018, klokken 21:31

Tittel: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Skeptikerenonsdag 21. november 2018, klokken 21:31
Hei!

Vurderer i disse dager å bestille en Ioniq med levering til sommeren, men er usikker på hvor jeg eventuelt skal be om finansiering. Søkte for moro skyld om finansieringsbevis hos Santander, men det er vel neppe det mest gunstige. Hva slags erfaringer har dere? Skal låne ca 250, dvs gå inn med en 30-40 selv.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Myrknirtorsdag 22. november 2018, klokken 02:07
Spør i din egen bank. Mye mulig de kan gi deg god rente hvis du er totalkunde
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Zimontorsdag 22. november 2018, klokken 12:01
Har du egen bolig og eier stor% av den selv, lite lån. Så sjekk også muligheten for å bake finansiering inn i huslånet. Evt hvor mye % du selv klarer å dytte inn i bilen selv (f.eks ved salg av forrige bil) som blir din egenkapital.

Fordelen med Santander f.eks er at de tar sikkerhet i bilen, men de vil også kreve full kasko etc som regel. Så spørs hva som vil lønne seg for deg basert på egenkapital, huslån, ønsket forsikringer etc.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Skeptikerentorsdag 22. november 2018, klokken 13:27
Snakket med Santander, sbanken og sparebanken da det er dem jeg benytter til vanlig. Først så det ut som sbanken knuste sparebanken men jeg kommer i nærheten av 4,7-8 et sted effektiv rente, da med hundre prosent finansiering i Sparebanken. Går muligens inn med ti prosent, tør ikke gamble på noe mer da jeg ønsker å kjøpe ladestasjon med en gang. Har mer enn nok kapasitet på huslånet men lar det være så lenge tilfelle det oppstår noe med huset.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Mazzbottorsdag 22. november 2018, klokken 13:47
Jbf.no har best rente etter hva jeg har sett , rundt 4.4% effektiv med 20% EK
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Burgerfredag 23. november 2018, klokken 07:35
Vi har alltid kjøpt bil med 35% egenandel. Ved kampanje til forhandler fikk vi 2.5% på Leafen (Santander) og 0.9% på i3 (BMW finances). Grunnen til at jeg synes 35% er bra bortsett at det ofte trigger god rente, er at bilens restgjeld vil være mindre enn salgsverdien.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Skeptikerenfredag 23. november 2018, klokken 08:38
Jeg satser heller på å betale ned mer av bilen etter hvert, går inn med lite EK for å sikre meg ordentlig ladeløsning blant annet så setter jeg heller inn mer etter hvert. Bil er et tapsprosjekt uansett faen, alternativet var å lease men da hadde jeg etter tre år kastet ut 50% av bilens verdi av vinduet. Da blir det vanskelig å forsvare å lease en så billig bil.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Electrixfredag 23. november 2018, klokken 09:26
Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: 1000kwhfredag 23. november 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 09:26
Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Dette har jeg hørt mye om i nyhetene i det siste. Folk baker alt mulig ræl, inkl bil i huslånet. IKKE LURT!

Da tar du heller billån og betaler over kort tid. Du vet i det minste hva du faktisk skylder på bilen. Fristelsen er veldig stor for de fleste å spre billånet over 15-30 år i huslånet. Så kjøper man ny bil 5 år senere og så har du et evig boliglån.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Skeptikerenfredag 23. november 2018, klokken 10:12
Det er definitivt ikke nødvendigvis lurt å binde opp alle muligheter med et huslån, det vil hvert fall jeg ha muligheten til å ha litt å gå på tilfelle noe oppstår i huset.

Dessuten er et billån noe man bør innfri etter hvert da bilens verdi synker men husets verdi øker, og teoretisk sett blir man aldri ferdig med å betale bilen på huset.

Fikk 5,1 effektiv rente nå, synes ikke det er alt for ille.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Electrixfredag 23. november 2018, klokken 10:14
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 09:26
Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Dette har jeg hørt mye om i nyhetene i det siste. Folk baker alt mulig ræl, inkl bil i huslånet. IKKE LURT!

Da tar du heller billån og betaler over kort tid. Du vet i det minste hva du faktisk skylder på bilen. Fristelsen er veldig stor for de fleste å spre billånet over 15-30 år i huslånet. Så kjøper man ny bil 5 år senere og så har du et evig boliglån.
Det er riktig at det ikke er lurt hvis man ikke er lur...

Samme måte som man bør unngå kredittkort hvis man trenger det... Men for oss som bare bruker kredittkort for å spare penger så er det lurt. Har brukt TrumfVisa og CoopMastercard siden de kom ut. Avtalegiro som trekkes på hele beløpet automatisk, ALLTID.

Da får jeg gratis kort og i tillegg lommepenger fra trumf, betalt av de som bruker kreditten og betaler dyre renter... Kynisk kanskje, men ellers hadde jo pengene bare havnet i lomma på eierne av kredittselskapene og Norgesgruppen. Ifølge mailene jeg får har jeg nå reddet over 50 000 kr fra lommene deres og puttet i mine egne i stedet :-) I tillegg kommer alle kortgebyr jeg har spart.

Eneste grunn jeg ser til å velge dedikert billån er der man får et veldig gunstig billån som en del av kjøpet, f.eks. Teslas kampanjer.

Det spiller ingen rolle for meg om jeg skylder penger for bil eller hus, det er samme potten det går fra og samme potten det skal til. Det som betyr noe for meg er total kost. Og vi har forresten Leafen vår fra 2012 ennå, den er nå eneste bil etter at Mondeoen ikke var verdt å vedlikeholde mer. Den er nå byttet ut med elsykkel + noe byttelån av bil når vi ikke har plass eller skal langt på vinteren, får se hvordan det går.

Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: 1000kwhfredag 23. november 2018, klokken 11:28
Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 10:14
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 09:26
Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Dette har jeg hørt mye om i nyhetene i det siste. Folk baker alt mulig ræl, inkl bil i huslånet. IKKE LURT!

Da tar du heller billån og betaler over kort tid. Du vet i det minste hva du faktisk skylder på bilen. Fristelsen er veldig stor for de fleste å spre billånet over 15-30 år i huslånet. Så kjøper man ny bil 5 år senere og så har du et evig boliglån.
Det er riktig at det ikke er lurt hvis man ikke er lur...

Samme måte som man bør unngå kredittkort hvis man trenger det... Men for oss som bare bruker kredittkort for å spare penger så er det lurt. Har brukt TrumfVisa og CoopMastercard siden de kom ut. Avtalegiro som trekkes på hele beløpet automatisk, ALLTID.

Da får jeg gratis kort og i tillegg lommepenger fra trumf, betalt av de som bruker kreditten og betaler dyre renter... Kynisk kanskje, men ellers hadde jo pengene bare havnet i lomma på eierne av kredittselskapene og Norgesgruppen. Ifølge mailene jeg får har jeg nå reddet over 50 000 kr fra lommene deres og puttet i mine egne i stedet :-) I tillegg kommer alle kortgebyr jeg har spart.

Eneste grunn jeg ser til å velge dedikert billån er der man får et veldig gunstig billån som en del av kjøpet, f.eks. Teslas kampanjer.

Det spiller ingen rolle for meg om jeg skylder penger for bil eller hus, det er samme potten det går fra og samme potten det skal til. Det som betyr noe for meg er total kost. Og vi har forresten Leafen vår fra 2012 ennå, den er nå eneste bil etter at Mondeoen ikke var verdt å vedlikeholde mer. Den er nå byttet ut med elsykkel + noe byttelån av bil når vi ikke har plass eller skal langt på vinteren, får se hvordan det går.
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Det var avsporingen.. 

Når man baker ting inn i huset for å spare penger på rente må man i det minste sørge for å øke betalingen på huset slik at bilen blir betalt kjapt. I tillegg må man regne på hva totalkostnaden blir.

For det lånet som trådstarter her ønsker så har det nesten ingenting for seg å ha dette på huset. Da med tenkt rente 2,5% på huset og 4% billånsrente (over 5 år).

Det man i praksis gjør er å øke risikoen for å miste huset hvis det allerede er tungt belånt. Ingen vet når bolighypen kollapser..
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: jkirkebofredag 23. november 2018, klokken 17:02
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 11:28
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Jeg bruker bare kredittkort. Kjøper det jeg skal ha uansett. Betaler hele regningen hver måned, sørger for at brukskontoen har en grei buffer og kjører evt. overskytende inn på sparekontoen. I følge utskriften til Bank Norwegian har jeg tatt ut flyreiser for ca. 30.000,- de siste 3 år uten å betale en krone for de ;)
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Svein_Hfredag 23. november 2018, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. november 2018, klokken 17:02
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 11:28
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Jeg bruker bare kredittkort. Kjøper det jeg skal ha uansett. Betaler hele regningen hver måned, sørger for at brukskontoen har en grei buffer og kjører evt. overskytende inn på sparekontoen. I følge utskriften til Bank Norwegian har jeg tatt ut flyreiser for ca. 30.000,- de siste 3 år uten å betale en krone for de ;)

Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: gakfredag 23. november 2018, klokken 20:24
Sitat fra: Svein_H på fredag 23. november 2018, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. november 2018, klokken 17:02
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 11:28
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Jeg bruker bare kredittkort. Kjøper det jeg skal ha uansett. Betaler hele regningen hver måned, sørger for at brukskontoen har en grei buffer og kjører evt. overskytende inn på sparekontoen. I følge utskriften til Bank Norwegian har jeg tatt ut flyreiser for ca. 30.000,- de siste 3 år uten å betale en krone for de ;)

Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?
Jeg skulle likt å se regnestykket ditt om at 30.000 i flyreiser utligner miljøgevinsten. Hvordan forutsetter du at det er en miljøgevinst å kjøre elbil?
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: jkirkebofredag 23. november 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Svein_H på fredag 23. november 2018, klokken 18:43
Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?

Flyreisene hadde vært der uansett. Vi kutter ikke ut vår årlige sydentur kun fordi vi kjører elbil. Ei heller en tur til f.eks London eller Berlin i ny og ne. Men skal jeg til f.eks Bergen, Trondheim eller Stockholm kjører vi elbil. Jeg flyr aldri innenriks lengre.

Forøvrig har vi også kuttet ut 2500L fyringsolje i året samt kuttet forbrukt strøm fra nettet med oppunder 20.000kWh i året (selv om vi har anskaffet to elbiler) siden vi kjøpte huset. Så jeg føler vi har gjort vårt på de fleste områder.  Bare reduksjonen i bruk av fyringsolje er vel 4 ganger så høy som drivstofforbruket på de årlige flyvningene.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 23. november 2018, klokken 23:05
Spørsmålet er ikke hva du kutter i forhold til før.
Men hva du øker i forhold til det nødvendige for å unngå et klima
ulevelig i for mennesker.

Da er det plass til null flyreiser,
Til null bil, det være elektrisk eller fossil.
Heller ikke til mange av dine nåværende forbruks- og forurensingsvaner.

KORT SAGT
til en rekke vaner tilnærmet null personer kan tenke seg å gi opp.

VILKET IGJEN
betyr vi får nærmere 5 enn 2 graders øket global oppvarming
med garantert en klode ingen menesker kan leve på.

Vi kan derfor slå fast at rovdyrarten menneske dør ut senest omkring år 2100.

DETTE
er naturen som retter opp feilen den gjorde da den tillot arten menneske
å totalt dominere planeten til ubotelig skade på og utrydding av de fleste øvrige biologiske arter på kloden.

Håper naturen har lært av denne feilen og ikke gjentar den på andre planeter i noe solsystem.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: gaklørdag 24. november 2018, klokken 00:47
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. november 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Svein_H på fredag 23. november 2018, klokken 18:43
Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?

Flyreisene hadde vært der uansett. Vi kutter ikke ut vår årlige sydentur kun fordi vi kjører elbil. Ei heller en tur til f.eks London eller Berlin i ny og ne. Men skal jeg til f.eks Bergen, Trondheim eller Stockholm kjører vi elbil. Jeg flyr aldri innenriks lengre.

Forøvrig har vi også kuttet ut 2500L fyringsolje i året samt kuttet forbrukt strøm fra nettet med oppunder 20.000kWh i året (selv om vi har anskaffet to elbiler) siden vi kjøpte huset. Så jeg føler vi har gjort vårt på de fleste områder.  Bare reduksjonen i bruk av fyringsolje er vel 4 ganger så høy som drivstofforbruket på de årlige flyvningene.
Er det mulig å kutte drivstofforbruket samtidig? Er det ikke bare å gå til en ny energikilde? Hvor miljøvennlig er det?
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: arthurlørdag 24. november 2018, klokken 06:50
Har aldri helt skjønt hvorfor det ikke er lurt å bake inn et billån i et huslån når renten på huslånet er (eksempelvis) 2% mens lånet på bilen er på (eksempelvis) 4,7-4,8%. Har aldri hørt om en bank som ikke aksepterer at man betaler ned boliglånet raskere enn man må så det dreier seg vel egentlig kun om litt egendisiplin i betydning betale ned den delen av huslånet som er brukt til bil like raskt som et billån?
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Zimonlørdag 24. november 2018, klokken 10:46
Si at man betaler X kr i mnd hvorav 10.000 blank er selve nedbetalingen. Har man kjøpt en bil til 240K så vil det gå 2 år så kan man si at bilen er nedbetalt, så starter man på nedbetale huset igjen. Så om man har bilen i 5 år, så vil 2 år nedbetaling gå til bilen og 3 siste på huset.

Om derimot bilen "konker" etter 2 år og man ikke får noe på garanti/forsikring etc, ergo må dekke selv. Så er bilen nedbetalt for det + at man har verdiøkning på boligen stort sett, ergo sitter man igjen med mer %verdi av huset i "egenkapital".

Men fordelen med å ta opp eget billån er selvsagt å ikke binde opp bolig kapitalen i tilfelle man skal skifte ut badet, kjøkkenet eller andre store kostnader.

Så etter min mening skal man finansiere bilen igjennom boliglånet så sørg for at økningen pga bilen ikke gjør at du spretter opp renteprosenter, ofte at bankene har prosent trinn hvor f.eks 80 og 60%. Det andre er at man ikke har planlagt oppgraderinger eller slikt + har høyde for uforutsette utgifter.
Tittel: Sv: Finansiering-«grønt» billån?
Skrevet av: Kårepåsporetlørdag 24. november 2018, klokken 16:11
Kredittkort og bruke huslån på bil er null problem.
Når en har sunn og god økonomi.
De med sunnest og best økonomi har vel ikke behov for billån?
Altså en motsetning der?

Har en plan om å betale ned billån på fem år:
Bruker en huslån, hvorav feks 240000 er til bilen, betaler en da 4000 pluss renter av til enhver tid utestående billån, feks 2,5% rente, da blir andel rente i starten 500 per måned, en må altså betale 4500 hver måned.
Så lenge en er disiplinert og betaler dette i tillegg hver måned er det null problem.
Men utelater en dette i påske, ferie, Black Friday, desember osv osv så er det mindre lurt. Vil tro at det er flere som lar det skli ut enn det er disiplinerte.
Håper jeg tar feil.