Sitat fra: Vegar Beider på mandag 19. november 2018, klokken 19:27Noen har vært veldig positive til hva Audi kommer til å levere, andre mer realistiske. De gjør vel som de pleier, tar det de tror de kan for produktet. Utstyr koster selvsagt masse ekstra.
....
Kjenner jeg begynner å bli drit sur nå, beklager. Men det har vært så mye løfter og skryt fra Audi Norge, og alt de leverer er skuffelse på skuffelse. Dårligere spesifikasjoner og høyere pris enn skissert, nå også senere leveranse. Sa de ikke at ingen skulle bli skuffet, og alle ville bli imponert? Jeg føler det veldig motsatt akkurat nå. De har så langt lagt listen høyt, og utelukkende revet.
Vel, Audi er i alle fall i ferd med å være like gode som Tesla på én ting, nemlig brutte løfter. :(
Sitat fra: samotholt på mandag 19. november 2018, klokken 23:22
Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.
At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:10Sitat fra: samotholt på mandag 19. november 2018, klokken 23:22
Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.
At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.
Du vet faktisk ikke noe om ytelse eller rekkevidde, så akkurat det er det litt for tidlig å bli skuffet over. 0-100 tall er komplett uinteressant, og ikke noe mål for hva ytelse betyr i praksis.
Når jeg sikter til Tesla og ikke levere, så handlet det om akkurat det: å ikke levere produktet til markedet som lovet. Har du glemt alle utsettelsene og de brutte løftene om når Model S, Model X og Model 3 skulle produseres og leveres i volum?
Sitat fra: Leafy på onsdag 21. november 2018, klokken 17:19
Som forventet egentlig. De er ikke mye forsinket med tanke på at de skal begynne å selge noe de aldri før har solgt, nemlig en premium elektrisk SUV. E1 og Ltd. versjonene er allerede bygget og de blir nok levert tidlig på nyåret. I så måte har de ordene sine i behold. For de som skal skreddersy sin egen bil, så blir det nok lenger å vente, men det bør egentlig ikke være overraskende.
Og ja, klart de tar seg betalt for en bil som mer enn 6K personer står i kø for. De driver tross alt butikk. Det er faktisk frivillig om man vil kjøpe den eller ikke. Tipper Audi/Møller har hatt et ganske dårlig 2018 mtp salg vs. f.eks BMW (som allerde har elektrisk bil), og nå har de mulighet til å skrive Audi historie, i verdensmålestokk.
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:10Rekkevidden er oppgitt til 435 WLTP og blir vel da mindre på EPA. 0-100 er selvsagt interessant (for de fleste av oss). Lurer jo litt på hvor treg bilen kan være før det faktisk har noe å si? Er det 10 sek ?, 20 sek ?, ...Sitat fra: samotholt på mandag 19. november 2018, klokken 23:22Du vet faktisk ikke noe om ytelse eller rekkevidde, så akkurat det er det litt for tidlig å bli skuffet over. 0-100 tall er komplett uinteressant, og ikke noe mål for hva ytelse betyr i praksis.
Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.
At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.
Når jeg sikter til Tesla og ikke levere, så handlet det om akkurat det: å ikke levere produktet til markedet som lovet. Har du glemt alle utsettelsene og de brutte løftene om når Model S, Model X og Model 3 skulle produseres og leveres i volum?
Sitat fra: ArTa på onsdag 21. november 2018, klokken 20:42Finner det smått usannsynlig at Daimler plutselig er blitt ydmyke, etter år med pjatt og ikke et spørsmål rundt hva flere tusen nordmenn med 20.019kr i innskudd ønsket seg av en elbil, legger de seg plutselig langflate? Og dette når bilen - en elektrifisert GLC - er ferdig? Jaja..
Etter dagens mail fra Mercedes om EQC så har jeg forstått den slik at dem har tatt lærdom av Audi, de la seg langflat angående dårlig info fra deres side til kunden og lovnader om å bli bedre. Ydmykheten deres vil bli vinneroppskriften deres.
Sitat fra: samotholt på onsdag 21. november 2018, klokken 21:35
0-100 er selvsagt interessant (for de fleste av oss). Lurer jo litt på hvor treg bilen kan være før det faktisk har noe å si? Er det 10 sek ?, 20 sek ?, ...
Tesla har hatt problemer med levering, service og produksjon. Ingen tvil om det, men det gir overhodet ikke noen unnskyldning for Audi. De er en erfaren produsent og burde faktisk kunne dette. Åpenbart så var det ikke så enkelt som de hele tiden hevder.
Sitat fra: samotholt på onsdag 21. november 2018, klokken 21:35
Rekkevidden er oppgitt til 435 WLTP og blir vel da mindre på EPA. 0-100 er selvsagt interessant (for de fleste av oss). Lurer jo litt på hvor treg bilen kan være før det faktisk har noe å si? Er det 10 sek ?, 20 sek ?, ...
Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 18:24
Jeg skjønner at mange ikke dæljer "gassen" i bunn fra stillestående. Det gjør ikke jeg heller. Men har bilen 0-100 på 10 sekunder så får du ikke god aks. ved 60 km/t heller
Sitat fra: hemi på torsdag 22. november 2018, klokken 19:29Helt sikkert. De kan ikke levere den første elbilen med 0-100 som dreper alt av S-modeller, så det kommer nok dryppende etterhvert.
Jeg føler audi har de kule greiene klare, men lar deg få en smakebit først, så GT og sportback ditt og datt senere.
Sitat fra: StianSalG på torsdag 22. november 2018, klokken 19:20Vi kan tydligvis diskutere dette uendelig. Ok, 6.6 sekunder er bra nok for deg, men når er det for tregt?Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 18:24Nå har det vel aldri vært snakk om at e-tron skal gjøre lyskryssprinten på over 10 sekunder. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? 6,6 sekunder vanlig, og 5,6 (eller noe i den dur). Hvilket er kjappere enn 95% av bilene som ruller på norske veier. I praksis bruker man ytterst sjelden pedalen i bunnen. Men er man ute etter lyskryssracer så er nok ikke e-tron nødvendigvis det riktige valget.
Jeg skjønner at mange ikke dæljer "gassen" i bunn fra stillestående. Det gjør ikke jeg heller. Men har bilen 0-100 på 10 sekunder så får du ikke god aks. ved 60 km/t heller
Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 22:06
Edit: Om flere ønsker å diskutere ytelse på biler så foreslår jeg å opprette en tråd for akkurat dette. Denne er om forsinkelse på e-tron.
Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 22:06Sitat fra: StianSalG på torsdag 22. november 2018, klokken 19:20Vi kan tydligvis diskutere dette uendelig. Ok, 6.6 sekunder er bra nok for deg, men når er det for tregt?Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 18:24Nå har det vel aldri vært snakk om at e-tron skal gjøre lyskryssprinten på over 10 sekunder. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? 6,6 sekunder vanlig, og 5,6 (eller noe i den dur). Hvilket er kjappere enn 95% av bilene som ruller på norske veier. I praksis bruker man ytterst sjelden pedalen i bunnen. Men er man ute etter lyskryssracer så er nok ikke e-tron nødvendigvis det riktige valget.
Jeg skjønner at mange ikke dæljer "gassen" i bunn fra stillestående. Det gjør ikke jeg heller. Men har bilen 0-100 på 10 sekunder så får du ikke god aks. ved 60 km/t heller
Må si at jeg synes 6,6 uten å trykke på knapper er tregt, men ok jeg er bortskjemt og hadde allerede tidlig på 2000-tallet en s4 som gikk på 5,7 orginalt (og var nok litt trimmet ;-)
Veldig fin bil å kjøre forbi med, men er jo ikke i nærheten av det man får med en Model S75D i dag. Audi vil rett og slett ikke gi denne ytelsen fordi de skal selge (Audi)S-modeller til en mye høyere pris.
Hvis det ikke har noe å si at e-tron er 2 sekunder tregere enn konkurrentene, hvordan skal de da kunne selge e-tron S? Og ikke minst hvordan skal denne bilen i det hele tatt bli interessant uten at den faktisk konkurrerer med P-versjonene av Tesla? Da snakker vi vel om 3-4 sekunder bedre aks.
Problemet til Audi er rett og slett at de ikke vil at disse bilene skal selge i stedet for S og RS versjonene i fossil-bekledning. Derfor blir det tafatt!
Edit: Om flere ønsker å diskutere ytelse på biler så foreslår jeg å opprette en tråd for akkurat dette. Denne er om forsinkelse på e-tron.
Sitat fra: Imagine på fredag 23. november 2018, klokken 07:55Du skal ikke se bort i fra at det sitter en gjeng testingeniører hos tyske bilmyndigheter og tester aksellerasjon og konkluderer med at det ikke er en Audi og sender bilen tilbake til fabrikken gang på gang.
Men kan det likevel ha sammenheng med temaet her? Bilen er så treg til 0-100 at den rett og slett blir forsinket i både typegodkjenning og i leveransen? ;)
Sitat fra: StianSalG på torsdag 22. november 2018, klokken 23:28Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 22:06
Edit: Om flere ønsker å diskutere ytelse på biler så foreslår jeg å opprette en tråd for akkurat dette. Denne er om forsinkelse på e-tron.
Audi velger en strategi, som da naturligvis er helt innafor å gjøre, hvor de heller fokusere på andre aspekter ved bilen heller enn å gi folket en bil som går hurtigst mulig mot 100. De aller fleste kundene bryr seg ikke om slike prestanda, men synes heller det er en hyggelig bonus om de kan kjenne ryggen litt mer mot stolryggen når de gir på. Ellers foregår 99,9% av kjøringen med gasspedalen (eller wattpedalen) lengst mulig unna bunn.
Men ja, ytelser er en avsporing fra trådens opprinnelige tema. Og den som først tok opp ytelser i tråden var...
Tilbake til tema: forsinkelse. jeg synes fremdeles ikke denne forsinkelsen er særlig mye å hyle opp om. Kanskje litt lite informasjon fra Audi, men om det blir med denne forsinkelsen, og bilene kommer noenlunde rett over nyåret, så tror jeg vi alt i alt bør si oss fornøyd.
Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27Det er jo ikke sant at forsinkelsen kun påvirker forhandlerne. Det de gjør er å forskyve de med lavt kønummer som vil kjøre bilen før de bestiller og heller prioriterer de som tar en ferdig utstyrt (og dyr) bil uten å prøvekjøre.
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:
Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.
Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:
Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 24. november 2018, klokken 10:22Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27Det er jo ikke sant at forsinkelsen kun påvirker forhandlerne. Det de gjør er å forskyve de med lavt kønummer som vil kjøre bilen før de bestiller og heller prioriterer de som tar en ferdig utstyrt (og dyr) bil uten å prøvekjøre.
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:
Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.
Dette påvirker meg. Lurer på hvor lenge de tenker det er greit å la folk vente med prøvekjøring?
Klok av erfaringen fra Jaguar, så vil jeg se konkret hva en bil tilbyr før jeg tegner kontrakt på en bil til minst 7-800 tusen.
Jaguaren er en super bil men viste noen vesentlige svakheter og de rettes heller ikke opp raskt, så det samme kan skje med E-tron!
Sitat fra: Leafy på lørdag 24. november 2018, klokken 14:16Sitat fra: knut.aulie på lørdag 24. november 2018, klokken 10:22Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27Det er jo ikke sant at forsinkelsen kun påvirker forhandlerne. Det de gjør er å forskyve de med lavt kønummer som vil kjøre bilen før de bestiller og heller prioriterer de som tar en ferdig utstyrt (og dyr) bil uten å prøvekjøre.
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:
Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.
Dette påvirker meg. Lurer på hvor lenge de tenker det er greit å la folk vente med prøvekjøring?
Klok av erfaringen fra Jaguar, så vil jeg se konkret hva en bil tilbyr før jeg tegner kontrakt på en bil til minst 7-800 tusen.
Jaguaren er en super bil men viste noen vesentlige svakheter og de rettes heller ikke opp raskt, så det samme kan skje med E-tron!
Du har misforstått en vesentlig ting: Etron er ikke typegodkjent ennå. Før den er det, så kan ikke bilene registreres. Dette er helt utenfor kontrollen til Møller/Audi Norge. Så snart denne er på plass så kommer også demobilene. 2 måneder forsinkelse er ingenting i denne sammenhengen. Jeg kan garantere deg at Audi Norge ville latt deg prøvekjørt bilen i september 2017 om det var mulig, men her snakker man om et produkt de aldri før har solgt og som på toppen av det hele har kommet inn i køen i en av de største endringene innenfor bilbransjen på mange år, nemlig WLTP. Omtrent alt av biler må typegodkjennes på nytt og dette skaper kø, og i den samme køen står etron i.
Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 24. november 2018, klokken 11:12Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:
Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.
Dette er jo ennå et eksempel på at Audi Norge er helt hinsides elendige til å kommunisere med markedet. Det er ikke ren løgn, men de glemmer å fortelle det aller viktigste; at folk flest får bilen sterkt forsinket. At "de første kundebilene" kommer i slutten av januar er greit nok, men det er jo bare lanseringsmodellene. At vi som ikke vil ha dem først kan bestille bil i januar i stedet for i november betyr at vi får bilene 2 måneder senere!
Sitat fra: Leafy på lørdag 24. november 2018, klokken 14:16Det er desverre du som misforstår!Sitat fra: knut.aulie på lørdag 24. november 2018, klokken 10:22Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27Det er jo ikke sant at forsinkelsen kun påvirker forhandlerne. Det de gjør er å forskyve de med lavt kønummer som vil kjøre bilen før de bestiller og heller prioriterer de som tar en ferdig utstyrt ..
Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Du har misforstått en vesentlig ting: Etron er ikke typegodkjent ennå. Før den er det, så kan ikke bilene registreres. Dette er helt utenfor kontrollen til Møller
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. november 2018, klokken 18:51
Mens vi venter på å få bilen til Norge :-)
Audi e-tron
Sitat fra: hemi på lørdag 24. november 2018, klokken 14:29
er det 2 mnd? jeg husker vi skulle få info og whatnot i august.
Har vi fått bilene? har vi fått bestilt? har vi fått endelige priser og pakker?
Sitat fra: Touring på søndag 25. november 2018, klokken 11:11
Vegar beider, tror ikke du skal kjøpe deg Audi for å si det sånn. Finnes andre alternativer
Sitat fra: hemi på søndag 25. november 2018, klokken 11:38
Sånn for å støtte vinposten litt, er det noen som er imponert over audi sin kommunikasjon/informasjonsflyt eller infoen man har fått?
Sitat fra: daktari på søndag 25. november 2018, klokken 17:18Sliter med å se at de kommer med noe bedre med det første. Og konkurrenten hadde fått underskriften min om de hadde typegodkjent både krok og takstativ på samme bil med god størrelse.
Dette er jo en bevisst strategi fra VAG, BMW og andre. Å få potensielle kjøpere til å avvente kjøp av konkurrentene, fordi de selv kommer med noe "mye bedre snart". Kanskje får de også solgt en hybrid ventepølse. "Delay and deflect" og hold på merkelojaliteten.
Det er også vanskelig å få kundene tilbake til en bil som i beste fall er et steg sidelengs hvis de først har fått smaken av konkurrenten.
Sitat fra: Vegar Beider på søndag 25. november 2018, klokken 13:00Husker dette meget godt. Var på begge stedene.
Husker dere daværende informasjonssjef på avduking av A8 på Ekebergrestauranten og visning av konseptbilen på Lillestrøm? Alle kom til å bli til de grader positivt overrasket, ingen kom til å bli skuffet! De skulle levere et nærmest revolusjonerende utstyrsnivå i forhold til prisen, var det ikke slik? De skulle levere biler til kundene i år, ikke sant?
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 24. november 2018, klokken 15:35Sitat fra: Leafy på lørdag 24. november 2018, klokken 14:16Det er desverre du som misforstår!Sitat fra: knut.aulie på lørdag 24. november 2018, klokken 10:22Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27Det er jo ikke sant at forsinkelsen kun påvirker forhandlerne. Det de gjør er å forskyve de med lavt kønummer som vil kjøre bilen før de bestiller og heller prioriterer de som tar en ferdig utstyrt ..
Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Du har misforstått en vesentlig ting: Etron er ikke typegodkjent ennå. Før den er det, så kan ikke bilene registreres. Dette er helt utenfor kontrollen til Møller
Har kortet ned sitatene så det er lettere for deg.
Å dra inn typegodkjenning har ingenting med at de sier de vil LEVERE UT kundebiler før de har demobiler.
Sitat fra: daktari på søndag 25. november 2018, klokken 17:18Stemmer det. Bare det at BMW prøver å holde tak i kundene ved å vise en iX3, med svartmalte ruter, som fortsatt har påfyllingslokk til diesel/bensin, i tillegg til luke til lading foran, sier noe om desperasjonen med å vise at "her er vi, vent på oss! .... vi kommer dit om et par år".
Dette er jo en bevisst strategi fra VAG, BMW og andre. Å få potensielle kjøpere til å avvente kjøp av konkurrentene, fordi de selv kommer med noe "mye bedre snart". Kanskje får de også solgt en hybrid ventepølse. "Delay and deflect" og hold på merkelojaliteten.
Det er også vanskelig å få kundene tilbake til en bil som i beste fall er et steg sidelengs hvis de først har fått smaken av konkurrenten.
Sitat fra: jamez på mandag 26. november 2018, klokken 16:46
Jeg har lenge lurt på om (de tyske) produsentene egentlig har lyst å levere elbiler - eller om det hele bare er et skuespill for å forsinke pålegg om å levere x prosent elektrisk - og selvfølgelig for å selge fossilbilene som de kan produsere med sin eksisterende infrastruktur og som de har bedre fortjeneste på.
Syns det er leit at Audi har skuffet meg så mye gjennom e-tron lanseringen. Det har vært skuffelse på skuffelse - så det bør være et meget bra produkt de leverer for å blidgjøre meg igjen.
Sitat fra: gr på mandag 26. november 2018, klokken 14:52Du er ikke alene, tror det er ganske mange av oss, kanskje spesielt her på forumet, som har forventninger basert på det som er lovet.
Jeg syns lansering etter lansering i senere tid har skuffet. Jeg vet jeg er en krevende kunde, men samtidig så sier det noe om markedsføringen rundt produktene. Ikke bare e-tron, men alle.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 18:25Det kan egentlig virke som enda en produsent har undervurdert kundegruppa si, og bruk av sosiale medier. Dette har Tesla fått erfare i noen år, og Jaguar gikk rett i fella med udokumenterbare påstander og lovnader, Kia fikk skikkelig smake pisken da de lanserte pris på e-Niro, og nå får Audi smake på det. Jeg er redd Porsche er på vei inn samme sted. De har presentert en konseptbil som så knallgrom ut, og nå ser ut for å ende opp med en Model S med Porsche-front, iallfall basert på de to bilene som triller i Norge nå. De driver også og snakker om femsetersutgave, selv om det svært mulig kun er utopi, og ender med en fireseter, som Panamera. Da begynner jeg også å lure på hva annet som ikke tåler dagens lys.
Du er ikke alene, tror det er ganske mange av oss, kanskje spesielt her på forumet, som har forventninger basert på det som er lovet.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 18:25Det blir interessant å se hvordan volumet blir når de først begynner å levere! Kommer det 7-8 tusen E-Tron i 2019 som det er lovet eller føyer de seg inn i en stigende rekke av brutte løfter.Inntil Norge får på plass en avtale om at salget i Norge også teller med i totalutslippet i EU, så finnes det egentlig ingen insentiver for bilprodusentene som ikke tjener penger på elbilene sine for å selge elbiler i Norge. Så lenge de får solgt det de klarer å produsere i California, Vermont, New York, Massachusetts, Connecticut, Maine, Maryland, New Jersey, Oregon, Rhode Island og EU, så har de ingen interesse av å prioritere Norge, eller andre markeder. Det er i de nevnte markedene de er helt avhengige av å selge elbiler for å kunne selge fossilbiler. Det vil derfor fort vise seg hvor seriøse de er med denne satsningen. Produserer de høyt nok antall så vil de ha biler til overs for Norge...
Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 20:27Handelskrigen med USA er en utfordring for Tesla i Kina, så salget der boomer nok ikke før de har lokal fabrikk i drift. Det har de heldigvis skjønt og har fremskyndet bygging. Såvidt meg bekjent blir ikke e-Tron rammet av denne ekstratollen, og vil dermed ha gunstigere pris i Kina enn Tesla.
Jeg lurer på hvor lenge de tør å følge denne uthalingstaktikken. Nå kommer Model 3 (kanskje tom. før e-tron) og den kommer til å selge mye. Tipper at det også gjelder i andre markeder enn nord-amerika, Norge og Kina. I tillegg så kommer vel Model Y ikke så lenge etter den spede begynnelsen på tysk (el-)SUV-produksjon.
Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 20:27De er så store at det ordner seg. Nok cash til å kjøpe både teknologi og eventuelt konkurrenter.
Se i tillegg på det som skjer i Kina der elbilprodusenter spretter fram i stort tempo. Spiller tysk industri seg selv ut på sidelinjen?
Sitat fra: gr på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:40Blir bilene konkurransedyktige? M3 vs. e-tron? Ytelse, rekkevidde, ladenettverk, pris,......Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 20:27Handelskrigen med USA er en utfordring for Tesla i Kina, så salget der boomer nok ikke før de har lokal fabrikk i drift. Det har de heldigvis skjønt og har fremskyndet bygging. Såvidt meg bekjent blir ikke e-Tron rammet av denne ekstratollen, og vil dermed ha gunstigere pris i Kina enn Tesla.
Jeg lurer på hvor lenge de tør å følge denne uthalingstaktikken. Nå kommer Model 3 (kanskje tom. før e-tron) og den kommer til å selge mye. Tipper at det også gjelder i andre markeder enn nord-amerika, Norge og Kina. I tillegg så kommer vel Model Y ikke så lenge etter den spede begynnelsen på tysk (el-)SUV-produksjon.
Sitat fra: gr på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:40Ikke farlig å ha den strategien, nei. Tesla har jo allerede passert BMW i verdi. Noen som husker Nokia?
De er så store at det ordner seg. Nok cash til å kjøpe både teknologi og eventuelt konkurrenter.
Sitat fra: samotholt på onsdag 28. november 2018, klokken 22:37Elbilverdenen har så langt vist at selv de merkeligste sammenligninger er reelle. Det er sikkert folk som har kjøpt seg Model X selv om de egentlig bare hadde hatt behov for en e-Golf med hengerfeste. Selv om utvalget er noe bedre nå, så er situasjonen fortsatt litt snål. Model 3 vinner vel på alle kriteriene du nevnte, men den har ikke hengerfeste og foreløpig heller ikke takstativ (skal visst komme til våren), og så er det andre grunner også til at folk velger et merke og andre velger et annet.
Blir bilene konkurransedyktige? M3 vs. e-tron? Ytelse, rekkevidde, ladenettverk, pris,......
Sitat fra: samotholt på onsdag 28. november 2018, klokken 22:37Jeg antar at BMW har betydelig lavere gjeldsgrad, og har navnet, så jeg vil tro de kunne skaffet seg finansiering til å ta over kontrollen i Tesla hvis de ville. Porsche forsøkte tross alt å kjøpe VAG, men ble kontret.
Ikke farlig å ha den strategien, nei. Tesla har jo allerede passert BMW i verdi. Noen som husker Nokia?
Sitat fra: Lappsokk på torsdag 06. desember 2018, klokken 13:47Demobiler slutten av januar, leveranser av intromodellene fra uke 9 og a la carte før sommeren - er mitt tips dessverre.
Rett over nyttår, ble nå til uke 9 for lanseringsmodellene..... Betyr vel at prøvekjøring ikke blir mulig før det heller:-(
Realistisk så betyr vel dette at en ala carte bil med kønummer 7xx kommer ila april, kanskje...
Er så lei at de hele tiden underleverer på forventingene etter å ha hauset de opp noe så voldsomt. Dette er egenskapt og de får desto større fallhøyde.
Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:29
Jeg er straks under 200 nå, men tipper jeg hopper av. så tallene fra AMS og 31kwh i 120kmh i varme, det gir lav 20 i kulde i range, om 83KWH netto tilgjengelig tallet stemmer. Dette er i-pace territorie dessverre. Jeg spurte en venn som driver bilsjappe og alltid har spurt meg om å ta over reservasjoner når jeg ikke har villet, han var ikke interessert.
Jeg hadde gledet meg i flere år, og føler at jeg blir skuffet gang, på gang, på gang. Vi får se om de overasker positivt når EPA kommer. Jeg betaler ikke 900-1000 for en forvokst i3/leaf kortrekkevidde bil uten SUV egenskaper. (henger, plass osv)
Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:29
Jeg er straks under 200 nå, men tipper jeg hopper av. så tallene fra AMS og 31kwh i 120kmh i varme, det gir lav 20 i kulde i range, om 83KWH netto tilgjengelig tallet stemmer.
Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 08:56For min del er det absolutte minimum at den klarer 21 mil og 800 meter stigning i all slags vær. Det er uaktuelt å være avhengig av lading på turer kortere enn 3 timer. På 4-5-6 timers turer derimot er det helt OK, for varer turen så lenge er det naturlig med pause.
26-30 mil er ikke noe stress for folk flest, så lenge du har tilgang på et godt utbygd og raskt ladenettverk :)
Men 26-30 mil med primært tilgang til 50kw-ladere de neste to årene = smerte på langtur.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. desember 2018, klokken 08:45
Har du lenke til den testen? 310Wh/km i 120km/t høres ikke riktig ut. Det kan da ikke være så enorm forskjell i effektivitet og luftmotstand på en Model X vs E-Tron?
Tenker jeg må se noen flere tester som understøtter den typen forbruk før jeg trekker samme konklusjon. Det høres rett og slett for drøyt ut.
Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 08:56Det kommer vel litt an på hvor du skal angående om det er 2 år med 50kW. Ser de har fått mange opp å gå nå, og er i gang med å bygge mange...men om det blir kø på disse er nok en annen sak. Kan nok fort bli. De i hvitt finnes, og de i svart er under bygging.
26-30 mil er ikke noe stress for folk flest, så lenge du har tilgang på et godt utbygd og raskt ladenettverk :)
Men 26-30 milmed primært tilgang til 50kw-ladere de neste to årene = smerte på langtur.
Jeg sa opp min reservasjon (nr 100X) i går, akkurat med den argumentasjonen du bruker, Imagine.
Jeg kommer til å beholde min X75D som jeg er veldig fornøyd med. Hadde e-tron priset seg bittelitt hyggeligere og levert stabil rekkevidde som er nærmere 40 mil så hadde jeg muligens valgt å gå for e-tron. Men i sum er det en dealbreaker for meg nå.
Selger sa at demobilene ville komme i januar, men var mer diffus rundt levering av de første bilene, selv om dette skulle skje like etter.
Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 13:01Under bygging eller planlagt ?
Hvitt er under bygging.
Sitat fra: Chimp på fredag 07. desember 2018, klokken 10:44Regenerering er oppskrytt tull. Selv e-Golfen min regenerer nok til at jeg knapt bruker bremsene, men det er ikke det du vil ha når du skal spare strøm, da bør den rulle lettest mulig og med minst mulig fartsendringer.
Ikke glem at e-tron har rå (bedre enn x og i pace vel? ) regenerering.
Sitat fra: hemi på fredag 07. desember 2018, klokken 09:56Godt mulig de er seriøse. Virker bare usannsynlig at E-tron skal bruke det samme i 120 som Model X bruker i 150. Greit nok at X har fått designlinjer utfra aerodynamikk, mens E-tron er mer tradisjonell stasjonsvogn-SUV. Men overrasket om det får så store konsekvenser i praksis.Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. desember 2018, klokken 08:45
Har du lenke til den testen? 310Wh/km i 120km/t høres ikke riktig ut. Det kan da ikke være så enorm forskjell i effektivitet og luftmotstand på en Model X vs E-Tron?
Tenker jeg må se noen flere tester som understøtter den typen forbruk før jeg trekker samme konklusjon. Det høres rett og slett for drøyt ut.
ligger screenshoot fra AMS testen på facebook gruppa, se om jeg finner igjen.
AMS pleier jo ikke tulle. De klager jo også på dette, dette var i tynn varm luft, dvs ideele forhold.
Sitat fra: TM på fredag 07. desember 2018, klokken 13:04Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 13:01Under bygging eller planlagt ?
Hvitt er under bygging.
Hvis de er under bygging, så er de vel i drift før uke 9 ?. Det tar vel ikke så lang tid å «bygge» ?
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 07. desember 2018, klokken 16:04Nå er ikke E-tron utstyrt med mulighet for en pedalskjøring. Med en regerering på max 225 kW, skal det ikke mye bevegelse for å få endel ladning på batteriene. I følge testkjøring vil du regenereringen og tro at du seiler.Sitat fra: Chimp på fredag 07. desember 2018, klokken 10:44Regenerering er oppskrytt tull. Selv e-Golfen min regenerer nok til at jeg knapt bruker bremsene, men det er ikke det du vil ha når du skal spare strøm, da bør den rulle lettest mulig og med minst mulig fartsendringer.
Ikke glem at e-tron har rå (bedre enn x og i pace vel? ) regenerering.
Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 07. desember 2018, klokken 21:58Her skjønner jeg ikke hva du mener. Dersom du regenererer opptil 225kW kan jeg love deg at du ikke trenger mye flytting av føtter i daglig kjøring, og ellers vil det ikke ha noe å si for forbruket hva du tror eller ikke tror rundt seiling, regenererer du unødvendig kjører du uøkonomisk på en elbil.
Nå er ikke E-tron utstyrt med mulighet for en pedalskjøring. Med en regerering på max 225 kW, skal det ikke mye bevegelse for å få endel ladning på batteriene. I følge testkjøring vil du regenereringen og tro at du seiler.
Sitat fra: samotholt på lørdag 08. desember 2018, klokken 01:13
Når det gjelder regenerering har Audi ikke skjønt det. Poenget for dem er at det skal være likt å kjøre fossil, om du ikke trykker en spake diverse ganger (det samme gjelder forøvrig maks. akselerasjon).
Du kan fint få til den berømte seilingen med en Tesla, enten ved å holde wattpedalen i nøytral stilling (altså mellom akselerasjon/deakselerasjon) eller dra girspaken til N som gjør at bilen triller fritt. Jeg bruker kun wattpedalen og trykker veldig sjeldent på bremsen bortsett fra når man skal stoppe helt.
Sitat fra: Flobben på lørdag 08. desember 2018, klokken 15:49
Fordelen med Audis metode er at det alltid vil være likt.
På teslaen får du forskjellig bremseeffekt ut i fra hvor varmt batteriet er, om batteriet er full ladet osv. Det er mye bedre at når man bremser får man alltid like mye kraft uansett
Sitat fra: z4rd på lørdag 08. desember 2018, klokken 15:37
Tre trykk er det som skal til.
Jeg bruker high om vår/sommer/høst og low om vinter. Akkurat som Tesla anbefalte ved overtagelse av ny bil. Liker hvordan du gjør dette til et «Kjempestort problem».
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. desember 2018, klokken 16:28Med E-tron trenger du ikke bekymre deg for sløsing av energi ved bremsing, da opp til 0,3 G brukes kun regenereringen og det er nokså kraftig, ved større behov for bremsestyrke trer bremsene inn i tillegg. Derfor er det også utviklet bremseklosser og legering i bremseskiver som gir maks effekt ved lave temperaturer, siden de brukes så sjelden. Denne tråden har vel forresten beveget seg langt i fra overskriften.Sitat fra: Flobben på lørdag 08. desember 2018, klokken 15:49
Fordelen med Audis metode er at det alltid vil være likt.
På teslaen får du forskjellig bremseeffekt ut i fra hvor varmt batteriet er, om batteriet er full ladet osv. Det er mye bedre at når man bremser får man alltid like mye kraft uansett
Ikke enig for min del. Om den alltid bremser likt betyr det at den må bruke bremsene om batteriet er for kaldt. Da har jeg null kontroll på når bremsene brukes og dermed sløser energi. Greit å ha det som en valgbar modus, men personlig vil jeg alltid ha maks regenerering (av det som er mulig der og da) på gasspedalen, så bruker jeg bremsen om det ikke er nok. Da merker jeg fort hvor mye regen som er tilgjengelig og avpasser kjøringen deretter.
Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 08. desember 2018, klokken 18:00
Med E-tron trenger du ikke bekymre deg for sløsing av energi ved bremsing, da opp til 0,3 G brukes kun regenereringen og det er nokså kraftig, ved større behov for bremsestyrke trer bremsene inn i tillegg. Derfor er det også utviklet bremseklosser og legering i bremseskiver som gir maks effekt ved lave temperaturer, siden de brukes så sjelden. Denne tråden har vel forresten beveget seg langt i fra overskriften.
Sitat fra: Flobben på lørdag 08. desember 2018, klokken 20:33
Fordelen er at det er konsistent, bremsekraften er den samme om bilen bruker regen eller om klossene må til.
Det er ganske håpløst og ikke vite hvor mye bremsekraft man får når man slipper pedalen, der er audis løsning mye bedre.
Sitat fra: TM på søndag 16. desember 2018, klokken 10:16Hadde vært interessant å vite datoen på denne. Både hengerfeste og servolukking er grønne her...
Fikk denne informasjonen fra Sverige. Den indikerer hvilket utstyr som kan gi senere levering.
Sitat fra: TM på søndag 16. desember 2018, klokken 13:08Er det mulig å skaffe en oppdatert versjon?
Jeg mottok den 5.12. Har bare Ipad her, så jeg ser ikke noe informasjon om dato i PDF filen. Får heller ikke lagt den ut som vedlegg fra Ipad. Hvis noen vil ha kopi av originalfilen, så kan de sende meg en PM med epost adressen sin.
Nå ville jeg ikke tatt dette som en facit, men den jo grei å ha i bakhånd når man konfigurerer bilen sin. Selv vurderer jeg en bil med sen levering =2020, og da får jeg satse på alt i merket med orange farge ;)
Sitat fra: TM på søndag 16. desember 2018, klokken 14:26Fikk svar i dag. De hadde ikke fått noen oppdatering siden den listen jeg fikk 5.12.
Har sendt en forespørsel om oppdatert liste.
Sitat fra: Imagine på fredag 07. desember 2018, klokken 08:39Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:29
Jeg er straks under 200 nå, men tipper jeg hopper av. så tallene fra AMS og 31kwh i 120kmh i varme, det gir lav 20 i kulde i range, om 83KWH netto tilgjengelig tallet stemmer. Dette er i-pace territorie dessverre. Jeg spurte en venn som driver bilsjappe og alltid har spurt meg om å ta over reservasjoner når jeg ikke har villet, han var ikke interessert.
Jeg hadde gledet meg i flere år, og føler at jeg blir skuffet gang, på gang, på gang. Vi får se om de overasker positivt når EPA kommer. Jeg betaler ikke 900-1000 for en forvokst i3/leaf kortrekkevidde bil uten SUV egenskaper. (henger, plass osv)
Enig. Rekkevidde opp mot pris vil avgjøre. Nå har de satt en pris som gjør at den bør gå minst 35-40 mil i 120-130km/t. Om det viser seg å være 26-30 mil i slike hastigheter hopper jeg over «første runde» jeg også.
Bilen er garantert knakende god, men en elbil må ha tilstrekkelig rekkevidde hvis ikke blir den fort slitsom.
Sitat fra: Crown på mandag 18. februar 2019, klokken 19:39
Utrolig kjedelig beskjed å få, servolukking av dører og fabrikkmontert hengerfeste visste jo vi som tok egenkonfig at ville gi lengre leveringstid, så dermed får vi plutselig bilene før, selv med kønummer 11xx. Tror jeg hadde blitt litt sur også... går det ikke å endre bestillingen til å ta bort det når bilen likevel ikke er produsert?
Sitat fra: trd-73 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 00:04
Det forklarer iallfall det tilsynelatende mysteriet med at hengerfeste og servolukking ikke var noe problem med Advanced intro, som en skulle tro fikk samme problemer som selvplukk, siden den ikke var produsert enda. Helt utrolig av Møller å opplyse om det først nå uansett.
Sitat fra: teslanor på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:50
Rimelig flåsete svar det der, Kåre Knatten
Når kunder med lavt reservasjonsnummer får beskjed av Møller-systemet i desember om at jo, om du bestiller en av introduksjonsmodellene som er ferdig spekket, så skal du være en av de første som får bilen i Norge... Så klarer de å komme med en forklaring nå i uke 8 (da de først hevdet at disse intromodellene skulle komme) om at dessverre, du får tidligst bilen din i uke 19 eller 20 eller senere, men du kan få kjøpe en Fast Track modell uten servolukking av dørerm uten hengerfeste og uten noen som helst kompensasjon, ja da er dette bare en fadese og brudd på all tillit mellom Møller/forhandler og kundene.
Sitat fra: teslanor på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:50Disse forsinkelse var nok noe som dukket opp etter det som ble sagt i desember. Og noe som havner på kontoen for uforutesette hindringer og sånt som kan skje med en helt ny bilmodell.
Rimelig flåsete svar det der, Kåre Knatten
Når kunder med lavt reservasjonsnummer får beskjed av Møller-systemet i desember om at jo, om du bestiller en av introduksjonsmodellene som er ferdig spekket, så skal du være en av de første som får bilen i Norge... Så klarer de å komme med en forklaring nå i uke 8 (da de først hevdet at disse intromodellene skulle komme) om at dessverre, du får tidligst bilen din i uke 19 eller 20 eller senere, men du kan få kjøpe en Fast Track modell uten servolukking av dørerm uten hengerfeste og uten noen som helst kompensasjon, ja da er dette bare en fadese og brudd på all tillit mellom Møller/forhandler og kundene.
Sitat fra: elektro på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:41
I følge den informasjonen jeg har fått etter å ha pratet med et par forhandlere, er det ingen kundebiler som er shippet til Norge enda. De venter på "software update" i uke 10/11. Og med den situasjonen vi har havnet med introbilene, virker det ikke som egen spec med lavt reservasjonsnummer blir levert noe særlig senere..
Noen som har noen annen informasjon?
EDIT: Det later til at Limited bilene ikke er forsinket utover software oppdateringen, kun Advanced Plus.
Sitat fra: Pippus på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:56Regner med at de skal kutte 20% på forbruket
Noen som vet hva/hvorfor det er som skal oppdateres?
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:46Satser på et knalltilbud i Desember 2020 da ;)
Tipper vi ser at Audi forsøker å skyve flest mulig leveranser til 2020, da de er avhengige av å selge mange nullutslipp i 2020 pga stor økonomisk straff fra CO2-reglene i EU. Se Mercedes også varsler begrensninger i 2019. Jaguar og Tesla trenger ikke bry seg om dette.
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:14Sitat fra: Pippus på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:56Regner med at de skal kutte 20% på forbruket
Noen som vet hva/hvorfor det er som skal oppdateres?
Sitat fra: Pippus på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:56
Noen som vet hva/hvorfor det er som skal oppdateres?
Sitat fra: Espen W på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:55Sitat fra: Pippus på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:56
Noen som vet hva/hvorfor det er som skal oppdateres?
Tipper det ihvertfall er noe som vil ha direkte innvirkning på ytelse (både i form av kraft/akselerasjon og forbruk).
Sannsynligvis pga. oppdateringen at Bjørn og andre har sperrefrist, og at vi ikke har sett akselelerasjonstall fra noen av de store bladene enda (Car&Driver, Motor Trend, Rod & Track, etc. er vanligvis kjapt ute med slike tester på aks).
Sitat fra: Leafy på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:10
Bilene trenger en oppdatering for å utnytte Ionity (og sikkert tilsvarende) ladere fullt ut. Synd dette ikke kan gjøres OTA.
Sitat fra: elektro på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:27Sitat fra: Leafy på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:10
Bilene trenger en oppdatering for å utnytte Ionity (og sikkert tilsvarende) ladere fullt ut. Synd dette ikke kan gjøres OTA.
Du har nok rett ang. hva som skal oppdateres, men litt rart det tar så lang tid. Og hva slags software var det som forsinket godkjenning før jul? Mye hemmelighetskremmeri.. Det sagt, så er det ikke alt som kan gjøres OTA. F.eks. uncork av Tesla. Men rart de ikke kan gjøre det på Bekkelaget eller hos forhandler ifbm. utlevering? Som jeg forstår det får ikke bilene forlate fabrikk?
Sitat fra: daktari på onsdag 20. februar 2019, klokken 18:40
Hmm, den embargoen for presse korrelerer ganske godt med "oppdateringen". Uke 11 vs 12. De kan åpenbart ikke utlevere kundenummer før pressen får publisert.
Er dieselgate-tyskerne ute og pynter på sannheten igjen fordi de ikke er ferdig med markedsføringen sin enda?
Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 20. februar 2019, klokken 23:00
Hva er det Tesla har å skjule? Pressen har ennå ikke fått anledning til mer enn korte prøveturer (her i Norge og Europa, vel å merke).
Greit at Audi kløner det til med embargo og litt forsinkelser på leveringer. Men de har da i det minste latt presse få teste grundig over flere dager selv i god tid før kundene får bilene sine.
Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 17:46Dette er veldig bra skrevet og jeg er veldig enig. Har ikke trodd at tyskerne har villet lage elbiler med rekkevidde, pga kanabalisering.Sitat fra: jamez på mandag 26. november 2018, klokken 16:46
Jeg har lenge lurt på om (de tyske) produsentene egentlig har lyst å levere elbiler - eller om det hele bare er et skuespill for å forsinke pålegg om å levere x prosent elektrisk - og selvfølgelig for å selge fossilbilene som de kan produsere med sin eksisterende infrastruktur og som de har bedre fortjeneste på.
Syns det er leit at Audi har skuffet meg så mye gjennom e-tron lanseringen. Det har vært skuffelse på skuffelse - så det bør være et meget bra produkt de leverer for å blidgjøre meg igjen.
De tyske bilprodusentene har ett overordnet mål, og det er så feit bunnlinje som mulig. De vil skvise fossil-sitronen så lenge det er mulig innenfor gjeldende politiske retningslinjer, siden det er det de har gjort i hundre år, og derfor kan best. Tipper at e-tron av Audi sees på som dels en compliance car, dels utstillingsvindu/prøveklut. Markedsarbeidet de gjør handler like mye om å holde sine trofaste kunder på gress. Og de vet at de vil selge OK f.eks i det norske markedet, selv med de stive prisene de nå har skrudd den opp til.
Audi/VAG stuper på ingen måte uti, de bare dypper tåa. Halvhjerta.
Det trengs mere politiske virkemidler før de etablerte produsentene virkelig satser elektrisk. Big oil har mange bindinger både mot bilprodusenter og politiske instanser, og dette sinker så klart hvor fort fossilt drivstoff blir mer avgiftsbelagt og dermed får fart på skiftet til elektrisk.
Sitat fra: Imagine på torsdag 28. februar 2019, klokken 23:48
Vedrørende akselerasjon på e-tron så er den jo bra nok i massevis.
Jeg prøvde faktisk 0-100 med e-tron limited jeg prøvekjørte ut av et lyskryss mot en model x 75d og det gikk helt likt.
Og tyske Auto motor und sport testet 0-100 på akkurat 5,7 sekunder i sin video. Så det avviker nok ikke særlig mye fra tallene som er oppgitt.
Sitat fra: z4rd på søndag 03. mars 2019, klokken 14:06
Sier du det? 0-100 fra lyskryss. Hvor gjorde du dette? Var det avtalt med en du kjenner? Siden du tilfeldigvis hadde en X75 med EV-skilter som var med på leken ila de hvor mange minuttene du fikk prøvekjøre e-tron? Og den andre personen ga også full pinne?
e-tron gjør 0-100 på 5,7s iht fabrikk og test av Auto motor und sport, og X75 med EV-skilter gjør det på 5,2s iht fabrikk og videoer på YouTube, som har målt X75 til 4,9s (0-60mph), også iht fabrikk. Da sier det seg selv, at de ikke går likt under like forhold.
Sitat fra: mbh på søndag 03. mars 2019, klokken 14:59kul kommentar
Jeg regner med at relevansen til tråden, er at dere mener forsinkelse i levering skyldes at bilen har for dårlig akselerasjon ut fra fabrikken?
Sitat fra: z4rd på søndag 03. mars 2019, klokken 14:21
Angående reaksjonstid og Lovecars sin siste video, så kan du vel sitere inn Imagine sitt innlegg i stedet, som omhandler 0-100 ut fra lyskryss.
Sitat fra: PF på søndag 03. mars 2019, klokken 19:21Siden 1 liter diesel har energi-innhold på 9,7 kWh/l betyr det altså et forbruk på 6,7 kWh/mil. Velkommen over til den elektriske æra!
At den på turen slukte 9,6 liter diesel på 13,9 mil som i følge appen er 0,69 liter per mil får så være. Syns 0,7 ikke er så ille når man har ligget på 120/130 på speedometer stort sett hele veien. (Mye 110 sone)
Sitat fra: Amatøren på søndag 03. mars 2019, klokken 19:56Nei.
Er ikke 35 kWh egentlig 35 kWh pr 100 km?
I så fall er det 3,5 kWh/mil.