Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: LittleHammer på torsdag 15. november 2018, klokken 19:39
Jeg får ganske lav ladehastighet på Chademo.
Bildet er fra i dag og viser i underkant at 12 kW. Dyr lading...
Bilen er en Peugeot Ion som har gått 105000km. Batteriet er ellers i finfin stand.
Noen med liknende erfaring?
Sitat fra: LittleHammer på torsdag 15. november 2018, klokken 19:39
Jeg får ganske lav ladehastighet på Chademo.
Bildet er fra i dag og viser i underkant at 12 kW. Dyr lading...
Bilen er en Peugeot Ion som har gått 105000km. Batteriet er ellers i finfin stand.
Noen med liknende erfaring?
Fikk selv 4kWh på 14 minutter for ca 1 mnd siden. Gått 128.000 km. 3de gangen jeg hurtiglader da og siden det kostet 60,- så skjønner jeg hvorfor. Gremmes over at ingen gjør noe med lademafiaen.
Kaldt batteri? Har inntrykk av at man må kjøre som man har stjålet bilen, eller være på andre gangs hurtiglading for å få opp tempen om vinteren.
Hm, har inte upplevt så långsamm laddning hittills med min iOn. Snabbladdar lite då och då, och från ca 20% upp till 50% tar som regel 7-8 minuter (då snackar vi två blinkande streck upp till halva tanken, GrönKontakt). Temperaturen på batteriet har jag än så länge ingen översikt över, men ofta har man kört ett par mil innan man kommer till snabbladdaren.
Vad var utetemperaturen då du laddade?
Jeg har pleid å få ca 20kW når jeg har hurtigladet. Da fra litt under 50% soc. Hastigheten varierer vel litt avhengig av batteritemp og kanskje hvis det er flere som lader på naboladere.
Prisen er det ingenting å si på synes jeg. Betaler gladelig litt de få gangene jeg hurtiglader. Sammenlign med bensinprisen...
Utetemperaturen var ca 7 grader. Jeg hadde kun kjørt i et kvarter så kaldt batteri kan det godt være!
Nu gick jag faktiskt in i appen och av ren nyfikenhet gick igenom mina sista fast-laddningar, och effekten varierar mellan 22.5 och 25 kW.
Sitat fra: LittleHammer på fredag 16. november 2018, klokken 07:04
Utetemperaturen var ca 7 grader. Jeg hadde kun kjørt i et kvarter så kaldt batteri kan det godt være!
Dette er kaldt batteri ja (ihvertfall hvis bilen stod i utetemp før kjøring). Det er vanskelig å få varmt nok batteri til rask hurtiglading i vinterhalvåret. Når batteriet kommer over ca 50% går også ladehastigheten ned.
Uten app så er det jo litt vanskelig å logge ladehastighet. Men det er noen av de gamle hurtigladerne som viser strøm og spenning. Og har på det meste sett 37-38kW på disse.
Jeg er så nerdete at jeg tar bilde/video for å lage tabeller og grafer i regneark. Det blir som regel med opptaket og tanken, så i skrivende stund har jeg 25 GB råopptak som venter på overføring til lettleste grafer. Disse skal (i hodet mitt) også påføres ladeplass/nr og temp hentet fra arkivet (https://www.yr.no/place/Norway/Oppland/Gj%C3%B8vik/Gj%C3%B8vik/statistics.html) til yr.no
I tillegg til bedre oppløsning på grafene (og enda mer merarbeid), er Veefil-lading en annen god grunn til å filme. Da kan du lettere se når du bør trykke på STOP-knappen, ~5-10 sek. før helt minutt. Ei stoppeklokke gjør samme nytten. (Veefil viser kun hele minutter for den som lurte : )
Siden ovenstående er for særs interesserte, er den enkle og beste løsningen simpelthen å merke seg avlevert mengde energi per 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, 30 min hvorpå du ganger opp dette med et tall som går opp i 60. Dette er epoker som er lette å ta i hodet der og da, ved avrunding, flytte et komma og/eller doble/triple verdien. :+1:
Et par raske eks:
- Kjørebok 2016-12-01 1250 GK Gjøvik (50).JPG km.stand: 48 813
- min: 0,25 kWh * 10 * 6 ≈ 10 kW (d'oh! calc.exe sier 15 kW : )
- min: 0,55 kWh * 10 * 3 ≈ 16,5 kW
- min: 0.85 kWh * 10 * 2 ≈ 17 kW
(1,00 kWh @ 03m30s ) : - min: 1,16 kWh * 10 *1,5 ≈ 18 (17,4) kW
- min: 1,41 kWh
* 2 * 6 ≈ øhm.. ≈ 10 + (2*5) ≈ 14 + 2,8 ≈ 16,8 kW
alt. 1,41 kWh / 4m57s = 60 - (14 kW@50 min) + 2*(1,4@5 min) = ~17 (16,92) kW ladeeffekt etter fem minutter.
yr.no/place/Norway/Oppland/Gj%C3%B8vik/Gj%C3%B8vik/almanakk.html?dato=2016-12-01 (https://www.yr.no/place/Norway/Oppland/Gj%C3%B8vik/Gj%C3%B8vik/almanakk.html?dato=2016-12-01) sier:
Lufttemp -2.6°C kl 13:00
(25 → 35 % SOC)
- Kjørebok 2016-12-01 2048 GK Rudshøgda feilLaderElbil (20).JPG
6 streker / GOM 36 km ved ankomst = litt lite for å nå Gjøvik komfortabelt (les: varmt)
*sende klage til GK* Forøvrig en humørsjuk GARO-lader, som noen et annet sted, fortvilte over i en annen tråd ...
- Kjørebok 2016-12-01 2236 GK Gjøvik (34).JPG
3 streker / GOM 18 km ved ankomst (ladet jeg på type2 eller kjørte 26,6 km uten varme? ):
yr.no almanakk (https://www.yr.no/place/Norway/Oppland/Gj%C3%B8vik/Gj%C3%B8vik/almanakk.html?dato=2016-12-01) sier: 0.4°C @ Thursday 22:00
(1,04 kWh @ 1m30s = 41,6 kW! : )
1,29 kWh @ 1m57 ≈ 1,3 * 30 ≈ 13 * 3 ≈ 39 kW ladeeffekt etter to minutter.
(26 → 35 % SOC)
Annet: 1,04 kWh @ 90 sek
Jeg regner alt under 100 sek per 1 kWh som brukbart. 80 sek = 45 kW!! Når én kWh tar mer enn to minutter, er det på tide å pakke seg videre. Håper det holder helt hematt! :D
Hah! Jeg digger nerdinga di!