Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: gal på fredag 09. november 2018, klokken 12:21
Krf har lagt fram alternativt statsbudsjett for 2019.
Og i en fotnote ser det ut til at de vil avgiftslegge el-biler med en CO2 avgift - Ny klasse ned til 0 gram:
Se https://krf.no/globalassets/vedlegg/budsjett/2019/alt_budsjett_2019_skatt_og_avgift.pdf
Det skal gi 1,5 milliarder neste år?
Med forbehold om at jeg ikke aner noe om dette, og kun leser dokumentet i HI:
Det står da visserlig at fradraget er på min. 2000 kr?
Skjønner ikke hvordan du mener det skal gi engangsavgift på elbiler, som har 0 i utslipp?
Men ser ut som det gir økt avgift på de flese ICE-biler, siden trinnene justeres ned med 10g?
Jeg forstår ikke helt hva "fradrag min 2000 kr" betyr.
Det er vel personbiler med utstlipp på ca 58-60 gram co2/km, hvor co2-fradraget skulle bli under 2000kr.
Enkelte personbiler i dag er beskatta med engangsvgfift for vekt og slagvolum og noe for NOxt. Dersom utslippstallet er på over 70gram co2/km, betaler man i tillegg co2-avgift, og har man utslipp på under 70gram/km får man fradrag for co2, fra 952kr pr gram. Dersom man senker terskelen med 10 gram, burde den bli på 60 gram.
https://lovdata.no/dokument/STV/forskrift/2017-12-12-2190/KAPITTEL_3-1-1#%C2%A72_2
Forslaget til KrF er nok å gi frådag på mibumum 2000 kr i eingangsavgifta pr. gram utsleppa er under 25 g/km. For elbilar vil det seie 50.000 kr i frådrag.
Men frådraget har naturlegvis ingen effekt for elbilar før dei eventuelt ikkje blir fritekne for eingongsavgift. Og noko forslag om det ligg ikkje på bordet.
Sitat fra: A._Engangsavgift_(kap._5536_ post:_71)
§ 5.Det gis fritak for engangsavgift på
...
i) motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke motorvogner hvor batteri under kjøring kan tilføres strøm ved bruk av en ekstern forbrenningsmotor,
...