Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Disqusor på onsdag 07. november 2018, klokken 18:25

Tittel: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Disqusoronsdag 07. november 2018, klokken 18:25
1) 100% hver kveld når bilen står parkert i garasjen ?
2) Så kalt klattlading ?

Råd og praksis mottas med takk  :o

Ser forøvrig en rekke YouTubes, som angir hvordan gjenværende batterikapasitet kan avleses via bilens display, det "lille", sett i fht til det ny bil har.

Har solgt 94 Ap, venter 120 Ap sport pack, svarte hjulbuer, større dekk etc, leveranse uke 52  ;D
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Blodstrupmoenonsdag 07. november 2018, klokken 18:38
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Disqusoronsdag 07. november 2018, klokken 22:29
Hi Bloody, thx  8)
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Klykkenonsdag 07. november 2018, klokken 22:32
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40985.msg705187#msg705187
Her er en av dine andre tråder på i3-forumet om akkurat det samme.

Ellers er dette diskutert opp og i mente, så gjerne benytt søkefunksjonen - først i dine egne emner, så forumet.

Bare et forslag.
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Trond.mtorsdag 08. november 2018, klokken 06:56
Sitat fra: Blodstrupmoen på onsdag 07. november 2018, klokken 18:38
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: lr-80torsdag 08. november 2018, klokken 07:21
Sitat fra: TM på torsdag 08. november 2018, klokken 06:56
Sitat fra: Blodstrupmoen på onsdag 07. november 2018, klokken 18:38
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.
https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/lets-look-at-the-specs-of-the-samsung-sdi-94-ah-battery/amp/
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Disqusortorsdag 08. november 2018, klokken 09:03
Ser dessverre lite data på gjenværende %-tall. Mener å ha lest at data for Tesla angir 95% selv etter > 600.000 km...ser for meg at i3 ligger på samme nivå etter 600.000...

Når min 120 Ap ankommer skal jeg notere data :-)
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: fonbergtorsdag 08. november 2018, klokken 12:01
En Tesla (f.eks. 85 kWt-batteriet) er nok under 90% etter 600k km - data pr i dag tyder dog på at de i snitt vil ha ca. 92% rest etter 250k, som jeg synes er høyst akseptabelt.

En i3 94 Ah må lades ca. dobbelt så mange ladesykler som en Tesla S 85 for å kjøre like langt, så det er vel rimelig å anta at degraderingen til i3-ens batteri er noe høyere enn for Teslaen, til tross for prosentvis større buffer på BMW-batteriet.
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Disqusortorsdag 08. november 2018, klokken 19:24
Ser "konturen" av solid state/graphen teknologier innen relativt få år ! Når det blir en realitet vil mye av denne debatten raskt opphøre, welcome to the future, the future IS electric :-)
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Blodstrupmoenfredag 09. november 2018, klokken 00:24
Sitat fra: TM på torsdag 08. november 2018, klokken 06:56
Sitat fra: Blodstrupmoen på onsdag 07. november 2018, klokken 18:38
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.
Er nok ikke en spøk. Batteriene som brukes i I3 er spesifisert til over 3200 ladesykluser før de når 80%. Dvs. At man nok ikke vil se noen reduksjon i batterikapasitet før man har passert 500000km.
Tittel: Sv: Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres
Skrevet av: Trond.mfredag 09. november 2018, klokken 06:56
Det er ofte stor forskjell på den teoretiske levetiden til elektriske produkter i normal bruk i forhold til det man har målt i et laboratorium på kort tid og ekstrapolert til framtidig levetid. Jeg tror nok det er aldring og ikke ladesykluser som knekker batteriet. Hvis bilen brukes lite, alltid er tilkoblet (100 % SOC) og parkeres utendørs i solskinn om sommeren, så tviler jeg på at kapasiteten er tilnærmet 100 % etter 8-10 år og 100.000 km. Vi må ennå vente 5-6 år før vi vet noe sikkert om det, og det er jo en grunn til at bilfabrikkene bare tør å garantere 70 %.