Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: Erik Ola Ulvestad på onsdag 07. november 2018, klokken 17:45
Kort spørsmål; er det påkrevd med kortslutningsvern (dvs sikringsautomat) pr ladestasjon ved bruk av flatkabel i anlegg med dynamisk laststyring?
Kva ladeboksar har evt dette innebygd?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Ikke et krav, men Zapchargeren har det slik at flatkabelen kan sikres med mer enn 40A.
Kabelen er vel gjerne 3 x 63 A Wago eller Vieland, eller 160 A skinne.
Avtappingspunkta er altså usikra, stemmer det?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 07. november 2018, klokken 18:07
Kabelen er vel gjerne 3 x 63 A Wago eller Vieland, eller 160 A skinne.
Avtappingspunkta er altså usikra, stemmer det?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Eg fann dette frå NEK forum "For ordens skyld, NEK 400.7.722:2014, avsnitt 722.533 krever også at hvert tilkoblingspunkt er beskyttet av et eget overstrømsvern."
Zapcharger har visstnok overstrømsvern/funksjon innebygd.
[edit]
KEBA P30 likeså.
Uten innebygd overstrømsvernfunksjon så forstår eg det slik at ein må ha OV pr ladestasjon.
For 22 kW installasjon blir det vel ein 4-pol automat som ein må finne plass til. Kan vere grunn til å gå for 1-fas installasjon kanskje.
På ZapCharge oppsett er kablen 5X16mm. Alt av vern er innebygget i boksen og det skal maks 63A automat foran. Defa og har også dette, mens Schneider settes opp med sikringer og TypeB jordfeilbryter på hver eneste avtapping.
Kvifor maks 63A framfor?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 12. november 2018, klokken 17:55
Kvifor maks 63A framfor?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Fordi at kabeldimensjonene internt i boksen ikke er dimensjonert for å kunne løse ut større vern ved kortslutning tipper jeg.