Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: calefranco på onsdag 07. november 2018, klokken 12:37

Tittel: Fornuft og følelser
Skrevet av: calefrancoonsdag 07. november 2018, klokken 12:37
I går var jeg på eNiro visning (Kia Ensjø). Jeg er ikke noe bilgal person, og for meg handler bilkjøp om en blanding av fornuft og følelser. Et eventuelt kjøp av eNiro hadde jeg karakterisert som 95% fornuft og 5% følelser. Og jeg tenker at når den avsluttende tanke om bilen er "joda, den er grei, den", når hovedfordelen er bilens rekkevidde, når man ikke gleder seg til å få bilen, så kan man like greit droppe bestillingen. Har bestillinger inne på TM3 og eTron også, og venter spent på flere detaljer der (jada, er klar over at disse er helt ulike biler og ikke i samme prissegment)
Jeg fikk mye sterkere følelser for flere nesten ny (fossil) biler de hadde på lager til lignende budsjett, hovedsakelig diverse Mercedes men også Peugeot 3008. Begynner egentlig å tvile litt på elbil kjøp fordi jeg synes utviklingen går så fort, slik at den kan sammenlignes med elektronikkbransjen. Hvem ønsker å kjøpe en mobiltelefon, eller en led tv som var hot i 2010 eller 2012  ??? ? Tror verdifallet for enkelte modeller kan bli stygt når batterikapasiteten etterhvert økes år for år.  Og hvor miljøvennlig er det hvis en elbil skrotes etter 10 år? I tillegg ser det ut som at bildelingstjenester kommer nå for fullt - https://e24.no/naeringsliv/bildelingsgigant-lanserer-i-norge/24485811 - og det kan være en fleksibel løsning for mange.  Jeg må bare presisere at jeg har vært elbilist i 5 år, og er i utgangspunktet veldig positiv til elbiler generelt, men synes akkurat nå at kjøpsavgjørelsen er tung.
Nei, med fare for å få forfrysning der ute, så tror jeg at jeg sitter på gjerdet en stund til.  :-\
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Enlaceonsdag 07. november 2018, klokken 12:53
Takk for tilbakemelding fra Ensjø og din vurdering. Hadde selv ikke tid på grunn av jobb. Har også bestemt meg å hoppe av karusellen på Niroen.

Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: 1fastKIAonsdag 07. november 2018, klokken 13:12

Samme følelser her. Reserverte nettopp TM3 etter å ha sett e-Niro på Ensjø i går.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: HCOonsdag 07. november 2018, klokken 13:14
Jeg hopper også av. Beholder reservasjonen (lavt 3xx-nummer) en stund for å se om det kommer en "gjerrigknark-versjon" etterhvert, selv om jeg tviler.

For at jeg skulle brukt 410.000 eller mer på en Kia, måtte de laget en el-versjon av denne:
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: HCOonsdag 07. november 2018, klokken 13:24
For å holde meg til temaet: Dersom man uansett skal kjøpe ny bil og man er såpass avhengig av rekkevidde at alternativet er en ny fossilbil, tror jeg det kan være økonomisk fornuftig å kjøpe en e-Niro FE. Om man (som mange) allerede har en liten elbil i det daglige, og planen var å bytte ut "hytte-bilen" med denne, tror jeg man har en dårlig case - både mtp. økonomi og eie-/kjøreglede.

Hjemme på gårdsplassen står det allerede to elbiler, og vi klarer å kjøre langturer også med en bil som har ~30 mil praktisk rekkevidde. Så for oss ville det vært økonomisk idioti å bytte ut den ene av bilene mot denne, og jeg får heller ikke den store må ha-følelsen.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Pilzahonsdag 07. november 2018, klokken 13:25
Jeg kan kjenne meg igjen i dette.

Jeg har nummer 4800-ish i køen, og hadde håp om kanskje å få ny elbil i løpet av høsten/vinteren 2019. Men det var før nyheten om kun 2000 biler til Norge i 2019 ble kjent.

Før dette hadde jeg klart å opparbeide en god porsjon entusiasme og godfølelse rundt denne bilen. Jeg slukte alle videoene til Tesla-Bjørn og ventet spent på neste nyhet rundt bilen.

Jeg begynte å se for meg at denne bilen ville dekke rundt 95% av all biltransportbehov jeg har. De resterene 5% så jeg for meg ville best bli dekket av min diesel Peugeot 508, og da snakker vi om lange bilferier i europa. Men, beholde den fossile kun for dette behovet? Hvorfor heller ikke LEIE et fett flak når lang bilferie-behovet oppstår?

Men, nå som realitetene har sunket inn begynner fornuften å ta tak. Tror heller ikke jeg gidder å gå på visning av eNiro i Skien i dag.

Hadde jeg kjøpt og fått bilen i dag, så hadde jeg regnet det som et OK-ish bil-kjøp. Jo lenger fram i tid denne bilen kjøpes og leveres, jo dårligere kjøp er det med tanke på hvor fort utviklingen går. Med kønummeret mitt, er det egentlig uaktuelt. Selv når vi trekker fra for ikke-reelle reservasjonsnumrene, så skriver vi sikkert godt uti 2020 før jeg har bilen.

Et par av de større bilprodusentene ser ut til å ha konkrete planer om større produksjonsvolum av elbil istedet for compliance-volum som jeg synes eNiro er. Med andre ord, kun et par år med venting ETTER at køplassen min for Niro får utlevert bil, så er utvalg og tilgjengelighet bedre slik at bilkjøpet totalt sett også kan bli bedre.

Merk, jeg har ingen daglige bommer jeg passerer. Årsaken til at jeg har lyst på elbil er mer av teknisk interesse og (illusjonen?) om at "mindre bevegelige deler = mere komfortabelt bilhold" enn av andre ting som f.eks økonomi og miljø. Hybrid og plugin-hybrid er derfor noe jeg ikke synes er attraktivt (enda flere bevegelige deler enn i en "ren" ICE-bil)
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bjornskjonsdag 07. november 2018, klokken 13:33
Sitat fra: Pilzah på onsdag 07. november 2018, klokken 13:25
Et par av de større bilprodusentene ser ut til å ha konkrete planer om større produksjonsvolum av elbil istedet for compliance-volum som jeg synes eNiro er. Med andre ord, kun et par år med venting ETTER at køplassen min for Niro får utlevert bil, så er utvalg og tilgjengelighet bedre slik at bilkjøpet totalt sett også kan bli bedre.
Personlig så synes jeg at dette er såpass vagt at jeg ville ikke garantert at du kan få en elbil "på dagen" selv i 2020. Kanskje utvalget vil bli bedre men etter det jeg har sett er det mye høytflyvende planer og lite konkret etter det jeg kan se. Så for alt jeg vet så kan du ende opp med +1 års ventelister også i 2020. I tillegg, i det minste for min del da jeg ikke har elbil fra før, så kommer også usikkerheten rundt avgiftsregimet - kjøpe elbil samme år som mva og engangsavgifter blir innført ville vært surt.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 07. november 2018, klokken 14:11
Man burde bytte bil hvert 10 år uansett, mye som skjer på kolisjons sikring på 10 år, er en grunn til at norge har høy gjennomsnits alder på biler forhold til f.eks Tyskland og England.
Men igjen er ikke mange som har råd å betale 400 000 hvert 10 år, blir som iphone før så byttet folk nesten hvert år, nå har de blitt såpass dyre så mange venter 3 eller 4 år så elbiler burde bli billigere spesielt med tanke på de ikke avgifter enda
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Aquaonsdag 07. november 2018, klokken 17:55
Det er selvsagt mange forskjellige motiver for å kjøpe ny bil, fra "lyst på" til strengt økonomiske årsaker (bompenger, drivstoff etc.).  Vi har en 11 år gammel Toyota diesel som med vår bruk sikkert kan holde 10 år til. Imidlertid gjør alder, 74 år, at jeg vil ha de førerassistent- og sikkerhetsdetaljene som nye biler har.  Samtidig vil vi ha elbil når vi først skal kjøpe nytt og vi må ha en med høy sittestilling (gå rett inn i ). Andre begrensende faktorer er dels pris, vi gidder ikke bruke 0,5 mill + på bil, dels leveringstid - vi vil gjerne ha bilen mens vi enda kan kjøre! De eneste som matcher dette er Kona, Niro og muligens C3 Crossback Tense. Vi beholder derfor plassen i køen på alle tre og velger trolig den som kommer først. I alle fall blir det etter at jeg har måttet skaffe meg min første aldersrelaterte legeattest. :(
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Jim_Nosonsdag 07. november 2018, klokken 18:58
Skjønner godt problemstillinga di, jeg kommer til å ta ut bilen fordi vi venter på vår første arving og har dermed ikkje tid til å vente på selfølgelige goder som app og h.feste. Fornuften tilsier at jeg vil ha en ny trygg bil som kvinnen og barn kan bruke vs en 18 år gammal Volvo evt zoe (i minste laget). Var veldig fornøyd med elbil, og vil fortsette med det. Da er det begrensa valg i denne prisklassen.

Skulle følelser styrt, ville eg heller kjøpt en brukt model s. Bakdelen der ville vært pris/alder/kort igjenværende garangti.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bnoonsdag 07. november 2018, klokken 20:40
Mail til BoS idag:

Hei,

Med den begrensede info som foreligger omkring produksjon, hengerfeste og app (som allerede er mulig i Nederland for flere utvalgte fossil Kia modeller via KIA connected services og leveranser som jeg anser som småskala ser jeg det ikke lengre som hensiktsmessig å fortsatt yte et rentefritt lån til BoS i det uvisse.

Elbil fremtiden er tilsynelatende ikke noe Kia satser særlig mye på, Kia- E- Niro fremstår mer som et compliance car prosjekt. I tillegg er produktet overpriset. Det ønsker jeg ikke å støtte opp om. Fremtiden og mine midler ønsker jeg derfor å bruke på et selskap som setter kunden fremst og er mest fremtidsrettet i forhold til elbil - nemlig Tesla.
Kia viser at de med overlegg lar være å arbeide mot kritisk masse og da er jeg ikke interessert i å bidra ved å bli kunde og aller minst yte rentefrie lån i årevis slik dette tilsynelatende har utviklet seg. Her er mye skrik og lite ull.

Vennligst stryk meg fra kølista og beløpet NOK 7777,- kan overføres til konto Hilsen NN
------------------------------------

Til Kia forumet her sier jeg med dette - Takk for følge!
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: tuonoonsdag 07. november 2018, klokken 20:48
Hjelpes.....
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bjornskjonsdag 07. november 2018, klokken 21:18
Sitat fra: bno på onsdag 07. november 2018, klokken 20:40
Her er mye skrik og lite ull.
Akkurat denne setningen dekket din post ganske godt så er enig den.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: pers1onsdag 07. november 2018, klokken 21:21
Deler av presentasjonen på Rud idag
https://twitter.com/perstesla/status/1060218296723742720?s=21 (https://twitter.com/perstesla/status/1060218296723742720?s=21)
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Trond.monsdag 07. november 2018, klokken 21:38
Jeg er vel enig i at denne bilen ikke skaper de helt store følelsene. Men etter å ha kommet over skuffelsen over at bilen koster 20.000 mer enn jeg hadde håpet, så er jeg nå positivt innstilt til bilen. Denne bilen dekker behovet til veldig mange kunder som ønsker en fornuftig bil til en grei pris og med veldig beste garanti. Det mest skuffende er åpenbart leveringstiden for de som er et stykke bak imkøen. Synes imidlertid at BOS har framstått veldig ryddig og har vært åpen om problemene med levering og usikkerhet i forhold til tekniske detaljer. De har også valgt en modell for kontraktskriving som gjør at man slipper å låse seg til en bindende avtale så lenge levering er usikker. Forøvrig tipper jeg at de vil tilbakebetale depositumet til de som har stått mer enn 1 år i kø, i likhet med hva de gjorde for de som venter på Mercedes EQC. Der har de betalt uoppfordret tilbake depositumet uten at man mister plassen i køen. Jeg vil derfor anbefale at man har litt is i magen og ikke selv avbestiller.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: trykkertoronsdag 07. november 2018, klokken 21:56
Sitat fra: bjornskj på onsdag 07. november 2018, klokken 21:18
Sitat fra: bno på onsdag 07. november 2018, klokken 20:40
Her er mye skrik og lite ull.
Akkurat denne setningen dekket din post ganske godt så er enig den.

Heh....oooops......Burn  :D
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bnoonsdag 07. november 2018, klokken 22:17
Ærlig talt se da hva som skjedde med Ampera-E, Kona og nå Kia mht til leveranser og det fra mega store produsenter. Så holder de folket nærmest for narr. Min Kona  er en fantastisk bil det er E-Niro også. Men å drive på med slik trenering .....Det bør gjøre ikke bare meg indignert.

Det er fake news når de ikke kan levere i tilstrekkelige kvanta. Slik har det pågått i de siste 20 åra.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: zbkonsdag 07. november 2018, klokken 23:05
Ampera-e er vel en litt annerledes historie enn Kia og Hyundai? I det første tilfellet gjorde GM livet til Opel så vanskelig de kunne etter salget til PSA. Koreanerene sitter tross alt på hele næringskjeden selv og har lite å skylde på.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: AmocoCadiztorsdag 08. november 2018, klokken 00:24
Vår opplevelse av eNiro på Kia Ensjø visningen vekket heller ingen følelser.
Bilen utstråler "value for money", som en Skoda for noen år siden.
Helt grei, ingenting vesentlig er egentlig "galt" med den.

Dessverre er startprissettingen i Norge hakket for mye for rettferdiggjøre "value" begrepet, vi dropper hvis ikke noe mer "value" meldes snart ( hengerfeste til ettermontering, vinterdekk inkludert eller Europeisk app-enhet inkludert fra og med leverte bil nr 1001).
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: sylwestertorsdag 08. november 2018, klokken 01:03
Jeg kjøpte plasmatv i 2006. Den var 42" og bare HD-ready, for bar 15.000kr. Syns den fremdeles er god og har ingen planer om å bytte den ut. I mellomtiden har kurvet glass og 3D kommet og gått. Jeg kjøper ikke dyreste modell, men ikke det billigste heller. Da har du noe du kan leve med.

Jeg har aldri følt annet enn nostalgi for bil. Etter 3 års eie er den uerstattelig. Frem til jeg fikk Leaf. Elsker reaksjonen på gassen på disse elbilene. Selv det kjipeste VW e-UP har raskere akselerasjon enn fossilbil.
Også er det det valget politikerene ønsker vi skal ta. Det nytter ikke å klage på prisen på bompasseringer i 2018 når planene for dette har vært ganske forutsigbare. At det koster 120kr per dag for en i Lamberseter å jobbe i Fornubu med dieselbil kunne man lett se for seg i 2010. Det er lite sannsynlig at det stopper på 120kr/dag så fossilbil bør røske ekstra godt i hjerte for å være verdt  3000kr ekstra i måneden i bompenger og mulig forbud på dager med mye forurensning.

Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Joltustorsdag 08. november 2018, klokken 08:06
Sitat fra: bno på onsdag 07. november 2018, klokken 20:40
Mail til BoS idag:

Hei,

Med den begrensede info som foreligger omkring produksjon, hengerfeste og app (som allerede er mulig i Nederland for flere utvalgte fossil Kia modeller via KIA connected services og leveranser som jeg anser som småskala ser jeg det ikke lengre som hensiktsmessig å fortsatt yte et rentefritt lån til BoS i det uvisse.

Elbil fremtiden er tilsynelatende ikke noe Kia satser særlig mye på, Kia- E- Niro fremstår mer som et compliance car prosjekt. I tillegg er produktet overpriset. Det ønsker jeg ikke å støtte opp om. Fremtiden og mine midler ønsker jeg derfor å bruke på et selskap som setter kunden fremst og er mest fremtidsrettet i forhold til elbil - nemlig Tesla.
Kia viser at de med overlegg lar være å arbeide mot kritisk masse og da er jeg ikke interessert i å bidra ved å bli kunde og aller minst yte rentefrie lån i årevis slik dette tilsynelatende har utviklet seg. Her er mye skrik og lite ull.

Vennligst stryk meg fra kølista og beløpet NOK 7777,- kan overføres til konto Hilsen NN
------------------------------------

Til Kia forumet her sier jeg med dette - Takk for følge!
Dægern!! Der fikk de jamen passet sitt påskrevet!!!
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bnotorsdag 08. november 2018, klokken 09:15
Sitat fra: zbk på onsdag 07. november 2018, klokken 23:05
Ampera-e er vel en litt annerledes historie enn Kia og Hyundai? I det første tilfellet gjorde GM livet til Opel så vanskelig de kunne etter salget til PSA. Koreanerene sitter tross alt på hele næringskjeden selv og har lite å skylde på.
Det gjorde livet for PSA vanskelig etter som biler levert utenfor US ikke gir ZEV credit og prisene måtte opp. Da ble bilen for dyr og det viste PSA veldig godt initialt. Planen for prod. antall var satt og komme opp i kritisk masse har aldri vært planen for Gm. Det gjelder da alle - Kia, Hyundai, PSA GM. Så det Hyundai (morselskapet) slo stort opp "Your turn Elon" er kun fake news for å føre folk og politikere bak lyset. (Da elbil subsidiene ender opp hos produsenten og den vertikal kjede. Folket er kun instrumentelle i så måte og derfor burde de ikke få disse fordelene da de ikke leverer på samfunnskontrakten,men vil ha både i pose å sekk). Ser dere ikke dette og at prisen for Kona kommer til å øke for å redusere etterspørselen. Alt synes korrelert mot prisen på Tesla modell 3 og for øvrige Tesla levere produsenten biler som de fleste ikke har råd til eller ønsker å eie.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geeartorsdag 08. november 2018, klokken 09:40
Sitat fra: TM på onsdag 07. november 2018, klokken 21:38
Jeg er vel enig i at denne bilen ikke skaper de helt store følelsene. Men etter å ha kommet over skuffelsen over at bilen koster 20.000 mer enn jeg hadde håpet, så er jeg nå positivt innstilt til bilen. Denne bilen dekker behovet til veldig mange kunder som ønsker en fornuftig bil til en grei pris og med veldig beste garanti. Det mest skuffende er åpenbart leveringstiden for de som er et stykke bak imkøen. Synes imidlertid at BOS har framstått veldig ryddig og har vært åpen om problemene med levering og usikkerhet i forhold til tekniske detaljer. De har også valgt en modell for kontraktskriving som gjør at man slipper å låse seg til en bindende avtale så lenge levering er usikker. Forøvrig tipper jeg at de vil tilbakebetale depositumet til de som har stått mer enn 1 år i kø, i likhet med hva de gjorde for de som venter på Mercedes EQC. Der har de betalt uoppfordret tilbake depositumet uten at man mister plassen i køen. Jeg vil derfor anbefale at man har litt is i magen og ikke selv avbestiller.
Infoflyten har i beste fall vært "grei". Ja, de har sendt ut oppdateringer, men ofte har det bare vært vissvass eller bekreftet at de fortsatt ikke kan bekrefte noe som helst. De lovet også at de ikke skulle gjøre som Hyundai og kun ta inn 64kWh-versjonen, og noen måneder senere bråsnudde de og sa at de likevel ikke ville ta inn 39kWh-versjonen. Det syns jeg er veldig synd, for den kunne vært en kjempebil for mange, og også ridd av denne prisstormen. Personlig syns jeg det er meningsløst at man skal "tvinges" til å kjøre rundt med mye større batteripakker enn man trenger. Som kjent er de den største miljøbelastningen.

Dette med hengerfeste har tydeligvis også bare vært å holde oss for narr. De har helt siden starten sagt at de "regner med" at den kommer med hengerfeste. Fakta akkurat nå er at den IKKE gjør det, så her var det også villedende, like fullt som på antall biler som de har fablet vilt om.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: navyelsentorsdag 08. november 2018, klokken 10:12
En ting er prisen. Svært skuffende, og noen som tar seg ekstra godt betalt. En annen ting er produksjonstakten, og mange er nok skuffet over bare 2000 i året. Selv har jeg lavt nummer, og dette er ikke så relevant for meg da jeg regner med å få en tidlig utgave på nyåret.

Men det som irriterer meg så inni H!"#¤e er måten BOS behandler sine kommende kunder. Informasjonen har vært langt under par. Løfter overholdes ikke, forsinkelser etter forsinkelser, samt at det virker som om de bevisst har holdt igjen info om prisen. Hengerfeste er høyst uavklart, og jeg tror jeg nå står over første levering og venter til mars for avklaring rundt hengerfeste.
Men nå topper det hele seg med en haug med ekstrautgifter. Grunnpakke med vinterdekk gummimatter og ladekabel til 23000? Hva F!"#¤%!!!
Vinterdekk burde koste MAKS 15000 (momsfritt) og når man blir lovet en toppspekket First Edition med alt av ekstrautstyr forventer jeg som et MINIMUM at enkle ting som gummimatter og ladekabel følger med!
Men neida, her skal det melkes om igjen og om igjen.

Sannsynligvis kjøper jeg bilen av ren fornuft, og tar samtidig på meg en ryggsekk full av negative følelser!
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Nilserntorsdag 08. november 2018, klokken 11:00
Er også enig i at en del ting skuffer. Blant annet sto det vel i en infomail fra Kia at bilen skulle få "svært konkuransedyktig pris". Dette begrepet kan jeg med litt velvilje strekke til 377k MED dekk og hjul. En annen ting er at bilen leveres uten app. Det er mye diskutert rundt dette, men for meg som er vandt med app så virker det litt gammeldags å levere en toppspekket elbil i 2019 uten app. Jeg tror bilen er priset som den er fordi det er knapphet på kurante elbiler. Det er litt merkelig å skulle kjøpe elbil for tiden, det handler mer om å stå på den rett lista enn å kjøpe den bilen man vil ha...
Jeg har kønummer 3xx (husker ikke akkurat) og regner med å kunne få bilen før påske. Jeg står også på Tesla M3 lista. Jeg antar videre at Niroen vil kunne blir levert før Tesla. Jeg tror en fornuftig stratefi er å kjøpe e-Niro og så se det an og muligens skifte til M3 når den kan leveres. e-Niro kan nok selges uten tap ihvertfall det første halvåret. 
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bnotorsdag 08. november 2018, klokken 13:43
Sitat fra: navyelsen på torsdag 08. november 2018, klokken 10:12
En ting er prisen. Svært skuffende, og noen som tar seg ekstra godt betalt. En annen ting er produksjonstakten, og mange er nok skuffet over bare 2000 i året. Selv har jeg lavt nummer, og dette er ikke så relevant for meg da jeg regner med å få en tidlig utgave på nyåret.

Men det som irriterer meg så inni H!"#¤e er måten BOS behandler sine kommende kunder. Informasjonen har vært langt under par. Løfter overholdes ikke, forsinkelser etter forsinkelser, samt at det virker som om de bevisst har holdt igjen info om prisen. Hengerfeste er høyst uavklart, og jeg tror jeg nå står over første levering og venter til mars for avklaring rundt hengerfeste.
Men nå topper det hele seg med en haug med ekstrautgifter. Grunnpakke med vinterdekk gummimatter og ladekabel til 23000? Hva F!"#¤%!!!
Vinterdekk burde koste MAKS 15000 (momsfritt) og når man blir lovet en toppspekket First Edition med alt av ekstrautstyr forventer jeg som et MINIMUM at enkle ting som gummimatter og ladekabel følger med!
Men neida, her skal det melkes om igjen og om igjen.

Sannsynligvis kjøper jeg bilen av ren fornuft, og tar samtidig på meg en ryggsekk full av negative følelser!

Det er jeg veldig enig i. Det tok BoS 2 dager å svare meg på kanselleringen som følger:

Hei Bjørn
Takk for din henvendelse
For at jeg skal kansellere din reservasjon trenger jeg at du sender meg mail fra den mailadressen hvor du fikk ditt reservasjonsnummer, for ordenskyld
Ønsker deg en fortsatt fin dag
Med vennlig hilsen / Best regards
*****e **nsen

   Kia Bil Norge AS
   Solheimveien 7 , 1473 Lørenskog
   
   E: kia@bos.no

--------------------------

Det er aldeles håpløst når man også vet at jeg sendte med en kopi av mailen jeg mottok fra BoS i tillegg sendte jeg kansellering fra min veldig private mailbox basert på eget domene på fullt navn.
Glad jeg kom meg ut av det systemet virker verre enn et ligningskontor.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: lirekassatorsdag 08. november 2018, klokken 14:05
Virker som om du får pengene igjen ganske fort, sammenlignet med hva en del har opplevd f. eks. hos Tesla - og ellers i andre bransjer.

F. eks. venter jeg selv på penger fra en sofa som ble levert i retur forrige onsdag.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: trykkertortorsdag 08. november 2018, klokken 16:34
Sitat fra: bno på torsdag 08. november 2018, klokken 13:43

For at jeg skal kansellere din reservasjon trenger jeg at du sender meg mail fra den mailadressen hvor du fikk ditt reservasjonsnummer, for ordenskyld


Det er aldeles håpløst når man også vet at jeg sendte med en kopi av mailen jeg mottok fra BoS i tillegg sendte jeg kansellering fra min veldig private mailbox basert på eget domene på fullt navn.
Glad jeg kom meg ut av det systemet virker verre enn et ligningskontor.

Jeg er faktisk helt enig med at de ønsker kansellering fra samme epost.
Tenk hvis noen som visste jeg stod i liste på en bil, og ville ha det litt gøy med meg.
Laget en epost, og sendte kansellering i mitt navn. Bare på gøy.
Så fikk jeg vite noe senere at jeg var vippet ut av køen.

Synes ikke vi skal holde mot dem at de krever kansellering enten fra samme epost ordren ble lagt via, eller ved oppmøte hos forhandler med bilde-id.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: JEGtorsdag 08. november 2018, klokken 16:35
Sitat fra: bno på torsdag 08. november 2018, klokken 13:43
Det er jeg veldig enig i. Det tok BoS 2 dager å svare meg på kanselleringen som følger:

Hei Bjørn
Takk for din henvendelse
For at jeg skal kansellere din reservasjon trenger jeg at du sender meg mail fra den mailadressen hvor du fikk ditt reservasjonsnummer, for ordenskyld
Ønsker deg en fortsatt fin dag
Med vennlig hilsen / Best regards
*****e **nsen

   Kia Bil Norge AS
   Solheimveien 7 , 1473 Lørenskog
   
   E: kia@bos.no

--------------------------

Det er aldeles håpløst når man også vet at jeg sendte med en kopi av mailen jeg mottok fra BoS i tillegg sendte jeg kansellering fra min veldig private mailbox basert på eget domene på fullt navn.
Glad jeg kom meg ut av det systemet virker verre enn et ligningskontor.
Klarer ikke å la være å kommentere dette. Her synes jeg virkelig du syter for nada. Synes det er ryddig at du sender fra mailen du brukte, selv omdu har kopi av mailen (som kan komme på vilspor) og eget domene.  Her lukter det "finn fem feil".
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bnotorsdag 08. november 2018, klokken 18:57
Enig i synspunktene over her, var ment som en saksopplysning til andre, men tok vel litt av i forbannelsen over hele denne elbil treneringen og at BoS skal ha både i pose og sekk. Først fra fritak på importleddet, dernest priser de opp bilen og kommer med vikariende motiv for det ift. Kona så skal de ha et rentefritt lån i tillegg. Det synes jeg er på kanten. Så da rant det litt over må vel innrømme det.  :)
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: trykkertortorsdag 08. november 2018, klokken 19:07
Helt fair BNO.
Med dagens forhandlere, køer, ventetider, mangel på info og system. Så er det lett å la frustrasjonen får blomstre.
Har selv gjort det alt for mange ganger.
Det tar sin person å innrømme det. Det skal du ha respekt for.
Jeg burde bli flinkere til det samme selv.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: hELgenentorsdag 08. november 2018, klokken 19:27
Sendte en post til post@kia.no - slik det står på hjemmesiden.
Det er nå over en måned siden..Fortsatt ikke hørt noe........
Blir også mer og mer indignert på selskapet her. Lurer på hvor mange måneder de vil sitte på mitt reservasjonsbeløp
- de har jo ikke svart en dritt på mailen jeg har sendt ennå så det er vel ikke en eneste person bak mail kontoen.
Jeg sendte mail fra en ANNEN konto enn jeg bestilte - så det kan jo tyde på at det er noe automagisk og at dersom
de mottar noe fra en annen mail enn det som folk bestillte fra så gidder de ikke svare.........
Det er jo egentlig ganske så dustete da folk bytter mail konto fra tid til annen - kanskje de bruker en konto knyttet til arbeidsplass og så bytter jobb osv...Er mange grunner til at folk bytter mail konto - men Kia hadde vel kanskje ikke tenkt så langt..........?
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Trond.mtorsdag 08. november 2018, klokken 19:35
Har også dårlig erfaring med Kia kundeservice. Tror de ikke har gode rutiner for å lese innkommet post og svare på dem. Fikk ikke svar før jeg ringte dem, så jeg ville jo gjort det hvis jeg var deg. 1 mnd uten svar er helt uakseptabelt.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Kårepåsporettorsdag 08. november 2018, klokken 20:47
Sitat fra: TM på onsdag 07. november 2018, klokken 21:38
Jeg er vel enig i at denne bilen ikke skaper de helt store følelsene. Men etter å ha kommet over skuffelsen over at bilen koster 20.000 mer enn jeg hadde håpet, så er jeg nå positivt innstilt til bilen. Denne bilen dekker behovet til veldig mange kunder som ønsker en fornuftig bil til en grei pris og med veldig beste garanti. Det mest skuffende er åpenbart leveringstiden for de som er et stykke bak imkøen. Synes imidlertid at BOS har framstått veldig ryddig og har vært åpen om problemene med levering og usikkerhet i forhold til tekniske detaljer. De har også valgt en modell for kontraktskriving som gjør at man slipper å låse seg til en bindende avtale så lenge levering er usikker. Forøvrig tipper jeg at de vil tilbakebetale depositumet til de som har stått mer enn 1 år i kø, i likhet med hva de gjorde for de som venter på Mercedes EQC. Der har de betalt uoppfordret tilbake depositumet uten at man mister plassen i køen. Jeg vil derfor anbefale at man har litt is i magen og ikke selv avbestiller.

Bilen skaper absolutt ikke de helt store følelser. Faktisk ikke i det hele tatt. Men den har rekkevidde og løsning for taklast. I tillegg har Kia gått ut og mer enn antydet at hengerfeste kan bli mulig.
Når så bilen nærmer seg levering er hengerfeste i det blå, FE kan ikke få ettermontert/godkjent hengerfeste, bilen blir noen titalls tusen dyrere, på tross av at den bare er 5% dyrere enn Kona i hjemlandet!
Her i Norge er den fort nærmere 50000 dyrere komplett på veien!
Så kommer dekkpakke med ladekabel til 23000!!!! På tross av momsfritak.
En kan nesten sammenligne det med å kjøpe e-Niro like hyggelig som tvangsekteskap.
Men så er greia at vi er sultefora på elbiler her på berget, så dessverre svelger vi hele båtlaster med kameler.
Kia var et ok merke for meg, mulig jeg kjøper Kia, men det blir pga av rekkevidde og evt hengerfeste. Uten den positiviteten som et nybilkjøp kan være.
Men det er åpenbart et tilbakelagt stadie.....
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geeartorsdag 08. november 2018, klokken 21:05
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. november 2018, klokken 19:27
Sendte en post til post@kia.no - slik det står på hjemmesiden.
Det er nå over en måned siden..Fortsatt ikke hørt noe........
Blir også mer og mer indignert på selskapet her. Lurer på hvor mange måneder de vil sitte på mitt reservasjonsbeløp
- de har jo ikke svart en dritt på mailen jeg har sendt ennå så det er vel ikke en eneste person bak mail kontoen.
Jeg sendte mail fra en ANNEN konto enn jeg bestilte - så det kan jo tyde på at det er noe automagisk og at dersom
de mottar noe fra en annen mail enn det som folk bestillte fra så gidder de ikke svare.........
Det er jo egentlig ganske så dustete da folk bytter mail konto fra tid til annen - kanskje de bruker en konto knyttet til arbeidsplass og så bytter jobb osv...Er mange grunner til at folk bytter mail konto - men Kia hadde vel kanskje ikke tenkt så langt..........?
Har sendt de 2-3 ganske kritiske mailer det siste året og fått svar på alt innen et par dager. Også etter prisen ble offentliggjort.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: ProsjektXtorsdag 08. november 2018, klokken 21:47
Angående prisen, som ingen kan kjøpe bilen for i praksis, siden metallic lakk er påtvunget med et ekstra påslag på de 4 fargevalgene de første 1000 får. Var noen som snakket om å både forhøre seg med forbrukerrådet og BOS, er det noen som har noen tilbakemelding rundt det? Bare dette er slike ting som får en til å føle seg lurt...
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bjornskjtorsdag 08. november 2018, klokken 22:13
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 08. november 2018, klokken 21:47
Angående prisen, som ingen kan kjøpe bilen for i praksis, siden metallic lakk er påtvunget med et ekstra påslag på de 4 fargevalgene de første 1000 får. Var noen som snakket om å både forhøre seg med forbrukerrådet og BOS, er det noen som har noen tilbakemelding rundt det? Bare dette er slike ting som får en til å føle seg lurt...
Bortsett fra et refunderbart reservasjonsbeløp så har vel du ikke betalt noe enda for bilen? Så hva skal egentilg du få kompensasjon for her? At du forventet noe men det som leveres ikke tilfredstiller disse? Hadde du lidd et økonomisk tap her så kanskje du kunne ha en sak mot forbrukerrådet men tror ikke de kan hjelpe mot vonbråtenhet...
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: hELgenentorsdag 08. november 2018, klokken 22:15
Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 21:05
Sitat fra: hELgenen på torsdag 08. november 2018, klokken 19:27
Sendte en post til post@kia.no - slik det står på hjemmesiden.
Det er nå over en måned siden..Fortsatt ikke hørt noe........
Blir også mer og mer indignert på selskapet her. Lurer på hvor mange måneder de vil sitte på mitt reservasjonsbeløp
- de har jo ikke svart en dritt på mailen jeg har sendt ennå så det er vel ikke en eneste person bak mail kontoen.
Jeg sendte mail fra en ANNEN konto enn jeg bestilte - så det kan jo tyde på at det er noe automagisk og at dersom
de mottar noe fra en annen mail enn det som folk bestillte fra så gidder de ikke svare.........
Det er jo egentlig ganske så dustete da folk bytter mail konto fra tid til annen - kanskje de bruker en konto knyttet til arbeidsplass og så bytter jobb osv...Er mange grunner til at folk bytter mail konto - men Kia hadde vel kanskje ikke tenkt så langt..........?
Har sendt de 2-3 ganske kritiske mailer det siste året og fått svar på alt innen et par dager. Også etter prisen ble offentliggjort.

Merkelig..hvorfor i alle dager svarer de da ikke meg?  Har dobbelt og trippelsjekket,men niks..null svar
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geeartorsdag 08. november 2018, klokken 22:56
Sitat fra: bjornskj på torsdag 08. november 2018, klokken 22:13
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 08. november 2018, klokken 21:47
Angående prisen, som ingen kan kjøpe bilen for i praksis, siden metallic lakk er påtvunget med et ekstra påslag på de 4 fargevalgene de første 1000 får. Var noen som snakket om å både forhøre seg med forbrukerrådet og BOS, er det noen som har noen tilbakemelding rundt det? Bare dette er slike ting som får en til å føle seg lurt...
Bortsett fra et refunderbart reservasjonsbeløp så har vel du ikke betalt noe enda for bilen? Så hva skal egentilg du få kompensasjon for her? At du forventet noe men det som leveres ikke tilfredstiller disse? Hadde du lidd et økonomisk tap her så kanskje du kunne ha en sak mot forbrukerrådet men tror ikke de kan hjelpe mot vonbråtenhet...
Villedende markedsføring er ulovlig enten man har lidd tap eller ei. Det skal være mulig å kjøpe en vare for angitt pris, ingen lokkepriser.

Det som har skjedd i dette tilfellet er at BOS skjønte de dreit på draget og innførte et femte fargevalg for å komme seg unna dette, plain white, 2-3 måneders EKSTRA leveringstid, altså på toppen av den ordinære ventetiden. Men dermed er eet altså mulig å kjøpe bil for den prisen, iallfall for de som spør, for dette har de ikke sendt ut info om.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: DCoolfredag 09. november 2018, klokken 02:36
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 08. november 2018, klokken 20:47Når så bilen nærmer seg levering er hengerfeste i det blå, FE kan ikke få ettermontert/godkjent hengerfeste, bilen blir noen titalls tusen dyrere, på tross av at den bare er 5% dyrere enn Kona i hjemlandet!
Her i Norge er den fort nærmere 50000 dyrere komplett på veien!
Så kommer dekkpakke med ladekabel til 23000!!!! På tross av momsfritak.
En kan nesten sammenligne det med å kjøpe e-Niro like hyggelig som tvangsekteskap.
Men så er greia at vi er sultefora på elbiler her på berget, så dessverre svelger vi hele båtlaster med kameler.
Kia var et ok merke for meg, mulig jeg kjøper Kia, men det blir pga av rekkevidde og evt hengerfeste. Uten den positiviteten som et nybilkjøp kan være.
Men det er åpenbart et tilbakelagt stadie.....

Ja, jeg syntes at vinterdekkene til Kona var for dyre, men Kia sine er vel 1000 kr dyrere. Og den pakkerabatten virker å være negativ. Såvidt jeg så, koster en type 2 kabel fra ca 2000 kr inkl moms, og gummimatter kan da umulig koste mer enn maks 2000, da var pakketilbudet lite å skryte av. Kjøper nok heller vinterdekk selv til en brøkdel av prisen, og dropper de to andre, hvis jeg velger å ta den ut...  det store dilemmaet er uansett om jeg skal bli i køen (Top 100), eller vente til H feste er avklart. Begynner å bli mer å mer usikker på om det faktisk kommer. Og usikker på køordning da, om man sider ja i mars, får man første bil allerede på båt (om hengerfeste ikke kommer), eller må bilen først produseres og så fraktes over. Tipper vel på sistnevnte...
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: navyelsenfredag 09. november 2018, klokken 07:20
Sitat fra: DCool på fredag 09. november 2018, klokken 02:36
Ja, jeg syntes at vinterdekkene til Kona var for dyre, men Kia sine er vel 1000 kr dyrere. Og den pakkerabatten virker å være negativ. Såvidt jeg så, koster en type 2 kabel fra ca 2000 kr inkl moms, og gummimatter kan da umulig koste mer enn maks 2000, da var pakketilbudet lite å skryte av. Kjøper nok heller vinterdekk selv til en brøkdel av prisen, og dropper de to andre, hvis jeg velger å ta den ut...  det store dilemmaet er uansett om jeg skal bli i køen (Top 100), eller vente til H feste er avklart. Begynner å bli mer å mer usikker på om det faktisk kommer. Og usikker på køordning da, om man sider ja i mars, får man første bil allerede på båt (om hengerfeste ikke kommer), eller må bilen først produseres og så fraktes over. Tipper vel på sistnevnte...

Er i samme situasjon selv, med nummer rett over hundre. Kommer aldri til å gå for denne pakkeløsningen når jeg kan spare flere tusen på å kjøpe tilsvarende separat.
Og kommer nok til å stå over første båtlast. Fikk nylig EU-godkjent mitt gamle vrak, så da er det ingen hast med ny bil. Kan fint vente noen ekstra måneder på hengerfeste. Men sannsynligvis innebærer det at jeg må stå over hele FE og vente på biler over 1000. Da tipper jeg vi snakker over sommeren :(
Håper på mer info i desember!
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: ProsjektXfredag 09. november 2018, klokken 07:50
Angående hengerfeste så finner jeg det lite sannsynlig at KIA vil gjøre modellendringer midt i året. Da er det nok mer sannsynlig at både hengerfeste og app kommer som 2020 modell, og levering starter seint i 2019, altså om et år... De er ikke som Tesla
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Joltusfredag 09. november 2018, klokken 08:04
Med mindre alt er klart og det kun mangler videre testing for å verifisere at ting er som forventet og de dermed kan legge det til som ekstra utstyr.

Er jo ikke akkurat en ombygging det er snakk om....
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: arthurfredag 09. november 2018, klokken 08:32
Ladekabler og gummimatter var inkludert i prisen på Kona'n jeg kjøpte. Kommer ikke til å kjøpe noe som helst hos BOS (dekk, ladekabel,gummimatter) til de prisene som oppgis, alternativer finnes, heldigvis!
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geearfredag 09. november 2018, klokken 10:47
Sitat fra: Joltus på fredag 09. november 2018, klokken 08:04
Med mindre alt er klart og det kun mangler videre testing for å verifisere at ting er som forventet og de dermed kan legge det til som ekstra utstyr.

Er jo ikke akkurat en ombygging det er snakk om....
Men i så tilfelle er allerede bilene som står på båt nå forberedt i form av festepunkter og iallfall ikke umulige å ettermontere elektronikken på, og de vil dermed også kunne ettermontere hengerfeste.

Hvis ikke er jeg enig i at forandringen antageligvis først kommer på biler produsert fra høsten 2019.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: ProsjektXfredag 09. november 2018, klokken 11:26
Kia har sagt at hengerfeste krever ny typegodkjenning, så tvilsomt om 2019 modeller får mulighet
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geearfredag 09. november 2018, klokken 11:46
Vis kilden din på den påstanden.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: ProsjektXfredag 09. november 2018, klokken 11:57
Sitat fra: gr på fredag 09. november 2018, klokken 11:46
Vis kilden din på den påstanden.
F.eks her (https://www.tek.no/artikler/na-er-prisen-pa-elektriske-kia-niro-klar/449808):

Å ettermontere hengerfeste på tidlige utgaver av bilen er heller ikke noe Kia ser for seg blir aktuelt, da det krever ny typegodkjenning av bilen
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geearfredag 09. november 2018, klokken 12:34
Det er nok dratt tidlige konklusjoner på det der.

I følge Vegvesenet var det nok om fabrikken eller dens norske representant (Møller) gikk god for hengerfeste på e-Golfen min, så hadde de godkjent det, med referanse til EU-forskrifter. Jeg gadd ikke gå den veien siden jeg har Model X også, og kun bruker e-Golf-hengerfestet til sykkelfrakt, og siden produsenten av hengerfestet ikke har spesifisert e-Golf i modelloversikten (kjøpte et som var til en fossil variant), men hadde Møller sagt ja og e-Golf vært spesifisert for dette spesifikke hengerfestet, så hadde det blitt godkjent.

Kia skrev også følgende til meg for noen dager siden:

SitatEttermontering er for tidlig å si noe om, vi vil kjøre flere tester før de bestemmer seg for hengefeste og dette vil skje i løpet av vinteren, det er rimelig å anta at vi får en beslutning i løpet av februar/mars.

Vi jobber tett med fabrikken og er med på testene for å påvirke i størst mulig grad. Dette er viktig for norske kunder.

Da vet vi mer om Statens Vegvesen godkjenner dette.

Henvisninger her er at Bilforskriften vedlegg 1 50a henviser til bestemmelser i ECE reg 55.01, som igjen definerer krav til maks hengervekt i 3.2.3. Produsent av hengerfeste kan ikke definere dette uten at bilprodusenten (eller norsk representant) oppgir disse tallene.

Vegvesenet sa også at de ventet på en prinsippiell avklaring rundt ettermontering på biler hvor produsent ikke oppgir hengervekter. Dette er et år siden nå, så det kan hende de har kommet litt lenger.

Edit, et par linker:
Bilforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817
ECE Reg 55.01: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: goggotorsdag 15. november 2018, klokken 08:17
Etter å ha kjørt snart 45000km i 2 stk Soul EV og nå i november sett/prøvesittet Kia e-Niro og Tesla Model3 så må jeg si at jeg er forvirret mht min fornuft, men følelsene sier meg at jeg må sørge for å få et veldig lavt kønummer på den nye Soulen når de åpner for reserveringer der.

Nå sto det riktignok her at Soulen kun kommer i en 39KWh versjon, og ikke med et større batteri.
https://insideevs.com/new-kia-soul-ev-39-kwh-battery-niro/
Dette gjør meg litt usikker, men som sagt: Hvis det er hjertet som vinner over fornuften, så er Soul EV 2020 min neste elbil selv om jeg har betalt depositum for både Niro og Model3  :)

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: AmocoCadiztorsdag 15. november 2018, klokken 11:32
Sitat fra: goggo på torsdag 15. november 2018, klokken 08:17
Etter å ha kjørt snart 45000km i 2 stk Soul EV og nå i november sett/prøvesittet Kia e-Niro og Tesla Model3 så må jeg si at jeg er forvirret mht min fornuft, men følelsene sier meg at jeg må sørge for å få et veldig lavt kønummer på den nye Soulen når de åpner for reserveringer der.

Nå sto det riktignok her at Soulen kun kommer i en 39KWh versjon, og ikke med et større batteri.
https://insideevs.com/new-kia-soul-ev-39-kwh-battery-niro/
Dette gjør meg litt usikker, men som sagt: Hvis det er hjertet som vinner over fornuften, så er Soul EV 2020 min neste elbil selv om jeg har betalt depositum for både Niro og Model3  :)

mvh
Hugo
Har sett påstand om at det skal bli mulig å overføre kønr fra eNiro til ny Soul liste.
Har ikke kilde eller sitat her,
men hvis riktig åpner for mer fvalg leksibilitet.
Men blir ny Soul med kun 39 fremstår eNiro og fremfor alt M3 som bedre valg synes jeg, selv med noe høyere pris.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: torlietorsdag 15. november 2018, klokken 13:09
Jeg fikk samme beskjed fra en salgssjef når jeg spurte om mulig reservasjonsløsning på nye Soul.

Det jeg har hørt rykter om er at de som står på NIRO listen muligens vil få tilbud om å velge den nye SOUL i stedet. På den måten kan flest mulig få langrekkevidde biler på kortere tid.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: PBLtorsdag 15. november 2018, klokken 14:36
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Pluss hengerfeste, bare til liten henger ;)
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Kårepåsporettorsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Til 360.000?
Uten feste for skikkelige takstativ, uten hengerfeste?
For ordens skyld, dette er spørsmål, ikke påstander.
Hvis de andre ser til Kia tror jeg at jeg gir faen i Europeiske og Asiatiske biler.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: xyzzyfredag 16. november 2018, klokken 07:39
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Til 360.000?
Uten feste for skikkelige takstativ, uten hengerfeste?
For ordens skyld, dette er spørsmål, ikke påstander.
Hvis de andre ser til Kia tror jeg at jeg gir faen i Europeiske og Asiatiske biler.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!

360000 for en oppdatert Ioniq med større batteri høres ikke så ille ut. Ioniq er en større bil enn Kona, den kjører mer effektivt og hadde noe utstyr som ikke finnes på Kona - minneseter.  Den kjører svært effektivt, og prisforskjellen fra nåværende batteri til et evt. 40 kWh-batteri er ikke større enn det Tesla tar (de tar 160000 for 25 kWh). Med større batteri (og dermed bedre ytelser), app og kanskje legge til litt utstyr (hud og parkeringsassistenter, f.eks.) så er 360 000 en god pris for toppmodellen.

Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: bjornskjfredag 16. november 2018, klokken 09:16
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!
Tja, kan jo kanskje ha noe med at de kun produserer elbiler så om du er ute etter, ja akkurat, en elbil så vil i det minste Tesla kunne levere en. De andre produsentene har jo investert tungt i andre teknologier og har vel et ønske å få mest ut av dette før de skroter de produksjonslinjene.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: HCOfredag 16. november 2018, klokken 09:17
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 07:39
Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

Påstanden om manglende takstativmulighet på model3 kan vi vel snart legge død.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: HCOfredag 16. november 2018, klokken 09:18
.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: xyzzyfredag 16. november 2018, klokken 09:46
Sitat fra: HCO på fredag 16. november 2018, klokken 09:17
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 07:39
Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

Påstanden om manglende takstativmulighet på model3 kan vi vel snart legge død.

Hvis det kommer: Bra. På Model S tok de nettopp bort muligheten (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/12/195458828/tesla-oker-prisene-og-tar-bort-utstyr-mange-setter-pris-pa), og på Model X har de kronglete dørene langt den muligheten død.

Ingen biler er perfekte, og innen elbiler må man ta flere tradeoffs enn for fossilbiler - modellutvalget er mindre, og i tillegg setter jo leveransesituasjonen store begrensinger.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: HCOfredag 16. november 2018, klokken 10:20
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 09:46

Påstanden om manglende takstativmulighet på model3 kan vi vel snart legge død.

På Model S tok de nettopp bort muligheten (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/12/195458828/tesla-oker-prisene-og-tar-bort-utstyr-mange-setter-pris-pa) (...)
[/quote]

Leste du artikkelen du linket til?
SitatDet er fortsatt mulig å bestille panoramataket ved å henvende seg til en av våre butikker, påpeker Sandvold Roland.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geearfredag 16. november 2018, klokken 10:30
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 09:46
Hvis det kommer: Bra. På Model S tok de nettopp bort muligheten (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/12/195458828/tesla-oker-prisene-og-tar-bort-utstyr-mange-setter-pris-pa)
De har ikke tatt det bort, det er fortsatt mulig å bestille via selger. Omtrent som man gjør med alt hos "vanlige" bilmerker.

Det kan også hende at de innfører takstativfeste som standard på alle og fjerner dette valget helt. Akkurat den delen er vel ikke helt klar enda.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: xyzzyfredag 16. november 2018, klokken 12:40
Sitat fra: gr på fredag 16. november 2018, klokken 10:30
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 09:46
Hvis det kommer: Bra. På Model S tok de nettopp bort muligheten (https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/12/195458828/tesla-oker-prisene-og-tar-bort-utstyr-mange-setter-pris-pa)
De har ikke tatt det bort, det er fortsatt mulig å bestille via selger. Omtrent som man gjør med alt hos "vanlige" bilmerker.

Det kan også hende at de innfører takstativfeste som standard på alle og fjerner dette valget helt. Akkurat den delen er vel ikke helt klar enda.

Det er vel eksisterende biler, evt. i tillegg til en kort overgangsperiode - Tesla jobber jo med å strømlinjeforme produksjonen, og færre valgmuligheter bidrar til det. De fjerner vel ikke muligheten for å spare tid i vedlikeholdet av konfiguratoren.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 16. november 2018, klokken 12:51
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 12:40Det er vel eksisterende biler, evt. i tillegg til en kort overgangsperiode - Tesla jobber jo med å strømlinjeforme produksjonen, og færre valgmuligheter bidrar til det. De fjerner vel ikke muligheten for å spare tid i vedlikeholdet av konfiguratoren.
Fullt mulig overgangsperioden varer til Tesla får støtte for takboks på glasstaket til Model S. De kan kanskje benytte samme løsning som Model 3.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Cralfredag 16. november 2018, klokken 13:52
Tm3 er en spennende bil, for all del, men nå er diskusjonen blitt så spesfikk på den modellen, og ikke på e-Niro, at jeg foreslår at dere flytter dere over til TM3 delforaet.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: HCOfredag 16. november 2018, klokken 13:55
Cral, da er min påstand at du ikke forstår hva denne diskusjonstråden handler om.

Fornuft: Det er vanskelig å argumentere mot at Niro er den kanskje mest fornuftige "familiebilerstatteren" man kan få kjøpt de nærmeste månedene. Den har ledende rekkevidde, grei størrelse, et praktisk format (spøkefullt kalt putekasse), rails og kanskje etterhvert hengerfeste.

Følelser: Man skal være ganske lite autofil om ikke Model 3 vekker mer følelser enn Niro.

Det er svært relevant å sammenligne disse to, både fordi de har sammenlignbar rekkevidde, noenlunde sammenlignbar pris (etter den overraskende prissettingen til BOS/Kia) og fordi de antakelig er de eneste nye bilmodellene i denne prisklassen og med denne rekkevidden som vi vil se i noe særlig antall i 2019.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Enlacefredag 16. november 2018, klokken 13:57
Ikke så opptatt av Niroen da jeg har funnet den for dyr. Leste i dag at Volvo som skal levere sin xc40 i 2020 vil kreve ca. Kr 450 000 og oppover. Det er en kvalitets bil. Forstår ikke Kia sin prispolitikk.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: lirekassafredag 16. november 2018, klokken 14:02
Leste hvor, Enlace? Greit å få dokumentert kilden :)
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Cralfredag 16. november 2018, klokken 14:05
Sitat fra: HCO på fredag 16. november 2018, klokken 13:55
Cral, da er min påstand at du ikke forstår hva denne diskusjonstråden handler om.

Den handler om fornuft og følelser rundt å kjøpe en Kia e-Niro. Så kom noen til å si at Tesla ikke kom med mulighet for lastebøyler, og så var det plutselig 7 innlegg om Tesla og lastebøyler. Sorry, men det passer imho bedre i Tesla delen av forumet.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: HCOfredag 16. november 2018, klokken 14:08
OK, så en tråd som etterhvert handler om å sammenligne de to eneste langrekkeviddebilene i prisklasse under 500' som man kan velge mellom våren 2019* passer ikke i forumet til en av disse to?

La oss være enige om å være uenige om dette.


* forutsatt at man står i kø på begge
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geearfredag 16. november 2018, klokken 15:20
Sitat fra: Cral på fredag 16. november 2018, klokken 14:05
Den handler om fornuft og følelser rundt å kjøpe en Kia e-Niro. Så kom noen til å si at Tesla ikke kom med mulighet for lastebøyler, og så var det plutselig 7 innlegg om Tesla og lastebøyler. Sorry, men det passer imho bedre i Tesla delen av forumet.
Allerede fra første innlegg handler denne tråden om fornuft og følelser mellom e-Niro, TM3, e-tron og noen fossilbiler. Sjelden man fortsatt er så on-topic etter fem sider.

Og når det gjelder Tesla opp mot KIA, så håper jeg alle husker hva Tesla har gjort for miljø og elbilisme, i sterk kontrast til KIA sin klare EU-svindel hvor de registrerer splitter nye biler i Tyskland og selger de videre til Norge én dag gamle, for å oppfylle nødvendig kvote for lavt snittutslipp i EU og samtidig bli kvitt bilene til en god pris. Ren svindel, og jeg hadde aldri støttet opp om merket hvis det var litt flere valgmuligheter. Samme gjaldt kjøpet av e-Golfen ift. VW. Lurer virkelig på om noen har gjort styrende myndigheter oppmerksomme på hva som har foregått, eventuelt hvem man kan melde noe slikt til.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Rabagastfredag 16. november 2018, klokken 15:25
Sitat fra: Enlace på fredag 16. november 2018, klokken 13:57
Ikke så opptatt av Niroen da jeg har funnet den for dyr. Leste i dag at Volvo som skal levere sin xc40 i 2020 vil kreve ca. Kr 450 000 og oppover. Det er en kvalitets bil. Forstår ikke Kia sin prispolitikk.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

...Hvilket, med Volvos pris-system, vel gir en pris på iallefall 550 000,- for en bil utstyrt som en e-Niro.
Geely-volvoene har vel også hatt tildels store utfordringer med kvaliteten...men fine er de :)
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: geearfredag 16. november 2018, klokken 15:27
Sitat fra: HCO på fredag 16. november 2018, klokken 13:55
Den har ledende rekkevidde, grei størrelse, et praktisk format (spøkefullt kalt putekasse)
Putekasse-begrepet handlet opprinnelig om plastkvaliteten/følelsen, ikke formatet.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37555.msg693694#msg693694

Ser samtidig at jeg bommet med 27k.   ::)
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 16. november 2018, klokken 19:55
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 07:39
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Til 360.000?
Uten feste for skikkelige takstativ, uten hengerfeste?
For ordens skyld, dette er spørsmål, ikke påstander.
Hvis de andre ser til Kia tror jeg at jeg gir faen i Europeiske og Asiatiske biler.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!

360000 for en oppdatert Ioniq med større batteri høres ikke så ille ut. Ioniq er en større bil enn Kona, den kjører mer effektivt og hadde noe utstyr som ikke finnes på Kona - minneseter.  Den kjører svært effektivt, og prisforskjellen fra nåværende batteri til et evt. 40 kWh-batteri er ikke større enn det Tesla tar (de tar 160000 for 25 kWh). Med større batteri (og dermed bedre ytelser), app og kanskje legge til litt utstyr (hud og parkeringsassistenter, f.eks.) så er 360 000 en god pris for toppmodellen.

Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

Så du mener 360.000 er ok for Ioniq.
Vi er ikke så mange som synes 377.400 er ok pris for e-Niro....men noen synes at 360.000 er ok for Ioniq, med mindre batteri og kortere rekkevidde.....
Blir ikke overrasket av så mye lenger.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: tuonofredag 16. november 2018, klokken 20:03
Sikker på at Ioniq med dette batteriet får kortere rekkevidde?
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 16. november 2018, klokken 20:56
Sitat fra: tuono på fredag 16. november 2018, klokken 20:03
Sikker på at Ioniq med dette batteriet får kortere rekkevidde?

Ja.
(40 kWt/28 kWt)x280 NEDC km= 400 NEDC km for Ioniq med 40 kWt batteri.
Tittel: Sv: Fornuft og følelser
Skrevet av: xyzzyfredag 16. november 2018, klokken 22:16
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 16. november 2018, klokken 19:55
Sitat fra: xyzzy på fredag 16. november 2018, klokken 07:39
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 15. november 2018, klokken 17:37
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 15. november 2018, klokken 13:21
IONIQ 39kwh; ta pengene mine Hyundai og hold kjeft.
Til 360.000?
Uten feste for skikkelige takstativ, uten hengerfeste?
For ordens skyld, dette er spørsmål, ikke påstander.
Hvis de andre ser til Kia tror jeg at jeg gir faen i Europeiske og Asiatiske biler.
Tesla, som folk elsker å rakke ned på, alle: fra dieselelskere til shortere, er eneste bilprodusent som tar kundene på alvor!

360000 for en oppdatert Ioniq med større batteri høres ikke så ille ut. Ioniq er en større bil enn Kona, den kjører mer effektivt og hadde noe utstyr som ikke finnes på Kona - minneseter.  Den kjører svært effektivt, og prisforskjellen fra nåværende batteri til et evt. 40 kWh-batteri er ikke større enn det Tesla tar (de tar 160000 for 25 kWh). Med større batteri (og dermed bedre ytelser), app og kanskje legge til litt utstyr (hud og parkeringsassistenter, f.eks.) så er 360 000 en god pris for toppmodellen.

Model S tar vel ikke lenger takstativ og har ikke hengerfeste, Model 3 ser ikke ut til å ha noen av delene heller - siden du nevner den fabrikanten.

Så du mener 360.000 er ok for Ioniq.
Vi er ikke så mange som synes 377.400 er ok pris for e-Niro....men noen synes at 360.000 er ok for Ioniq, med mindre batteri og kortere rekkevidde.....
Blir ikke overrasket av så mye lenger.

Prisen for Niro er bra den. Når endel sier "jeg er så misfornøyd med prisen at jeg bare skal ta den ut for å selge den videre" styrker de ikke akkurat argumentet sitt, for å si det forsiktig... Problemet med Niro er først og fremst den lave leveringstakten og at en så grunnleggende funksjon som app vil mangle det første året. Noen vil sikkert si det samme om hengerfeste, men det er jeg ikke så opptatt av.

En Ioniq med 50% mer batteri (og dermed bedre ytelse også), app og noen andre oppdateringer (som f.eks. HUD, park assistent, 360 kamera) synes jeg glatt forsvarer 360 k i topputgave sammenlignet med dagens Ioniq.