Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Klykken på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:08
Oppretter en egen tråd for dette.
Spurte i fjernlystråden, og fikk tips om Strands Duo Nuuk (https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-duo-nuuk), men etter en epost-prat med de på bilkomponenter.no ville de ikke anbefale meg denne pga veldig smalt lysbilde, men heller Rigid SR10 driving eller 20 driving/combo. Har Rigid SR20 Combo på vår i3, og det lyser tålelig bredt og fryktelig langt.
For oss med "gammel" (pre facelift) Tesla, hvilken LED-bar anbefales å ha i rommet under "nose cone"? Vet Rigid SR10 og 20 passer, etter en prat med de hyggelige folka hos Ekstralys.no. De anbefaler også en canbus-boks for å enkelt kunne hente ut styrestrøm når man har bi-xenon. Er dette nødvendig? Totalpris på bare lyset og tilleggsutstyr havner på ca 10 høvdinger sånn sett. Evt monteringsbistand kommer i tillegg. Tenkte om det var mulig å komme lavere i pris, uten at lyset blir noe særlig dårligere. F.eks om canbus-boksen kan ses bort ifra.
Er en S85D fra 2015 med bi-xenon dette skal handles inn til, og er interessert i hva folk har skaffet til sine tilsvarende biler, og hva som må kjøpes i tillegg til selve lykten.
Bare tull med canbusgiver på pre-facelift. Da kobler du deg bare innpå grønn/sort ledning (mener jeg å huske) til ene lykta, så har du styrestrøm der. Rigid kommer ihvertfall med alt du trenger inkludert kabling, sikring og rele. Kjøper man en modell hvor ikke alt medfølger kommer du i mål med en hundrelapp eller to på Biltema.
Selv har jeg gjort meg erfaring med at ledbar montert inne i en av "sprekkene" foran på Model S samler fryktelig mye skitt, noe som degraderer lyset raskt. Har selv en Rigid der på 2015 modell i tillegg til en på skiltholder, og den øverste kan være tilnærmet ren enda når den nederste har et tykt lag schmutz på glasset. Kommer til å gå for "frittstående" montering i fremtiden selv om det ikke er pent. Monteres tidlig oktober, og legges på hylla når våren kommer.
Godt å høre! Nei, vil helst ha den så gjemt som mulig. Vasker bilene ofte, så tror ikke skitt skal være det største problemet. På i3en henger SR20-baren på en skiltramme kjøpt for formålet, og måtte forsterke fangeren bak for at den skulle bli stødig nok.
Men er 12V lett tilgjengelig i frunkt?
Var meget lett å montere denne på vår BMW i3. Alt lå lett tilgjengelig i frunk, med en gang man fjernet boksen. Koblet styrestrøm slik du beskriver på denne også, med en biltema skjøteklemme på +ledning til fjernlyset og en del tape for å eliminere inntrengning av skitt og fukt på kobberet.
Eneste "problemet" på i3en er at i tett snødrev så klabber det for ledbaren. Det tror jeg ikke er mulig å unngå uansett hvordan man gjør dette, annet enn om det var integrert varmetråd i glasset på ledbaren...
Den nederste ledbaren blir så skitten i saltet nå at den har liten effekt bare etter noen få mil. I tillegg legger den seg full av snø og blir helt ubrukelig i løpet av minutter om man kommer inn i ei byge. Det virker som glipa virker som en "trakt" som samler alt rett mot ledbaren. Jeg har en diger 22" noname bar i skiltbrakett, og nesekonen holder fint den. Spent på hvordan det går med snø der, men gitt forskjellen på vanlig skitt tror jeg disse er mindre utsatt. For å gjøre eksperimentet litt komplett har vi montert under skiltet på ene bilen, og over på den andre. Blir interessant å se forskjellen, men den under skiltet i brakett holder seg også merkverdig ren i forhold til den innfelte Rigid`en.
På AP-biler er 12v batteriet veldig lett tilgjengelig. Må ut med frunk, men det er en kjapp og enkel jobb. Litt mer pes på pre-AP å ta ut frunken, i tillegg er batteriet litt mindre tilgjengelig. MEN; man finner jo 12v på terminalene like bak nosecone også. På ene bilen koblet jeg til der, og det ble en ekstremt lettvint jobb.
Jeg brukte forresten en vanlig strømtjuv til å hente styrestrøm på ene bilen. Fylte den med herdesilikon før den ble klemt sammen og vips - ferdig forseglet.
Ønsker å ha minst mulig fremedelementer foran bilen, så å feste denne på skiltet utgår for min del.
Så at da bilen havarerte i sommer at bilberger koblet starthjelp til to pinner bak nosecone, så hadde en tanke om at det kanskje kunne være en løsning. Hvis man kan ha hovedstrøm til LED-bar på denne så ville jo det vært gull. Det vil kanksje bety at denne jobben antageligvis er mye raskere enn det var på i3en!
Hva med fastmontering av ledbaren i glippen der da? Smal sak?
Og hvis noe mot formodning skulle skje med bilen og fortrinnsvis lyktene - vil en slik tjuvkobling til f.eks styrestrøm påvirke garanti?
Garanti må nesten Tesla svare på, her har det vært mye sprik.
Det er vel greiest å demontere fronten om man skal montere der du ønsker. Man må gjerne fjerne litt av duct`en som leder luft fra fronten, over radiatoren og ut til siden hvor kondenserne ligger for å få plass. Ser enkelte har festet med monteringslim, men jeg valgte å bruke gjennomgående bolter i stålbjelken. Det er sikkert delte meninger om det, men husk i det minste å ha nok harde bor om du gjør et forsøk. Den er nemlig veldig hard. I tillegg er det viktig å rustbeskytte skikkelig.
Sitat fra: Klykken på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:08
Strands Duo Nuuk (https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-duo-nuuk), men etter en epost-prat med de på bilkomponenter.no ville de ikke anbefale meg denne pga veldig smalt lysbilde, men heller Rigid SR10 driving eller 20 driving/combo. Har Rigid SR20 Combo på vår i3, og det lyser tålelig bredt og fryktelig langt.
Har hatt alle 3 - SR20 på model S, SR10 på Leaf og Duo Nuuk på model X.
Og liten tvil at SR20 er best, men er ikke 6.000kr bedre en Duo Nuuk. De er mer enn god nok etter min mening. Sr10 og Duo Nuuk synes jeg ligner i lys.
Hvilken lysspredning på sr10 hadde du, o.b.lix? Spot, combo eller drive? De sa at Nuuk hadde en mellomting mellom spot og combo i forhold til sr20, altså mer konsentrert stråle mot senter. Er litt gira på mer spredning ut mot sidene.. Har funnet SR20 hos arbeidslys.no til ca 6k.
Demontere fronten ja. Da begynner det å bli litt mer arbeidsmengde enn jeg tenkte. Har 14 tommeltotter når det gjelder sånne ting, men føler meg tryggere når det skal tukles med strøm. Har fått tilbud på monteringsjobben, til 2900kr, men om det er enkelt å gjøre selv, så hadde jo det vært det beste.
Synes å huske det er combo
Har montert 2 stk Duo Nuuk. Den første hadde smalt lysbilde da de to adskilte lysene pekte begge "innover" :-1:. Neste sett ble bøyd slik at begge lysene lyste utover. :+1: Det medførte et mye bedre lysbilde som er på høyde med min SR2-20 kombo (husk at det finnes flere typer lysbilde for SR20, mulig DRIVING er mye bedre enn Duo Nuuk og SR2-20 kombo). Bredde på Duo Nuuk får man avhengig av hvor tøff man er å bøye "skjøteplaten " mellom lysene. Hvis jeg skulle kjøpe ny LEDbar i dag, så hadde jeg kjøpt Duo Nuuk. Den gir mye lys for pengene. Men Rigid er helt sikkert bedre, men om det er verdt pengene - er en individuell avgjørelse. :)
Hehe, bøyd faktisk. :D
Tror jeg går for en av Rigid sine. Er såpass fornøyd med den jeg har på vår i3. Satser på gode tilbud på "black friday-uken". ;)
Angående styrestrøm til ledbaren - Ble gjort oppmerksom på det at det ikke er sikkert at +kabelen til fjernlysene gir kontinuerlig 12V, da den i prinsippet løfter og senker et lokk over pæra.
Samtlige som tilbyr led-barer jeg har sendt epost til, mener at det er nok å "tjuvkoble" styrestrøm fra grønn og hvit ledning inn til fjernlyset.
Når er denne uka? Vi har to kina-ledbarer på 120w. Den ene har stått på siden mars i år og er 100% fin enda, mens den andre ble montert nå i høst, men har fått fukt og er nå en 100w bar...så da er jeg på utkikk etter et godt tilbud. Mye lys for penga er mantraet, utseende uviktig siden den blir avmontert til våren uansett.
Forbaska synd med fukten, for begge disse to gav et utrolig bra lys. Så får vi se om den andre viser noen tegn til svikt :)
Black friday er fredag 23. november, så uken frem til denne pleier å være tilbudsuke. Noen lyver om prisene, så vit "førprisen" i god tid på det du sikler på, og sjekk om prisene faktisk er så "fantastiske" som det legges opp til. :)
Var innom en lokal bilservicesjappe for å vise bilen, da de ikke hadde montert LED-bar på Tesla før, og ville se om de kunne avgjøre hvordan dette lot seg gjøre.
Mens jeg stod å ventet så jeg at de hadde Strands Nuuk, men uten midtdelingen, til 2700kr. De hadde nettopp fått den inn og mente denne skulle være ypperlig. Combo lysbilde. Jeg skulle få den + montering til mellom 6-8000kr, alt etter hvor mye de plagdes med monteringen, så da slo jeg til.
Så har jeg noen å klage til hvis det blir trøbbel.
6-8000,- ferdig montert? Altså mellom 3-5000,- for jobben? Det var frem med gaffelen gitt. Det irriterer meg som driver med dette at andre firma tar seg betalt for å lære seg slike jobber. Vi snur på flisa, og gjør det gratis om det er en helt ny jobb for oss.. Men, men, sånn er det.
En liten presisering. Jeg sa ikke at Strands hadde veldig smalt lysbilde, men smalere enn SR20 kombo ;)
Forøvrig er Lazer Elite 18 er skikkelig røver som nettopp er kommet på markedet :)
Totalpris endte på 8000kr. 5 timer montering. De plagdes en del. De sa de måtte finne bilder på google for å se hvordan andre hadde gjort det. Til gjengjeld ble det bra, utseendemessig. Betalte like mye for rigid sin sr20 alene, så hvis denne gir et tilsvarende lysbilde så er jeg fornøyd. Håper på litt bedre lys ute i kantene enn rigids combo-bar, men det er kanskje tvilsomt.
Typisk klarvær for øyeblikket, så blir ikke mørkt nok etter jobb for å kunne bedømme dette noe særlig. Skal ta en tur på kvelden. :)
Sitat fra: SH aka F_P på mandag 05. november 2018, klokken 17:49
Forøvrig er Lazer Elite 18 er skikkelig røver som nettopp er kommet på markedet :)
Lurt å sjekke pris på slikt. Ser at flere tar 8500kr for denne, mens andre tar 6800kr!
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. november 2018, klokken 18:32
Sitat fra: SH aka F_P på mandag 05. november 2018, klokken 17:49
Forøvrig er Lazer Elite 18 er skikkelig røver som nettopp er kommet på markedet :)
Lurt å sjekke pris på slikt. Ser at flere tar 8500kr for denne, mens andre tar 6800kr!
Helt sant. F.eks tar vi fjottpris på den om dagen. Vi startet ikke krigen, men kundene vinner :p
https://www.bilkomponenter.no/products/lazer-linear-18-elite-led-fjernlys
Min neste ledbar skal ha "driving" lysbilde. En kilometer lang lyskjegle er bortkasta lys. 500m lengde og flombelysning langs grøft og skogkant er det som gjelder.
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 07. november 2018, klokken 17:05
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. november 2018, klokken 18:32
Sitat fra: SH aka F_P på mandag 05. november 2018, klokken 17:49
Forøvrig er Lazer Elite 18 er skikkelig røver som nettopp er kommet på markedet :)
Lurt å sjekke pris på slikt. Ser at flere tar 8500kr for denne, mens andre tar 6800kr!
Helt sant. F.eks tar vi fjottpris på den om dagen. Vi startet ikke krigen, men kundene vinner :p
https://www.bilkomponenter.no/products/lazer-linear-18-elite-led-fjernlys
Har dere montert en slik på en model S og sett på lysbildet sammenlignet med Nuuk Duo feks?
Tenker på at det kommer ganske langt ned på facelift iallefall og om den likevel får spredt lyset like godt uten at det blir for mye strø lys foran bilen?
Har en Nuuk Duo nå, fornøyd med lengden på lyset, men skulle likt å hatt ett litt bredere lysbilde :)
Vi blir nok aldri heelt fornøyd. Jeg har denne nuuk-saken på vår tmx. Lurer jeg på om det er bra nok, tenner jeg fjernlys på vår lille leaf. God sammenlignende kur for denne versjonen av båtfolkets fotsyke. ;)
Neida, men en ting er sikkert, det ble MYE BEDRE, selv med denne nuuken til 2700kr. Rigid er kanskje i en klasse for seg kvalitetsmessig, men som et av svarene i tråden her påpekte, det er jo omtrent ikke mulig å se med det blotte øyet med tanke på lysmengde og forsåvidt lyskjegle.. Forskjellen kan kanskje være i kvaliteten slik at kanskje Rigid sin varer lengre, men det får tiden vise. :) Bilene er nok solgt før reklamasjonstiden er gått ut uansett.
Sitat fra: Lassen på torsdag 08. november 2018, klokken 08:16
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 07. november 2018, klokken 17:05
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 06. november 2018, klokken 18:32
Sitat fra: SH aka F_P på mandag 05. november 2018, klokken 17:49
Forøvrig er Lazer Elite 18 er skikkelig røver som nettopp er kommet på markedet :)
Lurt å sjekke pris på slikt. Ser at flere tar 8500kr for denne, mens andre tar 6800kr!
Helt sant. F.eks tar vi fjottpris på den om dagen. Vi startet ikke krigen, men kundene vinner :p
https://www.bilkomponenter.no/products/lazer-linear-18-elite-led-fjernlys
Har dere montert en slik på en model S og sett på lysbildet sammenlignet med Nuuk Duo feks?
Tenker på at det kommer ganske langt ned på facelift iallefall og om den likevel får spredt lyset like godt uten at det blir for mye strø lys foran bilen?
Har en Nuuk Duo nå, fornøyd med lengden på lyset, men skulle likt å hatt ett litt bredere lysbilde :)
Faktisk ikke montert den her hos oss på S enda, så jeg skal ikke uttale meg for bombastisk om hvordan det er kontra Duo Nuuk, men jeg er 100% sikker på at du får bedre lengde og bredde. Har tidligere sammenlignet Duo Nuuk mot pakken med SR10 kombo + SR10 Drive, og det er helt tydelig forskjell der. Trenger ikke måle noe som helst for å se med det blotte øyet at sistnevnte er en god del bedre.
Er enig i at Strands Nuuk (ikke duo) med combo har et smalt lysbilde, men det har også Rigid SR20 Combo. Lengde på lyset er egentlig bortkastet lys da det som foregår rundt én km frem er totalt uinteressant. Og, er det på ei rettstrekning i samme lengde og det er en bil i motsatt ende blender du føreren der hvis du ikke blender ned.
Neste ledbar blir uansett med driving lysbilde. Om det er Strands eller annen produsent spiller ingen rolle, så lenge det er bredt lysbilde og OK kastelengde.
Ellers, Strands Nuuk mot Rigid SR20 combo er ikke et hav av forskjell, synes jeg. Iallefall ikke verdt 5000kr ekstra.
Har noen erfaring med å montering av LED BAR og hvordan dette påvirker garantiordningen?
Hørte rykter om at Tesla nekter å reparere andre enheter i en bil, hvis man har montert ekstrautstyr som ikke kommer fra Tesla.
Har de lov til å sette et slikt krav, så lenge det ikke er en direkte årsakssammenheng med feilen man måtte ønske å reparere?
Vilkårene for garanti bestemmer de selv. Men reklamasjonsbestemmelsene kommer de ikke vekk fra, og garantibestemmelsene kan aldri sette deg i dårligere stilling enn førstnevnte.
Tror de skal få slite med å nekte utbedring på berettiget reklamasjon om de ikke kan sannsynliggjøre sammenheng mellom det uoriginale utstyret og mangelen.
Sitat fra: Sense på onsdag 11. september 2019, klokken 11:44
Har noen erfaring med å montering av LED BAR og hvordan dette påvirker garantiordningen?
Hørte rykter om at Tesla nekter å reparere andre enheter i en bil, hvis man har montert ekstrautstyr som ikke kommer fra Tesla.
Har de lov til å sette et slikt krav, så lenge det ikke er en direkte årsakssammenheng med feilen man måtte ønske å reparere?
Har hatt bilen på service og hatt mobile service på besøk på jobben uten at led baren min har blitt nevnt.
Siste var bare 40 000 service så då har de nok ikke brydd seg, men når mobile service var på besøk så byttet han motor til ene speilet mitt og fikset aktuatoren til frunken da den ikke ville åpne seg.
Har lest på facebook at folk har måtte betalt for 12V batteri om det har vært ekstrautstyr knyttet til dette, men folk skriver også at de har fått det dekket selv med ledbar montert også så det er nok forskjellig i fra kunde til kunde.
Alt i alt så skal vel Tesla bevise at ditt utstyr er skyld i feilen/mangelen for at du skal dekke det som kunde, men det kan være at med de nye retningslinjene de har for reklamasjons/garantiarbeid så prøver de først å tilfalle all ekstra kostnad kunden.
Sitat fra: Lassen på onsdag 11. september 2019, klokken 12:00
Alt i alt så skal vel Tesla bevise at ditt utstyr er skyld i feilen/mangelen for at du skal dekke det som kunde, men det kan være at med de nye retningslinjene de har for reklamasjons/garantiarbeid så prøver de først å tilfalle all ekstra kostnad kunden.
Hvilke retningslinjer er det? Hentet ut ny bil for noen uker siden, men akkurat i den settingen er det litt vanskelig å huske hva man signerer på.