Elbilforum.no

Diverse => Norsk Elbilforenings oppgaver => Emne startet av: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:45

Tittel: Energimerking av elbiler
Skrevet av: elektroluxmandag 22. oktober 2018, klokken 10:45
Alt vi kjøper i dag av hvitevarer og til og med hus er energimerket.

Foreslår at elbilforeningen fremmer slik merking også for elbiler basert på nyeste målemetoder.

Kun biler med under 100 Wt forbruk/km bør få toppscore. Neste trinn er 130 Wt/km og så 160 W/km.

Tror det ville hjulpet folk å velge lurere med tanke på klima.
Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: Amatørenmandag 22. oktober 2018, klokken 11:50
 :+1:
Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: jkirkebomandag 22. oktober 2018, klokken 11:54
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:45
Alt vi kjøper i dag av hvitevarer og til og med hus er energimerket.

Foreslår at elbilforeningen fremmer slik merking også for elbiler basert på nyeste målemetoder.

Kun biler med under 100 Wt forbruk/km bør få toppscore. Neste trinn er 130 Wt/km og så 160 W/km.

Tror det ville hjulpet folk å velge lurere med tanke på klima.

Merking på hvitevarer og brunevarer tar høyde for størrelse. Dvs. at et stort 220cm kjøleskap kan få A+++ selv om det bruker endel mer strøm enn et lite 80cm A+++ kjøleskap.
Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: elektroluxmandag 22. oktober 2018, klokken 21:38
OK.

Logisk egentlig.

Opprettholder likevel forslaget mitt da verdiene gjerne vises.

Skal unngå å nevne bilmerker, men noen ville utvilsomt kommet bedre ut enn andre i sin kategori.
Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: zbkmandag 22. oktober 2018, klokken 21:42
Er ikke wltp/epa/nedc nettopp en slags energimerking? Tallet som etterspørres her kan jo greit utledes fra dette. Spørsmålet er vel heller formatet det skal kreves presentert i.
Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: elektroluxtirsdag 23. oktober 2018, klokken 03:58
Tenker samme presentasjon som på et kjøleskap.

Altså lapp som klart viser om bilen er energieffektiv eller ikke.

Mitt inntrykk er at de fleste elbilprodusentene satser mer på store batteripakker enn på energieffektivisering av selve kjøretøyet.

Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: sylwestertirsdag 23. oktober 2018, klokken 04:11
Faktisk er disse +-ene på grunn av at kjøleskapene er blitt bedre. Euro NCAP gjør det andeledes alik at 5 stjerner i 2012 ikke ville fått 5 stjerner i 2018. Jeg tror toppscore muligens er andeledes idag enn om 5 år.
Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: zbktirsdag 23. oktober 2018, klokken 07:51
En energimerking kan være ok den, men hvordan skal man gjøre det for å få merkingen rettferdig ut fra forutsetningene til bilene (som det blir uendelig mange av).

En liten toseter som bruker 100Wh/km er jo strengt tatt mye mindre effektiv enn en stor sjuseter som bruker 250Wh/km, gitt at man har full bil. Skal man frakte en gitt mengde last fra ett sted til et annet kan det være man trenger fire turer med den lille bilen og bare en tur med den store. Da er også den store bilen et mye bedre valg.

Poenget mitt er at jeg tror det er vanskelig å finne en måte å regne dette på som ikke vil favorisere bestemte biltyper. Hvilken dette blir er antakelig mest avhengig av hvem som får ansvaret for å lage merkinga og hvilken biltype de ønsker å rettferdiggjøre.

Lager jeg merkesystemet vil sannsynligvis de større bilene komme bedre ut (og jeg har ikke en slik bil en gang). Hvis det er elektrolux som gjør det kommer allslags rare småbiler ut på topp.  8)
Tittel: Sv: Energimerking av elbiler
Skrevet av: goggotirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:03
Sveits har allerede slik merking for bensin/diesel biler, men ikke for elbiler.
https://en.comparis.ch/carfinder/info/glossar/energieetikette

USA har tilsvarende merking for alle personbiler, både bensin/diesel og elektriske.
https://en.wikipedia.org/wiki/Monroney_sticker#2013_fuel_economy_and_environment_label

Det er jo merkelig at ikke EU har noe tilsvarende, men igjen er det kanskje den sterke innflytelsen fra Tysk bilindustri som har satt en stopper for slik lovgivning?

mvh Hugo