Elbilforum.no
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Elbildilla på mandag 15. oktober 2018, klokken 16:25
Her er tråden for å samle nyttige tips og triks eller tilbehør. Del gjerne det du tror andre vil ha nytte eller glede av.
Begynner med et nyttig tilbehør:
Denne bagasjerombeskytteren (https://www.clasohlson.com/no/Zacky-bagasjerombeskytter/41-1272) ser smart ut, 199 kr på Claser'n. Gjør at man kan frakte møkkete ting uten å skitne til det flotte interiøret. Installasjonsvideo: (https://youtu.be/g6y-iqrxP18)
Morsom den siste vurderingen, 10 stk som syntes den var nyttig:
(https://i.imgur.com/t5Cn3wg.png)
Teslabjørn viser hvordan man kan resette GoM/Gjett-o-meteret/gjenværende rekkevidde:
https://youtu.be/f86ofuisJv0
Sikkert greit å gjøre etter man har kjørt friskt og trenger en mer "normal" angivelse av resterende rekkevidde.
Oppsummert fra videoen:
- Tenningen må være av.
- Trykk på start-knappen uten å holde inne bremsepedalen.
- Hold inne bremse- og gasspedalen samtidig i 10 sekunder.
- La magien skje!
Et annet tips er at man kan opprette en bruker i JLR sitt Service-system: https://topix.jaguar.jlrext.com/
Etter registrering av bruker, må man logge på som "Independent Operators" (den nederste til venstre av login-valgene). Etter pålogging kan du taste inn VIN-nummeret på din bil. Da vil man på høyresiden under "OUTSTANDING CAMPAIGNS" kunne se om det er registrert noen utestående oppgraderinger eller kampanjer på din bil.
Om du ikke har VIN-nummeret for hånden, kan du finne dette enkelt ved å gå inn på Vegvesenet og slå opp i kjøretøyregisteret med registreringsnummeret (https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger). Da finner du VIN-nummeret under "Registreringsdata", det er nummeret som står etter "Understellsnummer".
Dersom man skal ha tilgang på tekniske manualer etc., så koster det penger (275 £ for et år). Man kan også kjøpe tilgang fra en time og oppover (tilgang til Workshop Manuals, Electrical Diagrams, Technical Bulletins, and Diagnostic Release Notes). Jeg synes man kan få nyttig info ved å klikke på "Notifications" helt oppe til høyre. Da vil man se en liste over de siste feilene etc. som er registrert på modellen. Eksempel fra i dag:
(https://i.imgur.com/JHbn2wE.png)
Det kan være nyttig å følge med på dette, spesielt nå som modellen er ny og det unektelig vil dukke opp noen barnesykdommer. Man får som regel ikke noe mer info enn overskriften uten å ha et abonnement, men overskriften gir litt info om hva feilen gjelder.
Gode produkter for vedlikehold av skinnseter (hentet fra min gamle post fra tråd nom "bilhold"):
- Colourlock mild leather cleaner (https://www.colourlock.com/mild-leather-cleaner-1-liter.html)
- Colourlock leather shield for å beskytte skinnet mot fargesmitte og friksjonsslitasje. (https://www.colourlock.com/all-products/care-products/leather-shield-1-liter.html)
+ børste og kluter
Finnes også i mindre forpakninger samt som et sett (https://www.colourlock.com/all-products/kits/leather-cleaning-care-kit-leather-shield.html). Produktene fås kjøpt flere steder. Jeg har bestilt bil med lyst skinn (hjelp!), satser på å holde skinnet rent med disse produktene.
Her er en grei video som viser hvordan produktene brukes. Første minuttene er en del generelt om skinn, så hopp til ca 8:40 for å se behandlingen. Jeg lærte bl.a. at man skal ikke bruke noe som tilfører fuktighet til skinnet de første årene.
https://www.youtube.com/watch?v=vEZCil4DTwc&feature=youtu.be&t=520
Man ikke trenger å rense skinnet når setene er nye, men er lurt å gjøre etterhvert når de blir møkkete. Vil da bruke Leather cleaner og Leather shield. Før det blir det nok Leather shield på utsatte områder.
Om nytt skinn står det på Colourlock sine sider (https://www.colourlock.com/tip/car-leather/cleaning-and-care.html):
New leather usually does not require any special maintenance, since the tanner did his best possible. But light-coloured or bright-coloured leathers tend to get affected by dye transfer stains. Frequently used vehicles are prone to wear and tear like scuffs and colour damage. Applying COLOURLOCK Leather Shield drastically reduces this and ensures the leather stays as new for as long as possible. The only care or protection new leather needs is against these problems and only in the contact areas.
Om rensing/rengjøring av skinn:
Does leather need to be cleaned when it looks clean? This is easy to test. Take some cleaner on a bright-coloured cleaning cloth and gently wipe the seat. If any soiling is visible on the cloth, a more thorough cleaning is necessary. If the cloth is clean, no special effort is necessary. This applies to all surfaces in the vehicle.
Folde sidespeilene inn eller ut manuelt:
- Hold inne knappene for høyre og venstre speil samtidig
(https://i.imgur.com/UaDE7fK.jpg)
Hvis sidespeilene er feldt inn manuelt, vil de automatisk felle seg ut når bilen når 40 km/t.
Hmmm da er det jo ikke så viktig med automatiske speil, trodde man måtte ut av bilen for å dytte dem inn jeg
I følge bruksanvisningen (http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T32876/29953_no_NOR/proc/G2163402?fbclid=IwAR1CkHnGtoTlT4cnxnS7fxZB0hCVfgBtHqsu4AzeHXuWikOu1NdXpZfzlcc), så slår bilen seg av dersom alle følgende forhold inntreffer:
- Førerens setebelte er ikke festet.
- Førerdøren er åpen.
- Gass- og bremsepedalene er sluppet ut.
Dette kan være plagsomt hvis man skal forlate bilen i en kort periode, f.eks. hente posten.
For å unngå at den slår seg av, kan man gjøre følgende:
- Sett på det elektronisk håndbrekket (knapp til venstre for rattet).
- Sett "girvelger" i N
- Gå ut av bilen
Hentet trikset fra den norske FB-gruppa.
Sitat fra: Elbildilla på torsdag 18. oktober 2018, klokken 21:55
I følge bruksanvisningen (http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T32876/29953_no_NOR/proc/G2163402?fbclid=IwAR1CkHnGtoTlT4cnxnS7fxZB0hCVfgBtHqsu4AzeHXuWikOu1NdXpZfzlcc), så slår bilen seg av dersom alle følgende forhold inntreffer:
- Førerens setebelte er ikke festet.
- Førerdøren er åpen.
- Gass- og bremsepedalene er sluppet ut.
Dette kan være plagsomt hvis man skal forlate bilen i en kort periode, f.eks. hente posten.
For å unngå at den slår seg av, kan man gjøre følgende:
- Sett på det elektronisk håndbrekket (knapp til venstre for rattet).
- Sett "girvelger" i N
- Gå ut av bilen
Hentet trikset fra den norske FB-gruppa.
Det der var et supert triks! Pussig valg av Jaguar, man må trykke på 4 steder for å få bilen i gang, men den slår seg av bare man letter på stumpen...
Endre forbruksvisningen fra km/kWh til kWh/100km i Jaguar Remote app'en:
- Innstillinger --> Min konto --> Enheter og datoformat. Nest nederste valget; «strømforbruk»
Hentet fra den norske FB-gruppa.
Hvis du ønsker å slå av avstandskontrollen i ACC trykk og hold nede avstandspilen til høyre.
SitatJust push the distance button on the right and keep it pressed for two seconds and then you will get a notice "OFF"
(https://www.ipaceforums.co.uk/download/file.php?id=1078)
Fra uk forum.
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=564&start=10
Sitat fra: Tellus på fredag 02. november 2018, klokken 16:40
Hvis du ønsker å slå av avstandskontrollen i ACC trykk og hold nede avstandspilen til høyre.
Kudos til Jaguar for at de har lagt inn denne muligheten. Det er en av de tingene jeg savner på Teslaen...
Mulig jeg misforstår noe her, men er ikke dette det samme som cc versus acc?
Endre til landskaps 360-graders kamera visning og tillegg av 360-graders kamera ved siden av ryggekamera:
Åpne kamera (symbol) -> Settings (symbol) -> Camera settings -> Default camera view selection "List >" -> Aktiver "Landscape" og "360-graders camera".
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: TorT på lørdag 03. november 2018, klokken 10:28
Mulig jeg misforstår noe her, men er ikke dette det samme som cc versus acc?
Korrekt, du kan slå av det adaptive og gå over i god gammeldags CC modus når det måtte være hensiktsmessig.
Sitat fra: Tellus på søndag 04. november 2018, klokken 23:48
Sitat fra: TorT på lørdag 03. november 2018, klokken 10:28
Mulig jeg misforstår noe her, men er ikke dette det samme som cc versus acc?
Korrekt, du kan slå av det adaptive og gå over i god gammeldags CC modus når det måtte være hensiktsmessig.
Nysgjerrig - når er det hensiktsmessig?
Sitat fra: xyzzy på mandag 05. november 2018, klokken 06:13
Nysgjerrig - når er det hensiktsmessig?
F.eks under forhold hvor ACC sliter. Motsol, midtdelere o.l.
Og på motorvei med moderat trafikk foretrekker jeg ofte å kjøre med vanlig CC. I stedet for å måtte gjette på når ACC slakker på farten når man tar igjen en bil, så kan man bare legge seg i venstre fil ved passende anledning. Blir mye mere flyt i kjøringen.
Sitat fra: turfsurf på mandag 05. november 2018, klokken 06:32
Sitat fra: xyzzy på mandag 05. november 2018, klokken 06:13
Nysgjerrig - når er det hensiktsmessig?
F.eks under forhold hvor ACC sliter. Motsol,
Motsol er vel bare et problem med kamerabasert ACC?
Snø på radaren.
Sitat fra: turfsurf på mandag 05. november 2018, klokken 06:32
Og på motorvei med moderat trafikk foretrekker jeg ofte å kjøre med vanlig CC. I stedet for å måtte gjette på når ACC slakker på farten når man tar igjen en bil, så kan man bare legge seg i venstre fil ved passende anledning. Blir mye mere flyt i kjøringen.
Denne...
Aktiv cruise begynner å tilpasse farten til bilen foran før det føles naturlig å legge seg ut. Ofte blir man liggende lenge i venstrefila om man bare har litt høyere fart enn bilen foran.
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. november 2018, klokken 07:49
Motsol er vel bare et problem med kamerabasert ACC?
De fleste moderne ACCer bruker en kombinasjon av radar og kamera.
Testet å legge bombrikka i frunken, og det fungerte utmerket !
Måtte sette brikka i den medfølgende holderen for å få grønt lys under bompassering.
/Stein
Prøvde litt forskjellig med lysene i dag, synes auto-langlys er litt trege å komme på når man kommer til slutten av en strekning med gatelys når fartsgrensen er 80+. Det jeg fant som fungerte best er å bare ha lysene i auto og skru på langlysene ved å dytte frem hendelen når jeg nærmer seg mørkt område, og så trekke den mot meg for å gå tilbake til auto når jeg er inne i det mørke området.
Sitat fra: Nordlands på mandag 12. november 2018, klokken 20:17
Prøvde litt forskjellig med lysene i dag, synes auto-langlys er litt trege å komme på når man kommer til slutten av en strekning med gatelys når fartsgrensen er 80+. Det jeg fant som fungerte best er å bare ha lysene i auto og skru på langlysene ved å dytte frem hendelen når jeg nærmer seg mørkt område, og så trekke den mot meg for å gå tilbake til auto når jeg er inne i det mørke området.
Er det matriselysene eller de mer normale?
Det er matrix ja, men regner med det samme vil være tilfellet med auto-langlys på premium signaturlysene som er standard på SE.
Er auto fjernlys på helt std S lys også, i alle fall på min (visste ikke at bilen kom med det, uten noen form for oppgraderinger hva gjelder lys). Jeg har merket at de kan skru seg av litt sent med påfølgene blending dersom man tar innpå bilen foran og det er veldig kupert terreng. Det tar nok mange år før ACC, lane assist, auto fjernlys ol. slår et (opplagt) menneske i absolutt alle situasjoner i all slags vær.
Sitat fra: Nordlands på tirsdag 13. november 2018, klokken 11:53
Det er matrix ja, men regner med det samme vil være tilfellet med auto-langlys på premium signaturlysene som er standard på SE.
Nei. Jeg tror ikke du kan sammenligne autodimming med maskeringsfunksjonen på matrixlysene.
Jeg syns sistnevnte er utrolig bra.
Ser noen har erfart at det ikke er lurt å ha nøkkelen i lomma når man høytrykksspyler bakluka. Trykket fra strålen kan utløse åpningsmekanismen, og man risikerer å sprute vann inn i bilen før man rekker å reagere.
Nøkkelen bør derfor oppbevares mer enn 1,6 meter fra bilen ved høytrykksspyling av bakluka.
Been there... done that...
Luken åpnet seg under spylingen første gang jeg vasket bilen. Men jeg traff heldigvis ikke inn i bilen med vannstrålen.
Men jeg er litt usikker på om det var den fysiske knappen, eller en simulert "fot-gesture" med vannstrålen som utløste dette for min del. Tror mest på sistnevnte.
Prøvde faktisk å trigge det en gang til bevisst, men da uten hell.
Fant ut noe interessant her knyttet til at sidespeilene kan justere seg ved rygging.
Ved å sette bilen i revers, og ha aktivt valg for "ryggespeil" i IC, kan man justere innstillingen (default er for langt ned for min del). Så må man huske på å LAGRE denne innstillingen ved å bruke huske-knappen for sete-innstillingene! Litt knotete med minneknapper, innstillinger i IC og innstillinger i hovedpanel og en profil knyttet til nøkkel som stort sett ikke funker, men men
Noen som har funnet en enkel metode for å deaktivere bevegelsessensoren til alarmen når man f.eks. skal inni en butikk mens det sitter noen inne i bilen?
Ønsker da å låse bilen fra utsiden. Har sett at andre bilmerker har et valg på «goodbye» skjermen for å midlertidig deaktivere alarm/bevegelsesdetektor.
Eneste som står om dette i manualen er:
(https://i.imgur.com/zaFMr62l.jpg)
Har ikke fått sjekket hvor lett tilgjengelig valget er inne i menyen, håper det er eller blir en lettere måte å gjøre det på.
Du deaktiverer alarmen én gang som nevnt her i instrumentpanelet. (Trykk på rullehjulet)
Husker ikke nøyaktig hvor, men valget ligger gjemt et sted inne i menyen der.
Så dette er definitivt litt knotete, spesielt hvis en ikke husker hvor i menyen det var, og må lete etter valget.
Du kan vel også bruke appen og velge "servicemodus" eller "transportmodus"
Du kan vel også bare trykke en gang på låseknappen da det kun aktiverer perimeteralarmen som det så vakkert heter. To trykk i løpet av tre sekunder aktiverer kupesensor samt kobler ut innvendige dørhåndtak så man ikke kan åpne dørene innefra.
Sitat fra: daktari på torsdag 29. november 2018, klokken 17:51
Du kan vel også bruke appen og velge "servicemodus" eller "transportmodus"
Ifølge appen, så påvirker ikke transportmodus alarmen. Det står ingen ting om servicemodus, men antar at denne heller ikke deaktiverer alarmen.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: mariowing på torsdag 29. november 2018, klokken 22:07
Du kan vel også bare trykke en gang på låseknappen da det kun aktiverer perimeteralarmen som det så vakkert heter. To trykk i løpet av tre sekunder aktiverer kupesensor samt kobler ut innvendige dørhåndtak så man ikke kan åpne dørene innefra.
Mulig at dette ikke aktiverer bevelelses-sensoren inne i bilen, men den vil uansett gå av dersom noen inne i bilen åpnet døren innefra. Det har jeg fått testet selv etter en liten "låse-spøk" fra min bedre halvdel med meg fortsatt i bilen...
Har noen fått til å legge til flere brukere med hver sin login på Remote App ?
Jeg finner ikke noen link i manual eller annet sted.
/s
Sitat fra: Kadett 1100 1971 på søndag 16. desember 2018, klokken 18:37
Har noen fått til å legge til flere brukere med hver sin login på Remote App ?
Jeg finner ikke noen link i manual eller annet sted.
/s
Du kan invitere nye brukere ved å logge inn på https://incontrol.jaguar.com (https://incontrol.jaguar.com) og gå til kjøretøyinnstillinger, administrer brukere.
Har gummimattene som hører til bilen, men de er ganske dårlige til å fange opp vann eller snøsørpe som smelter fra skoene. Selv om jeg er påpasselig med å banke av det meste av snøen på skoene på utsiden av bilen, merket jeg i dag at det er rene vanndammen på filten under matten. Er flere ting som bidrar til dette:
- Mattene har nesten ingen kant som stikker noe opp for å holde vannet på plass.
- Det er to hull i matten som brukes til å feste dem til plastknottene som stikker opp fra gulvet. Vann og fukt renner ned gjennom hullene og ned i filten.
- Mattene dekker f.eks. ikke området til sjåførens venstrefot. Gjør at fukt som renner av skoene trekker inn under matten.
Noen som har noen gode tips til f.eks. noen absorberende remedier man kan ha under mattene som ikke ser jalla ut (helst sort om noe skulle stikke utforbi deler av mattene). Jeg har lagt inn et par av disse (https://www.thansen.no/bil/bilpleie/innvendig-bilpleie/raze-bilavfukter-235g-kan-gjenbrukes/n463/pn968964/) på et par skjulte steder i bilen. Men de vil bar trekke til seg noe av fuktigheten.
Er det ellers noen lure måter å få tørket opp dette vannet på?
Et alternativ er kanskje å periodisk sette på en vifteovn som blåser varm luft i et par timer. Men da må vel et eller flere vinduer stå oppe slik at fuktigheten slipper ut av bilen.
Er nesten som man skulle tro at de andre mattene (f.eks. premiummattene) absorberer fukten bedre så lenge man tar dem innendørs for å tørke dem opp innimellom.
Tips mottas med takk :)
Sitat fra: Nordlands på søndag 16. desember 2018, klokken 22:22
Sitat fra: Kadett 1100 1971 på søndag 16. desember 2018, klokken 18:37
Har noen fått til å legge til flere brukere med hver sin login på Remote App ?
Jeg finner ikke noen link i manual eller annet sted.
/s
Du kan invitere nye brukere ved å logge inn på https://incontrol.jaguar.com (https://incontrol.jaguar.com) og gå til kjøretøyinnstillinger, administrer brukere.
Dette fungerer ikke for meg. Testet men får beskjed om:
"Kjøretøyet er allerede koblet til en annen konto"
Noen tips ?
/Stein
Hei. Vi løste det ved at bruker nummer 2 laster ned remote app'n og logger seg på med samme brukernavn og passord som første bruker. Ellers opplevde vi det samme som du beskriver.
Testet "vinterparkering" av vindusviskere nå. Når man slår av bilen kryper viskerne 5 cm opp på ruta så det blir enklere å feie under den. Kan nok kalles "service mode" også dette. Innstillingen settes i IC (instrument cluster).
Har til slutt funnet ut hvordan jeg egentlig kan håndtere triptelleren. Min står innstilt på "tur auto", da vises forbruk på aktuell tur i IC.
På hovedskjermen kan man derimot gå til flisen "øko-data" og velge "historikk". Da får man et søylediagram, der både Tur A og B kan resettes hver for seg. Man trykker på søylen og detaljer fra turen spretter opp inkl reset-knappen. Fint for å måle livstidsforbruk, sesongforbruk og på lange turer.
Har noen her trip innstilt på bare "tur A" f.eks, og får visning av småkjøring i app og historikk?
Du kan også resette current trippteller ved å holde inne knappen på venstre rattspak.
Nå når det er vinter er det lurt å aktivere vinterparkering av viskere.
Kjøretøyinnstillinger->Praktiske funksjoner->Viskerinnstilling [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Prøver å dytte opp igjen denne fine tråden :)
Hvis infotainment oppleves for lyst i tuneller kan det være lurt å sette bakgrunn på alt til svart.
Sitat fra: Chimp på torsdag 21. mars 2019, klokken 13:30
Prøver å dytte opp igjen denne fine tråden :)
Hvis infotainment oppleves for lyst i tuneller kan det være lurt å sette bakgrunn på alt til svart.
Enig. Det er penest også.
I tillegg har jeg programmert en knapp på rattet til å skru av skjermene i midten. Den øverste blir helt svart. Nesten som Saab sin "night mode" eller hva det het.
Sitat fra: daktari på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:11
I tillegg har jeg programmert en knapp på rattet til å skru av skjermene i midten. Den øverste blir helt svart. Nesten som Saab sin "night mode" eller hva det het.
Har gjort det samme, har også sett at oppdatering H193 skal gjøre sånn at nederste skjerm dimmer likt som den øvre.
Sitat fra: Nordlands på torsdag 21. mars 2019, klokken 16:30
Har gjort det samme, har også sett at oppdatering H193 skal gjøre sånn at nederste skjerm dimmer likt som den øvre.
Er det noen som ikke gjør det da? Når jeg velger det i menyen blir alt unntatt skjermen bak rattet svart.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 21. mars 2019, klokken 18:09
Sitat fra: Nordlands på torsdag 21. mars 2019, klokken 16:30
Har gjort det samme, har også sett at oppdatering H193 skal gjøre sånn at nederste skjerm dimmer likt som den øvre.
Er det noen som ikke gjør det da? Når jeg velger det i menyen blir alt unntatt skjermen bak rattet svart.
Skjermen blir "svart", men den slår seg ikke av slik som øvre skjerm og bakgrunnslyset står tilsynelatende på fullt:
Edit: Jeg er på S18C og 13.2 software, så det kan ha vært flere oppdateringer av denne funksjonen.
Jeg mente nå at min ble svart alt sammen men gidder ikke gå ut og teste nå. Ser uansett at dette er ting som blir retteti S19A:
https://www.ovalnews.com/2019/03/incontrol-touch-pro-19a-has-arrived-version-s19a_19-07-2-312706-release-notes.html
INCONTROL TOUCH PRO DUO TOUCHSCREEN
The lower screen will now dim by the same amount as the upper screen when in stealth mode.