Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: RoadRunner på Tirsdag 09. Oktober 2018, klokken 08:33

Tittel: Oppbevaring av NiMh-Buddy
Skrevet av: RoadRunnerTirsdag 09. Oktober 2018, klokken 08:33
Da er jeg blitt eier av en 2010 NiMh-buddy gått 50.000 km. Den har diverse defekter med bremser/dempere etc og motor må byttes, men 72v batterisystem ser tilsynelatende ok ut. Den har vært i daglig drift fram til forrige helg.
Den må settes på lager til over jul dvs. 3-5 måneder, siden jeg ikke har tid til å jobbe på den nå. Dette er et "fjernlager" og jeg regner ikke med aksess til kjøretøyet mer enn en gang i måneden. Har tilgang til 230v/10A på lagret.

Hvilket lade-regime bør jeg sette opp for at NiMh-cellene ikke skal dø/tape seg i denne tiden ?
Er det nok å sette inn ukes-timer med lading 1t i uka ? Og evt. en 12v vedlikeholdslader kontinuerlig på service-batteriet ?
Tittel: Sv: Oppbevaring av NiMh-Buddy
Skrevet av: buddiesFredag 19. Oktober 2018, klokken 21:47
Jeg har akkurat fått langladet opp en NiMh M9 som hadde stått et år. Batterier ok, men børster sitter så må bytte motor.

Har du noen tips ift brukt motor til salgs?
Tittel: Sv: Oppbevaring av NiMh-Buddy
Skrevet av: lastveLørdag 17. November 2018, klokken 00:17
Hei dere.
Om noen av dere trenger børster så har jeg 8 stk nye. De ble kjøpt til Reva med Dc motor, men aldri montert. De er litt for lange og litt for tykke til Revaen, men det gikk fint å file til riktig mål med en flat fil. Jeg byttet børstene en gang før disse børstene og det fungerte flott på Reva motoren. (Jeg har Dc motor til Reva, men den er bare 48V)

Mvh
Lasse
Tittel: Sv: Oppbevaring av NiMh-Buddy
Skrevet av: RoadRunnerFredag 15. November 2019, klokken 20:34
Hvilket lade-regime bør jeg sette opp for at NiMh-cellene ikke skal dø/tape seg i denne tiden ?
Jeg satte buddyen til lagring og plugget i strømmen - der sto den i ca 9 måneder. Batteriet virker fortsatt, men jeg har enda ikke fått skilt på den og vet ikke hvordan det står til med kapasiteten.
Tittel: Sv: Oppbevaring av NiMh-Buddy
Skrevet av: RoadRunnerFredag 27. Desember 2019, klokken 17:35
Da har jeg fått kjørt et par turer.
Kjørte 38km med div stopp underveis. Fikk Error 1 da jeg slo på tenningen igjen. 2 celler på siste rekka foran lå ca 0.1-0.2v under de andre.
Ladet opp ca 50Ah på den ene (doble) cellen oc ca 15 Ah på den andre.
Ny tur idag - kjørte ca 48km og fikk Error på displayet. Første av de overnevnte cellene ligger ca 0.05 - 0.1v under de andre, mens andre var nede på 0.4v
Lading på celle to igang. Spørs om disse 2x2 cellene sliter i det lange løp...