Elbilforum.no
Bilmerker => Hyundai => Emne startet av: Trekkoppbil på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:28
https://youtu.be/Lc0t4hNWwaY
Inntrykket mitt fra videoen:
- Fordelene med Ioniq er at den er 29 cm lengre og 2cm breiere og 150kg letter bil med ca 20% lågere luftmotstand, ,23 vs ,29.
- Fordelen med Kona er veskekjøling og større batteri
Ioniq ser ut til å være utforma mer som en praktisk bil, mens jeg ikke forstår poenget med Crossover-bilen så lenge den ikke har 4-hjulstrekk. Det jeg har vært skeptisk til når det gjelder Ioniq, er at den har høy ladehastighet på høy SOC. Enten må det ha vært laget et batteri med svært låg indre motstand, ellers vil batteriet gå varmt. Har noen erfaring med det?
70kw lading på ett 28kwt batteri, gir en ladehastighet på 2,5C.
100 kw lading på ett 64kwt batteri, gir en ladehastighet på 1,45C.
Utstyrsnivået stemmer vel ikke helt med de bilene som er på det norske markedet?
Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre, ei heller har jeg noen gang hørt om at batteriet til Ioniq har gått varmt. Problemstillingen din der finnes derfor ikke.
Den Ioniq han snakker om ikke lik norsk utstyr på flere punkter.
1. Ventilerte seter i Norsk bil om man velger Skinn seter.
2. Håndbrekk, elektronisk håndbrems bakerst på midtkonsoll på norske og ikke fot håndbrekk som tydeligvis den engelske har.
Er nok flere ting som er likheter/forskjeller.
Satte meg opp på interesseliste for Kona, men er glad for at jeg gikk for Ioniq og er det fortsatt. Strålende fornøyd. :)
Sitat fra: Crown på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:57
Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre, ei heller har jeg noen gang hørt om at batteriet til Ioniq har gått varmt. Problemstillingen din der finnes derfor ikke.
Men en Kona kan kanskje klare en sånn tur med en eneste hurtiglading til 80%, under de forholdene du beskriver. Starter på 100% selvsagt.
Ikke motorvei, men følge trafikken i 80 og 90 soner.
Sitat fra: Crown på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:57
Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre,
Hvilke temperatur fikk batteriet da?
Sitat fra: Zimon på fredag 12. oktober 2018, klokken 18:28
2. Håndbrekk, elektronisk håndbrems bakerst på midtkonsoll på norske og ikke fot håndbrekk som tydeligvis den engelske har.
Vet ikke det elektroniske brekket på midtkonsoll er "norsk" iom at det er på den nederlandske bilen vi skal hente i slutten av uka hos Birger N Haug. Men det er da biler som er tilpasset nordiske forhold med varmepumpe osv, men ikke varme i seter/ratt. Vel, kan jo tenkes at brekket er en del av pakken for nordiske forhold.
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. november 2018, klokken 19:21
Sitat fra: Crown på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:57
Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre,
Hvilke temperatur fikk batteriet da?
Litt over 40 grader ved 120-130 km/t på motorvei og 5 hurtigladinger på rad er det meste jeg har sett. Kjølingen slår inn ved slik kjøring og holder temperturen effektivt i sjakk.
Hvordan leser dere temperaturen på batteriet på Ioniq?
Dette med temperatur og kjøling på batteriet var en av grunnene til at jeg bestilte Ioniq over Leaf nå, for da har lest at man kan hurtiglade bilen uanstrengt flere ganger etter hverandre uten at det blir for varmt mens Leaf bruker lenger og lenger tid. Må vel være mulig å bruke den på ferie
For å lese batteritemp på Ioniq må man ha ODBII og Torque Pro installert på en android enhet.
Denne videoen er for øvrig full av feil.
Velsignelsen med dagens mediesituasjon.... Enhver kan fremstå som sakkyndig vha noen bilder og litt snedig grafikk. Helt uten å ha satt seg inn i noe som helst utover (for) kjappe nettsøk. Og vi finner dem via Google og bruker dem som referanse helt uten kildekritikk....
Videoen over her er et representativt eksempel i så måte.
Her er video av en som tester temperatur med Torque Pro.
https://www.youtube.com/watch?v=b4xnUkvkbp8
Store interne forskjeller i batteripakken. Feks ved 23:21 min. Min temp 39C. Max temp 51C. Gjennomsnitt 45C.
Viftene går på max til tider.
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:28
mens jeg ikke forstår poenget med Crossover-bilen så lenge den ikke har 4-hjulstrekk.
Etter hvert som årene går, så setter en mer og mer pris på biler en setter seg inn i, og ikke ned i.
Sitat fra: TorT på fredag 25. januar 2019, klokken 16:29
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:28
mens jeg ikke forstår poenget med Crossover-bilen så lenge den ikke har 4-hjulstrekk.
Etter hvert som årene går, så setter en mer og mer pris på biler en setter seg inn i, og ikke ned i.
Helt enig, og det er en forsvinnende liten prosentandel av verdens bilkjørere som vil ha 4-hjulstrekk. Vi må innse at ingen merker lager biler med tanke på å selge noen tusen i Norge.
Ja, ikke alle trenger firehjulstrekk men det er fint at det nå lages flere og flere EL bilmerker med 4WD.
Ha kjørt endel Kona elektric og den bilen hadde vært artig med firehjulestrekk.
Sitat fra: Konaen på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:31
det er en forsvinnende liten prosentandel av verdens bilkjørere som vil ha 4-hjulstrekk.
Fra Wikipedia når en søker på firehjulstrekk.
I 2006 var 30,6 % av de nyregistrerte personbilene i Norge utstyrt med firehjulsdrift.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Firehjulstrekk?wprov=sfti1
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 27. april 2019, klokken 16:57
Sitat fra: Konaen på onsdag 13. mars 2019, klokken 14:31
det er en forsvinnende liten prosentandel av verdens bilkjørere som vil ha 4-hjulstrekk.
Fra Wikipedia når en søker på firehjulstrekk.
I 2006 var 30,6 % av de nyregistrerte personbilene i Norge utstyrt med firehjulsdrift.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Firehjulstrekk?wprov=sfti1
Som sagt, forsvinnende liten prosentandel i VERDEN som vil ha AWD.