Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Konvertering til elektrisk => Emne startet av: eJoker på Fredag 05. Oktober 2018, klokken 01:17

Tittel: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerFredag 05. Oktober 2018, klokken 01:17
Hei,

jeg skal bygge om en gamle Audi A2 til elbil. Bilen er og blir tysk registrert, til jeg får den godkjent av den tyske TÜV. Ombyggingen skjer i Stavanger område fra november av, så hvis noen er interessert til å se den en gang, så bare ta kontakt.
Ideen er at den får Tesla-moduler som batteri. Eksakt hvor mange moduler jeg får inn der vil jeg se i november når jeg har bilen demontert. Motor- og controllertype/størrelse velges etter spenningsnivå av det endelige antallet av Tesla-moduler.
Prosjektet er tenkt som et øvingsprosjekt for ombygging av min gamle Volkswagen T3 campingbil. Det er fortsatt usikkert hvis jeg importerer Audien til Norge etter jeg er ferdige, eller hvis broren min i Hamburg får den til slutten.

Jeg får hjelp fra flere i Tyskland som har gjort dette før, men jeg håper at jeg kan stille spørsmål her også hvis jeg ikke blir klok av all disse ledningene...   8)

Hilsen, Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: CasparFredag 05. Oktober 2018, klokken 08:00
Det blir bra, lenge siden vi har hatt noen gode konverteringstråder her nå. Hold oss oppdatert og vær raus med bilder. Hvordan motor skal du bruke? Hvis du sjekker på det svenske elbilforumet så tror jeg det er en godt dokumentert A2 tråd der som sikkert er nyttig for deg  :+1:
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxFredag 05. Oktober 2018, klokken 08:06
Jeg skal gjøre det samme med min Fiat X1/9 og følger gjerne ditt prosjekt. Usikker på min framgangsmåte.

Taktikken til Vegvesenet er å invitere til visning og at det "bare er noen få regler som skal dokumenteres" Så får en et sett regler det er umulig å forholde seg til. Ingen tar ansvar til f.eks noe så enkelt som å selv godkjenne at hornet på bilen etter bytte til elmotor fremdeles er godkjent. Det er jo uendret. Nei, her kreves tester på lydvolum utført av uavhengig laboratorium som ikke finnes i Norge.

Det er faktisk blitt vanskeligere også i bl.a Tyskland Sveits og Slovenia å få ombygginger godkjent, så slik jeg ser det er det 3 alternativ:


- Følge SVV og sannsynligvis ende opp i umulige dokumentasjons krav. Håpet er at Caspar klarer å finne en oppskrift gjennom dette med sine prosjekt.
- Bygge om og satse på godkjenning i utlandet, og reimport til Norge. ( Min mest sannsynlige plan )
- Bygge om like etter EU kontrol, og bygge tilbake før neste EU kontrol. Eventuelt satse på å kun kjøre med prøveskilt etter de første 2 årene. Mer og mer aktuelt siden bompengefordelen snart forsvinner uansett. Dessverre medfører dette mye arbeid, sannsynligvis dårlig arbeid, og en mister trofeet et EV skilt tross alt er.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerFredag 05. Oktober 2018, klokken 09:57
Hei,

Motoren blir enten eller en:
- Schwarz 40kW asynchron motor med en Curtis controller
- Engiro 35kW synchron motor med en Sevcon, Kelly eller DMC controller

Valget henger av av spenningsnivå. Med 4 Tesla-moduler er det 100V, og jeg har fritt valg av controllere. Med 5 moduler 125V, da blir det allerede vanskelig. Med 6 moduler 150V, kan vise seg å være umulig. Idealfall hadde vært 8 moduler og 100V igjen (parallelkobling), men dette blir både svinedyrt, og jeg får problemer med plass.

Godkjenning er ikke helt fritt fram i Tyskland heller. Men jeg får hjelp av karen som selger meg meste av utstyret, han har en lokal TÜV person han gjør dette med hele tiden. For å få godkjenning i Tyskland litt enklere så er det alltid lurt å bruke en bil som har vært førstegangs registrert før oktober 2002. Etterpå er det krav til en gjennomført elektromagnetisk fordragelighets test i et lab, og det koster fort flere tusen Euro. Med eldre biler er det mye mer uproblematisk, så lenge bilens egne systemer ikke er påvirket (god jording av alt hjelper mye det).

Jeg holder dere oppdatert! Cheers, Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerFredag 05. Oktober 2018, klokken 11:52
PS: @Caspar: har du lenken til den svenske A2 konverteringen? Jeg finner den ikke (har bare funnet en død lenke).

Takk for info! Hilsen, Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxFredag 05. Oktober 2018, klokken 15:50
Ville sterkt vurdert noe mer avansert motor og motorstyring. F.eks Siemens med Simotion. Fang gjerne opp en Think Classic på vei til huggeren så koster dette deg minimalt med kronasje.

Fordelen med Simens i tillegg til minimal kostnad er byggkvalitet og ytelse, og at programmet er ferdig hacket slik at den kan settes til alle spenninger mellom 72V og 350V og opp til 60 kW effekt.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerFredag 05. Oktober 2018, klokken 21:01
Hei,

har du litt mer info om motoren og kontrolleren? Finner ingenting brukbart på nettet.

Tusen takk! Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: offpistFredag 05. Oktober 2018, klokken 21:09
Jeg har en 35.8KWH pakke fra en 2018 mod E-Golf for salg. Vil tro den må være et godt utgangspunkt for ombygging. Tesla pakker er bra, men de er ganske store rent fysisk.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: CasparFredag 05. Oktober 2018, klokken 22:52
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about6735.html

Keg kjenner ikke motortypen du nevner, men på samme måte som Elektrolux så slår jeg et slag for Thinkmotor/kontroller i kombinasjon med moderne batterier på 200 Volt
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elekTrondLørdag 06. Oktober 2018, klokken 01:08
Her er "bildetråden" hams: picbear.xyz/audia2electric (http://picbear.xyz/audia2electric)

It's alive! :+1:
https://scontent-lht6-1.cdninstagram.com/vp/c786c9813926ce5cce5c741b4d273319/5BBA0184/t50.2886-16/23167454_755890497927387_206792844122259456_n.mp4 (https://scontent-lht6-1.cdninstagram.com/vp/c786c9813926ce5cce5c741b4d273319/5BBA0184/t50.2886-16/23167454_755890497927387_206792844122259456_n.mp4)

Litt vanskelig å lese kronologisk på en insta konto med masse random bilder. Ser han konverterer en Prius til plug-in PHEV med A123 L5 batteri også. Artig skrue, han der.  :police:
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxLørdag 06. Oktober 2018, klokken 07:10
Hei,

har du litt mer info om motoren og kontrolleren? Finner ingenting brukbart på nettet.

Tusen takk! Stephan

Ta turen innom meg så kan du se delene det er snakk om. Kompakt drivenhet.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerſøndag 07. Oktober 2018, klokken 21:21
Hei,
har bare funnet spek's til Th!nk City http://www.evalbum.com/794 (http://www.evalbum.com/794). Den har en 17kW (maks 27kW) motor, det er litt på den mindre side av hva jeg prøver å bygge. Men det kan godt hende at en Th!nk Classic hadde større motor (jeg kjenner faktisk ikke til de Th!nk range så veldig godt, trodde det fants bare en versjon i alle år).
Skal prøve å stikke innom hos Elektrolux i de neste dagene, sykler forbi det nesten dagelig. :-)

Cheers, Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxſøndag 07. Oktober 2018, klokken 22:00
Think bruker ca 25% av motorens kapasitet. Har kjørt samme motor i Både Audi A2, Renault 5, Citroen C1 og  Peugeot Partner og den er ganske heftig. Simotion er til og med brukt i en VW T5 vi kjørte Wave rally med, og da snakker vi 3T vekt. Da ble det brukt en annen motor, men det viser potensialet til disse omtrent gratis delene.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerTirsdag 20. November 2018, klokken 00:30
Hei,
jeg begynner å komme i gang. I dag har jeg kjørt Audi A2 inn i verkstedet, og samtidig fikk jeg en gammel Think Classic fra Elektrolux. I de neste 2 ukene skal vi skrue ut hverandre den Thinken, og håper at de fleste delene er fortsatt brukbart (den ser ganske så dårlige ut på toppen, men drivlinje er sannsynligvis ok). Usikkert hvilke deler jeg skal bruke til slutten på Audien. I verste fall lagrer jeg de, og overbevisen en venn med en Citroen 2CV at han trenger en elbil også... :-)
Jeg glemte å ta bildene fra verkstedet i dag, men jeg lover å legge ut flere nå fremtiden.
YES! On the way...  8)
Cheers, Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerTorsdag 10. Januar 2019, klokken 15:23
Hei,

jeg har begynt å skrue ut hverandre A2en. Endelig! Det er en ganske så intelligent konstruert bil har jeg funnet ut etter hvert, det var jeg ikke klart over: både støttfangere, hjulbuene og den tingens under dørene ("Schweller" på tysk) er laget fra plast, og kan både repareres og skiftes ganske så enkelt, ut at man må komme i nærheten av alusveising eller noe slik. Smart. :-)
For resten måtte jeg først forstå hvor bilen satt skrudd sammen, så de første to kveldene gikk ting litt treg. På siste kveld derimot fikk jeg demontert støttfangere og eksosen (eksosen var i ganske dårlig stand, faktisk). Akkurat nå må jeg skifte bremseskiver og -klosser på vår vinterbil, så den A2 blir jobbet videre med om en uke eller noe slik. Da kommer tanken sin tur, og etterpå fronten av bilen. Planen er å bestille de fleste nye ting i slutten av januar, etter at jeg har blitt klart over hvor mye batterier jeg klarer å presse inn under bagasjerommet. Jeg tipper på 6 Tesla-moduler, men vi skal se.

BTW: godt nytt år til alle! Hilsen, Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: petersvOnsdag 10. April 2019, klokken 18:02
Heisann, hvordan går dette prosjektet?
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerOnsdag 01. Mai 2019, klokken 00:50
Hei,

jeg har kommet litt videre. Bilen er komplett strippet, og jeg har skjæret hull i bunnplatene for å kunne montere batterikassene.

Selve batterikassene er bestillt også, de får jeg sannsynligvis neste uke. Batteriene ligger allerede i verkstedet og venter, det samme gjelder de fleste delene jeg trenger for å sette sammen varme/kjølesystemet for batteriene.

Jeg venter fortsatt på resten av delene (motor, inverter, ladere, DCDC, etc), har litt problemer med å få det på en enkel måte opp her på berget fra Tyskland.

Det blir ikke så mye fremgang om sommeren. Har planer om å bygge ferdig batteriekassene, og evt. bygger motorfeste. Resten vil nok skje neste vinter.

I tillegg holder jeg på med 2 karer i Tyskland, for å programmere en CAN-kontroller og et lite display i midten av dashbordet, for å kunne integrere flest mulig informasjonsfremstilling i det originale dashbordet av bilen. Skal se hvor langt vi kommer...

Ha en fin 1. mai! Hilsen, Stephan
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxTorsdag 02. Mai 2019, klokken 07:03
Her aner vi Tysk grundighet. Ser ut som Tesla celler. Blir det ikke Think Teknikk likevel?
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerTorsdag 02. Mai 2019, klokken 11:54
Ja, Think utstyret blir brukt i neste omgang. :-) Det står en Volkswagen Caravelle på vent... Jeg bruker nå deler som andre før meg har brukt til ombygging av A2, ikke minst for å få det til med CAN-systemet som de 2 karene som hjelper meg i Tyskland holder på med.
Jeg oppdatere dere når jeg selv vet hvor lang vi kommer på elektronikken.
Mekanikken blir spennende tidligere, jeg får batterikassene i morgen. :-)
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: EXCELſøndag 05. Mai 2019, klokken 13:58
Dette ser veldig bra ut  :+1:
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elbilfanenOnsdag 08. Mai 2019, klokken 23:57
Supert prosjekt  :+1:

er det en 1.4 75hk bensin som er utgangspunktet ditt?
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerTorsdag 09. Mai 2019, klokken 23:26
Det var en 1,6l FSI med 110hk, som var utgangspunktet. Motorvarsellys var på nå jeg kjøpte den, men jeg antar at det er bare en ødelagt klappe i tilluftsystem som måtte repareres (kjent problem). Jævlig vanskelig å komme på nå motoren sitter i bilen, mye lettere nå.  :D Men hvem vil reparere en bensinemotor, da... 8)
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerTorsdag 09. Mai 2019, klokken 23:37
Ha, da fikk jeg sett inn batterikassene, bare for å teste det. Passer for så vidt, men jeg må jobbe litt med noen få punkter for å få de helt inn. Men i de neste ukene må jeg jobbe med feriebilen vår (VW T3 Westfalia fra '87), så det blir ikke så mye nytt til å vise i denne tråden.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elbilfanenLørdag 11. Mai 2019, klokken 01:21
Flott arbeid !! 
Skal du sveise batterikassene fast til både indre og yttre bunnplate?
Har du veid hvor mange kilo med deler du har strippet ?
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: WiblaLørdag 11. Mai 2019, klokken 19:10
Ser ut som et tøft prosjekt dette her :) Hva er planene for temperaturregulering?
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerſøndag 12. Mai 2019, klokken 22:37
@elbilfanen:

@Wibla:
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxMandag 10. Juni 2019, klokken 18:21
Flott artikkel i TU om bl.a denne bilen : https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerTirsdag 26. November 2019, klokken 15:05
Heisann, prosjektet finnes fortsatt, sommerpausen er over...

Jeg måtte endre litt på girkassen (flensaksler ut fra girkassen og indre drivknutene), fordi min A2 versjon hadde for store der. Passte ikke ved siden av motoren. Nå har vi begynt å sette motoren inn for testing, og konstruksjon av motorfeste.

 [ You are not allowed to view attachments ]

Det går fremover!
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: Roy AasenOnsdag 27. November 2019, klokken 15:01
Jau :+1: :)
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: PerBearſøndag 01. Desember 2019, klokken 09:42
Flott prosjekt eJoker!
Ønsker deg masse hell og lykke, med din kompetanse og stå-på-vilje klarer du dette!  :)
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: Casparſøndag 01. Desember 2019, klokken 13:46
Ja dette er veldig bra, litt synd at den ikke skal på norske skilter. Vi hadde trengt noen gode norske byggverk som ryddet litt vei i reglene her hjemme
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: OhmPaPaſøndag 01. Desember 2019, klokken 19:19
Ikke nøl med å poste selv små skritt i prosjektet ditt, eJoker!

Med en halvgammel varebil på tunet er dette veldig interessant selv om jeg har for mange tommeltotter til å gjøre noe særlig selv.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerTorsdag 12. Desember 2019, klokken 09:32
Hei, da har jeg passet inn batterikassene. Jeg hadde bestilt de med et for stort rand, og måtte skjære den ned, så at alle koblinger og ting som stikker opp fra bilens gulv ikke ligger i veien. Setene passer fortsatt over, bra! De må nå komme ut igjen, så at jeg får fikset innfestningen til batterimodulene skikkelig. I tillegg må jeg bore alle hull for de forskjellige ledninger (hoved strømkabler, styreledningen, vannbåren varme/kjølesystem. Når det er alt klart, blir kassene limt inn, alle kablene lagt inn til kassen, og batterimodulene koblet på. En gang i fremtiden...

Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: craTorsdag 12. Desember 2019, klokken 15:35
Godt gået, eJoker! Spennende å følge med på. HAr en fjern drøm om noe lignende, men det er langt opp og fram enda..... Inspirerende å se at andre får til noe!
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxTorsdag 12. Desember 2019, klokken 16:39
Vakkert arbeid. Spennende prosjekt å følge.

Hubert Kuhn i Østerike liker å bygge om Audi A2, og planlegger nå en 800 km versjon. Problemet med hans ombygginger er at de veier for mye med så stort batteri. Bedre å satse på raskere lading og lade litt oftere.

http://www.sonnenauto.at/kontakt.html
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: WiblaFredag 13. Desember 2019, klokken 16:59
Å klemme ut 800 km rekkevidde elektrisk med dagens batterier i det karosseriet går nok heller dårlig... da er det som du sier bedre å lade litt oftere :)
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerOnsdag 08. April 2020, klokken 09:03
Heisann, jeg har kommet litt videre siden sist:
Batterikassene har fått alle hull for de diverse koblingene (vannkrets, strømledninger, styreledninger). De blir lakkert nå over påske fra utsiden (det ser ikke ut med sølve kasser under bilen) og limt på plass etterpå. Det er ikke mye plass for ledningene når akselen svinger oppover, men hvis vi har regnet rett så burde dette går...  :angel:

På fronten av bilen har det blitt montert 2 av 3 av ladeapparatene: hver yter 3kW på 230V. Hvis man er koblet til 1 fase så lader bilen med 3kW, hvis man er koblet til 3 faser så blir det 9kW (det gjelder for 3-fase TN-nett. Jeg er faktisk spennt hvis dette fungerer også på 3-fase IT nett: det burde funke, men ytelsen burde være ganske så lave). DCDC inverteren blir montert på hovedframe som kan akkurat sees på høyre siden av de 2 ladeapparatene.

Den 3. ladeapparat vil bli montert foran brannmuren. Heldigvis er det akkurat nok plass for å trå et aluprofil fra venstre til høyre siden gjennom bilen, mellom hjuloppheng (den må bare være litt mindre høy, har noen et tipps hvor jeg får et 20x40mm profil?).

Og den siste ting som jeg jobber med er monteringsplass til undertrykkpumpe for bremsekraftforsterkeren. Her gjenbruker jeg en brakett som har tidligere bæret en pulset ventil fra bensine-systemet av bilen, og var derfor lydavkoblet fra karroserien. Selve pumpe er også montert på avkoblete bolter, så jeg håper at dette blir halvveis stillegående når den sviver. Jeg har også en trykktank til undertrykksystemet, den blir montert under hjulskjermen på passagiersiden, det hvor aktivkullfilteret var før (hvem trenger slike greier...)

I tillegg har jeg hjelp av 2 karer i Tyskland, som hjelper meg med å programmere et CAN-boks som skal formidle mange styreinformasjon fra BMS systemet til bilens dashboard. Hvis alt går greit, så får jeg batteri AMP-inn/out på turtelleren, SoC på tankmåleren, batteritemp på tempmåleren, og masse med batteriinfo på et lite skjerm i midten av dashboardet. Den ene har snekkret en slike display løsning for Audi-A2 ICE biler før, og den andre har programmert en slike CAN-boks for sin egen E-A2, men de 2 jobber nå sammen for å få dette til for en E-A2 med Tesla-batterier.

Yeah, fremskritt!  8)


Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: Roy AasenOnsdag 08. April 2020, klokken 22:27
Blir bærre lækkert 🙂
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxFredag 10. April 2020, klokken 09:27
 :+1:
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerOnsdag 15. April 2020, klokken 10:21
Motorfeste har kommet seg. Ikke helt ferdig anda, det mangler hull for motoren, og sidestagene som forbinder gjengene i motorsiden med topp av motorfesten. Småtteri...  :)

Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elektroluxOnsdag 15. April 2020, klokken 11:56
 :-1:

Motoren ( fra 1920 tallet )  står ikke i stil med resten av bygget.

Hadde vært så mye bedre med en motor beregnet på elbil. ::)
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerOnsdag 15. April 2020, klokken 16:23
:-1:

Motoren ( fra 1920 tallet )  står ikke i stil med resten av bygget.

Hadde vært så mye bedre med en motor beregnet på elbil. ::)

Hehe, neste gang (på Caravellen min) blir det Tesla...   8) (kanskje... hvis jeg kan overbevise TÜV eller Vegvesenet at å gå fra 70hk til 400hk er en bra ide)

https://youtu.be/omft20Uro-s

Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: eJokerMandag 20. April 2020, klokken 16:26
Og da er motorfesten ferdig. Når kommer alt ut igjen, motorfesten blir lakkert, og jeg må endre litt på baksiden av motoren, for å få nok plass til drivknutene.
I tillegg holder jeg på med å lakkere batterikassene utvendig, de blir snart limt på plass også.
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: elbilfanenOnsdag 07. Oktober 2020, klokken 18:23
 :+1: Gleder meg over vært eneste skritt  :)

Takk, også for at du sto frem i Teknisk Ukeblad med din historie. Det påvirker i positiv retning, (selv om norske byråkrater jobber så sakte som det er teoretisk mulig, dersom det ikke fører til betydelig skatteinngang til staten...)

Hvor mye veide din A2 når du hadde strippet den ferdig?
Hva forventer du at bilen veier ferdig elektrifisert?

Lykke til videre :+1:
Tittel: Sv: Audi A2 elbil konvertering
Skrevet av: CasparTorsdag 08. Oktober 2020, klokken 11:02
Ser jo veldig bra ut og vi gleder oss til å følge dette prosjektet. På bildene så har du montert noen grå ledningsgjennomføringer i batterikassene. Er planen å ta drivstrømmen gjennom de? Hvis ja, så synes jeg det er litt skummelt. De er jo ikke laget for å stå i miljøer med vibrasjon og knekker de i gjennomføringen så er det bare et tynt lag med isolasjon som skiller den oransje kabelen fra å gnage seg til gods i bilen.
Jeg 3D printet en gjennomføring som jeg igjen skrudde de vanlige hylsene gjennom. Da kan kjøreledningen aldri gnage seg til gods.
  [ You are not allowed to view attachments ]