Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Konvertering til elektrisk => Emne startet av: GRS på fredag 07. oktober 2011, klokken 11:10

Tittel: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSfredag 07. oktober 2011, klokken 11:10
Opprinnelig tekst / 1. innlegg nederst!

Jeg har lyst å snu ting litt på hodet. I stedet for å tenke budsjett (med de begrensinger det innebærer) vil jeg heller tenke funksjon og ytelse. Budsjettet kan som sagt tilpasses. Jeg har "gratis" bil. Det vil si noe utgifter vil det gå til restaurering/lakkering. Ca. 30 000. Gjør det meste selv. Regner med jeg skal få vekten på bilen betydelig ned. En 914 veier ca. 950 kg. Uten motor og maksimalt lettet tror jeg det er mulig å komme ned i 650-750 kg. før motor/batteri-pakke.

For å komme oppimot prisen på en ny elbil, med begrenset ytelse, har jeg mye å gå på. Regner ingen verdi på arbeidsinnsats selvsagt.

Så her kommer utfordringen: Hva er den PERFEKTE "pakken" som er sannsynlig å få godkjent. Håper å få forslag fra flere, slik at jeg til slutt kan sette sammen en løsning som riktig for meg.

Krav:


Dette er nok mer å vurdere som en "drømmeliste" enn en kravliste, og ser selvsagt at kompromisser må til på endel områder. Men kom igjen; legg ut "drømme-shopping-listen" din for konvertering. Den MÅ være mulig å bestille/sette sammen allerede idag (ikke teknologi/løsninger som er under arbeid) og den bør være (teoretisk) mulig å godkjenne (komponentene må være godkjente for bruk i Norge).

Sikkert mange som har en slik "drømmepakke" på papiret eller i hodet, og jeg vil gjerne se den og høre andres reaksjoner/kommentarer.

Kjør på!

Litt inspirasjon:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/twin-motor-adapter-vw-soon-released-48866.html (http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/twin-motor-adapter-vw-soon-released-48866.html)

(http://i249.photobucket.com/albums/gg225/rebirthauto/Classic%20VW%20Twin%20Motor/DSCN1093.jpg)

http://www.youtube.com/watch?v=nUK3L2Z9QZo (http://www.youtube.com/watch?v=nUK3L2Z9QZo)

Opprinnelig tekst / 1. innlegg:

Hei! Har stående en 914 som blir plukket ned i disse dager. Restene kunne jeg tenkt meg å bruke til et elbil-prosjekt for gate og bane. Kjøper trolig ferdig "kit" til VW. Er litt mer optimistisk iforhold til godkjenning etter å ha lest tråder om en boble på VWnorge, og ikke minst om 2EL her inne. Budsjett på drivlinje/batteripakke er +/- 75 000.

914 er (i mitt hode) perfekt for konverering av flere grunner. Midt-montert TUNG motor. Batteri plassert rett over. God plass over motor og bagasjerom både foran og bak. Bensintank fremme. Gode muligheter for å beholde original vekt og vektfordeling som gir mye enklere godkjenning. Eksempel på konvertert bil: http://volt914.blogspot.com/

Har et par spørsmål:

1. Anbefalinger av komplette kit og batteripakker. Masse tilgjengelig på nettet, men har ikke kompetanse til å skille gull fra gråstein.

2. Bilen er IKKE registrert i Norge tidligere, men er momset inn. Er det best å FØRST registrere den som original 914, eller kan man ta alt i samme vendig, og 1. gangs registrere den som el-bil direkte?

3. Noe av utfordringen med batterier er jo følsomheten for temperatur. Tesla har jo en eller annen termostat og varmekilde, uten at jeg er sikker på hvordan det fungerer. Jeg har tenkt på å bruke en båt/campingbilvarmer (diesel) for vannbåren varme (eller luft), og legge rør gjennom lukkede isolerte batterikasser. Det må selvsagt lages en slags termostat i kassene samt autostart av varmeren koblet til dette. Relativt enkelt egentlig. Varmen må også kunne styres mellom kupé og batterikasser. Ved tilkoblet strøm kan jeg ha elektrisk varmekilde. Noen kommentarer? Tenker jeg helt feil? Kjøling av batteriene er det vel ikke behov for i her i landet........
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: bosoniclørdag 08. oktober 2011, klokken 00:05
Hei GRS, og velkommet til forumet!

Det er ikke mye som skjer her inne på konverteringstrådene. Tror det stoppet kraftig opp etter diverse Elbilbranner.
Nå skal det visstnok være et arbeid på gang angående felles regler og ebilforeningen er med på dette. Kanskje Hans Håvard Kvisle som er styremedlem i elbilforeningen kan oppdatere oss på denne saken?

914 er bra til å konverter.
Bilen i bloggen du viser til har blybatteri, som jeg tror det er enklest å få godkjent en konvertering her i landet nå.

Før du setter i gang å plukke ut deler, så ville det kanskje vært nyttig å diskutere litt her på forumet?

Hvilke ytelse ser du for deg? Er akselerasjon viktigere enn rekkevidde?
For ca 75 000 så er det ikke all verden med ytelse du får.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Casparmandag 10. oktober 2011, klokken 10:10
Sitat fra: GRS på fredag 07. oktober 2011, klokken 11:10

2. Bilen er IKKE registrert i Norge tidligere, men er momset inn. Er det best å FØRST registrere den som original 914, eller kan man ta alt i samme vendig, og 1. gangs registrere den som el-bil direkte?


Hvis du førstegangsregistrerer den her i landet som El så vil du jo få igjen momsen. Registrerer du den først som fosilbil så ryker den muligheten.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxmandag 10. oktober 2011, klokken 18:01
Det er dødfødt å forsøke å bygge om til Elbil i Norge uansett.

Fikk i dag endelig avslag på min Citroen C1 EV'ie. Den er bygget om på en profesjonell måte og i et antall på over 200 stk, og er å se på veier i hele Europa, utenom Norge.

Avslaget begrunnes mer eller mindre med at det ikke kan dokumenteres at bilen aldri vil ta fyr.

Kan ikke denne bilen godkjennes er det bråstopp for alt annet også.

Se vedlegg.

Bilen vil nå sendes ut av landet slik at en utenlands familie kan nyte alle dens fordeler.

Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Nugattitirsdag 11. oktober 2011, klokken 00:03
Hei på deg

Regner med det var vår gule elboble du så på VWNorge. Den blir godkjent i disse dager:)
Kit er vel og bra, men ingenting slår det å lage ting på egen hånd. Hvilken motor har du tenkt å bruke? Dens spenningsrating bør gi en indikasjon på hvor mange batterier du skal ha, samt størrelsen for å oppnå den rekkevidden du vil ha uten å lage en blytung bil som kjører langt men utrolig sakte.
Litium vet Vegvesenet at er litt sketchy, så vil anbefale blybatterier da dette er - i deres ord - "relativt ufarlig teknologi". Er også billigere, og lettere å få tak i. Bobla vår bruker 8 stk 12V batterier produsert av Haze som vi kjøpte av Battericentralen på Gjøvik. Dette er gelébatterier, som vil si at de ikke lekker syre eller gass, kan monteres i vinkel og punkteres uten å søle så voldsomt. Hvert batteri har 110Ah og de er koblet i to pakker på 48V hver. Totalkapasitet på batteripakkene er da 220Ah med 48V.
Om du ikke tar med varmetap og du sier at motoren din trekker tja.... si 150 Ampere i gjennomsnitt, vil du kunne kjøre i halvannen time eller rundt 75 kilometer (gitt at gjennomsnittsfart er 50).

elektrolux:
Problemet med Vegvesenet er at det ikke finnes noen god standard på disse ombygningene og at hver bil godkjennes/avslås på -slik jeg ser det- 80% skjønn :/
Dette gjør dermed at det spriker voldsomt mellom de ulike trafikkstasjonene. Det ruller haugevis med registrerte importerte elbiler i Norge og en håndfull privat-konverterte. Kunsten er desverre å finne riktig bilsakkyndig, samt å spille med åpne kort og i nært samarbeid med vegvesenet fra dag 1.
Det er trist at det må være slik.


p.s. GRS:
Vårt budsjett var ikke større enn ditt og vi måtte i tillegg restaurere det sandblåste slitne skallet av en bil før vi konverterte den. Vi fikk donert motoren fra en gammel gaffeltruck, men ellers kostet ting penger. Du bør kunne klare deg med dette budsjettet om du gjør smarte valg;)
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Nugattitirsdag 11. oktober 2011, klokken 09:43
Sitat fra: elektrolux på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:01
Det er dødfødt å forsøke å bygge om til Elbil i Norge uansett.

Fikk i dag endelig avslag på min Citroen C1 EV'ie. Den er bygget om på en profesjonell måte og i et antall på over 200 stk, og er å se på veier i hele Europa, utenom Norge.

Avslaget begrunnes mer eller mindre med at det ikke kan dokumenteres at bilen aldri vil ta fyr.

Kan ikke denne bilen godkjennes er det bråstopp for alt annet også.

Se vedlegg.

Bilen vil nå sendes ut av landet slik at en utenlands familie kan nyte alle dens fordeler.



Vil anbefale deg å klage. Få evt. en batteriselger/spesialist til å gå over koblinger og alt slikt og skrive en attest på at alt ser bra ut. Din bil bør HVERTFALL kunne bli godkjent. Vi satte 8 12V gelébatterier i bobla sammen med en lader som er ment å stå på en benk et sted og en gammel gaffeltruckmotor og bilsakkyndig ble imponert over løsningene våre. Merkelig at du skulle møte slik motstand.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Caspartirsdag 11. oktober 2011, klokken 20:10

Gratulerer til Gjøvik, alltid gøy når man kommer i mål. ;D ;D

Når det gjelder ditt prosjekt Elektrolux så synes jeg at du blander sammen to forhold når du beskriver problemet ditt. Du skriver at det er dødfødt å bygge om bil til El i Norge og det er jo positivt feil. Det du har forsøkt er å importere en ombygget bil for å registrere den i Norge og det er noe helt annet enn å bygge om en "norsk" bil. Jeg vil ikke mene noe om hvordan reglene burde være, men slik som jeg ser det så har du fått en helt riktig behandling i systemet.
Det finnes i dag 4 måter å godkjenne en bil som skal registreres første gang i Norge.

1.Europeisk typegodkjenning
2.Nasjonal typegodkjenning
3.Enkeltgodkjenning
4.§ 1-15

Europeisk typegodkjenning er det som brukes på nyere biler og her har produsenten av
bilen gjort unna alle tester som må til for å registrerer bilen i Europa, bilen blir utstyrt med en typegodkjenningsnummer og når den skal registreres så slår Trafikkstasjonen dette nummeret inn i Autosys så kommer alle data opp automatisk. Dette brukes i dag på alle nye personbiler, fabrikknye tidligere uregistrerte biler må registreres etter typegodkjenning. (dette gjelder personbiler M1) Tilsvarende ordning finnes for varebiler (N2) men siden Norge har egen definisjon av varebil (Hel vegg, og volumkrav) så kan ikke fabrikkens typegodkjenning benyttes og det må lages en nasjonal som gjelder kun i Norge.

Enkelgodkjenning kan brukes hvis bilen har vært registrert i utlandet, men ikke er typegodkjent. Eksempel på dette er Land Rover Discovery 2 som går som personbil i et annet land og importeres til Norge og bygges om til varebil klasse 2 før den fremstilles for registrering.
§ 1-15 kom på begynnelsen av 2000 tallet og åpner for å registrere en bil som har vært registrert i NordAmerika eller et EØS land forutsatt at bilen er helt orginal, og da er det strenge krav til orginalitet. Nye uregistrete biler kan også registreres etter § 1-15 men krever da noe dokumentasjon.

Din bil, som sikkert er profesjonelt bygget om passer dessverre ikke inn i noen av disse kategoriene, og kan følgelig heller ikke tilattes registrert i Norge. Det faktum alene at bilens totalvekt/akselvekter er endret er grunn nok til at bilen ikke kan registreres. Dette er omhandlet i kapittel 10 i Kjøretøyforskriften og selv om det er det minste kapittelet (bare 3 sider) så er det her ufravikelig at det kun er produsent som kan endre disse vektene. Alle andre tekniske ombygginger/løsninger kan vurderes av testinstanser forutsatt at de har akreditering for de respektive testene. Totalvekt henger nøye sammen med det som kjøretøyet er konstruert for å tåle av belastning og det er nok bakgrunnen for at dette kun kan endres av produsenten.
Dette er også grunnen til at alle Amerikanske Pickuper som har totalvekt på 3501 kilo har fått ny identitet og et nytt VIN nummer slik at det er en ny produsent av bilen som da garanterer for den endrede totalvekten.
Det er sikkert kjedelig å ikke få registrert en slik bil, men jeg synes ikke du skal konkludere med at det har noe med ombygging å gjøre. Når du bygger om en bil som allerede er registrert er det helt andre regler som gjelder. De avviker litt i forhold til hvor gammel bilen er men i hovesak så kan vi at si dette er regulert gjennom Kap. 7 Dette kapittelet omfatter ombygging, oppbygging  og reparasjon av kjøretøy. Hvilke krav til dokumentasjon som kreves er beskrevet i punkt 7 og avsnittet er gjenngitt i sin helhet her
Krav om dokumentasjon
          For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
          Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Siste setning her beskriver at hvis ombyggingen kan vurderes av den enkelte Trafikkstasjon på bakgrunn av det som vises frem og den dokumentasjon man har fremskaffet så kan endringene godkjennes. Dette koker med andre ord ned til at man må finne en Trafikkstasjon som er villig til å gjøre akkurat den vurderingen. Her kan det selvsagt være individuelle forskjeller fra stasjon til stasjon, men det er umulig å unngå når vi snakker vurdering av enkeltombygginger. Det er etter mitt syn derved ikke noe i veien for å bygge om en allerede registrert bil i Norge, men å importere en ombygget bil er ikke lett.






Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxonsdag 12. oktober 2011, klokken 12:46
Sitat fra: Caspar på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 20:10
Enkelgodkjenning kan brukes hvis bilen har vært registrert i utlandet, men ikke er typegodkjent.

C1'en min har tidligere vært registrert i England, uten at dette hjalp.

Jeg hadde håpet at denne C1 kunne banet vei for skikkelige ombygginger. Det kan tenkes at VD var av samme oppfattning, men med motsatt interresse, og av den grunn kom med totalt urimelige krav til dokumentasjon. Det virker ikke som om de i det hele tatt har brydd seg om at Teknologisk Institutt i Aalborg hadde tatt for seg biltypen og dokumentert hvert eneste punkt de til å begynne med spurte etter.

De nye kravene om å kunne dokumentere bilens sikkerhet i hele bilens levetid er interresant, men selvfølgelig umulig å etterkomme. Ut fra den tankegangen burde vi være skeptiske til alt som er elektrisk. Bare tenk på alle husene som brenner grunnet foreldet elektrisk annlegg.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSsøndag 16. oktober 2011, klokken 16:50
Her har ikke varslingen for nye svar funket, så jeg trodde tråden var død :).

Det stemmer at det er den gule boblen jeg har lest om. I tillegg er jo 2cv-en her inne registrert/godkjent. Til Electrolux: Blir da litt merkelig å hevde at det er umulig å få godkjent dette i Norge.

Siste jeg "luktet" på et ombyggingsprosjekt var teknologi/løsninger ikke "modent". Jeg trodde man var kommet mye lenger, siden det er endel ferdige kit på markedet. Dette er vel hovedsaklig i USA, og dermed ikke noe gunstig for bygging i Norge mtp. godkjenning (av el-opplegg).

Når det gjelder ytelse er jeg litt usikker. Dette skal (eventuelt) bli en "bruks-bil" hvis den skal registreres, og ikke et eksperiment. Jeg vil ha løsninger som funker, og rekkevidde som er akseptabel. Det vil si +/- 10 mil (minimum) ved rolig kjøring. Mye arbeid vil bli lagt i å holde vekten nede.

Må tenke meg litt om, og lese meg opp på hva som er gjort av andre før jeg går videre med noe. Blir litt usikker av responsen her, det kan se ut som det fortsatt er litt tidlig iforhold til DIY løsninger.

Veldig synd egentlig, da jeg tror dette er fremtiden for de som har bil (og  BRUK av den) som hobby.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxsøndag 16. oktober 2011, klokken 19:27
Tror det hele kommer an på humøret til kontrolløren.

Dersom han vil være vrang er det bare å kreve dokumentasjon på hvordan bilen med den nye motoren oppfører seg i sammenstøt forfra og fra siden, slik smørbrødlisten ovenfor viser. Blir en møtt med slike krav er det best å hoppe videre på neste prosjekt.

C1 går forøvrig nå tilbake til UK, slik at den endelig får kommet seg ut på veiene der den hører hjemme. Siden den er venstrestyrt, spørs det om den ikke går videre til kontinentet til en heldig familie der etterhvert.

Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Nugattitirsdag 18. oktober 2011, klokken 13:28
Humøret spiller ikke noen rolle om du ikke forventer å få hele godkjenningsprosessen gjort på én dag.
Dialog om hvilke krav som er rimelige å stille, etc, er svært viktig. Å møte personlig opp og fortelle hva planen er, hvordan bilen endres fra dets originale setup, få igang en prat om prosjektet. Bilsakkyndig ble ikke det fordi han hater biler.
GRS:
DIY er absolutt mulig å godkjenne, bare du tar med vegvesenet fra dag 1, gir en liten outline av hva planen er med tanke på forskjellige løsninger på problemer som kan oppstå, etc. De vil nok starte med noen generelle krav med tanke på elsikkerhet (skakke være mulig å få støt, hverken til hverdags eller i kollisjon), effekt, kollisjonssikkerhet, etc. Her går du gjennom tema for tema og forklarer planen for hvordan du skal gjøre det. Disse planene vil de si seg enige eller uenige i. Er du litt oppegående, vet du helt sikkert mer enn dem, og vil ikke ha store problemer med å forklare at dine løsninger er gode nok. Send dem gjerne bilder underveis i byggingen slik at de skjønner at du tar dem på alvor og vil spille etter deres regler. Dette hjelper i lange baner.

Med tanke på elektrolux's C1, tror jeg problemet var mest at de ikke hadde noen kontroll på hva som ble gjort med bilen samt det Caspar sa om typegodkjenning og alt byråkratiet der.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: espentirsdag 18. oktober 2011, klokken 14:53
Jeg har importert bil ombygget i USA og fått den godkjent (Toyota Pickup), og jeg har kjøpt komplett AC konverteringssett for Porsche 914 som etter en rekke "omstendigheter" fortsatt sitter og venter på å bli brukt.

Angående godkjenning så er det lettere å få godkjent en eldre bil, for man skal forholde seg til kravene i byggeåret. En 1970 modell Porsche 914 skal derfor ikke være så vrien å få godkjent, med mindre toppfart/motorkraft og vekt ikke økes for mye. I tillegg er jo disse ombyggingssettene velprøvde, spesielt i California, noe som kan brukes som argument for dette prosjektet.

Jeg er fortsatt i slike omstendigheter at jeg ikke får bygd drømmebilen, så jeg selger settet til redusert pris, ta kontakt på privat melding !
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxtirsdag 18. oktober 2011, klokken 15:21
Det kan virke som om det er lettere å få godkjent en eldre og mindre sikker bil, enn en moderende og tryggere bil.

Dette blir litt bakvendt, da vi gjerne vil utnytte bilindustriens framgang innen sikkerhet, men uten all forurensingen. Jeg mener fremdeles denne bilen er en av de mest egnete for konvertering, og lurer på å starte fra bunn av igjen, og convertere denne bilen med andre deler. Think drivverk i stedet for AC propultion motor på original girkasse vil være en stor forbedring. Det samme vil bytte av litiumbatteri til høyere spenning. Disse endringene vil eliminere vektøkningen Electric car company fikk, og vil også gi en raskere bil.

Kom også til å tenke på kravet om dokumentasjon av kollisjonsegenskapene med Elmotor i stedet for Bensinmotoren; Blir virkelig samtlige motorvarianter testet fra fabrikk? Det virker ikke sannsynlig på meg. Vil tro at de tester med den billigste, eller største motoren, og legger til grunn at de andre motorene ikke vil gi bilen vesentlig endrete kollisjonsegenskaper.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRStirsdag 18. oktober 2011, klokken 22:43
Jeg kjører stort sett rundt i gamle bobler eller på gammel Vespa, så sikkerhet er vel ikke det jeg setter høyest.....vil noen sikkert hevde :-\

Jeg vil påstå jeg er ekstremt bil/motor-interessert. Utgangspunktet mitt er IKKE å kjøre forbi køer, IKKE å spare avgifter og heller ikke å spare drivstoffutgifter. Må dessverre si jeg heller ikke vil gjøre dette primært utfra miljøhensyn. Alt sammen er selvsagt veldig gode argumenter for å konvertere/kjøre el-bil men jeg har en litt annen vinkling.

Mitt utgangspunkt er at eneste måten man som bilinteressert i fremtiden kan drive med hobbyen er ved å ta imot ny og ren teknologi med åpne armer.  Det gjelder både på vei og bane. Det kan godt være jeg kjøper en ny Tesla eller noe annet gøy om et par år, men den vil jeg ikke "herje" med. Jeg har heller ikke bygd den med egne hender, og lagt "sjela" i den. Det er en forutsetning for en ekte bilentusiast (kan sikkert diskuteres ;))

Pga. motors plassering og vekt er 914 perfekt for ombygging, samtidig som man beholder den originale konstruksjon/vektforhold/sikkerhet. Bilen vil få et ekstremt lavt tyngdepunkt, og jeg ville helst hatt mulighet til å variere mellom høyt effekt-uttak og lang rekkevidde (To motorer?)

Det er også store muligheter for å redusere vekten på bilen mye før konvertering. Det er MYE som kan fjernes eller erstattes med carbon/glassfiber for å si det slik....

Jeg kommer til å bruke god tid på å utarbeide et gjennomtenkt, sikkert og "godkjennbart" prosjekt, og kjøper ikke inn noe før jeg har en god dialog med myndighetene.

Bilen blir trolig konvertert før førstegangsgodkjenning/registrering i Norge.

Eksempel på en kjent og artig el-boble: http://youtu.be/YrGnsERK3aE

Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxonsdag 19. oktober 2011, klokken 07:12
Helt enig med deg GRS, at en konvertering gjerne helst er motivert ut fra gleden av å jobbe med interresant teknikk, og ikke nødvendigvis alt det politisk korrekte vi heldigvis kan skjule oss bak.

Skulle bare ønske at vi hadde hatt regler ala UK, eller sverige, eller for den saks skyld Tyskland og Sveits, der det finnes regler en kan forholdet seg til, ikke slik det er her, med en haug regler som egentlig er umulige å forholdet seg til, men kan håpe en ikke blir møtt med.

Hvorfor i alle dager skal f,eks måtte dokumentere kollisjonsikkerheten på en enkeltgodkjenning? En kontrollør burde kunne avsløre tydelige problemer, og ser det ellers OK ut burde ikke slike krav stoppe et interresant prosjekt. Tydelige problemer kan f.eks være en uheldig design av en batterikasse der et vinkeljern som står montert fra grillen, og mot torpedoveggen, og som i en kollisjon vil bli skjøvet inn i kupeen. Slike designfeil ønsker selvfølgelig alle å unngå.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSonsdag 19. oktober 2011, klokken 11:40
Jeg har lyst å snu ting litt på hodet. I stedet for å tenke budsjett (med de begrensinger det innebærer) vil jeg heller tenke funksjon og ytelse. Budsjettet kan som sagt tilpasses. Jeg har "gratis" bil. Det vil si noe utgifter vil det gå til restaurering/lakkering. Ca. 30 000. Gjør det meste selv. Regner med jeg skal få vekten på bilen betydelig ned. En 914 veier ca. 950 kg. Uten motor og maksimalt lettet tror jeg det er mulig å komme ned i 650-750 kg. før motor/batteri-pakke.

For å komme oppimot prisen på en ny elbil, med begrenset ytelse, har jeg mye å gå på. Regner ingen verdi på arbeidsinnsats selvsagt.

Så her kommer utfordringen: Hva er den PERFEKTE "pakken" som er sannsynlig å få godkjent. Håper å få forslag fra flere, slik at jeg til slutt kan sette sammen en løsning som riktig for meg.

Krav:


Dette er nok mer å vurdere som en "drømmeliste" enn en kravliste, og ser selvsagt at kompromisser må til på endel områder. Men kom igjen; legg ut "drømme-shopping-listen" din for konvertering. Den MÅ være mulig å bestille/sette sammen allerede idag (ikke teknologi/løsninger som er under arbeid) og den bør være (teoretisk) mulig å godkjenne (komponentene må være godkjente for bruk i Norge).

Sikkert mange som har en slik "drømmepakke" på papiret eller i hodet, og jeg vil gjerne se den og høre andres reaksjoner/kommentarer.

Kjør på!

Litt inspirasjon:

http://rebirthauto.com/ra-vwsa-twin.aspx (http://rebirthauto.com/ra-vwsa-twin.aspx)

(http://i249.photobucket.com/albums/gg225/rebirthauto/Classic%20VW%20Twin%20Motor/DSCN1093.jpg)

http://www.youtube.com/watch?v=nUK3L2Z9QZo (http://www.youtube.com/watch?v=nUK3L2Z9QZo)
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxonsdag 19. oktober 2011, klokken 13:20
Thundergjengen i Tyskland har allerede utviklet et driv og batterisystem på opp til 600 Nm og nærmere 200 kW for bruk i bl.a Porsche.

Tilsvarende drivverk brukte vi i http://www.wave2011.net/ i T5 bussen vår på nesten 3 tonn.

Til tross for vekten ladet vi raskere opp til 150 km/t, var raskere 180 km/t, og hadde lengst rekkevidde 200 km, av nesten alle de andre deltagerene.

Et slikt oppsett i 914 din ville gitt ekstreme prestasjoner.

LiFePo4 batterisystemet deres, inkl BMS er testet på laboratorium i Munchen og gikk bestod samtlige tester.

Håpet vårt er å kunne bruke dette batteriet, på en lovlig måte, i PSA og Think Classic. De som allerede kjøre rundt med det er storfornøyde, og gjør at disse klassiske bilene kan få et nytt liv.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSonsdag 19. oktober 2011, klokken 13:56
Har du nettside/mer info om Thundergjengen og denne løsningen? Er dette oppsettet basert på godkjente komponenter eller er det på prototyp/teste-stadiet?

Hvilken motor (enkel/dobbel?) er den løsningen basert på? Hvis dere fikk 20 mil på en 3 tonns buss, vil jo rekkevidden bli enorm på 914, selv med vesentlig mindre batteripakke.....
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxonsdag 19. oktober 2011, klokken 14:28
T5'en er TUV godkjent, og har samsvarerklæring som til og med kunne gitt fritt leide inn i Norge.

Motoren er en vannkjølt flat og høy Ca 15" skivemotor.

Bildene viser velprøvde batterisystemer tilpasset Think Classic og PSA Classic, og en android applikasjon der en kan få batteri-informasjon tilsendt via SMS

Omtrent samtlige Think Classic og mange PSA'er i Tyskland kjører med dette batterisystemet. Bilene blir lettere og sprekere, og en kan også velge opp til dobbel rekkevidde.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSonsdag 19. oktober 2011, klokken 16:07
"Omtrent samtlige Think Classic og mange PSA'er i Tyskland kjører med dette batterisystemet. Bilene blir lettere og sprekere, og en kan også velge opp til dobbel rekkevidde. "

Hvorfor ikke i Norge? Ingen link? Kostnadsoverslag? Kan løsningen/settet bestilles? Hvis dette opplegget allerede er godkjent av TUV, så er det vel kun installasjon og vektforhold som skal godkjennes i Norge?

Hvis en T5 kan selges i Norge med meget sprek motor og over 20 mils rekkevidde skjønner jeg ikke hvorfor det ikke blir gjort...... Pris? ???
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxonsdag 19. oktober 2011, klokken 16:35
Pris på PSA / Think kit er 75000 NOK inkl moms til Norge.

Desverre har vegvesenet laget et eget skriv der de forbyr alle som ønsker å bytte til moderende batterier å gjøre dette.

Dermed sitter vi her med finger'n i .....

T5'en kunne faktisk vært interresant i Norge for store barnefamilier. Den kan utstyres med det antall seter en ønsker, og helt uten avgift. D.v.s det er avgift, men den er bassert på en prosentvis anndel av bilens originale avgifter. Dermed blir det 0 avgift selv om en skulle ha behov for mer enn 5 seter.

Desverre koster den mye grunnet sitt store batteri, og faller dermed utenfor de flestes økonomi likevel.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: craonsdag 19. oktober 2011, klokken 22:06
Åhh... Jeg har drømt om å konvertere min T4 i flere år allerede!  :)
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRStorsdag 20. oktober 2011, klokken 13:12
Ser at det blir bygget om mange til denne batteritypen også i Norge. Når dette blir gjort hos seriøse firma gis det jo også garantier. Men tar disse firmaene seg også av godkjenning hos biltilsynet, eller er samtlige ombygde biler (dvs. byttet batteritype) ulovlige? (uansett hvem som gjør jobben) Ved eventuell brann, tar disse firmaene ansvar i forhold til forsikring?

@electrolux: Det hadde vært veldig fint å få litt mer info om type motor/tilbehør og batteripakke til T5en. Regner med det er flere som ønsker det.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxtorsdag 20. oktober 2011, klokken 14:03
Her er mer info om bl.a T5'en og andre biler Thundergjengen kan bygge/selge.  http://e-poché.de/pageID_6259306.html
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRStorsdag 20. oktober 2011, klokken 14:13
Feil på link :-\
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxtorsdag 20. oktober 2011, klokken 14:42
http://e-poch (http://e-poch)é.de/pageID_6259306.html

Kun feil farge. Kopier hele linken, og legg den i adresselinjen, så finner du fram.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: cratorsdag 20. oktober 2011, klokken 14:56
http://e-poché.de/pageID_6259306.html (http://xn--e-poch-gva.de/pageID_6259306.html)

For de som liker å klikke. :)
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Elmotorsdag 20. oktober 2011, klokken 17:02
Sitat fra: cra på torsdag 20. oktober 2011, klokken 14:56
http://e-poché.de/pageID_6259306.html (http://xn--e-poch-gva.de/pageID_6259306.html)
For de som liker å klikke. :)
Jeg drev akkurat med samme fix :D          Automatikken i forumet klarer ikke "é" i URL
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRStorsdag 20. oktober 2011, klokken 21:08
Takker! :)

Jeg trodde det skulle være e-porsche.de siden det var snakk om det tidligere......fikk selvsagt ikke frem en dritt ;D Testet ikke hele teksten....av og til (eller veldig ofte) er det enkle best ;)
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSfredag 21. oktober 2011, klokken 12:02
Michalak C7e har spec som ser artig ut. Hva er oppsettet/komponentene, og hva vil det koste som et DIY kit med ALT man trenger? Er det Lynch/Lemco dobbelmotor som er brukt?

http://www.lmcltd.net/uploads/documents/lem_2x2_installation.pdf (http://www.lmcltd.net/uploads/documents/lem_2x2_installation.pdf)
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxfredag 21. oktober 2011, klokken 15:27
Når det gjelder Michalak'en, som er bygget på Smart roadster chassis, tror jeg det beste hadde vært å bare ta inn den bilen som allerede er bygget. Ev. ta den inn som deler.

Selv syntes jeg det er horribelt å bygge noe slikt, på en så kul bil som Smart Roadsteren.

Motoren kjenner jeg ikke til, men tviler på om det er noe Lynks lignende.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSfredag 21. oktober 2011, klokken 20:42
Jeg trodde den var basert på en Engelsk kit-car. Uansett, drivlinjen og ytelsene virket ok, derfor jeg lurte på hva som var brukt.

Er veldig usikker på hva som er "riktig" motorvalg. Fra RebirhtAuto har jeg fått info om at man kan enkelt regulere effekt mellom bane og gate med PC (ved dobbelmotor) Det virker som en ok løsning, men usikker på om det er mulig å få godkjent pga. toppeffekten.

Når det gjelder batteri så er det fristende å velge en løsning som man vet fungerer, feks. løsningen du skisserer.

Hvor mye veier batteripakken til Think?
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Casparfredag 21. oktober 2011, klokken 21:56

Ca. 250 kilo
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxlørdag 22. oktober 2011, klokken 06:27
150 kg om det er litium du tenker på.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSsøndag 23. oktober 2011, klokken 16:53
Er det den pakka som gir 18-20 mil rekkevidde? Hva er totalvekta på en Think etter denne konverteringen?

Totalvekta på Think ligger da på rundt 900 kg med denne løsningen?
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSsøndag 23. oktober 2011, klokken 18:27
Lurer på en ting til. Bilen er registrert/importert fra Sverige. Det er kun betalt mva.

Etter å ha lest endel her virker det enklere å få den godkjent/registrert som elbil i Sverige, og deretter importere den. Er det riktig?
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: elektroluxsøndag 23. oktober 2011, klokken 19:18
150 kg pakken gir ca 10 mil.

Ellers har import av convertert bil fra Sverige fungert.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSmandag 24. oktober 2011, klokken 11:45
Boxster-konvertering i Sverige

http://elbil.forum24.se/elbil-about2720.html (http://elbil.forum24.se/elbil-about2720.html)
http://www.automek.com/evboxster.php (http://www.automek.com/evboxster.php)
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSfredag 28. oktober 2011, klokken 12:12
Har et spørsmål om CE-godkjenning. Er det slik at identiske komponenter (motor/controller) selges med CE- godkjenning i Europa og uten i USA?
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: El rayosøndag 30. oktober 2011, klokken 01:09
Sitat fra: Voltswagen_HiG på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 13:28
Dialog om hvilke krav som er rimelige å stille, etc, er svært viktig. Å møte personlig opp og fortelle hva planen er, hvordan bilen endres fra dets originale setup, få igang en prat om prosjektet.
Jeg møtte personlig opp på min lokale trafikkstasjon på Risløkka i Oslo. De var ikke villige til å gi råd, sa bare at mine planer ikke lot jeg goddkjenne. Jeg måtte sende en skriftlig søknad. Svaret står gjengitt i post #44 i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1539.0.html . Da jeg ga inntrykk av at jeg ville gjennomføre ombyggingen ble det sagt noe sånt som at: "du får bare bygge om bilen og vise den, så skal vi fortelle deg da at det ikke blir godkjent."
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSsøndag 30. oktober 2011, klokken 16:55
Dette er nesten en type svar som burde vært rapportert til "høyeste hold". Problemet er vel at eneste konsekvensen er at det faktisk blir slik.....et absolutt nei til all konvertering. Så det er vel best å holde kjeft og leve med forskjellig behandling på ulike stasjoner, og avhengig av hvem man får som saksbehandler.

Burde ikke være slik, men det er virkeligheten innenfor alle områder av motor-miljøet. Derfor folk holder kjeft, håper på det beste og stoler på egen vurderingsevne. Definitivt ikke til det beste for sikkerheten...
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: Nugattimandag 14. november 2011, klokken 17:06
Sitat fra: El rayo på søndag 30. oktober 2011, klokken 01:09
Sitat fra: Voltswagen_HiG på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 13:28
Dialog om hvilke krav som er rimelige å stille, etc, er svært viktig. Å møte personlig opp og fortelle hva planen er, hvordan bilen endres fra dets originale setup, få igang en prat om prosjektet.
Jeg møtte personlig opp på min lokale trafikkstasjon på Risløkka i Oslo. De var ikke villige til å gi råd, sa bare at mine planer ikke lot jeg goddkjenne. Jeg måtte sende en skriftlig søknad. Svaret står gjengitt i post #44 i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1539.0.html . Da jeg ga inntrykk av at jeg ville gjennomføre ombyggingen ble det sagt noe sånt som at: "du får bare bygge om bilen og vise den, så skal vi fortelle deg da at det ikke blir godkjent."

Enig med GRS her. Det var nettopp "høyeste hold" (i vårt tilelle ved overingeniør Jannicke Sjøvold) i Vegvesenet som var med på å gi oss retningslinjer for vår boblekonvertering.
I følge vegstasjonen på Gjøvik ville vår sak bli førende for lignende saker i framtida også.
Tittel: Sv: Konvertere Porsche 914
Skrevet av: GRSonsdag 30. november 2011, klokken 09:51
Har nå fått priser på CE-godkjente kit med ønsket effekt/funksjon. Det ble dyrt.....for å si det mildt. Snakker om 200-230 000 + avg. og frakt. Det blir for mye. Å lage en billig-løsning med lav effekt/rekkevidde blir ikke interessant, så da tar vi en tur inn i tenkeboksen :).

Blir nok å jobbe med hybridløsninger for å lære seg teknologien frem til batteriene går ned i pris.