Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: MrSoul på fredag 14. september 2018, klokken 18:40

Tittel: Lading
Skrevet av: MrSoulfredag 14. september 2018, klokken 18:40
Hei.

Jeg har fått meg soul og har ladestasjon med kwh måler. Jeg ladet fra 73% til 100% og brukte 10,6 kw. Hvor mye tap er det av energi og hvor stort er egentlig batteriet på 30 kw?
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: hanchelørdag 15. september 2018, klokken 10:19
Såvidt jeg husker, er batteriet på noe rundt 34 kWh. Men fra 0% til 100% skal det være 30 kWh. De ekstra kilowattimene er sikkerhetsmargin i topp og bunn.

Fra 73% til 100% skal dermed være 27% av 30 kWh, som er 8,1 kWh. Da blir tapet 2,5 kWh. Det høres litt mye ut for meg, men jeg vet ikke hva man kan forvente.

Redigert: Rettet tyrkkleif. Jeg hadde skrevet 10% i stedet for 100% i første avsnitt.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoulsøndag 16. september 2018, klokken 08:56
Takk for svar. Denne gangen ladet jeg fra 45 - 100 % og det gikk på 20 kwh.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasensøndag 16. september 2018, klokken 09:52
Hmm.. interessant...Det vil bety at mitt angitte forbruk på 14,5 wh..fort bli 17,5 wh, og det er på sommeren. Da mener jeg ikke hva bilen bruker, men det som kommer på strømregningen.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoulsøndag 16. september 2018, klokken 14:46
Det kan jo se sånn ut ja. Artig hvis flere har muligheten til å sjekke ut hvor mye man faktisk lader.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Håvarsøndag 16. september 2018, klokken 15:35
Fint om noen korrigerer meg om jeg tar helt feil nå. Når batteripakken nærmer seg fulladet og flere celler når maksspenning må vel strømmen som sendes til de allerede fulladete cellene forbrukes i motstander, samtidig som de resterende battericellene som ikke har nådd maksspenning fortsatt lades. Dvs. et rent tap. Antar derfor at lading fra 73-100% vil gi et mye større energitap enn f.eks. lading fra 43-70%?
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasensøndag 16. september 2018, klokken 15:51
For moro skyld, akkurat ladet fra 89% til 100%. "Kostet"  5kwt.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Svein Evensenmandag 17. september 2018, klokken 18:08
Har en Ratio justerbar lader, med kw teller. Ladet fra 44% til 100%. Forbruket var 17 kwh. 2016 modell
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Positronmandag 17. september 2018, klokken 23:17
Jeg har følgende energiforbruk estimert vha AMS-måleren:

Lading fra 43% - 100%: 21.3 kWh, utetemp: <10degC, energitap: 4.2 kWh.
Lading fra 32% - 100%: 23.9 kWh, utetemp: 10-16degC, energitap: 3.5 kWh.

Ladet med medfølgende ladekladden, 2018 modellen.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoultirsdag 18. september 2018, klokken 00:04
Jeg har dedikert kwh måler i skapet som måler forbruket til ladestasjon. Jeg har 32 meter kabel, 10 kvadrat. Bruker ratio stasjon med justerbar ladestyrke. Er det forbundet ekstra tap med så lang kabel?
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 18. september 2018, klokken 10:44
Fra 27 til 100%, direkte avlest på ladestasjon.  26kwt. Går bort bra mye i tap..
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Positrontirsdag 18. september 2018, klokken 20:31
Det er lite effekttap pga. motstand i strømtransport i kobberledninger:

R=rho*l/A = 1.68E-8 Ohm m * 32m / 10mm2 = 5.376E-4 Ohm

P=R*I*I = 5.376E-4 Ohm * 32A *32A = 0.55 W
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoulonsdag 19. september 2018, klokken 16:25
Positron : Takk for svar. Virker som du kan dette. Hva skyldes det at  jeg feks fra 45% - 100  får på 20 kwh når batteriet er på 30 ?
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: hancheonsdag 19. september 2018, klokken 22:12
Sitat fra: MrSoul på onsdag 19. september 2018, klokken 16:25
Hva skyldes det at  jeg feks fra 45% - 100  får på 20 kwh når batteriet er på 30 ?
Når du lader batteriet ut igjen, fra 100% til 45%, skal du i prinsippet få ut 55% av 30 kWH. Det skulle bli 16,5 kWh etter litt rask hoderegning. Det må bety at av de 20 kWh du har brukt på ladingen, så er 3,5 kWh gått tapt. Litt av dette tapet kan være i ombordladeren, men det meste er nok gått tapt som varme i batteriet. Det er nemlig ikke slik at lading av et batteri er 100% effektivt. Det går alltid bort litt. Du merker det tydelig når du hurtiglader: Etter en tid begynner en kjølevifte å gå for at ikke batteripakken skal bli for varm. Dette er helt normalt. Men det jeg har mindre peiling på, er hvor mye tap som forventes i ladingen av et typisk batteri. Her er det jo snakk om ca 15% tap, og det er litt mer enn jeg ville forventet, men som sagt vet jeg ikke nok om dette.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Positrontorsdag 20. september 2018, klokken 19:29
MrSoul: Jeg er en nybegynner og har også nylig observert et betydelig energitap under lading. Et kjapt litteratursøk på Google.com om charging efficiency på el-biler viser det seg at det er faktisk ganske vanlig at ladeeffektiviteten ligger på rundt 80-90%. Største tap er forårsaket av AC-DC konversjon i ombordsladeren i tillegg til tap i selve oppladingsprosessen i batteriet relatert til indre motstand som blir til varme i hver enkelte battericelle, som allerede påpekt av hanche.

AC-DC konversjonen foregår typisk i et tre-stegs prosess, først AC230V til DC, deretter DC til AC med høy frekvens og ønskede spenning som matcher batterispenningen, tilslutt likerette fra AC til DC for å lade batteriet. I hvert steg blir det et lite energitap. Publiserte verdier på tapet er på 6-7% avhengig av SoC, driftstemperatur og ladestrømstyrke, se følgende tabell hentet fra referansen [1]:

Table 7. Total GIV system percentage losses: building and EV components.
Component        AC current (A)    Percentage losses (%)
EV Battery         10                     0.64
                        40                     1.69
EV PEU              10                     6.28
                        40                     5.77
EVSE                10                      0.10
                        40                     0.29
PEU(power electronic unit)


Total energitap er også rapportert i [2]:

Table 1: Efficiency of three tested EVs at different charge levels.
EV               Charge       Charge                      Energy Efficiency
                 standard        power           η 3              η 2,E                 η 1,E
iOn     10 A @ 1 phase      2.3 kW         77 %            70 %                 79 %
iOn     16 A @ 1 phase      3.7 kW         75 %            69 %                 77 %
LEAF   10 A @ 1 phase      2.3 kW         74 %            85 %
LEAF   16 A @ 1 phase      3.7 kW         70 %            90 %
Zoe     10 A @ 1 phase      2.3 kW        49 %
Zoe     16 A @ 3 phase      11 kW          64 %
Zoe     32 A @ 3 phase     22 kW           65 %
Zoe     63 A @ 3 phase     43 kW           63 %

Konklusjon er at det er lite vi får gjort med energitapet, tror ikke dette kan la seg forbedres med softwareoppdatering. Men i framtida så er det sikkert mulig å øke ladeeffektiviteten ved å bruke komponenter med bedre og mer effektiv AC/DC konversjon.

[1] Apostolaki-Iosifidou et al., Measurement of power loss during electric vehicle charging and
discharging, Energy 127 (2017) p730-742.
[2] Kieldsen et al., Efficiency Test Method for Electric Vehicle Chargers. In Proceedings of EVS29 - International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium (2016)
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: hanchetorsdag 20. september 2018, klokken 20:00
Hmm, interessant. Men tabellen kom visst ikke med. Forumtrøbbel?
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Positrontorsdag 20. september 2018, klokken 20:41
yepp, ny på forum :-) Nå bør tabellene komme med.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: hanchefredag 21. september 2018, klokken 07:40
Forumet er fullt av (host, host) ... «tekniske utfordringer».  :(

Og det er null vedlikehold her. Se en dertil egnet tråd i forumet «Viktig melding» for mer informasjon.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoulfredag 21. september 2018, klokken 19:56
Har logga ny lading nå. Ladet fra 50 - 100% i dag. Ble 18,3 kwh. Jeg har i dag kjørt 9 mil fordelt på 9 turer. Grovt regnet er det 2 kwh/per mil som jeg må lade. Synes det er ganske greit. Tror nok ikke min gamle dieselbil hadde kommet så godt ut av det
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenfredag 21. september 2018, klokken 20:19
Jepp...jeg er oppe på det nivået også.
Regnestykket mitt viser også at jeg sannsynligvis selger elbilen igjen. Selv med 40000 km/år så er besparelsen over den gamle dieselvogna knappe 11000kr/år. Dette sett mot bakdelen med elbilen..ladeklunder underveis, begrenset kjørelengde.

Rent bortsett fra at jeg kjører ihjel en ny bil på kort tid.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoulfredag 21. september 2018, klokken 21:00
Roy Aasen : Det var liten forskjell på 40 000 km. Trodde det skulle være mer uansett dieselbil. Hvordan ser regnestykket ut?
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenfredag 21. september 2018, klokken 21:44
Regnestykket er nok mer komplisert enn som så, men likevel så blir det gammelbilen som vinner. Denne er betalt for over 10 år siden. Forbruket sommer er 4,3l/mil, vinter 5,4l/mil.
Jeg regner 0,5/mil og 14,00/l diesel.
Strøm er 2kw/mil. Strømpris nå er 1,77/kwt. (Tendens synkende). Jeg regnet med 1,5kr/kwt.

Så er det avskrivning som koster mye, i tillegg noe rentekost. Forsikring er ca det samme/år.

Rep på gamlevogna, det vesle som er, gjør jeg stort sett selv, så den posten er ikke stor. Er ikke plaget med bompenger hvor jeg bor.

Regnestykket blir ikke så pent :-\.

Kost for Soul'n over 3 år er da ca 200000,00. Kost for gamle dieselvogna er ca 130000,00/år.

Merkostnad /måned i disfavør av nybil bli da ca 2000,00/mnd. Eller 24000,00/år.

Dette er mitt personlige regnestykke, som for mange andre ikke vil passe. F.eks repkostnader, bilen MÅ på verksted, noe som kjent ikke billig. Nybil har bare "kun" servicekostnader på +5000,00/år.

Eeeeller...man har en ny bil som koster alt i alt 2000,00/kr mer/mnd. Som jo heller ikke er å forakte ;).
(Som nevnt før: Bilen blir hardt kjørt på tildels dårlig veg, så understellet får mer en rikelig juling, det gjørt litt vondt med en nybil.)

Sånn for ett kjapt regnestykke har jeg brukt denne: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil (https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil)

Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoulfredag 21. september 2018, klokken 23:58
Det er klart når dieselbilen er nedbetalt, så blir jo regnestykket i disfavør Soul. Kjører du 40 000 km i året med en bil som er 10 år pluss, så ser jeg for meg at det blir noen kroner i deler selv om du skrur selv. Men økonomisk sett så trumfer gammel nedbetalt bil belånt bil.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 22. september 2018, klokken 10:33
Hvis vi ser bort fra regnestykket ellers, så er besparelsen på drivstoff kun 11000/år. Det er småpenger.
Jeg glemte forøvrig hurtiglading; "drivstoffet" derfra koster det samme som diesel.

Gitt bakdelene med elbil, jeg vil ikke råde noen til å kjøpe elbil hvis de ikke samtidig kan spare bompenger.

Om en 5 til 10 års tid så kommer det muligens noe som er aktuelt som nybilkjøp for "folk flest",type ordentlig stasjonsvogn. Utviklingen går da fremover, om ikke akkurat  med stormskritt.

Ps:
Deler til gamle vogna pr år er typisk 2 til 4000kr. Det er på en bil som passerer 500000km i disse dager. (Den har forøvrig samme rekkevidde idag som for 18år siden
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_lørdag 22. september 2018, klokken 14:31
Lading med 6.3A gir dårlig utnyttelse grad av OBC i Kia Soul(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180922/2bb2ccc0640198ffa0d667ee36bbf2cc.jpg)
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 22. september 2018, klokken 15:37
@OE

Har du tilfeldigvis samme måling også på 16A?
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_lørdag 22. september 2018, klokken 16:20
Ikke prøvd foreløpig Zapcharger Pro'n er ikke configurert/koblet til ZapCloud enda... Skal prøve når den er i drift... Foreløpig går den bare i nødmodus som er 6A
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: MrSoullørdag 22. september 2018, klokken 20:41
Roy aasen : nå spørs det hvordan en ser på det tror jeg. Jeg har hatt min gamle bil som har gått 250 000 på verksted og brukt masse penger på den opp igjennnom. Det hadde vært billigere for meg å hatt en soul fra starten. Jeg med rundt 15 - 20 k km og uten bom synes bilen er genial. Jeg ser ingen større ulemper for min bruk. Nå som niro kommer så tror jeg elbil blir mer for hvermansen. Hvem trenger mer enn 30 - 40 mil per påfylling. De aller fleste trenger ikke det. Tenk også på vedlikehold. En elbil har minimalt med vedlikehold av motor, du slipper olje, regreim, vannpumpe og resten av den lange listen.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_lørdag 22. september 2018, klokken 21:18
Her er bilen koblet til UMC(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180922/785766809147df355463ddf604ddb40d.jpg)
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Usikkeronsdag 26. september 2018, klokken 21:56
Et lite uklipp fra ladeloggen via OBD /Torque
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_torsdag 27. september 2018, klokken 22:00
Turtle mode I dag... I et forsøk på å balansere cellene på Soul*n(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/ea18ad1728c659d455169ced6f5cad90.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180927/2ae573b280dad86fb8939c89bb6f4852.jpg)
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenfredag 28. september 2018, klokken 06:44
Jeg venter spent på resultatet.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_fredag 28. september 2018, klokken 08:16
Med den lade hastigheten tar det vel et par døgn å oppnå 100%...så BMS'n har god tid til å gjøre jobben.... Måtte jo oxo prøve hvordan bilen oppfører seg i Turtle mode
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenfredag 28. september 2018, klokken 08:59
Du kom deg hjem uten å dytte?  :D.

Interessant å se om det gjør noen forskjell.
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_fredag 28. september 2018, klokken 09:19
Dette var bevisst for å kunne lade opp til 100% fra tomt.... V/6Amp tar det ca 12 timer for å oppnå 50%
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:27
Brukbar lade hastighet på Kia_Soul_EV (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181016/7d3f3b6ded54a7e21d388d0f5425b419.jpg)
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 17. oktober 2018, klokken 15:52
Kjappis den der.
Det har jeg klar bare engang..lading fra 40 til ca 60%.  Ellers så har jeg vært nede på 12kw på lunkent batteri og 20 plussgrader på det dårligste. (Batteri på 10%)

Kjørte min ned til under 1% her om dagen. Bilen meldte redusert effekt..men den gikk akkurat like bra.  Lurte på å kjøre helt tom og bestille kranbil, men lot det være ;D
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_onsdag 17. oktober 2018, klokken 16:04
Kjørte 70 mil i et strekk + retur samme strekk... Synes lading gikk overraskende raskt.... Etter ca 10 mil... Synes jeg det er helt ok med en pause... Så lang tur med Soul er intet problem.... Fra Grong i nordre Trøndelag og til Sandvika var gjennomsnittlig forbruk rundt 150 w/km i 110 km/h fra Bolleland mot Oslo i regnvåt vei inkludert tåke gikk  batteri indikatoren skremmende fort nedover
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 17. oktober 2018, klokken 17:12
Må legge til at min skepsis til å begynne med avgort ikke er mer tilstede. Til mitt bruk en helt ideell vogn.

Skal få fomlet på plass OBD donglen og Torque..og følge med litt.
Har forøvrig ikke merket forskjell på sommer- kontra vinterdekk forbruksmessig. Litt snodig den der..
Tittel: Sv: Lading
Skrevet av: _OE_onsdag 17. oktober 2018, klokken 19:04
Har hatt flere OBDII dingler med Bluetooth... Alle har sviktet.... Kjøpte denne med WIFI... Virker som denne er bedre... Ikke minst får jeg avlest TMPS verdiene... Det finnes noen som ikke gjør det(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181017/443255df9fe2431c21e99a28434846a9.jpg)