Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: RoadRunner på onsdag 12. september 2018, klokken 10:14
Håper at det fortsatt er noen eksperter aktive på forumet :-)!!
Jeg ser på en 2010 nytype buddy, som har mange fysiske skavanker på fjæringer/ dempere/ bremser.
Største bekymring er at det kommer det en sterk tikkelyd fra motor/gearkasse. Lyden varierer med hastighet/turtall på motor. Det er svakere tikkelyd når man triller ned en bakke.
Lyden minner meg om da vi laget "motor" på trøsykkelen i barndommen - vi festet papp inn mot eikene på sykkelen.
Den ene caliperen bak hang innpå og det var varme i felgen etter 3-4 km, men jeg fikk presset den tilbake manuelt.
Da jeg testet litt på en parkeringsplass, virket det som at re-gen hang på idet buddyen startet å trille, men det løsnet etter 50 meter. Men det virket som at re-generering ikke slo seg av på slutten av turen (ca 8km) - da måtte jeg alltid ha gasspådrag (bremsene hang ikke på).
Buddyen har gått 50.000 km. Motor har vært byttet for 3 år siden. Jeg har ikke åpnet og sett på børster. Det er 2-4mm slakke (inn/ut) i høyre drivaksel, og litt på venstre.
Leste denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5759.0
Der nevnes det en tikkelyd og der var problemet (brent) motor.
Hva er sannsynlige årsaker? Er det gearkasse/aksling eller motor ?
Og ikke minst, hva kan/må gjøres ?
Jeg har en 2007 classic buddy jeg kan plukke deler fra. Kan jeg evt. bruke motor&gearkasse fra den på denne 2010 NiMh-utgaven ? (Merk at jeg trenger ikke å måtte ha re-generering).
Jeg vil ikke være bombesikker på dette, men jeg hadde en slik Buddy med den tikkingen.
Verkstedet på Økern sa at det ville kreve en overhaling av motoren for å fikse det.
En overhaling som var så pass dyr at jeg endte opp med en E-up fra dem
Det startet forresten med at bremsen hang på og de fikset det først, men så ble det mer og mer tikking
Det er 99% sikkert at det er kommutatoren i motoren som har delvis løsnet og børstene slår inni på hver runde.. Her kan du billigst bytte til en annen, bedre motor. Men obs, koble fra batteripakken før du gjør det, hvis ikke ryker motorcontrolleren.
Dette skjer pga høy hastighet og dårlig kjøling.
Regenering er annerledes på M9. Det samme er gassreaksjon. Så ikke tenk på det :)
Dette er vel slik jeg fryktet, motor må byttes.
Jeg har ikke byttet motor før. Er det slik at jeg f.eks. kan ta motor & gearboks fra min 2007 delebuddy og bytte over, og beholde de originale drivakslingene ? Er motorfeste / plassering og slikt make ? Eller må jeg gjøre noen tilpasninger ? Og hvilke utfordringer vil jeg møte ?
Du trenger ikke å bytte girboks. Den sitter inn mot motor med 3 bolter. Skru av de og motorfeste på baksiden, så er den løs.
Som sagt, koble fra strømmen fra batteripakken, enten i elboksen eller under sete. Så kobler du fra ledninger på motor og enten løfter ut motor, eller får den ut under, men da må du fjerne fjær, drivaksel osv for å få plass. Lettest å ta det ovenfra. Bare fjerne dekslene foran og bak i bagasjerom.
Sørg for å bruke egnet fett på splint mellom motor og gir.
Motor er ganske tung, så vær forberedt på det.
Når man har gjort dette noen ganger, går det på 15-20 minutter