Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Pilot på lørdag 08. september 2018, klokken 21:16

Tittel: Pirelli vs. Nokian R2 vinterdekk - piggfri
Skrevet av: Pilotlørdag 08. september 2018, klokken 21:16
Hvilke vinterdekk anbefales? Tenkte å bestille via Tesla, hvis jeg bestemmer meg denne uken.
Tittel: Sv: Pirelli vs. Nokian R2 vinterdekk - piggfri
Skrevet av: 1000kwhlørdag 08. september 2018, klokken 21:26
Diskusjonen er tatt mange ganger. Noen mener pirellidekkene ikke er laget for Norge og er livsfarlige.

Jeg er fornøyd med Pirelli etter en vinter.
Tittel: Sv: Pirelli vs. Nokian R2 vinterdekk - piggfri
Skrevet av: krister461lørdag 08. september 2018, klokken 22:15
Søk litt i forumet. Synes R2 er altfor myke for Tesla selv.
Tittel: Sv: Pirelli vs. Nokian R2 vinterdekk - piggfri
Skrevet av: Orbitlørdag 08. september 2018, klokken 22:33
Merk at Nokian nylig har kommet med en ny R3-modell, som angivelig skal være bedre egnet for elbiler (enn R2):
Sitat fra: https://www.nokiantyres.com/company/news-article/controlled-grip-more-comfortable-driving-nokian-hakkapeliitta-r3-and-nokian-hakkapeliitta-r3-suv-pea/The Nokian Hakkapeliitta R3 brings an unparalleled sense of effortlessness to driving on Northern roads. Its extensive size selection of 68 products, with sizes from 14 to 21 inches, is an excellent match for modern car models, hybrids and electric cars included. The selection covers, for example, the Tesla Model S, Tesla Model 3, BMW i3 and VW e-Golf.

Det kommer vel etterhvert noe erfaringsdata med R3. I mellomtiden bør det være mulig å få veldig gode avslag på utgående R2-dekk denne høsten.
Tittel: Sv: Pirelli vs. Nokian R2 vinterdekk - piggfri
Skrevet av: Cobossøndag 09. september 2018, klokken 16:37
Som eier av Michelin X-Ice OG Pirelli Zettozero vinterdekk, har jeg noen tanker. Jeg bruker Michelin X-Ice på norsk vinter, de er gode på snø, is og tåler litt mer aggressiv kjøring på tørr asfalt i Oslo. I skalaen fra aktiv kjøring på vinter til opp fjellsiden på vinter er de et greit kompromiss. R2 er nok mye mer mot fjellsiden og er direkte dårlig på aktiv kjøring. Pirelli er motsatt, de er veldig gode i en del plussgrader på Autobahn hvor Michelin X-ice er for myke og mistenker R2 er direkte farlig. Pirelli er greie på snø når de er nye, men is er de nok dårlige på. Det burde gi deg litt info.
Tittel: Sv: Pirelli vs. Nokian R2 vinterdekk - piggfri
Skrevet av: fonbergmandag 10. september 2018, klokken 00:07
Som det blir sagt over her: Nokian R2 (myke) og Pirelli Sotto (kontinentale) er i hver sin ende av skalaen. Mellom der har du f.eks. Michelin og Conti, som er gode kompromisser for mange. Men da må man kjøpe utenfor Tesla - og det er jo egentlig ikke noe problem, så lenge man velger felger som er innenfor spek.