Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: JorgenM på Fredag 07. ſeptember 2018, klokken 11:06

Tittel: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: JorgenMFredag 07. ſeptember 2018, klokken 11:06
Nei det er ikke høstens offisielle BMW-oppgradering :)

https://www.autoblog.com/2018/09/06/bmw-i3-100kwh-lion-smart-battery/

(https://o.aolcdn.com/images/dims3/GLOB/crop/1153x650+0+42/resize/800x450!/format/jpg/quality/85/http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/b8ce4962085be2f6880b768a56867cac/206645435/Lion+Smart+BMW+i3.jpg)
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: DisqusorFredag 07. ſeptember 2018, klokken 18:59
WOW, si meg, er dette bare en sak ingeniører bare har gjort på bakrommet  :o :)
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: SamcoFredag 07. ſeptember 2018, klokken 20:57
Tar gjerne et batteri bytte med rekkeviddden der.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: AnsjosfiletFredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:05
Hva i all verden skal dere med den rekkevidden på en i3?
Det er en bybil for svarte.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: hELgenenFredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:08
Funker fint på langtur. Er en 2 personer er det også plass til bagasje. I3 er undervurdert som langkjøringsbil. Trives godt på lange turer i den.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: AnsjosfiletFredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:11
Feil. i3 er overvurdert som langtursbil av folk som ikke vet bedre.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: Gordon RetrieverFredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:23
Jeg synes fjæringskomforten i i3 er bedre på langtur langs landeveien enn i byen.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: SamcoFredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:23
Fungerer fint til langkjøring utrolig enkel å kjøre.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: AnsjosfiletFredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:26
Som sagt...
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: 1317142119Fredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:51
Feil. i3 er overvurdert som langtursbil av folk som ikke vet bedre.
Så hva mener du at du vet som ikke vi vet?
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: AnsjosfiletFredag 07. ſeptember 2018, klokken 23:10
Feil. i3 er overvurdert som langtursbil av folk som ikke vet bedre.
Så hva mener du at du vet som ikke vi vet?

- lydnivå i kupe
- stabilitet i høye hastigheter
- følsomhet for sidevind
- komfort i setene
- slippe å ligge i samme hastighet som semitrailere og bobiler.

Mao det som er av betydning når man kjører langt.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: hELgenenFredag 07. ſeptember 2018, klokken 23:32
Feil. i3 er overvurdert som langtursbil av folk som ikke vet bedre.
Så hva mener du at du vet som ikke vi vet?

- lydnivå i kupe
- stabilitet i høye hastigheter
- følsomhet for sidevind
- komfort i setene
- slippe å ligge i samme hastighet som semitrailere og bobiler.

Mao det som er av betydning når man kjører langt.

Foruten følsomhet for sidevind er jeg lite enig
Komfort er super,lydnivå helt ok. Stabilitet er en tilvenning
Kommentaren  mhp hastighet er jo bare vås. Dessuten må vi alle forholde oss til lovlige hastigheter,eller?

Jeg har hatt mange biler opp gjennom årene og selv om større biler ligger roligere på veien og dermed føles mer stabil,så er min erfaring etter 60k med i3 at den fint kan kjøres på lengre turer også.  Og større batteri gir også muligheter for å laste opp billig energi der lading er gratis/billig..og behovet for å kunne lade hjemme blir mindre da en kan lade opp en ukes forbruk i slengen..
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: AnsjosfiletFredag 07. ſeptember 2018, klokken 23:46
Ja, i3 kan brukes på langturer, men dere må slutte å hause opp bilen som et langturs-lokomotiv. Den ble designet til å levere optimalt i byer, og det synes jeg den fungerer perfekt til.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: KlykkenLørdag 08. ſeptember 2018, klokken 00:47
Ja, i3 kan brukes på langturer, men dere må slutte å hause opp bilen som et langturs-lokomotiv. Den ble designet til å levere optimalt i byer, og det synes jeg den fungerer perfekt til.
Må si meg enig her. Er litt for urolig langs veien i litt hastighet, for stump i fjæringen og støyer ganske mye.
Men igjen, forstår at man blir vant til det - inntil man prøver en bil som er mer egnet.

Pendlerbil og bybil er den meget god på etter min mening. Kommer til å beholde 14-modellen min til den blir for kostbar og holde vedlike. So far ufattelig billig!
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: DisqusorLørdag 08. ſeptember 2018, klokken 09:52
Klykken: "Må si meg enig her. Er litt for urolig langs veien i litt hastighet, for stump i fjæringen og støyer ganske mye.
Men igjen, forstår at man blir vant til det - inntil man prøver en bil som er mer egnet."

Forsøk i3S neste gang, på langtur oppleves Sén som noe helt annet enn std i3 !
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: 1317142119Lørdag 08. ſeptember 2018, klokken 10:27
Feil. i3 er overvurdert som langtursbil av folk som ikke vet bedre.
Så hva mener du at du vet som ikke vi vet?

- lydnivå i kupe
- stabilitet i høye hastigheter
- følsomhet for sidevind
- komfort i setene
- slippe å ligge i samme hastighet som semitrailere og bobiler.

Mao det som er av betydning når man kjører langt.

20% er sant (turbulens er ikke i3s beste venn), 60% av det du skriver er subjektive meninger og de siste 20% er bullshit. Eneste grunnen til å ligge bak lastebiler og bobiler med en i3 er hvis det ikke er forbikjøringsmuligheter.

Hvis du er så misfornøyd med drittbilen din, skjønner jeg ikke hvorfor du beholder den.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: turfsurfLørdag 08. ſeptember 2018, klokken 10:32

20% er sant (turbulens er ikke i3s beste venn), 60% av det du skriver er subjektive meninger og de siste 20% er bullshit. Eneste grunnen til å ligge bak lastebiler og bobiler med en i3 er hvis det ikke er forbikjøringsmuligheter.
Støy er målbart, ikke subjektivt. I3 har relativt mye hjulstøy, mere enn Model X som får kritikk for det samme. På visse typer asfalt er det i overkant mye med sommerhjul på.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: AnsjosfiletLørdag 08. ſeptember 2018, klokken 11:17
Feil. i3 er overvurdert som langtursbil av folk som ikke vet bedre.
Så hva mener du at du vet som ikke vi vet?

- lydnivå i kupe
- stabilitet i høye hastigheter
- følsomhet for sidevind
- komfort i setene
- slippe å ligge i samme hastighet som semitrailere og bobiler.

Mao det som er av betydning når man kjører langt.

20% er sant (turbulens er ikke i3s beste venn), 60% av det du skriver er subjektive meninger og de siste 20% er bullshit. Eneste grunnen til å ligge bak lastebiler og bobiler med en i3 er hvis det ikke er forbikjøringsmuligheter.

Hvis du er så misfornøyd med drittbilen din, skjønner jeg ikke hvorfor du beholder den.

Joda, det skjønner du. Den er en nær perfekt bybil.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: JorgenMTirsdag 11. ſeptember 2018, klokken 19:31
I følge denne artikkelen så er produsenten av dette batteriet som skal levere batterier til iNext, da stemmer kanskje rekkevidden til iNext på 750km likevel.

https://www.greencarreports.com/news/1118707_bmw-drops-diesels-in-favor-of-plug-in-hybrids

"- a company supplier recently showed a prototype BMW i3 with three times the battery capacity in the same footprint of the original, which could allow BMW to pack far more range into its plug-in hybrids.

The new battery is expected to be used in the company's upcoming iNext electric sedan, which is due to be revealed at the end of the week.
"
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: arthurFredag 09. November 2018, klokken 15:45

20% er sant (turbulens er ikke i3s beste venn), 60% av det du skriver er subjektive meninger og de siste 20% er bullshit. Eneste grunnen til å ligge bak lastebiler og bobiler med en i3 er hvis det ikke er forbikjøringsmuligheter.
Støy er målbart, ikke subjektivt. I3 har relativt mye hjulstøy, mere enn Model X som får kritikk for det samme. På visse typer asfalt er det i overkant mye med sommerhjul på.

At støy er måplbart er det vel ingen tvil om, men hvordan denne oppleves er svært subjektiv. Mange diskusjoner her på forumet om hvor mye biler støyer, eller ikke, og hvordan dette oppleves.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: turfsurfFredag 09. November 2018, klokken 17:09
At støy er måplbart er det vel ingen tvil om, men hvordan denne oppleves er svært subjektiv. Mange diskusjoner her på forumet om hvor mye biler støyer, eller ikke, og hvordan dette oppleves.
Selvfølgelig. Fornektelse og hørselsskader hjelper mot mye.
Tittel: Sv: i3 med 700km rekkevidde
Skrevet av: arthurFredag 09. November 2018, klokken 17:37
Det er vel ikke snakk om hørselsesskade, eller ikke, når vi snakker om støy fra en elbil?

Truls T. Gjestland er støyforsker ved SINTEF; Støy er en subjektiv sak. https://www.vg.no/rampelys/i/LweVp/eksperter-om-oeya-stoey-irriterende-men-ikke-helsefarlig