Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Ampéreson på fredag 31. august 2018, klokken 10:33

Tittel: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Ampéresonfredag 31. august 2018, klokken 10:33
Som er viden kjent skal Ionity lage et pan-europeisk ladenettverk med 400 stasjoner. Ser også at det kommer en stasjon på sørlandet. Men det jeg ikke klarer å finne ut er hvor mye det koster å lade. Pr. kWh eller minutt, noen som vet noe?
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Rollepfredag 31. august 2018, klokken 10:40
Nei, det gjenstår å se hva det blir.

Har spurt den norske Ionity sjefen et flertall ganger, det eneste svar man får er "det kommer vi tilbake til".
Men man får jo håpe at det blir tidsbasert ellers blir det helt håpløst.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Ampéresonfredag 31. august 2018, klokken 12:55
Har også prøvd å finne priser på de allerede eksisterende i Europa uten å finne.

På denne videoen er det faktisk gratis Currently free of charge

https://www.youtube.com/watch?v=VEmJ-Kxs7ec (https://www.youtube.com/watch?v=VEmJ-Kxs7ec)
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: RayBomblørdag 01. september 2018, klokken 18:28
Sitat fra: Rollep på fredag 31. august 2018, klokken 10:40
Nei, det gjenstår å se hva det blir.

Har spurt den norske Ionity sjefen et flertall ganger, det eneste svar man får er "det kommer vi tilbake til".
Men man får jo håpe at det blir tidsbasert ellers blir det helt håpløst.
Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Amatørenlørdag 01. september 2018, klokken 18:49
Pris på kW og ved fullt batteri 20,- kr/min?
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Trine2lørdag 01. september 2018, klokken 19:30
Man skulle tro det var mulighet for et to-priset system. Man betaler pr. kw inntil ladehastigheten når/går svært sakte og da går over på minutt-pris. På denne måten hindrer man overfylte ladestasjoner av folk som på død og liv må topplade bilen selv om det tar en time ekstra.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: automatlørdag 01. september 2018, klokken 23:30
Sitat fra: RayBomb på lørdag 01. september 2018, klokken 18:28

Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Hvis du har stått i ladekø bak en som "saktelader" på en hurtiglader, så skjønner du hvorfor.

Det er ikke strømmen man betaler for ved hurtiglading. Det er tilgang på tjensten hurtiglading. Billig strøm finner man andre steder.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: geearsøndag 02. september 2018, klokken 08:36
Sitat fra: RayBomb på lørdag 01. september 2018, klokken 18:28
Hvorfor mener du pris pr. kWh er håpløst?
I mitt hode høres det best ut, pga pris ikke da kommer an på ladehastighet, som alle vet påvirkes av flere faktorer..
Hvorfor mener du at pris pr. minutt er best?


Sent from my iPad using Tapatalk
Argumentasjonen mot kWh-prising er at 150kW-stasjonene da kan bli opptatt av alle elbilene som kun trekker 20-50kW. Men disse har som regel også mindre batterier å fylle enn de som trekker 50-150, så problemet er ikke noe annet enn at det blir flere om beinet. Det er de som lader raskt som drar opp driftskostnadene til Ionity, på grunn av effektleddet.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: goggomandag 03. september 2018, klokken 10:06
Og da har vi fått fasiten. Det ble hverken pr KWh eller pr minutt...
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Fast pris pr ladesession - 80 NOK. Hva synes vi om det?

mvh HUgo
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Håvarmandag 03. september 2018, klokken 10:19
Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Beckernmandag 03. september 2018, klokken 10:36
Sitat fra: Håvar på mandag 03. september 2018, klokken 10:19
Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.
Med mindre ladesession har en makstid.
En makslengde på 150kW ladere bør vel være 30 min.
Slike tidsinndelinger er jo vanlige i USA.

Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Øyvind.hmandag 03. september 2018, klokken 10:40
Smart trekk for oppmerksomhet og bruk av laderne. Tipper det blir rask økning i kjennskap og høy belastning på laderne.
Men for brukerne virker det ikke som en god strategi. Når man først må betale for seg forventer jeg at en del vil forsøke å gjøre så god deal som mulig. Dvs stå så lenge som mulig. Med fastpris har man nesten mindre incentiv for å flytte bilen enn på Teslas «gratis»-løsning. Ettersom effekten ikke prises må man vel her regne med at også elbiler med små batterier kobler til og blir stående lenge uten å utnytte tilgjengelig effekt, for prisen er lav. Hadde fastprisen vært 2-300,- derimot tipper jeg få med lite batteri hadde hoppet på dealen.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 03. september 2018, klokken 10:56
80 kroner garanterer jo at laderne vil benyttes i utstrakt grad av biler som maks kan lade med 50 kW. 80 kroner tilsvarer 32 minutter på en 50 kW lader til 2,5 kr/min. Om det er 80 kroner for ubegrenset tid så er Ionity billigere enn Fortum og andre.

Prisen virker mer riktig om det er f.eks begrenset til 15-20 minutter per session.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Orbitmandag 03. september 2018, klokken 10:56
Virker som denne prisingen bare er en overgangsordning mens de skalerer opp antall stasjoner. Husk at med en strømpris på f.eks. €0.30/kWh Tyskland, så er €8 faktisk billigere enn hjemmelading så lenge du får ladet 27kWh eller mer.
Sitat fra: https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricingTo demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 03. september 2018, klokken 10:58
"For the rest of 2018" er nok en nøkkelsetning, ja.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Electrixmandag 03. september 2018, klokken 11:13
Sitat fra: Beckern på mandag 03. september 2018, klokken 10:36
Sitat fra: Håvar på mandag 03. september 2018, klokken 10:19
Merkelig avgjørelse. Ved å sette fastpris oppfordrer Ionity til ladekø, selvfølgelig vil folk ha maks valuta for de 80,- de betaler.
Med mindre ladesession har en makstid.
En makslengde på 150kW ladere bør vel være 30 min.
Slike tidsinndelinger er jo vanlige i USA.
tidsinndelinger og fast pris pr lading var vanlig hos enkelte operatører her også i "gamledager". Men GK endret til minuttbetaling antakeligvis etter klaging/forespørsel fra kunder og det faktum at kunder valgte fortums minuttprising i stedet der de kunne velge. Bra at de tilpasset seg markedet og ikke kjørte seg i grøfta slik Ishavsveien gjorde.

Stykkpris virker kanskje greit for de på regnskapsavdelingen, men problemet er at det ikke gir noen mening for kunden. Og man ender opp med at de som bare skal ha litt lading velger dem bort for de gidder ikke betale 80kr for 5 kWh, og da ender man opp med bare de som skal fullade, og kunder som har dårlig tid, de man egentlig sikter seg inn mot med et slikt nettverk, de vil unngå disse hurtigladerne fordi man risikerer å vente lenge på noen som bare skal lade helt opp fordi de hr betalt for det.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: THEmandag 03. september 2018, klokken 11:26
For resten av 2018 kunne de vel like godt sagt at lading er gratis. Per dags dato har Ionity 6 ladelokasjoner i drift med til sammen 38 ladeuttak (5 lokasjoner med 6 uttak og 2 loaksjoner med 4 uttak). Blir ikke snakk om de store utgiftene om de hadde gitt bort strømmen, men tror kanskje de har en plan med å ta betalt, og at de bevisst har satt prisen så lavt.

£8, €8, NOK/SEK/DKK 80 osv. vil være en dårlig løsning som en fastpris når det kommer biler som kan utnytte 150/350 kW lading, men i og med at de har sagt at prisen gjelder ut 2018, så er det i praksis noen få Jaguar iPace som kan lade med 100 kW eller mer. Hyundai Kona og Ioniq kan vel utnytte ca 70 kW, så de har også glede av Ionity, men ellers er kundegrunnlaget biler med max 50 kW lading.

Regner med at Ionity ønsker at (de få) ladestasjonene de har nå i 2018 skal brukes så mye som mulig for å få erfaring med utstyr, betalingsløsnigner, service og support osv. Da kan det jo være et bra grep å sette en pris som er så lav at de garantert får mange ladesesjoner, og dermed mye erfaringsdata.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: JorgenMmandag 03. september 2018, klokken 11:41
Sitat fra: THE på mandag 03. september 2018, klokken 11:26
Per dags dato har Ionity 6 ladelokasjoner i drift med til sammen 38 ladeuttak (5 lokasjoner med 6 uttak og 2 loaksjoner med 4 uttak).
9 stasjoner live og 5 under construction i følge Ionity hjemmeside.


THE PLAN
400
Charging stations by 2020

LIVE
009
Charging stations

NOW BUILDING
005
Charging stations
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Rollepmandag 03. september 2018, klokken 11:51
Sitat fra: goggo på mandag 03. september 2018, klokken 10:06
Og da har vi fått fasiten. Det ble hverken pr KWh eller pr minutt...
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Fast pris pr ladesession - 80 NOK. Hva synes vi om det?

mvh HUgo
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Men prisingen vil selvsagt endre seg neste år når biler med raskere ladehastighet kommer på markedet.

Hva skjer forresten hvis "session" blir avbrutt etter kort tid, bare starte på en ny til 80 kroner da, eller?
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: goggomandag 03. september 2018, klokken 12:01
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Sitat fra: goggo på mandag 03. september 2018, klokken 10:06
Og da har vi fått fasiten. Det ble hverken pr KWh eller pr minutt...
https://ionity.eu/en/where-and-how.html#pricing

Fast pris pr ladesession - 80 NOK. Hva synes vi om det?

mvh HUgo
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Men det blir jo fint å få disse tregtladende Leafene og Egolfene bort fra GK og Fortum laderne, så vi andre kan lade der uten å vente på dem. Synd ikke Tesla har CCS adaptere så kunne vi fått dem bort fra 50KW laderne også  ;)

Forøvrig er GK mye rimeligere enn Ionity for de fleste av dagens elbiler. Nå er det jo blitt 30% fast rabatt hos disse leverandørene for de av oss som er NAF medlemmer og kjøper strømmen hjemme fra LOS, pluss volumrabatten fra GK.
https://www.naf.no/tjenester/naf-xtra/laderabatt/
Man kan enkelt komme under 1.25 pr minutt med 50KW lading hos GK nå, for de som hurtiglader en del.

mvh Hugo

Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: THEmandag 03. september 2018, klokken 12:03
Sitat fra: JorgenM på mandag 03. september 2018, klokken 11:41
Sitat fra: THE på mandag 03. september 2018, klokken 11:26
Per dags dato har Ionity 6 ladelokasjoner i drift med til sammen 38 ladeuttak (5 lokasjoner med 6 uttak og 2 loaksjoner med 4 uttak).
9 stasjoner live og 5 under construction i følge Ionity hjemmeside.


Og kartet til Ionity viser 6 i drift, 1 under testing og 8 under konstruksjon.

Forøvrig er det vanskelig å finne informasjon på nettsidene til Ionity. Håper virkelig de ikke har tenkt å legge seg på dette nivået når det gjelder brukervennlighet også etter at de kommer skikkelig i gang.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: JorgenMmandag 03. september 2018, klokken 12:10
Tror ikke karted deres er helt oppdatert. Det har vist 7 stasjoner live i lengre tid men gikk ned til 6 da de nye nettsidene kom i helgen.
Har mer tro på den telleren på forsiden deres :)
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: arnklmandag 03. september 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Leaf har CHAdeMO, så dei kan ikkje lade på Ionity-ladarane.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: hemimandag 03. september 2018, klokken 14:31
Sitat fra: arnkl på mandag 03. september 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Leaf har CHAdeMO, så dei kan ikkje lade på Ionity-ladarane.

nei, rapidgate leafene på 40KWH har ikke chademo.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Rollepmandag 03. september 2018, klokken 17:11
Sitat fra: arnkl på mandag 03. september 2018, klokken 13:03
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 11:51
Det blir kjekt å stå i ladekø bak Rapidgate Leafer og andre langsomt-ladene biler som selvsagt vil lade til 100% for å få mest mulig for pengene :D

Leaf har CHAdeMO, så dei kan ikkje lade på Ionity-ladarane.
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Counterpointermandag 03. september 2018, klokken 18:15
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 17:11
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
Les posten før din
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Porsgrunnmandag 03. september 2018, klokken 19:22
Leaf har vell fortsatt Chademo for hurtiglading, på AC lading gjorde de riktignok et bytte fra Type 1 til Europeisk Type 2 plugg.

https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-kundeprisliste.pdf
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: JorgenMmandag 03. september 2018, klokken 20:09
Sitat fra: JorgenM på mandag 03. september 2018, klokken 11:41
9 stasjoner live og 5 under construction i følge Ionity hjemmeside.

Og nå 8 timer senere står det 9 stasjoner live og 7 under construction, så da har de startet bygging av 2 nye denne uka.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Rollepmandag 03. september 2018, klokken 20:16
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. september 2018, klokken 18:15
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 17:11
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
Les posten før din
Les posten etter din :D
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Counterpointertirsdag 04. september 2018, klokken 14:29
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 20:16
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. september 2018, klokken 18:15
Sitat fra: Rollep på mandag 03. september 2018, klokken 17:11
Herregud, har de fremdeles ikke begynt å levere bilene med CCS som er den Europeiske standarden :o

Men greit, da slipper vi ihvertfall å ha de bilene i køen :)
Les posten før din
Les posten etter din :D
Tjo ho
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 08. september 2018, klokken 01:44
Dette høres ut som en operatør i klasse med Arctic Road, og jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke dem.
[li]
[/li][/list]

Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: automatlørdag 08. september 2018, klokken 07:27
Må har vel ikke ionety chademo, så lademønsteret til Leaf blir da relativt uinteressant

Kortrekkeviddebiler er neppe segmentet ionety sikter seg inn på. Og prisprofilen vil nok gjenspeile dette

Det er vel bare egolf og eup som mangler temperaturkontroll på batteriet av ccs-bilene. Og i europeisk sammenheng kommer de bare til å bli en parantes. Dette nettverket bygges ikke for de bilene som er på veien i Norge akkurat nå.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: elektroluxlørdag 08. september 2018, klokken 08:35
Fastpris hadde vært genialt på dieselpumpen. Spesielt med tanke på at dieselpurka mi har 75 l tank.  :D
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 08. september 2018, klokken 11:00
Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. september 2018, klokken 08:35Fastpris hadde vært genialt på dieselpumpen. Spesielt med tanke på at dieselpurka mi har 75 l tank.  :D
Fastprisen hadde vel kanskje vært på 1500 kr.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Panducklørdag 08. september 2018, klokken 11:06
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 08. september 2018, klokken 01:44
Dette høres ut som en operatør i klasse med Arctic Road, og jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke dem.

Åh? De har sagt at dette er prismodellen de vil ha ut 2018 (derfor så mange 8-tall i pris), og de setter opp lokasjoner med en rekke ladere i flere land der man nå ofte kan lade gratis. På min tur gjennom Tyskland var fastprisladere ikke uvanlig, men jeg kom meg stort sett fra danskegrensa til nederland uten å betale så mye for lading. Å kjøre denne "intro-prisen" når fokuset er land der elbiler er så uvanlig at en enslig 50kW-lader er nok, betyr ikke at de er som AR.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. september 2018, klokken 13:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. september 2018, klokken 11:00
Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. september 2018, klokken 08:35Fastpris hadde vært genialt på dieselpumpen. Spesielt med tanke på at dieselpurka mi har 75 l tank.  :D
Fastprisen hadde vel kanskje vært på 1500 kr.
Ja grøss, jeg tanket opp en liten Golf vi har på jobben og det kom på 750 kr

En liten påminnelse om kostnader.....

Selv om en ikke kommer like langt for 80 kr hos Ionity er avstanden stor!
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Amatørenlørdag 08. september 2018, klokken 19:18
De siste gangene jeg har fylt Caravellen til kona så har det vært for over 1.100,- kroner.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Amatørenlørdag 08. september 2018, klokken 20:14
Utfordringen med slik prissetting er om det passer med hvor man finner neste lader i forhold til restkapasitet på batteriet.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Panducklørdag 08. september 2018, klokken 20:36
uansett hva prisen blir, om det blir bygget på rette plasser så kan jeg trygt kjøre til Berlin med i3en August neste år, som blir langt billigere enn å leie bil. I Norge er relativt mange alternativ...
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Counterpointerlørdag 08. september 2018, klokken 20:39
Det ser i hvertfall ikke ut som Ionity bruker samme tankegang som Porsche, samme pris som bensin.......
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Panducklørdag 08. september 2018, klokken 20:46
Det er vel, som sagt, komplett umulig på vite hvordan Ionity tenker om prissetting, når de har gitt klar beskjed om at dette er "2018-pris", og de ikke vil fortelle / ikke vet hvordan endelig prismodell blir... Denne modellen ble jo valgt fordi "den var litt kul", og det blir neppe valget for den mer endelige modellen.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: TorTonsdag 17. oktober 2018, klokken 15:15
Når det gjelder Ionity, er det noen plass en kan se når de enkelte lokasjoner blir ferdigstilt og satt i drift. Noen hadde lagt ut en link jeg fulgte.
Ser feks at Gol pågår, men ikke når den er ferdig.
Fant heller ikke så mye om hvordan en skal betale. SMS skulle være mulig.
Greit nok i startfasen. Men jeg vil heller ha ladebrikke eller app, der en kan registrere et kort.
Så også at CircleK visstnok var innblandet. Ga de plass på stasjoner?
Vil det være så mye samarbeid at en kan betale med C K kort?

Noen som har info, eller kan peke på en tråd jeg ikke har funnet?
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: zbkonsdag 17. oktober 2018, klokken 15:19
Det er sagt 80kr per lading i første omgang. Tipper det blir endret etter hvert til tid eller energiprising (eller helst en kombinasjon etter min mening) for å unngå kø og biler som "langtidsparkerer".
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Amatørenonsdag 17. oktober 2018, klokken 16:01
 :+1:
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Nordlandsonsdag 17. oktober 2018, klokken 16:20
Sitat fra: TorT på onsdag 17. oktober 2018, klokken 15:15
Når det gjelder Ionity, er det noen plass en kan se når de enkelte lokasjoner blir ferdigstilt og satt i drift. Noen hadde lagt ut en link jeg fulgte.
Ser feks at Gol pågår, men ikke når den er ferdig.
Fant heller ikke så mye om hvordan en skal betale. SMS skulle være mulig.
Greit nok i startfasen. Men jeg vil heller ha ladebrikke eller app, der en kan registrere et kort.
Så også at CircleK visstnok var innblandet. Ga de plass på stasjoner?
Vil det være så mye samarbeid at en kan betale med C K kort?

Noen som har info, eller kan peke på en tråd jeg ikke har funnet?
De blir nok bygd så snart som mulig, men tidspunkt for ferdigstillelse vil nok avhenge av både kommunene og netteier, kanskje også vegvesenet. Bygging diskuteres i denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38639.150

Ang. betaling er det oppgitt registrering av kort + bruk av QR koder i starten, tviler på det kommer noen annen løsning for Circle K kort - spørsmålet er vel bare om man vil få noe rabatt med det. Jeg regner med det ikke går alt for lang tid før f.eks. elbilforeningens brikke kan benyttes. Les mer her:
https://elbil.no/vil-ta-80-kroner-for-hurtiglading-i-startfasen/
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: TorTtorsdag 18. oktober 2018, klokken 09:29
Noen gode lenker. Takk for hjelpen
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Marzotorsdag 18. oktober 2018, klokken 12:25
Optimal prising burde være fastpris for de første 15minuttene, gjerne 50,-
For så å ta 5,- pr minutt over dette.

Det ville holdt ladekøene nede og vært forutsigbart for brukere som må vente på andre som lader.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: stefsetorsdag 18. oktober 2018, klokken 17:15
Er Ionity franske? I såfall er nok 80 kr pr lading noe som har blitt bestemt etter en grundig vurdering av det franske elbil-markedet, og dermed selvsagt også er det som skal gjelde overalt ellers.  :laugh:

Det ser iallefall ut som om de tar elbil-erfaringer fra et ikke-elbil-land, og prøver å implementere det i Norge. Gjerne et land med kun noen få idealister som sjeldent hurtiglader, og har god tid når de gjør det, når de er ute og pleier sin egen grønne fortreffelighet, eller noe slikt. :P

Det burde vært motsatt, elbil-landet Norge er langt foran alle andre land. Vi bruker elbiler til normale transportbehov, og det er erfaringer som er gjort her, som bør implementeres andre steder.

Elbilforeningen og andre bør slå seg på brystet og si til andre land at vi er allerede godt i gang, dere bør se til oss.
Men en ting de ikke har fått til så langt, er krav om sakteladingsplasser på jobb-parkering.
Tittel: Sv: Ionity og pris for lading
Skrevet av: Nordlandstorsdag 18. oktober 2018, klokken 19:12
Nei. Tysk hovedkvarter, og eid av tyske bilmerker, pluss Ford. 80 kr er bare introduksjonspris i 2018. Fra ionity.eu:

PRICING

To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.

For third-party payments, please check directly with your mobility service provider for their individualized rates.