Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: xref på torsdag 30. august 2018, klokken 23:25

Tittel: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xreftorsdag 30. august 2018, klokken 23:25
Har gravd litt ang infotainment-systemet i I-Pace kjent som Touch Pro Duo. Mye ble presentert av underleverandørene på CES i år og leter man litt videre finner man en del informasjon. Dette innlegget er ment som en kort introduksjon så får vi se om jeg kommer med mer inngående dypdykk senere. Geeks, enjoy! Har også slengt med et par fun facts til slutt med interessante biter info jeg snublet over.

Det er lite tilgjengelig informasjon knyttet direkte opp mot I-Pace, men etter å ha brukt noen timer på å fikle med systemet i et par forskjellige I-Pacer og lest tilgjengelig dokumentasjon så føler jeg meg ganske trygg på antakelsene jeg gjør nedenfor. Når jeg snakker om "skjermer" så er det i dette tilfellet stort sett snakk om separate systemer, men les videre så skjønner du hva jeg mener :).

Systemet er utviklet av Panasonic Automotive og tilpasset av JLR. Instrumentklusteret, HUD, infotainment-systemet og klima-systemet (inkl skjermene på de sirkulære knappene) drives av en og samme SoC. Har ikke funnet noen specs på denne enda men tipper det er snakk om noe fra Intel basert på FCC-tester for andre JLR biler. Mange leverandører går denne veien nå ettersom det reduserer mengden hardware i bilen betydelig. Du slipper å ha dedikerte soc'er som drifter hvert enkelt system. Det vil si mindre kabling, innspart vekt, mindre kompleksitet, osv. Kompleksiteten blir ihvertfall flyttet i større grad over på software-siden som i prinsippet er billigere for produsenten.

Systemet er hypervisor-basert så de ulike skjermene kjører hvert sitt OS i et eget VM. Jeg forstår det slik som at Panasonic har utviklet en egen hypervisor for formålet. Instrument-klusteret er Linux-basert, infotainment-systemet er nok også Linux-basert, en antakelse jeg gjør basert på bakgrunn av flere funn. Jeg vet det trolig ikke er QNX, ettersom JLR signerte en avtale med BlackBerry for samarbeid om nytt QNX-basert infotainment-system i år. Det er nok heller ikke Android, da Panasonic snakker mye om hvordan de bruker Android i Skip-Gen systemet de jobber med, så jeg tipper de ikke bruker Android i Touch Pro Duo ettersom de ikke nevner det noe sted. Kanzi Runtime (mer om Kanzi straks) støtter QNX, Android, Linux, Nucleus, INTEGRITY, og Windows så da er det ikke så mange kandidater igjen og jeg tipper derfor på Linux. Funn på relevante LinkedIn-profiler underbygger teorien min. En av de som jobbet på JLR sitt RND-senter i 2017 med infotainment-systemer skriver litt om teamet hans på 18+ stk som har vedlikeholder en dedikert Linux-distribusjon med tilhørende software-stack. Vedkommende jobber nå med implementering av OTA-oppdateringer til I-Pace, så da vedder jeg på at Infotainment-systemet kjører Linux. Faktisk er det meget sannsynlig at det er snakk om en 64bits Ubuntu-variant da det er dette som blir brukt i forgjengeren til Touch Pro Duo (Touch Pro) som man finner i andre Jaguar-modeller (Med unntak av Velar).

Til sammenlikning finner vi Linux hos Tesla, Audi bruker QNX, Honda bruker Android. Kritiske systemer (nødbrems, førerassistent-funksjoner osv) lever tilsynelatende også på samme SoC og kjører et eller annet RTOS og er skjermet fra de andre systemene på et eller annet vis utover bare VM-isoleringen.

Hva selve host'en (eller domenekontrolleren som Panasonic kaller det) kjører aner jeg ikke.

Det grafiske grensesnittet er utviklet av Panasonic i samarbeid med Kanzi. Kanzi er leverandør av UI-design programvare som brukes til utvikling av grafiske grensesnitt for en drøss med ulike bilprodusenter, inkludert Audi. Panasonic fikk tilsynelatende hjelp fra Kanzi til å bistå i utviklingen for å få ferdigstilt systemet så raskt som mulig.

Det er mange interessante funn her så langt. Det blir spennende å se omfanget av OTA-oppdateringer fremover og hva som skjer når neste generasjon infotainment-system for JLR kommer. Ettersom det er basert på en helt annen plattform er jeg usikker på hvor lenge de gidder å videreutvikle løsningen de bruker i I-Pace.

Fun fact #1: Luftrensesystemet du kan specce på I-Pacen er mest sannsynlig også basert på teknologi fra Panasonic Automotive.

Fin fact #2: I-Pace er JLR sin første bil med Level 2 autonom kjøring. Dette er samme level som Tesla er på i dag. Det betyr ikke at systemene er like gode men det betyr at I-Pace har mer eller mindre samme funksjonalitet.

Fun Fact #3: Infotainment-systemet i nyeste XE, XF, og E-Pace kjører på en 4-kjerners Intel Atom E3845 @ 1.91 GHz med 4GB RAM. Tipper vi finner en oppdatert variant av noe liknende i I-Pace. E3845 er en rugga CPU som er designet for å operere i temperaturer mellom -40c og 110c.

Fun Fact #4: "InControl Touch Pro Duo" er også kjent som "Blade" internt i JLR.

Fun Fact #4: JLR har en av de mest detaljerte changeloggene for en software-oppdatering til bil jeg har sett. Her er en for ICTP (http://cdn.ovalnews.com/pdf/ICTP-Phase-4-18B-Release-Notes.pdf) (ikke duo). Mistenker at dette er et internt dokument så spørs om vi får se liknende changelog når I-Pacen oppdateres med OTA.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Counterpointerfredag 31. august 2018, klokken 08:41
Sitat fra: xref på torsdag 30. august 2018, klokken 23:25
Det er mange interessante funn her så langt. Det blir spennende å se omfanget av OTA-oppdateringer fremover og hva som skjer når neste generasjon infotainment-system for JLR kommer. Ettersom det er basert på en helt annen plattform er jeg usikker på hvor lenge de gidder å videreutvikle løsningen de bruker i I-Pace.
Imponerende undersøkelser du har gjort

Hva tror du er konsekvensen av det siterte?
Blir nåværende I-Pace utdatert når neste versjon kommer og blir sittende med et system som lagger og ikke har full funksjonalitet?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Per Hasvoldfredag 31. august 2018, klokken 09:33
Flott jobbet xref! Mye interessant her. Det som er spennende å se om noen dager er jo om en del av den store oppgraderingen som kommer kan være bytte av OS i dette systemet (f.eks. fra Unix til QNX). Det ville jo kreve mer enn en OTA og kan forklare hvorfor det tar litt tid å få testet både OS og selve installasjonsprosessen. På den andre siden høres det litt tvilsomt ut at de endrer OS nå, så seint i utviklingsprosessen. Spennende uansett.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Xanderfredag 31. august 2018, klokken 09:47
Sitat fra: Per Hasvold på fredag 31. august 2018, klokken 09:33
På den andre siden høres det litt tvilsomt ut at de endrer OS nå, så seint i utviklingsprosessen. Spennende uansett.

MEN hvis Jaguar ser at fremtiden er QNX så er det kanskje akkurat nå det rette tidspunktet å skifte før mange ti-tusener biler er produsert?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Vindfredag 31. august 2018, klokken 11:53
Sitat fra: xref på torsdag 30. august 2018, klokken 23:25Fin fact #2: I-Pace er JLR sin første bil med Level 2 autonom kjøring. Dette er samme level som Tesla er på i dag. Det betyr ikke at systemene er like gode men det betyr at I-Pace har mer eller mindre samme funksjonalitet.
Etter en test av bilen med dette støttes det, Det er på helt annet nivå enn f.eks F-Pace, jeg vil si det er skremmende likt det du finner i nyeste Volvo, Mercedes eller BMW.  Etter min mening bedre enn det du finner i siste Tesla oppdatering, selv om noen kan være uenig i det.  Det er MobilEye som leverer kameraene og teknologien til dette, og det er Intel basert - enten på egen prosessor eller på VM (som du beskrev over)

Såvidt jeg vet leverer Panasonic samme teknologi som benyttes i I-Pace til BMW, Volvo, Ford og Nissan ..og mange flere.  Så det er ikke alt her JLR utvikler selv nei...
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xreffredag 31. august 2018, klokken 11:58
Sitat fra: Per Hasvold på fredag 31. august 2018, klokken 09:33
Flott jobbet xref! Mye interessant her. Det som er spennende å se om noen dager er jo om en del av den store oppgraderingen som kommer kan være bytte av OS i dette systemet (f.eks. fra Unix til QNX). Det ville jo kreve mer enn en OTA og kan forklare hvorfor det tar litt tid å få testet både OS og selve installasjonsprosessen. På den andre siden høres det litt tvilsomt ut at de endrer OS nå, så seint i utviklingsprosessen. Spennende uansett.

Jeg vedder en årslønn på at du ikke ser en QNX-basert løsning med det første. Avtalen med BlackBerry ble undertegnet tidligere i år og inkluderte et team på 100+ utviklere som skulle være med å jobbe frem neste generasjon infotainment-system for JLR. Det tar nok mer enn et par måneder å få på plass.

Med tanke på de ganske omfattende feil og mangler med nåværende system i I-Pace skjønner jeg godt at de bruker litt tid på testing og tweaking før den kommer.

Satser på at man kan få tak i en god changelog når oppdateringen kommer slik at vi får et godt bilde av hva vi kan vente oss fremover.

Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xyzzyfredag 31. august 2018, klokken 15:40
Sitat fra: Vind på fredag 31. august 2018, klokken 11:53
Etter en test av bilen med dette støttes det, Det er på helt annet nivå enn f.eks F-Pace, jeg vil si det er skremmende likt det du finner i nyeste Volvo, Mercedes eller BMW.  Etter min mening bedre enn det du finner i siste Tesla oppdatering, selv om noen kan være uenig i det.  Det er MobilEye som leverer kameraene og teknologien til dette, og det er Intel basert - enten på egen prosessor eller på VM (som du beskrev over)

Såvidt jeg vet leverer Panasonic samme teknologi som benyttes i I-Pace til BMW, Volvo, Ford og Nissan ..og mange flere.  Så det er ikke alt her JLR utvikler selv nei...

Bør vel presisere at det ikke er så rart at Mobileye er Intelbasert - Mobileye er eid av Intel, så det er vel Intel-basert per definisjon ;)
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: daktarifredag 31. august 2018, klokken 16:21
Har du noe dokumentasjon på at MobilEye i i-pace er Intelbasert? De har nemlig tidligere levert egne chiper. De fleste har brukt EyeQ3.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Nordlandslørdag 01. september 2018, klokken 14:34
EyeQ4 som forhåpentligvis er chippen som brukes i I-Pace (alternativt EyeQ3), er nok i hovedsak utviklet før Mobileye ble oppkjøpt av Intel i begynnelsen av 2017. EyeQ5 som er under utvikling skal dra nytte av Intel's øvrige kompetanse, men den blir nok heller ikke basert på noen av Intel's "vanlige" prosessorer i særlig stor grad - dette er spesialisert hardware.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Hårekmandag 03. september 2018, klokken 18:14
Noen tanker om navigasjonsystemet? Jaguar bruker kart fra Here Auto (https://en.wikipedia.org/wiki/Here_(company)#HERE_Auto), som nå eies av Audi, BMW og flere. Men Audi og BMW selv bruker Google Maps.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: bmw2002mandag 03. september 2018, klokken 19:48
BMW bruker ikke Google Maps
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Hårekmandag 03. september 2018, klokken 20:57
Neivel? BMW Route planner (https://www.bmw-routes.com/uk/en/plan-routes/index.jsp) bruker Google.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: bmw2002mandag 03. september 2018, klokken 21:19
Navigasjonssystemet er noe annet enn en ruteplanlegger på nett.


Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Hårekmandag 03. september 2018, klokken 21:54
Joda. Kan vi heve nivået på argumentasjonen en smule?
Noen som kan være litt mer hjelpsomme?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: mariowingmandag 03. september 2018, klokken 22:47
BMW har brukt Here de siste årene (inkludert i min i3 hvor det står "svart på hvitt" i BMW Connected appen på telefonen at kartdata leveres av Here). Det ser også ut til at BMW går for Here fremover:
https://360.here.com/bmw-will-turn-on-hd-live-map-in-future-models

Audi skal i alle fall bruke Here fremover, her vist med nyeste A8: https://www.here.com/en/company/strategic-alliances/audi/IVIdemo

Hvorvidt Audi har brukt here de siste årene fant jeg ikke ut i farten.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Hårekmandag 03. september 2018, klokken 23:04
Takk for info. Det er da antagelig litt fram og tilbake hva de bruker.
Ser her at Audi bruker Google: https://www.audi.no/no/web/no/kundeinformasjon/audi-connect-informasjon/apper-og-tjenester/myroute.html
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: JaguarPacetirsdag 04. september 2018, klokken 20:21
Usikker på hvor jeg skulle ligge denne, men ser dette som "random fun facts" for infotainment systemet. 8)

Synest dette stuntet mellom Jaguar og Dua Lipa, og at sangen "Want to" integreres inn mot infotainment systemet til I-Pace og tilpasser seg din kjøre stil og musikk smak, virker både spennende og interessant. Samtidig er Dua Lipa en flott dame, med en god stemme som passer sjangeren hun spiller/synger. Hun har stil og en X-faktor, akkurat som Jaguar I-Pace. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=qQHltg_D0hA (https://www.youtube.com/watch?v=qQHltg_D0hA)
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 04. september 2018, klokken 22:06
Video unavailable
This video contains content from WMG, who has blocked it in your country on copyright grounds.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Eyvind Bernhardsentirsdag 04. september 2018, klokken 23:26
https://remix.jointhepace.com/start
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Vannkraftsøndag 23. september 2018, klokken 19:56
Her kan man koble inn en HDMI enhet, f.eks en Chromecast.

Da kan man se på Game of Thrones mens man venter på at hurtigladingen skal bli ferdig
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 23. september 2018, klokken 21:32
Sitat fra: Vannkraft på søndag 23. september 2018, klokken 19:56
Her kan man koble inn en HDMI enhet, f.eks en Chromecast.
Chromecast hadde jo vært suvernt, noen som har testet/lest om når og hvordan denne HDMI-inngangen fungerer?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Vannkraftsøndag 23. september 2018, klokken 22:54
Står litt om det her under tittelen "Bærbare medier"
http://www.ownerinfo.jaguar.com/model/4K/2019/document/29953_no_NOR
(http://www.ownerinfo.jaguar.com/model/4K/2019/document/29953_no_NOR)


VIDEOMEDIESPERRE MED KJØRETØY I BEVEGELSE

Når bilen er i bevegelse, viser berøringsskjermen en relevant sikkerhetsmelding, og videobildet stanses automatisk.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 24. september 2018, klokken 00:53
Sitat fra: Vannkraft på søndag 23. september 2018, klokken 22:54
Står litt om det her under tittelen "Bærbare medier"
Jess, men det virker som det er noe usikkert om HDMI-inngangen faktisk finnes på bilene levert i Norge nå?
Det står jo også følgende i manualen:  "De tilgjengelige kontaktene varierer i henhold til bilens spesifikasjoner."
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 25. september 2018, klokken 22:03
De som har fått biler og svart på FB-gruppa mangler HDMI-kontakten...  :(
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 25. september 2018, klokken 22:04
Annet spørsmål: Noen som har sett beskrevet størrelsen på disk/lagringsenhet i bilen? Det står nevnt i instruksjonsmanualen at man kan rippe media og lagre musikk og lignende...?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: bmw2002torsdag 27. september 2018, klokken 11:24
Leste tidligere spesifikasjonen på Infotainment delen, men husker ikke hvor jeg fant det.

Ble beskrevet som en veldig kraftig CPU i allefall.

Men det er alt for tregt, spesielt er kartdelen irriterende.  Tar lang tid å få opp navigasjonen når man starter bilen og ruteplanlegging er for tregt.

Merkelig nok er den lille skjermen nede veldig raskt og reagerer umiddelbart på trykk.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xreftorsdag 27. september 2018, klokken 11:30
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 27. september 2018, klokken 11:24
Leste tidligere spesifikasjonen på Infotainment delen, men husker ikke hvor jeg fant det.

Ble beskrevet som en veldig kraftig CPU i allefall.

Men det er alt for tregt, spesielt er kartdelen irriterende.  Tar lang tid å få opp navigasjonen når man starter bilen og ruteplanlegging er for tregt.

Merkelig nok er den lille skjermen nede veldig raskt og reagerer umiddelbart på trykk.

Helt enig. Ytelsen er forferdelig dårlig og jeg kan ikke fatte å begripe hva slags QA-gjeng som har testet infotainmentsystemet og konkludert med at dette er "godt nok".
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: LittleHammersøndag 02. desember 2018, klokken 15:22
Er det noe håp om at det kommer fremtidige oppdateringer som fikser laggingen, gitt at bilen skal ha god HW?
Det snakkes jo om at selv ryggekameraene lagger fælt.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Utladetsøndag 02. desember 2018, klokken 16:42
Kan bekrefte at ryggekamera og 360kamera har forsinkelse. Ca ett sekund etter den virkelige verden. Fordelen med dette er jo at dersom man rygger etter speil og treffer noe, så rekker man å se opp på skjermen for å se hva man rygget i. Synes det er en praktisk funksjonalitet. ::)

En oppdatering på UI hadde vært velkommen. Hadde de klart å fjerne forsinkelser ville der vært fantastisk. Kan desverre ikke si jeg har særlig store forhåpninger. Hele bilen har jo «lag». Alt fra gasspedal til ryggekamera. Automatiske lys har forsinkelse. Justering av lysnivå på instrumentbelysning har forsinkelse, og har ofte tendens til å mikse opp natt og dag. Elektriske seter med hukommelse lider av hukommelse svikt, og finner fort ut å prøve å ta livet av en ved å skvise setet mot rattet.

Bilen er fin, men UI ødelegger desverre mye av helhetsinntrykket.

Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Chimpsøndag 02. desember 2018, klokken 19:02
Er det noen som ikke har 360? Typ at 360 gir lag på kamerapakken mens vanlig ryggekamera funker?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 02. desember 2018, klokken 19:28
Sitat fra: Chimp på søndag 02. desember 2018, klokken 19:02
Er det noen som ikke har 360? Typ at 360 gir lag på kamerapakken mens vanlig ryggekamera funker?

Jeg spurte på FB i går men har ikke fått svar enda.
SitatDet kan være et spor å sjekke 360-kamera vs kun ryggekamera her, selv om du ikke viser bildet fra alle vinklene på 360 kan datastrømmen prosesseres av bilen anyhow, og dermed belaster mer/gir mer forsinkelse enn på biler med kun ryggekamera?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefsøndag 02. desember 2018, klokken 20:09
Infotainment-systemet er bilens svakeste punkt for min del. At ryggekameraet henger etter er utrolig plagsomt og at hele grensesnittet er så tregt føles utrolig fremmed ut i 2018. Mazdaen jeg hadde som lånebil her forleden var milevis bedre. Her har de en jobb å gjøre men jeg ser ikke for meg at vi får noe annet enn en og annen bugfix. De snakket høyt om at de jobber aktivt med å gjøre systemet enklere å bruke så vi får se hva de dytter ut av oppdateringer etterhvert men jeg holder ikke pusten. Viktig å sammenlikne med JLR sine øvrige biler fremfor å tro at de skal gjøre som Tesla bare fordi det tilfeldigvis er en elbil.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: mariowingsøndag 02. desember 2018, klokken 21:49
Har kjørt Skoda (betalt av Jaguar...) i tre uker, ikke enig i at Jaguar sitt system er spesielt vanskelig å bruke. Det er litt terskel for å komme i gang men så fungerer det fint. Dashboard som viser status på navigasjon, media og telefon på en og samme «view» er for eksempel meget bra.

Lagg er det, men ikke mer enn at man glemmer det når man venner seg til det.

Etter min mening så er det største problemet forsinkelse på ryggekamera, at den ruller bakover hvis man ikke bruker creep og at bilen har store problemer med å hente opp profilen basert på nøkkel og telefon slik at det blir veldig tilfeldig hva slags innstillinger som gjøres gjeldende fra gang til gang. 360 kamera velger også noen ganger å bytte til front kamera når man kjører fremover, andre ganger ikke. Kunne dessverre laget en lang liste over denne typen feil :-(
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefsøndag 02. desember 2018, klokken 22:41
At systemet eventuelt er litt komplisert plager meg ikke så mye. Men at man i 2018 synes det er greit at scrolling lugger og at det ofte tar alt for lang tid fra knappetrykk til respons overrasker meg.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: RayBombsøndag 02. desember 2018, klokken 23:05
Sitat fra: xref på søndag 02. desember 2018, klokken 22:41
At systemet eventuelt er litt komplisert plager meg ikke så mye. Men at man i 2018 synes det er greit at scrolling lugger og at det ofte tar alt for lang tid fra knappetrykk til respons overrasker meg.
Helt enig med deg. Det er tross alt 2018, ikke 1990....
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefsøndag 02. desember 2018, klokken 23:07
Sitat fra: RayBomb på søndag 02. desember 2018, klokken 23:05
Sitat fra: xref på søndag 02. desember 2018, klokken 22:41
At systemet eventuelt er litt komplisert plager meg ikke så mye. Men at man i 2018 synes det er greit at scrolling lugger og at det ofte tar alt for lang tid fra knappetrykk til respons overrasker meg.
Helt enig med deg. Det er tross alt 2018, ikke 1990....

Opp til flere hos JLR har jo åpenbart vurdert det dithen at systemet er godt nok. Fremstår underlig for meg. En fornuftig kravspec på et slikt system burde blant annet spesifisere maksimal responstid i ms på en gitt operasjon. Just saying...
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: RayBombsøndag 02. desember 2018, klokken 23:10
Noen som kjenner til hvilken hw bilen bruker? CPU ram osv?
Noen har sagt at bilen har bra hw, men hva menes med bra?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefsøndag 02. desember 2018, klokken 23:18
Sitat fra: RayBomb på søndag 02. desember 2018, klokken 23:10
Noen som kjenner til hvilken hw bilen bruker? CPU ram osv?
Noen har sagt at bilen har bra hw, men hva menes med bra?

Har ikke sett noen specs på systemet i I-Pace, men forrige generasjon Touch Pro (som du finner i feks Jaguar XE) kjører en Intel Atom E3845 og 4 GB RAM, så jeg regner med at det er betydelig kraftigere maskinvare i I-Pacen. Tviler dermed på at det er hardware som er begrensningen med tanke på hvor mye bedre respons du har i en Tesla med Tegra 3 SoC fra 2011.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: mariowingtirsdag 04. desember 2018, klokken 22:24
Tror dette først og fremst er input lag fra du har fjernet fingeren til skjermen viser det du har valgt. Om denne forsinkelsen er satt såpass høyt med vilje eller ikke er ikke så godt å si. Scrolling og panorering av kartet går jo raskt og fint så tror cpu/gpu holder greit unna. På den andre siden har man lag'et fra bildene fra ryggekamera som jo virker veldig merkelig og kan allikevel peke på ineffektiv bildeprossesering.

Jeg merker meg at den nedre touchskjermen ikke har input lag. Den sentrale skjermen i dashboardet har heller ikke lag når man bruker scrollhjulet. Så kanskje de rett og slett har tildelt for lite ressurser til den vm som kjører hovedskjermen?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: bmw2002tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:42
Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: daktaritirsdag 04. desember 2018, klokken 23:10
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:42
Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden
Det var vel spekulasjoner om specs I første posten. Jeg merker meg at de har satt inn en vesentlig mindre hovedskjerm enn det er plass til (kostnader?) Og dermed måtte de lage en hack på luftdysene også som ser middels vellykket ut. Jeg mistenker gjerrighet her.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefonsdag 05. desember 2018, klokken 00:11
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:42
Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden

Vet ikke hvordan du har fått det for deg at specsene er råere enn noe annet på markedet? Tror nok sannheten er ganske annerledes.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: daktarionsdag 05. desember 2018, klokken 07:21
Jeg testet for morro den testsiden som Tesla-eiere bruker for å sjekke MCU-versjon. Den returnerte følgende:
Plattform: Linux i686
Agent: Mozilla /5.0 (Linux; Android 7.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome 55.0.2883.75 Mobile Safari 537.36

Some referanse skal ny MCU returnere Linux x86_64 mens gammel skal si Linux armv71

Noen som tør tolke dette?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xyzzyonsdag 05. desember 2018, klokken 08:55
Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:21
Jeg testet for morro den testsiden som Tesla-eiere bruker for å sjekke MCU-versjon. Den returnerte følgende:
Plattform: Linux i686
Agent: Mozilla /5.0 (Linux; Android 7.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome 55.0.2883.75 Mobile Safari 537.36

Some referanse skal ny MCU returnere Linux x86_64 mens gammel skal si Linux armv71

Noen som tør tolke dette?

Systemet (er dette Jaguar?) kjører 32 bits Android (Linux-basert) på en Intel-type prosessor, med en Chrome nettleser-komponent.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefonsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Spenennde! Android 7.0-basert OS med 32 bits Intel CPU. Sistnevnte overrasker meg veldig. Merk at user-agenten kan være hardkodet men vi får anta at den faktisk er reell. Lurer på om SELinux er i enforcing.

User-agenten pleier vanligvis for Android å inneholde både modellnummer og firmware-versjon. I dette tilfellet gjør den ikke det. Pussig.

Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Eyvind Bernhardsenonsdag 05. desember 2018, klokken 09:34
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Spenennde! Android 7.0-basert OS med 32 bits Intel CPU. Sistnevnte overrasker meg veldig.

Ikke nødvendigvis 32-bit CPU (lager Intel fortsatt 32-bit prosessorer?), men 32-bit OS. Det er overraskende ja.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefonsdag 05. desember 2018, klokken 09:37
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:34
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Spenennde! Android 7.0-basert OS med 32 bits Intel CPU. Sistnevnte overrasker meg veldig.

Ikke nødvendigvis 32-bit CPU (lager Intel fortsatt 32-bit prosessorer?), men 32-bit OS. Det er overraskende ja.

Ja, riktig. Det er et VM eller container også. Men ja, rart å gå for 32 bits Android i 2018. Tror aldri jeg har sett en Android device shippe med 32 bits Intel SoC så det her var et snodig valg.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: daktarionsdag 05. desember 2018, klokken 10:26
Det er en mulighet for feil selvfølgelig, brukte siden http://teslamcu.xyz/ som jo ble laget for å sjekke Tesla MCU (hovedskjermen). Kanskje noen av dere kompetente kan lage en bedre sak for Jaguar?

Fikk også en feilmelding "uncaught syntaxError: unexpected token u in JSON at position 0"
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xrefonsdag 05. desember 2018, klokken 10:29
Sitat fra: daktari på onsdag 05. desember 2018, klokken 10:26
Det er en mulighet for feil selvfølgelig, brukte siden http://teslamcu.xyz/ som jo ble laget for å sjekke Tesla MCU (hovedskjermen). Kanskje noen av dere kompetente kan lage en bedre sak for Jaguar?

Fikk også en feilmelding "uncaught syntaxError: unexpected token u in JSON at position 0"

Jeg kan sette opp noe i ledig tid. Det er dog primært user-agent stringen som er interessant og jeg regner med at den stemmer ihvertfall
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: bmw2002onsdag 05. desember 2018, klokken 10:58
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 00:11
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 04. desember 2018, klokken 22:42
Specs ble postet et sted tidligere. Husker ikke hva det var, men var raskere enn alt annet på markedet for bil.

Så de har gjort noe rart, gjenstår å se om de får fikset det.

Det går jo tregt når man taster inn noe, iPhone var jo smooth for 11 år siden

Vet ikke hvordan du har fått det for deg at specsene er råere enn noe annet på markedet? Tror nok sannheten er ganske annerledes.

Dette har ikke vært postet her, men på Twitter. Det var et intervju med noen fra Jaguar på nettet for 1 år siden, der  plattformen som I-Pace bruker ble omtalt.  Men det er selvfølgelig vanskelig å finne igjen noe på Twitter når man ikke husker hvem som skrev det...
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanaticonsdag 05. desember 2018, klokken 23:29
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xreftorsdag 06. desember 2018, klokken 00:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:29
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?

Tror du undervurderer hvor komplekst et slikt system er satt opp. Det er både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker til at eksempelvis førerassistent-systemene skal holdes isolert fra multimedia-systemet. I tillegg til at ulike systemer har ulike krav med tanke på ytelse og pålitelighet så mens kritiske systemer som cruise kontroll/radar/nødbrems kanskje må kjøre et RTOS kan multimedia håndteres av noe annet, osv.

Det er nok dyre komponenter med relativt god ytelse som drifter systemet. Utfordringen er å lage et grensesnitt som er optimalisert for maskinvaren og som også leverer responsiv ytelse. Videre må man ha flinke designere som lager et godt UI.

En Raspberry PI ville ha knelt umiddelbart. Tenk på hvor mange systemer som skal driftes. Hele multimedia-systemet, klima-kontrollene, sekundærskjermen, det virtuelle instrumentpanelet samt førerassistent-systemer, osv.

Men, Tesla får til dette med mer med en Nvidia SoC fra 2011 så det er nok ikke maskinvaren som er begrensningen her. Så får vi håpe at ting kan forbedres med oppdateringer og at det ikke er fundementale svakheter med arkitekturen som gjør at et responsivt GUI er umulig å få til.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: 4Matic Fanatictorsdag 06. desember 2018, klokken 11:23
Ja, jeg tenkte ikke at en RPi skulle kjøre alt :) - men det er vel mer enn EN compute-modul inni her?
De kan vel ikke kjøre realtime-løsningene på samme hw som brukes til multimedia-modulene?
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: Disqusorfredag 07. desember 2018, klokken 17:00
Tester av Tesla passer best i Tesla delen, akurat som tester av iPace passer best i iPace delen.

Inlegget om teardown av T3 er derfor slettet.

Lars
Forum admin
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xreftirsdag 18. desember 2018, klokken 20:25
Kjørte I-Pace igjen i dag og må si at mer eller mindre alt som har en skjerm går bedragelig tregt. Selv "speedometer"-animasjonen lugger. Det er genialt å kunne ha kartvisning i fullskjerm, men ikke når rendringen hakker seg avgårde. Da blir det mer et irritasjonsmoment.

Håper inderlig på en rekke forbedringer på dette området før jeg får min bil. Hvis ikke blir det en særdeles voldsom nedgradering fra min 4 år gamle Tesla Model S sånn sett. I verste fall har man jo alltids Android Auto som snart kommer med støtte for dynamisk oppløsning, noe som vil gjøre implementasjonen i I-Pace en god del bedre. HUD'en derimot er utrolig godt implementert. Den er responsiv, enkel å lese og fungerer rett og slett veldig bra.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: olavxxxtirsdag 25. desember 2018, klokken 10:07
Sitat fra: xref på torsdag 06. desember 2018, klokken 00:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:29
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?

Tror du undervurderer hvor komplekst et slikt system er satt opp. Det er både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker til at eksempelvis førerassistent-systemene skal holdes isolert fra multimedia-systemet. I tillegg til at ulike systemer har ulike krav med tanke på ytelse og pålitelighet så mens kritiske systemer som cruise kontroll/radar/nødbrems kanskje må kjøre et RTOS kan multimedia håndteres av noe annet, osv.

Det er nok dyre komponenter med relativt god ytelse som drifter systemet. Utfordringen er å lage et grensesnitt som er optimalisert for maskinvaren og som også leverer responsiv ytelse. Videre må man ha flinke designere som lager et godt UI.

En Raspberry PI ville ha knelt umiddelbart. Tenk på hvor mange systemer som skal driftes. Hele multimedia-systemet, klima-kontrollene, sekundærskjermen, det virtuelle instrumentpanelet samt førerassistent-systemer, osv.

Men, Tesla får til dette med mer med en Nvidia SoC fra 2011 så det er nok ikke maskinvaren som er begrensningen her. Så får vi håpe at ting kan forbedres med oppdateringer og at det ikke er fundementale svakheter med arkitekturen som gjør at et responsivt GUI er umulig å få til.
Tesla sin MCU kjørte som du sier frem til 2018 på en Tegra. Men dette var for mediaskjerm. Autopilot 1 kjørte mobileye, AP2 NVIDIA og AP2.5 med ekstra GPU.

Så det er ikke slik at Tesla kjørte en SoC til alt. De har hatt flere SoCer. AP3 ryktes komme med egen SoC.

Nå blir dette en digresjon fra tråden da og beklager det, er ikke ment som reklame for Tesla, bare tente jeg skulle oppklare misforståelser, så ikke folk tror man kan kjøre alt på en billig nettbrettchip fra 2011.
Tittel: Sv: Litt om infotainmentsystemet i EV400 + random fun facts
Skrevet av: xreftirsdag 25. desember 2018, klokken 12:24
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 25. desember 2018, klokken 10:07
Sitat fra: xref på torsdag 06. desember 2018, klokken 00:38
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 05. desember 2018, klokken 23:29
Sitat fra: xref på onsdag 05. desember 2018, klokken 09:25
Blir ikke mer enn 4GB RAM til den VM'en da ihvertfall :)
4GB RAM er nok til å kjøre en Windows Server 2016 i enterprise-løsninger, bør søren døtte være nok til å tegne opp noen knøttsmå, lite krevende menyer i en bil?

Jeg er rett og slett litt satt ut over at man klarer å levere en dyr bil i dag med lag i menyer, dette er ting du kunne kjøre på en Raspberry Pi til 200kr?
Er det gjort for fancy med virtualisering i flere lag, eller er det spart på komponenter som knapt burde koste noe som helst i 2018?

Tror du undervurderer hvor komplekst et slikt system er satt opp. Det er både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker til at eksempelvis førerassistent-systemene skal holdes isolert fra multimedia-systemet. I tillegg til at ulike systemer har ulike krav med tanke på ytelse og pålitelighet så mens kritiske systemer som cruise kontroll/radar/nødbrems kanskje må kjøre et RTOS kan multimedia håndteres av noe annet, osv.

Det er nok dyre komponenter med relativt god ytelse som drifter systemet. Utfordringen er å lage et grensesnitt som er optimalisert for maskinvaren og som også leverer responsiv ytelse. Videre må man ha flinke designere som lager et godt UI.

En Raspberry PI ville ha knelt umiddelbart. Tenk på hvor mange systemer som skal driftes. Hele multimedia-systemet, klima-kontrollene, sekundærskjermen, det virtuelle instrumentpanelet samt førerassistent-systemer, osv.

Men, Tesla får til dette med mer med en Nvidia SoC fra 2011 så det er nok ikke maskinvaren som er begrensningen her. Så får vi håpe at ting kan forbedres med oppdateringer og at det ikke er fundementale svakheter med arkitekturen som gjør at et responsivt GUI er umulig å få til.
Tesla sin MCU kjørte som du sier frem til 2018 på en Tegra. Men dette var for mediaskjerm. Autopilot 1 kjørte mobileye, AP2 NVIDIA og AP2.5 med ekstra GPU.

Så det er ikke slik at Tesla kjørte en SoC til alt. De har hatt flere SoCer. AP3 ryktes komme med egen SoC.

Nå blir dette en digresjon fra tråden da og beklager det, er ikke ment som reklame for Tesla, bare tente jeg skulle oppklare misforståelser, så ikke folk tror man kan kjøre alt på en billig nettbrettchip fra 2011.

Dette er korrekt. Jeg tok ikke med autopilot i regnestykket og forholdt meg kun til Infotainment-systemet ;)