Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: emagic på lørdag 01. oktober 2011, klokken 11:10

Tittel: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: emagiclørdag 01. oktober 2011, klokken 11:10
Det er mye snakk om at hurtigladerene koster mye penger, men er det noen som har en ide om hva en bensinpumpe koster i forhold?   Og det holder jo ikke med pumpa, man må jo ta høyde for at det skal graves ned en gigantisk tank også.

Så hurtigladeren er kanskje "billig" sett i det perspektivet?

emagic
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: cramandag 03. oktober 2011, klokken 08:43
Det er mye snakk om at hurtigladerene koster mye penger, men er det noen som har en ide om hva en bensinpumpe koster i forhold?   Og det holder jo ikke med pumpa, man må jo ta høyde for at det skal graves ned en gigantisk tank også.

Og ikke nok med det; denne tanken må graves opp og skiftes ut med jevne mellomrom. Lurer på om det er et sted mellom hvert 10. til 20. år.
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 03. oktober 2011, klokken 09:06
Da jeg jobbet i Statoil for 12 år siden, kostet en multifuel-kortpumpe 1,3 millioner. (Den hadde dog 4 drink-varianter. Nå har pumper vanligvis kun 2). I tillegg kommer selvfølgelig rør og tanker, graving og instalasjon. Jeg vil tippe at for "kun" 5 - 7 millioner, greier man å sette opp en atuomatpumpe med en diesel og en bensin -tank.

Du får med andre ord teppelagt landet med hurtigladere for et beskjedent beløp i forhold til fossilpumper.

For at det skal bli interessant, er det ingen økonomi i å betale av egen lommebok for å sette opp hurtigladere og så å gi bort strømmen. Vi elbilister må dermed innse at hvis vi skal få etablert mange hurtigladere må vi også betale for denne strømmen, slik at det blir et bisniss-kæis ut av hurtigladere.

Hurtigladere er dog ikke "hverdagsladingen", men noe som hjelper oss de få gangene vi skal på langtur og utvider dermed bruksmulighetene for elbiler.

Jeg ser derfor frem til at det etableres et system for betaling av hurtiglading.

Lars
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: jkirkebomandag 03. oktober 2011, klokken 09:23
For at det skal bli interessant, er det ingen økonomi i å betale av egen lommebok for å sette opp hurtigladere og så å gi bort strømmen.

Tja, det kommer vel an på. Om f.eks McDonalds setter opp gratis hurtigladere ved de restaurantene som ligger langs veiene (f.eks den i Vestby) vil de sikkert trekke kunder til restauranten. Man må tross alt vente en 20-30 minutter, som er perfekt tid for en matbit. De trenger neppe å trekke veldig mange kunder pr. dag for å betale ned en hurtiglader.

Bensinstasjoner gjør noe av det samme, de tjener nesten ingenting på bensin/diesel. pengene gjør de på alt det andre folk kjøper samtidig, som pølser, boller, kaffe, brus osv...
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: daggadmandag 03. oktober 2011, klokken 09:31
Da jeg jobbet i Statoil for 12 år siden, kostet en multifuel-kortpumpe 1,3 millioner. (Den hadde dog 4 drink-varianter. Nå har pumper vanligvis kun 2). I tillegg kommer selvfølgelig rør og tanker, graving og instalasjon. Jeg vil tippe at for "kun" 5 - 7 millioner, greier man å sette opp en atuomatpumpe med en diesel og en bensin -tank.

Du får med andre ord teppelagt landet med hurtigladere for et beskjedent beløp i forhold til fossilpumper.

For at det skal bli interessant, er det ingen økonomi i å betale av egen lommebok for å sette opp hurtigladere og så å gi bort strømmen. Vi elbilister må dermed innse at hvis vi skal få etablert mange hurtigladere må vi også betale for denne strømmen, slik at det blir et bisniss-kæis ut av hurtigladere.

Hurtigladere er dog ikke "hverdagsladingen", men noe som hjelper oss de få gangene vi skal på langtur og utvider dermed bruksmulighetene for elbiler.

Jeg ser derfor frem til at det etableres et system for betaling av hurtiglading.

Lars

Har du jobba for Statoil din lusne fossillanger !!
Jaja...godt du kom deg ut av det og ikke lenger sender våre barn og unge ut i misbruket.. ;)

Enig i at det må bli et system for betaling av lading. Vi kan overhodet ikke forvente å få kastet slike ting gratis på oss i fremtiden.
Da ville det ikke blitt mange ladestasjoner her på Sunnmøre !  :D
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Trond Arvemandag 03. oktober 2011, klokken 09:43
Tja, det kommer vel an på. Om f.eks McDonalds setter opp gratis hurtigladere ved de restaurantene som ligger langs veiene (f.eks den i Vestby) vil de sikkert trekke kunder til restauranten. Man må tross alt vente en 20-30 minutter, som er perfekt tid for en matbit. De trenger neppe å trekke veldig mange kunder pr. dag for å betale ned en hurtiglader.

Bensinstasjoner gjør noe av det samme, de tjener nesten ingenting på bensin/diesel. pengene gjør de på alt det andre folk kjøper samtidig, som pølser, boller, kaffe, brus osv...

Hvor mange hurtigladere må til for at dette skal bli interessant for restaurantene? Om McDonalds setter opp én hurtliglader betyr det kanskje 10-20 biler per døgn. Og for at folk skal gidde å stoppe må man være rimelig sikker på at hurtigladeren er ledig. Kanskje hver lokasjon bør sette opp 2-4 hurtigladere, og sørge for en online oversikt og/eller forhåndsbestilling?
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 03. oktober 2011, klokken 10:13
Og for at folk skal gidde å stoppe må man være rimelig sikker på at hurtigladeren er ledig. Kanskje hver lokasjon bør sette opp 2-4 hurtigladere, og sørge for en online oversikt og/eller forhåndsbestilling?

Reservering av hurtiglader har jeg ingen tro på. Kjedelig å komme til Moss, og så er hurtigladeren reservert, og du må vente på at dusten fra Bærum skal innfinne seg, ladet ferdig, før du kan begynne å lade...

Et online system for oversikt er vel nå et krav for å få støtte til hurtigladere.

Lars
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Griffelmandag 03. oktober 2011, klokken 10:57
En bensinpumpe har vel samme kapasitet som 4-5 hurtigladere så en direkte per stk. sammenligning blir feil.
 
Men det er uansett ikke prisen som begrrenser. Hurtigladere kommer når og der noen finner det lønnsomt, i første omgang kreves nok sponsingen fra stat og bilindustrien, på sikt må bileierer betale det det koster på en eller annen måte, det gjelder både bensinpumper og hurtigladere.
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Trond Arvemandag 03. oktober 2011, klokken 13:09
Reservering av hurtiglader har jeg ingen tro på. Kjedelig å komme til Moss, og så er hurtigladeren reservert, og du må vente på at dusten fra Bærum skal innfinne seg, ladet ferdig, før du kan begynne å lade...

Er vel like kjedelig å komme til Moss like etter en annen elbil og måtte stå i kø i 30 minutter før du kan starte lading? Det var jo ledig da du sjekket for et minutt siden...

Hverken sanntidsoversikt eller reservering løser dette kapasitetsproblemet. Tror derfor det er fornuftig å tilby flere ladepunkter per lokasjon.
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 03. oktober 2011, klokken 13:31
Reservering av hurtiglader har jeg ingen tro på. Kjedelig å komme til Moss, og så er hurtigladeren reservert, og du må vente på at dusten fra Bærum skal innfinne seg, ladet ferdig, før du kan begynne å lade...

Er vel like kjedelig å komme til Moss like etter en annen elbil og måtte stå i kø i 30 minutter før du kan starte lading? Det var jo ledig da du sjekket for et minutt siden...

Hverken sanntidsoversikt eller reservering løser dette kapasitetsproblemet. Tror derfor det er fornuftig å tilby flere ladepunkter per lokasjon.

Nei. Det er ikke psykisk like kjedelig å vente på en som lader, som å vente på en lader som ikke er i bruk.... (men nesten).

Til å begynne med, må man kanskje regne med at man må vente i 30 minutter på tur.  Kost/nytteforholdet for en ekstra lader for å ta toppene blir høye til å begynne med. Da er det bedre å få spredt hurtigladerene utover landet. På sikt må man derimot øke kapasiteten der man ser det er behov.

Lars
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Rilummandag 03. oktober 2011, klokken 14:09
Er enig med jkirkebo om at det kan tilbys gratis hurtiglading for å lokke til seg kunder. Vil vel tro det da kanskje er mest aktuelt for kjøpesenter da kostnaden for dem blir liten i forhold til antall besøkende mens reklame effekten burde være bra.
Det vil og være enklere å bruke opp et par timer om man er uheldig med kø eller at man trenger å lade mere en til 80%.

Reservering av hurtigladere håper jeg IKKE det blir. Bør være førstemann til mølla prinsip, da får man brukt ladern mest.
Om f.eks Per kommer kl 14:20 og Ole har resevert der kl 14:30 men blir 10 min forsinket (noe som er veldig fort gjort) så ville jo Per uansett vært ferdig ladet. Og skulle Ole ha kommet 14:30 så burde det ikke være noe problem å vente 10 min.

Online system er jo selvføgelig en fin ting, men litt skeptisk til hvor nyttig det er i praksis.
Det vil jo alltid være mulighet for at bilen "foran" deg er på vei til samme hurtiglader, så selv om det er ledig når du sjekker må du da uansett vente til den er ferdig. Eller hva om ladern har status opptatt, ferdig om 10 min, men det står 2 andre biler i kø og venter? (kan jo selvsagt ha et system som registerer kø også)

De gangene man først trenger hurtiglader så er det gjerne et sted mitt i mellom punkt A og B, er ikke ladern du har siktet deg inn på ledig så må man jo bare vente, kan være vansklig å kjøre 10 mil til neste ledige stasjon.

Flere ladepunkter pr lokasjon er jo en god løsning, men er vel ikke helt behov enda. Personlig så syntes jeg det er bedre å etablere lokasjoner.

I mitt tilfelle vil jeg kun bruke hurtiglader de gangene jeg er på langtur, jeg vil da tro at behovet for å lade opp til nærmere 100% vil være nødvendig i noen tilfeller. Da vil jo lading plutselig ta ca 1 time.

Nå håper jeg og tror at det blir en praksis at man avbryter på 80% om det er andre biler i kø. En grei og "billig" løsning hadde vært om det blei montert opp en vanlig 16A lader sammen med hurtigladern.

Håper også at vi blir så snille mot hverandre at vi kobler til nabo bilen som står og venter når vi selv er ferdig (så man slipper å sitte å vente), evt at man kan kobler fra bilen som er ferdig og over på seg selv (uten at det blir sure miner av det)

 

Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Griffelmandag 03. oktober 2011, klokken 15:50
Er enig med jkirkebo om at det kan tilbys gratis hurtiglading for å lokke til seg kunder.

Nå håper jeg og tror at det blir en praksis at man avbryter på 80% om det er andre biler i kø.

Håper også at vi blir så snille mot hverandre at vi kobler til nabo bilen som står og venter når vi selv er ferdig (så man slipper å sitte å vente), evt at man kan kobler fra bilen som er ferdig og over på seg selv (uten at det blir sure miner av det)

Optimisme er en god egenskap.
Jeg vil alikevell være forsiktig med å love at kjøpesentere og vegkroer vil lokke med gratis hurtiglading.
Kan gratis hurtiglading få andre kunder til å bli misfonøyde? (Jeg kjenner folk som vil si: "Nå må jeg betale mer for hamburgeren fordi du får dyr strøm gratis)
Jeg tror faktisk at hurtigladig mot betaling vil ha samme effekt, for å få kunder til å stoppe, beliggenhet er viktigere enn pris.
Jeg tror også at betaling er den beste måten å få til at brukere ikke står lenger enn de trenger. (Forutsatt at prisen ikke er alt for lav 3 kr/min de første 20 min deretter 10 kr min)
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: jkirkebomandag 03. oktober 2011, klokken 16:03
Kan gratis hurtiglading få andre kunder til å bli misfonøyde? (Jeg kjenner folk som vil si: "Nå må jeg betale mer for hamburgeren fordi du får dyr strøm gratis)
Jeg tror faktisk at hurtigladig mot betaling vil ha samme effekt, for å få kunder til å stoppe, beliggenhet er viktigere enn pris.
Jeg tror også at betaling er den beste måten å få til at brukere ikke står lenger enn de trenger. (Forutsatt at prisen ikke er alt for lav 3 kr/min de første 20 min deretter 10 kr min)

Gratis strøm på kjøpesenter er vel ikke noe annerledes enn gratis parkering ? Noen tar jo bussen, skulle de klaget på at parkeringen var gratis ?

Når jeg må bruke hurtiglader må jeg nok ofte (ihvertfall i starten) lade til 100%. Da kan man risikere at det tar en time. Å betale 460,- for en time er helt uaktuelt, da tar jeg heller Touranen.

Leafen lader med ca. 30kW i snitt opp til 80%. Det er en halv kWh i minuttet. Med en pris på 3kr/min vil det si en strømpris på 6 kroner/kWh som også er ALT for mye for min del. Det er faktisk 8x så mye som jeg betaler hjemme nå og 50% dyrere enn å ta Touranen. Fortsatt uaktuelt.

En pris på 2,-/kWh kan gå an, ikke mye mer enn det. Da har man større margin på en kWh enn på en liter bensin, på en "pumpe" som koster halvparten.
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Rilummandag 03. oktober 2011, klokken 17:54
Griffel, kan også tenke meg at enkelte faktisk kan tenke sånn å bli sure, men tror det er så få at vi ikke skal tenke på dem. Det er jo helt normalt å noen "lokke tilbud" for å få  kunder.
Det er jo iallefall ikke noe tvil om at de som tar skrittet og sikrer seg en hurtiglader vil få kunder på kjøpet. Ettersom "full tank" skjelden koster mere en 20 kroner så vil jeg tro de i snitt vil gå med bra overskud. Vil tro at gjennomsnittlig ligger det på 1/2 parten.

I mitt tilfelle så handler vi alltid på en kiwi butikk i kongsberg på vei til hytta, nå som de har fått hurtiglader på kjøpesenteret der så vil man jo heller stoppe der og lade og handle samtidig.
Det som hadde vært fint var om man slapp å passe på å koblefra/flytte bilen akkurat når den er ferdig, eller når neste man trenger å bruke den.  Da jeg  ikke trenger mere en 50% strøm for å komme frem til hytta, ser jeg for meg at jeg kan "henge opp" en lapp om at nestemann gjerne må koble fra og overta ladern når den er kommet til 50%, om ingen trenger den så tar jeg gjerne 100% :) 


Det med riktig betaling er jo en vansklig greie, er vel derfor ingen har begynt med det.
Det kan jo som du nevner betales for tiden man bruker, eller for antall kw. Samtidig så er det viktig at kostnaden for å administere dette er lavere en inntektene de vil få og at det er så billig at det blir brukt. Utfra erfaring med administrasjonskostnad med bompenger i dette landet er det kanskje like greit at det forblir gratis   ;D
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Lundemandag 03. oktober 2011, klokken 18:55
Jeg tror det skal mye til at noen velger en elbil med en rekkevidde som ikke dekker daglig behov minst en vei + og at de på en normal arbidsdag på slowcharger får fullt batteri.

Selv om hurtiglading selvsagt er langt mer fristende en vanlig lading kan jeg ikke se for meg at mange velger å satse på faste stopp p 15-30 minutters stopp hver vei.
Sett at to personer på E6 fra Hamar til Oslo velger det alternativet og de tilfeldigvis kjører på samme tid blir det fort en drøy time lading/venting + pr dag om de skal sloss om en plass på veien. Hva om de blir fire eller flere titalls? Kan ikke se for meg annet enn at de aller fleste vil foretrekke at helt ordinær bruk av bilen skjer med normal lading hjemme etter arbeid pluss eventuelt på jobb. For min egendel er det svært sjelden en hurtiglader ville gjort noe som helst fra eller til. Dog skulle jeg vel sett det som en fordel om jeg hadde hatt muligheten sist helg da jeg kjørte Nittedal Bergen tur retur med TH!NKen.  ;D
Hurtiglading blir for de aller fleste en nødhavn når man unntaksvis kjører over bilens evne. Hvem betaler dyrt for 20-30 minutters påfyll om det er tilstrekkelig med lading over natten til langt lavere tariff?  ???
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Lundemandag 03. oktober 2011, klokken 19:07
Har ikke sett en eneste kommentar eller betraktninger på det faktum at et helt ordinært strømabbonement som kan dekke effektbehovet i en hurtiglader har en maksimaltarriff.
Dvs at du i tillegg til å betale for strømmen du bruker må ut med en effektavgift for den høyeste akkumulerte kilowatten pr klokketime i årets 12 måneder. Har du ingen effektstyring i øvrig installsjon risikerer du at 100% av effekten på en hurtiglader kommer på toppen av øvrig makslast. Alt avhengig av totaleffekten i anlegget kan det dreie seg om ca 500 kroner pr kilowatt/år. En hurtiglader på 30kW kan gi en ren effektavgift på 15 000 kroner pr år i tillegg til faktisk forbrukt strøm.
Vi får bare håpe at stasjonene får en tilstrekkelig høy bruksprosent slik at regningen p sikt kan deles på mange nok til at kostnadene holdes nede. Dog er jeg redd de som ser for seg en stor omsettning vil bli skuffet. Som sagt tipper jeg at de aller fleste til daglig vil klare seg uten.

Håper ikke alle som skal hurtiglade MÅ spise en hamburger mens de venter i tillegg, ikke bra for folkehelsa   ;D
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Thor Atletorsdag 06. oktober 2011, klokken 23:59
hvor er Type/level 2 laderene...
 
velger å henvise til for og ikke si noe galt

http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging (http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging)

hadde det ikke hvert ok med uttakk på 30-100A?
se ET enkelt  produkt på
 http://blinknetwork.com/chargers-commercial-l2-pedestal.html

bilens lader vil da kunne lade med sen hastigheten den selv vill eller kan.?

1/10 av prisen på en CHAdeMO type 3 lader,,,, høres veldig intresangt ut  spør du meg. da kan du ta turen ut til fks. 10mil for å spise en god  middag /eller på handletur på senteret.
Mye billigere for bedriften som velger å innstalere det. Du blir verende og handler/spise.
da det kansje tar 2 timer for og komme hjem igjen. tror jeg hvertfall personlig hadde satt pris på det.

Flere av disse jeg har sett på har også muligheten til å sette på varierte betalingsformer.sms.kort enten kontant eller forhåndsbetalte..

 jeg har hvertfall innsett at private bedrifter, ikke kommer til og donere strøm til hurtigladerene evig..
kan tenke meg at å betale vanig strømsats for og lade bilen full på en med en hastighet på 7.68 kW (= 240V x 32A*).

mens som en nevnte tidligere for en type 3 lader er en gjerne oppe i de doble,, om ikke mer..


 
   


 
 
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: Griffelfredag 07. oktober 2011, klokken 00:13
hvor er Type/level 2 laderene...
 
velger å henvise til for og ikke si noe galt

http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging (http://en.wikipedia.org/wiki/Level_1,_2,_and_3_charging#Level_1.2C_2.2C_and_3_charging)

hadde det ikke vert ok med utakk på 30-100A?
se et enkelt  produkt på
 http://blinknetwork.com/chargers-commercial-l2-pedestal.html

bilens lader vil da kunne lade med sen hastigheten den selv vill eller kan.?
 

Dette har jo ikke noe med hurtiglading å gjøre.
Forøvrig tilgjenglig Plugg for lading 1 fas. nå er max. 32A
Framtidig 1 fas 80A kontakt er foreløbig bare til vurdering i USA og vil trolig ikke bli realisert
Nissan kommer ikke med 6.6 kW lader på en god stund enda og blir vel den første som kan ha glede av å kunne lade med såpass hastighet på innebygget lader. (+ Tesla). Fullading av Nissan "neste generasjon" kan altså gå på ca 4 timer.
Tittel: Sv: Hva koster egentlig en bensinpumpe?
Skrevet av: sven erikonsdag 30. november 2011, klokken 12:25
At hurtig lading vil koste er ok men ikke bli for dyr ikke bare sammen lign med bensin men og med gass  jeg har kalkulert 80% til runt kr 50 da vill  de med hurtigladerne tjene ca 25 kr  og folk vil bruke dette eller vil der ikke gi 50 kr for 10 mil? Men jeg selv ville ikke gitt over 90 da er lønshomheten borte da kjører jeg heller gass å sparer  en time på  en reise på 20 mil det vil si  meg en kostnad på 60 kr for 10 mil pluss bommer  da er man kansje oppe i 100 for de 10 mila   Totalt  200 for 20 mil  så en time spart er ca kr 400 i normal intekt  da har jeg  spart.  200 på turen ved å ta gass bil. Men snakker man om en kostnad på  90 kr for 10 mil. Vil alt ved elbil falle i grus å bli dyrere en gass ikke alle kann ha 2 biler hadde selv tenkt å kunn ha i Miev. Som eneste bil   I Tyskland der skal de ta betalt for hurtig lading fra sommeren av  da snakker de om 4-5 evro som blir 32-40 kr for 80% å der er strømen mye dyrere en her dette er tal fra største selskapet der nede  men va er folket villig til å gi?  vurderer å starte med hurtig lading langs veiene.  Å er enig at noen vanlige kontakter rett ved er fornuftig da en kann plugge seg inn om man må vente  da går det raskere etterpå +at en kann fylle helt opp  på vanlig i stede for å bruke en time ekstra på hurtiglader  men har til gode å måtte vente på at lader skal bli ledig