Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: elektrolux på søndag 26. august 2018, klokken 06:43

Tittel: Buss vs elbil
Skrevet av: elektroluxsøndag 26. august 2018, klokken 06:43
Ser stadig flere eksos leddbusser i Stavanger. Har til gode å se disse fyllt opp med passasjerer. Tvert imot er det gjerne 2-6 personer i bussene.

Tanken min er hvor mye bedre utnyttelse av veiene vi ville fått om bussene ble erstattet av små elbiler som denne Keweten. Har laget et bilde som viser. Hver Kewet tar inntil 3 parsoner, så det hadde kun trengtes 2 slike for å erstatte en typisk leddbuss i Stavanger. :D
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: elektroluxsøndag 26. august 2018, klokken 06:48
Tanken min er hvor mye bedre utnyttelse av veiene vi ville fått om bussene ble erstattet av små elbiler som denne Keweten, og bussveien ble endret til 4 felts vei med kollektivfelt for buss, taxi og elbil, og plass til flotte hager ned mot veien.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: elektroluxsøndag 26. august 2018, klokken 06:51
En annen fordel er at elbilen går akkurat dit en vil, mens bussveien følger traseen til dobbelsporet jernbane, mens resten av byen tilsynelatende må klare seg uten ordentlig kollektivtilbud.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Løvesøndag 26. august 2018, klokken 08:49
Kolumbus burde definitivt bytte ut flåten sin med elbusser. Og at det er feil størrelse på mange av bussene er klokkeklart. Men Kewet?!? Et uhell og du har daua? Nei takk! Ordentlige biler er det eneste som er godt nok.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: goggosøndag 26. august 2018, klokken 08:53
Av en eller annen grunn har buss selskapene i Norge en forkjærlighet for disse store bussene som kjøres nesten tomme for folk mesteparten av døgnet.

En slik "hent meg" løsning med elektriske minibusser har jeg tro på.
https://www.kolumbus.no/ruter/bestillingsruter/hentmeg-i-sauda/

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: PFsøndag 26. august 2018, klokken 10:19
Fordelen med buss er at de slipper å parkeres der du skal.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 26. august 2018, klokken 10:34
Grunnen til at man har veldig store busser er fordi man bygger bussvirksomheten ut fra to "høydepunkter" i døgnet.
7:30 og 15:30 er alt materiell ute og kjører.
Å kjøpe inn små busser for å kjøre når det er få passasjerer betyr innkjøp av ytterligere busser og det passer ikke inn i anbudssystemet.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Rossonsøndag 26. august 2018, klokken 10:48


De er jo og igang med små autonome el-busser-

https://www.tu.no/artikler/na-kommer-de-forste-forerlose-bussene-til-norge/349842 (https://www.tu.no/artikler/na-kommer-de-forste-forerlose-bussene-til-norge/349842)
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Løvesøndag 26. august 2018, klokken 18:42
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 26. august 2018, klokken 10:34
Grunnen til at man har veldig store busser er fordi man bygger bussvirksomheten ut fra to "høydepunkter" i døgnet.
7:30 og 15:30 er alt materiell ute og kjører.
Å kjøpe inn små busser for å kjøre når det er få passasjerer betyr innkjøp av ytterligere busser og det passer ikke inn i anbudssystemet.

Jeg har noen av disse leddbussene rett utenfor stueveggen. Ser dem med andre ord støtt og stadig. De er aldri i nærheten av å være fulle. Årsaken? De er valgt på grunnlag hva hva politikerne har bestemt at en skal kunne transportere, ikke hva behovet faktisk er. Sånn er det når politkerne vedtar at folk skal ta bussen, og bussen bruker to til tre ganger så lang tid som bil.

Så da har jeg dieselstøy hvert 20 minutt hver morgen og kveld, i stede for at busser i halvparten størrelse med batteridrift hadde gått der.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: JorgenMsøndag 26. august 2018, klokken 20:07
Den ene gangen hvert 5. år jeg kjører buss (i Norge altså) har det alltid vært en kjip opplevelse. Steinkjer - Trondheim f.eks så svinger bussen av E6 og snirkler seg forbi det ene bugdasentret etter det andre, uttafor E6. Å kjøre bil går MYE raskere (også raskere enn toget på nevnte strekning). Så må jeg gjerne gå eller ta taxi for å komme helt dit jeg skal.

Alltid sett på buss som kjøretøy for dem som ikke har førerkort.
Med selvkjørende biler (som jeg personlig har _NULL_ interesse for) så kan kanskje de fleste slippe å ta buss. For min del spiller det ingen rolle om det kommer elbusser hit, jeg vil unngå dem uansett.

I større byer er busser mer fornuftig (tok bussen nesten hver dag de 6 årene vi bodde i London).

Jeg elsker å kjøre bil og hater buss, slik er det bare :laugh:
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Klykkenmandag 27. august 2018, klokken 10:32
Samme formening om dette som JorgenM. Buss er en tragedie hvis man er ute etter et snev av komfort. I tillegg er de alt for varm om sommeren, og erfaringsmessig alt for varm om vinteren.

Tok en del buss da jeg var student i Ålesund, men kjøpte meg bil i studietiden likevel, da fly, buss og tog sjeldent korresponderte for de gangen jeg skulle hjem, samt da jeg hadde andre ærender i nærområdet.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: elektroluxtorsdag 30. august 2018, klokken 10:25
Her har effektivten økt med 40% med smarte løsninger :

https://www.dn.no/grunder/2018/08/29/2045/Samferdsel/her-har-grunder-kristoffer-vik-hansens-29-teknologi-tatt-livet-av-rutebussen
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Simen1torsdag 30. august 2018, klokken 18:50
Tenk deg et kart over en by og tenk videre at du heller en neve erter gule utover kartet. Hver gule ert representerer en persons avgangssted. Videre så kan vi tenke oss en neve grønne erter helt litt mer konsentrert ut over sentrum. Dit skal de. Å samle opp gule erter langs X antall traseer som går lengst mulig vei for å dekke et størst mulig areal, gjerne i 30-50-soner hele veien, tar intet mindre enn evigheter. Hver person som i teorien kunne reist nesten luftinje uten et stopp, via hovedveier med høy fartsgrense, tvinges til å kjøre langt flere kilometer og ofte også måtte gå et stykke til og fra bussen. Det gir unødvendig lang og tidkrevende reisevei. Videre ville en person i bil aldri funnet på å stoppe 30-40 steder ganger et halvt minutt på vei fra A-B. Oppbremsing og aksellerasjon, med eksossky, støy og bremseslitasje på hvert sted.

Det sies at busser er så effektive og henvises til at hver buss kan erstatte 50 biler. Det er selvsagt bare løgn i praksis. Som det illustreres på toppen her kan en leddbuss erstattes av to kewet. Det er nok litt spissformulert andre veien, men poenget er at dieselbusser er slett ikke så mye snillere mot miljøet enn dieselbiler. Busser burde blitt erstattet av mindre og mer direktekjørende kjøretøy, som i Sauda. Men størrelsen kan godt variere fra 2-20 seter alt etter behov.

Jeg ser parkeringsproblemet, men det burde latt seg løse med bilkollektiv-ordninger med kompensasjon til sjåførene slik at busser kommer seg ut av sentrum igjen.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Løvefredag 31. august 2018, klokken 09:07
Det finnes ikke parkeringsproblemer i norske byer. Men det finnes angående vilje til å bygge effektive underjordiske parkeringshus. De fleste byene i Norge står på fjell og har rikelig med areal under bakken til å parkere biler i. I Stavanger alene finnes det tre sentrumsnære (gangavstand) fjell å bygge parkeringshus i. Bergen... Hele føkkings Fløyfjellet! Tromsø... Tromsø burde hatt gangtunneler under hele øya  8) :D Trondheim er litt mer trikk siden byen ligger på havnivå mens Oslo har for mye t-bane. Ålesund og Molde har så mye fjell å ta av at det er fantastisk.

Alt handler om vilje og evnen til å se muligheter. Av uforståelige grunner så hater de fleste politikerne i Norge bil.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Simen1fredag 31. august 2018, klokken 09:27
Tromsø burde hatt en ring-tunell under hele øya, med et par tverrgående forbindelser. Hver avkjøring burde hatt asymmetriske rundkjøringer slik at hovedmengden av trafikken passerer i mest mulig rett linje. Tunellen burde ikke hatt skinner, men vært flerbrukstunell som både biler, lastebiler og kollektivtransport kunne delt. Kollektivtransporten burde bestått av autonome busser som kobler dørene til dør på holdeplasser slik at man ikke får gående inne i tunellen. Hvert stopp burde hatt rulletrapp opp til gatenivå i samme stil som t-banen sentralt i Oslo. Parkeringa under sentrum er genial. Det burde vært bygget et tilsvarende, toetasjes parkeringsanlegg i fjellet under universitetet og sykehuset.

Tromsøbrua sin kapasitet er sprengt og burde blitt til en gangbro nå vi får på plass en tunell til. Den bør gå fra Kaldslett/Tromsdalen, tangert tunellringen ved Sør-tromsøya og endt opp på Marislett/Kvaløya. Noe tilsvarende nord på Tromsøya der vi allerede har én tunell under sundet. Her vil også ring-tunellen gjøre veldig mye for trafikksikkerheten, støy og forurensning på gateplan.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: jlanonsdag 05. september 2018, klokken 10:18
Sitat fra: Løve på fredag 31. august 2018, klokken 09:07
Trondheim er litt mer trikk siden byen ligger på havnivå
Multiconsult laget en plan for et større parkeringsanlegg under Trondheim Torg, siden de likevel skulle grave opp hele området. Men dette ble avslått av politikerene. Som besøkende i sommer så jeg en tydelig endring. Det gamle sentrum fremstår som slitt og skittent med lite attraktive butikker, mens de nye bydelsentrene på Lade og Heimdal blir stadig mer attraktive. For at folk skal slippe å dra inn til det gamle sentrum har de bygget en ringvei hele veien rundt. Dermed har de også blokkert den gamle sentrumshavnen, som nå brukes som opplagsplass for privatbåter. http://torvetitrondheim.no/2016/12/torvet-bygges-uten-p-hus/
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Løveonsdag 05. september 2018, klokken 13:00
Ikke fortell meg sånne ting... Jeg blir så sliten og lei av å stadig bli minnet på hvor mange direkte ubrukelige politikere vi har.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: emurofmandag 01. oktober 2018, klokken 13:43
Sitat fra: JorgenM på søndag 26. august 2018, klokken 20:07I større byer er busser mer fornuftig (tok bussen nesten hver dag de 6 årene vi bodde i London).

Men like fullt en fryktelig dårlig opplevelse. I det minste i rushtiden i Oslo. Da står man gjerne som sild i tønne, bussen er gjerne forsinket, og går ikke bussen rett til der man skal må man bytte og det blir enda mer trøbbel.

Og på vinteren er det lite fristende å stå ute og fryse mens man venter på bussen, men man må det like fullt. Og så er det inn i bussen og svette og bli våt så man blir ekstra god og kald når man går av bussen igjen.

Jeg gleder meg til bussen blir drept og kollektivtransport består av små autonome enheter som henter deg der du er, når du trenger det, og du ikke må stå og sniffe in andres armhulesvette i over en halvtime.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Amossmandag 01. oktober 2018, klokken 15:30
Sitat fra: emurof på mandag 01. oktober 2018, klokken 13:43
Men like fullt en fryktelig dårlig opplevelse. I det minste i rushtiden i Oslo. Da står man gjerne som sild i tønne, bussen er gjerne forsinket, og går ikke bussen rett til der man skal må man bytte og det blir enda mer trøbbel.

Og på vinteren er det lite fristende å stå ute og fryse mens man venter på bussen, men man må det like fullt. Og så er det inn i bussen og svette og bli våt så man blir ekstra god og kald når man går av bussen igjen.

Dette minner meg om en reklamekampanje Oslo sporveier hadde for en del år tilbake der sloganet var "Det er intelligent å kjøre kollektivt". Det ble påstått at kampanjen ble stoppet av forbrukerombudet etter at det ble klaget inn med en argumentasjon ala det du kommer med her :)

... om det er tilfelle eller bare en urban myte skal jeg ikke påstå, men kampanjen ble i alle fall kortvarig, og ikke kommet igjen som jeg har sett... :)
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 06. oktober 2018, klokken 23:04
Jeg leste en artikkel for mange år sida, at i flg danske forskere, ligger grensa for når en buss får en miljøgevinst på noe å tjue passasjerer.

Når man ser på norske småbyer, hvor det sirkulerer en gruppe bybusser hele dagen, så ser det ikke ut til å være mange passasjerer. Og man dundrer rundt i boligområder med tungtransport som ofte er tom. For meg er det uforståelig at disse bussene skal være så store. Man skulle tru at besparelsene for samfunnet ville bli enorme, om folk ville ta drosje i stedet.

I storbyene kan man finne fulle busser i rushtida. Samtidig kan det gå tomme eller nesten tomme busser i motsatt retning, og det kan være begrensa strekning mellom endestasjonene at bussene er fulle. Også her er bussene et forurensningsproblem. Jeg har sjølv sykla mange år i Oslo, og erfart eksos og støv fra bussene. Dessuten er de plasskrevende der de krever egne kollektivfelt og gater som er stengt for annen trafikk. Leddbussene har dårlig framdrift om vinteren.  Bussene kan skape mye køer og trafikkale problemer for annen trafikk på småveier, og når bussene stopper opp på hovedveiene kan de lamme trafikken i hele byen.

Det sies av vegslitasjen øker med kvadratet av vekta på kjøretøyet. Så en buss på 16 tonn, skulle da slite like mye på veien som 64 biler a 2 tonn.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: arnklsøndag 07. oktober 2018, klokken 08:51
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:04
Det sies av vegslitasjen øker med kvadratet av vekta på kjøretøyet. Så en buss på 16 tonn, skulle da slite like mye på veien som 64 biler a 2 tonn.
Vegsliasjen aukar med akseltrykket i fjerde potens. Så ein buss med alseltrykk på 8 tonn vil slite like mykje på vegen som 4096 bilar med akseltrykk på 1 tonn.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Hyperstresssøndag 07. oktober 2018, klokken 09:05
Den vil slite mye mer på veien. En bils slitasje er neglisjerbar ift en buss. En buss på 16tonn og to akslinger vil slite 8^4= 4096 ganger mer enn en bil på 2 tonn, i teorien.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Ingeniørensøndag 07. oktober 2018, klokken 09:27
Jeg tar buss noen ganger og der er det beltepåbud og det har enda til vert kontroller der folk er bøtelagt. Da undres man når man ser busser der folk som står som sild i tønne - gjelder ikke samme regler for sjåfører som laster bussen full ?
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Roy Aasensøndag 07. oktober 2018, klokken 10:23
Det står for.eks her:
https://www.skyss.no/en/nice-to-know/useful-information/setebelte---sporsmal-og-svar/
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: xyzzysøndag 07. oktober 2018, klokken 12:05
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. oktober 2018, klokken 09:27
Jeg tar buss noen ganger og der er det beltepåbud og det har enda til vert kontroller der folk er bøtelagt. Da undres man når man ser busser der folk som står som sild i tønne - gjelder ikke samme regler for sjåfører som laster bussen full ?

Ja og nei. Busser deles inn i forskjellige klasser. De bussene der det er mest folk - lokaltrafikkbusser - har lavere fartsgrense, hyppige stopp og ikke påbud om belte. Eks: Lokalbussene med tosifret linjenummer i Oslo. Langtrafikkbusser har kun belteplasser - eks. turistbusser. Og så har du de midt i mellom, der du har hull-i-hodet-situasjonen at du får bot om du sitter uten belte, men kan stå uten å få bot. Eks. pendlerbussene inn til Oslo.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Ingeniørenmandag 08. oktober 2018, klokken 07:04
Mao, økonomisk dustete sikkerhets politikk....

Litt som i mitt nærmiljø der vi har en vei med 50 grense og fartsdempere som tåler 35-40 km/t. Ble anlagt for noen år siden da trafikken går forbi en skole selv om det er en meget oversiktlig og grei vei. Har aldri vært noen ulykker der før men samme år som fartsdemperne/hevede forgjengeroverganger kom ble en skolejente påkjørt i fotgjengerovergangen. Årsaken er at det nå ikke holder å holde fartgrensen og følge med, man må fokusere på å dempe farten før fartsdemperen og glemmer å se om det kommer noen over....

Noen politikere som ser hvor dumt dette var  :-1:
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: kodalseonsdag 10. oktober 2018, klokken 00:55
Sitat fra: jlan på onsdag 05. september 2018, klokken 10:18
Sitat fra: Løve på fredag 31. august 2018, klokken 09:07
Trondheim er litt mer trikk siden byen ligger på havnivå
Multiconsult laget en plan for et større parkeringsanlegg under Trondheim Torg, siden de likevel skulle grave opp hele området. Men dette ble avslått av politikerene. Som besøkende i sommer så jeg en tydelig endring. Det gamle sentrum fremstår som slitt og skittent med lite attraktive butikker, mens de nye bydelsentrene på Lade og Heimdal blir stadig mer attraktive. For at folk skal slippe å dra inn til det gamle sentrum har de bygget en ringvei hele veien rundt. Dermed har de også blokkert den gamle sentrumshavnen, som nå brukes som opplagsplass for privatbåter. http://torvetitrondheim.no/2016/12/torvet-bygges-uten-p-hus/
Fylkesordføreren ønsker ihvertfall en ambisiøs plan for parkeringsannlegg under Trondhjæm.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/10/03/%C2%ABDet-er-bra-vi-har-en-fylkesordf%C3%B8rer-som-kan-dra-p%C3%A5-litt%C2%BB-17622457.ece (https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/10/03/%C2%ABDet-er-bra-vi-har-en-fylkesordf%C3%B8rer-som-kan-dra-p%C3%A5-litt%C2%BB-17622457.ece)

Hemskoen her er lokalpolitikere som ikke helt har tatt dette til seg.

PS! Lade ser etter hvert ut som en handlegate med et totalt innefektivt transportsystem. Her kjører folk rundt hele området for å slippe å stå i kø i hovedgata.
PSS! Heimdal er vel bortimot det verste området å komme seg til sentrale arbeidsplasser fra med mindre du kjører rundt området for å komme inn på E6. Det er mulig du tenker på Tiller som handlesentrum (CitySyd), men det tilhører ikke Heimdal.
PSSS!Den gamle sentrumshavnen? Hvis du tenker på kanalen med Ravnkloa og fiskehallen er det ikke skjedd noen blokkering her. Den har krevd løftebruer så lenge jeg kan huske (og en generasjon til). Her kan man heller diskutere byggingen av nye gigantbygg mot sjøsiden, som igjen dekker all utsikt for opprinnelig bebyggelse. Dette ligger derimot utenfor den nevnte "Ringveien" (Nordre avlastningsvei som det heter i Trondheim)
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Falsumfredag 12. oktober 2018, klokken 15:41
Forutsetningene til trådstarter virker veldig løst fundert og basert på en anekdotisk bevisførsel.

Er det virkelig tilfelle at "den jevne buss" har 2-4 passasjerer? Det nekter jeg nærmest å tro, selv om du sikkert har observert en håndfull busser med et lavt passasjertall akkurat på det punktet i ruten hvor du observerte bussen.

Høres også rart ut da vanlige medier er fulle av saker om stor passasjervekst i Rogaland i disse dager (med forbehold om at dette kanskje er konsentrert rundt Nord-Jæren hvor det har vært så mye protester mot bomringen).

Fra et transportøkonomisk ståsted høres det ut som en dårlig idé å erstatte busser med små elbiler. Først og fremst av arealmessige hensyn. Transport basert på privatbiler legger beslag på et vannvittig mye større areal per personkilometer enn buss. Både på vei fra A til B, men ikke minst fordi privatbilen forutsetter at det må være en parkeringsplass både ved A og B for hver bil. Dette legger beslag på enorme arealressurser som kunne hatt en langt bedre samfunnsmessig utnyttelse.

Gjennomsnittlig passasjertall eller "fyllingsgrad" i bussen skal være ganske lavt for at privatbiler kommer bedre ut, og det hadde gitt lite mening for busselskapet å kjøre så hyppig og med så store busser at de lå på et så lavt snitt. Det ville jo vært å kaste penger ut av vinduet. Jeg antar at busselskapet ikke er interessert i det, men har ganske god oversikt over statistikk på antall reisende, fordeling gjennom døgnet, kapasitetsutnyttelse av flåten m.m.

Enn så lenge dominerer dieselbussene, og disse har jo høyt utslipp lokalt (men forstsatt lavt per passasjerkilometer gitt et visst passasjertall). Heldigvis vil bussene også elektrifiseres, og da faller dette argumentet helt bort. Da står man igjen med arealutnyttelse på et presset veinett som viktigste kriterium. Kollektivtransport vil her fortsette å komme overlegent best ut i urbane områder som har et tilstrekkelig passasjergrunnlag.

Jeg er for så vidt enig i at det er noe å hente på større variasjon av type buss (små, medium, store) som er bedre tilpasset variasjoner over ruter og over døgnet. Det er mulig dette er krevende da sjåførene må ha "utsjekk" på flere typer kjøretøy, evt. kun brukes på en andel av flåten slik at man trenger flere ansatte. Dette favoriserer standardisering av type buss, og heller la variasjoner tas av hyppigheten i avgangene på en gitt rute.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Burgerfredag 12. oktober 2018, klokken 21:51
Mener at slitasje på veibanen må deles i to, tyngde som ødelegger underlag og toppslitasje.

Dersom man regner tyngde så er det bedre å kjøre masse biler, men slitasje som skaper svevestøv så er det bedre om en til tar bussen enn å kjøre egen bil.

Så vidt jeg husker så kom man fram til at dersom man kun regna tyngde, så ødela en semitrailer med fossilt drivstoff i drift mer enn hele elbilbarken for noen år siden.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: automatfredag 12. oktober 2018, klokken 23:10
Sitat fra: Falsum på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:41


Fra et transportøkonomisk ståsted høres det ut som en dårlig idé å erstatte busser med små elbiler. Først og fremst av arealmessige hensyn. Transport basert på privatbiler legger beslag på et vannvittig mye større areal per personkilometer enn buss. Både på vei fra A til B, men ikke minst fordi privatbilen forutsetter at det må være en parkeringsplass både ved A og B for hver bil. Dette legger beslag på enorme arealressurser som kunne hatt en langt bedre samfunnsmessig utnyttelse.


Du må ikke glemme bussens ulemper i regnestykket, og det er tidsbruk. Der vil bussen ofte tape stort mot bilen, spesielt når det ikke går noen direktebuss fra A til B.

Og ser man på tilfeller der tid har en målbar kostnad, f.eks. tjenestereiser, så foregår de i liten grad med buss.

Komfortnivået i busser kan også være ubehagelig lavt.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Simen1lørdag 13. oktober 2018, klokken 16:58
Falsum:
Forutsetningene til trådstarter er ikke bevisførsel, men en personlig observasjon. Det er nok flere overdrivelser i innlegget, akkurat som når du forfalsker sitatet 2-6 passasjerer til 2-4 passasjerer. At du nekter å tro at han har observert det får være din sak. Jeg opplever det samme på lavtrafikk-tidspunkt i Tromsø. I teorien kunne en Kewet erstattet flere av disse avgangene, men bussen vet jo aldri på forhånd om det holder eller ikke, derfor kjører de med 90% tommer seter bare i tilfelle. De har neppe så mange kjøretøy og neppe lett tilgjengelig for hver rute til at de kan bytte til et mindre på lavtrafikktidspunktene. Kapasiteten på bussene er beregnet for rushen og de får dermed enorm overkapasitet på deler av døgnet og særlig ytterst på rutene. Jeg fant for noen år siden tall på antall årlige reiser for Nobina i Tromsø, antall kjørte ruter og gjennomsnittlig andel av ruten hver passasjer kjører. Så vidt jeg husker ble det rundt 10 passasjerer i gjennomsnitt per bybuss.

Bussene i Tromsø er utelukkende dieseldrevet. Ingen andre drivstoff brukes i disse bussene selv om de kaller de hybridbusser. De har forsøkt to rene elbusser et par uker og avsluttet det forsøket.

Dieselbussene bruker ca 3 liter på mila og kjører i gjennomsnitt ca dobbelt så langt som nødvendig. Altså sammenlignet med raskeste vei A-B for hver enkelt passasjer dersom de kjørte alene i en bil. Det er fordi disse rutene legges bevisst gjennom mest mulig snirklete 30-50 soner for å ha størst mulig passasjergrunnlag. Bybussene i Tromsø stopper og starter i gjennomsnitt 40 ganger per rundtur. En bil med én person ville startet 2 ganger og stoppet 2 ganger per rundtur. Starting og stopping med et 6 tonn kjøretøy med i gjennomsnitt 800 kg passasjerer krever selvsagt mye mer energi enn start og stopp med 1,5 tonn kjøretøy inklusive fører.

Regner vi at bussen bruker 3 liter på mila og kjører dobbelt så langt som en bil som bruker 0,6 liter på mila bruker den akkurat 10 ganger mer drivstoff på å frakte 10 ganger flere personer. Diesel for diesel likt forbruk altså. Bytter man ut dieselbilen med elbil faller selvsagt det regnestykket i favør elbilen.

En liten elbil som frakter 1 person koster ca 0,2 millioner kroner, mens en buss som frakter i gjennomsnitt 10 personer koster ca 2 millioner.

Når det gjelder behov for parkeringsplass og plass på veien så har du et poeng. Den er jeg enig i, men veier det opp for alle ulempene? Tidsbruk, subsidier etc? Men hva om man begynner å fylle opp bilene i stedet for å kjøre alene? I rushen i Tromsø utgjør buss-setene ca 20% av setene i trafikken og bilsetene ca 80%. Bussene er i gjennomsnitt 60% fulle i rushen og bilene i gjennomsnitt 30% fulle. Totalt fraktes det dobbelt så mange personer i bil en i buss i rushen. Den ledige kapasiteten i bilene er enorm. Ca 6,7 ganger mer enn det bussene frakter i dag. En liten holdningsendring og økning i antall passasjerer kan potensielt utrydde behovet for buss.

Apropos subsidier. I Tromsø koster en bussbillett ca 28 kr om man betaler med kort, men det er bare kostnaden den direktebetalte kostnaden. Nobinas inntekter fra subsidier er såvidt høyere. Totalt koster hver reise ca 60 kr, derav 28 kr direktebetalt av brukeren, resten av brukere og ikke-brukere gjennom skatteseddelen.

Ser vi framover, f.eks 10 år, så vil sikkert bussene elektrifiseres, men bilene står jo ikke på stedet hvil i utvikling de heller. Selvkjørende biler er stadig nærmere og vil eliminere behovet for buss. Det er dumt å planlegge framtidig infrastruktur for buss nå. Det er bedre å legge til rette for selvkjørende biler og små busser. Dette vil eliminere behovet for parkeringsareal i byene og kraftig redusere arealbehovet på veiene. Framtiden er altså selvkjørende elbiler i varierende størrelse fra ca 2-10 personer, ikke busser, hverken på diesel eller el.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: xyzzylørdag 13. oktober 2018, klokken 17:31
Sitat fra: automat på fredag 12. oktober 2018, klokken 23:10
Sitat fra: Falsum på fredag 12. oktober 2018, klokken 15:41


Fra et transportøkonomisk ståsted høres det ut som en dårlig idé å erstatte busser med små elbiler. Først og fremst av arealmessige hensyn. Transport basert på privatbiler legger beslag på et vannvittig mye større areal per personkilometer enn buss. Både på vei fra A til B, men ikke minst fordi privatbilen forutsetter at det må være en parkeringsplass både ved A og B for hver bil. Dette legger beslag på enorme arealressurser som kunne hatt en langt bedre samfunnsmessig utnyttelse.


Du må ikke glemme bussens ulemper i regnestykket, og det er tidsbruk. Der vil bussen ofte tape stort mot bilen, spesielt når det ikke går noen direktebuss fra A til B.

Og ser man på tilfeller der tid har en målbar kostnad, f.eks. tjenestereiser, så foregår de i liten grad med buss.

Komfortnivået i busser kan også være ubehagelig lavt.

Den ideelle tidsbruken er ofte mye bedre med bil. Om man droppet bussene og alle kjørte, ville derimot tidsforbruket gå i været for alle. I tettbygde strøk er det ikke ikke kapasitet, og det kan heller ikke bygges nok kapasitet.

Komforten er først og fremst et problem når det er fullt  - og det er i de samme områdene bilen ikke er et mulig alternativ for alle, fordi trafikken ville bryte sammen.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: automatlørdag 13. oktober 2018, klokken 19:01
Sitat fra: xyzzy på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:31


Den ideelle tidsbruken er ofte mye bedre med bil. Om man droppet bussene og alle kjørte, ville derimot tidsforbruket gå i været for alle. I tettbygde strøk er det ikke ikke kapasitet, og det kan heller ikke bygges nok kapasitet.

Komforten er først og fremst et problem når det er fullt  - og det er i de samme områdene bilen ikke er et mulig alternativ for alle, fordi trafikken ville bryte sammen.

Man kan selvfølgelig ikke avvikle all busstrafikk over natta. Det endrer ikke det faktum at buss i en god del tilfeller ikke er særlig effektivt.

Samtidig har privatbiler som allikevel er ute å kjører mye ledig passasjerkapasitet. Man må bare finne gode nok metoder for å organisere samkjøring.

Ang komfort, så har typiske forstadsbusser så trange seter at det er rene torturinstrument hvis man er over middels høy.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: emurofmandag 15. oktober 2018, klokken 08:20
Sitat fra: Burger på fredag 12. oktober 2018, klokken 21:51Dersom man regner tyngde så er det bedre å kjøre masse biler, men slitasje som skaper svevestøv så er det bedre om en til tar bussen enn å kjøre egen bil.

Nei, personbiler skaper vel lite svevestøv fra veien. Det er tungtransport som står for det meste av det. Tungtransport og piggdekk.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: xyzzymandag 15. oktober 2018, klokken 10:54
Sitat fra: automat på lørdag 13. oktober 2018, klokken 19:01
Sitat fra: xyzzy på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:31


Den ideelle tidsbruken er ofte mye bedre med bil. Om man droppet bussene og alle kjørte, ville derimot tidsforbruket gå i været for alle. I tettbygde strøk er det ikke ikke kapasitet, og det kan heller ikke bygges nok kapasitet.

Komforten er først og fremst et problem når det er fullt  - og det er i de samme områdene bilen ikke er et mulig alternativ for alle, fordi trafikken ville bryte sammen.

Man kan selvfølgelig ikke avvikle all busstrafikk over natta. Det endrer ikke det faktum at buss i en god del tilfeller ikke er særlig effektivt.

Samtidig har privatbiler som allikevel er ute å kjører mye ledig passasjerkapasitet. Man må bare finne gode nok metoder for å organisere samkjøring.

Ang komfort, så har typiske forstadsbusser så trange seter at det er rene torturinstrument hvis man er over middels høy.

Bussene i Oslo fungerer ihvertfall ganske bra komfortmessig, så lenge de ikke er overfulle - noe de ofte er. Selv ser jeg frem til selvkjørende kollektivtransport fra A til B. Skulle også ønske at det var mer fokus på på totalreisene... om jeg skal fra Nordstrand til Fornebu tar det 1t 4 min med kollektiv og 23 min med bil, for å ta et eksempel.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Electrixmandag 15. oktober 2018, klokken 12:23
Sitat fra: emurof på mandag 15. oktober 2018, klokken 08:20
Sitat fra: Burger på fredag 12. oktober 2018, klokken 21:51Dersom man regner tyngde så er det bedre å kjøre masse biler, men slitasje som skaper svevestøv så er det bedre om en til tar bussen enn å kjøre egen bil.

Nei, personbiler skaper vel lite svevestøv fra veien. Det er tungtransport som står for det meste av det. Tungtransport og piggdekk.
Det litt grovere svevestøvet PM10 kommer hovedsakelig fra piggdekk, det fineste svevestøvet, PM2,5 kommer hovedsaklig fra forbrenningsmotorer og fyring.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Simen1mandag 15. oktober 2018, klokken 12:34
Det skapes også en del støv når grus og sand kvernes mellom piggfrie dekk og asfalt. Her er løsninga å rengjøre bygatene oftere, spesielt på våren.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: automatmandag 15. oktober 2018, klokken 23:56
Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:54

Bussene i Oslo fungerer ihvertfall ganske bra komfortmessig, så lenge de ikke er overfulle - noe de ofte er. Selv ser jeg frem til selvkjørende kollektivtransport fra A til B. Skulle også ønske at det var mer fokus på på totalreisene... om jeg skal fra Nordstrand til Fornebu tar det 1t 4 min med kollektiv og 23 min med bil, for å ta et eksempel.

Ruter Region bussene som jeg reiser med er stort sett en komfortmessig katastrofe.

Forøvrig enig i at det er altfor lite fokus på hele reisen.

Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: xyzzytirsdag 16. oktober 2018, klokken 12:20
Sitat fra: automat på mandag 15. oktober 2018, klokken 23:56
Sitat fra: xyzzy på mandag 15. oktober 2018, klokken 10:54

Bussene i Oslo fungerer ihvertfall ganske bra komfortmessig, så lenge de ikke er overfulle - noe de ofte er. Selv ser jeg frem til selvkjørende kollektivtransport fra A til B. Skulle også ønske at det var mer fokus på på totalreisene... om jeg skal fra Nordstrand til Fornebu tar det 1t 4 min med kollektiv og 23 min med bil, for å ta et eksempel.

Ruter Region bussene som jeg reiser med er stort sett en komfortmessig katastrofe.

Forøvrig enig i at det er altfor lite fokus på hele reisen.

På sitt beste er komforten i kollektivtrafikken mye bedre enn i bil - jeg kan sitte og lese bøker, aviser, post etc. På sitt verste er det sild i tønne og kamp om å komme ombord på et overfylt tog fordi man jo må med når alternativet er å vente i sprengkulda på neste tog om 30 min - da er det bare å kvesse albuene og presse på.
Tittel: Sv: Buss vs elbil
Skrevet av: Simen1tirsdag 16. oktober 2018, klokken 15:23
Sist jeg brukte buss var det godt med plass, men setene var så skitne og stinket så jævlig at det bare var så vidt jeg hærtes å sette meg. Kuktegninger på seterygger og vegger gjorde ikke akkurat atmosfæren koseligere. Sjåføren dundret fram i runkjøringene som om han eide veien. Flere bilister måtte bråbremse. Et stopp senere så lå han i 40 i 70-sonen med en rekke biler bak som kikket etter forbikjøringsmulighet. Ennå et stopp senere kom det på et gammelt ektepar. Sjåføren tråkket gassen i bånn før de hadde satt seg. Så for meg at det skulle gå noen lårhalser der et øyeblikk.

Dette er ikke unikt. Sånn gå no dagan på bussen.