Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Xander på Fredag 10. August 2018, klokken 14:13

Tittel: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: XanderFredag 10. August 2018, klokken 14:13
Hvis vi ser bort fra AC/DC lading og rekkevidde diskusjoner. Er det ting du savner etter å ha prøvekjørt bilen.

Selv ble jeg veldig positivt overrasket over kjøreferdigheter og akselrasjon. Har to prøvekjøringer a 30 minutter uten å bruke tid på å finne frem i alle menyer og undermenyer.

En ting jeg kunne ønske av forandringer er et nivå til av regenerativ bremsing. Idag er valget høy og lav. Kunne ha ønsket en valgmulighet til som var midt imellom.

Ellers så fant jeg en mulighet i manualen at man kunne lage og konfigurere sine egne Widgets/Shortcuts som kunne legges på f.eks. hjemme siden. Fant at bl.a. Creep valget kunne legges ut som en widget. Kunne ønske at man kunne lage Shortcuts/Widgets for alle sine mest brukte settinger og legge disse på hjemmesiden/egne foldere for at man lettere skal finne frem.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: AJ82Fredag 10. August 2018, klokken 14:43
Eneste jeg foreløpig savner er et enda lavere nivå på fjæring. Bilen hadde blitt helt "badass" med 5cm senk til ;)
Mer og lettere justering av regen hadde sikkert ikke heller vært så dumt.
Vil nok kanskje være litt mer når man får satt seg inn i infotainment, men mulighet for å legge inn egne snarveier høres bra ut. Det som jeg stort sett bruker, temp og volum, er jo også lett tilgjengelig.

A.J.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: S.SFredag 10. August 2018, klokken 15:01
Helt enig med senking. Regner med løsnin finnes, i form av kortere links mellom sensorer og bærearmer e.l., men usikker på om det går ut over garanti.  Kan selvfølgelig bytte tilbake før verkstedbesøk da ;-)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariFredag 10. August 2018, klokken 15:04
Større ryggekamera. Enda mykere komfort. Enda mindre hjulstøy. At de brukte utviklingsressurser på brukergrensesnitt istedenfor leke-tøys som falsk motorlyd.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Frank_MFredag 10. August 2018, klokken 15:27
Større ryggekamera. Enda mykere komfort. Enda mindre hjulstøy. At de brukte utviklingsressurser på brukergrensesnitt istedenfor leke-tøys som falsk motorlyd.

prøvde du en med luftfjæring???
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: AJ82Fredag 10. August 2018, klokken 15:31
Er ryggekamera så lite? Mener å huske at det var ganske bra... Vet det er lite sammen med 360, men kun ryggekamera trodde jeg var ganske stort og klart. Noen som har bilde av skjerm med ryggekamera aktivert?

A.J.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: AJ82Fredag 10. August 2018, klokken 15:32
Helt enig med senking. Regner med løsnin finnes, i form av kortere links mellom sensorer og bærearmer e.l., men usikker på om det går ut over garanti.  Kan selvfølgelig bytte tilbake før verkstedbesøk da ;-)

Tror også jeg må prøve dette. Bare bytte tilbake før verkstedbesøk. Tror bilen blir utrolig rå med store felger og bra senk. Noen som er gode i photoshop fikser sikkert dette  ;)

A.J.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: AJ82Fredag 10. August 2018, klokken 15:47
Kunne også tenkt meg trådløs lading. Ingen krise, men veldig lettvint...

A.J.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariFredag 10. August 2018, klokken 15:49
Større ryggekamera. Enda mykere komfort. Enda mindre hjulstøy. At de brukte utviklingsressurser på brukergrensesnitt istedenfor leke-tøys som falsk motorlyd.

prøvde du en med luftfjæring???
Jepp.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: 4Matic FanaticFredag 10. August 2018, klokken 16:02
..Enda mykere komfort...
Den er jeg enig i, hardt i komfort-modus.
Har stort sett bare erfaring fra MB-verdenen så det var litt forventet, her skal vel ting være 'sportslig'... 
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieFredag 10. August 2018, klokken 17:08
Kunne også tenkt meg trådløs lading. Ingen krise, men veldig lettvint...

A.J.
Trådløs lading kan etter hva jeg forstår ettermonteres på alle biler.

Transport Evolved kanalen på YouTube hadde dette på 1. Gen Leaf.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariFredag 10. August 2018, klokken 19:30
Kunne også tenkt meg trådløs lading. Ingen krise, men veldig lettvint...

A.J.
Trådløs lading kan etter hva jeg forstår ettermonteres på alle biler.

Transport Evolved kanalen på YouTube hadde dette på 1. Gen Leaf.
Trådløs lading er bortkastet energi, hastigheten for lav og for stort tap. Antagelig bruker man mer tid på å parkere bilen rett over ladeplaten enn å plugge inn.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: AJ82Fredag 10. August 2018, klokken 19:50
Kunne også tenkt meg trådløs lading. Ingen krise, men veldig lettvint...

A.J.
Trådløs lading kan etter hva jeg forstår ettermonteres på alle biler.

Transport Evolved kanalen på YouTube hadde dette på 1. Gen Leaf.
Trådløs lading er bortkastet energi, hastigheten for lav og for stort tap. Antagelig bruker man mer tid på å parkere bilen rett over ladeplaten enn å plugge inn.

Tenkte på til mobilen  ;)

A.J.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariFredag 10. August 2018, klokken 21:02
Haha, obs sorry.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieLørdag 11. August 2018, klokken 03:42


Tenkte på til mobilen  ;)

A.J.
Ups ...,.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: geearMandag 13. August 2018, klokken 11:00
En ting jeg kunne ønske av forandringer er et nivå til av regenerativ bremsing. Idag er valget høy og lav. Kunne ha ønsket en valgmulighet til som var midt imellom.
Hva slags elbiler har du kjørt før denne? Har inntrykk av at dette er en vanesak man får i e-Golf, Ioniq og andre som plent skal kunne justere regen, mange sitter og flikker på girspak eller håndkontroller for å justere, når man i stedet bare kan ha maks regen alltid og justere det på gasspedalen. Kjører man ikke på maks regen så må man over på bremsepedalen (eller håndkontroll) for å oppnå mer regen. Bedre å ha det tilgjengelig på pedalen.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: fantonsenMandag 13. August 2018, klokken 14:03
Jeg for min del er vant med e-golf i standard fri rulling.
Synes det er godt å kunne la bilen rulle fritt, og la høyrefoten kvile litt innimellom når det passer med trafikken/terrenget. Og ikke konstant måtte ha et visst press på pedalen uansett forhold.
Vi har alle våre preferanser her, så synes det er rart at Jaguar har låst seg til disse 2 nivåene. Det burde vært enkelt å software-endre dette til et par valg til, inkludert fri rulling.
Mitt håper er at dette kommer med den nye oppdateringen, men har mine tvil om det.

Men vi får se når bilen er mottatt, og kjørt en del, hvor stort savn dette vil bli...
 
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: geearMandag 13. August 2018, klokken 15:30
Jeg bestilte TMX uten noen erfaring med annet enn e-Golf, og fikk sjokk da jeg satte meg inn og den var så sykt forskjellig fra e-Golfen i D (som jeg nesten alltid kjørte den i), men så begynte jeg å sette e-Golfen også i B for at de skulle være mest mulig like å kjøre, og nå kjører jeg e-Golfen alltid med maks regen (B), vil ikke ha det på noe annet vis! Det går an å sette regen til low i TMX også, som i i-Pace, men prøv å kjør med maks noen ganger og se hvordan det går. ;)

Eneste ulempen med e-Golf er at ved høy SoC så har den ingen regen, fordi batteriet ikke klarer ta i mot. Men vi lader ikke mer opp enn 90%...
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieMandag 13. August 2018, klokken 18:27
......når man i stedet bare kan ha maks regen alltid og justere det på gasspedalen. Kjører man ikke på maks regen så må man over på bremsepedalen (eller håndkontroll) for å oppnå mer regen. Bedre å ha det tilgjengelig på pedalen.
Er så enig med deg gr. Maks regen på pedal! Det som kunne vært fint i tillegg er seiling på en knapp eller noe.
Enpedalkjøring er så avhengighetsskapende
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: bmw2002Mandag 13. August 2018, klokken 20:14
Synes det er rart å kjøre biler som «seiler» nå etter å kjørt i3 en stund. Kommer bare til å bruke max regen. Bra at dette er koplet individuelt til hver nøkkel.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariMandag 13. August 2018, klokken 21:47
Synes det er rart å kjøre biler som «seiler» nå etter å kjørt i3 en stund. Kommer bare til å bruke max regen. Bra at dette er koplet individuelt til hver nøkkel.
Bruker stort sett max regen på sommeren, men ikke på vinteren. Greit å få slipt bort litt rust fra bremsene. Tesla har uansett en hel del regen på minimum.

Jaguar kunne godt hatt 3 nivåer, da minimum var som en bensinbil - føltes som fri trilling.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: bmw2002Mandag 13. August 2018, klokken 22:22
Jaguar skal vel ha en funksjon som bruker bremsene litt for å unngå rust
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JPMTirsdag 14. August 2018, klokken 07:05
Tror ikke re-gen blir noe problem. Har kjørt (uten sammenligning forøvrig) Leaf med og uten "one pedal driving", hvor tidligere generasjon har relativt lav re-gen. På tidligere versjoner bruker jeg nesten aldri re-gen. Føles ikke naturlig. Men på nye leaf hvor re-gen er betydelig kraftigere, hvor bilen bremser som ved bremsing når du løfter foten av gassen, brukte jeg det hele tiden. Tok 20 min og bli fortrolig med det.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: DisqusorTirsdag 14. August 2018, klokken 12:58
Ser for meg en design-trend med et mer minimalistiske dashboards. Færre knappedutter, større skjermer, ref BYTON.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: eysteinsTorsdag 16. August 2018, klokken 13:39
Jeg skal prøvekjøre en iPace HSE i morgen. Dessverre får jeg kun en time, med selger omord hele tiden og forhåndsbestemt rute. Man kan spekulere i hvorfor prøvekjøringen skal være så rigid, men jeg ønsker heller innspill på hva jeg burde undersøke ila den korte tiden til rådighet.
Forbrukstall er jo alltids interessant, men en time blir altfor kort til å danne noe bilde. SW versjonen er antakeligvis heller ikke den som vil komme på nye biler.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: hemiTorsdag 16. August 2018, klokken 14:03
hvilken forhandler?  mistenker du kanskje ikke har relasjon på forhånd?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: AJ82Torsdag 16. August 2018, klokken 14:06
Jeg skal prøvekjøre en iPace HSE i morgen. Dessverre får jeg kun en time, med selger omord hele tiden og forhåndsbestemt rute. Man kan spekulere i hvorfor prøvekjøringen skal være så rigid, men jeg ønsker heller innspill på hva jeg burde undersøke ila den korte tiden til rådighet.
Forbrukstall er jo alltids interessant, men en time blir altfor kort til å danne noe bilde. SW versjonen er antakeligvis heller ikke den som vil komme på nye biler.

Ville uansett nullstilt alt av forbruk for turen. Greit å vite forbruk på runde, selv om det ikke blir en "vitenskapelig" test.

Ellers ville jeg bare kjørt bilen og nytt turen. Prøv den gjerne i ulike hastigheter og på ulikt underlag. Kan kanskje bli vanskelig siden ruten allerede er lagt. Synes forresten det høres utrolig rart ut. Ville spurt han om dette. Greit at de vil være med på prøvekjøring, men å bestemme hvor du skal kjøre blir jo feil. Lite vits i å bruke tid på  å sette seg inn i infotainment o.l., hvis ikke det er noe spesielt du er ute etter. Kan jo sikkert også være greit å sjekke bakste- og bagasjeromsplass hvis du har noen spesielle behov der.

A.J.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Krabbe 2Torsdag 16. August 2018, klokken 14:22
Noen som vet hvor lenge prøvekjøringen med selger skal foregå? Vil ikke ha med barnevakt på turen.
Nå kommer heller ikke bilen før i november så da kan jeg vente litt til med å prøvekjøre.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: eysteinsTorsdag 16. August 2018, klokken 14:59
hvilken forhandler?  mistenker du kanskje ikke har relasjon på forhånd?
Insignia i Oslo. Kontaktet dem ved å registrere ønske om prøvekjøring på jaguars nettsider. Var å så på en Proton Red LE utstillingsbil hos Motorpool tidligere i år, ellers ingen relasjon til noen av dem.

Skal prøve å huske og nullstille tripteller før start, og ta bilde av skjerm med forbrukstall etter rundturen, samt dekktrykk.
Ellers nyte turen og ikke prøve å tenke på hva den koster  :P
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: AJ82Torsdag 16. August 2018, klokken 15:20
Noen som vet hvor lenge prøvekjøringen med selger skal foregå? Vil ikke ha med barnevakt på turen.
Nå kommer heller ikke bilen før i november så da kan jeg vente litt til med å prøvekjøre.

Det varierer... På Autostrada i Porsgrunn er det ikke noen selger med. Tror folk har fått kjørt en times tid.

A.j.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariTorsdag 16. August 2018, klokken 16:03
Kommer vel an på pågangen. Insignia har vel hundrevis av kunder, så da blir det korte turer på hver i starten. Annerledes i grisgrendte strøk.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Model3-TromsoTorsdag 16. August 2018, klokken 16:17
Noen som har kjørt den røde (First Edition)? Er fargen akseptabel?  :D
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: VindTorsdag 16. August 2018, klokken 17:33
Noen som har kjørt den røde (First Edition)? Er fargen akseptabel?  :D
Har ikke kjørt, men har jo sett den.  Den synes...

Farger er nå subjektivt..
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieTorsdag 16. August 2018, klokken 19:48
hvilken forhandler?  mistenker du kanskje ikke har relasjon på forhånd?
Skulle det ha noe å si? Nye kunder er like mye verd som gamle.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieTorsdag 16. August 2018, klokken 19:50
Noen som vet hvor lenge prøvekjøringen med selger skal foregå? Vil ikke ha med barnevakt på turen.
Nå kommer heller ikke bilen før i november så da kan jeg vente litt til med å prøvekjøre.

Det varierer... På Autostrada i Porsgrunn er det ikke noen selger med. Tror folk har fått kjørt en times tid.

A.j.
Så en på face som hadde kjørt 11 mil. Det så ut som Bergen.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: anorwayſøndag 19. August 2018, klokken 23:25
Insignia (Oslo). 1 times prøvetur med "spesialist" som passasjer. Lagt opp rute.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieſøndag 19. August 2018, klokken 23:36
Insignia (Oslo). 1 times prøvetur med "spesialist" som passasjer. Lagt opp rute.
20 til 30 min kjøring, resten er prat
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: xrefTorsdag 23. August 2018, klokken 12:00
Prøvekjørte I-Pace tidligere denne uken. Har hatt 2 stk Tesla Model S men har bestillt I-Pace hovedsakelig pga ønsket om å prøve noe nytt og se hvordan konkurrentene leverer.

Inntrykket fra prøvekjøringen er at kjøre-egenskapene er svært gode og bilen er generelt sett morsom å kjøre. Infotainment-systemet var ganske skuffende derimot. Her er det dårlig respons og et svært rotete menysystem. For meg ligger Tesla lysår foran på dette aspektet. Kanskje ikke så rart men fortsatt litt leit. Systemet byr på mye funksjonalitet men å operere systemet mens du kjører er livsfarlig og selv representanten fra Insignia som var med brukte nesten 40 sekunder på å skru av den kunstige motorlyden. Her håper jeg virkelig at Jaguar sine utviklere utnytter OTA-muligheten de påstår de har til det maksimale for her trengs en opprydding og optimalisering. Jeg skjønner ikke helt at det er så satans vanskelig for bilindustrien utenom Tesla å utvikle et infotainment-system basert på moderne UX-prinsipper og med tilsvarende respons som moderne smart-telefoner.

Det som dog frustrerte meg mest var passasjeren fra Insignia jeg var pålagt å ha meg med. Det var som om I-Pace var den første og eneste elbilen som eksisterte. Påstander som "I-Pace er den elbilen med lengst rekkevidde på markedet" og "Kjenn på den aksellerasjonen! Det er ulikt alt annet som finnes!" måtte jeg bestride.

Jeg gleder meg veldig til å få bilen. Jeg jobber allerede med å utvikle en egen Android app for I-Pace ettersom Jaguar Remote appen er begredelig ræva. En del av API-reversingen er krevende når jeg ikke har en konto der så det blir først etter jeg får bilen at jeg kan ferdigstille appen :)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: VindTorsdag 23. August 2018, klokken 12:32
Jeg jobber allerede med å utvikle en egen Android app for I-Pace ettersom Jaguar Remote appen er begredelig ræva. En del av API-reversingen er krevende når jeg ikke har en konto der så det blir først etter jeg får bilen at jeg kan ferdigstille appen :)
Du kan bare skrive opp serienummeret på en av Insignia's I-Pacer og knytte den til din app.  Du må bekrefte i bilen, men går fint på utstillingsbilene.  Litt ufint, men fungerer  :police:
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: S.STorsdag 23. August 2018, klokken 12:35
Flott med litt annet enn hallelujah!

Gode poeng som jeg håper kan bli tatt med videre oppover, men jeg frykter at hallelujah-stemningen med fulle skylapper er utbredt, og at det vil ta tid før det kundene sier fører til forbedringer.

At selgers representant sitter og lyver, eller i beste fall overdriver blir for teit.

Tesla var lansert som elbil 2.0, vi må nok innfinne oss med at Jag’en ikke er helt 3.0, men litt sånn 2.1 eller 2.2...  Den er ikke revolusjonerende, men Jaguar må få poeng for å ha lagd et godt alternativ til Tesla.
Den gjør vel de fleste ting like godt eller bedre, bortsett fra infotainment. Og lading.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: VindTorsdag 23. August 2018, klokken 12:36
Systemet byr på mye funksjonalitet men å operere systemet mens du kjører er livsfarlig og selv representanten fra Insignia som var med brukte nesten 40 sekunder på å skru av den kunstige motorlyden..

..Jeg skjønner ikke helt at det er så satans vanskelig for bilindustrien utenom Tesla å utvikle et infotainment-system basert på moderne UX-prinsipper og med tilsvarende respons som moderne smart-telefoner.
Har du prøvd BMW, Mercedes, Audi, Porsche ?

Ikke helt enig, Det krever litt tilvenning, men f.eks slå av motorlyd er ett sveip, og to klikk (om man vet hvor det er), men nå kjørte jeg kansje en bil med nyere software enn den du kjørte.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: xrefTorsdag 23. August 2018, klokken 12:45
Systemet byr på mye funksjonalitet men å operere systemet mens du kjører er livsfarlig og selv representanten fra Insignia som var med brukte nesten 40 sekunder på å skru av den kunstige motorlyden..

..Jeg skjønner ikke helt at det er så satans vanskelig for bilindustrien utenom Tesla å utvikle et infotainment-system basert på moderne UX-prinsipper og med tilsvarende respons som moderne smart-telefoner.
Har du prøvd BMW, Mercedes, Audi, Porsche ?

Ikke helt enig, Det krever litt tilvenning, men f.eks slå av motorlyd er ett sveip, og to klikk (om man vet hvor det er), men nå kjørte jeg kansje en bil med nyere software enn den du kjørte.

Godt å høre. Det ble kommentert at bilen hadde gammel software så jeg kan ikke kommentere hvordan nyere versjoner oppfører seg.

Har en del erfaring med både nyere versjoner av BMW iDrive og Audi MMI. Det fungerer helt greit men med en gang du sammenlikner det med Tesla eller Android Auto så synes jeg det blir en helt annen liga.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: 4Matic FanaticTorsdag 23. August 2018, klokken 14:24
A-klassen har fått VELDIG mye skryt i pressen for den nye MBUX (https://www.youtube.com/watch?v=pH96qK9-nj0)-løsningen som kommer nå etterhvert på alle nye MB.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: jkirkeboTorsdag 23. August 2018, klokken 16:12
Flott med litt annet enn hallelujah!

Gode poeng som jeg håper kan bli tatt med videre oppover, men jeg frykter at hallelujah-stemningen med fulle skylapper er utbredt, og at det vil ta tid før det kundene sier fører til forbedringer.

At selgers representant sitter og lyver, eller i beste fall overdriver blir for teit.

Tesla var lansert som elbil 2.0, vi må nok innfinne oss med at Jag’en ikke er helt 3.0, men litt sånn 2.1 eller 2.2...  Den er ikke revolusjonerende, men Jaguar må få poeng for å ha lagd et godt alternativ til Tesla.
Den gjør vel de fleste ting like godt eller bedre, bortsett fra infotainment. Og lading.

Og rekkevidde, akselerasjon, hengervekt, innvendig plass ++.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: S.STorsdag 23. August 2018, klokken 18:20
Ikke ta helt av, nå, Jens ;-)
Håper vi alle blir fornøyde med bilene våres, uansett hvilket valg vi havner på!
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: mariowingTorsdag 23. August 2018, klokken 20:00
Infotainment er vel også selektivt. Skjermen foran fører med rattet er i alle fall bedre på I-PACE i navigasjonsmodus. Tesla har vel fortsatt den håpløse tunnellen hver gang man kjører inn i en? Og når vi snakker om tunnel; den dimmer vel heller ikke ned lysstyrken? På tross av at folk har klaget på det siden dag en...  Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto. Så tror vi trygt kan si at I-PACE er minst like bra på dette området som de andre.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: mjTorsdag 23. August 2018, klokken 21:00
Infotainment er vel også selektivt. Skjermen foran fører med rattet er i alle fall bedre på I-PACE i navigasjonsmodus. Tesla har vel fortsatt den håpløse tunnellen hver gang man kjører inn i en? Og når vi snakker om tunnel; den dimmer vel heller ikke ned lysstyrken? På tross av at folk har klaget på det siden dag en...  Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto. Så tror vi trygt kan si at I-PACE er minst like bra på dette området som de andre.

Tunnellen er borte i fra Tesla navi og skjermen dimmer ned noe raskere enn før men fremdeles alt for tregt
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: xrefTorsdag 23. August 2018, klokken 21:48
Infotainment er vel også selektivt. Skjermen foran fører med rattet er i alle fall bedre på I-PACE i navigasjonsmodus. Tesla har vel fortsatt den håpløse tunnellen hver gang man kjører inn i en? Og når vi snakker om tunnel; den dimmer vel heller ikke ned lysstyrken? På tross av at folk har klaget på det siden dag en...  Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto. Så tror vi trygt kan si at I-PACE er minst like bra på dette området som de andre.

Kanskje en idè å kjøre en Tesla i nyere tid før du sammenlikner?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Gordon RetrieverTorsdag 23. August 2018, klokken 22:45
Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto.

Head-up display projisert i frontruten får man på den nye generasjonen Ford Focus.  Apple CarPlay er tilstede i Citroën C3.  At det skal være nødvendig å framheve at i-Pace kan leveres med disse funksjonene sier endel om hvor dårlig utvalget elbiler på markedet er.
i-Pace er der man bør være i 2018 - det blir spennende å se hvor lang tid konkurrentene bruker på å komme etter. :)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: mariowingTorsdag 23. August 2018, klokken 22:55
Meg bekjent er også I-PACE eneste elbil med ekte HUD (ikke sånn plastplate), wifi som kan deles med passasjerene og mulighet for å se video mens man lader. Den får straks Apple CarPlay og Android Auto.

Head-up display projisert i frontruten får man på den nye generasjonen Ford Focus.  Apple CarPlay er tilstede i Citroën C3.  At det skal være nødvendig å framheve at i-Pace kan leveres med disse funksjonene sier endel om hvor dårlig utvalget elbiler på markedet er.
i-Pace er der man bør være i 2018 - det blir spennende å se hvor lang tid konkurrentene bruker på å komme etter. :)

Har ikke tenkt på det sånn før men det var faktisk et meget godt poeng :)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: xyzzyFredag 24. August 2018, klokken 08:48

Head-up display projisert i frontruten får man på den nye generasjonen Ford Focus.  Apple CarPlay er tilstede i Citroën C3.  At det skal være nødvendig å framheve at i-Pace kan leveres med disse funksjonene sier endel om hvor dårlig utvalget elbiler på markedet er.
i-Pace er der man bør være i 2018 - det blir spennende å se hvor lang tid konkurrentene bruker på å komme etter. :)

Har ikke tenkt på det sånn før men det var faktisk et meget godt poeng :)

Det er vel stort sett bare Tesla som mangler CarPlay nå?

Til temaet: Prøvekjøring av I-Pace var farlig fristende. En svært god kjøreopplevelse, et veldig tilatelende interiør og en helhet som falt i smak. Så nå må er det å vurdere lyst, fornuft, behov og økonomi...

En svakhet: Fartsgrensen i HUDen viste ofte feil. På en strekning der grensen er 40 hele tiden, gikk den viste verdien noen ganger opp til 50 en stund.

Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: HårekFredag 24. August 2018, klokken 10:00
En svakhet: Fartsgrensen i HUDen viste ofte feil. På en strekning der grensen er 40 hele tiden, gikk den viste verdien noen ganger opp til 50 en stund.
Det er et kjent problem, har det samme i BMW. Kameraet er utrolig bra til å plukke opp skilter, men det har ingen forståelse for om skiltet gjelder for den veien man kjører eller en sidevei.
Dessuten brukes en kombinasjon av skilter og kartinformasjon fra GPS.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: VindFredag 24. August 2018, klokken 10:46
Fikk en ordentlig prøvekjøring, og her er litt oppsumert erfaringer/ ønsker. Har prøvd å fokusere på det som ikke har blitt kommentert av alle, selv om det er vanskelig å unngå.

Displayene er gode, det nedre displayet styrer varme/ ventilasjon, telefon og musikk, Det store displayet styrer alt unntatt klima, og førerdisplayet gir deg alt du trenger, og kan modifiseres på mange måter, raskt og enkelt fra rattet.  Justeringen av HUD er enkel, og med en så god HUD, så endte jeg opp med stort kart på førerdisplayet, da fart og alt annet vises på HUD.  Jeg synes denne var rask og relativt enkel og vil si at det er på nivå med f.eks Volvo (ny V90, XC60 osv)

Noen mener det er vanskjelig å finne ting i menyssystemet, og det er det jo alltid i starten, men når man vet hvor man skal går det veldig raskt.  Slå av motorlyd er f.eks ett sveip, og to klikk.

Kameraene bytter til der man er nærme noe, ved rygging vises ryggekameraet, men om man kjører med fronten mot en fortauskant så vises kameraet foran, det samme med parallell parkering, da vises sidekameraet og front og bak avhengig av hvor man er nærmest noe.  Det er ganske lett å zoome inn og ut.  360 bildet er mest for oversikt.

Lysstyrken på førerdisplayet styres med ett lite hjul, veldig enkelt – trenger ingen menyer, i tillegg dimmes det noe opp og ned avhengig av omgivelseslys.

Varme og ventilasjonshjulene gir gode taktile tilbakemeldinger, og man kan styre varme/ kulde bare i rygg eller bare i sete.
 
Kjøringen er utrolig bra.  I svingene så kan man legge bilen akkurat der den skal være.  Kjørte noen raske svinger på smal vei, det kom en bil i mot midt i svingen, og det som i mange biler ville vært litt «nærme» er i I-Pace helt uproblematisk.  Den er akkurat der du legger den.  Dette er litt sportsbilfølelse, og er i nærheten av BMW M, eller Audi RS. 

«Selvstyringen» fungerer svært godt på motorvei, og greit på småveier.  Den liker seg aller best om den enten har en annen bil å hekte seg på – eller når veimerkingen er god.  Den skiller seg lite ut i fra det som Volvo og Mercedes har.  I-Pace benytter samme teknologi, så det er ikke så rart.  I motsetning til f.eks Tesla så kan du korrigere med rattet uten at den avbryter selvstyringen. 

Bilen hadde en av de siste softwarene, men ikke den som kundebilene får.  Denne støttet ikke Apple Car Play, men Jaguar sin egen Apps fungerte, og ga hovedfunksjonene fra telefonen opp på skjermen.  Den krever imidlertid at telefonen er koblet med kabel inn i midtkonsollen.

Kartet hadde ladestasjoner og status om de var ledige.  Når man stopper kommer det opp ladestasjoner i nærheten.  Den nærmeste meg var begge hurtigladerne opptatt, derfor foreslo den en lengre unna – BRA!.  Jeg sjekket Fortum appen, og det stemte med statusen på den.

Hva jeg savner/ ønsker:
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieFredag 24. August 2018, klokken 19:01
Fikk en ordentlig prøvekjøring, og her er litt oppsumert erfaringer/ ønsker. Har prøvd å fokusere på det som ikke har blitt kommentert av alle, selv om det er vanskelig å unngå.

............
Veldig informativ post Superbra skrevet

Vi burde slå oss sammen å komme med forbedringsforslag til OTA oppdateringer. Da kunne vi kanskje få gjennomslag hos Jaguar, slik det faktisk er hos et konkurrerende amerikansk bilmerke......

Jeg skal snakke med adm dir for min butikk på mandag, da skal jeg høre med ham om hva han tror er beste måte å nå frem på er. Jeg vet de følger med på både forum og sosiale medier.
En annen kanal er Markedsansvarlig i Jaguar , han har vært i dialog på Owners group på Face.

Spent på hvordan app kommer til å fungere. Kult at det gikk å teste litt allerede, det skal jeg også på min neste prøvetur (eller kanskje på min egen bil snart
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: 4Matic FanaticFredag 24. August 2018, klokken 20:26
Veldig informativ post
Støtter den. Forfriskende å se noen som ikke kun så på forbruket, og relle sammenligninger med andre premiumbiler.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: mariowingFredag 24. August 2018, klokken 21:52
Veldig kult at den viste status på laderne, hvis det faktisk fungerer så er vel det første elbil som viser live status for ikke-Tesla ladere?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: MrBacardiTorsdag 30. August 2018, klokken 21:07
Kjørte bak en grå med EV14xxx-skilter i dag på vei innover fra Høvik i forholdsvis jevnt regnvær og tett skydekke. Nå vet ikke jeg om bilen hadde lysene i Auto-modus, men baklysene var iallefall ikke på selv om det regnet.

På de fleste andre biler så går baklyset automatisk på hvis det regner, så denne bilen skilte seg ut i køen. Men jeg skjønner at det er en større software-oppdatering på trappene, så mye mulig dette allerede er fikset i denne. Ellers er det en smal sak å oppdatere senere uansett  :+1:
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Model3-TromsoFredag 07. ſeptember 2018, klokken 18:15
Etter en herlig prøvekjøring noterte jeg noe jeg opplevde som veldig irriterende. Det var et voldsomt gjenskinn opp i frontvindu (om man kjørte mot solen).
Andre som har erfart dette?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: ElbildillaFredag 07. ſeptember 2018, klokken 21:36
Litt vanskelig å skjønne hva du mener med «gjenskinn opp i frontvindu». Kan det for eksempel være:
- refleksjon av dashbordet i frontvinduet?
- refleksjon av kontrastsøm i dashbordet?
- gjenskinn i de tynne metalltrådene som brukes til oppvarming av frontruta (følger med i vinterpakken)?
- refleksjon av HUD-projektor?
- andre ting som reflekteres?



Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: S.SFredag 07. ſeptember 2018, klokken 22:39
Prøvekjørte for første gang i dag, svaret er definitivt nei.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Model3-TromsoFredag 07. ſeptember 2018, klokken 23:12
Beklager, skulle vært mer spesifikk. Det var tydelig refleksjon fra dashbordet i frontvinduet. Den fremste delen av dashbordet er blank og det var denne som speilet seg opp.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: geearLørdag 08. ſeptember 2018, klokken 08:50
Kjørte bak en grå med EV14xxx-skilter i dag på vei innover fra Høvik i forholdsvis jevnt regnvær og tett skydekke. Nå vet ikke jeg om bilen hadde lysene i Auto-modus, men baklysene var iallefall ikke på selv om det regnet.

På de fleste andre biler så går baklyset automatisk på hvis det regner, så denne bilen skilte seg ut i køen. Men jeg skjønner at det er en større software-oppdatering på trappene, så mye mulig dette allerede er fikset i denne. Ellers er det en smal sak å oppdatere senere uansett  :+1:
Sjekket innstillinger? På e-Golfen vår er det et valg om den skal slå på parklys når regnsensoren detekterer regn eller ikke...
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: ØggenMandag 10. ſeptember 2018, klokken 14:40
At de brukte utviklingsressurser på brukergrensesnitt.

Heilt enig.

leke-tøys som falsk motorlyd.

Akkurat det var det eineste ej virkelig syns va kult....
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: 4Matic FanaticMandag 10. ſeptember 2018, klokken 14:50
Veldig kult at den viste status på laderne, hvis det faktisk fungerer så er vel det første elbil som viser live status for ikke-Tesla ladere?
Problemet som jeg ser det er at den statusen ikke er korrekt og da hjelper det lite.

Kjørte selv E18 mot Kragerø forrige helg som passasjer i en AE, og satt med app'en til Elbilforeningen oppe.
Var innom flere ladere hvor tallene som ble rapportert i app ikke stemte med virkeligheten...
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Gordon RetrieverTirsdag 11. ſeptember 2018, klokken 23:11
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:

(https://i.imgur.com/O1FGH4c.jpg)


Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje.

Forøvrig synes jeg andre elbiler står seg dårlig når de sammenlignes med i-Pace.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: elektroluxTorsdag 13. ſeptember 2018, klokken 07:57
En ting jeg kunne ønske av forandringer er et nivå til av regenerativ bremsing. Idag er valget høy og lav. Kunne ha ønsket en valgmulighet til som var midt imellom.
Hva slags elbiler har du kjørt før denne? Har inntrykk av at dette er en vanesak man får i e-Golf, Ioniq og andre som plent skal kunne justere regen, mange sitter og flikker på girspak eller håndkontroller for å justere, når man i stedet bare kan ha maks regen alltid og justere det på gasspedalen. Kjører man ikke på maks regen så må man over på bremsepedalen (eller håndkontroll) for å oppnå mer regen. Bedre å ha det tilgjengelig på pedalen.

Enig. Bortsett fra at det også burde være mulighet for 0 regen.

Kjørte Kona med denne muligheten og har en ikke prøvt det er det vel værd å prøve. Det gir ikke bare lavere forbruk, men også lavere stressnivå. Etterhvert tror jeg vi vil se det gjennspeilet i forsikringsregningen da det også inspirerer til mer avslappet og tryggere kjøring.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Lørdag 15. ſeptember 2018, klokken 07:24
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:

Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje...
Prøvekjørte en I-Pace med 7000 km på telleren, begge framsetene så slik ut.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: PingleLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 09:36
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:

Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje...
Prøvekjørte en I-Pace med 7000 km på telleren, begge framsetene så slik ut.
Sjekket du med selger hva slags skinn det var?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Lørdag 15. ſeptember 2018, klokken 10:37
Jeg savnet et passasjersete som ikke så slik ut allerede etter 4000 kilometer:

Sannsynligvis er dette Windsor-skinn.  Rimeligere setevarianter kan være mer motstandsdyktige overfor slitasje...
Prøvekjørte en I-Pace med 7000 km på telleren, begge framsetene så slik ut.
Sjekket du med selger hva slags skinn det var?
Windsor (std HSE)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Lørdag 15. ſeptember 2018, klokken 10:39
Har prøvd en HSE utgave med 245/50 R20 dekk.
Kjørte 313 km, brukte 92%, Snittforbruk vist i computer 233wh/km. Bilen hadde siste SW oppdatering inkludert Apple Carplay.
Testrunde: Gjenskape normal kjøring til & fra jobb som er ca 50km hver vei i krevende topografi. I tillegg tur opp til fjells (Sirdal) inkl mørkekjøring på landevei.

Negativt
•   Forbruk fortsatt altfor høyt (som en TMX P100)
•   Savner prosentvisning i instrumentpanel
•   GOM veldig upålitelig
•   For mye lys fra infotainmentpanelet når det var mørkt, spesielt med Carplay
•   Skinnet var blitt pløsete i begge framsetene etter bare 7000km (Windsor?)
•   Bagasjerommet altfor lite ift bilstørrelse, kan umulig være mer enn 400l utnyttbart?
•   Dårlig svingradius
•   Altfor svak rattvarme etter min smak
•   Tidvis falt navigasjon ut med feilmelding «navigasjon ikke tilgjengelig»; bug i SW?
•   Dårlig 360 funksjon, ser ingen grunn til å velge dette
•   Dårlig sikt bakover kombinert med lite ryggekamera gjorde det utfordrende å rygge i mørket
•   Bilen slår seg av når en går ut, kan være trafikkfarlig.
•   Auto fjernlys funksjon var elendig
•   Synes rullehjulene på rattet var litt overfølsomme, ble fort feilvalg
•   For mye gjenskinn i frontrute både dag og natt

Positivt
•   Veldig god å kjøre
•   Veldig gode lys på regnvåte, mørke landeveier
•   Heads up displayet var avhengighetsskapende
•   Navigasjon: fast minikart visning av reiserute og hvor langt man var kommet
•   Veldig god ACC
•   Likte godt mulighet for fullt kart i instrumentpanel
•   Likte midtkonsoll
•   ISOfix veldig lett tilgjengelig

Sum: Veldig bra elbil fra JLR, kjempeflott at de designer fra bunn av som elbil og ikke bare konverterer en ICE som f.eks. EQC. Blir spennende med ny XJ neste år men de må jobbe med forbruket i en form for «range mode» el tilsv. for de som ønsker å tyne mest mulig km på tur.

Noen bilder (hvis Google doc funker): https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vS3_3bfcDI0N4WLtzOyhfSHBp8E77qZXyXppmpzx6voWVUYc3EIEK2chRV3ko76u4aKsCbh6NxWeSWw/pub?start=false&loop=false&delayms=5000

Edit: korrigert skrivefeil på prosent rest; skal være 92 ikke 97%.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: TellusLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 11:15
Kjørte 313 km, brukte 97%, Snittforbruk 233wh/km.

De tallene går ikke opp med. Må være bug i visningen fortsatt. Bilen har 84,7 kWh netto som gir 363 km rekkevidde med det forbruket du oppgir. 97% av dette er 353 km.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 11:24
Utnyttbar kapasitet vil variere med forbruk. Internt tap øker.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Lørdag 15. ſeptember 2018, klokken 13:37
Kjørte 313 km, brukte 97%, Snittforbruk 233wh/km.
De tallene går ikke opp med. Må være bug i visningen fortsatt. Bilen har 84,7 kWh netto som gir 363 km rekkevidde med det forbruket du oppgir. 97% av dette er 353 km.
Jeg dobbelsjekket og oppdaget umiddelbart n skrivefeil: brukte 92% - ikke 97%.
Med kjørte 313 km og brukte 92% skulle gi en teoretisk rekkevidde på ca 340km
Dette var under forhold med våte veier, 8-14 grader, vanskelig topgrafi, men hastighet ihht fartsgrense (GPS målt som er ca 4 over speedometer), normal kjøreadferd og ca 19gr i kupeen.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: TellusLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 14:59
Det rimer bedre. Legg til at jeg tipper det er litt ekstra ved 0% så stemmer nok gjennomsnittsforbruket sånn noenlunde med gjenstående estimat i prosent.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: S.SLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 17:22
For de som har målt fart, har noen også målt distanse og sammenlignet?  Om farten viser 5-6% feil, er det ikke umulig at distansen og er 5-6% feil.
Dette er i så fall i Jaguarens disfavør, da da bilen vil tro den har gått lengre for et gitt antall kWh i forbruk, (f. eks tror den at den har rullet 90 km på en time, men har bare rullet 84), og anvist forbruk / km vil dermed vise for lavt.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: PingleLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 19:14
For de som har målt fart, har noen også målt distanse og sammenlignet?  Om farten viser 5-6% feil, er det ikke umulig at distansen og er 5-6% feil.
Dette er i så fall i Jaguarens disfavør, da da bilen vil tro den har gått lengre for et gitt antall kWh i forbruk, (f. eks tror den at den har rullet 90 km på en time, men har bare rullet 84), og anvist forbruk / km vil dermed vise for lavt.
Det avhenger vel av om distanse er knyttet mot gps, km-teller eller speedometer. Mens speedometer er lagd for å være pålitelig, er begge de andre pålitelige metoder (km-teller forutsatt rett hjuldiameter).
Å bruke et speedometer med bevisst overvurdering av hastigheten til å fortelle gjenstående rekkevidde er vel å skyte seg selv i foten om man skal være i elbilbransjen mer enn et år.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: S.SLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 20:33
Problemet er at jeg har aldri sett en test der km-tellere er sammenlignet med kjent distanse, eller biler imellom.  Det er også forskjeller mellom rullediameter fra en dekkstørrelse til andre på samme bil, og mellom nye og gamle dekk. Gjerne 5 %? uten å komme utenfor spesifikasjoner, slik at om du sammenligner bilen med 5% for små hjul, deretter setter på 5% for store hjul, så viser plutselig forbruket 10% mer, selv om du er lovlig «innafor», og forbruket egentlig er likt, du bruker det samme hjemmefra til hytta.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 20:40
Kilometerstand skal være korrekt selv om speedometer viser feil.
Fordi speedometer viser feil med hensikt.

Testet selv med bil med nesten 10% misvisning, og fikk samme svar fra møller. Årsaken til at jeg sjekket var betalt kjørelengde leasing og om det var slik at jeg fikk 10% kortere kjørelengde.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: mariowingLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 22:04
Gode observasjoner og interessant lesing Finnøy! Har et par spørsmål. Du mener at bilen har samme forbruk som Tesla X og mener det er dårlig - hvorfor? Du sier også at lysene er bra men elendige, den skjønte jeg ikke? Og til slutt så tror jeg ikke at setet er pløsete etter 7000 km, det er pløsete etter opp mot 100 inn- og utstigninger hver dag. Personlig går jeg inn og ut under 10 ganger om dagen så jeg tror det holder lenge. Vi får se :-)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Gordon RetrieverLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 22:21
Du mener at bilen har samme forbruk som Tesla X og mener det er dårlig - hvorfor?
Fordi i-Pace er en (mye) mindre bil enn TMX?

Og til slutt så tror jeg ikke at setet er pløsete etter 7000 km, det er pløsete etter opp mot 100 inn- og utstigninger hver dag. Personlig går jeg inn og ut under 10 ganger om dagen så jeg tror det holder lenge. Vi får se :-)

Bilen jeg postet bilde av var registrert 17 dager tidligere. Hvis vi antar 100 inn- og utstigninger pr. dag inkl. søndager, utgjør dette 1700 inn- og utstigninger.  En privat bil med f.eks. 8 inn- og utstigninger pr. dag kan derfor se slik ut etter 7 måneder.  Jeg synes slitasje som dette ville vært skuffende etter 3-4 år.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 22:21

•   For mye lys fra infotainmentpanelet når det var mørkt, spesielt med Carplay

Det er mulig å skru helt av (også med snarvei med den programerbare knappen på rattet), da blir det helt sort.

Forøvrig mange fornuftige betraktninger.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 22:30
Du mener at bilen har samme forbruk som Tesla X og mener det er dårlig - hvorfor?
Fordi i-Pace er en (mye) mindre bil enn TXM?
I-Pace er en litt mindre bil enn X! Har hatt begge inne i min garasje og selv om X er større var det overraskende lite forskjell.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hLørdag 15. ſeptember 2018, klokken 23:26
IPace er vel omtrent som Model 3.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Tellusſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 00:02
IPace er vel omtrent som Model 3.

Du lever i en 3-dimensjonal verden som oss andre du også vil jeg tro ?

Ved å bruke din argumentasjon kan jeg påstå at min Ampera-E er større enn både Model 3 og Model S fordi den er større i en av dimensjonene.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 07:40
Ved å bruke min argumentasjon? M3 og I-Pace er da ganske nære i størrelse? Mente ikke å være frekk?

En amerikaner tok bilde av M3 side om side med I-Pace. De så ganske like ut.

Når I-Pace demobiler kom til Norge stod de på rekke og rad med en X imellom. I-Pace var tydelig mye mindre enn X.

Model X er 503cm, 217 bred uten speil, plass til 7 med fortsat god bagasjeplass bak og stort bagasjerom foran. Den er vesentlig større enn I-Pace.

I-pace er 468cm (M3 469), 201 uten speil (M3  193,3) høyde 156 (M3 144).

Hvordan er målene på ampera e?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: tuonoſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 09:34
Gode observasjoner og interessant lesing Finnøy! Har et par spørsmål.  Du sier også at lysene er bra men elendige, den skjønte jeg ikke?

Slik jeg forstår det mener han at lysene er gode, men at den automatiske nedblendingen er elendig (treg? I "begge ender"?)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Nordlandsſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 13:59
Model X er 503cm, 217 bred uten speil, plass til 7 med fortsat god bagasjeplass bak og stort bagasjerom foran. Den er vesentlig større enn I-Pace.

I-pace er 468cm (M3 469), 201 uten speil (M3  193,3) høyde 156 (M3 144).
Dette hører hjemme i Tesla-tråden, men må bare påpeke at du her har oppgitt feil bredde eller blandet uten speil og speil innfelt for alle - mål uten speil for I-Pace er 1895 mm (TMX 1999 mm og TM3 1850 mm).

Ellers synes jeg ikke innvendig plass kan målsettes så enkelt, f.eks. måles ofte hodeplass og benplass, men disse sier ingenting om man må sitte med knærne opp i været. For noen er det viktigere hvor gode/romslige de 4 mest brukte plassene er enn hvor mange det maksimalt er plass til osv.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 15:19
Tallene er fra offisielle hjemmesider?
Men poenget er uendret.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: turfsurfſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 15:52

Dette hører hjemme i Tesla-tråden, men må bare påpeke at du her har oppgitt feil bredde eller blandet uten speil og speil innfelt for alle - mål uten speil for I-Pace er 1895 mm (TMX 1999 mm og TM3 1850 mm).

TMX er 2070 med innfelte speil, TM3 1850. Sporvidden på TMX er 1999, som er smalere enn bilen.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Tellusſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 16:36
Ved å bruke min argumentasjon? M3 og I-Pace er da ganske nære i størrelse? Mente ikke å være frekk?

En amerikaner tok bilde av M3 side om side med I-Pace. De så ganske like ut.

Når I-Pace demobiler kom til Norge stod de på rekke og rad med en X imellom. I-Pace var tydelig mye mindre enn X.

Model X er 503cm, 217 bred uten speil, plass til 7 med fortsat god bagasjeplass bak og stort bagasjerom foran. Den er vesentlig større enn I-Pace.

I-pace er 468cm (M3 469), 201 uten speil (M3  193,3) høyde 156 (M3 144).

Hvordan er målene på ampera e?

Det var din sammenligning med Model 3 som var en-dimensjonal. Model-X ble ikke nevnt verken av deg eller meg så jeg forstår ikke hvorfor du drar frem den. Alle vet at Model-X er en større bil enn I-Pace.

Legger vi til grunn disse målene:
https://www.automobiledimension.com/jaguar-car-dimensions.html
og
https://www.automobiledimension.com/jaguar-car-dimensions.html

Bruker vi boksvolumet som sammenligningsgrunnlag (lxbxh) får vi.

Model 3 : 12,53
I-Pace  : 14,07
Model X : 16,95

Vi ser at I-Pace plasserer seg mellom Model 3 og Model X. Det er vel slik de fleste også oppfatter bilen vil jeg tro.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JaguarPaceſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 16:47

Dette hører hjemme i Tesla-tråden, men må bare påpeke at du her har oppgitt feil bredde eller blandet uten speil og speil innfelt for alle - mål uten speil for I-Pace er 1895 mm (TMX 1999 mm og TM3 1850 mm).

TMX er 2070 med innfelte speil, TM3 1850. Sporvidden på TMX er 1999, som er smalere enn bilen.

Som allerede hintet om, hva har å oppgi størrelser på Tesla modeller med hva vi savner på I-pace å gjøre????
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 16:48
Sammenligning med Model X var årsaken til at jeg påpekte at I Pace er mer som M3.
Målene hentet jeg fra Jaguar og Teslas hjemmesider. Men målene du trekker frem illustrerer at IPace er mye tettere på M3 enn Mod X.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)ſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 20:02
.. Du mener at bilen har samme forbruk som Tesla X og mener det er dårlig - hvorfor?
Gordon tok poenget på denne og på setene :)
Du sier også at lysene er bra men elendige, den skjønte jeg ikke?

Fjernlysene i seg selv synes jeg var veldig bra, men de to funksjonene for automatisk aktivering av fjernlys fungerte dårlig. Dimmet ned for seint når det kom motgående trafikk og aktiverte veldig tregt når motgående var forbi.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Tellusſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 20:53
Sammenligning med Model X var årsaken til at jeg påpekte at I Pace er mer som M3.
Målene hentet jeg fra Jaguar og Teslas hjemmesider. Men målene du trekker frem illustrerer at IPace er mye tettere på M3 enn Mod X.

Hehe. Du gir deg ikke.

Kan da nevne at Nissan Leaf har boksvolume 12,34. Nesten identisk med Tesla Model 3.
Med andre ord kan vi konkludere at Tesla Model 3 og Nissan 3 er i samme segment. Det er disse vi bør sette opp mot hverandre.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 21:08
? Send meg heller pm om du bare er ute etter å harslellere med det jeg skriver.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Gordon Retrieverſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 23:16
I-Pace er en litt mindre bil enn X! Har hatt begge inne i min garasje og selv om X er større var det overraskende lite forskjell.

Carporten min er liten, og de nesten 40 cm forskjell i lengde mellom de to bilene får Model X til å virke utrolig mye større.
Model X er en minivan som komfortabelt kan frakte 7 personer og (noe) bagasje.  Derfor er det skuffende at den forholdsvis kompakte og mindre praktisk anlagte i-Pace har tilsvarende forbruk.

I mine prøveturer med i-Pace kom jeg fram til en rekkevidde rundt 350km i norske sommertemperaturer.  Dette er 350km som forutsetter kjøring fra 100% til null, hvilket er noe man sjelden begir seg ut på.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Tellusſøndag 16. ſeptember 2018, klokken 23:46
I-Pace er en litt mindre bil enn X! Har hatt begge inne i min garasje og selv om X er større var det overraskende lite forskjell.

Carporten min er liten, og de nesten 40 cm forskjell i lengde mellom de to bilene får Model X til å virke utrolig mye større.
Model X er en minivan som komfortabelt kan frakte 7 personer og (noe) bagasje.  Derfor er det skuffende at den forholdsvis kompakte og mindre praktisk anlagte i-Pace har tilsvarende forbruk.

I mine prøveturer med i-Pace kom jeg fram til en rekkevidde rundt 350km i norske sommertemperaturer.  Dette er 350km som forutsetter kjøring fra 100% til null, hvilket er noe man sjelden begir seg ut på.

Nå fikk Finnøy omtrent 350 km rekkevidde under langt mer krevende forhold så jeg håper og tror fortsatt at I-Pace skal bikke 400 km under norsk sommertemperatur på typisk norske veier (miks av litt motorvei og noe mer landevei).
 
Tittel: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieMandag 17. ſeptember 2018, klokken 08:58
I mine prøveturer med i-Pace kom jeg fram til en rekkevidde rundt 350km i norske sommertemperaturer.  Dette er 350km som forutsetter kjøring fra 100% til null, hvilket er noe man sjelden begir seg ut på.
På mine turer med I-Pace kom jeg opp mot (beregnet) 40 mil på sommerføre og 22’. I underkant .........

Dette er fremdeles for dårlig for en bil med 90 kWh og 470 WLTP. Imho

Nå er det for mange usikkerheter rundt slike delmålinger, og en annen viktig sak er hvor lang rekkevidde en får på vinter og slapseføre? Så facit har vi ikke enda på langt nær.

Etter hva jeg forstår er det også en del variasjoner mellom testbilene.

Men nå får vi snart rapporter fra folk med egne biler samt at Teslabjørn kommer til å få teste (skikkelig , ikke den mangelfulle ladetour testen). Da blir bildet tydeligere!
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: ChimpOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 12:15
Ser at audi etron ikke kom med firehjulsstyring i denne omgang, har jaguar dette? vet at vi har firehjulsdrift, men 4hjulsstyring? Vet ikke fordelene med dette osv, men så det ble kommentert i et audiforum
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: hemiOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 13:01
Gjør den morsommere å kjøre, men veldig viktig på A til B bil er det ikke.

handler du panamera og skal på bane? ja viktig
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: VindOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 13:06
Ser at audi etron ikke kom med firehjulsstyring i denne omgang, har jaguar dette? vet at vi har firehjulsdrift, men 4hjulsstyring? Vet ikke fordelene med dette osv, men så det ble kommentert i et audiforum
Nei, det er vel ingen elbiler som har dette i dag.  Det er forskjellige fordeler avhengig av hvordan dette implementeres, men det har vel av de fleste blitt erstattet av avanserte ESP systemer, og du finner det vel bare på noen sportsbiler i dag.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: mariowingOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 14:52
A8 har det vel i alle fall, de gjorde et stort nummer ut av det ved lansering av den bilen. Gir mindre svingradius, viktigere på en lang bil som A8 enn Q5/etron vil jeg tro.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: VannkraftOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 20:55
Er det for mye å forvente at medlemmene holder seg til topic?

Altfor mange tråder ødelegges av dere som sporer av i alle mulige retninger

Må vi igjen be moderator å rydde opp?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: mariowingOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 22:32
Noen savnet firehjulstyring på bilen og så diskuterer man det i et par poster. Innafor nok etter min mening.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 22:37
Langt innenfor. Det å klage på det er utenfor!

Firehjulsstyring hadde sikkert vært fint for trang parkering ol, men hadde økt prisen mye. Ikke noe stort savn.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: geearOnsdag 19. ſeptember 2018, klokken 23:03
I-Pace er en litt mindre bil enn X! Har hatt begge inne i min garasje og selv om X er større var det overraskende lite forskjell.

Carporten min er liten, og de nesten 40 cm forskjell i lengde mellom de to bilene får Model X til å virke utrolig mye større.
Model X er en minivan som komfortabelt kan frakte 7 personer og (noe) bagasje.  Derfor er det skuffende at den forholdsvis kompakte og mindre praktisk anlagte i-Pace har tilsvarende forbruk.

I mine prøveturer med i-Pace kom jeg fram til en rekkevidde rundt 350km i norske sommertemperaturer.  Dette er 350km som forutsetter kjøring fra 100% til null, hvilket er noe man sjelden begir seg ut på.

Nå fikk Finnøy omtrent 350 km rekkevidde under langt mer krevende forhold så jeg håper og tror fortsatt at I-Pace skal bikke 400 km under norsk sommertemperatur på typisk norske veier (miks av litt motorvei og noe mer landevei).
Beklager trippelsitering her, får ikke slettet det uønskede på mobilen her, men du må ta veiene det er testet på med som en faktor her. Forstår det sånn at vi snakker rogalandske fartsgrenser. Vi har to mil med 90-sone, og de 10 milene til Sirdal er 60-70-80 soner. Til sammenligning har jeg kjørt 161km med e-Golf 190km på de samme veiene (fortsatte 400hm til og ned igjen 600 på andre siden, i stedet for 700 tilbake igjen som Finnøy nok kjørte). Jeg kjørte veldig forsiktig, men det var plaskregn og åtte grader over heia.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: dsiLørdag 22. ſeptember 2018, klokken 10:19
Har prøvekjørt bilen i går og må si at det var med et stort smil hele veien. Infosystemet var ukjent, men sikkert en tilvennings sakt. Utrolig morsom å kjøre og den virker som en bli som er godt lydisolert.
Det jeg savner er at bagasjerommet foran kunne/burde vært litt større, samt at gulvet bak ikke har den oppbyggingen det har på midten.
Ellers så er det bare å glede seg til bilen kommer i november  ;D
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: LittleHammerſøndag 23. ſeptember 2018, klokken 09:23
Noen som vet om bilen har plass til alle ladekablene i bagasjerommet foran?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieſøndag 23. ſeptember 2018, klokken 10:45
Noen som vet om bilen har plass til alle ladekablene i bagasjerommet foran?
Det går fint
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: GreenBeHHTirsdag 25. ſeptember 2018, klokken 21:03
Hadde ikke tenkt å prøvekjøre, men svingte innom forhandleren og fikk låne den i 20 minutter.  Bilen er helt super.  Fikk ikke vurdert rekkevidde, men med kalkulator på tallen i kjørecomputeren så ville denne nådd ca. 370 Km.  Lite støy, god fjæringskomfort (selv på 22") men litt vanskelig å rygge med  :o :o :o  Mye skjermer og den på varmeapparatet har en underlig vinkel og ligger lavt.  Det jeg var aller mest fornøyd med at jeg bestilte på min HSE var HUD, som er det eneste instrumentet jeg kommer til å bruke i det daglige, resten blir satt i 'stealth modus'.
Litt underlig å ha rekkeviddeangst før jeg har fått bilen, men det gå nok over  ;D
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: bmw2002Torsdag 27. ſeptember 2018, klokken 22:17
Etter å ha kjørt bil en ukes tid er det bare å si gled dere til dere som ikke har fått bilen.

Den er en drøm å kjøre, kjempegode seter og veldig bra comfort.

Infotainment burde vært mye raskere, men tenker ikke på det NPR man kjører.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: OrbitFredag 28. ſeptember 2018, klokken 11:14
Generelt veldig bra førsteinntrykk etter prøvekjøring. Kjøreopplevelse er som forventet på plass. Bilen bruker mye strøm på å varme opp kupé (og batteri?) når en starter med kald bil, så forhandlerne burde sørge for forhåndsvarming, i det minste på starten av dagen for ikke å gi kunder uten elbilerfaring rekkeviddeangst.

Noe småplukk:
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariFredag 28. ſeptember 2018, klokken 11:44
Generelt veldig bra førsteinntrykk etter prøvekjøring. Kjøreopplevelse er som forventet på plass. Bilen bruker mye strøm på å varme opp kupé (og batteri?) når en starter med kald bil, så forhandlerne burde sørge for forhåndsvarming, i det minste på starten av dagen for ikke å gi kunder uten elbilerfaring rekkeviddeangst.

Noe småplukk:
  • Parkeringssensor slår ikke inn av seg selv når en kjører sakte opp mot en hinding (mulig dette er konfigurerbart)
  • Kan ikke sette på forhåndsvarming "her og nå", må legges inn minst halvtime frem i tid (ønsket å sette på kupé- og batterivarming under lading)
Uff, disse to ser jeg på som meget irriterende mangler. Får ha håp om OTA kan forbedre dem.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JlrFredag 28. ſeptember 2018, klokken 11:48
Forhåndsvarming kan startes med ett trykk i app’n - starter da med en gang.  :)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariFredag 28. ſeptember 2018, klokken 12:46
Forhåndsvarming kan startes med ett trykk i app’n - starter da med en gang.  :)
Puh!
Har du flere tekniske finesser du kan dele?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JlrFredag 28. ſeptember 2018, klokken 13:12
Forhåndsvarming kan startes med ett trykk i app’n - starter da med en gang.  :)
Puh!
Har du flere tekniske finesser du kan dele?

Hatt bilen en liten uke nå, så driver fortsatt å setter meg inn i saker. Mye morsommere å kjøre denne herligheten, enn å knote med sånne småting  ;)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: BurnsFredag 28. ſeptember 2018, klokken 13:20
Hatt bilen en liten uke nå, så driver fortsatt å setter meg inn i saker. Mye morsommere å kjøre denne herligheten, enn å knote med sånne småting  ;)

Noen erfaringstall på reellt forbruk, om du har kjørt bilen "normalt" ennå da...?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JlrFredag 28. ſeptember 2018, klokken 14:21
Hatt bilen en liten uke nå, så driver fortsatt å setter meg inn i saker. Mye morsommere å kjøre denne herligheten, enn å knote med sånne småting  ;)

Noen erfaringstall på reellt forbruk, om du har kjørt bilen "normalt" ennå da...?

Ikke som blir helt relevant med tanke på hvor langt det går an å kjøre på en ´tank´, men skal nok på en langtur til helgen, så da skal jeg få sjekket det skikkelig :)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: bmw2002Lørdag 29. ſeptember 2018, klokken 23:24
Trykk på parkeringssensorknappen. Trykk deretter på innstillingsikonet. Da kan man slå på at sensorer går på automatisk ved lav hastighet.

Skjønte ikke at man måtte trykke på lås opp knappen på bilen for å få løs hurtiglader. Måtte derfor bruke nødåpner under panseret.

Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariLørdag 29. ſeptember 2018, klokken 23:29
Skjønte ikke at man måtte trykke på lås opp knappen på bilen for å få løs hurtiglader. Måtte derfor bruke nødåpner under panseret.
Gjelder det når bilen er ulåst også?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: knut.aulieLørdag 29. ſeptember 2018, klokken 23:49
Skjønte ikke at man måtte trykke på lås opp knappen på bilen for å få løs hurtiglader. Måtte derfor bruke nødåpner under panseret.
Gjelder det når bilen er ulåst også?
Ja
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: 4Matic Fanaticſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 00:38
Skjønte ikke at man måtte trykke på lås opp knappen på bilen for å få løs hurtiglader.
Gjelder det når bilen er ulåst også?
Ja
Det er likt på min eGolf.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: fantonsenſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 07:15
Skjønte ikke at man måtte trykke på lås opp knappen på bilen for å få løs hurtiglader.
Gjelder det når bilen er ulåst også?
Ja

Det er vanlig det. Så lenge bilen lader, låst eller ikke, så låses alltid ladepluggen.
Man må da låse opp for å stoppe ladingen og frigjøre pluggen.
Man skal jo ikke bare kunne dra ut en plugg mens den lader med såpass stor strømstyrke, da det kan føre til lysbuer og andre uheldige konsekvenser...
Derfor skal du heller aldri dra ut stikkontakten i andre enden mens den lader! Stopp alltid ladingen først!
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Orbitſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 07:24
Med i-Pace holder det ikke å stoppe lading på laderen, den må også stoppes i bilen. Mulig det holder å bare stoppe i bilen, men i så fall vil lading stoppe dersom en låser opp bilen for å sette seg å vente.

(og en hurtigladeplugg er alltid låst så lenge den er strømførende, så det er ikke mulig å få lysbue der)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: lr-80ſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 08:21
Det er vel vanlig at lading stopper når en låser opp en elbil, men den starter igjen etter en stund. I førerhåndboken til I-Pace står det «Kabelens låsemekanismen kobles inn igjen etter en kort periode». Jeg tolker dette som at det virker slik. Noen som har fått bil kan sikkert bekrefte.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Orbitſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 08:57
På i3 pauser AC-lading et par minutter når en dør åpnes, mens DC-lading styres 100% fra laderen. Foretrekker det personlig slik, da et DC stopp typisk er lufting av hund, en liten handletur etc. Hadde fort mistet 10 min ladetid dersom det skulle pauses hver gang en dør åpnes/låses opp. Beklager avsporing fra i-Pace.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: geearſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 10:19
Såklart kan den ikke avbryte dc for en dør, men den burde ikke gjort det med ac-lading heller, det er samme på e-Golf. Skal jeg hente noe i låst bil så stanser ladingen. Irriterende. Det gjør ikke det på ddt unevnelige merket, og er forskjellig funksjon på key fob og app for opplåsing av bil og lading.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Nordlandsſøndag 30. ſeptember 2018, klokken 15:41
Det er vanlig det. Så lenge bilen lader, låst eller ikke, så låses alltid ladepluggen.
Man må da låse opp for å stoppe ladingen og frigjøre pluggen.
Man skal jo ikke bare kunne dra ut en plugg mens den lader med såpass stor strømstyrke, da det kan føre til lysbuer og andre uheldige konsekvenser...
Derfor skal du heller aldri dra ut stikkontakten i andre enden mens den lader! Stopp alltid ladingen først!
Selv om lås ikke virker så er kontrollsignal pin (CP) i Type 2 pluggen kortere enn de andre og skal dermed sørge for at laderen starter å slå av ladingen før de andre mister kontakten.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JorgenMMandag 18. Mars 2019, klokken 19:06
Da har jeg og kona endelig fått prøvekjørt i-Pace også,sammen med vår yngste datter på 4.

1 times kjøring i Trondheim idag. Svart HS med lyst skinninteriør.

Selgeren jeg tidligere har kommunisert med var desverre borte idag og han vi snakket med idag kikket på klokka og så ut til å ville ha oss ut fortest mulig så fikk ikke svar på de tingene jeg lurte på, spesielt angående setevalg. Får ta det med selger senere.

Kjøreturen gikk i alle fall greit. Som forventet egentlig. Nydelig interiør.
- Liker spesielt konsollen mellom setene, langt bedre enn bare et stort hull.
- Liker også at det er endel fysiske knapper, det gjør enkelte valg endel enklere enn å måtte bla seg fra i en skjerm.
- Når man har 3 unger er det kjekt å kunne se hvilke setebelter som er fastspente i baksetet!

Fikk ikke noe skikkelig regenerering når jeg slapp gassen?
Fant ikke noen innstilling for å endre dette. Kan det ha vært pga kaldt batteri? (SOC var på ca 35%)

Det mest avgjørende var at det ble skikkelig nedtur å sette seg i S'en etterpå :+1:

Vi er i tenkefasen nå :)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariMandag 18. Mars 2019, klokken 19:27
Regen kan justeres i 2 trinn som på Tesla men er mer i ytterkantene. Dvs sterkere regen på høy og svakere på lav.

Det som er bra med I-pace er at du har disse flisene på skjermen med en del snarveier. Det funker bra. Et sveip til siden og ett trykk så er regen på høy! Og kan endres fra innstillingene med en del flere trykk...
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JorgenMMandag 18. Mars 2019, klokken 19:42
Ok, da sto den nok på svak. Takk, betryggende å vite :)
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: jkirkeboMandag 18. Mars 2019, klokken 19:43
Regen kan justeres i 2 trinn som på Tesla men er mer i ytterkantene. Dvs sterkere regen på høy og svakere på lav.

Det som er bra med I-pace er at du har disse flisene på skjermen med en del snarveier. Det funker bra. Et sveip til siden og ett trykk så er regen på høy! Og kan endres fra innstillingene med en del flere trykk...

Lagrer den da innstillingen, eller må dette endres for hver kjøretur?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: NordlandsMandag 18. Mars 2019, klokken 19:47
Lagres ja. Har ikke testet selv, men det går muligens også på profil sånn at den kan huske forskjellig avhengig av hvilken nøkkel som brukes.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: TellusMandag 18. Mars 2019, klokken 19:55
Innstillingen lagres ja. Vil også bli lagret på profil.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: moe696Mandag 18. Mars 2019, klokken 22:04
Man kan også flytte rundt på flisene, og lagre det visningsvinduey man ønsker som hovedvinduet. Endre regen kan man da gjøre fra hovedskjermen, ett trykk er nok.  Opplever regen high som kraftig, og uavhengig av temperatur. Kun ved høy SOC opplever jeg redusert regenerering. 

Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: TellusMandag 18. Mars 2019, klokken 22:09
Jepp,

Har ikke merket noe til redusert regen i vinter utover de gangene jeg har hatt mer enn rundt 82% SOC. Kan godt hende du får redusert regen hvis det skulle bli skikkelig kaldt selvfølgelig.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariMandag 18. Mars 2019, klokken 23:18
Tror også jeg får kraftig regen på "høy" uansett temp, men bruker mest "lav" nå om dagen for å holde bremsene i form - så er ikke helt sikker.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: StikkkontaktMandag 18. Mars 2019, klokken 23:36
Tror også jeg får kraftig regen på "høy" uansett temp, men bruker mest "lav" nå om dagen for å holde bremsene i form - så er ikke helt sikker.

Du bruker ikke bremsene mer på lav regen enn på høy. Du må ihvertfall trykke bremsen like langt inn i begge moduser før de mekaniske bremsene slår inn.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: daktariMandag 18. Mars 2019, klokken 23:51
Tror også jeg får kraftig regen på "høy" uansett temp, men bruker mest "lav" nå om dagen for å holde bremsene i form - så er ikke helt sikker.

Du bruker ikke bremsene mer på lav regen enn på høy. Du må ihvertfall trykke bremsen like langt inn i begge moduser før de mekaniske bremsene slår inn.
å joda, slik som jeg kjører så!

Men spøk til side, jeg mener også bilen øker regen ved bruk av bremsepedalen i lav, men hvor mye?
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JorgenMOnsdag 20. Mars 2019, klokken 10:18
Vi ender nok på at vi ikke kjøper i-Pace nå. Bilen er skikkelig bra og vi begge hater Tesla'en, men satt ikke igjen med den wow-følelsen vi hadde håpet og føler ikke at 800k er verdt det med tanke på samme rekkevidde som S'en og mindre bagasjeplass. Vi får se, kanskje vi byttet ut i3'n med brukt i-Pace om et par år.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 20. Mars 2019, klokken 10:41
Det mest avgjørende var at det ble skikkelig nedtur å sette seg i S'en etterpå :+1:
Det skjønner jeg godt. Model S P85 fra 2013 er noe ganske annet enn Model S fra 2019. Annen verden på lyddemping, seter og generell kvalitet. Dog mindre frunk enn 2013-modellen pga 4wd.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: JorgenMTorsdag 04. Juli 2019, klokken 20:19
Meg igjen :)
Hentet vår lekre blå Jag idag :+1:

Har kikket gjennom det som finnes av menyer, men finner ikke dette med endring av regen? Har sveipet og klikket  ::)
Synes den er altfor svak slik den er nå.
Tittel: Sv: Noe du savner etter å ha prøvekjørt i-Pace
Skrevet av: xrefTorsdag 04. Juli 2019, klokken 20:21
Meg igjen :)
Hentet vår lekre blå Jag idag :+1:

Har kikket gjennom det som finnes av menyer, men finner ikke dette med endring av regen? Har sveipet og klikket  ::)
Synes den er altfor svak slik den er nå.

My EV -> Setup. ;) By default kan du bare sveipe til venstre fra hovedskjermen og trykke på My EV der.