Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: rsomby på torsdag 09. august 2018, klokken 20:40

Tittel: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: rsombytorsdag 09. august 2018, klokken 20:40
Hei folkens. Har vært masse tråder om problemer med carnet, nå er det visst min tur. Har ikke hatt kontakt med bilen siden 1 aug. Er det noe som kan resettes eller lignende? Hjelper ikke å refreshe i appen også den varianten hvor en holder refresh i 3 sec.

Jeg har ikke hatt noen problemer med dette siden jeg fikk bilen, den er nå 1 år gammel, FL modell. Kjedelige greier...
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Eddifredag 10. august 2018, klokken 06:57
Sitat fra: rsomby på torsdag 09. august 2018, klokken 20:40
Hei folkens. Har vært masse tråder om problemer med carnet, nå er det visst min tur. Har ikke hatt kontakt med bilen siden 1 aug. Er det noe som kan resettes eller lignende? Hjelper ikke å refreshe i appen også den varianten hvor en holder refresh i 3 sec.

Jeg har ikke hatt noen problemer med dette siden jeg fikk bilen, den er nå 1 år gammel, FL modell. Kjedelige greier...

Slett bilen, og legg den til på ny. Hassle, ja. Men det funker. Har vel gjort det to ganger nå siden jeg fikk bilen i mai.... Men hadde tilsvarende problem med Audi-appen som er bortimot identisk på e-tronen også...

Totalt uaktuelt å betale for å fortsette med den tjenesten der..
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: PThfredag 10. august 2018, klokken 11:12
Tror de gjorde noe med systemet omtrent da, jeg fikk stopp på oppdateringer 31 juli. Fikk tips på facebook, om noe systemoppdatering og at det er lurt å sende mail til Møller. Sendte mail till de go de sendte det videre til fabrikk. I onsdags så startet det igjen... Men har ikke fått noe svar fra Møller/VW så vet ikke om det var til hjelp å sende mail.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: PThfredag 10. august 2018, klokken 19:20
Fikk svar fra Møller nå at de gjort noe for å fikse forbindelsen
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geearmandag 13. august 2018, klokken 13:53
På pre-facelift har det vært å ta sikring 17 i fem minutter eller noe slikt når dette har skjedd. Den sitter bak oppbevaringsluka under rattet.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: rsombytirsdag 14. august 2018, klokken 13:06
Sendte en epost til møller uten å få svar. Så jeg fjernet bilen fra kontoen og la den til på nytt og det funket igjen. Kjedelig å måtte gå ut i bilen for å taste inn registreringskoden, men kjapp og enkel fiks.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: offpistsøndag 19. august 2018, klokken 15:55
Det er definitivt noe rart enda..
Den gir gammel status på bilen (som i flere dager gammelt) og ingen kjøredata er registrert siden de gjorde den "oppgraderingen" 9. august.

Forsøkte å ta bort og legge til bilen som jeg ser enkelte har hatt hell med..men nå får jeg ikke lagt til bilen igjen.
Får bare denne feilmeldingen:
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: PThsøndag 19. august 2018, klokken 16:23
Send info nedenfor til kundeservice@moller.no

For å undersøke de problemene du opplever nærmere trenger vi følgende informasjon fra deg;
Registrert brukernavn / e-postadresse:
Reg.nr / chassisnummer på bil:
Kort beskrivelse av problemet du opplever
Skjermbilde av feilmeldingen du får i enten app eller web-portal
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Sarotexmandag 27. august 2018, klokken 23:00
Jeg hadde også problem med at bilen plutselig ikke kommuniserte med carnet serverene. Lade- og bilstatus og alt var som fryst på appen, og hadde ikke mottatt noen flere oppdateringer fra bilen på 2-3 uker da jeg tok kontakt med verkstedet.
De fortalte meg at det var kjent at forbindelsen var ustabil. Jeg svarte med å si at den ikke var ustabil, den var ikke-eksisterende over lengre tid.

De tok en titt på bilen, og det viste seg at carnet systemet/modulen hadde fryst/hengt seg. De restartet software i bilen, og fungerte perfekt etterpå. :)
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Håvartirsdag 28. august 2018, klokken 12:36
Siden oppdateringen som kom for 2-3 dager siden (android) har car net kranglet. Appen fungerer som regel bare første gang etter mobilen er restartet og da fungerer kommunikasjonen med bilen. Prøver jeg igjen henger appen i det blå oppstartsvinduet.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: TOOtorsdag 06. september 2018, klokken 17:24
Jeg har det samme problemet. Kundeservice sier at det denne uken er vedlikehold og at dette problemet muligens blir løst.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geeartorsdag 06. september 2018, klokken 18:39
Sliter også nå. Godt å se andre også har problemer. Vurderte om jeg skulle ta sikringen, men får kanskje bare vente.

For en tragedie i forhold til systemet i den andre bilen i gården...
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: JorElfredag 07. september 2018, klokken 14:01
Har Carnet og Egolf og Android, prøvde klimaregulering nå, og alt virket :o
JEg har hatt problemer med å connecte til server når jeg trenger den. Sommertid er ikke noe problem hos meg.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Pitilfredag 07. september 2018, klokken 14:18
Hvorfor ikke sjekke driftsmeldingene angående CarNet, før en begynner å irritere seg??
https://www.volkswagen.no/no/teknikk-og-innovasjoner/car-net/driftsmeldinger.html
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: JorElmandag 10. september 2018, klokken 07:46
Sitat fra: JorEl på fredag 07. september 2018, klokken 14:01
Har Carnet og Egolf og Android, prøvde klimaregulering nå, og alt virket :o
JEg har hatt problemer med å connecte til server når jeg trenger den. Sommertid er ikke noe problem hos meg.
Kaldere i dag...virker ikke....
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Pitilmandag 10. september 2018, klokken 07:50
Virket for litt siden, men følgende melding er å se i web-portalen
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geearmandag 10. september 2018, klokken 09:16
Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 07. september 2018, klokken 14:18
Hvorfor ikke sjekke driftsmeldingene angående CarNet, før en begynner å irritere seg??
https://www.volkswagen.no/no/teknikk-og-innovasjoner/car-net/driftsmeldinger.html
Hvor har VW informert meg som bruker om at disse driftsmeldingene ligger?

Har aldri hørt om de eller sett de, og Møller har aldri nevnt de i kommunikasjon rundt problemer med car-net.

Hvor vanskelig hadde det vært å la de poppe opp i appen i stedet for at det renner inn med 15 feilmeldinger på rappen?
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: JorElmandag 10. september 2018, klokken 09:36
Om VW hadde hatt en "Tesla-killer" så hadde jeg hatt problemer med å kjøpe den. Om VW ikke en gang klarer å drifte carnet for noen få 10k biler...Hvordan hadde det blitt med en høyteknologisk bil?
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: TOOmandag 10. september 2018, klokken 11:13
Selv etter siste vedlikeholdsperiode fungerer fortsatt ikke Carnet. Bruker Galaxy S8 med Android-versjon 8.0.0. Er det noen som får Carnet til å virke tilfredsstillende med samme konfigurasjon?


Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Amatørenmandag 10. september 2018, klokken 11:20
Sony XZs, Android 8.0.0, Car-Net versjon 4.5.7:

Husket siste innlogging så den gikk rett til e-Golfen ved åpning av app.

Sjekket status på e-Golf = OK
Sjekket status på e-up! + slått på og av klimakontroll = OK


For de som sliter mye med e-Golf og Car-Net:

Har bilen fått oppgradering 91r6?

Skal fikse problem med at kommunikasjonsmodulen går i dvale modus.

Jeg fikk min den installert (på første e-Golf) torsdag 5. april 2018. Biler utlevert etter det bør ha den oppgraderingen installert.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: zu34tirsdag 11. september 2018, klokken 01:15
Jeg har en Samsung note8 med Android 8.0.
Carnet virker ikke fra den, men fra mitt gamle nettbrett Nexus 7, med Android 6, virker Carnet så det må være noe feil med den siste versjon  av Carnet som ble oppdatert på min Samsung note8 med android 8.
Jeg har en E-Golf intro model  fra 2014.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geeartirsdag 11. september 2018, klokken 09:22
Sitat fra: JorEl på mandag 10. september 2018, klokken 09:36
Om VW hadde hatt en "Tesla-killer" så hadde jeg hatt problemer med å kjøpe den. Om VW ikke en gang klarer å drifte carnet for noen få 10k biler...Hvordan hadde det blitt med en høyteknologisk bil?
Nå gjelder det vel en del mer enn noen titalls tusen biler, er vel ikke bare e-Golf de har dette på.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Veriustirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:21
Er det noen som har brukt Car Net sin funksjon for forvarming av bil via iPhone APP i det siste som kan si om dette fungerer som det skal nå eller om det er veldig av og på ?

Lånte en E-Golf i fjor vinter og da var det nesten umulig å få bilen til å starte varming via APP.

Har dette blitt noe bedre siste året ? Kan man stole på at det fungerer til daglig bruk ?
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: madsolsentirsdag 02. oktober 2018, klokken 13:38
Sitat fra: Verius på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:21
Er det noen som har brukt Car Net sin funksjon for forvarming av bil via iPhone APP i det siste som kan si om dette fungerer som det skal nå eller om det er veldig av og på ?

Lånte en E-Golf i fjor vinter og da var det nesten umulig å få bilen til å starte varming via APP.

Har dette blitt noe bedre siste året ? Kan man stole på at det fungerer til daglig bruk ?
Forrige uke fikk jeg kontakt med bilen 1 av 5 dager (Android).
Var inne og oppdaterte programvare forrige vinter, da det var en modul som gikk i standby visstnok (om jeg forstod de rett) som forårsaket at jeg 9 av 10 ganger forrige vinter ikke fikk kontakt. Dette hjalp en del, men er fortsatt ikke slik det bør være. Noen ganger får man kontakt, andre ikke.
For eksempel i går da bilen ladet fikk jeg ikke oppdatert status via app, ei heller startet forvarming. Måtte ut og skru bilen på og av igjen - da fikk jeg oppdatert og startet forvarming fra app. Så dette er dessverre mer eller mindre like tragisk som det har vært fra dag 1....
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Veriustirsdag 02. oktober 2018, klokken 13:40
Sitat fra: madsolsen på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 13:38
Sitat fra: Verius på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:21
Er det noen som har brukt Car Net sin funksjon for forvarming av bil via iPhone APP i det siste som kan si om dette fungerer som det skal nå eller om det er veldig av og på ?

Lånte en E-Golf i fjor vinter og da var det nesten umulig å få bilen til å starte varming via APP.

Har dette blitt noe bedre siste året ? Kan man stole på at det fungerer til daglig bruk ?
Forrige uke fikk jeg kontakt med bilen 1 av 5 dager (Android).
Var inne og oppdaterte programvare forrige vinter, da det var en modul som gikk i standby visstnok (om jeg forstod de rett) som forårsaket at jeg 9 av 10 ganger forrige vinter ikke fikk kontakt. Dette hjalp en del, men er fortsatt ikke slik det bør være. Noen ganger får man kontakt, andre ikke.
For eksempel i går da bilen ladet fikk jeg ikke oppdatert status via app, ei heller startet forvarming. Måtte ut og skru bilen på og av igjen - da fikk jeg oppdatert og startet forvarming fra app. Så dette er dessverre mer eller mindre like tragisk som det har vært fra dag 1....

Litt trist at det skal være sånn , for min del uten garasje så er jeg mer eller mindre avhengig av å kunne forhåndsvarme bilen.
Vet det er mulig å sette avgangstid men er ikke hver dag man drar til lik tid etc.
For min del gjør dette at GTE med Webasto blir en mulig løsning , men skulle helst hatt hel-elektrisk...
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: e-Stiglørdag 06. oktober 2018, klokken 11:44
Hos meg har Car-Net fungert knirkefritt på iPhone 8 siden jeg fikk e-Golf i slutten av august.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Oddaalørdag 06. oktober 2018, klokken 12:17
Har fungert fint her også i mer enn 1,5 år, vil si minst 95% av tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Pippussøndag 07. oktober 2018, klokken 01:01
Med, etter planen, flere millioner biler underveis som skal være "på nett" 24/7, så er det å håpe at VW tar dette elektroniske aspektet ved fremtidens brukeropplevelse alvorlig. I tillegg skal Teslas utmerkede løsning med online-oppdatering adopteres. Heldigvis synes det som om de har gått i seg selv og innsett at denne type utfordring trenger kunnskap fra andre enn seg selv. VW går nå derfor inn i et samarbeide med Microsoft . Tør man håpe på et brukersnitt som er hensiktsmessig for sjåføren og ikke bare for produsenten? ;)
https://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/104824/vw-and-microsoft-partner-to-develop-digital-tech
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: madsolsentirsdag 09. oktober 2018, klokken 10:29
Jeg har vært i kontakt med kundeservice og Car-Net teamet flere ganger da jeg har hatt problemer støtt og stadig. Synes svaret jeg fikk nå sist var i enkleste laget.
Jeg tok kontakt med de da jeg ikke fikk kontakt med bilen på flere timer under lading - problemet løste seg først da jeg fysisk gikk ut i bilen og slo den på og av igjen. Loggførte screenshots etc (som de har sagt de ønsker) for at de skal få det riktige bildet av hva som (ikke) skjer. Fikk til svar at de kunne se at datastrømningen ikke hadde gått igjennom før jeg slo bilen på, og at de håpet at nå ville den fortsette virke. Jeg svarte så at dette er jo et gjentagende problem hos meg da jeg lader - etter noen timer mister jeg muligheten til å kommunisere med bilen fram til jeg har slått den på og av igjen, og dette vil jo bare fortsette slik om de ikke finner noen løsning. Så jeg etterlyste hvorfor datastrømningen ikke gikk igjennom. Fikk da til svar at det visste de ikke - og så kom denne setningen som de da fraskriver seg alle problemer med "Det er også tatt i betraktning i våre generelle vilkår og betingelser (august 2017, seksjon II, section 5 - https://www.volkswagen-car-net.com/portal/web/no/content/-/content/legal/carnet-terms-and-conditions) at problemer oppstår. "
Takk for flott service...

Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: nptirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:33
Min har stort sett fungert. Passerte 3 år og den sluttet og virke. Betalte og vipps, så fungerte den igjen. I noen dager. Nå kommer det kun:"Leider ist die Applikation zur Zeit nicht vervügbar. Bitte probieren Sie es zu einem späteren Zeitpunkt erneut." Som vissnok betyr at appen ikke er tilgjengelig i øyeblikket (som betyr flere dager), prøv igjen senere. >:(

Sånn passe lei, nå...
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: JorEllørdag 13. oktober 2018, klokken 17:26
Selv om Carnet ikke alltid virker, så er det lettere å kommunisere med Carnet enn med verksed/Møller...
Hørt mye fælt om Møller, og det begynner å stemme :-X E-golfen er god å kjøre, og jeg er fornøyd med den. Men når det har vært problemer, så er det et problem og ta opp problemet...
Hatt den inne til service hvert år (3,5år) og nå skal den inn igjen, i følge bilen...den er kjørt 28 000km.
Hatt den inne 3-4ganger utenom. Ingen kan gi meg et godt svar, på dette med service-intervaller...
Mange smil som sitter løst har jeg fått, men bilen og humøret blir ikke så mye bedre av det..
Kjekt om man kan være ærlig, men det er nok for mye forlangt. Man smiler og sender meg videre i sytemet...
Derfor er jeg ikke så redd for lange servicekøer hos Tesla når TM3 kommer. Det kan kun gå oppover i motbakke ;)
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: hiawataonsdag 31. oktober 2018, klokken 07:23
Er det flere som har hatt flere problemer med Car-net den siste tiden? Min har fungert fint etter at jeg fikk 91r6 oppdatering i vår - men nå i høst virker det som om serveren mister kontakt med bilen hver natt.

Tvinge oppdatering fra bilen gir meg bare feilmelding "...dårlig dekning..." - noe det ikke er.

Jeg har en sak gående med Møller kundeservice, og de er overraskende raske og gir OK svar på ting.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geearonsdag 31. oktober 2018, klokken 09:16
Har vært i kontakt med Møller kundeservice om carnet utallige ganger. Bare vas.

Siste svaret, noen dager gammelt, kommer her:

SitatVedrørende din henvendelse. Vi har nå mottatt tilbakemelding fra Car-Net på bruken av tjenesten:

We are constantly striving to improve our services, including the performance of the Car-Net services. However, the complex infrastructure involved and the number of vehicles equipped with Car-Net mean that improvements resulting in a significant improvement of the response time are not a trivial task.

Please bear in mind that the Volkswagen Car-Net Services are not only available for electric vehicles, but for most Volkswagen models and that therefore the number of vehicles that are connected to the infrastructure and the data volume that has to be processed is much higher than that of competitors who only focus on electric vehicles.

Nonetheless, in the new Touareg some changes in the hardware and the system architecture have resulted in an increased performance for many of the services. We expect similar improvements with new versions of our large volume models.

Jeg oppfatter dette som "beklager, dette må du bare leve med, bedre blir det ikke før du kjøper en ny Touareg eller venter til vi får innført endringen på alle våre bilmodeller, men vi fortsetter å selge dritten på alle andre biler inntil videre"...
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: tepe2lørdag 10. november 2018, klokken 19:05
Tragisk å lese denne tråden. Jeg håper på å få bestilt min første elbil neste uke. Det står mellom Golf og Leaf. I utgangspunket er det Golf jeg har lyst på. Men appstyring av varme er kanskje mitt aller viktigste kriterie når jeg skal velge. Kan hende jeg bare blir nødt til å gå for Leafen.

Jeg har snakket med mange VW-selgere de siste dagene. Nevnte CarNet til en av dem. Han påstod at etter en oppdatering i februar så virket det bra. Han sa også at 3G skulle stenges, men at da gikk CarNet automatisk over til Edge. Edge??? Kommer det til å fungere da? Jeg er svært skeptisk.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geearsøndag 11. november 2018, klokken 12:41
Stemmer det, da er vi tilbake til "2G"/Edge. Det er ikke store datamengder så kan godt hende det ikke betyr noe som helst, men det vil tiden vise.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: tepe2søndag 11. november 2018, klokken 12:56
Kanskje like greit å fyre opp bål og sende røyksignaler til bilen? 2018 eller steinalder?

Ser i forumet til Leaf at heller ikke de slipper unna problemer med appstyring. Ganske irriterende. Skulle gjerne beholdt dieselbilen, den er problemfri og varm. Men av økonomiske årsaker er det uaktuelt.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Propellonsdag 14. november 2018, klokken 10:53
Car-net skuffer stadig. Har VolvoOnCall og den har virket raskt og prikkfritt i 3,5 år for meg. Åpner og lukker bilen med App. Car-net virker nå men feiler stadig og da sender jeg e-post til Kundeservice uten å få fornuftig svar. Alle får kontakte kundeservice så kanskje det skjer noe snart..
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: offpistsøndag 25. november 2018, klokken 18:35
Er det flere om har hatt problemer med carnet i helgen? Det er jo kaldt ute, ganske frustrerende å ikke få starte varmeapparatet.

Etter "restart" med sikring får jeg kontakt igjen.. men slutter å virke innen kort tid.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Amatørensøndag 25. november 2018, klokken 18:38
Hadde litt trøbbel torsdag og fredag. Måtte "avslutte" app helt ikke bare lukke med "hjem" knappen på telefonen.

Løste seg da.



EDIT:
Testet med innlegging av avgangstider.
Litt treg på første, men gikk på første forsøk. De neste gikk forholdsvis raskt.


Har du (bilen) god mobildekning der den er parkert?
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Amatørensøndag 25. november 2018, klokken 19:01
Sitat fra: offpist på søndag 25. november 2018, klokken 18:35Etter "restart" med sikring får jeg kontakt igjen.. men slutter å virke innen kort tid.

Ser du har e-Golf fra 2014. Er det fortsatt den?

Jeg vet ikke om det er relevant for den, men på FL utgaven så var det stort problem at Car-Net kommunikasjonsmodulen gikk i dvale. Fiks på dette er oppgradering 91r6. Sjekk med Møller Bil om den skulle vært utført på din også. Eller om det er en annen tilsvarende oppgradering.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: offpistsøndag 25. november 2018, klokken 21:43
Jeg har nylig byttet instrument panel til Active Info display, som deler sikring med "75 Telematics" modulen.
Tror kanskje jeg opplever noen problemer relatert til dette.
Telematics modulen har et "Short term energy budget,1000 mAh" og "Long term energy budget,3600 mAh"
Og det er nettopp dette Recall 91r6 endrer, short term til 2000mah for å hindre at den går i dvale for tidlig.

Telematics modulen ser også ut til å ha både en "operating mode", "standby mode" og "off mode".
Jeg har nå greit å overstyre så den ikke går i off mode ved å endre en parameter for "after-run-time, period for operation mode". Den sto til 0 dager, har endret til 14 dager. Men må forske litt mer på dette.. alt virker i alle fall fint nå.

En annen teori er at dashboard kamera kombinert med kulde har fått elektronikken til å gå i "sparemodus" for 12V enhetene.  Tror ikke jeg skal utdype så mye mer, for problemene jeg har hatt i helgen er nok ganske
spesifikt for min bil og ikke et problem med CARNET.

Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geearmandag 26. november 2018, klokken 10:35
Har fungert fint her, syns faktisk Carnet har vært mer stabilt de siste ukene enn noen gang før. Har vært langt mellom feilmeldingene.

Har du gjort noen form for sjekk av når/om bilen i det hele tatt vedlikeholdslader 12V-batteriet uten å være tilkoblet strøm?

Mente bastant at den gjorde det tidligere, bilen min har stått i nærmere to uker med dashcam kontinuerlig på uten noe som helst problem eller lav 12V, men har trukket meg litt på det der, har målt den flere ganger uten at den lader, og med fallende spenning. Burde vært en sikkerhetsfunksjon som vedlikeholdsladet 12V selv om den ikke var tilkoblet strøm.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: offpistmandag 26. november 2018, klokken 12:50
Nei, jeg var bortreist 4-5 dager en gang og når jeg kom tilbake startet bilen fint men med en feilmelding om at spenningen på 12V batteriet var farlig lavt. Ladekabelen sto forøvrig tilkoblet hele tiden.

Ut i fra det konkluderte jeg med at 12V batteri IKKE lades når bare bilen står avslått. På samme måte som Nissan Leaf.  Siden den gang har jeg husket på å trekke ut strømmen på kamera når jeg reiser bort.. ellers så er bilen i bruke hver dag. Etter det har det aldri vært noen feilmeldinger/problemer.

Som sagt er det ikke sikkert at 12V batteriet er relatert til problemene jeg hadde med Carnet i helgen. Som sagt, hver gang jeg lukket døren og låste bilen gikk Telematics modulen i dvale umiddelbart. Men etter jeg endret parameter for "after-run-time" i VCDS så har det fungert strøkent.

Det hender seg jeg kobler på en liten vedlikeholds lader over natten et par ganger i løpet av vinteren. Det er uansett et must for kona sin Leaf.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: offpistmandag 26. november 2018, klokken 13:00
Ganske mye info man kan få frem i VCDS faktisk.. kan få opp IP adressen på bilen, server adressen den kontakter i Tyskland. Simkort og mmsi number i bilen, signalstyrken, hvor mye data modulen bruker.. Type nett  (HSPA) som er 3G. Simkortene ser ut til å være registrert i Tyskland og "Roamer" her i Norge.

Det er også denne modulen som styrer blå-tann mikrofonen ser det ut som.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: rsombymandag 26. november 2018, klokken 13:49
Kunne vært kjekt om de som opplever problemer med carnet kunne tatt en test med å låse opp bilen med nøkkelen og så prøve igjen. Kanskje det er nok til at bilen "våkner" ?
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Mobymandag 26. november 2018, klokken 17:33
Sitat fra: offpist på søndag 25. november 2018, klokken 21:43
Telematics modulen har et "Short term energy budget,1000 mAh" og "Long term energy budget,3600 mAh"
Og det er nettopp dette Recall 91r6 endrer, short term til 2000mah for å hindre at den går i dvale for tidlig.

Veldig interessant. Jeg har akkurat fått min 2019 egolf. Og er ikke spesielt imponert over car-net. Hvis telematics blir skrudd av etter å ha brukt 3600mAh etter forrige start er jo det en god forklaring.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: Larsbjoernarmandag 26. november 2018, klokken 20:30
Sitat fra: JorEl på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:26
Selv om Carnet ikke alltid virker, så er det lettere å kommunisere med Carnet enn med verksed/Møller...
Hørt mye fælt om Møller, og det begynner å stemme :-X E-golfen er god å kjøre, og jeg er fornøyd med den. Men når det har vært problemer, så er det et problem og ta opp problemet...
Hatt den inne til service hvert år (3,5år) og nå skal den inn igjen, i følge bilen...den er kjørt 28 000km.
Hatt den inne 3-4ganger utenom. Ingen kan gi meg et godt svar, på dette med service-intervaller...
Mange smil som sitter løst har jeg fått, men bilen og humøret blir ikke så mye bedre av det..
Kjekt om man kan være ærlig, men det er nok for mye forlangt. Man smiler og sender meg videre i sytemet...
Derfor er jeg ikke så redd for lange servicekøer hos Tesla når TM3 kommer. Det kan kun gå oppover i motbakke ;)

Dette er akkurat det samme som min oppfatning. Det er nok ikke et personrelatert problem heller, men snarere en valgt strategi i Møller-konsernet. De går inn for å holde kostnader relatert til reklamasjoner/garantisaker nede, og det klarer de sikkert ganske bra. Men er litt usikker på om den strategien er veldig heldig for ryktet når det gjelder kundebehandling.
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: geearmandag 26. november 2018, klokken 21:36
Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 12:50
Det hender seg jeg kobler på en liten vedlikeholds lader over natten et par ganger i løpet av vinteren. Det er uansett et must for kona sin Leaf.
Det er ikke nødvendig på e-Golf med mindre den står parkert veldig lenge, den lader alltid 12V-batteriet når du lader høyspentbatteriet og når du kjører (tenning på), så det skal mye til at det gir noen mening å lade 12V separat.

Ser heller ikke bort fra at den kan ha en vedlikeholdsladefunksjon på 12V om den blir stående veldig lenge, men who knows...
Tittel: Sv: Carnet - for n'te gang
Skrevet av: hiawataonsdag 28. november 2018, klokken 10:45
VW (møller) informerer nå at Car-Net kan være sporadisk nede hele uka pga oppdateringer i back-end.
Får håpe det løser en del av problemene hvert fall jeg har hatt med tilkobling til bil.