Elbilforum.no
Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 21:04
Bottom line, iPace har trolig lang bedre kjøregenskaper enn de fleste av dagens elbiler på markedet, men er det nok ? Stiller noen spørsmål her, slik jeg ser, så langt, som er oversett av de fleste ! Egenskaper, som garantert vil komme, trolig ikke før om noen år frem i tid, egenskaper til en trolig realtivt sett "heftig" pris.
Pkt 1:
Autonome egenskaper ? Status per d.d, silke egenskaper mangler, men hvor lenge ? Til hvilken pris når det er på plass ? Ekstra kr 50.000,- ?
Pkt 2:
Free of Charge Network, er for si det som det er, er trolig det teslaeierne setter størst pris på, et forhold ikke eiere av Tesla vil skjønne innholdet av ! Andre kommer med skikkelig fast chargere, men til en relativt sett større kostnad !
Pkt 3:
iPace OTA ?
Avdekket via en engelsk Jaguar blogg: "The Jaguar promotional videos claim the entire car can be updated over the air, but my software engineering associates and I often use this this kind of phrasing when we have implemented some but not all aspects of a feature, suggesting there are other computer-based components that will still require a visit to the dealership to get a software update".
Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 21:04
Bottom line, iPace har trolig lang bedre kjøregenskaper enn de fleste av dagens elbiler på markedet, men er det nok ? Stiller noen spørsmål her, slik jeg ser, så langt, som er oversett av de fleste ! Egenskaper, som garantert vil komme, trolig ikke før om noen år frem i tid, egenskaper til en trolig realtivt sett "heftig" pris.
Pkt 1:
Autonome egenskaper ? Status per d.d, silke egenskaper mangler, men hvor lenge ? Til hvilken pris når det er på plass ? Ekstra kr 50.000,- ?
Pkt 2:
Free of Charge Network, er for si det som det er, er trolig det teslaeierne setter størst pris på, et forhold ikke eiere av Tesla vil skjønne innholdet av ! Andre kommer med skikkelig fast chargere, men til en relativt sett større kostnad !
Pkt 3:
iPace OTA ?
Avdekket via en engelsk Jaguar blogg: "The Jaguar promotional videos claim the entire car can be updated over the air, but my software engineering associates and I often use this this kind of phrasing when we have implemented some but not all aspects of a feature, suggesting there are other computer-based components that will still require a visit to the dealership to get a software update".
Et par korte kommentarer bare....
Pk1: Alt for tidlig. Blir nok ikke aktuelt på endel år. Ellers har jo steering assist fått endel skryt. Kjipt for de som har Tesla og har betalt mye for noe de ikke får brukt på lenge, hvis noen gang....
Pk2: Kommer helt an på bruk. Vil bare komme flere og flere CCS ladere. De fleste burde ha råd til å bruke disse ved behov. Dette er ikke gratis hos Tesla, bare forhåndsbetalt. Noen kommer godt ut av dette, noen ikke. Regner med at jeg kanskje trenger hurtiglading 1-2 ganger i året.
Pk3: OTA er en fin ting. Gjenstår å se hvor mye som kan gjøres der og hvor mye som må gjøres av forhandler. Men her virker det som Tesla gjør mye rart. Funksjoner kommer og går... Plutselig er det ting som ikke virker o.s.v. Virker ikke alltid like gjennomtenkt det som blir sendt ut, men er vel bare å vente på neste oppdatering og håpe at ting ordner seg igjen ;)
A.J.
Kommentarer :-)
Pk1: Alt for tidlig. Blir nok ikke aktuelt på endel år. Ellers har jo steering assist fått endel skryt. Kjipt for de som har Tesla og har betalt mye for noe de ikke får brukt på lenge, hvis noen gang....
Komm: Versjon 9.0 ankommer umiddelbart, som innebærer endringer som får effekt, så dette kommer raskere enn de fleste har sett for seg: https://electrek.co/2018/08/02/tesla-autopilot-on-ramp-off-ramp-feature-version-9-update/
Pk2: Kommer helt an på bruk. Vil bare komme flere og flere CCS ladere. De fleste burde ha råd til å bruke disse ved behov. Dette er ikke gratis hos Tesla, bare forhåndsbetalt. Noen kommer godt ut av dette, noen ikke. Regner med at jeg kanskje trenger hurtiglading 1-2 ganger i året.
Komm: Poenget er free of charge (kostnaden") er elefanten i rommet :-) Kommende CCS nettverk, hva blie prisne for slik "tanking". En stor utgift, nei, ikke sammenlignet med fossilbiler ellers.
Pk3: OTA er en fin ting. Gjenstår å se hvor mye som kan gjøres der og hvor mye som må gjøres av forhandler. Men her virker det som Tesla gjør mye rart. Funksjoner kommer og går... Plutselig er det ting som ikke virker o.s.v. Virker ikke alltid like gjennomtenkt det som blir sendt ut, men er vel bare å vente på neste oppdatering og håpe at ting ordner seg igjen ;)
Komm: Dette er egenskaper alle elbiler får før eller siden !
Bakteppet er i hvilken grad alle de andre får sine alternativer på plass. Det siste i dag er at alle elbiler får en progresiv engangsavgift. Grensen er satt til fra og med 1600 kg. Elbilforenginen mener at hele elbil markedet vil kollapse !
AJ82, vær så snill å ikke prøv å snu OTA på Tesla til noe negativt i en tråd som handler om i-Pace. På Tesla er det fantastisk. Noen ganger innfører det bugs, men det er i ni av ti tilfeller bare kjekt å få oppdateringer som faktisk gjør merkbare forandringer! Et høydepunkt i bilholdet annenhver uke. Håper for alle kommende i-Pace eiere at Jaguar følger opp det de har reklamert for, for det bringer en ny dimensjon til bilholdet for mange av oss!
Og når det gjelder pkt 2 om superchargerne, så handler det ikke om fri bruk for min del - kjekt det altså, men enda viktigere er tilgangen på drøssevis med ladere, den fantastisk gode planleggingen i bilen, hvor jeg ser live på skjermen hvor mange ladere som er ledige (har aldri stått i kø), hvor mange minutter jeg må lade, og får til og med pushmelding på mobilen når bilen har ladet nok til å nå destinasjon. For ikke å glemme at man kjører opp til laderen, trykker på luka, løfter håndtaket av laderen og plugger i. Ferdig ladet trykker man på knappen på håndtaket, henger det på laderen, setter seg i bilen og kjører. Luka lukker seg selv, ingen rfid, ingen start/stoppknapper, ingen mobilkrangling. Har man ikke fri lading er det samme prosedyre og pengene trekkes fra kredittkortet knyttet til Tesla-kontoen. SuC-nettverket er fullstendig overlegent per dags dato, og jeg håper virkelig at det er hit alle kommer.
Trådstarter har laget en pro Tesla tråd som omhandler I-Pace.
Dette var lite gjennomtenkt.
Knut Aulie: Du sier noe om Tesla, mitt innlegg handler ikke om Tesla, jeg nevner IKKE Tesla, jeg tar fokus på iPace, med det jeg mener er sentrale mangler, punktum ! Det du angir er 1000 % feil, jeg angir er en realitet ! Punktum ! iPace er av alle ansett som en fantastisk bil, punktum ! Men den har p.t. noe åpenbare mangler som ikke bør oversees som et ikke problem ! Mangler som punkt for punkt et 100% et ikke tema i media først og fremst. Jaguar vil komme med slike fasiliteter, før eller siden, men til hvilken pris.
Knut, du forsøker det på å avspore innlegget, greit nok, men la oss forholde oss til det jeg gir et innspill om ! Debatter mot, argumneter med gode argumenter, så skal jeg være den første til si meg enig, om dine argumenter holder vann !
gr, det du angir er gode poenger, godt skrevet :)
Sitat fra: gr på onsdag 08. august 2018, klokken 22:18
AJ82, vær så snill å ikke prøv å snu OTA på Tesla til noe negativt i en tråd som handler om i-Pace. På Tesla er det fantastisk. Noen ganger innfører det bugs, men det er i ni av ti tilfeller bare kjekt å få oppdateringer som faktisk gjør merkbare forandringer!
OTA på Tesla er den største svindel i moderne bilhistorie; det gjør at de ikke tester ordentlig og selger biler uten ferdig programvare (og i noen tilfeller uten programvare i det hele tatt) med lovnad om «snart» kommer ditt og datt.
I august 2014 kjøpte jeg en Model S som i følge reklamen (dette sto svart på hvitt på Tesla sine sider) «snart» selv skulle kjøre opp foran huset mitt om morgenen. Nå, fire år senere, har de byttet hele sensorsystemet og softwaren og lovnadene fra 2014 vil aldri bli noe av.
Model X ble levert uten regnsensor på vindusviskerne, dette kom med en OTA.
Model 3 ble levert med så dårlige bremser at Consumer Report slaktet bilen og dette ble rettet ved en OTA.
Jeg har stor tro på at Jaguar har testet bilene skikkelig slik at oppdateringene blir få og sjeldne. Det optimale er egentlig at den aldri får en OTA i det hele tatt.
Den største svindel i moderne bilhistorie faktisk, det er ikke dieselgate som er det altså? Hvis du ikke har fått det du mener du har kjøpt eller var forespeilet, så må du ta det opp med leverandør og eventuelt forbrukermyndigheter.
Selv om Model X AP2 ikke ble levert med regnsensor en periode, så vil jeg påstå de fleste kjøperne var klar over det. Tesla har vært dårlige på å kommunisere det, men allikevel et begrenset problem. Jeg fikk heller ikke, men to måneder senere var det på plass. Og noen måneder senere gjør den nå samme jobb som de tradisjonelle regnsensorløsningene.
Model 3 ble ikke levert med så dårlige bremser, dette var et helt spesielt tilfelle og ikke noe som var en stor sak blant de flere tusen bilene som allerede var på veiene. Jeg syns kun det er bra at det forbedres. Hvis du lever i den tro at noen som helst leverer en perfekt bil, med perfekt software, så må du fortsette å drømme. Det kommer garantert ikke til å skje med Jaguar, og jeg har heller aldri hatt noen annen bil som har gjort det. De sier for eksempel at de har en ny software som fikser forbruksproblematikken. Hvorfor OTA-oppdaterer de ikke eksisterende biler og får det ut av verden?
Dessverre virker det som de fleste produsenter slutter å oppdatere biler når de er 2-3 år gamle, eller kun oppdaterer biler på det amerikanske markedet fordi de blir pålagt tilbakekallinger - det gjør ikke Tesla. e-Golfen min resetter fortsatt temperaturinnstillingene til 22 grader auto hver forbanna gang den har stått parkert en stund, selv om bilen er 3,5 år gammel. Den har også fortsatt noen drømmende rekkeviddetall, mens de nå heldigvis har begynt å oppdatere 300km-utgaven til mer realistiske tall. Men også det via verkstedsbesøk...
Volvo oppdaterer alle sine biler til siste software på service, så selv Volvo klarer ikke få softwaren perfekt på første forsøk...
Har forslag til OTA-oppdatering på Jaguar allerede - fikse mikro ryggekamerabildet, og mulighet for å bruke ryggekamera under kjøring i stedet for bakspeil med svært begrenset sikt.
1: Autonomi
Autonomi er langt unna. Og Tesla ligger milevis etter konkurrentene på dette området. Alle de flinke folkene har sluttet (Chris Lattner ble der i 6 mnd).
Det viktigste her er at det Jaguar tilbyr er forutsigbart og ikke kjører meg i fjellveggen når det kommer en tunnel.
2: Lite bekymret for dette. På de strekningene jeg kjører vil Ionity være på pass snart.
3: Meningsløst å diskutere i den grad Jaguar sier bilen kan oppdateres og ingen har noe som tyder på noe annet.
Min største bekymring er at Jaguar skal levere like dårlig kvalitet og lange verkstedkøer som Tesla.
Det beste er vel å vente litt, et par måneder f.eks, så ser man fort hva I-Pace eierne her på forumet eventuelt klager over.
Ingen av de 3 punktene som nevnes er noe spm har vært normalt på biler så det er ting i alle fall ikke jeg ville savnet (kanskje unntatt gratis lading, men siden jeg hurtiglader på kun 1-2 turer/år er egentlig besparelsen ubetydelig uansett, det er mest psykisk...)
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. august 2018, klokken 22:36
Trådstarter har laget en pro Tesla tråd som omhandler I-Pace.
Dette var lite gjennomtenkt.
Var vel flere som tenkte det, men der tok vi altså 1000% feil ;)
A.J.
For meg er den største mangelen at soltaket ikke kan åpnes. Har det på alle mine andre biler, så for meg er det nedtur.
Sitat fra: P85TMS på torsdag 09. august 2018, klokken 08:52
OTA oppdatering på I-Pace?
Biler blir ikke levert til kunder pga. de venter på SW oppgradering....
Var vel en såpass stor oppdatering/endring at den måtte/burde gjøres kablet. Uansett fornøyd med at de ikke velger å sende ut uferdige produkter. Noen som gjør det også, og heller satser på å ordne ting i ettertid ;)
A.J.
Sitat fra: Imagine på torsdag 09. august 2018, klokken 08:30
For meg er den største mangelen at soltaket ikke kan åpnes. Har det på alle mine andre biler, så for meg er det nedtur.
For endel er sikkert dette et savn, for meg er det helt motsatt. Heller et stort, helt glasstak enn noe som kan åpnes. Er jo bare masse bråk :P
A.J.
Angående "selvkjørende", så har jeg akkurat kjørt en Tesla X på langkjøring og i kø, og jeg vil påstå at den faktisk ligger etter andre nyere biler som har "styreassistanse"
Tesla vingler litt, og i alle påkjøringer trekker den mot høyre, mens ellers legger den seg litt for langt til venstre etter min smak. Opplevde at biler bak i venstre felt trodde jeg var på vei til å bytte fil. Om man holder igjen i rattet så slås "selvkjøringen" av. Følte meg rett og slett ikke så avslappet som i andre biler med styreassistanse.
Har de siste månedene kjørt nyeste Volvo V90, Mercedes E og BMW 5 Serie, som etter min mening har langt bedre opplevd styreassistanse enn Tesla. De har også følere i rattet, så det holder å holde hendene løst på rattet, man må ikke holde svakt i mot som man må på Tesla. Disse bilene benytter samme underleverandør som Jaguar på kamera, radar og programmvare, så tror vi kan forvente veldig lik bruk. Som negativt mot disse løsningene er at de har litt høyere krav til veien enn det Tesla har for å slå på styreassistanse, alternativt at det på litt dårlig vei krever at det er en bil å følge.
Angående ladenettverk, som det tidligere er påpekt i andre tråder. 90% av kjøringen skjer mellom hjem og arbeid, hvor man lader fullt hver natt. Det er sjeldent man trenger langkjøring og hurtiglading ute. Og når man trenger det så er det såpass rask utbygging at jeg er ikke nervøs. Det eneste er om man skal på ferietur, hvor man må sette av noen hundrelapper for hurtiglading, men en bedre og billigere bil en Tesla veier jo opp for det... Tesla tar jo betalt, bare på en annen måte.
Det jeg basert på tester og egen observasjon vil savne/ irritere meg litt over hver dag er:
- Litt lite utsyn bakover, og ett litt puslete 360 graders ryggebilde (kan nok bli bedre med softwareoppgradering)
- kun 750 kg på hengerfeste
- Soltak som ikke kan åpnes (men positivt er takhøyde, og at det ikke noengang vil lekke...)
Det jeg vil glede meg over hver eneste dag er
- Kjøreglede
- Vanvittig gode seter
- Teknologi som fungerer
- Kvalitet
De to siste er jo fortsatt antagelser, men alt jeg har sett og lest underbygger at dette blir bra!
Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 21:04
Pkt 2:
Free of Charge Network, er for si det som det er, er trolig det teslaeierne setter størst pris på, et forhold ikke eiere av Tesla vil skjønne innholdet av !
Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 22:46
Knut Aulie: Du sier noe om Tesla, mitt innlegg handler ikke om Tesla, jeg nevner IKKE Tesla,
..........Det du angir er 1000 % feil, ......
Du er tydeligvis like dårlig til å lese dine egne innlegg som du er i prosenter.
Har tatt vekk litt tekst i dine innlegg for å illustrere at du tar 100% feil, hverken mer eller mindre
Sitat fra: mariowing på onsdag 08. august 2018, klokken 23:20
Sitat fra: gr på onsdag 08. august 2018, klokken 22:18
AJ82, vær så snill å ikke prøv å snu OTA på Tesla til noe negativt i en tråd som handler om i-Pace. På Tesla er det fantastisk. Noen ganger innfører det bugs, men det er i ni av ti tilfeller bare kjekt å få oppdateringer som faktisk gjør merkbare forandringer!
OTA på Tesla er den største svindel i moderne bilhistorie; det gjør at de ikke tester ordentlig og selger biler uten ferdig programvare (og i noen tilfeller uten programvare i det hele tatt) med lovnad om «snart» kommer ditt og datt.
I august 2014 kjøpte jeg en Model S som i følge reklamen (dette sto svart på hvitt på Tesla sine sider) «snart» selv skulle kjøre opp foran huset mitt om morgenen. Nå, fire år senere, har de byttet hele sensorsystemet og softwaren og lovnadene fra 2014 vil aldri bli noe av.
Model X ble levert uten regnsensor på vindusviskerne, dette kom med en OTA.
Model 3 ble levert med så dårlige bremser at Consumer Report slaktet bilen og dette ble rettet ved en OTA.
Jeg har stor tro på at Jaguar har testet bilene skikkelig slik at oppdateringene blir få og sjeldne. Det optimale er egentlig at den aldri får en OTA i det hele tatt.
The key difference here is, that Tesla's OTA updates are free for the lifetime of the car.
Other cars aren't bug free either! Without OTA capability you are forced to do it through service and pay for each software update!
With our last Volvo we started to get problems with the parking sensors. This was a software bug and would require a new software version for the parking sensors. I had to pay 1800 NOK for that! To fix a "bug" in their software! No parts were replaced, it was just a new software download! :-1:
Volvo isn't the only one following these kind of archaic practices. It's pretty much standard practice in the dinosaur car industry!
Siden Tesla også har blitt et tema her, ifht autonome egenskaper, så fant jeg denne for å avslutte debatten, her video
som demonstrere live kjøring, på smale veier, skikkelig heftige saker, og dette er for en innledende tidligere versjon, den som kommer snart, versjon 9.0 er på nivå Level 4 +
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
"It's an incredible job by Pete (Bannon) and his team to create this, the world's most advanced computer designed specifically for autonomous operation. And as a rough sort of whereas the current NVIDIA's hardware can do 200 frames a second, this is able to do over 2,000 frames a second and with full redundancy and fail-over. And it costs the same as our current hardware and we anticipate that this would have to be replaced, this replacement, which is why we made it easy to switch out the computer, and that's all that needs to be done. If we take out one computer and plug in the next. That's it."
PS: vi må anta at alle elbiler en gang i fremtiden vil få noenlunde like egenskaper, i fht autonome egenskaper, Prisen for slike løsninger krever enorm computerkraft, men fortvil ikke, prisene vil falle dramatisk !
iPace har gjort sine forberedelser allerede, de har avsatt 20000 iPace for UBER for uttesting (eller om det er snakk om et annet selskap er jeg usikker på).
Software oppdatering er gratis i garantiperioden, normalt 5 år. Det er ganske uheldig at feil ikke blir oppdaget innen den tid.
Min BMW F11 fikk et lite problem med styringen, det ble løst med ny software under garanti. Det er utgitt hele 115 versjoner fra januar 2010 til mars 2017.
Det tar visstnok flere timer å kjøre full oppdatering via OBD kontakten, dermed ganske stiv pris. Vil tro OTA er noe som kommer også på ICE biler etterhvert, men bilindustiren er ganske konservativ.
Sitat fra: Disqusor på torsdag 09. august 2018, klokken 16:13
Siden Tesla også har blitt et tema her, ifht autonome egenskaper, så fant jeg denne for å avslutte debatten, her video
som demonstrere live kjøring, på smale veier, skikkelig heftige saker, og dette er for en innledende tidligere versjon, den som kommer snart, versjon 9.0 er på nivå Level 4 +
https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE
PS: vi må anta at alle elbiler en gang i fremtiden vil få noenlunde like egenskaper, i fht autonome egenskaper, Prisen for slike løsninger krever enorm computerkraft, men fortvil ikke, prisene vil falle dramatisk !
iPace har gjort sine forberedelser allerede, de har avsatt 20000 iPace for UBER for uttesting (eller om det er snakk om et annet selskap er jeg usikker på).
Den videoen er dessverre fake, dvs. Tesla hadde rigget hele greia, og det var ikke FSD som kjørte den bilen.
Sitat fra: Disqusor på torsdag 09. august 2018, klokken 16:13
Siden Tesla også har blitt et tema her
Jeg synes ikke det er overraskende når dine "spørsmål" i første post var identisk med topp 3 kjøpsargument jeg har observert for Tesla av Tesla-eiere utenom batterikapasitet og akselerasjon.
1. I-Pace med driver assist pack ligger så vidt jeg kan se på samme autonomi-nivå (2) som Tesla med autopilot, å kalle det "autopilot" og tilby automatisk filskifte på motorvei er ikke akkurat det som definerer autonom kjøring. (Det blir spennende å se om Tesla endelig kan møte noe av det de har lovet FSD-kundene med oppgradering til HW3.0.)
https://electrek.co/2018/08/08/tesla-autopilot-hardware-upgrade-free-with-full-self-driving-package/
2. Som andre nevner har nok alle Tesla-eierne allerede betalt en god slump for lading, det som betyr noe for I-Pace er om CCS-tilbyderne kommer med brukervennlige løsninger slik at betaling og ladestart skjer automatisk.
3. I-Pace har OTA, har ikke sett noe annet enn spekulasjoner om det omfatter alt eller hva som vil komme.
Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 22:10
Det siste i dag er at alle elbiler får en progresiv engangsavgift. Grensen er satt til fra og med 1600 kg. Elbilforenginen mener at hele elbil markedet vil kollapse !
Kilde? Har ikke sett noe om det etter at det ble lagt på is 22.nov i fjor.
Tydeligvis har alle som har testet i-Pace oversett at den har så som så kjøreegenskaper. AutoCar mener ihvertfall at TMS har bedre "handling" i en sammenligning i siste nummer.
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 09. august 2018, klokken 17:44
Tydeligvis har alle som har testet i-Pace oversett at den har så som så kjøreegenskaper. AutoCar mener ihvertfall at TMS har bedre "handling" i en sammenligning i siste nummer.
Ta en titt i tråden her med videoer fra ulike journalister og bloggere. Du skal se ganske mange av dem før du finner en som sier at bilen har dårlige kjøreegenskaper så det er ikke akkurat konsensus som AutoCar representrere med det synet.
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 09. august 2018, klokken 17:44
Tydeligvis har alle som har testet i-Pace oversett at den har så som så kjøreegenskaper. AutoCar mener ihvertfall at TMS har bedre "handling" i en sammenligning i siste nummer.
"Happily, there is rather more to discuss when the road no longer runs straight – here, the I-Pace exists on a different plane to the Model S. The Tesla is quite grippy, but you are always aware of the car's mass, which makes it feel slightly cumbersome. Also, the steering is accurate enough, but too light and almost entirely devoid of feel. This is a car you guide from place to place and, with the response of its electric motors, it's a pretty rapid ground coverer. But fun? Not even close. I can see now why it was so important to do a car like the P100D, because it injects a degree of intrigue and entertainment this more modestly endowed Model S lacks entirely.
The I-Pace makes no such mistakes"
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/tesla-model-s-vs-jaguar-i-pace-ev-twin-test
Kjenner meg ikke igjen i at Teslaen er "no fun". Synes den er presis og gir bra tilbakemelding, og jeg tør ikke kjøre 130 i 50-soner (husk syklistene!) for å se når det slipper. God å kjøre rask med på ubrøyta veier også. Mao. reserver utover min komfortsone. Men Jaguaren er nok hakket over på rattfølelsen.
Eneste gangen jeg kunne dratt skikkelig på var Stryn/Geiranger i sommer, men da satt familien på og der 3/5 blir dårlige ganske fort..
Kan debatten fortsette med fokus på iPace ? Alt og det meste er p.t. ukjent "terreng", so far, det er en rekke ukjente faktorer som er uavklart. Til nå opplever jeg at alle vet alt om iPace. Når kommer iPace på veien ?
Kunder får dem om noen uker. Tålmodighet... mange har prøvekjørt, inkl. meg.
Sitat fra: daktari på torsdag 09. august 2018, klokken 22:33
... mange har prøvekjørt, inkl. meg.
Og meg. Kjørte en 30-minutters runde på onsdag morgen så det er nå begrenset hva man får av inntrykk, hadde kanskje trodd at luftfjæringen var mykere satt opp i comfort-modus?
Må si at draget når man trykker til fra 70-80 faktisk var det som imponerte mest - kjentes nesten som forhjulene slet med festet... :o
Ellers blir det jo fort gjentagelser av hva som her blitt sagt, filmet og skrevet i lang tid, den ligger utrolig flatt i sving med litt fart. HUD var veldig klar, har ikke annet å sammenligne den med enn en E-klasse jeg testet i fjor og syntes denne var mer lyssterk enn på MB'n.
Dårlig utsikt bakover, latterlig lite bilde på ryggekameraet men sidekameraene foran ser jeg nytte i når man skal ut i et uoversiktlig kryss, de utnyttet skjermen bedre.
Sitat fra: bmw2002 på torsdag 09. august 2018, klokken 07:36
Autonomi er langt unna. Og Tesla ligger milevis etter konkurrentene på dette området. Alle de flinke folkene har sluttet
Hva med å slutte å slenge ut vås. Pete Bannon og Andrej Karpathy er noen av de mest kvalifiserte innenfor området.
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. august 2018, klokken 06:45
Hva med å slutte å slenge ut vås. Pete Bannon og Andrej Karpathy er noen av de mest kvalifiserte innenfor området.
En åpenbar ting I-Pace mangler er en fanatisk og hårsår tilhengerskare som slår hardt ned på alle negative utsagn om bilen og firmaet som lager den, uansett hvor man befinner seg. Vi får håpe det kommer etter hvert ::)
Selv er jeg mest bekymret for at vi skal få nye avgifter som gjelder fra årsskiftet, jeg er ikke helt overbevist om at jeg får levert bilen i år... men det er ikke akkurat noen oversett mangel.
Jeg fant i det minste ikke noe å henge meg opp i på den (alt for korte) prøvekjøringen jeg har tatt; håper det kommer flere erfaringer fra lengre kjøreturer på forumet snart.
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 10. august 2018, klokken 08:49
En åpenbar ting I-Pace mangler er en fanatisk og hårsår tilhengerskare som slår hardt ned på alle negative utsagn om bilen og firmaet som lager den, uansett hvor man befinner seg. Vi får håpe det kommer etter hvert ::)
Så hvis noen kommer med åpenbare usannheter (vås), så er man automatisk fanatiker hvis man kommenterer det?
Tviler på at det hadde gått stille forbi om jeg hadde lagd en i-Pace tråd med tema "Jaguar har jo ikke kompetanse på design" ELNS.
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. august 2018, klokken 08:59
Så hvis noen kommer med åpenbare usannheter (vås), så er man automatisk fanatiker hvis man kommenterer det?
Men dette er side to i en tråd som nominelt handler om underrapporterte mangler ved I-Pace, og du gjorde ikke en gang et forsøk på å gjøre innlegget ditt relevant for tråden. Jeg tviler på at noen som er nysgjerrig på autopiloten til Tesla henter informasjonen de trenger akkurat her (og for all del, jeg er like irritert på alle som krangler om Tesla i denne tråden).
Sitat
Tviler på at det hadde gått stille forbi om jeg hadde lagd en i-Pace tråd med tema "Jaguar har jo ikke kompetanse på design" ELNS.
Nei, men jeg ville ikke en gang lagt merke til det om du hadde sagt noe negativt om I-Pace i en urelatert tråd i Teslaforumet, langt mindre kommet med et korrigerende innlegg. Det er der fanatismen kommer inn, og nå er dette nok en tråd i I-Paceforumet som har sklidd ut i urelaterte diskusjoner om Teslas fortreffelighet.
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 10. august 2018, klokken 09:25
Det er der fanatismen kommer inn, og nå er dette nok en tråd i I-Paceforumet som har sklidd ut i urelaterte diskusjoner om Teslas fortreffelighet.
Fanatisme kortet blir bare for dumt. Jeg kommenterer ting jeg finner interessante, er uenig i, eller mener er feil, i den tråden de er i. Det er en naturlig dreining av en konversasjon, selv om det ofte blir en avsporing.
Det interessante er at disse avsporingene som oftest blir startet av at en eller annen anti-Tesla lirer av seg noe negativt om Tesla. Da får man tåle svar tilbake. Hvis man vil unngå det, så kan man jo begynne med å ikke slenge dritt om andre bilmerker.
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 10. august 2018, klokken 09:25
......nå er dette nok en tråd i I-Paceforumet som har sklidd ut i urelaterte diskusjoner om Teslas fortreffelighet.
Som dokumentert noen få poster opp så er hele tråden basert på diskusjon relatert til Teslas fortreffelighet
OP har jo, ganske dårlig skjult, lagt opp til nok en Tesla vs Jaguar-diskusjon. Det er interessant for noen - ingen av bilene er perfekte, men har styrker og svakheter. Så lenge den enkelte prioriterer forskjellige egenskaper er det ikke en fasit.
De som ikke tåler å høre/tenke på/se en Tesla får jo bare holde seg unna en slik diskusjon, den er jo ikke relevant for dem!
Så må det være lov å dementere gale påstander om begge merkene og modellene.
Eneste «mangelen» jeg har sett, er ombordladeren, som bare har enfas-mulighet.
Det vil si at for de som skal lade fra 400V 16A system, får de bare 3,6 kW, der andre får 11 kW. (Audi eTron, MB B el, Tesla)
Samme der du skal lade med type2 ladere, som på kjøpesenter etc, der andre får 11/22 kW, får vi bare 3,6/7 kW.
Det finnes løsninger, men felles er at det er dyrt og koster mye mere enn om vi kunne krysset av for dobbel eller trippellader i utstyrslisten.
Ryktene sier at dette bedres på neste års modell, men det hjelper lite for oss med Launch Edition biler.
Ellers ser det meste bra ut.
Sitat fra: S.S på fredag 10. august 2018, klokken 11:48
Det finnes løsninger, men felles er at det er dyrt og koster mye mere enn om vi kunne krysset av for dobbel eller trippellader i utstyrslisten.
Hvilke?
Det selges portable CCS-ladere, priser fra Kina fra 30k og oppover (??)
Jeg har en 400-220 trafo, der jeg kan få 32A 220V fra 16A 400V, slike er rimelige brukt, men veier 100 kg, så greitt i garasjen, men ikke portabelt.
Fant forresten nå en portabel ladeboks som skulle gjøre det samme, se link:
https://evtun.com/chargers.html
http://pureelectric.se/laddbox/
elbilhjelpen.no er listet som forhandler, men så ingenting på nettsiden deres.
Er dette løsningen? Pris 990 euro eks mva er ikke stort mer enn en vanlig portabel ladeboks.
Legger ut i egen tråd, da dette ikke er samme tema.
For å få tråden vekk fra Tesla:
- En Dashcam løsning (uten 3 part) som filmer når noen lager parkeringsbulker etc. Er vel bare BMW som har vist frem dette og Elon har lovet en SW oppdatering med dette til Tesla.
- Å kunne bruke Apple Watch som nøkkel.
- Stiligere bilnøkkel med skjerm som viser ladestatus som BMW har
- Mulighet for å ha kald luft på luftdyser oppe og varm nede som på BMW
Sitat fra: Hårek på torsdag 09. august 2018, klokken 16:20
Software oppdatering er gratis i garantiperioden, normalt 5 år. Det er ganske uheldig at feil ikke blir oppdaget innen den tid.
Min BMW F11 fikk et lite problem med styringen, det ble løst med ny software under garanti. Det er utgitt hele 115 versjoner fra januar 2010 til mars 2017.
Det tar visstnok flere timer å kjøre full oppdatering via OBD kontakten, dermed ganske stiv pris. Vil tro OTA er noe som kommer også på ICE biler etterhvert, men bilindustiren er ganske konservativ.
OTA kommer nok ikke på ICE av den enkle grunn at batteriet er alt for lite. Du skriver selv at det tar flere timer med OBD kontakten og 12v batteriet i de fleste ICE biler lever ikke så lenge.
Sitat fra: Flobben på fredag 10. august 2018, klokken 19:02
OTA kommer nok ikke på ICE av den enkle grunn at batteriet er alt for lite. Du skriver selv at det tar flere timer med OBD kontakten og 12v batteriet i de fleste ICE biler lever ikke så lenge.
12V/60Ah batteri kan drive en liten liten datamaskin i flere døgn....
Sitat fra: Flobben på fredag 10. august 2018, klokken 19:02
... 12v batteriet i de fleste ICE biler lever ikke så lenge.
Det er jo et godt poeng. Men det kan være mulig å komme rundt med bedre strømstyring. Nå slår bilen på veldig mye, inkludert ventilasjonsvifter. OTA må designes inn i hele systemet, den trenger bare slå på de nødvendige komponentene etter hvert som de flashes.
For OTA kan vel modulene også utstyres med redundant minne sånn som en del nye hovedkort til PC har, da kan den ene brukes mens den andre oppdateres og ellers fungere som backup. Til sammenligning tar det jo ikke mange sekunder å oppdatere en app på nye smarttelefoner, om det designes rett burde det jo ikke ta lengre tid å oppdatere en funksjon i bilen - det burde egentlig ta kortere tid siden det kjøres på et veldig begrenset antall varianter av hardware.
https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929
Tror dette vil bedre seg rimelig kvikt !
Old news - gjentakelse fra spanske coches.net testen
Sitat fra: S.S på fredag 10. august 2018, klokken 11:48
Eneste «mangelen» jeg har sett, er ombordladeren, som bare har enfas-mulighet.
Det vil si at for de som skal lade fra 400V 16A system, får de bare 3,6 kW, der andre får 11 kW. (Audi eTron, MB B el, Tesla)
Samme der du skal lade med type2 ladere, som på kjøpesenter etc, der andre får 11/22 kW, får vi bare 3,6/7 kW.
Det finnes løsninger, men felles er at det er dyrt og koster mye mere enn om vi kunne krysset av for dobbel eller trippellader i utstyrslisten.
Ryktene sier at dette bedres på neste års modell, men det hjelper lite for oss med Launch Edition biler.
Ellers ser det meste bra ut.
Har lite greie på ladeteknologi eller strøm generelt, derfor; Vil det gå å koble til 32amp 400v med "Juice Booster 2", og hvis ja, hvor raskt vil den kunne lade?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sitat fra: RayBomb på lørdag 01. september 2018, klokken 11:23
Har lite greie på ladeteknologi eller strøm generelt, derfor; Vil det gå å koble til 32amp 400v med "Juice Booster 2", og hvis ja, hvor raskt vil den kunne lade?
Er blitt svart i lading-tråden...
Jeg kan ikke finne annet enn at Juice Booster er en helt vanlig justerbar ladekabel, likt mye annet på markedet, så trefas 32A 400V(Egentlig 3x230V 32A) er samme for Jaguaren som 230V 32A enfas, altså ca 7 kW.