Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: Bjoris på onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

Tittel: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisonsdag 08. august 2018, klokken 11:23
Jeg har bare testet Niro plugin en kort tur og la ikke spesielt merke til støy. Leste nå på motor.no at Kona har mye støy, plagsomt mye faktisk! Er det noen som har kjørt Kona vs Kiro, er vi på samme nivå?

Er isåfall skuffende, Leaf 2.0 er veldig bra på støy, noen jeg vurderer som en veldig viktig egenskap med en bil!
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: trykkertoronsdag 08. august 2018, klokken 13:21
Jeg la merke til på Bjørn Nyland sin testvideo av Kona EV at det var veldig mye støy for mine ører.
Hører flere ganger i videoen at ørene mine "kjemper" mellom å høre stemmen hans versus støy.
https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=18m17s

(Fra ca 18-min 17sek begynner han å kjøre)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: geearonsdag 08. august 2018, klokken 13:27
Han snakker om lydnivået litt senere i samme video: https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=24m

Syns det virker som han har lyst til å si mer negativt enn han gjør, drar veeeeldig på det og unnskylder med dårlig asfalt før han sier at lyddempingen er middels. Han skulle låne bil fra de igjen noen dager etterpå, så kanskje litt forsiktig med uttalelsene? ;) Syns det er mye lyd når biler passerer også, men det er håpløst å dømme slikt via en video.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisonsdag 08. august 2018, klokken 13:29
Spurte Bjørn på Face nå hva han syns om støynivået, har du sett han kommentere det noe sted? Er på lang seiltur så jeg har ikke hatt WiFi i det siste, har derfor ikke fått sett så mye av det han har lagt ut...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: pofeetonsdag 08. august 2018, klokken 13:34
Jeg har prøvekjørt Niro Plug-in hybrid, og jeg synes støynivået var akseptabelt, selv om det ikke er i toppklassen.

Her er ulike biler sammenlignet. Niro (bensin 1.6) kommer godt ut:
http://www.auto-decibel-db.com/
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: geearonsdag 08. august 2018, klokken 13:40
Sitat fra: Bjoris på onsdag 08. august 2018, klokken 13:29
Spurte Bjørn på Face nå hva han syns om støynivået, har du sett han kommentere det noe sted? Er på lang seiltur så jeg har ikke hatt WiFi i det siste, har derfor ikke fått sett så mye av det han har lagt ut...
Hvis du har nett til å se youtube, så er det rett på sak på linken i innlegget mitt over, og han starter rett på med en haug med nøling. Men altså for Kona, ikke Niro. Så gjenstår jo spørsmålet hvor sammenlignbare de er...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 08. august 2018, klokken 13:49
Sitat fra: Bjoris på onsdag 08. august 2018, klokken 11:23
Leste nå på motor.no at Kona har mye støy, plagsomt mye faktisk!
[...]
Leaf 2.0 er veldig bra på støy

Du leste sikkert følgende hos Motor:

SitatDe mestselgende konkurrentene Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3 er heller ikke stillegående biler, knapt innenfor det akseptable i motorveifart. (https://www.motor.no/artikler/2018/juli/provekjort-hyundai-kona-electric/)

I flere andre Kona-artikler trekkes dekkvalg på testbilene fram både som en begrensede faktor for kjøreopplevelse, og en kilde til støy.
Kona-testflåten er skodd med Nexen-dekk.

Utfra egne undersøkelser støyer interessant nok Niro plugg-inn hybrid og Optima  plugg-inn hybrid stasjonsvogn like mye.  En Ford Mondeo diesel stasjonsvogn er merkbart stillere, mens en Opel Astra Premium bensin stasjonsvogn mer støyende.
Dette refererer til biler skodd med standard sommerhjul, bortsett fra Mondeoen som hadde sportsfjærer og større hjul, noe som i støysammenheng er et handikapp.

Opelen kunne jeg komfortmessig ikke ha holdt ut med, men likevel ser vi sjelden denne slaktet i tester. Niroen synes jeg forsåvidt var ok.

Jeg mistenker mange for å være mer opptatt av støy når det ikke er en fossilmotor som legger seg oppå de andre støykildene.  Det er også individuelle forskjeller i hvordan støy oppleves.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Gordon Retrieveronsdag 08. august 2018, klokken 13:52
Testprosedyren i Nylands Kona-støytest er diskutabel, men tallene er ikke ille:

https://youtu.be/S9yXOxWVFAc
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 08. august 2018, klokken 20:25
Har bare kjørt fossilutgavene, men ingen tvil om at Kona og Niro ligger dårlig an på støydemping nesten uansett hva man sammenligner med. Under 80 km/t er det kun irriterende, men hvis man skal bruke bilen jevnlig til kjøring på motorvei i 110-120 km/t blir det slitsomt.

Tesla Model S gen 1 spesielt med 21 tommer hjul hadde et lignende problem. Mange av disse er støyisolert i etterkant. Hvis jeg skal ha en Niro vurderer jeg å spandrere  kr 10 000 på støydemping.

Dekk har også noe å si.

Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: geearonsdag 08. august 2018, klokken 20:54
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 08. august 2018, klokken 13:52
Testprosedyren i Nylands Kona-støytest er diskutabel, men tallene er ikke ille:

https://youtu.be/S9yXOxWVFAc
Hehe, den (bil)tekniske kompetansen skorter det en del på, men han tar det igjen på analytisk tilnærming, pågangsmot og entusiasme. Shieeet!

Har han målt med samme måler på samme vei med andre biler?

I tillegg er det jo slik at en dBa-måler ikke nødvendigvis sier så mye om hvordan støyen oppleves.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Nilsernonsdag 08. august 2018, klokken 21:09
Jeg vil starte med å si at jeg lett irriterer meg over støy. Etter prøvekjøring av hybrid på sommerdekk var dekkstøy på grov asfalt det eneste som irriterte meg, ellers likte jeg bilen godt. Jeg målte lydnivået med en app på mobilen (som helt sikkert ikke er riktig, men regner med at den duger til sammenligning) og kjørte samme strekning med min 2013 Leaf etterpå. Det var da tydelig at Leafen var stillere, både på desibel og opplevd støy. Begge bilene hadde 16' Michelin sommerdekk. Det irriterte meg dog ikke mer enn at jeg nok kommer til å kjøpe bilen.
Jeg ville nok heller ha brukt 10k til støyisolering enn 7k til takluke, men har for mange tommertotter til å gjøre det selv. Har forsøkt å finne info om støyisolering i forum, men det er stort sett folk som gjør det selv, samt generell info om at spesialbutikker for bilstereo sikkert kan gjøre det. Håper noen kommer med noen gode råd dersom det bli for ille. Nesten litt rart at ingen (?) spesialiserer seg på støyisolering siden dette er et problem på de fleste bilen i klassen til Niro.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 08. august 2018, klokken 21:17
Det er mange som kan fikse støydemping. Saga Antirust og Poleringskongen er to av flere muligheter. De legger på en masse i hjulhusene som har en viss effekt. Ellers kan man legge matter inni dørene, tak, bagasjerom.

Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: daktarionsdag 08. august 2018, klokken 22:59
Bilkomponenter på Kløfta kan støyisolere.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: bjornskjtorsdag 09. august 2018, klokken 09:20
Er det noen som har prøvd den støydempningen der de benytter understellsmasse, dvs. den typen som tilbys av f.eks Saga Antirust og Poleringskongen? Har det noen merkbar effekt?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 09. august 2018, klokken 16:04
Ikke prøvd, men lest litt om andres erfaringer. Mener det var noen på Tesla delen av forumet som har prøvd.

Inntrykket jeg sitter igjen med, også etter å ha lagt bitumen matter i dørene på en Renault Zoe, er at alle tiltak hjelper litt. Men det er ikke én ting som gjør at en bråkete bil plutselig blir stille. Alle monner drar, og det må være en slags balanse. Hvis man demper en støykilde, blir en annen desto mer markant.

Forbedring er nok mulig, men det er ikke realistisk å få en Niro like stillegående som en S klasse Mercedes.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Olemanntorsdag 09. august 2018, klokken 22:38

Som Motor er inne på skal man i en batteribil dra på over 300 kilo batterier og produsent blir naturlig nok hekta på vektreduksjon. Da ryker også den tunge støydempingen ut ser det ut som.
Erfaringer fra min Ampera_e er at dekk har svært mye å si.  Vinterdekk valgte jeg selv og Goodyear Ultragrip har både målt og opplevd lav støy. 
Kjørt Niro fossil og ikke imponert over støynivå, Motors Konatest bekreftet også at disse bilene ikke blir noen S klasse som andre har kommentert.   Men, blir spennende å prøve selv når den tid kommer.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Kårepåsporetfredag 10. august 2018, klokken 11:20
5000 kroner for sesongen for å bruke piggdekk, voila, dekkstøy sgs eliminert.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisonsdag 15. august 2018, klokken 00:17
Har nå avtalt å låne ein Niro fra neste mandag til tirsdag. Da skal jeg måle støy i Leaf 2.0 og Niroen på eldrift på samme strekning/fart. Da tenker jeg vi får en god pekepinn, men jeg forventer på ingen måte at Niroen er like bra som Leaf 2.0. If so er jeg meget fornøyd med Niroen, men det tror jeg ikke den klarer...

Jeg har bare en app, men sålenge en bruker samme på begge bilene blir det vel greit nok:)?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Lassionsdag 15. august 2018, klokken 09:20
Min forståelse er at det ikke alltid er helt rett frem å måle støy.

Målte selv MS mot BMW og selv om jeg fikk lavere utslag i desibel i MS så opplevdes BMWen stillere i kabinen. Samme veier og samme hastighet. Handler vel om hvilke frekvenser som slipper igjennom og hvordan appen måler. Husk å slå av ventilasjon...

Var imponert over støynivå i Leaf 2 og det vil overraske meg om Niro holder samme nivået, men det hadde jo vært kjekt om koreanerne også klarer dette nå.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Huskestueonsdag 15. august 2018, klokken 10:24
Uansett spennende å se resultatet. Hvis du har utstyr som kan måle frekvenspekter så gjør det og post de resultatene også.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Nilsernonsdag 15. august 2018, klokken 10:56
Min test med Leaf 2013 mot Niro PHEV, begge på 16 tommers Michelin sommerdekk, viste en omtrentlig forskjell på 2-3 dB. Jeg brukte da appen "Soundmeter" på Samsung S7. Det var litt vanskelig å lese av nøyaktig da den målte verdien hoppet litt opp og ned og jeg var alene i bilen. Jeg kjørte samme strekning med samme hastighet (ca 80 km/h) med begge bilene. Appen jeg brukte viser en graf med lydnivå over tid i tillegg til nåverdien. Et tips kan være å ta et skjermbilde av hver test, noe jeg dessverre ikke gjorde 
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltusonsdag 15. august 2018, klokken 11:30
Dobbelt så mye støy som 13 leaf?

Absurd isåfall! Den nye leaf er jo vesentlig bedre enn 13 leaf på støy......
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bastionsdag 15. august 2018, klokken 12:36
En bilselger hos Kia fortalte meg at det var en del forskjell på støynivået på en Kia Niro hybrid og en Kia Niro PHEV (tror det var hybriden som støyet minst). Dette kan kanskje bety at man ikke kan sammenlikne støyen på noen av de tre Niro variantene?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Spajdermanonsdag 15. august 2018, klokken 14:26
Fungerer uansett dårlig med målinger utført i app på mobiltelefon, sammenligning av "opplevd støy" er nok bedre enn målinger utført med telefon...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 15. august 2018, klokken 15:16
Sitat fra: Nilsern på onsdag 15. august 2018, klokken 10:56
Min test med Leaf 2013 mot Niro PHEV, begge på 16 tommers Michelin sommerdekk, viste en omtrentlig forskjell på 2-3 dB. Jeg brukte da appen "Soundmeter" på Samsung S7. Det var litt vanskelig å lese av nøyaktig da den målte verdien hoppet litt opp og ned og jeg var alene i bilen. Jeg kjørte samme strekning med samme hastighet (ca 80 km/h) med begge bilene. Appen jeg brukte viser en graf med lydnivå over tid i tillegg til nåverdien. Et tips kan være å ta et skjermbilde av hver test, noe jeg dessverre ikke gjorde
Har eid Leaf -14 og prøvekjørt Niro PHEV et par ganger. Er ikke overrasket over resultatene dine.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AUKonsdag 15. august 2018, klokken 21:27
Sitat fra: Spajderman på onsdag 15. august 2018, klokken 14:26
Fungerer uansett dårlig med målinger utført i app på mobiltelefon, sammenligning av "opplevd støy" er nok bedre enn målinger utført med telefon...

En 10dB øknig av støynivået oppleves som dobbelt så mye støy.
Sånn omtrent :)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltusonsdag 15. august 2018, klokken 22:37
3dB er dobling.

Men er det slik at man må opp i 10 for at det skal føles som dobling? Det er jo litt rart?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Spajdermanonsdag 15. august 2018, klokken 23:24
https://acousticsresearchcentre.no/akustiske-storrelser-del-1-hva-er-desibel/

Svært grundig og god gjennomgang av akustiske størrelser (på norsk)! Anbefales!
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltustorsdag 16. august 2018, klokken 00:18
6db ja.... Noen på jobb har en jobb å gjøre bedre.....

Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AUKtorsdag 16. august 2018, klokken 14:18
3 db er en dobling av lydenergien For lyd som ikke er i fase (som støy). (Logaritmisk skala)
10 dB er en opplevd dobling
http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/ (http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisfredag 17. august 2018, klokken 00:00
Sitat fra: Huskestue på onsdag 15. august 2018, klokken 10:24
Uansett spennende å se resultatet. Hvis du har utstyr som kan måle frekvenspekter så gjør det og post de resultatene også.

Nei, jeg har dessverre bare en app...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 20. august 2018, klokken 23:05
Ettersom Hyundai har fått litt pes pga støy kan en jo håpe at ingeniørene klør litt ekstra i skallene sine før de setter to streker under støyløsningen på Niro. Får håpe journalistene stiller spørsmål om en vil få samme høye støy. Prøvde en Jaguar I pace og den var veldig stillegående. Mye mer dempet enn min 2014 Tesla Model S 85. Men Tesla har visst klart å dempe lyden på nyere modeller, samt redusere forbruket. Ikke verst.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisonsdag 22. august 2018, klokken 18:50
Som fryktet var det nettopp støynivået som trakk ned etter at vi har hatt Niro på 24 timers lån. Vi hadde Leafen hjemme samtidig så jeg kjørte først en 10 km runde med Niroen og så samme runde med Leafen og selv om deciblemåleren på Iphonen faktisk gav lavere resultatet på Niroen oppfatter øre at det er vesentlig mer støy i Niroen. Så mye at fruen som hentet denne i Hgsd og kjørte den de 6 milene hjem mente hun ble sliten av å kjøre denne ifht Leafen.

Dette med lyd er vanskelig å måle, men det er som om Niroen er kvassere i lydene og forsåvidt også i bevegelsene. Leafen framstår som vesentlig mer komfortabel, men klart en blir litt forstyrret av drivlinjen, her var også mye lyder av forskjellig slag...

Ellers har Niroen mye bedre seter og mye mer plass i baksetet. Hakket over også på det meste av instrumenter og JBL anlegget var ok, bedre en Bose i Leaf som vi hadde i den forrige Leafen.

Vel, EVen må bli bedre enn plug-in-hybriden ellers blir det skuffelse. Fruen er ikke med på at vi selger Leafen før vi har fått prøvd EV versjonen så synd det ikke er tilgjengelige demobiler før en må signere. men risikoen er nok liten om en faller ned på at den må selges.

Jeg forventer en skikkelig bombepris også på Niroen. Gode nyheter at Kia planlegger å selge mange Niros, da må de tenker mer på prisen også...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: hELgenenonsdag 22. august 2018, klokken 19:31
Bedre dekk ville nok gjøre en stor forskjell
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisonsdag 22. august 2018, klokken 22:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. august 2018, klokken 19:31
Bedre dekk ville nok gjøre en stor forskjell
Dunlop 17 toms på Leafen og Michelin 16 toms på Niroen så det blir neppe bedre. Forhandler skriver også at de håper EVen blir mer stillegående så jeg er nok ikke første som kommenterer det...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Spajdermanonsdag 22. august 2018, klokken 23:19
Sitat fra: Bjoris på onsdag 22. august 2018, klokken 22:53
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. august 2018, klokken 19:31
Bedre dekk ville nok gjøre en stor forskjell
Dunlop 17 toms på Leafen og Michelin 16 toms på Niroen så det blir neppe bedre. Forhandler skriver også at de håper EVen blir mer stillegående så jeg er nok ikke første som kommenterer det...

Michelin R16 og Dunlop R17 sier jo veldig lite om dekkenes egenskaper, så å si at det neppe blir bedre på bakgrunn av dekkmerke og fimendjon blir litt tynt. Legger ved tilfeldige skjermbilder av Michelin R16 og Dunlop R17 for å illustrere...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjoristorsdag 23. august 2018, klokken 00:42
Ja, kanskje Dunlop dekken er mer støysvak. Jeg tenkte mer på at det var mer gummi som traff bakken på Leafen det er vel 215 eller 225 på den mot 205...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Spajdermantorsdag 23. august 2018, klokken 06:45
Kan godt hende at Dunlop-dekkene støyer mer, men det er ikke bare dimensjonene på dekket som avgjør det, gummiblanding, mønster etc. har mye og si! For å kunne sammenligne det må man ha nøyaktige spesifikasjoner på dekket. Eksempelvis finnes det flere "utgaver" av Nexen N'fera SU1 som står på Hyundai Kona Electric, der både rullemotstand og støy varierer en god del mellom variantene. Dekket som står på det støyer uheldigvis en god del!
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Limodriverfredag 24. august 2018, klokken 00:12
Et eksempel på dekk som støyer veldig selv om det er fra anerkjent produsent er "run flat". Premiumbiler med premium"run flat" dekk er ingen stille nytelse.

Således er det nok korrekt slik det skrives at det er en rekke faktorer som spiller inn på hvor mye dekkene støyer.

Et eksempel jeg selv har erfart for en del år siden var Michelin dekk som ble levert med en ny bil jeg kjøpte. Disse dekkene var eksepsjonelt slitesterke, jeg mener å huske at bilen hadde gått langt over 100tkm før de var utslitt. Men, de støyet noe veldig og var så glatte på våt veg at en seglet mer enn kjørte.

Jeg har samme erfaring med Bridgestone Ecopia originallevert på Leaf - umulig å slite ut, glatte på våt veg og støyer voldsomt.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Nilsernfredag 24. august 2018, klokken 09:27
Type dekk er viktig og kan hjelpe, men er etter min mening bare en kamuflering av det egentlige problemet; dårlig støydemping.
Jeg kunne egentlig ønsket meg en test av aktuelle biler på samme dekk, gjerne bråkete piggdekk på grov asfalt, for å få frem hvor god (eller dårlig) støydempingen er.
Vi har en Mazda 6 2012. God bil, men forferdelig mye dekkstøy på grov asfalt. Jeg skiftet fra 18' til 16' sommerdekk (Nokian green) og det hjalp, men fortsatt mye mer dekkstøy enn fra min 2013 Leaf.
Jeg kan akseptere en del dekkstøy på billigbiler, men med en antatt pris (med alt) på mellom 350 og 400.000 så synes jeg at man kan begynne å forvente at også støynivået er på et akseptabelt nivå.
Jeg håper Niro er bedre støydempet, men fikk assosiasjoner til Mazdaen under prøvekjøring av Niro...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Limodriverfredag 24. august 2018, klokken 12:27
Jeg tror det er riktig at det viktigste i forhold til dekkstøy er hvor godt bilen er lydisolert. Videre tror jeg også at elbiler både har noe redusert støyisolering pga vekt og rekkevidde. I tillegg antar jeg at en legger bedre merke til dekk/veistøy i elbiler fordi det ikke er noe motorstøy som kamuflerer dekkstøy.

Jeg har selv erfart vesentlig forskjellig støynivå i forhold til sitteposisjon i bilen. Oppfattet dekkstøy i førersetet og i høyresetet bak var veldig forskjellig. Hvorvidt dette har sin bakgrunn i at motorstøyen overdøver/kamuflerer dekkstøy i førerposisjon er mulig, men likefullt en interessant observasjon.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisfredag 24. august 2018, klokken 15:09
Sitat fra: Limodriver på fredag 24. august 2018, klokken 12:27
Jeg tror det er riktig at det viktigste i forhold til dekkstøy er hvor godt bilen er lydisolert. Videre tror jeg også at elbiler både har noe redusert støyisolering pga vekt og rekkevidde. I tillegg antar jeg at en legger bedre merke til dekk/veistøy i elbiler fordi det ikke er noe motorstøy som kamuflerer dekkstøy.

Jeg har selv erfart vesentlig forskjellig støynivå i forhold til sitteposisjon i bilen. Oppfattet dekkstøy i førersetet og i høyresetet bak var veldig forskjellig. Hvorvidt dette har sin bakgrunn i at motorstøyen overdøver/kamuflerer dekkstøy i førerposisjon er mulig, men likefullt en interessant observasjon.

Det er helt klart mulig å isolere en rimelig bil også, Leaf 2.0 har det jeg vil si eg meget akseptabelt støynivå, faktisk så bra at den blir en god bil å kjøre langt med. Jeg syns derfor det ble veldig nedtur å komme i Niroen med så mye hardere lyder og mer støy.

Nå bruker jeg ikke så mye energi på dette, men godt mulig vi bytter til Leaf Plus fra Niro dersom ikke dette har blitt bedre i EV Niroen. Tror ikke det er lett å etterisolere så dette blir bra, er jo en del historier om at du får fuktighet som ikke tørker opp etc når en ettermonterer slikt...

Jokeren på Niro blir hengerfeste, om det ikke kommer mener jeg Leaf 2.0 med samme drivverk og batteri er vel så bra
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: lirekassafredag 24. august 2018, klokken 15:44
Leaf 2.0 har vel fått litt tyn for dårlig aerodynamikk?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: bnoonsdag 19. september 2018, klokken 21:05
Sitat fra: trykkertor på onsdag 08. august 2018, klokken 13:21
Jeg la merke til på Bjørn Nyland sin testvideo av Kona EV at det var veldig mye støy for mine ører.
Hører- flere ganger i videoen at ørene mine "kjemper" mellom å høre stemmen hans versus støy.
https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=18m17s

(Fra ca 18-min 17sek begynner han å kjøre)
Har hatt e-golf, e-up. Leaf og Ampera-E. Nåhar jeg Kona og det med støy (det er subjektivt) men virker noe overdrevet.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: pofeettorsdag 20. september 2018, klokken 08:50
Sitat fra: bno på onsdag 19. september 2018, klokken 21:05
Sitat fra: trykkertor på onsdag 08. august 2018, klokken 13:21
Jeg la merke til på Bjørn Nyland sin testvideo av Kona EV at det var veldig mye støy for mine ører.
Hører- flere ganger i videoen at ørene mine "kjemper" mellom å høre stemmen hans versus støy.
https://youtu.be/b-3_LO3Swlc?t=18m17s

(Fra ca 18-min 17sek begynner han å kjøre)
Har hatt e-golf, e-up. Leaf og Ampera-E. Nåhar jeg Kona og det med støy (det er subjektivt) men virker noe overdrevet.

Det er umulig å bedømme fra en video.

Jeg hadde aktive hørselvern på skytebanen og det begynte å regne. Hørtes ut som en monsunstorm på blikktaket. Da jeg tok av hørselvernet, var det lett regn. Særlig enkle mikrofoner klarer ikke å fange opp lydbildet korrekt.

Bilen må nok prøves for å være helt sikker på om den er plagsom for DEG.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 20. september 2018, klokken 09:20
Det er egentlig to ulike diskusjoner her som pofeet er inne på.

1) er bilen plagsom for deg
2) hvordan er støynivået sammenlignet med andre

Det finnes folk som kjører Toyota Hi-ACE fra 1992 med piggdekk. Og ikke plages av støy.

Men når det gjelder den relative støyen i Niro/Kona sammenlignet med andre elbiler og fossilbiler for den saks skyld, så mener jeg dessverre at absolutt alt tyder på at de ligger i bunnskiktet. Jeg tviler ikke på at mange vil kunne leve med Niro/Kona støynivå, men jeg har ennå ikke sett noen hevde at disse to bilene bråker mindre enn konkurrentene. Da tenker jeg ikke på trillingene og e-UP som konkurrenter...

Så ut fra en individuell vurdering kan det godt hende problemet med støy er noe overdrevet.
Men relativt sett mener jeg det finnes nok bevis for å si at disse bilene er på bunn.

Løsningen for min egen del blir å svi av noen tusenlapper på å støydempe.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltuslørdag 22. september 2018, klokken 14:17
Prøvekjørt kona i dag. Hvis Niro støyer like mye som den.......

No go. Det var grusomt iforhold til leaf.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Trond.msøndag 23. september 2018, klokken 14:50
Leaf er nok blandt de bedre. Jeg husker ikke at Kia Soul hadde mye hjulstøy, men jeg kjørte den bare på piggfrie vinterdekk. Noen som kan si noe om støynivået til Soul med sommerdekk. En ny modell burde jo ikke støye mer. Kanskje løsningen blir piggfrie vinterdekk hele året, men det er jo ikke helt trygt i 25 varmegrader  ;)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltussøndag 23. september 2018, klokken 17:32
Eg kan akseptere at det ikke er like bra som leaf. Men kona var rett og slett grusomt.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockersøndag 23. september 2018, klokken 20:04
Et lite håp finnes i videoene til KiaBjørn. Rettelse: TeslaBjørn.

Han testet hybrid Niro og fikk de høyeste db verdiene jeg har sett i hans videoer. Spesielt ille var det i 120 km/t. MEN: e-Niro hadde langt lavere nivå når han målte den. Det var i Korea, men det går an å håpe på at de har gjort noe med den elektriske versjonen.

Eller så er asfalten så slett i Sør-Korea at de ikke trenger å støyisolere bilene sine...

Ellers vil jeg si at Kia Soul er hakket verre enn Leaf, men litt bedre enn Kona og Niro (fossil).
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Gordon Retrieversøndag 23. september 2018, klokken 22:19
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 23. september 2018, klokken 20:04
Eller så er asfalten så slett i Sør-Korea at de ikke trenger å støyisolere bilene sine...
Det er nokså vanlig at det er først når nye bilmodeller blir testet på piggdekkslitt asfalt i Norge (eller Sverige) at man finner ut hvor manglende støydempingen er. 

Jeg tror heller ikke vi kan håpe på mer støydemping i den elektriske utgaven, siden dempematter er tunge og ekstra vekt er noe av det siste man ønsker i en bil full av tunge batterier.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: xmirmandag 24. september 2018, klokken 07:31
Testa med app på mobilen i går på nåværende bil (2. gen toyota prius) og kom opp i 58 db ved 120 km/t på E6 fra Gardermoen mot Oslo. Det gjør meg litt skeptisk til tallene som teslabjørn kom med i sin video. Håper i så fall at telefonen underrapporterer støy, for det var for min del et litt plagsomt støynivå.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockermandag 24. september 2018, klokken 20:11
Sitat fra: xmir på mandag 24. september 2018, klokken 07:31
Testa med app på mobilen i går på nåværende bil (2. gen toyota prius) og kom opp i 58 db ved 120 km/t på E6 fra Gardermoen mot Oslo. Det gjør meg litt skeptisk til tallene som teslabjørn kom med i sin video. Håper i så fall at telefonen underrapporterer støy, for det var for min del et litt plagsomt støynivå.
Jeg er villig til å vedde en Kia e-Niro med hengerfeste på at Prius i 120 km/t har et lydnivå på mer enn 58 db.
Mercedes S400 hybrid er f.eks målt til 66 db ved 120 km/t i en helt annen test  ;D
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltusmandag 24. september 2018, klokken 20:16
Man sammenligner jo ikke en ubrukelig app målt med en elendig mikrofon på en mobil med et apparat som faktisk er laget for det.

Eneste den appen på mobilen kan brukes til er å sammenligne to kilder målt med samme mobil. Å sammenligne med andre dB målinger innebærer så mye usikkerheter i målingene at man likså greit kunne tatt ørnemetoden på tastaturet og skrevet et tall.

Eks: Eg fikk 74dB.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: tornaldofredag 28. september 2018, klokken 13:51
Leste en artikkel fra canadiske drive.ca, der det sto et lite avsnitt om støy:

«At the opposite end, it cruised the highway without missing a beat — the suspension does a good job of both limiting body roll and taking the sting out of a rough road. Naturally, the electric ride is whisper quiet, but Kia has added a lot of insulation to ensure the ride remains serene.

Kan jo hende reporteren er døvhørt, eller at han til vanlig kjører gamle og bråkete biler, men det er jo lov å håpe at bilen er noe bedre støyisolert enn fossilutgaven (har ikke kjørt den selv).
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 28. september 2018, klokken 14:58
Sitat fra: tornaldo på fredag 28. september 2018, klokken 13:51
Leste en artikkel fra canadiske drive.ca, der det sto et lite avsnitt om støy:

«At the opposite end, it cruised the highway without missing a beat — the suspension does a good job of both limiting body roll and taking the sting out of a rough road. Naturally, the electric ride is whisper quiet, but Kia has added a lot of insulation to ensure the ride remains serene.

Kan jo hende reporteren er døvhørt, eller at han til vanlig kjører gamle og bråkete biler, men det er jo lov å håpe at bilen er noe bedre støyisolert enn fossilutgaven (har ikke kjørt den selv).

Her er linken til testen, men synes det var rart med over 600 liter bagasjeplass, men det er gjerne Canada-måte. Ser han skriver at føttene går lett under forsetet hvis du sitter bak, noe TeslaBjørn sa var et stort problem. Betyr det at de har endret, eller at Bjørn hadde satt setet helt ned? Har ikke fått med meg om de endrer europeisk versjon.

https://www.google.com/amp/s/driving.ca/kia/niro/reviews/road-test/first-drive-2019-kia-niro-ev/amp
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: arthurfredag 28. september 2018, klokken 15:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. september 2018, klokken 14:58
Sitat fra: tornaldo på fredag 28. september 2018, klokken 13:51
Leste en artikkel fra canadiske drive.ca, der det sto et lite avsnitt om støy:

«At the opposite end, it cruised the highway without missing a beat — the suspension does a good job of both limiting body roll and taking the sting out of a rough road. Naturally, the electric ride is whisper quiet, but Kia has added a lot of insulation to ensure the ride remains serene.

Kan jo hende reporteren er døvhørt, eller at han til vanlig kjører gamle og bråkete biler, men det er jo lov å håpe at bilen er noe bedre støyisolert enn fossilutgaven (har ikke kjørt den selv).

Ser han skriver at føttene går lett under forsetet hvis du sitter bak, noe TeslaBjørn sa var et stort problem.

Var det ikke på Kona hvor dette var et problem og ikke Niro?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: bjornskjfredag 28. september 2018, klokken 23:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 28. september 2018, klokken 14:58
Ser han skriver at føttene går lett under forsetet hvis du sitter bak, noe TeslaBjørn sa var et stort problem.

Det har vel aldrig Bjørn hevdet, han har derimot sagt at det er god plass til føttene under forsetet. Rigtignok nevnte han at det var bedre plass på hybriden men det er uansett ikke et problem på EV versjonen.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 29. september 2018, klokken 23:52
Ser at du har helt rett i det. Ser at det var i Konaen når Bjørn på 173cm sammenlignet.
https://m.youtube.com/watch?v=XvaQiFRPNd0&t=1729s

På den annen side var det ikke så lovende det en på 184cm sa, men det virket litt rart. Kan og være de fikser høydeproblemet når de lanserer Europa-versjonen, siden det er høyere folk her.
https://m.youtube.com/watch?t=4s&v=G11Lp141rns#menu
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Haraldasøndag 30. september 2018, klokken 08:33
Tror det problemet med høye folk virker noe oppkonstruert. Dette da jeg fikk den samme følelsen ang vindushøyde den da jeg satt i min Tesla S og tenkte pa hva de påpekte i denne videoen.  Så om Niro har dette problemet så har Tesla S det samme. Men i trafikken merker jeg ingen problemer. Derfor er nok dette ett oppkonstruert problem, tenker jeg.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: trykkertorsøndag 30. september 2018, klokken 16:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. september 2018, klokken 23:52
På den annen side var det ikke så lovende det en på 184cm sa, men det virket litt rart. Kan og være de fikser høydeproblemet når de lanserer Europa-versjonen, siden det er høyere folk her.
https://m.youtube.com/watch?t=4s&v=G11Lp141rns#menu
Har store tvil på at de endre noe på bilen som har med høyde og sittestilling å gjøre.
Da måtte de ha hatt spesielle asia-versjoner, og spesielle europa/usa-versjoner.

Så skal det også sies at det er særdeles individuelt hvordan høyden fordeler seg på en kropp. Rygglengde versus benlengde, hals og høy i panna.
Noen høye personer klarer fint å tilpasse seg og få en akseptabel kjørestilling, og noen mellomhøye sitter på en slik måte at høyden ikke går.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 04. oktober 2018, klokken 08:54
På enkelte amerikanske nettsteder hevdes det at Niro i høyeste utstyrsnivå har mer støydemping enn øvrige modeller. Det er da hybrid versjonen det er snakk om.

Hvis det er riktig, kan det forklare litt varierte vurderinger av støynivået. Og sammen med pressemeldingen gir det et lite håp om at e-Niro i hvert fall er forsøkt støydempet.

Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 07. oktober 2018, klokken 00:11
Sitat fra: trykkertor på søndag 30. september 2018, klokken 16:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. september 2018, klokken 23:52
På den annen side var det ikke så lovende det en på 184cm sa, men det virket litt rart. Kan og være de fikser høydeproblemet når de lanserer Europa-versjonen, siden det er høyere folk her.
https://m.youtube.com/watch?t=4s&v=G11Lp141rns#menu
Har store tvil på at de endre noe på bilen som har med høyde og sittestilling å gjøre.
Da måtte de ha hatt spesielle asia-versjoner, og spesielle europa/usa-versjoner.

Så skal det også sies at det er særdeles individuelt hvordan høyden fordeler seg på en kropp. Rygglengde versus benlengde, hals og høy i panna.
Noen høye personer klarer fint å tilpasse seg og få en akseptabel kjørestilling, og noen mellomhøye sitter på en slik måte at høyden ikke går.

Ser at Dinside sin "test", hvor reporteren var 190cm, ikke sa noe negativt om plass. Tvert imot.

https://www.dinside.no/motor/slik-blir-elbilen-alle-venter-pa/70278080
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Norse_Hansensøndag 07. oktober 2018, klokken 12:55
https://youtu.be/za7oxUuPgik

Gjennomgang av bilen i Paris. Personen er 186cm har ikke noen som helst problemer.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Cralsøndag 07. oktober 2018, klokken 13:11
På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Trond.msøndag 07. oktober 2018, klokken 14:07
Sitat fra: Cral på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:11
På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
Er det snakk om en Schuko kontakt som går på 12V batteriet og som i praksis bare kan brukses til lading / drift av småelektronikk. Eller går den på hovedbatteriet. Det siste ville jo vært fantastisk på campingtur. Kunne jo få både lys og varme i teltet  ;)
Men det virker ikke veldig realistisk. Sikkert mange sikkerhetskrav, så om det kommer så gjelder drt nok ikke FE modellen.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Cralsøndag 07. oktober 2018, klokken 15:19
Mest sansynlig lading av små elektronikk, han bruke laptop som eksempel.

Vi får se.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltussøndag 07. oktober 2018, klokken 16:03
Sitat fra: Cral på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:11
På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
På videoen er det et 120V uttak....
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Cralmandag 08. oktober 2018, klokken 07:52
Sitat fra: Joltus på søndag 07. oktober 2018, klokken 16:03
Sitat fra: Cral på søndag 07. oktober 2018, klokken 13:11
På videon var det jo 220V/230V uttak, kanskej det kommer likevel?
På videoen er det et 120V uttak....

Han sier da 220V?  Vi får jo ikke nærbildet så vi ser hva som står der.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltusmandag 08. oktober 2018, klokken 10:37
Hørte det flere ganger nå. Enig. Han sier nok 220 volt. Eg såg den med tekst første gang.... :)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Cralmandag 08. oktober 2018, klokken 23:50
gleden var kortvarig

Følgende epost ble sendt

"Hei,

Bilen som ble vist i paris hadde 220\ 230V uttak i baksetet. Får bilen i norge dette?

Carl"

Og svaret var som følger.

"Hei Carl.

Dette er ikke inkludert i utstyret på First Edition.

Hvorvidt det blir tilgjengelig senere er det ikke tatt stilling til.

Med vennlig hilsen / Best Regards

Kia Bil Norge AS"

Den FE utgaven fremstår som mer og mer en annenrangsbil. Forventet ikke en sikkelig premiering av å være tidlig ut, utover å få en bil som har rekkevidde som holder til det meste, men nå ser det jo mer og mer ut som om "Næ, det kommer i e-niro 2.0 det... "  :'(
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Trond.mtirsdag 09. oktober 2018, klokken 06:56
Løp og avbestill da hvis dette er så viktig. Dette er noe Kia aldri har nevnt i sin omtale av bilen.

Dessuten er det vel bare å kjøpe et 12 - 230V adapter ?

Hadde bilen kommet med uttak for schuko kontakt med min 10A kapasitet ville jeg sett nytteverdien i forbindelse med frilufts-camping. Kunne hatt skjøteledning for lys og varme i teltet  :) Det har jeg bare sett som en prototyp på i i3, og det blir nok aldri lansert hverken fra Kia eller andre i nær framtid.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Craltirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:06
Det er ikke det at 230V uttak på 120W er veldig viktig.
Det er heller ikke det at app er så veldig viktig.
Og tilhengerfestet har Kingcaben, i tillegg til at den har lasteplan, så jeg må ikke ha det heller.

Men i sum, så er frustrende at dette er ting som kommer eller kanskje kommer på 2020 (?) modellen og ikke på FE utgaven, noe som om et par år, kan kjøre FE utgaven vanskeligere å selge enn som kommer med app, tilhengerfeste og 230V uttak.

Jeg har tenkt å ha Kiaen i et til to år, heller mot to år nå, for tror ikke DS'en blir en aktuell kandidat for meg, og iX3en kommer ikke før i 2020. Da er det viktig for meg, å kunne selge den, til en attraktiv pris, men siden jeg allerede stiller med et handicap på prisfronten (har 60km hver vei til og fra jobb, så bilene mine har som regel gått ganske langt på kort tid) så er det om å gjøre å ha færrest andre handicap.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: navyelsentirsdag 09. oktober 2018, klokken 09:13
Er ikke sikker på at verditapet blir større. Hvis 2020 versjonen kommer med nevnte tilvalg, vil jeg regne med at den blir tilsvarende dyrere.
Bare se på Ampera-e, nye Leaf 2.0 eller I-Pace: Alle har fått betydelige prishopp i løpet av det første året etter lansering.
Hvis telemetri, hengerfeste osv blir tilgjengelig i senere versjoner så gjetter jeg at prisen øker med 20-50.000 på biler som har dette installert. Prisøkning på nye utgaver gjør at eldre modeller holder seg noenlunde bra i pris.

Og hvis etterspørselen etter elbil (og produksjonstakten) holder seg som i dag, skal du ikke se bort i fra at du har tilnærmet gratis bil i to år.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjoristirsdag 09. oktober 2018, klokken 10:34
Dette er jo ikke de store tingene. Husk at Tesla kom med 4*4 og Autopilot til nesten samme pris, likvel holdt prisene seg bra på de første, godt hjulpet av valutakursen, men ikke av lange leveringstider slik Niroen kommer til å bli i mange år.

En FE kommer til å holde prisen sykt bra og en har egentlig totalt misforstått markedet om en dropper å ta den ut i frykt for stort verditap!

MEN, nå er vi langt fra støynivå gitt:)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Zuexitorsdag 11. oktober 2018, klokken 20:23
Rekk opp handa de som har schuko i bilen idag!

Ser på det som helt uproblematisk at FE ikke får stikkontakt i baksete.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: 02jantorsdag 11. oktober 2018, klokken 20:52
Har faktisk 220v shuko inne  i min 21 år gamle audi (+ fravær av hjulstøy, hengerfeste ,4x4, batterilader og automatisk styring av motor og coupevarmer, men ingen app).
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltustorsdag 11. oktober 2018, klokken 22:48
Behold den du! Sikkert dritbra!
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: 02jantorsdag 11. oktober 2018, klokken 23:15
Takk for den.

Shuko i bil betyr lite, helt andre egenskaper min reservasjon av eniro er basert på, noen funksjoner er fortsatt uavklart vil komme på de tidlige utgave.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Joltusfredag 12. oktober 2018, klokken 07:11
Den som evt på død og pine skal ha 230v i bilen sin kan med letthet fikse dette selv.

Men så har folk sett en video av at i Korea har de dette og dermed er det krise hvis det ikke kommer hit....
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorisfredag 12. oktober 2018, klokken 08:51
Det er vel neppe krise for noen, bare det at en blir litt lei av all ventetiden og da blir slikt fokus, i mangel på andre ting (bilen);)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockerfredag 12. oktober 2018, klokken 15:59
Nå er tråden snart så langt off topic at tittelen begynner å gi mening igjen...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Olemannfredag 12. oktober 2018, klokken 17:02
Det kan være at off topic her er spot on.  Alle som har brukt invertere på solstrøm vet at slike støyer, vifte....om de er over et par hundre watt i alle fall.
SÅ; støyer 240V Schuko uttaket, det var vel kanskje tema, da....... ;)

Forøvrig så vet også alle som både har inverter og familiemedlemmer som ikke kan Ohms lov, og det er jo noen det, at man må ha godt med sikringer på lager.

Selv klippet jeg av varmetråden på familiens hårføner etter et antall misbruk av 240 V inverter.....

Konklusjon; Kia bør bruke tid og krefter på app og hengerfeste og la inverteren seile sin egen sjø....

Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Cralfredag 12. oktober 2018, klokken 22:44
Sitat fra: Olemann på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:02
Konklusjon; Kia bør bruke tid og krefter på app og hengerfeste og la inverteren seile sin egen sjø....

App vet vi at ikke kommer en gang.
Tilhengerfeste sier de siste ryktene at ikke kommer med en gang, og Kia sier at de ikke vet om det kan ettermonteres om det kommer senere.

Inverteren er klar, den finnes, men Kia Norge har bestemt at den ikke kommer i FE utgaven.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Cralsøndag 14. oktober 2018, klokken 21:57
I og med at det var eurolansering av bilen i Paris, med 220V uttak for baksetene på bilen som var utstilt der, så er jeg rimelig sikker på at den er klar.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: 02jantorsdag 18. oktober 2018, klokken 22:12
For å svare TS og kun spekulere så tror jeg at det ikke er rett å sammenligne niro pehv med eNiro. 
Eniro har ikke stempelmotor, men kompakt elmotor, eniro har ikke eksosanlegg , som både kan gi resonans og gir lyd ur fra lyd/eksospotte.

Eniro har noe anneledes løsning i gulv mot vei, dvs stor batteripakke med tilhørende isolasjon og plater for aerodynamikk.

Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockerfredag 07. desember 2018, klokken 19:18
VG og dinside.no påstår nå at støynivå er av de bedre/bra, men fortsatt merknader om at det er støy på grov asfalt.

Har de kjørt bilen i Norge? Her finnes det vel bare grov asfalt.

Kia har jo påstått at det skal være bedre støyisolering i e-Niro vs PHEV. Har litt sånn "tror det når jeg hører det" holdning, men kanskje de har rett...
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockerlørdag 08. desember 2018, klokken 12:10
Og Kiabjørn klager over støyen i 90 km/t i sin vintertest i går.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: EV-FTWsøndag 09. desember 2018, klokken 21:58
Så nå TeslaBjørn sin vintertest. Og er litt sjokket over støynivå i bilen. Det var slitsomt å høre på, og i tunell skulle man nesten tro han kjørte med vinduene åpne, så mye støy man hørte fra bilene som tok forbi, og resonans i tunellen.
Kan være filmen lurer meg, men hadde ikke holdt ut lenge i en så bråkebøtte av en bil.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Trond.mmandag 10. desember 2018, klokken 08:17
Tror ikke støynivå i en tunnel er så mye å legge vekt på, men det er klart at en e-tron med akustikk-glass vil være en helt annen opplevelse. Kan godta støy i noen tunneler for 400.000 kr  ;). Støy i kombinasjon med grov asfalt og høy hastighet (90+) kan jeg også leve med, da nesten all min kjøring er lokal + landeveiskjøring 60-80 km/t.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: EV-FTWmandag 10. desember 2018, klokken 09:15
Jo, men her sammenligner jeg ikke med Jaguar. Han sier jo selv at f.eks eGolf er stillere. Og det er en bil i samme klasse.
Uten at jeg har prøvd bilen, men ut fra hva som var hørbart i video, synes jeg det var slitsomt mye støy.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: arthurmandag 10. desember 2018, klokken 09:35
Hvordan vurderer dere støyen basert på denne testen?

https://www.youtube.com/watch?v=ccSxZ7BXfTo&feature=youtu.be&fbclid=IwAR22rUgR2WBwdwm2pbLjUiu_PDN9XmUm_DZzCaLIgqoOHVuEnzTTzpX937w
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: EV-FTWmandag 10. desember 2018, klokken 13:45
I utgangspunktet er det vanskelig å bedømme støy ut fra video, men Bjørn sin er mer realistisk, da den bruker mikrofonen på kamera, som fanger opp all lyd. I filmen det blir vist til over, bruker journalist en mikrofon festet til genseren. Denne stenger ute mest mulig lyd, foruten stemmen, da det er dens funksjon, å fremheve stemmen. Derfor blir denne videoen ganske ubrukelig i forhold til å hør støy fra bilen. Journalisten selv påpeker strengt tatt mye støy fra underlag og vind. Mer enn andre biler.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockermandag 10. desember 2018, klokken 17:21
Det har vært et par tester hvor støyen i e-Niro blir beskrevet som ok.

Men den store majoriteten av testere sier det stikk motsatte.
Den høyeste DB målingen KiaBjørn har gjort noensinne var i en Niro. Riktignok hybrid.

Kombinert med egen erfaring fra kjøring med hybrid Niro, så er jeg ganske sikker på at Niro er den av de normale bilene på markedet med mest støy.

Det teller mer en at Kia Norge oppfører seg som en mild variant av landeveisrøvere.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Cralmandag 10. desember 2018, klokken 19:46
Visst dere er redd for støy, så kjøper dere en gammel Land Rover Serie 3, fra midten av 70 tallet. Gjerne en av de som var eid av hæren tidligere. Kjør den i noen uker før dere får Niroen, og Niroen vil være lydløs ;)
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: arthurmandag 10. desember 2018, klokken 20:13
https://www.youtube.com/watch?v=OqCGcSCJxTk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1hrzUpecXnb1YeQvaOejNgR28BtldEaFSMWEEM2rzjt_D2UDrL8S878s8
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: 02janmandag 10. desember 2018, klokken 20:36
Blir for dumt hvis jeg må kjøpe en Volvo 740 med forgassermotor, for å slippe å bli sliten av hjulstøy.

Problemet med moderne biler , og dårlig isolering, er at man sier at det bare er å slenge på litt understellsbehandling.
Så enkelt er det ikke.
De moderne biler jeg har hatt, har det ikke vært rom for å gjøre det, uten at rustgaranti da utgår.

Hva med å sprøyte bilen , og så få høre at rustgaranti utgår, eller at garanti på elektronikken utgår fordi man har sprøytet på noe, som teoretisk er årsak til elfeil?


Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: hELgenenmandag 10. desember 2018, klokken 20:41
Hmm...virker som dekkene betyr mye - skulle gjerne sett bilen testet med samme type dekk som TMX - om det da er mulig.
Egen erfaring tilsier også at dekkene betyr veldig mye.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: setlerdonsdag 12. desember 2018, klokken 00:14
Prøvekjørt den i dag, nesten lik støyen i kia soul. Hørtes litt støy bakover i bilen. Kanskje på grunn av senket bagasje gulv.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Trond.monsdag 12. desember 2018, klokken 06:28
Sitat fra: setlerd på onsdag 12. desember 2018, klokken 00:14
Prøvekjørt den i dag, nesten lik støyen i kia soul. Hørtes litt støy bakover i bilen. Kanskje på grunn av senket bagasje gulv.
Hva slags dekk var det på bilen ? Med gode piggfrie vinterdekk burde det være minimalt med støy.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Morten Christiansenonsdag 12. desember 2018, klokken 06:42
Testet e-Niro i går og synes det var overraskende høy hjulstøy og støy generelt sett. Slik at jeg tenkte at det ville bli slitsomt på lengre turer, og at en måtte ta i litt når man snakker. Tror ikke det er nok og isolere bagasjerom, mye kom fra hjulene.

Kommer fortsatt til å kjøpe bilen.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: arthuronsdag 12. desember 2018, klokken 06:50
Synes for egen del at dette med støy er litt forvirrende mht at når man kjører en bil i si 80-100 km/t på en hovedvei så er det jo stort sett bare vind/hjulstøy fra alle biler og ikke fra motoren? Venter vi for mye av elbiler i slike hastigheter og blir skuffet ved sammenligning av fossilbilen vi ellers kjører?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 12. desember 2018, klokken 16:26
Tenker det kommer ann på hva folk forventer og om de bryr seg.
Hadde Outlander før, 2013 mod. Den bråkte så mye inni at jeg måtte selge den, likevel var det den mest populære SUV i flere år.

Selv om det er en elbil, synes jeg det er å forvente at de er isolert mot dekk- og vindstøy. Men det er et kjent problem at flere biler fra asia er dårlig lydisolert. Leaf er ikke stille inni, men den er absolutt levelig.
EGolf er også helt grei. Så hvorfor skal NiroEV være så mye dårligere, når den endatil koster mer?
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: AppleKnockeronsdag 12. desember 2018, klokken 16:59
Sitat fra: arthur på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:50
Synes for egen del at dette med støy er litt forvirrende mht at når man kjører en bil i si 80-100 km/t på en hovedvei så er det jo stort sett bare vind/hjulstøy fra alle biler og ikke fra motoren? Venter vi for mye av elbiler i slike hastigheter og blir skuffet ved sammenligning av fossilbilen vi ellers kjører?
Nå har ikke jeg eid fossilbil siden 2014, men jeg har aldri hatt en bil hvor motorstøyen er plagsom. I høyere hastigheter er det dekk og vindstøy som høres uansett drivlinje.

Det er jo ikke sånn at lyden i et øyeblikksbilde er for høy i en bil som Niro. Men hvis man skal kjøre time etter time i 120 km/t så blir i hvert fall jeg mer sliten av en bil som bråker.
Og hvis man på en slik tur har passasjerer bak så er støyen nesten alltid høyere i baksetet. Det er en fin oppskrift for grinete unger.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Trond.monsdag 12. desember 2018, klokken 17:01
eNiro koster da mindre enn e-Golf når du kompenserer for det store batteriet. I tillegg er kvalitetsfølelsen bedre, men eNiro virker helt grei og har gode seter. Prøvekjørte eNiro med Nokian R3 etter å ha kjørt i3 noen dager. Støyen i i3 er klart lavere og den framstår som langt mer påkostet. For de som trenger stor plass og lang rekkevidde er valget enkelt. For de som ikke er avhengig av det, så har man nok mer glede av e-Golf eller i3. Leaf har betydelig lavere støynivå enn eNiro, men det er så mye annet som trekker ned at jeg heller ville valgt eNiro.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 12. desember 2018, klokken 23:14
Sitat fra: TM på onsdag 12. desember 2018, klokken 17:01
eNiro koster da mindre enn e-Golf når du kompenserer for det store batteriet. I tillegg er kvalitetsfølelsen bedre, men eNiro virker helt grei og har gode seter. Prøvekjørte eNiro med Nokian R3 etter å ha kjørt i3 noen dager. Støyen i i3 er klart lavere og den framstår som langt mer påkostet. For de som trenger stor plass og lang rekkevidde er valget enkelt. For de som ikke er avhengig av det, så har man nok mer glede av e-Golf eller i3. Leaf har betydelig lavere støynivå enn eNiro, men det er så mye annet som trekker ned at jeg heller ville valgt eNiro.


Men Leaf med lengre rekkevidde da? Den lanseres snart, og Nissan har bevist at de faktisk klarer å levere biler, så er stor sannsynlighet for at mange vil få denne lenge før Niro.
Prisen blir nok forholdsvis lik.
Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Bjorissøndag 16. desember 2018, klokken 18:59
Blir spennende å se med pris på nye Leaf vs Niro. En får jo komplett Tekna med met.lakk og vinterhjul for 330.000. Sprekt av Nissan om de legger 80.000 på for nye Leaf. Det har jo vært snakk om 50.000...

Nå komme vel skinn i tillegg på Leaf, men den har app og vesentlig lavere støynivå så det er veldig vanskleig for Kia å argumentere for at Niroen er mer bil enn Leaf...

Tittel: Sv: Støynivå?
Skrevet av: Trond.msøndag 16. desember 2018, klokken 19:52
Det er vel grunn til å anta at Leaf 60 kWh får kortere rekkevidde. En Tekna 60 kwh med skinn og vinterhjul bør ikke få en veiledende pris over 400.000.